Revíry - destinaceEvropaŠvédskoVindelalvenReportážeKrátké zprávy a komentáře

Švédsko - Vindelalven - Reportáže

Krátké zprávy a komentáře 11.10.2023

Vindelälven-Gargan 9.-16.9.2023

Chtěl jsem se ozvat dříve, ale po návratu ze Švédska bylo zase strašně práce. Jako vždycky. Shrnu to krátce: oba jsme na prutu měli dva lososy, ale ani jednoho jsme nevytáhli.
Jednoho kolem 80 cm už jsem měl zdolaného u lodě, ale ta loď byla strašně vratká a netroufli jsme si vylovit ryku uchopením za ocasní ploutev a pak ji hodit do lodě. Chtěl jsem ho vzít do podběráku a už jsem ho v tom podběráku i měl, ale pak nějak vyskočil, háček zůstal viset v podběráku a losos byl fuč.
Brácha měl jednoho ještě většího, odhadem, tak 8-10 kilo. Vzal to po záseku přes proud, nešel zastavit a pak zajel k balvanům, kde se mu podařilo předřít šňůru. Pak už jsme místo 60 cm dlouhého fluorcarbonu dávali radši dvoumetrový. Ale další už nepřišel.
I tak se nám tam líbilo, parádní atmosféra a víme, že tam ty velký ryby jsou. Vím, že tah byl slabý, ale tím, jak jsme tam byli poslední týden sezóny, tak už lososi na tomhle úseku řeky byli a bylo jich tam docela dost.
Místňáci přesně věděli, kde stávaj a každý ráno a večer se tam stavovalo pár rybářů z okolí. Vydrželi házet třeba hodinu do jednoho místa, což se mi jako styl jejich rybaření moc nelíbilo, ale občas úspěch měli.

Martin Č.

Losos atlantský - jikrnačka 85 cmNevstoupíš dvakrát do stejné řeky, Vindelälven 26.8.-4.9.2023

Známé přísloví, kterého se naše skupina rozhodla nedržet a po méně úspěšné loňské výpravě vyrazila opět směr Vindelälven. Ano naše touha chytit lososa, která loni nebyla naplněna z důvodů vysoké hladiny řeky a rekordně malého počtu kusů, tohoto klenotu řek, nás přivedla do tohoto pěkného koutu Švédska.

Po informacích od CK, které hovořily o klesající hladině a snad i větší šanci na ulovení lososa, byla naše očekávání opravdu velká. Cesta proběhla zcela bez problémů, letecké spojení Praha, Stockholm a Umeå s krátkým přestupem se ukázala jako naprosto optimální a po zapůjčení auta a nákupu potravin, zbývala jen 3hodinová jízda, neuvěřitelně prázdnou silnicí až k chatě.

Losos atlantský - mlíčák cca 65 cmTentokráte na nás zbyla chata Sandsele. Chata bez elektřiny a tekoucí vody, po pravdě na začátku trochu strašák. Vše se časem ukázalo naprosto dostačující, baterie nabíjené z fotovoltaiky a plynová lednice, vše stihlo napájet nejen naše mobily a foťáky, ale i naše žíznivá těla, studeným pivem. Velký nafukovací člun pro tři rybáře úplně v pohodě zdolával všechny peřeje a přesun mezi místy, která jsme loni objevili, byl velmi rychlý. Již na začátku jsme si nastavili plán lovu, dopoledne s lodí směr štika, okoun, popřípadě lipan, v podvečer pokus o lososa a pstruha.

Okouny jsme po loňských zkušenostech našli poměrně snadno a celkem se dařilo pravidelně zdolávat kusy o velikosti 40 cm, štiky měly své dny a za sluníčka braly celkem spolehlivě, bohužel velká nám stále unikala. Pstruha už asi také umíme, velikost okolo 50 cm se také ocitla na našem náčiní, až posud byla naše skupina spokojená. A to pro nás nejdůležitější, losos, ne, a ne se ukázat. Dokonce ani žádná aktivita na hladině nebyla vidět. Hladina neustále každý den klesala, počasí bylo neskutečně příznivé, jen ty ryby to asi nevěděly.

Polární záře - září na VindelalvenAž jednoho večera se štěstí usmálo na mě a během 40 minut jsem zdolal zprostřed řeky tři kusy, dva samce 50 a 65 cm, a nakonec i samičku 85 cm. Tolik štěstí najednou! Samozřejmě všechny kusy po rychlém focení, vráceny vodě a šťastný rybář sedící na břehu, tam možná sedí ještě teď. Poděkování patří kolegům, kteří i s nasazením vlastního života, kompletní koupel v proudu, pomohli s focením a rychlým návratem ryb do jejich přirozeného prostředí. A protože příroda je spravedlivá, druhý den na jiném místě zdolal Tom krásného samce 60 cm a Lojza dokonce dva podobné. Bohužel Tom o jednoho (pravděpodobně největšího) přišel, když nevydrželo náčiní, ale to už k rybařině patří. Bohužel to bylo ze strany lososů vše a žádný další již nezabral až do konce výpravy.

Celkové počty ryb pro nás příliš mnoho neznamenají, nikdo je nepočítá, ale lze zodpovědně prohlásit výpravu za velmi povedenou a druhově pestrou i když se žádný obr nekonal. Největší ryby zájezdu tedy byly: losos 85 cm, štika 80 cm, pstruh 54 cm, lipan 50 cm a okoun 46 cm.
Petr P.

Losos atlantský - mlíčák 65 cm
Detail lipaní hřbetní ploutve
Okoun z rozlitiny
Štika z rozlitiny - detail tlamy
Chata Sandsele

Rybareni na ricce Gargon Vindelälven-Gargon 19.-26.8.2023

Na řeku Vindelälven jsme přijeli s cílem lovit lososy. Ale značný nadstav vody a podprůměrný letošní tah lososů nám již od počátku příliš šancí nedával. Průtok byl zhruba dvojnásobný oproti normálu a tah sotva poloviční ve srovnání s úspěšnými roky.

Hned po příjezdu jsme se šli k řece podívat a chytit si první rybu. Já šel v kraťasech a brodil jsem v crocsech, takové bylo vedro. Na mušku jsem ulovil 15 lipanů a jednoho malého potočáka. Kluci si každý také nějakou rybu ulovili. Druhý den bylo ještě krásně ale pak dva dny nepřetržitě lilo. Chodili jsme k řece vždy jen na hodinku nebo dvě a šli uschnout do chaty.

Jeden deštivý půlden jsem se Standou byl chytat na rozlitině ze člunu. Standa měl na prutě dvě solidní štiky, ale ani jednu se nepodařilo zdolat. Ta větší už byla u člunu, ale pak nástrahu ve výskoku vyklepla. Druhou (trošku menší) jsme viděli, ale spadla pár vteřin po záběru. Tipuji, že na vině byla příliš povolená brzda a zásek neseděl. Nakonec jediné dvě štiky toho dne jsem na rozlitině zdolal já, měly 96 (měřeno) a cca 90 cm (odhadem).

Okoun z rozlitiny Pak déšť vystřídalo docela příjemné počasí. Chvílemi sice lehce pršelo, ale jinak bylo polojasno až jasno. Petr nemaje broďáky chodil chytat hlavně z veslice na říčku Gargan a byl spokojen z množsvím úlovků štik, okounů a jesenů. Štiky byly sice spíše menší, největší měřila těsně pod 80 cm, ale bylo jich dost. Petr si rád zachytá bez ohledu na velikost úlovku, proto byl spokojen.

Michal důsledně zkoušel lososy a další ryby v řece na mušku (klasika i switch) i na přívlač. Kromě pár lipanů kolem 35 cm se zázrak nekonal. Navázal si i mušky přesně podle švédských lososových vzorů (fakt pěkná práce), ale sežral to nakonec vždy jen lipan. A jedno odpoledne strávil s Petrem na Gargonu lovem štik a okounů.

Já a Standa jsme chodili vždy na půlden na rozlitinu chytat okouny a štiky. Štikám se sice moc nechtělo, ale krásných okounů jsme nachytali dost, byli přesně tam, co loni. U peřeje u vtoku do rozlitiny se podařilo na hraně proudu ulovit i pár pěkných lipanů a dva menší potočáky. Druhý půlden jsme chodili chytat na Vindelälven nebo říčku Gargon. Na mušky-nymfy se v řece Vindelalven dalo ulovit spoustu lipanů, ale průměrná velikost byla znatelně menší, než vloni. Spletlo se nakonec i pár potočáků (do cca 30 cm). Lososa jsme tentokrát ani nezahlédli se otočit na hladině.

Radkuv losos-mlicak 95 cm Jediného lososa v době našeho pobytu ulovil Radek z chaty Lillsebranna (15 km od nás proti proudu) a to v podstatě náhodou. Byl zkusit ze břehu štiky pod peřejí a na plandavko-woblera od Rapaly ulovil na rozhraní proudu a tišiny samce lososa délky 95 cm. Ani lanko před nástrahou mu nevadilo... Když jsme spolu mluvili druhý den po telefonu a já se ptal jak jdou ryby, tak říkal že ani neví. Že leží v lodi, nechytá, okolní svět vlastně ani moc nevnímá a v hlavě si stále dokola přehrává svůj životní lov...

V sobotu ráno jsme zabalili věci, rozloučili jsme se s Danielem (majitel chaty a místní kapacita přes lososy) a vyrazili směr letiště Stockholm. Protože jsme nemuseli nijak pospíchat, zastavili jsme se na peřejích Mardseleforsen na řece Vindelälven níže po proudu, kde je pěší trasa přes visuté mosty nad nádhernými mohutnými peřejemi (cca hodinová procházka). Další zastávka byla v Umea v supermarketu a poslední delší zastávku jsme udělali u mostu Högakustenbron přes baltský záliv severně od Härnosändu. Krátká procházka k větrné elektrárně a večeře v místní restauraci nám dodala další síly na cestu. Ve tři ráno jsme úspěšně dorazili na letiště, vrátili auto a v 7:25 odletěli do Prahy.

Nakonec jsme si pobyt i rybaření užili, chyběl jenom nějaký úlovek, na který nelze zapomenout.
Děkuji pánové, i bez lososa to byla nakonec moc hezká výprava!

Borek Zajíček

Standa - lovec okounu
Sobi
Místní okouni jsou krásní
Štika 96 cm z rozlitiny
Duha nad rozlitinou

Srpnový okoun z řeky Vindelalven Vindelalven 12.-19.8. 2023

Hned po příjezdu do chaty Lillsebranna nás majitel-Christoffer informoval, že voda je po vydatných deštích hodně vysoko. Horší bylo, že pršet až do středy nepřestalo a hladina dále stoupala. Na některých kamenech, nad kterými se dalo s opatrností lodí přejet, bylo vidět, že jsou normálně nad hladinou.
Nicméně podobně jako kolegu Zajíčkovi se nám celkem dařilo na rozlitinách. Povětšinou se ale jednalo o štiky do 70 cm, větší štiky jsme ulovili pouze tři:
dvě mezi 80-90 cm a jednu nádhernou 117 cm.
S okouny to bylo o trochu lepší, podařilo se nám 8 kusů 40+, největší 43cm. Když ve čtvrtek vykouklo sluníčko, na peřejích jsme si pěkně zachytali lipany, několik kusů bylo také 40+.
Štika 117 cm - srpnový úlovek z rozlitiny na řece VindelalvenCelkem jsme s kolegou za 6 dní ulovili 53 štik, 21 okounů, 27 lipanů a dva menší pstruhy. O lososa jsem nezavadili a to i přes značné úsilí a čas, který jsem jejich lovu obětovali. Pouze poslední den, kdy nám Christoffer převezl loď o něco níže pod peřej u chaty, jsme při ústí další mohutné hraniční peřeje mohli sledovat souboj kolegy rybáře (jediného, kterého jsme za týden potkali) s touto rybou. I když souboj skončil neúspěšně, pouhé jeho sledování bylo zážitkem.
Lillsebranna je celkem odlehlé místo, ale patrně právě proto je úžasné. Řeka je nádherná a čistá i když počasí zrovna nepřeje. Výpravu jsem si opravdu užili. Překvapil nás i velice otevřený a přátelský přístup Christoffera, což u Švédů, se kterými se známe, není úplně běžné.
V neposlední řadě jsme ocenili i liduprázdnost/rybářů prázdnost, byl to zkrátka skvělý zážitek a nakonec jsme byli i rádi, že se hned na poprvé losos nepodařil – máme dobrý důvod na toto místo příští rok vyrazit opět!

Tomáš B.

Losos 88 cm ulovený na plandavkuVindelalven - Gargon 4.-11.9.2022

Voda v řece byla při našem příjezdu již skoro na normálu a nám se podařilo ulovit tři lososy.
Jednoho samce délky 88 cm na plandavku, jikrnačku délky 85 cm na wobler a jednoho malého.
Další tři lososi, které jsme měli na prutu, se s náma úplně odmítli bavit...

Na říční rozlitině jsme chytali okouny (největší 42 cm) a štiky (největší 100 cm) i když najít je nebylo snadné. Čekali jsme je na úplně jiných místech, než nakonec byli.

Všude bylo neuvěřitelné množství hub, brusinek a borůvek.

Ačkoliv to na počet ryb nebylo úplně vydařené, my jsme si to nadmíru užili. Bylo to tam opravdu luxusní.
Je to krásný revír a to jsme ho ani celej nestihli vyzkoušet.

Průvodce Daniel je taky super chlap. Už přemýšlíme, že bychom to tam příští rok zas zopakovali.

Jiří Z.
Losos 85 cm - jikrnačka ulovená na wobler
Štika 100 cm z říční rozlitiny
Borůvky a brusinky
Houby byly všude
Řeka Vindelalven

Síh ulovený na gumu na říční rozlitině Vindelälven 21.8.-4.9.2022

Letošní výprava za lososy řeky Vindelälven dopadla naprosto jinak, než jsme plánovali. Někteří z nás si představovali hromady lososů, jak se perou o naše nástrahy. Realita však byla jiná.
Letos do řeky natáhlo jen cca 3.000 lososů a to je méně než třetina loňského nebo předloňského počtu.

Díky vydatným dešťům na hranicích s Norskem se řeka před naším příjezdem navíc zvedla o metr, což znamená skoro trojnásobný průtok. Do toho bylo pořád jasno a slunce svítilo. Místa, která byla v loňském roce na lososy úspěšná, byla díky průtoku zcela nedostupná. Přesto jsme to zkoušeli. Chodili jsme házet do peřejí každý den, ale po pár dnech spíš už jen s cílem chytat lipany a pstruhy. Za první týden jsme lososa ani nezahlédli. V peřejích jsme ulovili celkem dost lipanů (do 40 cm) a pár krásných potočáků do 55 cm. Jarda si zde chytil prvního lipana v životě a zvýšil osobáček potočáka.

Peřej na řecePři chytání na rozlitině mezi peřejemi se podařilo ulovit několik štik spíše menších velikostí a relativně dost krásně zbarvených okounů. Někteří měřili i přes 40 cm (nej 45 cm, Jarda). Do lodi se podíval i jeden cca 60 cm síh, který vzal ze dna malou okounovou gumu.

Kdyby Štěpán poslední den nechytil štiku 110 cm, asi bych ani nevěřil, že tam taková ryba je. Tolik hodů, tolik vyzkoušených nástrah, hloubky, mělčiny, kamenité dno, bahno, tráva... nic nepřinášelo úspěch. A když, tak to byla malá štika kolem 50 cm nebo okoun.
Jediného lososa jsem nakonec ulovil já, dokonce na umělou mušku. Měřil neuvěřitelných 7 cm (sedm centimetrů!) a vzal nymfu při chytání lipanů. Za úspěch to ale nepovažuji.

Celkem jsme ve čtyřech rybářích ulovili 147 ryb za týden (Jarda dělal vzorně statistiku): 57 štik, 32 okounů, 11 pstruhů obecných, 44 lipanů, 1 lososa (strdlici), jednoho síha a jednoho proudníka.

Krásný okoun z řeky VindelalvenViděli jsme soby, hejna bernešek, orlovce, potáplice, jeřáby, bobry, norka a několik lišek. Los ani medvěd se na nás tentokrát nepřišli podívat.

V neděli 28.8. přišlo střídání rybářů. První skupina byla odvezena na letiště a nová vzápětí přiletěla. 800 km na letiště a ještě ten samý den 800 km zpět k řece, jen ne do chaty Gargon, ale do chaty Sandsele.
Voda v řece sice každým dnem klesala, ale pořád měla viditelný nadstav. A stále bylo převážně jasno. První den s novou skupinou proběhl guiding s profesionálním rybářským průvodcem. Ten nám ukázal místa na lososy trochu výše proti proudu řeky, než jsem strávil předchozí týden.

Noví rybáři byli natěšení a v plném zápalu. Hlavně Standa, který se během první hodiny nahánění lososů dokázal komplet vykoupat. Když jsem ho viděl, jak běhá vodou, aby našel to správné místo na nához, byla to jen otázka času.

Chytání lipanů na francouzskou nymfuUž v průběhu průvodcování jsme viděli 3x lososa, jak se otočil na hladině. Pak jsme na tom stejném místě viděli to samé ještě několikrát v následujících dnech. Jediného lososa měl nakonec na prutu Luděk. Bohužel vybavení nevydželo a losos nebyl zdolán. Další záběr už nepřišel, i když jsme objížděním lososích peřejí strávili každý den dopoledne nebo odpoledne. Ve druhé části dne jsme vždy šli chytat lipany do peřejí nebo štiky a okouny z lodi na rozlitině mezi peřejemi. Okouni a štiky brali ještě hůře, než první týden. Nepovedla se dokonce ani jedna štika přes 75 cm.

Za těch 14 dní sice voda v řece výrazně klesla, ale během našeho pobytu se na normální stav nedostala, při našem odjezdu byla pořád přibližně 25 cm nad normálem.

Světlé okamžiky jsme zažili až na jednom menším zarostlém jezeře, kde jsme chytili hodně krásných okounů a pár štik do 70 cm. Jenže to jezero je celkem malé a nedá se na něj chodit chytat každý den.
Nakonec to bylo krásných 14 dní, jen o lososech to úplně nebylo. Zato brusinek, borůvek a švédského babího léta jsme si užili ažaž.

Borek Zajíček

Jardův okoun z rozlitiny
Pstruh cca 50 cm ulovený na přívlač
postruh obecný cca 45 cm ulovený na přívlač
Jardův první lipan
Potočák 45 cm ulovený při pokusu ulovit lososa
Okoun ze zarostlého jezera
Standa pár minut před koupelí
Okoun 40 cm ulovený na popp
Okoun z jezera
Sob na druhém břehu

srpnova 40-ka okoun z reky VindelalvenSandsele, Vindelälven
18.–27.8.2022

Cestovali jsme přes Polsko, trajektem Gdaňsk- Nynäshamn a pak 900 km na místo. Cesta v pohodě, na trajektu jsme se vyspali, najedli a pak už po známé silnici přes Stockholm-Sundsval-Umea k řece.
Z ubytování v chatě Sandsele jsme měli trochu obavy. Už nám není dvacet a jsme prostě zvyklí na elektřinu a teplou vodu bez starostí. Vše ale fungovalo bez větších problémů. Solární panel zvládal světlo v chatách, sauně i dobíjení telefonu bez problémů. Po zatopení v sauně byla krásně teplá voda a ruční sprcha na baterii byla super překvapení.
Jediný zádrhel jsme měli s motorem na lodi. Jeden den oprava se zavzdušňováním a jeden den se startérem motoru (startovací mechanizmus tažné šňůry). Domácí naštěstí rychle opravil.

pousteni metrovky do reky VindelalvenRyby:
Hned ráno po nočním příjezdu jsme vyrazili na ryby. Krásná řeka s neuvěřitelně čistou vodou nám ale nedala nic zadarmo.
První den jsme měli tři štiky a Petr přidal pstruha a pět okounů. Já jsem byl bez ryby.
Další den stoupla voda zhruba o 30 cm a další dny o dalších asi deset. Voda byla ale stále neuvěřitelně čistá a bylo hodně teplo. Přes den více než 20 stupňů a v noci 9 – 12.
Ryby jsme hledali jen velice těžce. Každý den byly „schované“ jinde. Nejvíce se ale dařilo nad vodními travinami na hranách proudu a v zátokách, kde byla teplejší voda.
Když druhý den chytil Jirka štiku 105 cm, zdálo se, že bude lépe. Nebylo.
Trápení pokračovalo i další dny ale každý den přece jen „něco“ přišlo. Celkově byl problém s tím, že bylo hodně vody, tak dvojnásobek normálu, co bylo loni. Někdy klesla voda za noc o 20 cm a pak zase další den šla o 30 cm nahoru... Nejvíc nám to šlo, když byl vítr - to loď v tý čistý vodě ryby asi neviděj. Když bylo jasno a bezvětří, tak to byla tragédie.
Celkem jsme chytili 95 štik, 68 okounů, 4 pstruhy a 9 lipanů.
Většina štik byla mezi 60–80 cm. Tři štiky přes metr: 102, 103 a 105 cm.
srpnovy okoun z reky VindelalvenVelikost okounů byla na naše poměry opravdu nadstandardní. Naprostá většina měla více než 30 cm, více než dvacet mělo nad 40 cm. Dva jsme si udělali osobní rekord okounem 46 cm. Petr chytal na smáčky se schovaným háčkem přímo v těch travách a já chytal na normální gumy na rozhraní trav a volné vody. Okouni a občas i nějaká štika stáli zřejmě v těch travách, protože tam v těch 60-120 cm vody bylo krásně vidět na dno. Nikde si žádnou rybu neviděl a najedou záběr a byl tam okoun, který musel být schovaný v té trávě!
Z loňska jsem byl samozřejmě nažhaven na lososy. Ale letos losos ani jeden! Na místech, kde jsem loni viděl, že se zvedlo nebo vyskočilo dohromady snad 10 ryb jsem letos neviděl žádného.
Myslím, že jsme nakonec byli všichni s celkovým počtem 176 ks chycených ryb spokojeni. A ti z nás, co jim losos stále „chybí“, si do Švédska budou muset zajet za rok.

Radek

Vindelalven-Lillsebranna 20-27 srpna 2022

Máme Švédsko rádi a tak nám zase tak moc nevadilo, že vlivem předchozích dešťů teklo v řece víc vody, než bylo zdrávo.
Bohužel z důvodů vysoké hladiny a slabého tahu, to s lososy bylo špatné. V době naší návštěvy bylo v řece jen 30% loňských počtů lososů (loni cca 10.000 kusů, letos slabých 3.000). Nakonec se nám podařili dva malí lososi 55-60 cm.
Ale zase jsme nachytali mnoho štik, denně každý tak 10-15 kousků. Největší měřená štika měla 95 cm.
Parádní byli krásně zbarvení okouni.
Na mušku jsme chytali jen menší lipany a pstruhy.