DiskuseŠvédskoRybářské revíry

Diskuse - Švédsko - Rybářské revíry

Příspěvky ze země Švédsko, okruh "Rybářské revíry"

Pro tento okruh je u této země 255 příspěvků. Příspěvky jsou seřazeny podle data vložení.

neregistrovaný uživatel 13.06.2023 16:30

Švédsko - Lapponia - jezera kolem Asele prozatím 10.-12. Červen. Když jsme před odjezdem sledovali počasí jak se ve Švédsku má oteplit, nebáli jsme se tuhle situaci ani zakřiknout, ale zakřikli.. je nás 8 , 6 z nás velmi aktivně každý zkoušíme na jiném jezeře, máme 89 a 94, jinak až včera začalo jít některým par stik 60-70 Cm na větší plandavky.. jinak hodně štik (cca 8 na osobu) míra 40-45 cm “Úspěšná” místa vesměs pouze u rákosí prozatím (jedna naše lodka již cca 50 štik ale většina samozřejmě do 50 cm a 2 těsně nad 70cm). Jsem na loďce, kde prochytavame spíše jen plochy dal od rákosí, projeli jsme už 3 jezera, teď jedem 4. Jezero, ale prozatím jen dvě 50-ky, jakoby tu štiky proste umřely.. Zase jdou ale perfektně okouni kolem 40 cm (na střední gumy 12-14 Cm to berou v propadu). Samozřejmě to nevzdáváme, ještě půlka výpravy před námi. Docela by nás zajímalo, jak jste na tom jinde ve Švédsku s lovem štik ? Jsou zblble z počasí, že jim je teď zas “vedro” nebo to prostě neumíme? Petrův zdar! Zdenek- Henk

Zdenek 02.06.2023 19:29
Zdenek

Švédsko-Aspviken 26.5.-1.6.2023
Celkově bych náš týdenní testovací pobyt v Aspviken hodnotil jako souboj s počasím. Kromě prvního a pátého dne, kdy byl malý vítr a teplo, jsme se bohužel potýkali s ochlazením vody nebo extrémně silným větrem, případně s obojím. Ale i tak to byl skvělý relax ve výjimečně hezky položené chatě, na parádně vybavené lodi a na krásném jezeře. Počty lovených štik nebyly až na dva dny vůbec špatné (5-12 štik za osobu a den), téměř polovina ulovených štik měřila nad 60 cm, ale kromě dvou osmdesátek a jedné devadesátky jsme si bohužel nesáhli na větší rybu. Velké štiky na jezerech Storsjön a Bäckasjön rozhodně jsou, což nám ukázali kolegové z chaty Sundholmen během našeho pobytu a zejména o týden dříve, kdy ulovili štiky 111 cm, 107 cm, 106 cm, 105 cm, 104 cm, 101 cm.
S tím ochlazením to byla opravdu smůla a také musím sebekriticky přiznat, že jsme na vodě trávili poněkud méně času než obvykle a trochu více jsme relaxovali a užívali si pohodu s výhledem na jezero. Rozhodně to nebyla moje poslední návštěva téhle lokality a někdy v červnu nebo v září, případně v říjnu se sem rád vrátím.

chata Aspviken na brehu jezera
lod HR460 s echolotem-GPS Helix9, elektromotorem, iPilot a motorem 30 HP
nejbeznejsi byly stiky delky 50-60 cm
stika delky 78 cm
rybář 10.11.2022 13:55

Švédsko, Basunda 7-15 října 2022
Basunda je zázračné místo a určitě do něj příště pojedem opět. Je tam nepředstavitelný klid, za týden jsme viděli jednoho cyklistu a pár aut co jelo kolem (3-4 denně). Mluvili jsme s jediným člověkem, bratrem majitele chaty, který nám na začátku přinesl povlečení a na konci terminál na závěrečnou platbu.
Všechno tam fungovalo podobně skvěle jako posledně, když jsme před dvěma roky v Basundě byli naposledy. Navíc tam mají nové molo asi pro tři lodě.
Dvě lodě jsou hliníkové a jedna byla větší plastová (za příplatek 600 SEK). Vzali jsme si tu větší, což mělo své výhody ale jak jsme zjistili i možná nevýhody.
Co se nám letos nepovedlo, byly úlovky. Je několik teorií proč jsme nachytali tak málo štik (jen 10), ale hlavně žádná neměla nad 90 cm, což bylo hlavním naším zklamáním. Radili jsme se o tom s odborníky a zřejmě byla ještě teplá voda a rybičky byly aktivní a tak bylo hodně potravy.
Taky jsme možná neměli dost velké návnady. Dle odborníků to chtělo aspoň kolem 25 cm. Něco na tom asi i bylo, když jsme poslední den vzali naše největší gumy, tak jsme chytli naše největší štiky.
Co se nám moc líbilo, bylo to malé lesní jezírko, chytili jsme tam dvě štiky, majitel chtěl abychom je tam určitě nevraceli a pak ještě pěkné duháky.
Byl nádherný slunný den a tak to byl zážitek na který nezapomeneme. Jen bychom chtěli upozornit, že jedna veslice už nemá funkční upevnění vesla. My jsme si nějak poradili, ale zcela určitě by to měl majitel opravit. Stejně tak na druhé veslici bylo nalomené veslo a byli jsme rádi, že nám ten den na vodě vydrželo. Ale pocit z krásného dne na vodě uprostřed lesů nám to nezkazilo. Grilovací domeček u jezírka je absolutně nepřekonatelný, takže jsme se tam po rybaření příjemně ohřáli.
Celkový dojem z Basundy tedy suma sumárum fantastický.
Cesta tam i zpět bez problémů,
Takže tolik krátce z Basundy
Milan Š.

Komentář k tomuto příspěvku:
Zdenek 10.11.2022 13:58
Zdenek: S úlovky štik to bylo letos v září-říjnu relativně slabé všude ve Švédsku i ve Finsku. Podobně jako v Čechách byl i na severu Evropy poměrně teplý podzim a zatímco jindy tam už v druhé polovině září nad ránem běžně mrzne a v říjnu sněží, letos je tam podobné počasí jako v Čechách - zejména říjen byl velmi teplý.
Znám velmi dobře situaci na souostroví Aland a tam to v září i v říjnu vypadalo, jakoby štiky postihl nějaký mor - rybáři, kteří tam pravidelně jezdí chytali tak třetinu ryb, co jindy a teprve začátkem listopadu se začala voda ochlazovat a štiky se najednou objevily v mělčinách a úlovků přibylo.
V případě Basundy, resp. jezera Björkern určitě platí, že je to jezero svým charakterem předurčené k rybaření na volné vodě, nikoli v břehových partiích kolem rákosin, kde se většinu roku zdržuje jen málo dravců a spíše malé ryby. Díky populaci síhů se okouni i štiky zdržují spíše ve sloupci, často na hloubce, ale vždy v okolí hejn síhů. Takže na Björkernu jsou jednoznačně ve výhodě rybáři, kteří dovedou echolotem najít hejno síhů a pak chytat nad hejnem nebo v jeho okolí. Je to vlastně dost podobné lovu dravců v okolí hejn sleďů nebo jiných malých ryb na moři. Faktem je, že chytání na volné vodě není tak zábavné, jako přívlač v okolí rákosin a nám středoevropanům-suchozemcům připadá tenhle způsob rybaření takový divný. Ale na jezerech typu Björkern tudy jednoznačně vede cesta k úlovkům, zejména k úlovkům větších rozměrů.
Zdeněk
neregistrovaný uživatel 02.10.2022 17:35

Švédsko - Basunda 17.-24. září 2022
Super týden na krásném místě - na usedlosti Basunda.
Tahle lokalita je něčím zvláštní. Celá naše výprava čtyř rybářů si krásně zarybařila na jezeře Bjorkern, houbařila a skvěle odpočinula.
Prostředí, kde se nachází samotná usedlost, je malý ráj na zemi: vedle chaty, která je nádherná, volně pobíhají jeleni, daňci a spousta hovězího. A nesmím zapomenout, že za chatou rostou parádní hřiby. Majitel této usedlosti je super člověk, který na požádání okamžitě reaguje. Naše výprava neměla žádný problém, jen jsme potřebovali poradit s rybama na Björkern. Dostali jsme dobrou radu, která okamžitě zafungovala (odměnou bylo české pivo). Jezero Bjorkern, které je z terasy chaty jako na dlani, je členité a hluboké. Pravdou je, že bez echolotu, jste tu na rybách až na druhém místě. Ale když najdete hejno síhů, stane se rybařina neskutečným zážitkem. Krásné štiky (104 cm) a také okouni (45 cm ).
S majitelem jsme si dohodli také návštěvu lesního jezera Herrgol, které se nachází jako v pohádce uprostřed lesa. Na pohled malé, ale ryba nádherná, pstruh duhový. Dostali jsme informaci, že v jezeře je i škodná (štika), i námi byla chycena. Měla 75 cm a byla k obědu. Vedle jezera je chatka s grilem, který byl okamžitě využit.
Tento rybářský týden byl hodnocen opravdu opravdu úspěšný, moc děkujeme za tip.

Úlovky:
Štika 50-60cm 15ks, 70-80cm 10ks, 104cm 1ks
Okoun 25-30cm 10ks, 30-40cm 5ks, 45cm 3ks
Pstruh (na pstruhovém jezeře) 50-55cm 7ks

Míla + Milan, Tomáš + Tomáš moc díky!

Basunda v zari
stika 104 cm z jezera Bjorkern
Basunda - jezero Bjorkern
duhak z jezirka Herrgolen
rybář 01.09.2022 17:07

Vindelalven-Gargan 21-27 srpna 2022
Letošní výprava na sever Švédska měla být hlavně o lososech, ale realita byla jiná.
Prakticky celý srpen na horách, kde Vindelalven pramení, pořád pršelo a tak v řece teklo 2x víc vody než by mělo. Chytat v těch peřejích skoro nešlo. Navíc podle údajů na rybím přechodu sice do první půlky srpna byl normální tah lososů, ale pak táhnout přestali. Když jsme my chytali na Vindelalven, tak bylo na horním a středním toku jen cca 3000 lososů (oproti 10.000 kusů v loňském nebo předloňském roce). No, prostě na lososa jsme si nešáhli.
Tak jsme chytali v peřejích lipany a pstruhy a na průtočných jezerech a na Garganu štiky a okouny. Náš mladej si chyt životní štiku 110 cm a okouny přes 40 cm, což bylo skvělý. Některý dny to docela šlo, ale když se pak udělalo bezvětří a nebe bylo bez mráčku, tak to bylo fakt hodně těžký chytání.
Radek D.

Gargan - pritok reky Vindelalven
jeden z lepsich okounu z Vindelalven
perej nad soutokem s Gargan - vysoka voda
pozdni vecer na Garganu
neregistrovaný uživatel 22.08.2022 16:36

Vindelalven 20.8.2022
Tak jsem ve čtvrtek a v sobotu průvodcoval dvě skupiny českých a moravských rybářů na Vindelalven v Lillsebranna a Sandsele. Dneska už vím, že Moravané jsou ti s tou domácí pálenkou.
Počasí je pořád mizerné - proměnlivé. Na srpen je nezvykle deštivo a v řece je dvojnásobný průtok proti normálu. Rybařit se dá, lososi už se v okolí peřejí objevují, ale za tohoto stavu vody je lov lososů vždycky trochu problém.
Hosté ulovili osm lipanů do 40 cm, 3 malé pstruhy a jednu štiku cca 70 cm. Záběr lososa jsme za celý den neměli. Zítra půjdu sám zkusit lososy a v pondělí dorazí Borek s další partou z Čech.
Celkově to s rybami na Vindelalven bylo poslední dva týdny velmi slabé - asi hlavní problém je ta vysoká voda. Když už se občas chytne nějaká štika, tak je úplně prázdá - viz foto z minulého týdne.
Greger

destivy srpen
destive zahajeni lovu lososu
velka, ale hubena srpnova stika
CK PEPA 02.08.2022 13:31
CK PEPA

Červenec v Gafsele
Úryvek z e-mailu majitele rybářského kempu Gafsele:
Covid je sice minulostí (alespoň pro nás na severu Švédska), ale velká část našich zákazníků (hlavně Francouzi a Holanďani) svoje rezervace zrušila a tak máme většinu chat i teď v létě volných.
Na druhou stranu zákazníci, kteří přijeli, utrácejí, jako by měl nastat konec světa a tak průvodcuji a jsem na vodě každý den. Dnes dvě štiky přes metr (101 a 105 cm), předevčírem 118 cm. Je docela chladné léto, resp. takové to normální léto, jak má v Laponsku být a tak štiky docela žerou i v červenci. Večerní chytání okounů je super.
Už s těším na říjen, až si odpočinu a vyspím se - tyhle polární dny, kdy jsem celý den v lodi a večer pak ještě pracuju v naší malé restauraci jsou po pár týdnech docela únavné...
Alban

rybář 13.07.2022 11:37

Lesjon 25.6.-2.7.2022
Chytali jsme hlavně okouny, štiky a jeseny. Pstruzi a lipani nebrali, protože bylo příliš teplo.

Petr K.

Malá ryba, taky ryba!
23:30, jdeme na ně
Půlnoční koupačka
Západ slunce na jezerem
neregistrovaný uživatel 13.06.2022 14:45

Helesjo 4.-10.6.2022

Tento rok sme skúsili vody Helesjo. Tak ako vždy ubytovanie, člny a prístup majiteľa na jednotku.
Informácia o tom, že tu bolo pár domácich Švédskych tímov chytať a dopichali veľa veľkých rýb nám moc dobré vyhliadky nedávalo, ale nakoniec to po týždni každodenného skoro celodenného hádzania a vyhýbaniu sa menším šťukám dopadlo fajn.
Stručná štatistika :

Dvaja rybári ryby do 70 cm : niekoľko desiatok
ryby nad 70 cm : 16 ks
ryby nad 80 cm : 6 ks
ryby nad 90 cm : 3 ks
ryby nad 100 cm : 4 ks 101,102,102,103
Chytali sme len na prietocnych jazerách, keďže sme ťahali sériu 6 dní, keď sa každý deň chytila aspoň jedna ryba nad 90 cm, aj keď stále na inom jazere a v inej dobe a vtedy je ťažké ísť skúšať niekde inde. Aj keď sme to možno mali v pláne . Takto sa tam ešte musíme vrátiť.

Štefan a Vladimír

neregistrovaný uživatel 08.06.2022 13:24

Giman 28.5.-4.6.2022

Ve 4 osobách jsme ulovili cca 50 ks ryb v obsazení štika, okoun a pstruh.
Kromě toho jsme s kolegou zažili nádhernou rybařinu na feeder při lovu velikých jesenů. Fakt paráda!

Největší úlovky: štika 88 cm, okoun 47 cm, pstruh obecný 64 cm a pstruh duhový 58cm

Radek M.

Západ slunce
Pěšinka u jezera Alan
Západ slunce na lesním jezeře
Večeře na grilu v kempu Giman