Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeMaledivy - leden a únor 2021

Maledivy - Maledivy - Reportáže

Maledivy - leden a únor 2021 12.3.2021

Jsme naočkováni!

25.února obdržel personál obou našich obytných rybářských lodí na Maledivách první dávku vakcíny. Očkování proti nemoci Covid-19 proběhlo vakcínou Covishield (Oxford-AstraZeneca) a bylo zdarma. Na Maledivách je již naočkován zdravotní personál a část seniorů, aktuálně probíhá očkování pracovníků v cestovním ruchu a učitelů, tedy v oborech, které byly vyhodnoceny jako rizikové nebo důležité pro chod ekonomiky země. Inu, možná nejsou Maledivy nejmodernější zemí téhle planety, ale jsou momenty, kdy mohou být inspirací...
Chcete-li na pár dnů nebo týdnů vyměnit koronavirem a politikou zmítanou českomoravskou gubernii za modrý oceán se sluncem a rybařením, na palubě obytných lodí máme aktuálně volno od 1.dubna.

kranasi GT 90 cm a 103 cmMaledivy 28.1.-6.2.2021

Výprava na přelomu ledna a února krásně ukázala, jak moc při rybaření záleží na rybách, jejichž chování a nálady podmíněné počasím jsou zcela zásadní pro případný úspěch nás, tedy rybářů. Rybařili jsme celkem 10 dnů a za tu dobu se naše schopnosti, vybavení ani způsoby lovu nijak zvlášť nezměnily. Přesto jsme v prvních dnech lovili na trolling jednu rybu za druhou, na poppy jsme hned v prvních dvou dnech opakovaně překonali hranici jednoho metru a na vertikální přívlač jsme ani moc nechytali, protože na hladinovou přívlač a trolling bylo množství záběrů, tak kdo by se dřel s jigy. Pak se náhle prudce změnil tlak, opakovaně se měnilo počasí a vše bylo jinak. Na trolling ryby přestaly brát úplně, ať jsme dělali, co jsme dělali, hladinová přívlač přinášela úlovky jen s maximálním nasazením a tak jsme se museli častěji opřít do jigovacích prutů. Prostě ryby člověku nedají nikdy nic zadarmo a rybář musí být stále ve střehu, pořád něco vymýšlet a přizpůsobovat se.

tunak jednobarvy-dogtooth 110 cm uloveny na poppČtvrtek
28. 1. 2021
Tak jsme zase tady. Tradice je tradice a tak virus nevirus, na Maledivy jsme vyrazili zas, stejně jako každý leden v posledních patnácti letech. Díky rozumně přísným protiepidemickým opatřením (do letadla a na Maledivy smí pouze osoby s negativním PCR-testem a namátkou jsou turisté testováni také po příletu do Male) se dá říci, že i v době pandemie je cestování s Emirates na Maledivy bezpečné.
V pondělí 25.1. jsme si došli na PCR-test, 26.1. večer jsme vyplnili maledivskou on-line registrační zdravotní kartu a 27.1. odpoledne jsme odlétali. Noční cesta přes Emiráty proběhla v pohodě a ráno nás probudilo až dosednutí letadla na přistávací plochu v Male.

vecere na palubeCelé dopoledne bylo pod mrakem a foukal čerstvý vítr od severovýchodu, který držel teplotu na příjemných 27°C.
Na palubu naší malé, ale útulné lodě jsme vkročili až po desinfekci všech zavazadel a rovněž na lodi je vidět, že prevenci proti koronaviru myslí na Maledivách vážně. V každé kajutě a v jídelně je k dispozici desinfekce na ruce, personál v posledních dvou týdnech neopustil loď a včera byli všichni na PCR-testu. Více se snad proti zavlečení koronaviru na palubu lodě ani udělat nedá.
V poledne jsme zvedli kotvy a po chvíli jsme už byli obklopeni nekonečnou modří Indického oceánu.
Ve společnosti kapitána, kuchaře a dvou lodníků, kteří jsou sice zcela jiného vyznání, z diametrálně odlišných sociálních i kulturních poměrů, ale milí, pohostinní a připravení pomoci, se na lodi cítíme za chvíli jako doma. A myslím, že i oni si cení našeho kamarádského přístupu.
Míříme pryč od letiště, daleko od Male, na loviště, kde doufáme v úlovky ryb z rodu velkých.
Asi čtyři hodiny trolujeme za lodí wobblery a povrchové nástrahy, ale jsme bez záběru. Do toho Šadíz servíruje rybu, kuře, zeleninu, špagety a chlazený meloun. Okolo sluncem zalité modré vody atolu s prstýnky korálových útesů. Pravá lednová pohoda.
zralok utesovy - vecerni ulovekPrůběžně se vybalujeme, zaplňujeme naše kajuty rybářským nádobíčkem, připravujeme pruty, navazujeme udice a vystavujeme svá pobledlá evropská těla hřejivým paprskům slunce.
Asi dvě hodiny před západem slunce zkoušíme vertikální přívlač a popping, ale jako obvykle je první den rybaření spíše o odlaďování chyb, seřizování vybavení a převazování návazců. Měli jsme pár drbanců na jigy a čtyři hezké útoky na jerky při povrchové přívlači, ale žádná z ryb nezůstala viset na háčku. Až večer po zakotvení u písčiny ulovil Saša na kousek ryby nastražený u dna žraloka rezavého-chůvičku délky 2,3 m. Žralok byl zaseklý krásně za krajíček a tak se nám ho podařilo vypnout ve vodě, aniž jsme ho museli tahat na palubu, což se nám opravdu nechtělo, protože jsme se zrovna vykoupali. Pak nám Saša ještě pro obveselení ulovil jedno žraločí miminko – asi 60 cm dlouhého žraloka útesového a pak už nevím, protože jsem se krásně navečeřel a usnul.

tunak jednobarvy-dogtooth 110 cm uloveny na poppPátek
29.1.2021
Polojasno, čerstvý vítr kolem 20-30 km/h, příjemných 27-29°C.
Vstáváme v 7.00 hodin a po snídani, tedy po osmé, vyplouváme na vnější stranu atolu. Ještě než jsme vypluli z kotviště na vnější hranu atolu ulovil Jirka na trolling (RH-wobbler 18 cm) tuňáka dogtooth 90 cm. Vláčet poppy a jerky začínáme v úžině, kterou proudí voda z atolu do oceánu. Sašovi na druhý hod něco ukouslo jerk (asi dogtooth), protože vzápětí Jirka chytající vedle něj ulovil parádního tuňáka jednobarvého-dogtooth 110 cm. Já pak ulovil na modrý jerk jednoho chňapala red snapper 55 cm a měli jsme několik výjezdů.
tunaci zlutoploutvi 90 a 95 cm uloveni na privlacMezi 10.00-12.30 jsme lovili na vertikální přívlač-jiggy na hloubce 40-100 m. Ulovili jsme tři malé kanice kolem 40 cm, jednoho chňapala „ruby snapper“ 80 cm, tuňáka „dogtooth“ 60 cm. Několikrát jsme před lodí viděli lovit tuňáky žlutoploutvé a když se pak hejno lovících tuňáků objevilo blízko, tak Saša s Michalem skočili do malé motorové lodě a za 20 minut byli zpátky se dvěma tuňáky 90 a 95 cm, které ulovili na přívlač (jednoho na modrý popp druhého na ružový jerk). Ale asi bylo jedno, co do hejna nahazovali, protože ti tuňáci se o nástrahy doslova rvali.
Před obědem šnorchlujeme půl hodiny na vnější hraně atolu, ale je silný proud, takže se nám těžko daří doplavat na mělčinu a proud nás pořád snáší zpět k lodi. Ale viděli jsme samozřejmě fůru korálových rybek, jednoho metrového žraloka útesového, langusty a půlmetrovou želvu.
kranas obrovsky-GT 99 cm uloveny na jerkPo výborném obědě, kdy jsme si čerstvě uloveného tuňáka vychutnali v podobě sašimi, stejků i jako kari, se někteří z nás odebrali promyslet strategii lovu do kajut a ostatní trollovali přes oceán k sousednímu malému atolu. Během trolingu se nic mimořádného nestalo a tak jsem po dvou hodinách osvěžujícího spánku spolu s dalšími nastoupil k poppingu. Zrovna kulminoval proud, kterým valila voda z atolu a lodní motor se musel dost snažit, aby překonal proud. Saša hned na začátku vjezdu do atolu zasekl rybu a ta nekompromisně táhla zpět na oceán. Asi půl hodiny se přetahovali a zatím jedna ryba spadla mně a Michal měl čtyři záběry. Sašova ryba však získává navrch a tak se nakonec musíme otočit, vrátit se asi 300 m, než dostane Saša zpět ztracené stovky metrů šňůry. Ještě pár desítek minut se s rybou pere a pomalu ji dostáv k lodi. Nakonec se ukázalo, že to je kranas-GT 99 cm, který byl jedním háčkem zaseknutý v tlamě a druhým v prsní ploutvi, takže ho Saša zdolával „na plocho“. kranas zlaty 90 cm uloveny na trollingChtěl po nás, abychom mu zaokrouhlili délku ryby na metr, což jsem odsouhlasil se slovy že ten centimetr má k dnešním sedmdesátinám. Ale on pak chtěl další dva a to už jsme mu dát nechtěli, takže jsme nakonec skončili na těch reálných 99 cm.
Když jsme kranasa pustili na svobodu, zrovna zapadalo slunce a tak jsme vyrazili na kotviště vzdálené asi 20 minut plavby. Jen jsme se rozjeli a hned byl záběr na dva pruty naráz. Další pruty jsme začali stahovat a na jeden z nich, na kterém byl nastražený wobbler zaútočila ryba asi čtyři metry od lodi, ale spadla. Do lodi jsme nakonec dotáhli jednoho kranase zlatého (vypadá jako GT, ale je štíhlejší, takový protáhlý a má světlé - zlatavé zbarvení). Jen jsme ho pustili a znovu se rozjeli, zas byl záběr na dva pruty naráz. Po chvilce jsme zdolali další dva 90-centimetrové kranasy, rozjeli se po chvilce zas – další dva kranasi. Nakonec kotvíme za tmy.
tunak zlutoploutvy 95 cm uloveny na jerkSaša dnes slaví sedmdesátiny a tak se večernímu rybaření věnujeme jen okrajově. Vím, že byl chycen jeden žralok útesový, no spíše žralůček délky 60 cm a pak už nevím, byl to dlouhý den zakončený skotskou a já šel brzy spát.

Jirka – na přívlač 1x tuňák jednobarvý-dogtooth 110 cm, na jig 1x kanic 40 cm, na trolling 1x tuňák jednobarvý-dogtooth 90 cm a 1x kranas zlatý 90 cm
Michal – na přívlač tuňák žlutoploutvý 95 cm (jerk BF 14 růžový), na jig nic, na trolling 1x kranas zlatý 90 cm
Luboš – na přívlač a jig – 0, na trolling 2x kranas zlatý 90 cm
Saša – kranas obrovský-GT 99 cm (jerk Tempelreef „makrela“ 26 cm), tuňák žlutoploutvý 90 cm (popp 11 cm modrá makrela), na jig kanice 40 cm.
Zdeněk – na přívlač 1x chňapal red snapper 55 cm, na jig 1x chňapal ruby snapper 80 cm, 1x tuňák jednobarvý-dotooth 60 cm, 2x kanic 40 cm

kanic mesicni 55 cm uloveny na jerkSobota
30.1.2021
Jasno až polojasno, mírný vítr-vánek od severovýchodu do 10 km/h, 27-29°C.

Ráno vstáváme ještě za tmy před šestou a trollujeme přes oceán do sousedního atolu. Podle předpovědi má být celé dopoledne téměř bezvětří, tak chceme přejet přes oceán, dokud je klidná hladina. A moře zůstalo jak rybík celých 5 hodin, co jsme trolovali. Za celou dobu ani záběr, jen u ostrova jsme míjeli hejnka létajících rybek.
Před obědem jsme chvíli trolovali podél východního pobřeží atolu, Saša ulovil makrelu Solandrovu-wahoo 115 cm na fialovou chobotnici s nastraženým kouskem filátka z tuňáka. Pak asi 30 minut vláčíme poppy a jerky. Fouká mírný větřík, jsou malé a pravidelné vlny, takže je rybaření velmi pohodlné. Měli jsme několik útoků na nástrahy a viděli jsme opakovaně velká hejna banánových rybek u kterých se skoro vždy zdržují velcí dravci, ale ulovili jsme jen jednoho kranasa obrovského-GT 65 cm (Jirka na popp) a kanice měsíčního 55 cm (Saša na 14 cm žlutý jerk).
kranas obrovsky-GT 85 cm uloveny na jerkPřed obědem šnorchlujeme u ostrůvku: v okolí tmavých korálů na hloubce 1-3 m spousty korálových rybek, 2x rejnok-trnucha, 1x muréna délky asi 1,5 m a na hraně, kde hloubká padá z cca 5-7 m na více než 20 m, jsme viděli metrové chrochtaly a kanice, žraloky útesové 1-1,3 m, hejna vidlatek (10-20 ks), hejnka kranasů velkookých (15-30 ks, délka kolem 35 cm) a kranasy šestipruhé.
Po výtečném obědě z tuňáka a wahoo trollujeme asi 1,5 hodiny podél vnější hrany atolu. Moře je krásně klidné, ale jsme bez záběru. Pak asi 40 minut vláčíme poppy a jerky. Až na jedno místo, kde bylo velké hejno banánových rybek, u kterého Luboš ulovil na jerk kranase-GT 85 cm a kde nám pár ryb spadlo, resp. se je po záběru nepodařilo zaseknout, jsme na jiné ryby nenarazili. Zbývá asi hodina do západu slunce, když začínáme trollovat směrem ke kotvišti v průlivu, kterým proudí voda z atolu.
zralok utesovy belocipy uloveny na kousek rybyPo chvilce má záběr Jirka na 18-centimetrový tmavě červený wobbler Yo-Zuri a je to krásná makrela-wahoo 125 cm.
Krátce před šestou kotvíme na thile, kotvu máme na hloubce asi 25 m a chytáme na hloubce 40 m. Ještě se ani nesetmělo a už máme na kotvišti první úlovky: na kousek masa chňapala-red snapper 75 cm, chňapala velkého 64 cm, kanice měsíčního 50 cm, žraloky útesové bělocípé 90-130 cm a na jigy taháme barakudy 30-90 cm, malé kanice okolo 30 cm, chňapaly-ruby snapper kolem 30 cm, kranasy velkooké 30-35 cm, kranasy šestipruhé 40-50 cm, bonita 40-50 cm… Nu a jak už to bývá, s ohledem na vybavení jsme museli kapitulovat před několika rejnoky a velkými žraloky.

Jirka – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 65 cm (fialový popp 22 cm), 1 ryba spadla a na trolling makrela Solandrova-wahoo 125 cm (na tmavě červený wobbler Yo-Zuri 18 cm). Večer na jig barakudy 30-90 cm.
chnapal velky 64 cm, vecerni rybareniMichal – 0, jen 1x záběr na jerk. Večer na kus ryby chňapal-red snapper 75 cm, žralok bělocípý 90 cm a na jig barakudy 30-60 cm.
Luboš – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 82 cm (na jerk „černá makrela“ 17 cm). Večer na jig barakudy 30-50 cm a kranasi velkoocí 30-35 cm.
Saša – na přívlač kanic měsíční 55 cm (na žlutostříbrný jerk Caperlan 14 cm), na trolling 1x makrela Solandrova-wahoo 115 cm (na fialovou chobotnici s kouskem filátka z tuňáka). Večer na jig barakudy 30-50 cm a na kousek ryby žraloka bělocípého 130 cm a chňapala velkého 64 cm.
Zdeněk – 0, jen 2x záběr na popp. Večer na jig barakudy 30-40 cm a kanic měsíční 35 cm.

plachetnik 260 cm uloveny na trolling-wobblerNeděle
31.1.2021
Den trollingu
Vstáváme po sedmé ranní a před osmou vyplouváme. Protože je klidné moře, plánujeme, že si snídani dáme během trollingu. To jsme ale nevěděli, co nás čeká.
První záběry přišly po 15 minutách jízdy a zdolána byla tři wahoo 105-110 cm naráz. Pak jsme popojeli asi pět minut a bum, další dvě wahoo naráz, ale jedno ukouslo nastražený wobbler (modrá makrela Rapala Magnum 18 cm). Vytáhli jsme do lodi to jedno wahoo 115 cm a popojeli dalších asi 10 minut, než zabraly další dvě ryby současně. A příběh se opakoval – jeden ukousnutý wobbler (tentokrát tmavě červený Yo-Zuri 18 cm) a jedno zdolané wahoo 105 cm. Zdá se, že máme dostatečnou zásobu ryb (potravy) na celý další týden naší plavby.
Fouká mírný vítr od severu, jsou asi metrové pravidelné vlny a kuchař se konečně dostává k přípravě snídaně. Zatímco servíruje lodník Rašíd drůbeží párečky, vajíčkový salát, fazolky s tuňákem, lívanečky a toasty, zdolává Michal další wahoo 110 cm. Během snídaně nás ruší další metrové wahoo a Michalovi stydnou párečky.
plachetnik 265 cm uloveny na trolling-povrchova nastrahaV devět jsme konečně po snídani a Luboš se může věnovat zdolávání další ryby, která mu zabrala na 14-centimetrový wobbler X-rap (modrá makrela). Nejdřív to vypadá, že se jedná o nějaké větší wahoo, ale když se najednou u hladiny rozprchne hejno barakud a vzápětí nad hladinu vystřelí štíhlé tělo plachetníka, už je nám jasné, proč se Luboš tak šťoural se zdoláváním. Po dalších patnácti minutách zdolávání je plachetník u lodi a díky šikovnosti kuchaře a našich lodníků je šupem vytažen za meč na palubu, během necelé minuty vyfocen a natočen na kameru, šoupnut zpátky do vody a jede se zvesela dál. To bylo v 9.00 hodin. V 9.50 máme na palubě další metrové wahoo a dalšího stejně velkého plachetníka (délka celého těla včetně meče 265 cm). Toho druhého plachetníka ulovil Saša na povrchovou nástrahu-chobotnici s nastraženým kouskem filátka. Focení a filmování druhého plachetníka proběhlo ještě rychleji a než se ryba rozkoukala na palubě, už byla zase zpátky ve vodě.
makrely Solandrovy-wahoo 105-115 cm ulovene na trollingZkoušíme i chvíli vláčet, ale plujeme přímo proti silnému proudu a kapitánovi se v proudu a vlnách jen těžko ovládá loď. A tak se opět vracíme k trollingu.
Unaveni množstvím záběrů a intenzivních zážitků polevujeme v pozornosti a tak se stane, že Saša si klidně odejde na záchod a vůbec ho nezajímá, že má další záběr na chobotnici a je to zase plachetník. Zabral na potřetí a byl to Michal, kdo se ujal zkušeně Sašova prutu a rybu opakovaným popotahováním nástrahy vydráždil k několika útokům. Až na potřetí konečně zásek sedí a ryba krásně skáče za lodí. To už se Saša s vítězným úsměvem vrací z toalety a Michal mu předává prut. Jenže slavnostní pocit nemá dlouhého trvání, protože ve chvíli, kdy se zdá, že má Saša už celou situaci pod kontrolou, náhle tah ryby povoluje a Saša vytahuje přetržený fluorocarbonový návazec.
tunak zlutoploutvy 90 cm uloveny na jerkKdyž v poledne vplouváme z oceánu do atolu, jsme už dost unavení. Zatímco na oceánu se zdvihly více než metrové vlny a občas se na nich objevila tu a tam i čepice, v atolu je hladina jak na rybníce.
Kotvíme v tišině za ostrovem na hloubce asi 10 metrů, kolem lodě krásné porosty korálů se spoustou korálových rybek a viděli jsme i chobotnici, langustu a půlmetrovou želvu. Luboš s Jirkou a Sašou zajeli s Rašídem a Obirem na ostrov. Rašíd vyšplhal na kokosovou palmu a shodil hromadu ořechů, ze kterých pak máme osvěžující nápoj a mlsouni vyškrabují lžící z rozseknutých ořechů měkkou dužinu.
Po obědě si dopřáváme půl hodinky spánku, než kapitán opět nahazuje lodní motory.
chnapal - ruby snapper 80 cm uloveny na jigChvíli jigujeme na hloubce 40-70 m v ústí průlivu do oceánu, ale pokaždé, když zdoláváme rybu, tak nám ji něco (asi žralok) během zdolávání odkousne i s jigem. A tak raději měníme stanoviště a zkoušíme vláčet poppy a jerky na vnější hraně atolu. Měli jsme několik výjezdů, Saša vytáhnul na jerk malého žraloka útesového délky 80 cm. Pak asi 40 minut trolujeme směrem ke kotvišti u Nového ostrova. Michal ulovil na wobbler jednoho tuňáka žlutoploutvého 65 cm a pak už směřujeme z oceánu do atolu. V průlivu vláčíme poppy a jerky. Když slunce zapadá, tak záběrů přibývá, ale většina ryb nám padá. Na palubu se krátce podívali jen dva kranasi-GT 65 cm.
Na kotviště dorážíme už za šera, kotvu spouštíme na hloubce asi 20 m a chytáme na 35 metrech.
Netrvá to dlouho a začíná večerní přehlídka: 2x žralok rezavý-chůvička kolem 2,5 m, 1x žralok útesový 1,5 metru, barakudy, malí kranasi, štítovci (lodivod)…
chnapal - red snapper 75 cmNěkteří jsme začali používat háčky bez protihrotu a tak se nám žraloky daří snadno vypínat ve vodě a když to nejde, tak odstřihneme háček, aniž taháme mořské obludy na palubu.

Jirka – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 70 cm a dva mu spadli, na trolling 3x makrela Solandrova-wahoo 105-115 cm
Michal – na přívlač jen plonkové záběry, na trolling 1x tuňák žlutoploutvý 65 cm a 5x makrela Solandrova-wahoo 105-127 cm. Večer na kousek ryby žralok rezavý-chůvička 250 cm
Luboš – na trolling 1x plachetník 260 cm (celá délka včetně meče, resp. 215 cm na špičku spodní čelisti, uloven na X-Rap modrá makrela 14 cm) a 1x makrela Solandrova-wahoo 105 cm
Saša – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 65 cm a žralok útesový 80 cm. Na jig 1x ukousnutá nástraha. Na trolling 1x plachetník 265 cm (celá délka ryby včetně meče, resp. 215 cm na špičku spodní čelisti, uloven na povrchovou nástrahu-chobotnici s kouskem našitého filátka.
Zdeněk – 0, filmoval a fotil. A na jig mu 2x něco ukouslo zdolávanou rybu.

kranas modroploutvy - bluefinPondělí
1.2.2021
Ráno začal foukat vítr a pak zesiloval a zesiloval až na cca 30 km/h. Celý den bylo zataženo, slunce jsme skrz mraky ani neviděli. Před polednem se přihnalo i několik přeháněk, některé v kategorii tropického lijáku.
Na oceánu byly příliš velké vlny a rybařit tam nešlo. Problematické bylo chvílemi rybaření i uvnitř atolu, protože silný vítr strhával vlasce a znemožňoval dobrou práci s nástranou. Zkoušeli jsme i trollovat, ale zdá se, že prudká změna počasí se rybám nelíbí a za celý den jsme na trolling neměli ani rybu. Nakonec se Jirkovi a Sašovi daří na přívlač ulovit po jednom kranasovi kolem 65 cm, ale protože přišla pořádná průtrž mračen a nikomu z nás se v tom vichru moknout nechtělo, tak raději trolujeme.
Přes oběd stojíme v relativním závětří u dlouhého ostrova Bangladéšanů. Na hloubce 10-3 metry jsou krásné porosty korálů a hub se spoustou korálových ryb a rybek. Viděli jsme i velkou metrákovou trnuchu a jen o málo menšího rejnoka siba (eagle-ray).
tunak jednobarvy-dogtoothOdpoledne se nám daří vyhýbat přeháňkám a rovněž vítr je mírnější a dá se celkem dobře vláčet.
Na oceán se však vyjet nedá, stále tam jsou příliš velké vlny. Nejprve asi hodinu jigujeme při ústí průlivu do atolu na hloubkách 25-30 m. Chvílemi jde ryba za rybou, ale jsou většinou jen malí kanici a barakudy kolem 30 cm, ale podařilo se nám ulovit i kanice 50-55 cm, chňapala velkého 60 cm a kranase šestipruhého 60 cm. Pak asi hodinu vláčíme poppy a jerky kolem korálových mělčin uvnitř atolu a výsledkem jsou dva kranasi-GT 60 a 81 cm, kranas modroploutvý 65 cm a chňapal velký 45 cm.
kanici a kranas sestipruhy uloveni na jigKrátce po západu slunce kotvíme v závětří ostrova Bangladéšanů na hloubce asi 25 m. Z celodenního houpání ve vlnách jsme docela unavení a taky po minulých dvou dnech rybářských orgií jsme trochu zmlsaní a zlenivělí. A tak večernímu rybaření moc nedáváme, s výjimkou Jirky, který na malé jigy a pilkiny tahá jednoho kranase velkookého za druhým (25-30 cm) a občas vytáhne i nějakou tu malou barakudu.

Jirka – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 70 cm a 1x kranas modroploutvý 65 cm (oba na popp 18 cm, 100 g), na jig 3x kanic měsíční 30-50 cm, 1x kanic SP 30 cm, 1x chňapal velký 55 cm, 1x barakuda 40 cm
Michal – na přívlač jen sledovačky a na jig 1x kanic SP 30 cm
Luboš – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 81 cm, na jig 3x barakuda 35-45 cm, 1x kanic SP 25 cm
Saša – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 76 cm a 1x chňapal velký 45 cm, na jig 1x kranas šestipruhý 60 cm, 2x barakuda 40 cm
Zdeněk – na přívlač jen záběry, na jig 1x kanic SP 55 cm, 1x chňapal velký 40 cm, 2x barakuda 40-45 cm

kanic 62 cm uloveny na jigÚterý
2.2.2021
Celý den jasno, slunečno a bohužel také větrno. Už od rána fouká 20 km/h od severovýchodu a přes poledne zesiluje chvílemi vítr na 25 km/h. I v atolu se udělaly docela slušné vlny s čepicema a vláčet v tom větru se dají jen větší poppy a těžší jerky.
Po snídani vyplouváme do vnitřní části atolu vláčet v okolí korálových mělčin-thil mezi ostrovem Bangladéšanů a kapitánovou vesnicí. Asi dvě hodiny vláčíme v silném větru, ale jsou příliš velké vlny, ve kterých je vláčení technicky dost náročné a měli jsme jen tři záběry a Jirka ulovil jednoho kranase modroploutvého 65 cm. Při trollingu mezi útesy jsme neměli ani záběr.
Mezi 11.30-12.30 jigujeme na závětrné (tedy oceánské) straně ostrovů jižně od kapitánovy vesnice. Ulovili jsme pár malých kaniců 25-60 cm a dvě bonita.
Asi hodinu před obědem se pro osvěžení koupeme a šnorchlujeme v závětří u ostrova vedle kapitánovy vesnice. Bylo tam velké množství korálových ryb (velké papouščí ryby, unicorni, samozřejmě spousty klipek, bodloků, ostenců…) a pozorovali jsme i jednu želvu. Zajímavé bylo, že hned po seskoku do vody se nás držel 60-centimetrový bluefin, který celých asi 40 minut plaval s námi okruh kolem korálů až zase zpátky k lodi.
kanic mesicni 55 cm uloveny na jigOdpoledne jsme chtěli chvíli trolovat, ale i v relativním závětří za atolem byly takové vlny, že jsme se nakonec uchýlili blíže k ostrovům, kde jsme v závětří jigovali. Mezi 15.00-16.30 jsme měli jen pár záběrů a několik ulovených malých kaniců a kranasů ostrovních okolo 30 cm, ale s nadcházejícím večerem záběrů přibývalo a úplně nejlepší to bylo mezi 17.30-18.30, když jsme zakotvili u ostrova M. Kotvu máme v hloubce asi 10 m, ale jsme na dlouhém laně a chytáme na hloubce kolem 60 m. Během hodinky jsme měli několik kaniců 50-62 cm, tři chňapaly „ruby snapper“ stejné velikostní kategorie a tucet barakud 35-50 cm. Velké ryby jsme na prutu měli také, ale vždy to byli dravci, kteří nám zaútočili na zdolávané malé ryby a končilo to ukousnutím ryby i s jigem.
Večer chytáme na nastražené kusy ryb a na svítící jigy kranasy velkooké, malé kanice, barakudy, rejnoky...

kranas velkooky, vecerni jiggingJirka – na popp 1x kranas modroploutvý 65 cm. Na jig 1x pelamida-bonito 45 cm, 1x chňapal „ruby snapper“ 55 cm, 3x kanic měsíční 40-55 cm, 1x kanic červený-coral trout 55 cm a 3x barakuda.
Michal – na přívlač jen jeden záběr. Na jig 5x kanic SP 30-55 cm a 1x chňapal „ruby snapper“ 40 cm a 1x ukouslá ryba i s háčky.
Saša – na přívlač jen jeden výjezd, na jig 1x chňapal „ruby snapper“ 60 cm, 1x kranas ostrovní 30 cm a 2x barakuda 30-40 cm.
Luboš – na jig 1x pelamida-bonito 40 cm a 1x barakuda 45 cm
Zdeněk – na přívlač jen jeden záběr. Na jig 1x kanic měsíční 50 cm, 1x kanic červený-coral trout 62 cm, 2x kanic SP 30 cm, 1x kranas ostrovní 30 cm, 3x barakuda 35-50 cm a 3x ukousnutá zdolávaná

kranas obrovsky-GT 103 cm, 14,6 kgStředa
3.2.2021
Celý den až do večera jasno, slunečno. V 19.00 se zatáhlo a chvilku sprchlo. Za rozbřesku foukal vítr od severovýchodu kolem 20 km/h a v poledne zesílil na 30 km/h. Odpoledne klesal až na 15 km/h.
Zvedáme kotvu už ve 4.15, ještě za úplné tmy. Přejíždíme přes oceán mezi atoly a chceme mít cestu za sebou, dokud je na oceánu slabší vítr a menší vlny. Protože jedeme relativně rychle, nastražili jsme jen tři pruty s povrchovými nástrahami-chobotnicemi s našitým kouskem masa. Většina z nás spí a postupně se střídáme v hlídání prutů. V 6.30 byl záběr na Jirkův prut, ryba si vytáhla asi 5 m vlasce, nad hladinu vyskočil plachetník, který se ve výskoku zbavil nástrahy, a to bylo vše. V 8.30 konečně opouštíme zónu téměř dvoumetrových vln a vjíždíme do malého atolu.
chnapal velky 76 cmPo snídani ještě asi hodinu trolujeme, ale bez záběru. Měníme tedy trolling za vertikální přívlač a jigujeme na hloubkách 50-90 metrů na oceánské straně atolu před resortem. Sice fouká silný vítr, ale nejsou tu vlny a kapitán drží loď zkušeně, takže se nemotáme a drift je kolem 3 km/h.
Ulovili jsme celkem 7 kaniců 25-50 cm, ale pak jsme se dostali do zóny, kudy vytéká voda z atolu a zde nám zdolávané ryby opakovaně něco ukouslo, většinou i s jigem. Jirkovi se jednoho z těch zlodějů ryb podařilo ulovit – byl to žralok (celý hřbet světle hnědý, břicho bílé) délky 170 cm. Háček měl naštěstí zaseklý hned na krajíčku tlamy a tak se ho Michalovi podařilo ucvaknout.
Během půlhodinového trollingu k písčině, kde plánujeme oběd, ulovil Michal wahoo 105 cm (na fialový wobbler Rapala magnum 18 cm). Šnorchlování na hraně korálového útesu kolem písčiny je velmi hezké, viděli jsme kromě běžných korálových ryb i murénu, perutýna a dva žraloky útesové bělocípé.
cejnovka 65 cm a kranas-GT 60 cm uloveni na privlacPo obědě a půlhodince spánku vláčíme okolo čtyř thil ve vnitřní části atolu. Prakticky u každé thily jsme ulovili 2-3 ryby a několik záběrů se nám nepodařilo proměnit. Luboš chytil na popp krásného chňapala velkého 76 cm a jednoho menšího, Saša měl na jerky tři kranasy-GT kolem 60 cm, Jirka jedno GT 90 cm, Zdeněk na modrý jerk Tropic kranasa-GT 103 cm (14,6 kg) a tuňáka jednobarvého 100 cm (9,1 kg) a Michal na jerk malinkého kanice, cejnovku žlutopyskou 65 cm a kranasa-GT 85 cm, kterého krátce po záseku napadl žralok cca 150 cm a vykousl mu kus břicha (tomu kranasovi). Navzdory zranění kranas dál bojoval a chvíli Michalovi trvalo, než ho dostal do lodě. No a to už bylo 17.30 a byl nejvyšší čas přesunout se na kotviště u písčiny, kde jsme před pár lety fotili zdolaného mečouna. A na kotvišti se jako každý večer rozpoutává večerní lov na kousky ryb a na jigy. Na lodní záď se postupně podívá několik barakud 40-70 cm, malých kaniců, kranasů velkookých kolem 30 cm…

kranas-GT 85 cm po utoku zralokaJirka – na přívlač (fialový popp) 1x kranas obrovský-GT 90 cm a tři záběry. Na jig 3x kanic SP 20-45 cm a 1x žralok cca 160 cm, který mu vzal zdolávanou rybu a podařilo se ho zdolat. Ráno v 6.30 záběr plachetníka na povrchovou nástrahu při trollingu na oceánu nedaleko ostrova K, ale hned po prvním výskoku spadl.
Michal – na přívlač (modrý jerk 15 cm) 1x cejnovka žlutopyská 65 cm, 1x kanic 15 cm a 1x kranas obrovský-GT 85 cm, kterého mu krátce po záseku napadl žralok a ukousl mu kus bříška. Na jig jen jedna utržená ryba. Na trolling (fialový wobbler Rapala magnum 18 cm), makrela Solandrova-wahoo 105 cm.
Saša – na přívlač (jerk 14 cm) 3x kranas obrovský-GT 50-60 cm. Na jig - 0
Luboš – na přívlač (na popp 18 cm) 2x chňapal velký 76 cm a 45 cm. Na jig 2x kanic SP 25-30 cm.
Zdeněk – na přívlač (na modrý jerk Tropic) 1x kranas obrovský-GT 103 cm (14,5 kg) a 1x tuňák jednobarvý-dogtooth 100 cm (9,1 kg). Na jig 250 g fialový 2x kanic červený SP 48 a 50 cm a 2x ukouslý jig (jednou i se zdolávanou rybou a po druhé při propadu).

chnapal velky 75 cm a kranas-GT 74 cm uloveni na privlacČtvrtek
4.2.2021
Celý den jasno, slunečno, ale foukal vítr kolem 20 km/h a uvnitř Male atolu byly krátké a nepravidelné vlny, ve kterých se místy špatně pluje a ještě hůř trolluje.
Dopoledne vláčíme poppy a jerky okolo thil ve vnitřní části atolu. U každého atolu jsme ulovili 1-2 ryby, celkem 6x kranasa obrovského-GT mezi 75-92 cm, 2x chňapala velkého 60-75 cm a kanice měsíčního 52 cm. Asi se dostavuje trochu únava, protože jsme dnes zlomili dva pruty (1x Saša a 1x Michal) – jeden se rozpojil při náhozu a praskla spojka a druhý také při náhozu-Michal zachytil za výstupek lodi za sebou.
Před obědem šnorchlujeme na hraně thily asi 20 km od Male, bylo tam spousty langust (napočítali jsme jich nejméně 20).
kranas-GT uloveny na poppProtože potřebujeme být při západu slunce v Male, abychom mohli přenocovat u letiště, navštívit Hulhumale a být ráno připraveni jít na PCR-test, jen co v 8.00 otevřou testovací středisko, vyplouváme v 16.00 do Hulhumale a v 18.00 kotvíme v laguně za letištěm.
Pak se jdeme projít po Hulhumale, abychom ráno věděli kudy do testovacího centra, kde je prodejna rybářských potřeb a nakonec jsme si nechali namasírovat tělo v jednom z masážních salónu na pobřeží (30 USD za hodinu). Ve 20.00 jsme zpátky na lodi a kuchař servíruje večeři.

Jirka – na přívlač (fialový popp) 1x kranas obrovský-GT 76 cm a chňapal velký 60 cm a tři ryby mu spadly po záseku.
Michal – na přívlač (modrý jerk 15 cm) 1x kranas obrovský-GT 86 cm a chňapal velký 75 cm a 1x zlomený prut (při náhozu zachytil za výběžek lodě).
Saša – na přívlač (jerk 14 cm) 2x kranas obrovský-GT 70 cm a 82 cm a 1x zlomený prut (při náhozu se uvolnil jeden díl ve spojce).
Luboš – na přívlač (na popp 18 cm) 1x kranas obrovský-GT 74 cm
Zdeněk – na přívlač (na modrý jerk Tropic) 1x kranas obrovský-GT 92 cm a 1x kanic měsíční 52 cm.

privlac ze strechy obytne lodePátek
5.2.2021
Celý den jasno, slunečno, čerstvý větřík 10-18 km/h, teplota 28-29°C. Moře už je klidné a dá se pohodlně rybařit na návětrných i závětrných lovištích.
V 7.30 ráno jedeme malou loďkou do přístaviště Hulhumale, odkud jdeme asi 10 minut do nemocnice, kde se nachází odběrové a očkovací centrum na covid-19. V 8.00 se s pasy registrujeme k testu a v 8.30 máme test za sebou (jedna tyčinka do nosu a druhá do pusy, aby byl výsledek 100% a to vše za 75 USD). Výsledek nám pošlou večer na e-mail a formou SMS.
V 9.30 jsme zpátky na lodi, snídáme a přesouváme se na vnější hranu atolu. Trolujeme asi 2 hodiny a jsme zcela bez záběru, ačkoli se moře už uklidnilo a podmínky se zdají být dobré.
kanic 58 cm uloveny na jigMezi 12.00-14.00 střídavě jigujeme a trolujeme na vnější hraně atolu. Na trolling nic a na jigy lovíme čtyři kanice 30-58 cm, 2x ostence 25-30 cm a Jirka krásného žraloka útesového bělocípého délky 160 cm, kterého se nám podařilo dobře vypnout u lodě, protože měl jig jen na krajíčku tlamy.
Před obědem asi půl hodiny šnorchlujeme na vnější hraně atolu na hloubce 6-1 m. Jsou zde krásné porosty korálů, na mělčině (cca 0,5-1 m vody) jsme kromě spousty korálových rybek viděli kranasa modroploutvého a spícího žraloka-chůvičku délky asi 1,5 m.
zralok utesovy belocipy 160 cm uloveny na jigPo obědě hodinu marně trolujeme a mezi 16.00-18.00 usilovně vláčíme poppy a jerky okolo thil v průlivu mezi oceánem a atolem. Záběrů je hodně, ale nějak se nám dnes nedaří – ačkoli jsme si každý povodil 3-5 ryb, drtivá většina nám krátce po záseku padá. Michalovi velký chňapal po cca 5 minutách zdolávání vytáhnul i přes utaženou brzdu asi 20 m šňůry a pak utrhnul růžového jerka i s návazcem o korál. Celkově dnes večer fungovala dobře růžová barva poppů a jerků a uloveni na ně byli 1x kranas-GT 75 cm, 1x kranas duhový-rainbowrunner 60 cm a chňapal-red snapper 76 cm.
vecerni zdolavani kranasaNa kotviště u písčiny přijíždíme až po západu slunce, spouštíme kotvu na hloubce 20 m a rybaříme na hloubce 27-31 m. Brzy přicházejí první záběry na nastražené kousky ryb, ale na jigy lovíme jen několik malých barakud. Králem večerního lovu a držitelem titulu Sharkman se stává Saša po té, co zdolal dva žraloky rezavé-chůvičky 2,5 a 3 m. Další, o něco menší žraloky zdolali i Jirka a Michal. Všichni žraloci byli seknutí za krajíček a tak se nám je daří buď vypnout nebo ustřihnout háček. Asi hodinu se nám kolem lodě potlouká i půlmetrová červená kalamára-oliheň, ale nenašli jsme žádnou nástrahu, na kterou by se nechala zlákat. Po večeři dorazila zpráva o negativních výsledcích Sašova, Michalova a Jirkova testu na covid-19, kterou jsme zapili poslední zásobou rumu. Zítra se tedy hoši zabalí a vyrazí zpět domů. Já s Lubošem si za dva dny vyzvedneme na letišti další čtyři rybáře a čeká nás ještě 9 dnů rybaření.

chnapal - red snapper 76 cmJirka – na přívlač (fialovorůžový popp 15 cm) 1x kranas duhový 60 cm a 5 ryb spadlo během zdolávání. Na jig 1x žralok útesový bělocípý 160 cm a chňapal velký 50 cm. Večer na kus ryby žralok rezavý-chůvička 1,5 m.
Michal – na přívlač (růžový jerk BF a Tropic 140) 1x kranas obrovský-GT 75 cm a 5 ryb spadlo, resp. jeden velký chňapal vytočil asi 20 m šňůry a pak to utrhl. Na jig 1x kanic 40 cm a 1x ostenec 23 cm
Luboš – na přívlač jen jedna sledovačka, na jig 0
Saša – na přívlač 1x chňapal-red snapper 76 cm a 4 ryby spadly během zdolávání. Na jig nic. Večer na kusy ryb 2x žralok rezavý-chůvička 2,5 a 3 m.
Zdeněk – na přívlač jen tři zdolávané ryby, které spadly po záseku. Na jigging 1x kanic žlutoploutvý 58 cm a 1x ostenec-triggerfish 20 cm

kranas obrovsky-GT 91 cmSobota
6.2.2021
Jasno, slunečno, 28-30°C, mírný vánek. Moře je dnes jak rybník.
Někteří z nás dnes vstávali před šestou spolu se sluncem a byli si hned ráno zaplavat. Snídáme v 7.30 a v 8.00 vyrážíme vláčet do okolí thil v průlivu mezi atolem a oceánem. Masy vody se valí z atolu do oceánu, místy se u hladiny objevují hejna banánových a jiných drobných rybek. Viděli jsme i manty, které chvílemi vyskakovaly nad hladinu, asi aby se zbavily parazitů. Každý jsme měli 1-2 sledovačky, ale při té klidné hladině a velmi čisté vodě byly ryby velmi opatrné a nástrahy nedobíraly. Také se v průlivu pohybuje loď z nedalekého resortu, ze které vyhazují do moře zbytky jídel (a že toho není málo, hážou to tam doslova po lopatách) a loví přilákané ryby. Když jsme po hodině vláčení bez ulovené ryby, začínáme jigovat v proudícím průlivu, což nám po 20 minutách přináší 1x bonito 50 cm a kranase duhového-rainbowrunner 70 cm. Ale proud je velmi silný a hloubka se rychle mění z cca 40 m na 100 m i více, tak se raději přesouváme mimo proud za ostrov, kde po půl hodině lovíme jednoho tuňáka jednobarvého-dogtooth 55 cm.
kranas duhovy-rainbow runner uloveny na jigJirka, Michal a Saša letí dnes večer domů a dávají přednost přívlači, tak se přesouváme do sousedního průlivu, kde lovíme na hraně korálového útesu a okolo thil. U hladiny jsou hejna rybek, několikrát jsme viděli parádní zalovení. Během dvou hodin jsme každý měli několik útoků na nástrahu, Michal ulovil pěkného kranasa-GT 91 cm, Jirka GT 65 cm a Luboš kranasa modroploutvého 65 cm. Michal zdolával ještě jednoho velkého kranasa, ale když už ho začal přitahovat k lodi, tak se mu zlomil nad rukojetí prut Shimano Beastmaster Shoreboat a o zdolávanou rybu samozřejmě přišel. Zlomení ve spojce nad rukojetí je u tohoto prutu jediná konstrukční slabina, ale bohužel tak končí snad všechny tyhle pruty…
ostenec - triggerfish uloveny na jigVe 13.00 končíme s rybařením, přijíždíme k písčině, kde šnorchlujeme a obědváme.
Po obědě trolujeme směrem na Male, cestou se zastavujeme u čtyř korálových útesů, kde vláčíme, ale je vidět, že ryby jsou zde výrazně opatrnější. Záběry a výjezdy máme, ale zdolat se nám nic nedaří.
Zajímavé je, že v prvních dnech byl trolling velmi produktivní, některé dny jsme měli denně i 8-9 wahoo + plachetníky + nám nějaké ryby spadly. Ale poslední 4 dny, po té, co se dvakrát prudce změnilo počasí, jsme na trolling neulovili vůbec nic.
K letišti přijíždíme v 18.00, tedy akorát včas, aby se Jirka s Michalem a Sašou zabalili, navečeřeli, vyplnili odletové formuláře a ve 20.00 odjíždějí na letiště.
Já a Luboš zůstáváme na palubě, zítra se jdeme projít po Male, dokoupit něco málo rybářských nástrah a pozítří ráno vyzvedáváme na letišti čtyři rybáře, se kterými se vydáváme na další výpravu.

Jirka – na přívlač-popp 16 cm 1x kranas obrovský-GT 65 cm a 4 neproměněné záběry, na jig 1x kranas duhový-rainbow runner 70 cm
Michal – na přívlač-jerk 20 cm 1x kranas obrovský-GT 91 cm a 3 ryby spadly při zdolávání
Luboš - na přívlač-popp 1x kranas modroploutvý 65 cm
Saša – na přívlač 3 ryby spadly.
Zdeněk – na přívlač 3x záběr. Na jig 1x bonito 52 cm a 1x tuňák jednobarvý-dogtooth 55 cm