DiskuseFinskoÚlovky, trofeje, zajímavosti

Diskuse - Finsko - Úlovky, trofeje, zajímavosti

Příspěvky ze země Finsko, okruh "Úlovky, trofeje, zajímavosti"

Pro tento okruh je u této země 25 příspěvků. Příspěvky jsou seřazeny podle data vložení.

rybář 09.11.2022 13:45

Aland-Nordqvist 6-8 listopadu 2022

Konečně se voda začíná ochlazovat. Sice je pořád nezvykle teplo a přes den máme i kolem 15°C, ale v noci už je zima a tak se teplota vody rychle snižuje. Zatímco v jiných letech občas v listopadu pěkně mrzne nebo padá sníh, letos je krásně.
Jezdil jsem na štiky od září prakticky každý víkend a teprve začátkem listopadu se štiky začaly stahovat do mělkých zátok za rybičkami a přibylo úlovků. Vlastně celé září i říjen to bylo s úlovky dost slabé, což přičítám teplotně nadprůměrnému podzimu a teplé vodě. Za 10 dnů na vodě v průběhu října jsem měl jen jednu štiku nad 100 cm. To je proti jiným podzimním sezónám dost slabota. Zkoušel jsem místa s čistou vodou i přikalené zátoky, hluboké pasáže i mělčiny kolem rákosí, všude to bylo víceméně stejné.
Ale včera jsem se bavil s Čechy, kteří přijeli v sobotu 5.11. a už mají dvě štiky přes metr, ta větší byla 105 cm.

Z Nordqvist zdraví
Kjell

neregistrovaný uživatel 24.05.2022 18:17

Alandy 14-21.5.2022
Tentokrát byla výprava na Alandy skoro jen o štikách. Okounů se letos chytalo velmi málo.
Můj denní úlovek byl od 2 do 12 štik, největší 90 cm a několik kolem 75 cm.
Vše na přívlač guma a rotačky.
Petr Š.

rybář 24.05.2022 17:41

Finsko, Nordqvist 14-21 května 2022
Dovolená byla super, přestože jsem nechytil žádnou štiku přes metr. Ale zase jich bylo hodně, měl jsem určitě přes 50 štik. Při chytání štik jsem ulovil i cca 20 okounů. Také jsme jezdili na sledě a tentokrát jsme během sleďování pozorovali i tuleně. Byl docela drzý a plaval k nám, třeba i jen 3 metry od lodě.
Moje největší byla tentokrát "jen" 86 cm, většinu jsem ulovil na rotačky 5 a 7, pár na woblery nebo gumy. Největší ryba naší chaty byla kamarádova 105 cm (zlatá rotačka vel.5) na mělčině "U rákosí".
Zajímavý úlovek byl u severního vraku, opět na rotačku 5, myslel jsem si nejdříve, že je to bolen, ale byl to jelec jesen.
Pak dost štik bylo poškozených (pokousaných ze tření).
Michal V.

po vytreni jsou nektere stiky poradne pokousane
tulen u loviste sledu
jelec jesen uloveny na rotacku
rybář 11.05.2022 18:22

Aland - Nordqvist 1-7 května 2022
Na Alandu bylo vše jako dřív. Vše funguje, líbí se nám tam. Jinak bychom tam těch deset let ani nejezdili. Pokud bych měl z poslední výpravy i nějaký subjektivně nepozitivní dojem, tak jen to, že díky posunutému zimnímu počasí a ještě hodně studené vodě i větru, se významně omezila námi dříve oblíbená místa. Prostě štiky nebyly ještě rozjeté po celém revíru.
Na jihu jsme ani u rákosin netrefili téměř nic, sever nad buzerákem byl taky téměř bez ryb a západní strana revíru byla celá nechytatelná. Tím se nám letos omezilo takové to poznání a projíždění spousty míst, zákoutí, kde není moc lodí a jindy zajímavých úseků podél břehů, které máme rádi.
Je pravda, že nejsme ti co dokáží nebo chtějí (s chutí) házet celý den na jeden flek (i když mnohdy úspěšný) a raději měníme místa a rákosiny mají své kouzlo. A jiní borci to určitě takto nevnímají. To nám letos moc nešlo.
Ale naštěstí je příroda taková jaká je a hraje prim nezávisle na nás co by jsme si přáli...
Zdeněk

foto Ondra K.
neregistrovaný uživatel 21.09.2021 13:04

Aland v září
Ještě pár obrázků z letošní výpravy na Aland v září.
Marek N.

vychod slunce nad zatokou
Rakovnicka vydra a jedna z tech vetsich stik
i par candatku se povedlo
Dobre tam bylo, zdrava snidane je zaklad!
Zdenek 10.09.2021 00:27
Zdenek

Finsko, souostroví Aland 9.9.2021
Sedmého září jsem se po dvouleté pauze konečně dostal zase na Aland. Přijel jsem dohodnout pokračování naší spolupráce po přestávce způsobené epidemií koronaviru a bohužel jsem se přijel rovněž rozloučit s Kyrkslatovými, kteří nám v minulých letech pronajímali domky Bjorkbacken a Bjorkudden. Tyhle dva domky už nadále rybářům k dispozici nebudou, ale budou majiteli využívány k trvalému bydlení.
Díky šesti rybářům z Plzně a Rakovníka, jsem se kromě pracovních a společenských povinností dostal na tři dny i na ryby. Voda byla stále ještě velmi teplá (nad 15°C) a navíc po ochlazení na přelomu srpna a září, se opět oteplilo a denní teploty atakovaly 20°C. Štiky se lovily ojediněle, denně ulovil každý z nás 1-6 štik, většina byla délky 40-55 cm. Ale chytly se i velké ryby, dnes to byly štiky 84 cm, 90 cm a 93 cm (všechny shodou okolností na plandavku) a okouni 43 cm a 41 cm (jeden a rotačku a druhý na twister).
Podle kalendáře a odpoledních teplot máme sice pořád léto, nicméně v noci se ochlazuje na 5-10°C, dnes večer nad mořem zakryla obzor i hustá studená mlha. Za týden nebo dva, až se ještě o pár stupňů ochladí, budou ideální podmínky pro lov štik. Jinak se mi zdá, že se za dva roky mojí absence na Alandu nic nezměnilo. Pořád je tu krásně a v lesích spousta hub, borůvek a brusinek.

Aland - Nordqvist 9.9.2021
stika 93 cm
okoun 41 cm
okoun 43 cm
neregistrovaný uživatel 23.10.2019 19:23

Aland - Bjorkbacken 5.-10. října 2019
Byli jsme tentokrát na Alandu jenom na 5 dnů.
Počasí nebylo žádná sláva, na volné ploše nešlo moc chytat kvůli větru.
Chytali jsme 3-10 štik na osobu a den, největší byly 89 a 88 cm.
Takže žádná trofej tentokrát nebyla.
Zajímavostí byl jelec jesen 51 cm uloveny na rotačku č.4.
Václav P.

podzimni stika od Bjorkbacken
jelec jesen z Bjorkbacken
podzimni okoun
podzimni stika od Bjorkbacken
neregistrovaný uživatel 06.10.2019 16:56

Alandy - Nordqvist 21-28 září 2019
Konečně jsme se jednou zase strefili do příjemného a pohodového počasí.
Teda ne hned: první den po příjezdu na Aland lilo a foukal vítr, ještě druhý den v neděli bylo mizerně, ale už odpoledne se to začalo vybírat a celý týden pak bylo příjemných 11-15°C, skoro žádný vítr a celkově byla na vodě pohoda.
Chytali jsme hlavně v rákosí, což znamenalo sice dost záběrů, ale většinou jen malé štičky do 50 cm. Těch se dalo chytit na jedné lodi třeba i deset-patnáct za den.
A pak kolegovi zahaproval motor a nechal se foukat přes volnou plochu nad Buzerákem. Než jsme pro něj přijeli, tak házel okolo lodě a na té volné vodě chytil první štiku přes 60 a pak ještě jednu. Odtáhli jsme ho do přístavu, kde pan Nordqvist motor hned opravil. Já zatím zajel zase na tu volnou vodu a dostal jsem tam jednu 70-ku. Nakonec největší štika, kterou jsme koncem září tentokrát chytili měřila jen 74 cm, ale zachytali jsme si dobře a byla tam pohoda. Asi se tam za rok zase vrátíme.
Břeťa

rybář 07.10.2018 09:55

Aland-Nordqvist 16-26 září 2018
Přes dosti drsné větrné počasí považuji i naši podzimní výpravu na naprosto úžasnou a nyní už s velkou nostalgií budu vzpomínat na všechny letošní výpravy na Aland a zároveň už se těším na sezónu příští.
štika: 102, 82, 81, 74, 71, 67, 2x66, 2x63, 61 a 5x 60, cca 40 menších než 60 cm
Candát: 55
Okoun: více jak 200, většina 30 cm +
Cejn: 15 cm
Největší štika 102 cm byla ulovena na gumový shad 15 cm, 17.9.2018
Zdraví
Franta N.

rybář 18.06.2018 11:56

Aland - Nordqvist 9-16 června 2018
Jako obvykle musím pochválit CK Pepa a také manželé Nordqvistovi. Velice mě potěšily nové mapy s českým označením lovných míst, takže můžeme porovnávat, kde chytají jiní a zároveň i informovat ostatní rybáře o místech, kde se štiky vyskytovaly při naší výpravě.
My jsme měli štěstí na krásné počasí, byť nebylo jarní, ale naprosto letní. Voda dosahovala až ke 21 st., při mírném postupném ochlazovaní pak k 18,3 st. C. Důležitým faktorem, jak to na Alandu bývá, byl vítr. A ten byl až do čtvrtka dopoledne velice mírný, max. do 18 km/h. Bez problému se dalo jezdit po celém revíru a krásné záběry i úlovky jsme měli zejména v Krakonošovu. Okouni šli tradičně dobře na konci oblasti U rákosí, směrem k mělčině. Naopak, na začátku této oblasti přišla štika 102 cm, přímo u rákosí v mělčině cca 120 cm. K velké radosti jsme chytili i candáta, ačkoliv nebyl v danou chvíli cílenou rybou. Přišel na 15 cm gumového shada. Já se pokoušel na twistr s jigovou 4 g hlavičkou cíleně vyprovokovat nějakého candáta, nicméně jsme zapřahoval štiky a to i krásnou 82 cm a přesto, že jigový háček byl pouze 3 cm dlouhý, zásek vždy seděl krásně v koutku štičí hlavy, takže ani lanko nebylo třeba.
Celkově tedy hodnotíme naši jarní (skoro ale letní) výpravu za naprosto skvělou a už se těšíme na další, tedy naši tradiční letní dovolenou na Alandu.
Celkem jsme (2 rybáři) ulovili: 30 štik větších 60 cm, z toho 6 mezi 62 až 69, 21 štik mezi 72 až 79, 1 štika 82, 1 štika 94 a 1 štika 102.
18 okounů, největší 37 cm
1 candát 55 cm
Největší štika (102 cm) byla ulovena 14.6.2018 na přívlač na 7 cm slider a s připíchlou gumičkou k zadnímu trojháčku. Uloveno v jižní části revíru u rákosí.

Mám však jednu velikou otázku, která mi vrtá hlavou od samotného příjezdu na Aland. Voda v moři byla více jak o 1/2 metru níže. Jelikož se nejedná o rybník, ale o moře, nemohu akceptovat poznámku paní Nordqvistové o tom, že neprší, takže je málo vody. Vždyť Balt je propojený s Atlantikem, ledovce tají, hladina světových oceánů stoupá a na Alandu klesla hladina moře o 1/2 metru (možná i trochu víc), takže jsem viděl kameny, které jsem nikdy neviděl. Má pro tento jev někdo jasné vysvětlení?
Franta N.

Komentář k tomuto příspěvku:
Zdenek 18.06.2018 12:07
Zdenek: Ano, vody v okolí souostroví Aland (tedy vody Baltu a Botnického zálivu) jsou sice v Öresundu propojeny s vodami Severního moře a tedy Atlantiku, ale na krátkodobém kolísání vody v Baltu a zejména v Botnickém zálivu se změny hladiny vody v Atlantiku opravdu projevují pramálo. Öresundem sice při přílivu proudí vody z Atlantiku do Baltu a při odlivu zase z Baltu, nicméně Öresund je příliš malý na to, aby se kolísání způsobené přílivem a odlivem projevilo okamžitě a ve stejné míře jako v Severním moři. Mnohem větší vliv na výšku hladiny v Botnickém zálivu mají místní faktory: množství vody přiváděné do zálivu řekami z Finska a Švédska, směr větru a atmosférický tlak. U přítoku vody řekami je to jasné. U větru platí, že fouká-li od severu, hladina vody v Botnickém zálivu má klesající tendenci. A tlak, ten hraje zásadní roli: za vysokého tlaku vzduchu hladina vody v Botnickém zálivu klesá, za nízkého tlaku stoupá.
Až roztají vlivem globálních teplotních změn roztají ledovce, tak se sice velká část Holandska ocitne pod vodou a hladina vody v Baltu trochu stoupne, ale ten tlak, směr větru a okamžitý přítok vody řekami bude mít i nadále větší vliv na aktuální změny hladiny vody na Alandu.