Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeMaledivy - souhrn sezóny 2013

Maledivy - Maledivy - Reportáže

Maledivy - souhrn sezóny 2013 4.3.2020

kranas obrovsky - GT, 12 kgMaledivy 19. – 27. 2. 2013
Na Maledivy nás cestuje celkem šest – stavitelé Jirka se svým synem „malým“ Jiránkem a jeho kamarádem Radkem, nakladatel Jirka F., fotograf Milan a organizátor výpravy Zdeněk.
V pondělí 18.2. odlétáme odpoledne přes Dubai na Maledivy, kde přistáváme 19.2. v 8.30 ráno. Setkáváme se s majitelem lodě a přestupujeme na malé letadlo, kterým letíme na sever souostroví do atolu Haa Alifu.

19. února 2013
Přesně v poledne střídáme na palubě lodě STANDARD skupinu veteránů, kteří již mají pár rybářských výprav na Maledivách za sebou. Zatímco my vystupujeme vesele z letadla a máme rybářskou dovolenou před sebou, oni smutně stojí před odletovou halou a čeká je návrat do Evropy (a do práce). Radek s Michalem nám ještě v rychlosti předávají informace o jejich cestě: Největší zdolaní kranasi obrovští - GT měli 31 a 40 kg, dále chňapali, kanici, tuňáci do 7 kg, žraloci, rejnoci. Ten čtyřicetikilový kranas je prozatímní rekord, který se našim zákazníkům podařilo na Maledivách ulovit a překonat ho bude velmi velmi těžké.
Krátce po poledni má loď doplněné zásoby vody i paliva a vyrážíme na moře. Trollujeme vně atolu asi 200-500 m od linie korálového útesu. Oceán je klidný, jen v místech, kde jsou proudy, se dělají asi metrové vlny. Ryby ale neberou – za čtyři hodiny trollingu jsme měli jen jeden záběr od plachetníka na povrchovou nástrahu (chobotnici) s našitým filátkem z bříška wahoo. Rybu se však nepodařilo zaseknout. Únava z cesty letadlem vykonala své a polovina z nás postupně odpadává a usíná – ten na židli, druhý na lavici v jídelně, další v kajutě... Před pátou hodinou přichází záběr na gumovou povrchovou nástrahu – imitaci rybky (balyhoo). Rybu se však nepodařilo zaseknout – když jsme pak nástrahu vytáhli a kontrolovali ji, zjistili jsme, že Jirka zapomněl sundat plastové trubičky navlečené na háčku jako ochranu před poraněním během transportu...
V šest večer zapadá slunce a začíná se rychle stmívat. Koupeme se u ostrůvku, kde kotvíme s lodí a osvěženi koupelí ve 28°C teplé vodě připravujeme pruty na večerní rybaření.
Již za tmy, okolo sedmé večerní spouštíme z lodní zádě ke dnu udice s 80-gramovými olovy a nastraženými kousky ryby. Záběry přicházejí prakticky okamžitě a brzy taháme do lodě první úlovky – malé červenooranžové a žluté chňapaly 0,3-1 kg (20-35 cm) a Jiránek dovlekl na palubu jednoho žraloka bělocípého-útesového délky asi 90 cm. Okolo desáté večerní jeden po druhém mizíme v kajutách a brzy je na palubě prázdno a loď spí. Celou noc fouká vítr od východu a loď se hezky houpe – usínám jak v kolíbce.
Teplota se odpoledne pohybovala od 28 do 32°C, v podvečer trochu zesílil vítr, bylo nejprve jasno, později odpoledne a večer polojasno.

kranas modroploutvy - bluefin 6 kgStředa
20. února 2013

Ráno spíme do půl sedmé a po sedmé vyplouváme. Nejprve trolujeme podél atolu a v deset začínáme s poppingem.
V průběhu téměř tří hodin trollingu jsme měli jen dva pořádné záběry – asi 90 cm dlouhé wahoo spadlo Jirkovi z gafu, když ho bral do lodě (zabralo na wobbler Rapala magnum 28 cm) a mně se po pěti minutách zdolávání vypnulo asi metrové dorado (zlak nachový) – zabralo na povrchovou nástrahu- 12 cm chobotničku.
kranas - zdolavaniNa popping chytáme nejprve na hraně korálového útesu, kde máme záběr každých 15 minut. Jedná se vesměs o kranasy obrovské (GT) velmi slušných velikostí (od 9 do 15 kg) a kranasy modroploutvé. Později odpoledne popujeme okolo korálových thil uvnitř atolu, kde je záběrů podstatně méně a jedná se i o menší ryby od 3 do 12 kg.
Kromě kranasů jsme na poppy ulovili i čtyřkilového chňapala velkého a tuňáka dogtooth 15 kg a jeden tuňák nám spadl.
Několikrát jsme viděli skákat delfíny a plachetníky.
Přes poledne jsme chvíli šnorchlovali u ostrova na východním okraji atolu a odpoledne pak popovali okolo thil uvnitř atolu. U dvou thil jsme byli bez záběru, resp. se nám jen pár ryb přijelo na poppy „podívat“ a teprve u třetí, čtvrté a páté lovíme zase ryby. Nejlepší rybaření bylo až večer okolo páté hodiny, kdy se na téměř hladké hladině objevila hejna rybek a kromě kranasů jsme ulovili i tuňáka a chňapala.
Carpaccio nebo chcete-li sašimi z tuňáka s limetkou jako předkrm k večeři bylo vynikající a chňapal upečený vcelku ještě lepší.
Kotvíme sice na skvělém místě nedaleko kanálu, kterým proudí voda do atolu, ale všichni jsou celodenním rybařením tak unavení, že krátce po večeři usínáme.
Jenže neusínají všichni. Jirka vydržel na palubě a zatímco jsem si vyřizoval maily, slyšel jsem, jak se z lodí zádi ozývají střídavě kletby a cvrkot brzdy navijáku. Po několika minutách zvědavost zvítězila a zvedl jsem se od jídelního stolu – na zádi vidím sedícího Jirku, prohnutý prut opřený o zábradlí a kleje – že prý vázka. Půjčil jsem si od něj prut, utáhl brzdu a zkusil zdvihnout udici ode dna. Podařilo se. Jenže sotva jsem dostal do navijáku dva metry šňůry, udice se houpavě a dost rezolutně rozjela – rejnok, takhle bojuje jedině rejnok. Vrátil jsem udici do rukou šťastného, či spíše v té chvíli zrovna nešťastného rybáře a bavil se soubojem těchto dvou tvorů. Když začínaly Jirkovy docházet síly, vzbudil jsem jeho syna – Jiránka, který pak rejnoka dotáhl k lodi. Ryba, tedy vlastně paryba, vážila asi 40 kg, průměr těla měla okolo 120 cm a švihající dvoumetrový ocas vypadal dost nebezpečně. Raději jsme potvoře ustřihli zaseknutý háček a nechali ji odplout zpět do hlubin.
tunak dogtooth 105 cm uloveny na popp
Teplota se přes den pohybovala od 26 do 31°C, byl jen mírný vítr a celý den téměř jasno.

Jiránek – 2x kranas obrovský GT 5 a 14 kg, tuňák dogtooth 105 cm (cca 15 kg) – vše na popp (fialový popp Strike-Pro od Lose)
Jirka – večer na maso rejnok-trnucha cca 40 kg (průměr těla 120 cm, ocas cca 2 m)
Jirka F. – 2x kranas obrovský (GT) 6 a 12 kg na popp Dumpbell 180 g (další dva mu spadli), 1x wahoo 90 cm na trolling (wobbler Rapala Magnum 27 cm)
Milan – 2x kranas obrovský (GT) 9 a 12 kg, 2x kranas modroploutvý (bluefin) 4 a 8 kg vše na popp Yo-Zuri Surface Bull 20 cm/100 g
Radek – 1 malé podseklé bonito na popping
Zdenek – 4x kranas obrovský (GT) 4, 5, 11 a 15 kg, 1x chňapal velký 72 cm (4 kg) vše na popp Yo-Zuri Surface Bull 20 cm/100 g + asi 3 kranasi spadli a jeden tuňák dogtooth spadl. Na trolling spadlo jedno dorado – zlak nachový (koryféna).
kranasi obrovsti - GT, 9 a 15 kg

lod STANDARD - drzak na prutyČtvrtek
21. února 2013

Celý den jasno, chvílemi trochu oblačno, teplota 26-31°C, mírný vítr od východu.
Ráno po 7.00 asi hodinu zkoušíme trolling po vnější straně západního okraje atolu, ale nemáme ani záběr. Pak ještě zkoušíme asi hodinu trolovat uvnitř atolu, ale také bez záběru.
Dopoledne pak mezi 9.00-11.30 chytáme na poppy v okolí thil a okrajů korálových útesů. Záběrů máme hodně, občas nám na poppy vyrazí i skupina 3-7 kranasů, ale ryby si s nástrahami spíše hrají a nedobírají je. Dalo by se říci, že na cca 3-5 záběrů připadá jedna zaseknutá ryba. Jirkovi F. ukousla popp asi barakuda – rána do prutu a bylo po nástraze.
kranas obrovsky - GT, 9 kgPřed obědem šnorchlujeme u ostrůvku, před kterým je asi kilometr čtvereční rozlehlá mělčina a uvnitř mělčiny více než 5 m hluboká prohlubeň (blue hole), ve které jsme při šnorchlování viděli velkého rejnoka (délka i s ocasem skoro 4 m) a hejna kranasů-bluefinů. Na okraji korálového útesu byli vidět chrochtali, chňapali, kanici, klipky, bodloci, ostenci, murény...
Na oběd opakujeme pro velký úspěch carpaccio z tuňáka, které pak korunují steaku z tuňáka s pikantním falafelem. Po obědě si vynucujeme hodinovou pauzu na vytrávení a většina z nás je za chvíli v limbu.
Odpoledne lovíme na poppy v okolí korálových útesů a u ostrovů uvnitř atolu Noonu. Ryby ale neberou, na každém místě máme tak 1-2 záběry. Teprve mezi 16.30-18.00 spadlo Zdeňkovi dorado, které zabralo na popp, a podařilo se chytit pár bluefinů, kanice, chňapala a Jiránek přesně v 18.00, když zapadalo slunce, ulovil na popp metrového žraloka útesového.
rejnok - trnucha 35 kgChudák chňapal měl smůlu a dvě hodiny po jeho ulovení už nám byl servírován k večeři. Spolu s rýží, kari a salátem byl vynikající. To carpaccio a papaya už bylo tak trochu navíc.
Večer kotvíme na hloubce 33 m, dno je zde písčité a jen mírný proud. Záběrů hodně, ale nejprve jen od malých ryb – chňapalů a chrochtalů. První pořádný záběr měl v 19.00 Jirka, ale ryba bohužel přetrhla šňůru, která byla někde zřejmě poškozená.
Vlna záběrů od velkých ryb přichází okolo deváté večer – nejprve Milanovi po asi deseti minutách přetahování přetrhl rejnok šňůru, pak Jirka zdolal červenohnědého chňapala-snappera 80 cm / 8 kg a po chvilce Jirka F. dalšího chňapala 60 cm / 4 kg.
Před desátou se u hladiny objevily stovky malých krabů a tou dobou zútočili rejnoci. Jirka se s jedním rval více než 15 minut, ale ryba se dostala do korálů. Podobně na tom byl i Milan, který rejnoka-trnuchu zdolával téměř 45 minut a nakonec dostal parybu do lodě. Vážila 35 kg, délka těla i s ocasem cca 3 metry.
A to už bylo půl jedenácté a byl nejvyšší čas jít spát. Ráno vstáváme v 6.00...

chnapal velky 72 cm, 4 kgJiránek – 1x chňapal velký 60 cm, 3 kg a 1x žralok čenocípý 105 cm na fialový popp od Lose
Jirka – večer na maso chňapala 80 cm / 8 kg
Jirka F. – 1x kranas modroploutvý – bluefin 3 kg na popp a dva mu spadli, večer na maso chňapala 60 cm / 4 kg
Milan – 1x kranas obrovský – GT 8 kg a kranas modroploutvý – bluefin 5 kg na popp Yo-Zuri 20 cm/100 g. Večer pak na masíčko u dna chrochtala 52 cm (2 kg) a rejnoka-trnuchu 35 kg / délka těla i s ocasem 3 m.
Radek – 1x kranas obrovský (GT) 3 kg na modrý popp 21 cm (120 g) od Lose
Zdenek – 1x kranas obrovský – GT 12 kg na popp Yo-Zuri 20 cm/100 g a 1x kanic diamantový 1 kg (40 cm) na jerk-stickbait 140 g. Na popp zasekl a asi minutu zdolával metrové dorado-zlak nachový (koryféna), ale při jednom z výskoků dorado spadlo.
kranas obrovsky - GT 12 kg uloveny na popp
zralok utesovy - cernocipy uloveny na popp
Maledivy - ostruvek, jeden z tisicu

kranas obrovsky - GT, 94 cm / 12 kgpátek
22. února 2013

Celý den jasno, teplota 26-32°C, mírný vítr od východu.
Po nočním rybaření jsme si trochu přispali a vyrážíme na ryby až v 8.00. Mezi 8.00-10.00 chytáme na trolling podél východního pobřeží atolu. Projíždíme i místa, kde se minulý týden objevovali častěji plachetníci. Dnes úplně mrtvo, na klidné hladině není vidět ani rybička. Měli jsme jen dva záběry – jeden na povrchovou nástrahu-chobotnici s našitým filátkem a jeden na wobbler Yo-Zuri délky 30 cm, ale ani jednu rybu se nepodařilo zaseknout.
Mezi 10.00-12.00 pak vláčíme na poppy a stickbaity při východní hraně atolu a na okrajích korálových útesů v okolí thil. Na každé 3-4 útoky na nástrahu máme jednu zaseklou rybu, většinou kranasy modroploutvé.
lod STANDARD - podava se vecerePřed obědem šnorchlujeme u ostrůvku, kde je dílna na stavbu a opravy rybářských lodí – velmi dobrá průhlednost vody, velké množství druhů korálových ryb.
Po vydatném obědě (smažená ryba v trojobalu, carpaccio z bluefina, těstoviny, pikantní omáčka, salát...) hlasujeme jednomyslně pro siestu a v rybaření pokračujeme až po 14.00 hodině.
Začátek odpoledního rybaření byl impozantní – u jednoho ostrůvku jsme měli asi půlhodinu chytání, kdy na každý druhý hod byl záběr nebo útok ryby – kranasi modroploutví, chňapali, kanici, žraloci útesoví a barakudy. Ryby útočily nebo spíše sledovaly nástrahy až k lodi, takže byly především ze střechy lodě krásně vidět, ale skoro žádnou se nepodařilo zaseknout. Alespoň byla sranda. Také jsme přišli o dvě nástrahy, které ukously pravděpodobně barakudy. Na jednoho zdolávaného kranase modroploutvého nám zaútočil žralok a na palubu jsme vytáhli jen přední polovinu těla.
chnapal - snapper 80 cmPak jsme se skoro tři hodiny až do západu slunce trápili - záběr přicházel jen 1x za půl hodiny.
Unavení a zapocení skáčeme večer ze zakotvené lodě do moře, ale těch 28°C, které má voda, stačí sotva na ochlazení.
Kdybych srovnal úspěšnost při vláčení stickbaitu a poppu, byly obě nástrahy přibližně stejně úspěšné. Otázkou je, zda by stickbait byl úspěšný i tehdy, kdyby na lodi nikdo na popp nelovil – poppy pravděpodobně přeci jen snáze ryby zvednou k hladině...
Ještě před večeří zasekl dědeček Jirka na maso nastražené u dna nějakou velkou potvoru, asi žraloka, ale po 20 minutách se ryba utrhla. Po večeři (vynikající kuřátko s několika druhy zeleniny a voňavý ananas) pak s Jirkou F. ještě chytají na maso. Skotačivý stařík Jirka zdolal po impozantním boji ve stylu „zvíře proti zvířeti“ černě skvrnitého šedého rejnoka-trnuchu délky asi 150 cm (25 kg) a Jirka F. vytáhl na palubu „nafukovací rybu“ – čtverzubce.

kranas modroploutvy - bluefin prekously zralokemJiránek – 1x kranas modroploutvý-bluefin 3 kg na popp a jeden ukouslý popp asi od barakudy
Jirka – večer na maso rejnoka-trnuchu 25 kg (i s ocasem asi 1,5 m) – bělošedá barva s černými skvrnami. Při vláčení měl asi nejvíce výjezdů na modrý stickbait od Strike-Pro, jenže ryby nástrahu jen pronásledovaly, ale nedobíraly.
Jirka F. – 2x kranas modroploutvý 2-3 kg a 1x kranas obrovský-GT 12 kg/94 cm, vše na popp 100 g/20 cm. Jednou mu na popp zaútočil chňapal, ale spadl, stejně jako dalších asi 5 kranasů. Večer ulovil na maso nastražené u dna čtverzubce (nafukovačku).
Milan – 4x kranas modroploutvý-bluefin 2-4 kg na popp a dalších asi 8 ryb spadlo nebo nedobralo nástrahu při útoku.
Radek – 1x kranas obrovský-GT 3 kg a dva ukouslé poppy, asi od barakudy
Zdeněk – 7x kranas modroploutvý – bluefin 2-4 kg na popp 100 g/20 cm a stickbait 140 g/15 cm. Jednoho ze zdolávaných kranasů během zdolávání překousl žralok a vylovena byla jen přední polovina těla.

kranasi - modroploutvy-bluefin a obrovsky-GT
Maledivy - jeden z tisicu ostruvku

papousek na palube lodiSobota
23. února 2013

Celý den jasno, teplota 26-32°C, mírný vítr od východu.
Ráno jsme mezi 7.00-8.00 úspěšně poppovali na rozhraní vnitřního atolu a kanálu z volného oceánu. Pak jsme vláčeli poppy a stickbaity na jihovýchodním okraji atolu, ale záběry byly spíše ojedinělé.
Při trollingu mezi atoly jsme neměli ani záběr.
Před obědem jsme šnorchlovali na okraji kanálu, který je významnou potápěčskou lokalitou, kde se mimo jiné při ponorech pozorují kladivouni. My jsme při šnorchlování viděli standardní paletu korálových ryb – ostenci, bodloci, klipky, chrochtalové, kanici, jednoho asi dvacetikilového napoleona a třicetikilového rejnoka. U písčitého ostrůvku jsme v mělčině viděli dvě albuly – bonefish.
Odpoledne jsme pak úspěšně chytali na poppy a stickbaity v okolí thil uvnitř atolu. Kromě kranasů jsme měli i útoky snapperů, jednoho půldruhametrového žraloka a jednoho wahoo délky asi 130 cm. Uvnitř atolu jsme opakovaně viděli lovit plachetníky, ale záběr jsme od nich neměli.
Večer nerybaříme – nocujeme v přístavišti u vesnice, ze které pochází náš kapitán.
Po krátké zdvořilostní návštěvě jeho rodiny a nákupech suvenýrů se vracíme na loď a v jedenáct jsme v limbu.

rejnok - trnucha 25 kg / 1,5 m Jiránek – kranas obrovský-GT 8 kg a kranas modroploutvý-bluefin 3 kg na fialový popp 100 g. Na popp mu zaútočil obrovský kranas, snad 40 kg
Jirka – 0, jen záběr na popp
Jirka F. – 2x kranas modroploutvý-bluefin 3-4 kg a 2x utržený popp o rybu
Milan – 2x kranas obrovský-GT 8 a 15 kg a kranas modroploutvý-bluefin 3 kg, vše na popp Dumpbell. Pak ještě asi 5 útoků na popp, z toho 1x to bylo wahoo délky asi 130 cm
Radek – kranas obrovský-GT 2,5 kg a kranas modroploutvý-bluefin 3 kg na popp 100 g/20 cm a jednou mu na popp zaútočil žralok cca 1,5 m
Zdeněk – 2x kranas obrovský GT 3 a 6 kg a 1x kranas modroploutvý-bluefin 3 kg, vše na stickbait 140 g/17 cm. Dalších 7 planých útoků – od kranasů a chňapalů.

ostruvek s palmami pri zapadu slunce

kranas obrovsky-GT, 8 kgNeděle
24. února 2013

Celý den jasno, teplota 26-32°C, mírný vítr od východu.
Ráno jsme v 8.00 vyjeli z kapitánovy vesnice a chvíli zkoušeli trolovat v sundu/kanálu, kde byli vidět plachetníci. Pak jsme zkoušeli vláčet poppy a stickbaity po vnější/západní straně atolu směrem na sever. Viděli jsme na 2 km pobřeží asi 10 mant a dvě želvy, ale záběr ani jeden. Pak jsme zkoušeli popping v proudícím sundu, ale marně. Pouze jsme tam viděli manty a skupinku tří žraloků, kteří se však o naše nástrahy vůbec nezajímali. Teprve při poppingu v okolí thil uvnitř atolu jsme měli ojedinělé výjezdy a Jirka jednoho chyceného bluefina.
nocni ulovek na kousek ryby u dnaPřed obědem šnorchlujeme v centrální části atolu u thily, kde byla skvělá průhlednost vody a množství korálových ryb, ale nic zvláštního vidět nebylo – jen pomci, klipky, ostenci, bodloci, kanici, sapíni, chrochtali.
Odpolední přívlač s poppy a stickbaity byla mnohem aktivnější, v podstatě každých cca 15 minut byl záběr nebo výjezd. V jednu chvíli jsme měli současně na prutech 3 kranasy. U jedné z thil jsme viděli lovit plachetníka.
Večer kotvíme u sundu/kanálu a lovíme na maso. Na tomhle místě ulovili naši kolegové před několika týdny žraloka – kladivouna. Nám se podařil jeden malý hubený žralůček délky 110 cm.

manty na hladine u koraloveho utesuJiránek – kranas obrovský-GT 85 cm/10 kg na fialový popp od Dana Lose a tři kranasy měl na prutě, ale vypnuli se.
Jirka – 0
Jirka F. – kranas obrovský-GT 9 kg/85 cm a 3x kranas modroploutvý-bluefin 2,5-4 kg na popp Tsunami 100 g /20 cm. Jirka stál nejčastěji na špici a dělal i nejdelší hody, což se projevilo i na nejvyšším počtu záběrů z nás všech.
Milan – 2x kranas obrovský-GT 6 a 8 kg a kranas modroploutvý-bluefin 3 kg na popp Dumpbell. Večer na maso žraloka 110 cm
Radek – kranas obrovský-GT 81 cm/8 kg na popp StrikePro. Další dva kranasy zasekl, ale vypnuli se.
Zdeněk – 1x kranas obrovský-GT 8 kg (82 cm) na stickbait 140 g/17 cm/zelenobílý. Dopoledne jen dva výjezdy k nástraze a odpoledne asi pět výjezdů, tři záběry.

kranasi obrovsti-GT, 3 a 9 kg

bonito ulovene na poppPondělí
25. února 2013

Celý den úplně jasno, teplota 26-32°C, mírný vítr od východu.
Dnešní den byl typickou ukázkou faktu, že ani dobrá posádka za dobrého počasí a při dobré lunární fázi nezmůže nic, když se ryby rozhodnou nežrat. A to je podle lunárních a přílivových tabulek dnes teoreticky nadprůměrně dobrý rybářský den. Pro nás byl z uplynulého týdne, co se úlovků týče jednoznačně nejhorší, ale sranda byla.
Ráno jsme v 8.00 vyjeli na vnější okraj atolu a trolovali jsme asi hodinu podél korálového útesu. Celou dobu ani záběr. Zkoušeli jsme i poppy, ale bez výsledku, jen dva výjezdy. Cestou jsme viděli hejnka delfínů, ale žádná hejna ryb nebo lovící ryby.
Před obědem jsme u jednoho z kanálů-sundů, kterými proudí voda do atolu, ulovili jednu barakudu 71 cm. Pak jsme zkoušeli popovat v okolí thil asi 2 km od sundu. Milan tam na popp ulovil malého kranase GT a jedno bonito a Jirka F. bluefina.
Před obědem jsme šnorchlovali u thily, kde kotvíme přes poledne. Kromě celé řady druhů korálových ryb jste tu viděli i jednoho žraloka bělocípého délky cca 1,5 m.
Po obědě na střídačku trolujeme a poppujeme podél vnějšího pobřeží atolu směrem k ostrůvku, kde pak kotvíme přes noc. Několikrát jsme viděli delfíny a mořské želvy, otevírají se nám nádherné výhledy na ostrůvky s palmami, na mělčiny korálových útesů, které hrají barvami od zelené do modré, ale ryby naprosto zoufale neberou – na cca 15 minut házení máme v pěti vláčkařích 1-2 výjezdy, ale všechny končí pro nás neúspěšně. Na trolling jsme měli jen dva záběry – barakudy 97 a 76 cm.
Kotvíme na thile na hloubce asi 20 m, okolo je přes 30 metrů. Dobré místo na noční chytání. Chytáme drobné chrochtaly, kranasy a další druhy korálových ryb, vesměs okolo 20-30 cm.
Je úplněk a při hladině je relativně malá aktivita ryb, jen v jednu chvíli něco zalovilo a do loďky nám skočila létající ryba.

barakuda 97 cmJiránek – barakuda 76 cm na trolling na wobbler Sliver dvoudílný, barvy RH, cca 25 cm od Rapaly. Tři ryby mu spadly na popp.
Jirka – rejnok-trnucha šedé barvy s černými skvrnami a krátkým ocasem, průměr těla v nejužším místě 120 cm, hmotnost cca 70-90 kg, uloven o půnoci na položenou na kus ryby.
Jirka F. – kranas modroploutvý-bluefin 2,5 kg na popp a jedna ryba na popp mu spadla
Milan – kranas obrovský-GT 4 kg a bonito 2 kg na popp + asi 3 ryby při poppingu spadly
Radek – barakuda 71 cm na trolling na povrchovou nástrahu - chobotnici
Zdeněk – 1x barakuda 97 cm na trolling (povrchová nástraha s filátkem). Ráno na popp dva výjezdy, odpoledne jen dva záběry.

vecerni koralovy ostrov

mecoun modry 277 cm uloveny na trollingÚterý
26. února 2013

Celý den úplně jasno, teplota 26-32°C, mírný vítr od východu.
V 6.00 ráno, krátce před východem slunce vyjíždíme z atolu na oceán a trolujeme směrem k jihu. Asi po půl hodině trollingu přišel záběr na povrchovou nástrahu – chobotnice s gumovou rybkou a našitým bříškem z bonita. Byl to velký, asi 200-kilový mečoun, ale po dvou výskocích se vypnul (gumová rybka byla překouslá, tak jsem ji odstranil).
mecoun - blue marlin, 277 cm - zdolanoPak další dvě hodiny trolling bez záběru a když jsme se blížili k ostrovu, přišel na stejný prut se stejnou nástrahou další záběr. Mečoun byl o něco menší, hned po záběru intenzivně skákal a vlasec se mu zamotal přes ocasní ploutev. Prvně jsem ho dotáhl k lodi asi po 15 minutách. Pak ryba vyrazila před loď – zrovna mi někdo zapínal zdolávací pás, když jsem potřeboval přeběhnout na lodní příď a tak jsem se mu musel vytrhnout. Na přídi jsem rybu opět dotáhl asi 20 m od lodě, ale mečoun se pak rozjel na hloubku a znovu vymotal celých 200 m vlasce (průměr 1 mm) a dalších asi 50 m šňůry, kterou mám pod vlascem. Než jsem dostal spojovací uzlík zpět do navijáku, dost jsem se zapotil. Když jsem dotáhl zdolanou rybu k lodi, byla úplně unavená, v podstatě polomrtvá. Držel jsem ji asi 5 m od lodě, chvílemi se obracela na bok a tekla z ní krev. Když jsme mečouna vytáhli na palubu, ani se nebránil a nemrskal. Jako-by mu puklo srdce nebo (jak prohlásil Jiránek) - "Tu rybu z tebe kleplo." Po pravdě: moc nechybělo a klepnout mohlo při zdolávání ryby i rybáře - síly lovce i jeho úlovku byly v tomto případě vyrovnané.
mecoun - blue marlin, 277 cmNěkolikrát přeměřená délka uloveného marlina - mečouna modrého neboli indopacifického byla 277 cm (měřeno od špičky meče ke špičce ocasní ploutve, resp. 220 cm (měřeno od špičky spodní čelisti do vidlice ocasní ploutve), obvod těla přes "prsa" 105 cm a obvod těla u řitní ploutve 100 cm. Podle tabulek přepočtu rozměrů na hmotnost vážil ulovený mečoun 100-110 kg.
Fotili jsme rybu na písčině u ostrůvku. V mělčině u písčiny byla hejnka albul – bonefish. Kromě ryb délky okolo 30 cm jsme viděli i tři bonefish okolo 50-60 cm.
kranasi obrovsti-GT 4 kg a 25 kgZkoušeli jsme popping u východního pobřeží ostrova, ale bylo jen několik výjezdů a Jirka F. tam dostal jednoho kranase 4 kg.
Cestou od ostrůvku k sousednímu atolu, což bylo asi 1,5 hodiny trollingu nebyl žádný záběr.
Na pobřeží atolu jsme zkoušeli vláčet poppy a stickbaity. Vždy jsme cca 15 minut poppovali a pak 5-10 minut popojeli. Na každém úseku, kde jsme vláčeli, jsme měli několik výjezdů, ale jen na každých cca 5-7 výjezdů byla nějaká zaseknutá ryba.
Když jsme přejeli k severnímu okraji atolu North Male, byl silný proud od západu. Jeli jsme proti proudu jako řekou. Radek nejprve jednu rybu zasekl, ale po pěti minutách zdolávání ji utrhl. Druhou zaseknutou rybu už zdolal – kranas GT - 115 cm/25 kg. Pak popujeme při ústí sundu a v okolí thil v severní části atolu North Male. Každých cca 5 minut házení je záběr nebo zaseknutá ryba, ulovili jsme zde během necelé hodiny chytání ryby 10, 6, 4 a 15 kg. Měl jsem na cca 60 m dlouhý odhoz záběr krátce po dopadu. Nástraha byla v té chvíli na písčité mělčině. Ryba však namísto toho, aby vyrazila směrem na hloubku, tedy k nám, vyrazila přesně opačným směrem přes mělčinu a mezi korály. Vytočila mi z utažené cívky Saltigy asi 100 m šňůry, kterou se jí podařilo přeříznout o některý z korálů.
Před večeří se koupeme při západu slunce a je to pohoda. Carpaccio z mečouna bylo skvělé, steaky také a nakrájený ananas voněl celou lodí. Oslavujeme úlovek mečouna lahvinkou Ballantinky a spíš ze zvyku než z touhy po úlovku se po večeři bavíme chytáním rybek na maso.

kranas obrovsky-GT, 25 kg, 115 cmJiránek – 2x kranas obrovský-GT 4 kg a 10 kg a k tomu dalších 7 výjezdů a další 4 ryby krátce na prutě! Stejně jako ostatním mu většina ryb jen vyjížděla k nástraze a velká část ihned po útoku padala.
Jirka – 0, na trolling dva záběry, ale ryba vždy spadla
Jirka F. – kranas obrovský-GT 4 kg na popp Tsunami 100 g a další 4 výjezdy a jedna ryba mu spadla.
Milan – 0 a za celý den jen dva výjezdy
Radek – kranas obrovský 115 cm/25 kg na popp od Dana Lose (oloveno na „suchý“ popp – plovoucí po hladině těsně vedle lodě, po té co ryba po prvním útoku nástrahu netrefila. Ryba zabrala při silném odlivu, kdy se voda podél atolu valila jako řeka a zdolat rybu v tom proudu byla opravdu fuška.
Jeden asi kranas utrhl Radkovi háček a jeden asi kranas utrhl Radkovi celou nástrahu po cca 5 minutách zdolávání.
Zdeněk – mečoun modrý délka 277 cm / 220 cm od špičky spodní čelisti do vidlice ocasu / 105 cm obvod přes „prsa“ / 100 cm obvod přes řiť (hmotnost dle tabulek 100-110 kg), uloven na povrchovou nástrahu fialovou „chobotnici“ s našitým bříškem z bonita, doba zdolávání 35 minut.
2x kranas obrovský 10 a 25 kg (115 cm) na jerk/stickbait 90 g/19 cm (modro-černo-stříbrný). Popp se po druhě rybě úplně rozpadl – roštíplá zadní třetina poppu.
Na stickbait 140 g dalších 8 ryb na prutě, ale vše spadlo, resp. se nepodařilo zaseknout. Tu osmou rybu se zaseknout podařilo, ale odjela přes 150 m a pak utrhla šňůru přes korály.

mecoun modry 277 cm uloveny na trolling
kranas obrovsky-GT 25 kg - 115 cm

kranas uloveny na popp - pred vylovenimStředa
27. února 2013

Celý den úplně jasno, teplota 26-32°C, mírný vítr od severu.
Ráno mezi 6.00-7.00 Milan muškaří z písčiny, u které jsme kotvili přes noc a já okolo písčiny šnorchluji. Milan na mušku ulovil celkem 8 ryb – bluefina asi 0,4 kg a několik rybek okolo 20 cm – bodloka, kanice... Šnorchlování okolo této písčiny bylo asi nejhezčí, jaké jsme při výpravě zažili – viděl jsem cca 15-kilovou želvu, dvoumetrového žraloka bělocípého, pod korálovým hřibem asi 1,5 m dlouhého žraloka-chůvičku, velké chňapaly, 10-kilového kranase GT, 5-kilového bluefina, murénu a kompletní paletu běžných druhů korálových rybek.
Od 8.00 do 11.30 jsme poppovali v okolí thil a korálových útesů v severní a severozápadní části atolu. Každých cca 5 minut jsme měli záběr nebo zdolanou rybu (kranasi a chňapal-snapper).
Od 11.45 do 14.45 trolujeme podél západního okraje atolu, ale ryby žádné. Ani se neukazují hejna rybek ani lovící ryby. Nakonec jsme na jednu povrchovou nástrahu ulovili jen malé bonito.

wobblr Yo-Zuri pro trolling - lov plachetniku, tunaku a mecounuV 15.00 odpoledne přijíždíme do Male, kde navštěvujeme rybí tržnici, nakupujeme suvenýry, tuňáky (kilo za 1,5 dolaru) a doplňujeme v místním rybářském obchodě zásoby poppů a nástrah na trolling.
Večer v 19.00 se vracíme zpět na loď, večeříme, loučíme se s posádkou, která odvedla skvělou práci a v jedenáct večer odlétáme zpět do Evropy.

Ačkoli se nám během osmi dnů rybaření podařilo ulovit několik krásných ryb, vůbec to nebyl rybářsky snadný týden a spíše patřil k těm slabším, především co se trollingu týče. Na trolling jsme ulovili celkem jen 5 ryb! (barakudy, bonito a mečouna), což by, co se počtů ulovených kusů týče, měl standardně být úlovek za cca 2-5 hodin trollingu a nikoli za několik dní. Tak slabé výsledky na trolling jsme vlastně na Maledivách nikdy dříve neměli – na druhou stranu byly slabší výsledky trollingu dány i faktem, že jsme trollovali jen málo - když jsme druhý den výpravy viděli, jak slabá je aktivita ryb na hladině, omezili jsme trolling prakticky jen na přejezdy mezi jednotlivými lovišti, kde jsme vláčeli poppy a jerky/stickbaity. Průměrné, či spíše početně mírně podprůměrné výsledky poppingu jsme zdatně doháněli při večerním lovu ryb u dna. Vytrvalostí při čekání na záběry i urputností při půlnočním zdolávání rejnoků a chňapalů vynikal zvláště Jirka, který na kapitánovu výzvu „Popping, popping!“ reagoval úprkem na lodní záď nebo skrýváním v kabině, aby pak večer a v noci překypoval energií, zatímco těla nás ostatních – „králů poppu“ byla okolo osmé večer zralá tak akorát na spánek. Jinými slovy „ryby žraly méně, než jsme na Maledivách zvyklí, ale vytrvalostí a pílí jsme dosáhli dobrých výsledků a parta byla skvělá“. Hned bych se tam vrátil zpět...

chnapal - snapper 7 kg uloveny na stickbait-jerkJiránek – jeden kranas spadnul po cca 3 minutách zdolávání.
Jirka – barakuda 60 cm na trolling
Jirka F. – jedna ryba (asi kranas) spadla – bylo to zrovna ve chvíli, kdy si Jirka řekl, že „dá poslední nához“
Milan – Ráno během necelé hodiny osm ryb na mušku. Dopoledne na popp a stickbait dva záběry, ale rybu se nepodařilo zaseknout.
Radek – kranas obrovský-GT 11 kg a jeden kranas spadnul
Zdeněk – 2x kranas obrovský-GT 8 a 9 kg, chňapal-snapper 7 kg – vše na jerk-stickbait, který včera přežil útok kranase 115 cm a celý se začínal rozpadat – je do půlky rozštíplý a lezou z něj dráty, na kterých visí háčky.