Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeÚnorové rybaření v Indickém oceánu

Maledivy - Maledivy - Reportáže

Únorové rybaření v Indickém oceánu 27.2.2010

lod kategorie lux18.2.2010, čtvrtek
Zataženo, je po bouřce, telota jen 27°C
Ráno nás do Male přiletělo celkem šestnáct. Šest odplouvá jednoduchou lodí kategorie standard směrem na sever a naše desetičlenná skupina se naloďuje na velkou luxusní loď. Všichni se těšíme, až poprvé nahodíme, ale čeká nás nepříjemná zpráva: jedna z našich rybářských dhoni má porouchaný motor a bude opravená až odpoledne. Navíc v jedné z našich kajut se balí páreček hongkongských potápěčů a k dovršení všeho loď s nákladem piva a vína trčí v Male v nákladním přístavu, takže musíme počkat, až do odpoledne na vyplutí z letištní zátoky. Alespoň máme čas sestavit si pruty a udice a tak, když přijíždíme na severní okraj atolu Jižní Male, jsme již připraveni a náležitě natěšení.

Loď kotví pří ústí kanálu, kterým se tlačí voda z oceánu do atolu. Čtveřice potápěčů vyplouvá k odpolednímu ponoru a my vyrážíme na okraj atolu, kde se čeří voda na rozhraní dvou proudů. Zkoušíme jigging, ale proud je velmi silný a nedaří se nám držet kontakt s nástrahou. Já zůstávám bez záběru a na naší lodi jen Petr chvíli tahá rybu, než mu zajede do korálů a utrhne udici.
Na druhé lodi, kde jigging předvádí Ali, jsou na tom o něco lépe a přivážejí několik chňapalů, malého tuňáka žlutoploutvého a kranase, kterému při zdolávání vykousl žralok hřbet.
Ale je první den, kdy se většinou nikdy nic moc nechytne a tak odcházíme už okolo desáté spát s předsevzetím, že zítra jim to nandáme.

kranas GT (18 kg) uloveny na popp19.2.2010, pátek
Jasno-polojasno, 28-30°C
Ráno v 5.30 nás budí personál a Vašek čiperně vyráží dát si ještě před rybařením svou ranní kávičku. Já se ještě čtvrt hodiny povaluji v posteli, pak se namažu krémem proti sluníčku a následuji ostatní na loď.
Míříme ze severního okraje atolu na východní, přímo proti mořskému proudu, který sem od oceánu přináší plankton, tedy potravu. Nejprve zkoušíme trolling, ale po hodině, kdy jsme bez záběru, začínáme s povrchovou přívlačí – poppingem. Zatímco při trollingu nám připadalo moře celkem klidné, jakmile loď zastavila a začali jsme z lodní střechy házet, projevila se však jeho síla. Díky vlnám máme co dělat, abychom se na střeše plavidla udrželi a u některých z nás se projevují příznaky mořské nemoci.
Zatímco my se zcela marně pokoušíme o úspěch přívlačí, náš průvodce Ali, který jiguje z lodní zádi, boduje dvoukilovým tuňákem žlutoploutvým.
V devět hodin se vracíme k mateřské lodi, kde nás již čeká snídaně.

Po snídani se většina rozhodne relaxovat při koupání a šnorchlování a jen já s Vaškem na jedné a Pepa s Petrem na druhé lodi vyjíždíme dál směrem na jih. Nejprve zkušíme trolling, ale kromě jedné asi sedmdesáticentimetrové jehlice, která se bůhvíproč vrhla na wobbler jsme bez kontaktu.
Když už máme jižní cíp atolu na dohled a moře se rychle uklidňuje, zkoušíme opět popping. S lodí pohypují táhlé oceánské vlny, hladina je velmi klidná a poppy krásně chodí. Po pěti minutách mám první záběr, ale ryba hned po záseku padá. Ali mezi tím na jig chytil tři dvoukilové chňapaly. Po několika dalších minutách přicházejí další dva plané útoky na mou nástrahu a po chvíli další, ale rybě se podařilo překousnout návazec. Že by wahoo? Naštěstí se ukousnutý popp od firmy Yo-Zuri brzy objevuje na hladině a tak už za chvíli opět letí vzduchem. Přichází další záběr. Zcela zřetelně vidím, jak velký kranas opakovaně zakroužil okolo nástrahy, ale opět se mi rybu nepodařilo zaseknou. To je 5:0 pro ryby! Začínám propadat mírné depresi, ale pokračuji v chytání. Naštěstí. Další razantní útok je konečně úspěšný (pro mne). Ryba nejprve zběsile vyráží směrem ke břehu, ale naštěstí se nezamotá mezi korály a pak se mi podaří obrátit ji na hlubší vodu. Tah je nekompromisní a je jisté, že půjde o rybu nad 10 kg. Po deseti minutách začínám mít co dělat, abych do navijáku získal alespoň část ztracených metrů šňůry. Po dalších pěti minutách už rybě docházejí síly a i když nepodniká další výpady, stále klade konstantní odpor. Konečně se objevuje u lodi silný a hezky vysoký kranas. Vylovovacími kleštěmi ho zdviháme na loď. Metr ukazuje 103 cm a hmotnost odhaduji na 18-20 kg. Pouštíme krasavce zpět do oceánu a míříme k lodi, která už čeká na jižním okraji atolu.

mala motorova lod - vylet na ostrovBěhem oběda se přesouváme přes průliv mezi atoly a okolo druhé odpolední kotvíme u vesnice. Vyjasnilo se, udělal se pořádný hic a chvilka koupání přišla k chuti. Část z nás jde navštívit vesnici. V 16.00 vyrážíme všichni na ryby. Jedna rybářská dhoni míří (jigovat a lovit na maso u dna) do kanálu, kterým proudí voda do atolu, naše loď jede na okraj atolu poppovat. Ali hned na první spuštění jigu tahá z hlubin kranase. Po chvíli mám několik výjezdů a záběrů na můj popp i já a po půl hodině konečně zdolávám prvního, asi pětikilového kranase. Moře je jen mírně zvlněné a brzy se slaďujeme tak, že nás z jedné lodi pohodlně chytá všech pět. Jano na přídi, já s Danem a Zdeňkem na střeše a Vašek na zádi. Dan začíná házet opravdu dobře a brzy dělá delší hodny než já, což mne jen stimuluje k ještě větším výkonům. Daří se. Během hodiny jsem ulovil tři kranase GT o hmotnosti 4-8 kg a jednoho kranase modroploutvého-bluefina asi 3 kg. Vašek také zdolal jednoho pětikilového kranase GT a Jano tříkilového bluefina. Jenom Danovi se lepí smůla na paty: dvě ryby vypnul a jednu utrhl.
rejnok - 20 kgNa druhé lodi chytají na jig a na maso a v lodi končí několik chňapalů.

Po večeři Petr 2x rejnok – trnucha cca 1 m v průměru a Jirka 6x netopýrník cca 1-1,5 kg.

Výroky dne:
„Ráno jsem nikam nespěchal, v klidu jsem si připravil vodu“, okomentoval Dan své ranní obracení žaludku do vln Indického oceánu.
Když nastupujeme na loď, ptá se Dan, jestli mi nebude vadit, že „nerozlučná dvojka kurvil a mrvil“ bude chytat na naší lodi...

20.2.2010, sobota
Jasno, občas polojasno, teploty 27-30°C
Ráno klidné moře, večer větší vlny.
Ráno trolling
Naše loď ulovila jen jedno wahoo (125 cm, 15 kg – pěkně tlusté) a ve stejnou chvíli nám vzal další nastraženou udici plachetník, ale udělal vělmi rychlý výpad, jedenkrát se otočil na hladině, pak narovnal háček a ulomil mu protihrot!
pelamida - wahoo ulovena na trollingDruhá loď měla dvě wahoo (cca 120 cm) a 3 ryby ukousny nástahu (asi wahoo) nebo se vyply. 1x utekl plachetník

Po obědě jedeme asi dvě hodiny přes oceán na jihovýchodní cíp atolu.
Odpoledne jedna loď troluje a druhá poppuje.
Loď na trolling – 2x barakuda a 1x wahoo velmi tlusté 130 cm (20 kg)
Na popping jen asi 5 výjezdů, ale žádná zaseknutá ryba. Faktem je, že k večeru byly už dost velké vlny a přívlač z paluby a střechy rybářské lodě byla velmi náročná na udržení stability.
Ali ulovil na jig 1x červeného kanice o hmotnosti asi 1,5 kg.

Potápěči viděli velké hejno kranasů, tuňáků a asi 10 žraloků.
Já při šnorchlování pozoroval jen korálové ryby, jednu želvu a na okraji korálového útesu žraloka si 150-180 cm (bělocípý-lagunový)
Při přejíždění lodí přes volné moře byli vidět plachetníci a delfíni.

plachetnici - sailfish 255 a 230 cm uloveni na wobblery Rappala21.2.2010, neděle
Jasno, slunečno. Ráno vlny, ale jinak klidné moře, ale už po snídani se vlny zvětšují a trolovat lze jen těžko.
Ráno trolling od kanálu okolo jihovýchodního mysu až k ostrovu. Všechny ryby uloveny do 2 km od kanálu, kde kotví naše loď.
Bílá loď – plachetník 230 cm, wahoo 120 cm, 2x tuňák cca 1,5 kg
Modrá loď – plachetník 255 cm, 2x tuňák 1,5 kg
Oba plachetníci na wobbler – jeden na Rapala Magnum modrá makrela 25 cm a druhý na zlatého X-rap magnum 18 cm.

plachetnik - sailfish 255 cm uloveny na wobbler Rapala Magnumplachetnik - sailfish 230 cm

plachetnik - sailfish, detail hlavyPotápěči ráno viděli v kanálu asi 10 žraloků kladivounů cca 2,5-3,5 metru a stovky kranasů

Po snídani 1x wahoo 105 cm na zlatý X-rap

Odpoledne popujeme uvnitř atolu, protože venku jsou moc velké vlny.
Vašek – 1x kranas bluefin 3 kg
Petr – 1x kranas GT – 5 kg
Nerozlučná dvojice "kurvil a mrvil" opět bodovala:
Jano a Dan si navzájem utrhli rybu v jeden okamžik
Dan utrhnul další rybu a pak z legrace řekl, že "se na to může vysrat a ten prut zahodit" a když mrsknul s prutem, tak mu uletěla špička a utopila se!
Já – 1x kranas GT 14 kg a 3x 10-12 kg kranas GT - vše popp Yo Zuri

Druhá loď zkoušela trolovat, ale byly moc velké vlny a tak se vrátili bez ryby.

kranas GT (11 kg)  uloveny na jigPondělí 22.2.2010
Jasno, 27-30°C. Ráno kotvíme na východě horní třetiny atolu. Odpoledne přejíždíme asi 30 minut na severozápadní okraj atolu severně od „Barbecue island“.
Ráno 6.00-9.00 – obě lodě trolling. Na jedné ani zaběr a na druhé lodi wahoo 1 m (Dan) a jeden kranas GT 10 kg.
Ranní šnorchlování velmi hezké – kanici, kranasi, ryby... Potápěči viděli 3 druhy žraloků, dva druhy rejnoků.

Po snídani jede jedna loď popovat uvnitř atolu – záběrů a výjezdů, především od kranasů modroploutvých (bluefin) bylo hodně. Já měl na 6 záběrů jen jednu ulovenou rybu. Kromě kranasů GT a bluefin nám na poppy zaútočil i metrový tuňák (dogtooth). Nejprve vzal Janovi, ale spadl a vzápěti před něj hodil popa Zdeněk a tuňák to znovu vzal. Asi minutu ho zdolával, ale pak ryba spadla. Celkem jsme ve čtyřech měli mezi 10.00-13.00 asi 20 záběrů, ale vytáhli jsme jen 2x tříkilového kranase modroploutvého a jednoho pětikilového kranase GT.

kanic uloveny na jigOdpoledne se přesouváme na severozápadní okraj atolu ke kanálu „hammerhead point“. Jedna loď jede na popping a druhá na jigging.
Na poppovací lodi je vyhlášena soutěž: Dan chytil 2 osmikilové kranasy GT a zlámal jenom jeden prut. Zbytek posádky ulovil také dva osmi-desetikilové kranasy GT.
My jsme vyrazili na vnější okraj kanálu, kde jsme jigovali a chvílemi i popovali.
Jano na jig (žlutooranžový, 300 g, dva háky) chytil 5 ryb (2x kranas GT 11 a 5 kg, 1x kranas bluefin 3 kg, kanic diamantový 1kg a kanice hnědého 3 kg)
Zdeněk na popp jednoho kranase modroploutvého 3 kg a jednoho kranase GT.
Já na popp kranase modroploutvého 4 kg a na jig kranase GT asi 6 kg.

Večer Jirka se Zdeňkem chytají na maso za lodí – chytli pár malých barakud.

pepamida - wahoo ulovena na trolling23.2.2010, úterý
Ráno opar, přes den zataženo. Teplota 28-32°C. Moře klidné, táhlé oceánské vlny se trochu zvětšily večer.
Ráno rybaříme před snídaní od 6.00 do 9.00.
Naše loď chytá na poppy okolo til (korálových útesů) mezi vesnicí a Barbecue islandem. Nejprve jsme hodinu bez záběru a teprve pak začínají brát kranasi. Já jsem měl tři nebo čtyři záběry, ale ulovil jsem jen jednoho kranase modroploutvého-bluefina (3 kg), Jano chytil jednoho kranase GT a jednoho bluefina a Zdenek / Jirka jednoho bluefina.
Druhá loď trollovala. Záběrů měli celou řadu, ale ulovili jen dvě metrová wahoo.

Po snídani jela jedna loď 10.00-12.30 jigovat – Vašek s Janem ulovili několik kaniců od 0,5 do 2 kg.
Druhá loď nejprve poppovala po vnějším okraji severozápadního břehu atolu, kde bylo jen několik sledovaček a planých záběrů, pak zkouší marně popovat v jednom z kanálů a nakonec popují v okolí til nedaleko mateřské lodě, kde se podařilo ulovit kranase modroploutvé-bluefin (já jednoho 5 kg a při záběru větší ryby jsem přišel o popp).

Před obědem krátce šnorchlujeme v okolí tily a během oběda jedeme přes oceán (průliv) k jižnímu břehu sousedního atolu. Ve 14.30 kotvíme u vesnice a proudícího kanálu Guraidhoo.

domorodi rybari lovi tunakyV 15.15 jedem trolovat po východním pobřeží atolu. Jsou táhlé oceánské vlny, ale moře je klidné. Měl jsem 3x záběr na povrchovou nástrahu - oranžovobílou chobotnici s našitým filetem masa (bříško wahoo). Teprve čtvrtý záběr zasekávám – metrové wahoo. Pak chytá metrové wahoo na zlatý wobbler X-rap délky 18 cm i Dan.
Potkáváme loď, která loví tuňáky – čerpají hadicí vodu, kterou pouštějí na hladinu a na šňůrách za sebou tahají háčky s nastraženými kousky masa.
Zkoušeli jsme i popovat, ale kromě dvou výjezdů a velkých vln jsme byli bez záběru. Pak nám za lodí opakovaně vyskočil plachetník a tak jsme začali opět trolovat. Chytil jsem skoro hned další metrové wahoo a po další půl hodině mi spadnul plachetník: zabral opět na povrchové dráždidlo s našitým filátkem z wahoo. Třikrát vyskočil a vypálil směrem před loď, kterou vlastně předjel (protože kapitán Sawad místo aby dával bacha, tak koukal, co dělá plachetník ). Ryba si na tělo namotala šňůru a některou ostrou částí těla pak šňůru přesekla – to už jsem rybu začal vodit a vlastně pomalu zdolávat. Škoda. Jsem naštvaný, že jsem přišel o rybu, ale více mne mrzí, že ta ryba tam chudák někde zápasí o život s několika metry šňůry okolo těla a dvěma háky v hubě. I když ty háky byly bez protihrotu...
ranni trolling-lov plachetnika ze strechy rybarske dhoniZa patnáct minut, než dojedeme do přístavu, zdolává ještě Dan jedno pěkně vypasené wahoo 125 cm (cca 15 kg).

K večeři je špíz z wahoo a je opravdu vynikající! Spát jdeme večer v deset – zítra je před námi poslední den rybaření a vstáváme již v 5.00.

24.2.2010 středa
Jasno, slunečno, teplota 27-31°C
Ráno 6.00-9.00 trolling
Jedna loď 2x wahoo 120 a 125 cm
Druhá loď 1x wahoo 121 cm a plachetník (celkem jsme zdolávali 6 ryb, ale jen 2 jsme vytáhli).
Plachetníka, který zabral na povrchové dráždidlo s našitým bříškem z wahoo, se nám po zdolání podařilo pustit na svobodu – byl naštěstí zaseknut jen za spodní okraj meče.

plachetnik - sailfish uloveny na povrchovku - pousteni rybyPo snídani rybaříme 9.30-12.30
Jedna loď tři záběry, ale žádná zdolaná ryba.
Druhá loď utrhla jednoho plachetníka a chytla 2 wahoo 127 (16 kg) a 90 cm.

Před obědem krátce šnorchlujeme v okolí písčiny u Maafushi a po obědě jedeme do Male.
V Male jsme v 17.00. Odpoledne nakupujeme suvenýry, druhý den ráno už nastupujeme do letadla a večer jsme doma.

vecer na baru na lodi luxOproti lednové výpravě musím konstatovat výrazné zlepšení i tak velmi dobré kuchyně.
Na druhou stranu nám potíže působila kvalita rybářské lodě - dhoni. Během března by měl majitel lodě koupit druhou dhoni s držáky na pruty a pevnou pochozí střechou a tím by se komplikace působené pronájmem druhé dhoni měly vyřešit. Rovněž je nutné opět namontovat na každou dhoni 4 držáky na pruty.

Nepříliš dobou zkušenost jsme udělali s jigy Wiliamsson Abyss speed jig - ty jigy jsou příliš dlouhé a relativně pomalu propadávají, což je problém při jiggingu v proudících kanálech, kde bývá nejvíce ryb. Naopak velmi dobře pracovaly 200-300 g jigy tvaru rybky dlouhé asi 15-18 cm v barvě žlutooranžové určené pro pilkrování v Norsku - z těchto jigů jsme sundali trojháky, dali na ně dva jednoháky typu assist hook a získali tak velmi efektivní nástrahu.

zimni navrat domu z MaledivAčkoli nastala koncem února v Čechách i na Moravě obleva, přesto některé naše přátele čekalo před domem ještě hodně sněhu, na který jsme při pobytu v Indickém oceánu zcela zapomněli.