DiskuseMaledivy

Diskuse - Maledivy

Příspěvky ze země Maledivy

U této země je 210 příspěvků. Příspěvky jsou seřazeny podle data vložení.

Borek 30.03.2021 18:48

Maledivy, úterý 29.3. 2021
Ráno vyrážíme hned trollovat a snídáme až v průběhu rybolovu. Je skoro bezvětří a strašné dusno. V průběhu dopoledne střídame trolling s poppingem na vnější straně atolu. Před obědem jsme chtěli šnorchlovat, ale po včerejší bouřce je voda kalná a není nic moc vidět. Po obědě zkoušíme poppovat na thilách uvnitř atolu, při přejezdech mezi nimi trollujeme.
Popping dnes vyhrál Saša, který nejprve přišel o slušnou rybu v korálech a o chvíli později zdolal kranase obrovského úctyhodné délky 103 cm (cca 15 kg) a v podvečer ještě přidal kranase modroploutvého délky 55 cm a jedna pěkná ryba mu spadla.
Při poppingu bylo výjezdů za nástrahou poměrně dost. Poppy a jerky ryby zajímaly, ale většinou to skončilo jen u pronásledovačky bez útoku. Já měl minimálně 10 výjezdů, ale jen jednu rybu – kanice měsíčního délky kolem 30 cm. Ani jsem nevěděl, že na háčku je, myslel jsem si, že se nástraha po útoku pouze zamotala. Tomáš měl kromě sledovaček dva plané záběry, ale zásek neseděl. Pavel jeden záběr, Libor a Petr bez záběru.
Při trollingu měl první záběr Libor, ale bylo to jen malé bonito délky cca 40 cm. Později bylo uloveno wahoo délky 112 cm (Tomáš), 128 a 130 cm (Pavel). To větší wahoo vzalo wobbler při stahování prutu na trolling, takže je otázka, jestli bylo uloveno na trolling nebo na přívlač. Každopádně to byl celkem šok, záběr přišel 5 m od lodi a následoval výskok, kdy byla ryba celá ve vzduchu.
Večer na maso zdolal Libor malého (cca 90 cm) žraloka a teď se snaží zdolat velkého rejnoka. To bude ještě dlouhá noc.

GT-kranas obrovský 103 cm
Wahoo 130 cm na trollingúpřívlač
Bluefin-kranas modroploutvý 55 cm
Žralok ulovený na kus rybího masa
Zdenek 29.03.2021 19:46
Zdenek

Pondělí, 29.3.2021
Zataženo, přecházela bouřková fronta od jihu doprovázená chvílemi vichřicí.
Podle předpovědi to měl být celkem normální den s proměnlivým počasím a přeháňkami. Realita však byla značně odlišná. V šest ráno jsme vstali a vyrazili trollovat přes oceán do sousedního atolu. Plánovali jsme snídani na osmou ranní a po osmé tak hodinku přívlače u jednoho z ostrůvků a pak zase trolling. Když lodníci servírovali snídani, přišel kapitán a řekl, že se mu počasí nějak nelíbí. Na jihu a východě bylo všude vidět postupující kupovitou oblačnost a obloha měla barvu olova. Dohodli jsme se, že tedy s přívlačí počkáme až do dalšího atolu a budeme dál trolovat. Oblačnost se stále přibližovala a sílil vítr, který jsme naštěstí měli v zádech. Když se atol, kam jsme mířili, objevil na obzoru, dohnala nás dešťová clona a vítr se změnil ve vichřici, která strhávala hřbety vln a pokrývala oceán pěnou. Prý nám za lodí dvakrát vyskočil mečoun, ale nikdo na ryby neměl moc pomyšlení. Vlny se zvedaly do hrozivé výšky 2-3 metrů, občas s námi některá hodila tak, že padaly židle, hrníčky a vlastně vše, co neleželo na zemi. Po další hodině jízdy kapitán dosurfoval s lodí do atolu, kde sice nebyl vítr o nic slabší, ale vlny byly jen metrové. Zakotvili jsme v relativním klidu za hranou korálového útesu, stejně jako trojice dalších lodí. Vichřice přišla bez varování a především od jihu, což nikdo nečekal a velká část zdejších přístavů je stavěná s ochranou proti větru od severu, východu a západu. Čistě jižní vítr takové síly je zde vzácností a tak napáchal hodně škod. Když kapitán volá do Male, je už hlášeno několik potopených lodí, většina přímo v Male v přístavu – vichřici od jihu nikdo nečekal. Zůstáváme přes oběd raději v bezpečí chráněni korálový útesem a když se ani kolem druhé vítr úplně neuklidnil a na hladině atolu jsou stále vlny s čepicema, přejíždíme k nedalekému písčitému ostrůvku, kde budeme muškařit. Jigovat nebo poppovat se za těchto podmínek nedá a trollovat se nikomu z nás moc nechce. Lodník Rašíd nás malou motorovou loďkou po dvojicích převáží na ostrůvek, který je asi 200 m dlouhý a třicet široký. Je zarostlý do výšky pasu křovím, ve kterém nalezlo útočiště asi tucet malých volavek-bukačů. Na mušky – streamery a imitace krevetek a krabů se brzy daří ulovit drobné palomety (vidlatka Blochova) 15-30 cm, o něco menší kranasy modroploutvé, pár půlmetrových jehlic a několik stříbřitých ryb podobných pražmám délky asi 15 cm. Sašovi se povedl i velmi hezký žralok černocípý délky asi 90 cm, ale bohužel překousl návazec dříve, než stačil zapózovat pro snímek. Žraloků černocípých křižuje v mělké vodě kolem písčitých břehů několik. Chvílemi se ocitají téměř na suchu, když nestačí odjet s ustupující vlnou a to jim pak z vody trčí hřbetní ploutvičky. Krabi pobíhající po písku omývaném vlnami je ostražitě sledují a drží se od nich raději dál. Ze severního i jižního cípu ostrůvku vybíhají písčité kosy, kde je po kotníky vody, přes které zrovna proudí voda z oceánu takovou silou, že ani s ploutvemi se tam neudržím na místě. Ve vracáku na okraji proudu jsou zajetá hejnka drobných kranásků a vidlatek. Po dvou hodinách muškaření, když si každý ulovil několik rybek a ukojil tak své lovecké pudy, brodíme na hlubší vodu, kam si pro nás může dojet Rašíd s motorovou loďkou. Místy je voda po pás, místy nad kolena. Asi padesát metrů od ostrůvku je mělčina, kde je vody jen nad kotníky. Tam Borek zapřáhnul kranasa délky 60-70 cm. Jenže bojující ryba přitáhla pozornost něčeho mnohem většího. V mělčině, kde se vzal, tu se vzal, najednou tu byl dvoumetrový žralok. Kranas sice Borkův návazec přetrhl a zmizel, ale žralok tu zůstal a dokonce zamířil k Borkovi. Ten se dal na taktický ústup na mělčinu a napřaženým muškařským prutem žraloka zahnal. Dosáhl tak slavného vítězství a zakončil odpolední muškařskou seanci.
Kdesi za mraky zapadlo slunce, když kotvíme o kilometr dál, na místě, kde u rozestavěného resortu ze 40-metrové hloubky vystupují korálové thily. Vítr se utišil, s lodí pohupují pravidelné vlnky a brzy se rozpoutává večerní lov malých barakud, kranasů velkookých a malých chňapalů.

muskareni z pisciteho ostruvku
vidlatka ulovena na musku
zdolavani zraloka na streamer
ostenec
Zdenek 28.03.2021 19:06
Zdenek

Neděle, 28.1.2021
Dnes je úplněk a téměř bezvětří, uvnitř atolu hladina místy jako zrcadlo. Když vyjíždíme z atolu na oceán, tak jsou vlnky asi 10-20 cm. Celý den bylo jasno, chvílemi mírná oblačnost, slunečno.
V 7.30 přistává letadlo a v něm Libor, Pavel, Petr, Saša a Tomáš. Borek a Zdeněk jsou už na palubě.
V 10.00 vyplouváme z přístavu a míříme na okraj atolu k písčině. Cestou jsme na trolling (na wobbler 14 cm) ulovili pelamidu obecnou-bonito 68 cm.
Mezi 14.00-14.30 se koupeme a šnorchlujeme v extrémně teplé vodě – pod hladinou má 30°C. V 15.00 obědváme a hned pak vyplouváme do průlivu, kde probíhá zaškolování do základů hladinové přívlače-poppingu. Ačkoli je velmi klidná hladina, měli jsme několik záběrů, které se nepodařilo zaseknout a nakonec boduje Tomáš žralokem útesovým bělocípým 125 cm, který vzal tmavě modrý popp Strike-Pro.
Pak asi hodinu trolujeme do sousedního malého atolu, ale bez záběru. V průlivu z oceánu dovnitř atolu pak máme dohromady asi 10 záběrů nebo útoků na poppy a jerky, ale daří se zdolat jen jednoho kranase obrovského-GT 70 cm (zase Tomáš). Protože už je skoro 18.00 ukončujeme popping a trollujeme směrem ke kotvišti u druhého kanálu. Při trollingu narážíme na hejno kranasů zlatých a kranasů obrovských-GT délky 60-90 cm. V jednu chvíli máme i 4 ryby na prutu současně. Celkem třikrát jsme se rozjeli a zase hned zastavili, když přišel záběr. Musí to být obrovské hejno, protože záběry máme i na stahované povrchové nástrahy-chobotnice nebo volně splývající wobblery (to když loď zastaví). Zdolat se nám daří jen 5 kranasů, většina nám padá po záseku nebo během zdolávání, ale byl to mazec.
Na kotviště přijíždíme za úplné tmy, resp. při svitu úplňku v sedm večer.
Následuje výborná večeře a pak večerní chytání, ale o tom už nic nevím, protože jsem byl unavený a šel jsem spát. První den výpravy byl dlouhý, ale nakonec vydařený.

zralok utesovy belocipy 15 cm uloveny na popp
kranas "zlaty" 80 cm uloveny na wobbler
kranas obrovsky-GT uloveny na trolling
kranas obrovsky-GT 90 cm uloveny na trolling - wobbler
Borek 28.03.2021 16:59

Maledivy, sobota 26.3. 2021
Už podle toho, jak se loď začala houpat v průběhu noci, bylo jasné, že bezvětří skončilo. Ráno jsme dokonce museli hledat alternativní cestu z atolu skrz úzký průplav u vesnice, který je dělaný spíš na menší lodě. Uvnitř atolu se i přes vítr a vlny dalo poppovat i ze střechy, sice to občas bylo trochu o hubu, ale šlo to. Ryby se díky větru a vlnám probraly z letargie po dnech totálního klidu a výsledek byl, že Martin zdolal během chvíle GT-kranase obrovského délky 80 cm. Pak přišlo několik výjezdů na naše nástrahy a konečně jsem dostal záběr i já, na plný odhoz na poppa s agresivním chodem. Hned bylo cítit, že ryba není z kategorie dorostu. Během pár minut byl u lodi kanic uťatý, metr nakonec ukázal rovných 90 cm.
Petr chytil na poppa v barvě mahi-mahi cca 70 cm chňapala. Když bylo poppování dost, zamíříli jsme na místo, kde jsme se chtěli vykoupat. Hned jak jsme vyrazili, nastražili jsme pruty na trolling. Po pár minutách přišel záběr, wobbler zaujal kranase obrovského délky 90 cm.
Po půl hodině trollingu jsme dorazili na koupací místo, ale jen co jsme zakotvili loď, přišla bouřka a silný vítr. Raději jsme místo koupání zase zvedli kotvu a vyrazili do Male v obavách, jestli vůbec dojedeme včas. Kapitán Ibrahim vedl loď s jistotou, ale jeli jsme výrazně pomaleji, než obvykle. Trollovací pruty zůstaly v držácích, nikdo se neodvážil pro ně na záď lodě v tom lijáku a ve vlnách dojít. Věci létaly po palubě, jedna židle nevydržela nápor sedícího a houpání, kuchař nebyl schopen připravit oběd, což zas tak moc nevadilo, stejně nikdo neměl myšlenky na jídlo. Na dohled Male bylo moře již výrazně klidnější, tak jsme konečně poobědvali a do Male jsme dojeli nakonec po čtvrté hodině, vyhoupaní a vyřízení. Zbývalo jen, aby si Martinova parta sbalila věci, dala si lehkou večeři a po osmé hodině se vydali na letiště.

GT-kranas ob r
Chnapal velky cca 70 cm
Kanic utaty 90 cm na popp
Cesta ndo Male
Borek 26.03.2021 16:36

Maledivy, pátek 25.3. 2021
Snídani jsme tentokrát posunuli na osmou ranní a v podstatě hned po snídani zkoušíme poppovat. Podle meteoradaru byla v oblasti Male v noci na 25.3. solidní bouřka a moře není zdaleka tak klidné, jako předchozí dny. Dokonce je voda lehce zakalená. Takže vkládáme do rybolovu více nadějí. Na mělčinách jsou vidět neuvěřitelná hejna malých rybek.
Jediný dopolední záběr nakonec proměnil Martin v kranase obrovského délky 80 cm.
Po koupání a obědě vyrážíme směr sever. Na trolling byl jeden jediný záběr, ale bez vytažené ryby. Kolem páté hodiny zkoušíme opět poppovat v kanálu, když vjíždíme dovnitř atolu. Bylo pár výjezdů, tři ryby spadly hned po záběru a jediný úspěch nakonec slaví Bobo. Bluefin měří krásných 75 cm!
Vzápětí kotvíme, gratulace, panáček...

GT 80 cm - zdolávání
GT 80 cm
GT 80 cm - pouštění
Bobo a bluefin délky 75 cm
Borek 26.03.2021 16:33

Maledivy, čtvrtek 25.3. 2021
Je 6:30 a kapitán Ibrahim startuje lodní motor, Rašíd s Ubirem vytahuje kotvu a soustavným trollingem míříme do Male na PCR testy nutné před odletem. Cestou jsme chytili jen jednu barakoudu, spíš barakudku délky 70 cm. Ve 13:00 jsme v přístavu, jdeme do nedaleké nemocnice na testy a ve 14:30 už obědváme na lodi a míříme co nejdál od Male. Stíháme před setměním ještě koupání.
Noční lov na maso přinesl několik korálových rybek, jednoho netopýrníka a chůvičku délky cca 150 cm.

PAN kapitán Ibrahim
Barakuda 70 cm
Male na obzoru
Netopýrník
Borek 25.03.2021 06:26

Maledivy, středa 24.3. 2021
Od rána je strašné dusno, hladina oceánu je jako zrcadlo a dělá se opar. Nebe na obzoru splývá s hladinou. Od rána trollujeme, ale totální klid panuje i pod hladinou. Občas vyskočí malá jehlice nebo létající ryba a občas zahlédneme delfíny.
Kolem jedné hodiny zastavujeme na šnorchlování, pod hladinou se odehrává nádherné divadlo. Martin viděl dva žraloky belocípé. Přede mnou prchnul do díry kanic, ze které ho okamžitě vyhnala slušná muréna. A koukat na krmící se želvu byl také velký zážitek.
Jen co jsme vylezli z vody, začalo velmi intenzivně pršet a zvedl se konečně vítr. Po obědě jsme plni nadějí vyrazili opět trollovat na oceán. Na hlubokopotápivého wobblera se spletlo jedno wahoo délky 116 cm. Další ryba se nekonala.
Jen co jsme zakotvili na noc, najeli do světla na zádi lodi žraloci rezaví, kteří se u lodní zádě zdrželi až do brzkých ranních hodin. Bylo jich tam chvíli až osm. Nejmenší měřili kolem metru, ti největší dosahovali zcela jistě trojnásobku. Byli neskutečně zvědaví a nechali se nakonec drbat na hlavě a na zádech mopem (smeták by byl asi ještě lepší).
Na jiggy bylo chyceno několik barakud, kranasů velkookých a jeden kranas oceánský. Bobo měl hezkou rybu na prutě, ale po pár minutách o ní přišel, vytáhl sice jigg, ale bez háčku. Na to konto vzal Martin svou oblíbenou úspěšnou cikádu Sebile a po pár náhozech dostal záběr, jehož finále byl kranas obrovský (GT) délky 60 cm. Zkoušel jsem i poppovat se svítícím poppem, ale bez záběru.

Jediná vytrollovaná ryba - wahoo 116 cm
Kranas oceánský ulovený na jigg
GT 65 cm
Drbání žraloků mopem
Borek 25.03.2021 06:23

Maledivy, úterý 23.3. 2021
Plán byl, že v 6:00 vstaneme a budeme trollovat, třeba to bude lepší před tím, než slunce vystoupá a začne být strašné vedro. Bohužel se vyskytly technické komplikace na lodi a tak vyjíždíme až kolem sedmé. Hladina je jako zrcadlo a kdyby tu někde byl nějaký lísteček, tak se ani nepohne. K tomu je strašné dusno a dělá se opar, že na horizontu není poznat, kde končí moře a začíná nebe.
Strašnou dobu jsme bez záběru, nic nechce sežrat chobotničky ani wobblery. Po jedenácté hodině konečně přišel záběr na petrovu rapalu. Plachetník si vzal přes 200 metrů šňůry při prvním výpadu. Z Petra leje pot a naviják je stále skoro prázdný. Po asi dvaceti minutách má Petr sice dost, ale má nad plachetníkem navrch a za dalších pár minut je plachťák u lodi. Gratulujeme Petrovi k životní rybě, měří 201 cm od špičky spodní čelisti do „V“ vykrojení ocasu. Celková délka 266 cm.
Před obědem jsme šnorchlovali v kanálu, který spojuje vnitřek atolu s široširým oceánem. Jedno z nejhezčích míst na šnorchlování, které jsem kdy na Maledivách navštívil. Viděli jsme kvanta nádherných korálových ryb, rejnoky, bluefiny a chvíli mě pozoroval cca 130 cm dlouhý žralok bělocípý.
Večerní lov na maso příliš úspěšný nebyl, na palubu se podívala pouze malá muréna, malé barakudy a pár kranasů velkookých.

z Petra leje
Plachetník - detail hlavy
Plachetník a kompletní sestava
Borek 23.03.2021 12:29

Maledivy, pondělí 22.3. 2021
Od rána trollujeme se zastávkou na oběd a šnorchlování. Moře je klidné, místy hladina jak zrcadlo, vítr nefouká. Na ryby podmínky nic moc. A také to podle toho vypadá. Za celé dopoledne jsme měli jen jednu rybu, která spadla u lodi a ani jsme ji nezahlédli. Tipujeme, že to bylo slušné wahoo. Po obědě a šnorchlování byl jeden jediný záběr na povrchovou chobotnici, o kterou se pokoušel plachetník. Chvíli to dokonce vypadalo, že na háčku už visí, ale to netrvalo dlouho.
Večer bylo nahozeno z lodi několik nástrah v podobě kusu rybího masa a to nenechalo v klidu rodinku chůviček (žralok rezavý). Dvě byly nakonec zdolány, jedna spadla po několika minutách.
Na fosforeskující jiggy se chytilo několik malých barakud a kranasů velkookých.
Ve 2:30 v noci přišla slušná bouřka, která mě vyhnala z lehátka na přídi.

Žralok rezavý - chůvička
Druhá chůvička na prutě
Borek 23.03.2021 12:25

Maledivy, neděle 21.3. 2021
Od rána trollujeme z vnější strany atolu a na slibných místech zkoušíme i poppovat. Pár výjezdů na popp bylo, ale bez úspěšného finále. Martin zkoušel házet do vody velkou (140g) cikádu Sébile v barvě FT a dokázal vyprovokovat k útoku a následně zdolat pěkného chňapala (red snapper) délky 65 cm. Druhá ryba, nejspíš o něco menší kanic měsíční mu spadl u lodi. Už byl jasně vidět.
Po krátkém šnorchlování a obědě vyjíždíme opět trollovat. Konečně záběr, dokonce na dva pruty během pár vteřin. Na jednom ryba visí, druhý se jen narovnal aniž by proklouzla brzda navijáku. Kuchař Šadýz fandí a huláká na celé Maledivy: „Ryba na háčku, ryba na háčku“. Nakonec je zdoláno wahoo délky 115 cm a v ocase má zapíchnutého woblera z toho prutu, který se jen narovnal!
Večer kotvíme poblíž kanálu, který spojuje vnitřek atolu s volným oceánem. Nahozeno je několik prutů na maso a občas někdo obejde loď s jiggovacím prutem. Na jiggy berou akorát malé barakudy a spletl se jeden kranas ostrovní. Na maso se chytil malý žralok a chňapal. Několik záběrů se nepodařilo proměnit...