DiskuseŠvédskoÚlovky, trofeje, zajímavosti

Diskuse - Švédsko - Úlovky, trofeje, zajímavosti

Příspěvky ze země Švédsko, okruh "Úlovky, trofeje, zajímavosti"

Pro tento okruh je u této země 71 příspěvků. Příspěvky jsou seřazeny podle data vložení.

Zdenek 30.08.2021 17:24

Švédsko, řeka Vindelälven, čtvrtek 26.8. 2021
Celý den bylo zataženo, oblačno, ale už nepršelo ani nefoukal silný vítr jako včera, jen takový mírný větřík. Odpoledne se teplota z 8°C zvedla na 12°C, aby večer rychle klesla na 5°C.
Zatímco naši přátelé v chatě Lillsebranna měli po včerejší oslavě 115-ky slabší den s několika lipany do 35 cm, pár okouny do 42 cm a hromadou štik, jenže malých, nám se zadařilo.
Úspěšný den zahájil Filip lososem 64 cm (uloven na plandu ABU-Toby 28 g měděné barvy s proužky), pak se k němu přidal Saša ještě větším lososem délky 83 cm (také na tmavou 28 g plandu ABU-Toby), takže, když jsem jim oznámil ulovení mého lososa 79 cm (na plandu Vibrax-Bluefox 28 g měděné barvy), nijak jsem je tím neohromil. Zachytali jsme i hromádku okounů 30-39 cm, pár lipanů do 35 cm a každý několik štik do 80 cm. Saša se pokusil trumfovat štikou 103 cm (na Salmo Slider 10 cm), ale přebil jsem ho štikou 112 cm (ulovena na modrou plandavku ABU-Atom 18 g).
Tohle byl den, kterých rybář za svůj život obvykle moc nemá – ryby prostě žraly, podmínky byly příznivé a úlovek lososa atlantského je vždy sváteční záležitost.

Filipuv losos 64 cm
Sasuv losos 83 cm
Zdenkuv losos 79 cm
Zdenkova stika 112 cm
Zdenek 30.08.2021 17:08

Švédsko, řeka Vindelalven 25.8.2021
Celý den bylo zataženo a větrno. Celou noc a dopoledne pršelo, odpoledne bylo už bez deště, ale v nárazech byl vítr na hranici vichřice a z lodě šlo chytat jen těžko. Teplota celý den zůstala na nepříjemných 8°C.
Ráno a dopoledne jsme v peřeji u Gargonu zkoušeli lososy. Filipovi hned ráno zabral losos cca 90 cm, ale ve výskoku spadnul. Jediným úspěchem dnešního dne bylo Lubošových a Filipových pár štik do 60 cm a okounů do 35 cm, Sašův koš plný křemenáčů a pytel brusinek. Já měl dnes čistou nulu.
Naši kolegové v chatě Lillsebranna také neměli žádné žně, ale na jezírku za cestou ulovili pár okounů do 35 cm, 9 štik do 80 cm a Radek trumfoval parádní štikou 115 cm (na malý 7 cm Salmo Slider – „karkulka“ neboli redhead).
Nepřízni počasí vzdorujeme večer ve vytopené sauně a po celém dnu v dešti, zimě a větru je sauna s následnou koupelí v řece paráda!

poledni odpocinek unaveneho rybare
Radkova stika 115 cm
hura do sauny
poledne v pereji Rastrandsforsen
Zdenek 25.08.2021 16:20

Vindelälven-Gargon 24.8.2021
Podle předpovědi se mělo během dne zatáhnout a odpoledne začít vytrvale pršet. Vstali jsme proto ráno už v 6.00, abychom využili hezkého počasí. Přivítala nás mlha, jinovatka a 0°C. Slunce už vystoupalo nad vrcholky stromů a začalo mlhu rychle rozpouštět. Asi tři hodiny se věnujeme lovu lososů v peřeji u chaty Gargon, ale odměnou nám jsou jen dva malí okouni (přívlač) a na mušku jeden 40-centimetrový lipan.
V poledne jedou Luboš s Filipem vláčet na říčku Gargon a Saša se Zdeňkem jedou zkusit štiky na rozlitinu na řece Vindelalven asi 5 km od chaty. Start na rozlitině je velmi slibný: hned na druhý nához plandavky zasekávám a po cca 15 minutách urputného boje v porostech hustého rdesna zdolávám štiku délky 110 cm. Ryba je ve skvělé kondici, pěkně vykrmená a předvádí několik výskoků a dlouhých výpadů během kterých nabaluje na šňůru celé trsy rdesna a vodních travin.
Na rozhraní říčního koryta, velkých balvanů a rdesnem zarostlých zátok se nám podařilo ulovit 5 okounů délky 30-39 cm a později u jedné z peřejí na plandavku okouna 40 cm. V peřeji ulovil Saša na jerk-slider pstruha 45 cm a Zdeněk po chvilce na plandavku jeho menšího bratříčka 40 cm. Oba pstruzi byli čistě jezerní formy s velkými černými tečkami. Zkoušeli jsme lovit štiky na mělčině pod peřejí, kde jsme bodovali v červnu, ale na tomhle lovišti bylo málo vody, protože v řece je hladina o 50 cm níže než koncem června. Nicméně o 300 m dál po proudu jsme našli místo, kde na dvoumetrové hloubce porost trávy vyplňoval plochu skoro hektar a z jedné strany jej obtékal silný proud. A tady štiky byly. Během půl hodiny jsme zde ulovili štiky 70 cm (Zdeněk), 85 cm a 105 cm (Saša). Další dvě ryby nám spadly. Tou dobou už však drobně, ale vytrvale prší a do toho fouká silný vítr. Ochlazuje se na necelých 10°C a počasí nás nutí k ústupu. S prokřehlými prsty zkoušíme ještě prohazovat porosty rdesna v zátoce u kotviště lodi, ale dostavuje se únava. Na chvíli nás ještě nakopnul útok hodně velké štiky na hladinový jerk těsně u lodě. Bohužel na jerku už v té chvíli viselo asi 10 kg trávy a štika nevěděla, jak se k jerku dostat. Na zlomek vteřiny stála pod hladinou a pak zmizela. Podle střízlivého odhadu měla tak 120 cm.
V šest večer vítězí zima a hlad, končíme s rybařením a jedeme do chaty, kde nás čekají Filip s Lubošem. Během odpolední seance na říčce Gargon ulovili 8 štik do 65 cm a tucet okounů do 25 cm. Filip pak okolo chaty nasbíral křemenáče a pánvička už je v permanenci...

srpnove rano u pereje na rece Vindelalven
okoun 39 cm uloveny na gumu-nymfu
stika 110 cm ulovena na plandavku
Zdenek 25.08.2021 15:10

Vindelälven 23.8.2021
Po devíti hodinách jízdy autem ze stockholmského letiště jsme v pondělí ráno dorazili k řece Vindelälven. Slunce zrovna rozpouštělo zbytky ranní mlhy, která halila celé říční údolí a na příjezdové cestě k chatě nás vítala stádečka sobů s novým parožím stále ještě obaleným v lýčí.
Zatímco trojice Radek-Filip-Pavel se ubytovala v chatě Lillsebranna a po dvouhodinovém šlofíčku vyrazila na vodu, čtveřice Filip-Luboš-Saša-Zdeněk ten šlofíček v chatě Gargon trochu protáhla a na seznámení s rybami v okolí peřeje se šlo až odpoledne.
Naše první hodiny u vody se odehrávaly pod dozorem místních rybářských průvodců, kteří nám ukázali, kde jsou obvyklá stanoviště lososů a doporučili nám vhodné nástrahy.
Filip neztrácel čas a hned po pár minutách vláčení plandavky Abu-Toby zasekl a zdolal jikrnačku lososa atlantského délky 90 cm. Pavel, který se lososům v peřeji postavil s mušákem zdolal osm lipanů od 25 do 40 cm a Radek doplnil pět štik, z toho jednu metrovku.
Kvartet z chaty Gargon bodoval jen šesti malými štikami do 70 cm, jedním lipanem 30 cm a pstruhem 32 cm.
Celý den bylo jasno, slunečno, 15°C. Ale jak kolem osmé večer zapadlo slunce, rychle se ochladilo a když se za soumraku vracím do chaty (je 22.00 hodin), jsou jen 2°C.

Filipův losos délky 90 cm ulovený na plandavku
sob na pasece u prijezdove cesty k chate
lov lososu pod pereji
neregistrovaný uživatel 02.08.2021 14:58

Lesjön 24-31 července 2021
Několik krátkých postřehů:
Největší štika 93, největší okouni kolem 30 cm.
Obrovským překvapením pro mě bylo množství jelců jesenů. Přes 40 cm minimálně 10 ks, největší 53 cm.
Bylo na skandinávské poměry velmi teplo. Rybolov ve Švédsku s teplotami přes den kolem 30 stupňů je něco, co mi úplně nevyhovuje.
Ryb hodně, krásně jsme si zarybařili. Úžasná sranda je lov štik ve stulících na plovoucí žábu. To jsme si užili moc. Úchvatné záběry, hezké ryby.
Radost z cestování trochu kazí potřeba Covid-certifikátů nebo spíš už jen ten pocit, že si musíte kontrolovat, zda se někde nezměnila nějaká nařízení.
Ale v samotném Švédsku jsou Covid omezení téměř nepostřehnutelná.
Závěrem musím ohodnotit vše jako skvělý zážitek.
Michal

rybář 30.07.2021 11:43

Lesjön 17-24 července 2021
Výprava s vnukem do osvědčeného revíru Lesjon se vydařila, i když počasí zlobilo. Letní vedra, která zasáhla Švédsko začátkem července už pominula, ale některé dny byl velmi silný vítr. Foukalo celý týden i v noci a to kolem 20-25 km/h (v noci kolem 15). Používal jsem aplikaci Ventusky, která dobře funguje zejména na vítr.
První dva dny jsme chytali na jezeře Lesjön, ale jen v zátoce směrem k peřejím a pod peřejemi. Zde bylo několik okounů kolem 30 cm. Pak nám Steinar nabídl, že nám doveze druhý člun na jezero Bolenavattnet, kde jsme v jeho přední (západní) části byli docela za větrem. Zde jsme přemluvili několik štiček a okounů. Nejzajímavější zážitek byla štika pouhých 75 cm, ale na extrajemný 7g proutek.
Na řece nad peřejemi jsme nebyli.
Plavačku jsme chytali z mola u chaty, nebo jsme přejeli na protější břeh, kde bylo v noci klidněji. Na červíky nebo hnojáčky šli jen jeseni nebo okouni, často miniaturní, občas ovšem přes 40 cm (max49).
Celkové jsem nebyl zklamán a Šimon byl z našeho prvního zahraničního výletu nadšen, což je hlavní.
Ulovili jsme 6 štik (největší 75 cm), asi 80 okounů (největší 39 cm) a asi 50 jesenů do 49 cm.
Petr K.

rybář 27.07.2021 19:01

Hökensas 15-24 července 2021
Ve Švédsku bylo nádherně, já to tam prostě miluju.
S rybama na jezerech to pro nás bylo těžké - já jsem z boatu nic nechytil, kluci něco, ale také žádné velké počty. Teda na větších jezerech, ale zase pěkné ryby. Já jsem chytil dva krásné duháky na Tjarnu. Možná, že v chytání na jezerech jsme vypadli z formy - holt netrénujeme. Byli tam Brňáci a na Sydvatnetu ve třech za odpoledne chytili 10 ryb - to jsme my nechytli za celý týden.
Zachránila nás řeka - tam jsme si zachytali krásně. Jen taková drobná výtka - do řeky tentokrát vysazovali i velmi malé ryby, často se chytla ryba pod 40, dokonce i 30 cm, běžně 40-45 cm, maximálně kolem 50 cm. Jen jsme řešili, že podle jejich regulí v angličtině se má na řece Tidan ryba (teda duhák) chytit a zabít - a nepouštět? Takhle by šel občas člověk se třema pstruhama za 30 minut domů (to bych jim trochu vytknul...).
Mirek

neregistrovaný uživatel 23.07.2021 14:22

Švédsko - Helesjo 3-9 července 2021
Bylo hodně teplo, ale nakonec jsme docela zachytali.
Byli jsme s tátou a se synem tři rybáři a celkem jsme ulovili: štika-82ks délka=96cm, 95cm, 86cm, 85cm, 82cm (ostatní kolem 50cm až 70cm).
Okounů bylo ke stovce, ti největší byli 37 cm a 35 cm. Většina okounů byli spíše menší kolem 20-25 cm. Větší okouni byli pouze na jezerech MÅckelhällsjön a Bjürjön.
Pstruh obecný byl jeden jediný.
Největší štiky byly na přívlač: 96 cm, 6,5 kg dne 5.7., nástraha: zelená guma (imitace okouna) a 95 cm, 6 kg, ulovena 8.7. na zelený spinner bait
Tomáš Z.

rybář 12.07.2021 20:02

Lesjon 26.6.-3.7.2021
Celkem uloveno:
93 štik (max.82 (2x), ryby velmi štíhlé, až na jednu z těch největších, vypasenou od pstruhú z peřejí)
174 okounů (max.43, poměrně dost dalších kolem 40 cm)
3 jeseni (max.51), ten největší na jerk
Kluci chtějí na příště objednat ošklivější počasí, leč vysvětlil jsem jim, že to asi nebude ani ve vaší ani v mé moci...
Jak uvádím výše: největší štika 82 (2x), největší okoun 43 (a řada kolem 40 cm)
+ 3 jeseni (51 největší na jerka), celkově 270 ryb (93 + 174 + 3).
Já chytl na kus stejně co loni, projeli jsme toho i víc než loni, nedostali
jsme se akorát do peřejí na pstruhy. Trochu blbý, že je letos zavřená řeka od
hnízda orlovců nahoru, ale co se dá dělat. Steimar je kvůli tomu ve při s ochránci přírody. Jinak orlovec byl na hnízdě i na nejspodnějším jezeře, viděli jsme opět
losa a místní sob nám chodil celkem často po silnici před autem. Počasí až moc
hezké, jen jeden den bylo kvalitní štikové s deštěm, ryby nejvíc braly kolem 22.00-23.00. Jedna loď chytala víc na povrchovky (naše), druhá spíš větší nástrahy jerky, gumy, subwalky). S okouny byla větší zábava než loni, na rozdíl od štik bylo víc větších kusů.
Každopádně převládá obecná spokojenost, někteří nerybáři přechytali rybáře. Tak už to bývá.
Jarda S.

okoun 39 cm z jezera Lesjon
nocni panoramata
neregistrovaný uživatel 01.07.2021 11:49

Švédsko-Lillsebranna 29.6.2021
Tak závěr byl super. Na řece Vindelalven ve vracáku pod peřejí štika 122 cm. Chytil Jirka, co jezdil se mnou. Měli jsme z toho oba velkou radost. On, protože, chtěl štiku přes metr a tohle byla fakt megaryba a já, protože jsem mu velkou rybu přál a v předchozích dnech už jsem měl 2x 109 cm.
Ne nadarmo se říká, že kdo jezdí se mnou v lodi, tak dycky zachytá. Zeptej se Toma.