Revíry - destinaceAmerikaAljaškaKodiakReportážeKrátce z Kodiak

Aljaška - Kodiak - Reportáže

Krátce z Kodiak 6.8.2014

Údaje o počtech táhnoucích lososů do jednotlivých řek Aljašky.

Aljaška - oficiální informace o rybolovu, předpisech, sezónách, tazích ryb, předpovědi na další sezónu, on-line nákup povolenek...

Lososi čavyča a halibuti v ohrožení
V posledních letech došlo na většině pobřeží Aljašky, především ve vodách u poloostrova Kenai, k razantnímu úbytku počtů lososů čavyča-king a halibutů. Existuje celá řada studií, které se zabývají příčinami poklesu, především co se tahu kingů týče. Příčinou rozhodně není sportovní rybolov a pravděpodobně ani cílený komerční lov těchto druhů ryb. Sledování a výzkum ukazují, že důvodem poklesu počtů lososů čavyča a halibutů je pravděpodobně lov treskovitých ryb do vlečných sítí, kdy jako úlovek neplánovaně končí i kingové a halibuti. Rybáři, kteří do vlečných sítí náhodně uloví větší množství kingů, by sice podle předpisů měli změnit loviště, ale to je časově a ekonomicky velmi náročné. Náhodně ulovené kingy a halibuty proto raději zahazují do moře, aby se zbavili důkazů, a pokračují v lovu tresek.
Prokázat toto chování je velmi těžké, ale sledování posádek komerčních rybářských lodí prokázalo, že více než 85% z nich nepřeruší lov do vlečných sítí po ulovení nadlimitního množství kingů a halibutů. Výsledkem jsou desetitisíce kingů a halibutů, kteří končí na dně oceánu jako potrava krabů.
Jak se zdá, tak jedinou možností záchrany hroutící se populace aljašských lososů čavyča a halibutů je úplný zákaz lovu ryb do vlečných sítí v těch částech pobřeží, kde se tyto druhy ryb zdržují.
Patříte-li mezi rybáře, kteří odmítají nezměrné plýtvání přírodními zdroji a kterým záleží na budoucnosti sportovního rybaření na Aljašce, podpořte petici, případně přepošlete link na tuto stránku dalším sportovním rybářům.

Od ledna 2012 vstupuje na Aljašce v platnost zákaz používání brodících bot s filcovou podrážkou.
Důvodem je možné šíření parazitů a invazivních organismů v nedostatečně vyschlé filcové podrážce. Ohledně šíření parazitů ve filcových podrážkách panují rozlišné názory, ale předpis je předpis.
Rybáři, kteří se chystají v roce 2012 na Aljašku by proto měli vyměnit boty s filcovou podrážkou za modernější brodicí boty se speciální gumovou podrážkou.
Někteří z výrobců rybářské obuvi, např. Simms, již boty s filcovou podrážkou ani vyrábět nebudou.
losos cavyca-king 9 kgVýhodou bot s gumovou podrážkou je lepší přilnavost a bezpečnější chůze po trávě, sněhu a mokrých kořenech nebo větvích stromů. Boty s gumovou podrážkou rovněž rychleji schnou a nelepí se na ně nečistoty - můžete je tedy celkem bez potíží nosit i do restaurací, hospod, obchodů a když šetříte kilogramy přepravované letadlem, můžete si je obout i do letadla. Nevýhodou je menší stabilita pohybu při chůzi po mokrých kamenech - i když i tady dělají výrobci rychlé pokroky a některé nové gumové podrážky na kamenech celkem slušně drží. Většina výrobců vyrábí podrážky s montovatelnými ocelovými hroty.

Plánujete-li v roce 2012 výpravu na Aljašku, pak nechejte brodicí boty s filcovou podrážkou doma a buď si kupte nové brodicí boty po příletu do Anchorage či Kodiaku nebo navštivte vašeho oblíbeného prodejce rybářských potřeb a udělejte mu radost.

hory v okoli Olds riverKodiak 3.-9.7.2011
Na Kodiak přilétáme za nízké oblačnosti a deště v sobotu 2.7. Je prodloužený víkend, protože v pondělí 4.7. slaví Američané “Den Nezávislosti” a tak je všude hodně lidí – u každé řeky stojí stany, karavany, obytňáky...

platys uloveny na umelou muskuNeděle 3.7.
Ráno zataženo, odpoledne polojasno až jasno, teplota 15-20°C.
Kodiak. Chytali jsme na řekách Olds River a Pasagshak river. Zdeněk, Jirka a Pavel chytali sami, bez průvodce. Saša a já jsme chytali s rybářským průvodcem Dakem, který měl celý den hlavu v pejru, protože lososi čavyča, kvůli kterým jsme přijeli, táhnou opožděně a místa, kde táhnou lososy nerka jsou obležená lidmi, protože je prodloužený víkend a to přirozeně vylákalo do přírody a na ryby více lidí, než je obvyklé. Sice jsme žádné kingy neulovili, ale Dake nám alespoň ukázal dobrá místa, kde si byl jistý, že v příštích dnech budou ryby stát a naučil nás hledat protahující kingy v přílivové zóně řek. Protože se rybaření nevyvíjelo podle očekávání, slevil nám nakonec z jeho taxy 220 USD za rybáře na den a platili jsme mu dohromady za dva rybáře 300 USD.
bizon na silniciKdyž už netáhli lososi, tak jsme alespoň z útesů pozorovali velryby (keporkaky a plejtváky) a fotografovali jsme bizony, kterých se v okolí Narrow Cape pohybují skoro dvě stovky.
Zdeněk – 1x duhák 15 cm na Olds (přívlač)
Jirka – 15x slizoun 10-30 cm na Olds (přívlač)
Pavel – jednoho slizouna v ústí Olds river, jinak bez kontaktu s rybou (muška)
Saša – 1x slizoun cca 15 cm na Olds (muška)
Já – 1x jack – nedospělý losos čavyča 50 cm na rotačku na Olds. Na mušku jsem chytil jen platýse cca 50 cm a několik slizounů.

hory v okoli Olds river
muskareni v prilivove zone reky

losos cavyca - king 4 kgPondělí 4.7.
Celý den nádherné počasí - polojasno až jasno, teplota 15-25°C.
Ráno před šestou všichni vstáváme a jdeme rybařit po vrcholu přílivu k ústí řeky Olds River. Jirka chytil na rotačku jednoho mlíčáka lososa čavyča 70 cm (5 kg). Viděli jsme několik skupin protahujících lososů, ale nebraly. Když jsme přišli ráno k řece, tak vycházelo slunce a přímo před ním stál na ostrůvku v přibojové zóně bizon, který se sem pravděpodobně zatoulal za odlivu a teď čekal, až zase klesne voda. Větší kýč by žádný režisér amerického filmu nevymyslel. Naše přítomnost bizona nijak nenadchla a tak neochotně přeplaval přes odlivem sílící proud řeky a odešel přes přílivové mokřady
kamsi do lesa.

bizon na pobrezi ostrova Kodiak

pstruh duhovy 45 cmPo snídani jedu se Sašou a s naším domácím Billem a jeho ženou Kathy zkusit chytit nějaké lososy nerka do sítě. Natahujeme asi 40 metrů dlouhou síť od pláže v Pasagshak Bay a pak dvě hodiny čekáme, zda do sítě narazí skupinka lososů. Nenarazila. Alespoň jsme si prohlídli tuleně Já a Saša pak odpoledne chytáme asi hodinu na Olds river nad mostem (1x jack a 1x losos čavyča 5 kg) a později odpoledne chytáme duháky na jezeře Twin Lake (1x duhák 45 cm a několik malých okolo 15 cm) a pak se jdeme projít okolo Narrow Cape a Barry Lagoon. Cestou jsme viděli na jezeře bobra a z pláže na moři pak mořské vydry, kosatky a velryby. Louky v okolí Narrow Cape a raketové základny jsou svěže zelené, kvete zde množství bílých a fialových vstavačů, fialových všivců, bramboříků, kakostů, lupin... Na pláži grilují skupinky Američanů a čas od času odpálí nějakou tu petardu nebo ohňostroj na počest „Dne Nezávislosti“. Domů do Kalsin Bay se vracíme až po desáté večer a cestou ještě fotografujeme bizony a viděli jsme jednu rezavou a jednu černou polární lišku.
Zdeněk, Jirka a Pavel byli s průvodcem odpoledne na Olds river a na American river. N4,5 kg a Olds river nachytali v ústí jen platýse – flundry a slizouny (sculpin) a Zdeněk ulovil jednoho malma (dolly Varden). Na American river utrhl Jirka jednoho lososa čavyča v tůni, kde před nimi dvojice místních rybářů odnášela od vody tři lososy 5-10 kg. Stejně jako nám slevil průvodce ze své taxy na polovic a ve třech mu platili jen 300 USD.
Kodiak - plaze s naplavenymi kmenyZdeněk – 1x siven malma – Dolly Varden a několik slizounů-sculpin na Olds (přívlač)
Jirka – 1x losos čavyča – king 4,5 kg, 1x utržený king a několik slizounů-sculpin a platýsů-flounder na Olds (přívlač)
Pavel – několik platýsů-flounder v ústí Olds river, jinak bez kontaktu s rybou (muška)
Saša – 1x losos čavyča-king 5 kg a 1x nedospělý king-jack na Olds, několik malých duháků na jezeře Twin (muška).
Já – 1x duhák 45 cm na jezeře Twin a několik slizounů-sculpin na Olds River (muška).

pobrezi ostrova AfognakÚterý 5.7.
Domorodci tvrdí, že dnes byl na Kodiaku nejkrásnější den celého léta, protože někteří z nich tak hezký den nepamatují na Kodiaku za celý svůj život – bylo zcela jasno, bezvětří nebo mírný vánek a teploty okolo 15-25°C. Lepší počasí jsme si pro dnešní rybářský výlet na oceán ani nemohli přát.
V osm hodin ráno vyjíždíme na oceán na palubě lodi a jedeme asi 1,5 hodiny až k jihozápadnímu pobřeží ostrova Afognak, kde lovíme halibuty 8-15 kg, kanice 1-3 kg (rock cod) a tresky 3-7 kg (ling cod, green lingcod). Ulovili jsme rovněž jednoho patnáctikilového rejnoka a okouníku podobnou asi tříkilovou žlutohnědou rybu s vysokou hřbetní ploutví.
okounikHalibuty jsme chytali ze zakotvené lodě na hloubce okolo 20 metrů na půlené čtvrtmetrové sledě: 2-3 půlky na kulatém - samozasekávacím háčku na 60 cm návazci za 150 g olovem. Návazec byl celý dlouhý asi 1,2 m a byl z monofilu o průměru cca 2 mm. Sledě napichoval průvodce skrz oči nebo v zadní polovině těla a po spuštění na dno jsme nechávali pruty v držáku až do chvíle, kdy se halibut sám zasekl. Pruty byly laminátové, 30-kg monofil na navijácích Avet LX. Nejvíce záběrů bylo v době, kdy byl vlivem přílivu silný proud.
Odpoledne jsme věnovali asi hodinu pilkrování s pilkery cca 200-300 g a s jigy okolo 200 g na hloubkách 50-70 m, kde jsme ulovili treskovité ryby ling-cod, kanicům podobné rock-fish a green ling-cod. Na trolling na lososy čavyča nezbyl čas.
Celý den fantastické počasí, pozorovali jsme papuchalky (puffin), velryby – keporkaky (humpback) a plejtváky (fin-whale).
Platili jsme 300 USD za osobu ( v ceně veškeré vybavení, nástrahy, nápoje, oběd, průvodce) + jsme dávali 25 USD za osobu zpropitné (za filetování ryb).
Za odměnu jsme si pak koupili v místním rybářském obchodě CY´s nějaké drobnosti pro radost a pak jsme povečeřeli (jídla 10-25 USD) a někteří i popili pivko v Henrys.
treska-lingcodZdeněk – 5x halibut 8-11 kg, 4x black rockfish, 2x green ling 40-50 cm, 1x ling-cod 105 cm
Jirka - 4x halibut 8-12 kg, 3x black rockfish,
Pavel – 1x halibut 10 kg, 2x green ling, 5x black rock-fish
Saša – 4x halibut 8-17 kg, 3x black rockfish, 2x green ling-cod, 1x rejnok-skate 15 kg a kanic-cherokee
Já – 5x halibut 8-12 kg, 2x black rockfish, 1x ling-cod 90 cm

losos cavyca-king, zdolavaniStředa 6.7.
Polojasno až jasno, teplota 10-20°C.
Ráno byli už na čtvrtou hodinu Saša, Jirka a Zdeněk na Psagshak river, kde táhnou lososy nerka, ale neměli ani záběr.
Dopoledne jsme pak muškařili se Sašou a Pavlem na Olds river. Do řeky konečně natáhlo větší množství lososů čavyča-king. Chytali jsme chvilku na tůni cca 150 m nad mostem a pak jsme se přesunuli okolo tůně cca 1 km nad mostem, kde byli jiní rybáři, až na dvě velmi hluboké tůně asi 2,5 km nad mostem (nad soutokem). Cestou jsme museli přinutit několik bizonů, aby se zvedli a uvolnili nám cestu. Zatímco na menších tůních byli kingové 1-6 kg, tak na těch horních velkých tůních byli kingové 8-15 kg. Dokud jsme ryby nevyplašili, tak jsem chytal lososy standardně na fluo-zelenou a fialovou zatíženou mušku na plovoucí šňůře a když nás ryby odhalily, tak přestaly brát a daly se pouze podseknout...
losos cavyca-king 11 kgKdyž jsme večer přišli na stejné tůně, tak tam byla jen třetina ryb – před námi tam kdosi chytal – ryby byly vystresované a na nástrahy už vůbec nereagovaly, jen zběsile jezdily v tůni dokola.
Zdeněk – ráno několik slizounů-sculpin, odpoledne mu spadl jeden king (přívlač)
Jirka – losos čavyča – king na Olds river 95 cm a jeden mu spadnul (přívlač)
Pavel – 2x losos čavyča-king 8-10 kg a dva mu spadli (muška)
Saša – 4x losos čavyča-king 8 a 12 kg a tři mu spadli (muška)
Já – 2x malý losos čavyča-jack 50 cm a jeden velký king spadl (muška)

halibut 27 kgČtvrtek 7.7.
Zataženo, večer chvílemi déšť. Teplota 10-17°C.
Rybařili jsme na moři na lodi Moon Shadow s kapitánem, který se živí jako preparátor ryb a zvěře a rovněž učí preparátorství někde na jihu v Iowa a s mladým lodníkem Mac-em, který je z Maine.
Protože na volném oceánu foukal vítr, rybařili jsme mezi ostrovy Kodiak a Whale Island. Během rybaření jsme viděli hodně mořských vyder, dvakrát velryby a papuchalky.
Věnovali jsme se lovu halibutů, resp. lovu na položenou na dně (multiplikátor s vlascem o průměru 0,8 mm, pak karabina s obratlíkem a návazec o průměru 1,5 mm – 60 cm, pak boční návazec délky 20 cm se samozasekávacím hákem a pak 60 cm s olovem 100-300 g. Na háky jsme nastražovali půlky třiceticentimetrových sleďů nebo kousky tresky, případně sculpina.
Za filetování, vakuové balení a šokové zmrazení ulovených ryb chtějí ve zpracovně Island Fisheries 3 USD / 1 kg a za polystyrenovou bednu s papírovou krabicí chtějí 15-25 USD.
Zdeněk – 3x halibut 5, 4 a 26 kg, 10x treska 3-8 kg
Jirka – 1x halibut 6 kg a cca 10x treska 3-8 kg
Pavel – 4x halibut 5, 5, 10 a 28 kg, 5x treska 2-7 kg
Saša – 3x halibut 12, 22 a 27 kg, 1x platýs-flounder 2 kg, 1x platýs earle-eye flounder cca 5 kg, 10x treska 2-6 kg + asi 20 slizounů-sculpin 0,5-1 kg
Já – 10x treska 2-8 kg

Pátek 8.7.
Oblačno, zataženo, chvílemi jemný déšť, teplota 10-14°C.
Ráno a odpoledne jsme zkoušeli rybařit na Olds river. Lososi stáli na jámách, ale nebrali. Vše, co ten den bylo chyceno bylo vlastně podseknuto, žádná z ryb nebyla ulovena regulérně za hubu. Zatím jsme takhle apatické kingy nezažili.
Večer jsme zkoušeli chytat při ústí říčky Pasagshak do moře, ale bez úspěchu. V řece jezdilo dokola hejno asi 30-40 ryb. Dvě ryby podsekli a pak pustili američtí rybáři, kteří chytali z druhé strany řeky. My byli bez záběru, jen Saša zcela náhodně podsekl jednoho sivena malma (Dolly Varden).
Zdeněk – jednoho slizouna při ústí Pasagshak, jinak nic (přívlač)
Jirka - 1x losos čavyča cca 7 kg na Olds (přívlač)
Pavel – 3x losos čavyča 9-11 kg na Olds (muška)
Saša – 1x losos čavyča 9 kg a 3x losos čavyča-jack 55 cm na Olds a 1x siven malma (Dolly Varden) cca 40 cm na Pasagshak River (muška)

losos cavyca-king, Cinder riverDuben 2011
Podle výkazů provedených ADFG (aljašský úřad pro lov a rybolov) bylo v roce 2010 flotilou aljašských komerčních rybářů uloveno do sítí 51.000 lososů královských - čavyča. Ryby byly obvykle uloveny při lovu treskovitých ryb jako "náhodný úlovek".
Aljašské úřady se snaží bojovat proti "náhodnému" lovu lososů čavyča a vytvořily kvótu na "maximální počet náhodně ulovených lososů čavyča" - pro rok 2011 je stanovena na 22.500 kusů lososů královských. Jen pro představu - to je asi polovina celkového počtu lososů čavyča táhnoucích do řek na poloostrově Kenai.
Jak toho chtějí úřady docílit? Na každé lodi bude jeden ADFG-certifikovaný inspektor, který po náhodném ulovení lososů královských rozhodne o změně loviště! Z těchto inspektorů asi aljašští komerční rybáři moc velkou radost mít nebudou. To jsem zvědav, kolik inspektorů "spadne" přes palubu. Kdyby takoví inspektoři pracovali na ruských lodích, asi by tam brzy spadli všichni...
My se můžeme těšit, že se toto opatření projeví na zvýšeném počtu lososů čavyča táhnoucích v červnu a červenci do aljašských řek.