DiskuseMaledivy

Diskuse - Maledivy

Příspěvky ze země Maledivy

U této země je 211 příspěvků. Příspěvky jsou seřazeny podle data vložení.

Borek 23.03.2021 12:25

Maledivy, neděle 21.3. 2021
Od rána trollujeme z vnější strany atolu a na slibných místech zkoušíme i poppovat. Pár výjezdů na popp bylo, ale bez úspěšného finále. Martin zkoušel házet do vody velkou (140g) cikádu Sébile v barvě FT a dokázal vyprovokovat k útoku a následně zdolat pěkného chňapala (red snapper) délky 65 cm. Druhá ryba, nejspíš o něco menší kanic měsíční mu spadl u lodi. Už byl jasně vidět.
Po krátkém šnorchlování a obědě vyjíždíme opět trollovat. Konečně záběr, dokonce na dva pruty během pár vteřin. Na jednom ryba visí, druhý se jen narovnal aniž by proklouzla brzda navijáku. Kuchař Šadýz fandí a huláká na celé Maledivy: „Ryba na háčku, ryba na háčku“. Nakonec je zdoláno wahoo délky 115 cm a v ocase má zapíchnutého woblera z toho prutu, který se jen narovnal!
Večer kotvíme poblíž kanálu, který spojuje vnitřek atolu s volným oceánem. Nahozeno je několik prutů na maso a občas někdo obejde loď s jiggovacím prutem. Na jiggy berou akorát malé barakudy a spletl se jeden kranas ostrovní. Na maso se chytil malý žralok a chňapal. Několik záběrů se nepodařilo proměnit...

Martinuv redsnapper 65 cm
Wahoo 115 cm
Podvecerni jigging
Noční úlovek - žralok
Borek 23.03.2021 12:22

Maledivy, sobota 20.3 2021
Kolem půl osmé ráno vidím přistávat letadlo společnosti Emirates a o hodinu a půl později jsou již Martin a jeho skupina vítáni posádkou na lodi. Loď je připravená, dotankovaná, doplněno pivo..., nic tedy nebrání okamžitému vyplutí. Probíhá rychlá příprava a po pár desítkách minut už za lodí táhneme tři woblery a dvě povrchové chobotnice. Ale moře je jak rybník a trolling je bez efektu, ani záběr. V poledne zastavujeme na koupání a oběd.
Po obědě trollujeme směrem na první kotviště, zase bez záběru. Těsně před zakotvením zkoušíme krátce jigging. Bez záběru.
Večer je nahozeno několik prutů na maso a slušný záběr přišel Martinovi akorát při večeři. Jinak nic.
Na jiggy se později večer chytilo pár malých barakud a jeden kranas velkooký.
Kolem páté ráno jsem vzbuzen s požadavkem na asistenci při úlovku žraloka rezavého. Je obrovský, odhadem 3,5 metru. Žraloka jsem ve vodě osvobodil a on v klidu odplaval. Ráno u snídaně jsem se dozvěděl, že byl uloven ještě jednou. Evidentně si s tím velkou hlavu nedělal a do našeho odjezdu z místa kroužil hladově kolem lodi.

Zapady slunce jsou neopakovatelne
Petr a vyjiggovana barakuda
Chuvicka
Borek 23.03.2021 12:20

Maledivy, pátek 19.3. 2021
Ráno jsme vstali a po snídaní jsme začali vláčet, tedy David a já. Martin s pořezanou rukou ani moc nemůže a Lukáš je znaven a odpočívá. Vzhledem k tomu, že hladina v atolu je jak zrcadlo a popping nic nepřináší (kromě asi dvou výjezdů), měníme plány a zastavujeme na koupání u malé písčiny. Je to jedno z nejhezčích míst na šnorchlování, které jsme navštívili. A bez práce. Rašíd nás odvezl zhruba 300 metrů od lodi a díky proudu jsme doplavali k lodi téměř bez námahy. Viděli jsme kvanta různých korálových ryb, hejna bluefinů a slušnou barakudu.
Obědvali jsme v průběhu plavdy směrem k Male, po obědě došlo k vyrovnání účtu za pití, vyplnění odletových formulářů, poděkování posádce za skvěle odvedenou práci.
Chvilku před třetí hodinou vjíždíme do přístavu a jen o pár minut později opouštíme loď a jedeme na letiště. David, Hugo, Lukáš, Martin, Maty a Pepa odlétají zpět do Čech. Já se vracím na loď sbalit věci a připravit se na další skupinu, která přiletí hned zítra ráno.

Noc v Male v pristavu
Borek 18.03.2021 20:42

Maledivy, čtvrtek 18.3. 2021
7:00, vstávat, nasadit ploutve, brýle (masku, kdyby to náhodou četl nějaký potápěč) a šnorchl a hurá do vody. Snídaně a pak popping. Projeli jsme krásná místa, ale bez efektu. Pak jsme potkali manty, bylo jich tam nejméně sedm a byl to zážitek. Jejich ladné pohyby jsou fascinující stejně jako jejich velikost. Ale znovu do práce, popping není procházka po kolonádě. Pár výjezdů za poppem bylo, ale jedinou rybu zdolal Martin. Bohužel GT délky cca 75 cm se Martinovi pomstilo za háček v hubě tím, že mu rozřízlo dlaň ruky ostrými výstupku u ocasu. Takže ani fotka nebyla pořízena, byly jiné starosti.
Před obědem jsme si šli znovu zašnorchlovat a byla to pecka. Krásný korálový útes, plný ryb a rybek všech tvarů a barev. Kromě korálových rybek byli vidět i bluefini, barakudy, jehlice, langusty... Díky proudu, který směřoval přímo k lodi, jsme se ani nenadřeli. Rašíd nás odvezl loďkou k útesu a za třičtvrtě hodiny jsme se ocitli u lodi plni zážitků.
Po obědě jsme šli zase poppovat. Dohromady jsme měli asi deset výjezdů, dvě ryby spadly během pár vteřin po záběru. Nic víc. V půl šesté jsme zakotvili, vykoupali a navečeřeli se. K večeři byl kanic, kterého chytil včera večer „nerybář“ Honza. A protože to byla jeho první ulovená ryba v životě, byl mu uspořádán rituál, při kterém byl pasován pomocí meče z plachetníka, pádla, dvou woblerů a mořské vody mezi vyznavače Petrova cechu. A to bylo potřeba zapít. Vypadá to na dlouhou noc.

manta
zapad slunce
kanic - Honzova první ryba
Honza je pasován na rybáře
Borek 17.03.2021 19:00

Maledivy, středa 17.3. 2021
Hned po snídani (v 7:00) vyrážíme poppovat a cestou trollujeme. Po pár km přichází dva záběry naráz od malých tuňáků, ale jeden spadl u lodi, druhý, kterého zdolal Lukáš byl k obědu.
Poppovat začínáme kolem půl desáté a na každém místě máme alespoň výjezd za poppem. Davidovi pronásledoval poppa dokonce žralok délky kolem 1,5 m. Ve většině případů se ryby jezdily na nástrahu jen podívat, ale pár nepodařených útoků také bylo. Jen jedna ryba nástrahu trefila a nechala se zdolat. Tentokrát zabodoval Martin kranasem obrovským (GT) délky 77 cm. Kolem poledne vyrážíme směr Male na PCR test před odletem. Odlétáme pozítří. Na dohled Male jsme dostali záběr na jeden z trollovaných woblerů. Prutu se ujal David a jeho poznámka, že se jedná o něco malého se vzápětí ukázala jako lichá. Naprosto lichá. David se nechal opásat zdolávacím pásem a bez zaváhání rybu zdolal během několika minut. Když je ryba v lodi, jde z ní strach. V životě jsem takovou zubatou mrchu neviděl a dle dohledaných informací se jedná i o největší barakudu, která byla za dobu maledivských safari na této lodi zdolalána rukou a prutem českého rybáře. Doposud byla největší barakuda 133 cm z dob již dávno minulých. Tahle měla rovných 150 cm a způsobila na lodi pozdvižení a všeobecnou radost. A taky pomohla nakonec doplnit zásoby masa v již zase skoro prázdném mrazáku.
Po obědě jsme přistáli v Male a šli do nedaléké nemocnice na test. Za hodinu a něco jsme zpět na lodi a jedeme se vykoupat k jedné z písčin na druhém konci atolu. Po cestě jsme na trolling neudělali ani záběr, ale to ve finále zas tak nevadí. Dnes už bylo zážitků ažaž.
Večerní jigging po večeři se změnil v malé drama. Matymu výletl jigg z vody a háček mu prošil předloktí z vnitřní strany paže. Dva drží ruku, třetí v kleštích háček, čtvrtý svítí baterkou, pátý tahá pilku... a Maty zatím statečně a bez hlesnutí trpí. Operace je nakonec úspěšná, pacient zákrok přežil a za pár dní o tom už nebude ani vědět.
Asi je nejvyšší čas jít spát a nasbírat síly na poslední celý den rybaření.

GT 77 cm, které zdolal Martin
Pouštění GT
Barakuda 150 cm
Borek 16.03.2021 19:00

Maledivy, úterý 16.3. 2021
Ráno jsme byli opět muškařit, tentokrát se nám podařilo díky jen mírnému větru chytat na oceánské straně atolu. I přes to jsme chytili ryb méně. Maty vytáhl bluefina kolem 50 cm, David s Hugem několik malých kaniců, mě se podařil kranas obrovský cca 50 cm, jeden malý bluefin a jeden kranas velkooký, který mohl mít lehce přes 40 cm. Ale zážitek to byl, to jo. Brodili jsme v příboji a jak příboj sílil a vlny se zvětšovaly, bylo čím dál obtížnější stát na nohou a občas už prostě stát ani nešlo. Poslední zbytky sil jsme spotřebovali na šnorchlování, které následovalo hned po muškaření.
Ve 12:30 naskočil lodní motor, nastražili jsme čtyři pruty na trolling a podával se oběd. Před námi byl pětihodinový přejezd mezi atoly. První záběr, respektive o prvního woblera jsme přišli po pár minutách. Prut se jen narovnal a bylo po něm. Brzda ani necvrkla.
Všichni prospali skoro celou cestu a asi to ani nevadí, další záběr přišel až u cílového atolu. Dopadlo to naprosto stejně. Prut se prostě narovnal a bylo po dalším wobleru. S největší pravděpodobností to byl následek útoku od wahoo. Jinak nic, nic a nic.
Zakotvili jsme půl hodiny před soumrakem. Hned jak se setmělo, začali do světla kolem lodě najíždět malý tuňáci. Pár jsme jich chytili na jiggy a Martin dokonce jednoho na mušku. Po večeři šli skoro všichni hned spát... dneska se na masíčko chytat nebude.

Návrat z muškaření v příboji
Muréna uvězněná v lagunce čeká na příliv
Spánek při přejezdu
Borek 15.03.2021 19:09

Maledivy, pondělí 15.3. 2021
Ráno jsme opět věnovali několik hodin muškaření z jednoho z neobydlených ostrůvků s krásnou písčinou. Po písčině se potulovali dva rejnoci a několik hejn bonefishí (albula liščí). Bonefish je něco, co si chci chytit od chvíle, kdy jsem zjistil, že to existuje. Specifická je svou ohromnou rychlostí a nenápadností. Muškaři z celého světa navštěvují destinace v tropech s cílem lovit tyto ryby. Že mám konečně bonefish na prutu, jsem poznal okamžitě po záběru. Takhle rychle nikdy muškařská šňůra naviják neopustila. Těch odjezdů bylo nakonec minimálně pět a nakonec jsem ji měl. Krásná ryba a ještě nebyla vůbec malá, respektive jsem ani nedoufal, že bych mohl chytit takhle velkou. Měla 66 cm.
Po muškaření jsme šnorchlovali nedaleko ostrůvku a hned pak vyrazili vnitřkem atolu na cestu. Po obědě vzal kapitán za kormidlo a vyjel ven z atolu. Trolujeme dvě povrchové chobotnice (malou a velkou) a dva woblery. První záběr přišel na wobler, ale ryba hned spadla. Nebyla velká. pak se notnou dobu nic zásadního nedělo. Najednou přišel záběr na 18 cm rapalu, bleskem zmizelo z navijáku několik desítek metrů šňůry a zhruba 100 m za lodí vyskočil plachetník. Po druhém skoku bohužel spadnul. Asi dvacet minut nato přišel znovu záběr, tentokrát na menší z chobotniček. Za lodí znovu vyskočil plachťák. Prutu se ujal Martin a přesně po 22 minutách ho zdolal. Metr ukázal 265 cm (celková délka), od špičky spodní čelisti do vykrojení ocasu měl rovné dva metry. Nádherná ryba. Díky zdržení při zdolávání a focení kotvíme až za tmy. Po večeři chytají kluci na maso a občas někdo vezme do ruky jiggovací prut a něco chytne, většinou malou barakudu nebo kranase velkookého, ale spletl se i jeden tuňák žlutoploutvý cca 55 cm.

bonefish 66 cm
muškaření v ráji
plachetník
plachetník - detail
neregistrovaný uživatel 14.03.2021 19:03

Maledivy, neděle 14.3.2021
Budíček v 6:00 a dvě hodiny trollingu. Bez záběru, ale viděli jsme alespoň skákat plachetníka. Následuje rychlá snídaně a odjezd na ostrůvek s cílem muškařit. Chytali jsme hlavně bluefiny (kranas modroploutvý), obvyklá velikost kolem 30 cm, jehlice, trubkotlamky a několik druhů malých kaniců. Každý si vytáhl desítky ryb. Já měl největší rybu 50 cm bluefina, když nepočítám skoro metrovou jehlici.
Po muškaření jsme se vykoupali, zaskákali z lodě do vody, naobědvali a po obědě jsme vyrazili poppovat uvnitř atolu. Poppovali jsme na celkem 5 slibných místech, ale na dvou žádná aktivita nebyla, na dvou jsme měli jen pronásledovačku bez záběru a na posledním místě byly dva záběry. Jednou se rybu nepodařilo trefit a druhý záběr byl proměněn v GT (kranas obrovský) délky 70 cm.
Po příjezdu na noční stanoviště jsme měli netradiční večeři-kuře a žádnou rybu... holt když nechytneme na trolling, tak není zásoba v mrazáku....
Po večeři kluci nahodili z lodě na maso a během pár minut přišel záběr. Takové malé a nenápadné ohnutí špičky prutu. Zásek a následoval tupý tah těžké ryby. Nicméně Maty se nevzdal a s drobnou pomocí táty ve finále zdolávání zdolal žraloka rezavého-chůvičku délky cca 260 cm. Po rychlém focení a puštění následuje bujaré veselí a gratulace úspěšnému lovci. Z láhve whisky ubývá rychleji, než obvykle...

Hugo a trubkotlamka
Muškařská výprava
GT (kranas obrovský) 70 cm
žralok rezavý-chůvička cca 260 cm
Borek 13.03.2021 18:18

Maledivy, sobota 13.3.2021
Po snídani jsme se nechali odvézt na jeden z neobydlených ostrovů s cílem zamuškařit si ze břehu. Muškařili jsme až do poledne, kdy byl vrchol přílivu a ryby začaly být znatelně méně aktivní. Na návětrné straně ostrova bylo dost větrno, tak se všichni kromě mne přesunuli na druhou stranu, kde se dalo snáze házet. Na malé streamery v modro-černé kombinaci brali kranasi modroploutví a malí kranasy obrovští-GT. První ryba, kterou jsem ulovil byl kranas obrovský délky cca 65 cm. Na muškařském prutu to byla celkem zábava. Kromě toho, jsem ještě zdolal 8 bluefinů (do 35 cm) a dva malé chňapaly. Kluci na druhé straně ostrova tahali sice menší rybky, ale zachytali si dosyta. V poledne skončil příliv a s ním i muškaření.
Po výborném obědě jsme jeli poppovat uvnitř atolu, protože na vnější straně jsou už třetí den velké vlny. Unaveni z muškaření jsme se do poppingu museli trochu nutit, ale nakonec jsme se zase dostali do formy. My ano, ryby ne. Popovali jsme celkem tři a půl hodiny (s přestávkami na přejezd na další vhodné místo), ale první kontakt s rybou se odehrál až po dvou hodinách. David vyprovokoval 95 cm žraloka, který mu nadvakrát vzal popp. Podruhé už zůstal na háčku. Na předposledním místě, kde jsme dnes chytali, zdolal Martin na wobler kranase duhového (rainbow runner) délky cca 70 cm.
V půl šesté jsme zakotvili nedaleko místa, kde jsme spali včera. Kluci (mladým se holt ty baterky vybíjejí o dost pomaleji) skákali skoro do tmy ze střechy lodě. A po večeři chytají ze zádě na jiggy.
Od zítřka se má stabilizovat počasí na jasno s mírným větrem, už žádné přeháňky a bouřky, které jsou sice příjemné, ale rybám evidentně moc nesvědčí, protože se často mění atmosférický tlak. A také by mohly přestat být tak velké vlny, ať můžeme ven z atolu. Kapitán vkláda do zítřka velké naděje. Uvidíme ráno.

Jedeme muškařit
Hugo a jeho úlovek
Žralok 95 cm ulovený na popp
Kranas duhový - rainbow runner
Borek 12.03.2021 19:29

Maledivy, pátek 12.3.2021
V noci pěkně foukalo a loď se houpala až tak, že někteří raději spali na spodním patře palandy.
5:45 budíček a odjezd z nočního kotviště. Připravil jsem pruty na trolling, když ještě ostatní ještě spali, tedy kromě Lukáše, který vstal chvíli po mě. Čekal nás několikahodinový přejezd do sousedního atolu a jen co loď vyjela z relativního bezpečí vnitřku atolu, začala Matějská pouť. Houpalo to místy až dost. Snídali jsme na cestě přes volnou vodu a nebylo to úplně jednoduché. Hugovi se udělalo z houpání zle, ale třetí pokus o udržení prášku proti nevolnosti v žaludku zabral, Hugo přestal potřebovat kýbl a vzápětí usnul. Za celou dobu jsme měli na trolling jen dva záběry a ulovili jsme jedno dorado délky 90 cm.
Kolem poledne jsme dojeli do sousedního atolu, kde jsme si zašnorchlovali a vyhodnotili situaci u oběda. Nemělo smysl se trápit ve vlnách na vnější straně atolu, proto jsme zvolili rybaření uvnitř, v klidnější vodě. Poppovali jsme na mělčinách a v podstatě všichni měli alespoň záběr nebo útok. Nejlépe se s tím popasoval David, který vypoppoval dva kranasy modroploutvé (65 a 70 cm). Mě zabral slušný kranas obrovský, který zaútočil na zamotaný popp, ale spadl během pár vteřin (alespoň jsem ho ze střechy viděl...) a druhou rybu jsem ani nezahlédl a spadla asi po minutě (pravděpodobně kranas modroploutvý).
Zakotvili jsme třičtvrtě hodiny před soumrakem a šli jsme se ještě vykoupat a zaskákat ze střechy do vody.
K večeři byl ten větší kranas modroploutvý.
Večerní jigging přinesl několik kranasů velkookých a pár malých barakud. Kluci ještě zkoušejí chytat na maso, ale já sotva stojím na nohou, bolí mě celý člověk z vyrovnávání vln a poppování, tak se vzápětí půjdu uložit do horizontální polohy. Máme dobré místo na spaní a lze tedy očekávat klidnou noc. Zítra vstáváme brzy a jdeme zkusit muškařit z ostrůvku, u kterého spíme.

dorádo (mahi-mahi) 90 cm
Kranas modroploutvý - bluefin 70 cm
Kranas modroploutvý - pouštění na svobodu
Ta střecha je výš, než se zdá...