Revíry - destinaceAmerikaKolumbieBahia SolanoReportážeKolumbie – testovací výprava

Kolumbie - Bahia Solano - Reportáže

Kolumbie – testovací výprava 26.12.2017

relax po uspesnem lovuKolumbie – testovací výprava

Základní historické údaje:
1499 – první Evropané vstoupili na území Kolumbie
1810 - počátek boje Kolumbijců za samostatnost
1948-1970 – Bogotázo a léta občanské války
1993 – zastřelení Pabla Escóbara a konec moci kartelů
2015 – uzavření míru s revolučními jednotkami FARC
2017 – první česká rybářská výprava na kolumbijské pobřeží Pacifiku

V pátek 17. listopadu ráno odlétáme z Prahy a po čtrnácti hodinách letu jsme večer v Medellinu.
Zatímco v Praze mrzlo a předpověď počasí slibovala první sníh letošního podzimu, Medellín nás přivítal příjemnými 20°C.
Po necelé hodince jízdy z letiště jsme už ubytovaní v komfortním hotelu v centru a někteří z nás vyrážejí na prohlídku večerního města a jeho přírodních krás. Ti unavenější se spokojují s hotelovým barem a kupodivu velmi chutným místním ležákem. Sice nemají točené, ale i tak je to příjemné překvapení.

odlet z Medellinu na pobrezi PacifikuSobota
18. listopadu
V šest ráno se jdeme proběhnout po ranním Medellínu. Ve městě už je celkem živo, lidé proudí do práce, na stavbách se pracuje, provoz aut jako v pravé poledne.
Po vydatné snídani jedeme v deset na místní letiště, které leží vlastně hned na druhé straně silnice.
Tady v Medellinu se rozpouští ranní oblačnost, ale na pobřeží Pacifiku, kam směřujeme, hustě prší a je zavřené letiště. Odlet je o hodinu odložen a na letištní plochu nás pouštějí až po poledni. K našemu překvapení zde čeká pozdrav z Kunovic – letadlo Let410. S malým letadýlkem, do kterého nás nastupuje celkem 18 plus dva piloti, přelétáme přes dvoutisícový horský hřeben za městem a pak už jsou před námi jen kilometry a kilometry tropického pralesa se stužkami rozvodněných řek. Po necelé hodině letu se objevuje pobřeží Tichého oceánu a jdeme na přistání.
Na malém letišti procházíme pečlivou kontrolou – přeci jen jsme v zemi, kde teprve před 30 lety utichla občanská válka, před dvaceti lety byla silně omezena moc drogových kartelů a paramilitární jednotky FARC složily zbraně teprve před několika lety...
Z letiště to je pár minut autem do městečka na pobřeží a po krátké zastávce v místním obchodě nastupujeme na motorové lodě a jedeme asi půl hodiny do hotelu na pláži obklopené tropickým pralesem.

lod delky 9-10 m s echolotem-GPS a dvema motory u plaze pred hotelemNeděle
19. listopadu
V pět ráno nás budí kohouti a tropický liják. Vstáváme v šest, po půlhodince už je hotová snídaně a v 7.00 nastupujeme za mírného deště na dvě motorové lodě. Vyrážíme po klidné hladině oceánu k severu, kde je vidět modrá obloha, a po půldruhé hodině svižné jízdy přijíždíme k mysu u hranice s Panamou.
Vláčíme kolem skalnatých ostrovů a útesů od 9.00 do 15.00 s krátkou přestávkou na oběd. V pět odpoledne se vracíme zpět do hotelu a máme tak akorát čas se jít krátce vykoupat než se setmí.
Sašimi z tuňáků a steaky z mečouna byly vynikající. Krátce po večeři začíná zase pršet a do toho hučí příboj, Krásně se při tom usíná.

tunak zlutoploutvy uloveny na stickbaitLoď Michal a Jirka
Jirka – 2x tuňák žlutoploutvý 60 cm a 1x jehlice, vše na popp
Michal – 2x kranas dvouskvrnný (jurel) 70-83 cm a 1x malá jehlice, vše na popp

Loď Vašek, Vlasta a Zdeněk
Vašek – 1x kranas dumerillův-amberjack 50 cm, 1x tuňák žlutoploutvý 60 cm na malý jig a 1x utržená velká ryba, asi chňapal-cubera
Vlasta – 1x kranas dvouskvrnný (jurel) 80 cm na popp
Zdeněk – 3x tuňák žlutoploutvý na modrý stickbait 14 cm a 3x kranas dvouskvrnný (jurel) 70-80 cm + asi 6 kranasů spadlo, resp. nebylo pořádně zaseknuto. a jedna cubera cca 20 kg sledovala nástrahu až k lodi.
Na ostrovech jsou hnízdiště terejů. Mladí tereji nám opakovaně útočili na povrchové nástrahy.
Jednou se před námi objevilo pár delfínů, několikrát jsme viděli na hladině černožluté mořské hady dlouhé 40-60 cm.

zdolavani chnapala - cubera snapperPondělí
20. listopadu
Celou noc leje. V kombinaci s hučícím mořem se u toho krásně spí.
Celý den bylo zataženo, modrá obloha se ukázala jen na obzoru nad mořem, zatímco hory nad pevninou jsou stále v mracích. Teplota celý den 22-26°C. Mírný vítr do 4 m/s a je velmi příjemně. Ačkoli jsme usilovně vláčeli celý den, tak jsem se za celý den vlastně ani nezpotil.
Ráno se rozdělujeme – jedna loď (Vašek a Vlasta) jede na sever směrem na hranici s Panamou, druhá (Jirka, Michal a Zdeněk) jede na jih na pobřeží přírodní-indiánské rezervace. Pršelo jen asi 30 minut, jinak se nám docela dařilo se dešti vyhnout.

Loď Vašek a Vlasta
Vašek – na popp 6x tuňák žlutoploutvý 50-65 cm a 1x kranas dvouskvrnný (jurel) 80 cm, na trolling 2x tuňák žlutoploutvý a 4x bonito
Vlasta – 4x tuňák žlutoploutvý 60-65 cm na popp
Na trolling ulovili ještě 5x bonito a 6x tuňáka žlutoploutvého (vše 55-65 cm)

chnapal - cubera snapper 110 cm uloveny na poppLoď Jirka, Michal a Zdeněk
Celý den popping okolo skal na pobřeží zaměřený na lov chňapalů cubera.
Jirka – 1x chňapal cubera 87 cm na žlutý popp s větší hlavou délky 15 cm, 1x kranas dvouskvrnný 83 cm na stejný popp, 1x metrová cubera mu narovnala háky po cca 10 minutách zdolávání + 2x neproměněný záběr cubery
Michal – 1x chňapal cubera 110 cm na fialovomodrý popp s velkou hlavou délky 22 cm, 1x cubera cca 90 spadla při podebírání u lodě, 1x utržená cubera po cca 3 minutách zdolávání + 3x útok cubery, ale nepodařilo se zaseknout.
Zdeněk – jen 1x sledovačka cubery u lodě

kranas duhovy - rainbow runner 75 cm uloveny na jigÚterý
21.listopadu
Ráno pršelo, ale po osmé, když jsme dorazili na loviště, tak přestalo. Celý den zataženo. Teplota přes den byla 23-26°C a jen mírný vánek.
Několikrát jsme viděli létající ryby a jednoho mořského hada.

Loď Vašek a Vlasta
Jeli chytat na jih, kde je u skal čistá voda (asi 5 km dlouhý úsek pod velkou pláží).
Vlasta jen sledovačky
Vašek na popp 2x chňapal cubera snapper 100 a 106 cm a na trolling spadla jedna velká ryba

kranas dvouskvrnny - jurel 83 cm uloveny na poppLoď Jirka, Michal a Zdeněk
Jela na sever směrem k hranici s Panamou, ale ne až tak daleko. Dopoledne jigging na hloubkách 54-60 m u výběžku se skupinou ostrovů asi hodinu ostré jízdy od hotelu.
Okolo poledne asi 2 hodiny poppingu zaměřeného na kohoutovce, ale vyšli jsme naprázdno – jen 3x nám vyjeli kohoutovci od skal. Ryby se objevovaly vlastně jen tam, kde byla čistá – modrá voda. Tam, kde byla voda přikalená od deště, tam bez záběru. Po obědě opět jigging, ideální byly jigy 200-250 g.
kranas Dumeriluv - bravo 98 cm uloveny na jigJirka – na popp 1x kranas velkooký (horseeye jack) 80 cm a na jig 1x kranas oceánský-amberjack 98 cm, 1x kranas duhový-rainbow runner 75 cm, 2x „seriola peru“-malý amberjack cca 25 cm, 3x tuňák albacore 60 cm
Michal – 1x „seriola peru“-malý amberjack cca 25 cm, 1x tuňák albacore 60 cm a na popp 3x výjezd kohoutovce
Zdeněk – na popp jen 2x sledovačka, na jig 1x kranas oceánský-amberjack 90 cm, 2x „seriola peru“-malý amberjack cca 25 cm, 5x tuňák albacore 60 cm a 1x utržený marlin (viděl na echolotu 3-4 velké ryby, pak záběr, krátké zdolávání, jízda a pak to ukousl u jiga a v zápětí skákal za lodí, jak se chtěl jiga zbavit).

kohoutovec - rooster 108 cm uloveny na poppStředa
22. listopadu
Dnes bylo celý den hezky – polojasno, mírný vánek a teplota 23-27°C. Dokonce jsme se i koupali. Někteří i dobrovolně, jiní v důsledku rybářské vášně...
Obě lodě jsme jeli hodinu ostré jízdy (cca 35 km) směrem na sever k Piňas, kde je u mysu celá řada ostrovů a útesů. Nejprve jsme asi 3 hodiny jigovali (na hloubce 50-60 m, jigy 150-300 g), pak 3 hodiny přívlače, pak hodinka oběd a pauza a pak ještě dvě hodinky jigging.

Loď Vašek, Vlasta a Zdeněk
Vlasta dopoledne vůbec nic, až v poslední hodině chytání 1x mrňavý amberjack (seriola perú) 25 cm, 2x tuňák albacore 50 a 60 cm a 1x kranas oceánský-amberjack 77 cm
Vašek na jig 2x tuňák albacore 65 cm a 1x kranas oceánský-amberjack 80 cm
Zdeněk dopoledne na jig 2x tuňák albacore 65 cm, 1x bonito 50 cm a 1x kranas oceánský-amberjack 102 cm, na popp 1x kohoutovec 108 cm a kranas dvouskvrnný (jurel) 90 cm + útok metrového dorada na popp a dvoumetrovéhomečouna. Odpoledne 1x zlomený prut Daiwa (opět nad rukojetí), opět na kubeře (mohla mít tak 30-50 kg). Ale zbytek prutu zachránil, skočil pro něj do vody. Pak při jiggingu ještě utržená velká ryba (asi kanic nebo cubera), která zajela do šutrů a pak ještě jedna utržená velkí ryba, která také zajela pod něco (asi pod starou síť nebo šňůru).

kranas dvouskvrnny - jurel 90 cm uloveny na poppLoď Jirka a Michal
Jirka na popp 2x kranas dvouskvrnný-jurel 80 a 90 cm + 2x výjezd kohoutovce a 2x obrovského chňapala cubera
Michal – na jig 1x tuňák albacore 60 cm a a na popp jen výjezdy kohoutovce a 2x uthl obrovského chňapala-cubera přes 30 kg. Možná taky metrák. A jednou spadnul do vody při poppingu – dvě velké vlny ustál a třetí už ne...

makrela Solandrova - wahoo 124 cm ulovena na trollingČtvrtek
23. listopadu
Celý den polojasno, večer se zatáhlo a při západu slunce přišel liják a pak bouřka s průtrží mračen. Teplota 23-26°C, mírný vánek. Obě lodě jely na sever k hranici s Panamou. Po poledni jsme se sešli u oběda, resp. po koupání v zátoce.
Vašek s Vlastou se věnovali většinu času trollingu s wobblery, posádka druhé lodě usilovně vláčela poppy a stickbaity mezi Piňas a mysem. U ostrůvků v okolí mysu komplikovali rybaření mladí tereji, kteří opakovaně útočili na naše poppy.

Vašek – jen pár drbanců při jiggingu a trollingu, ale nic nezůstalo viset.
Vlasta - 1x makrela Solandrova-wahoo 124 cm na trolling (wobbler makrela 23 cm)

kranas Dumeriluv - bravo 136 cm uloveny na poppJirka – na popp 1x kranas modroploutvý-bluefin 40 cm a 3x kranas dvouskvrnný-jurel 60-80 cm
Michal – na modrý stickbait 15 cm: 1x jehlice 100 cm, 1x kranas dvouskvrnný-jurel 80 cm a makrela španělská 105 cm
Zdeněk - na popp 2x kranas dvouskvrnný-jurel 30 cm a 95 cm, 1x jehlice 105 cm, a na růžový Fraser-popp kranas oceánský-amberjack 136 cm

kranas dvouskvrnny - jurel 90 cm uloveny na poppPátek
24. listopadu
Celou noc pršelo, chvílemi lilo a byla i bouřka. Pršet přestalo v 9.00 ráno. Celý den bezvětří nebo mírný vánek a teplota 24-27°C. V důsledku noční bouřky byly na moři vlny, ale šlo v tom dobře chytat i jezdit. Jen popping u skal byl problematický, protože vlny byly nepravidelné a vedení popa nebyla žádná legrace.
Obě lodě jely směrem na jih pod dlouhou pláž. Z řek a potoků šla kalná voda, ale část pobřeží měla vodu čistou, kde šlo v pohodě chytat.

Jirka – bolí ho v krku a asi bude mít angínu. Na popp 1x sledovačku cubery a 1x záběr od tuňáka, ale spadnul asi po minutě zdolávání.
Michal ¬– na jig 1x bonito a 1x malý amberjack cca 30 cm
Zdeněk – na popp 1x záběr asi tuňáka a 1x chňapal cubera cca 50 cm a na jig 1x tuňák žlutoploutvý 65 cm a 2x amberjack 30 cm a 50 cm

Vlasta – spadlo mu velké wahoo na trolling a na popp měl 3x tuňáka žlutoploutvého 60-75 cm
Václav – na jig 1x kanic a 1x tygří ryba-kanic

hotel na pobrezi Kolumbie - advent tak trochu jinakSobota
25. listopadu
Ráno jdeme mezi 6.00-9.00 na pěší výlet po okolním pralese a plantážích banánů a pak k vodopádu.
Po rychlé snídani jedeme lodí 20 minut na místo, kam vede sjízdná cesta a pak terénním autem na místní letiště. Je vidět, že se blíží Vánoce, všude už jsou ozdobené stromečky.

Ve 13.00 odlétáme turboletem L410 do Medellínu, kde přistáváme po druhé odpolední.
Ještě jsme stihli výlet metrem a lanovkou po městě, procházku z náměstí s výtvory sochaře Botero do hotelu a pak už rovnou do postele a spát.

Zítra většinu z nás čeká téměř 15 hodin letu zpět do Prahy...

Já měl to štěstí, že jsem do Prahy nemusel a měl jsem 5 dnů volna volna, které jsem trávil cestováním po Kolumbii. Za těch pět dnů jsem stihl navštívil jen Medellín, Salento, údolí Cocorá, národní park Los Nevados a Bogotu, ale i tahle velmi krátká cesta mne přesvědčila o tom, že Kolumbie udělala za posledních několik let obrovský krok kupředu a právem se řadí mezi země s velkým ekonomickým i turistickým potenciálem. Rád se tam někdy vrátím.
Přikládám několik galerií s fotografiemi:
cesta Jeepem Willys do udoli Cocora
palmy v udoli Cocora
jeden z mnoha vodopadu u cesty do hor