Revíry - destinaceEvropaNorskooblast Soroya-LoppaReportážeAktuality, postřehy a krátké zprávy

Norsko - oblast Soroya-Loppa - Reportáže

Aktuality, postřehy a krátké zprávy 13.11.2023

Loppa-okouníkLoppa-Nusvag 24.8.-4.9.2023

Rybársky kemp Loppa Nusvag sme už trochu poznali, nakoľko sme ho navštívili už v roku 2019, čo len znásobovalo naše očakávania a vidinu lovu trofejný rýb. Po našom príchode a ubytovaní v perfektnom domčeku Loppa Havfiske sme si prebrali naše lode a vyrazili na lov. Tak ako sa to občas stáva, severné more nás rýchlo schladilo a uviedlo do reality, že s tými "trofejkami" to nebude také jednoduché.

Na druhý deň sme sa pri miestnom obchodíku, ktorý sa nachádza priamo v prístavisku zoznámili s miestnymi rybármi, ktorí nám povedali, že more je príliš zohriate (voda mala 12°C) a ryby sú ďaleko od pobrežia.
Tomu sme sa snažili prispôsobiť a vždy keď nám to počasie dovolilo, sme sa plavili po pevninskom šelfe až k malej Loppe.

Posledné roky pozorujeme, že loviť v letných mesiacoch veľké tresky obyčajné je čoraz ťažšie. Podarilo sa len pár kusov max. 15 kg.
Tresky tmavé sme lovili za šelfom pred ostrovom Silda v hĺbke 150 m v hojnom počte v dĺžke do 1 metra. Taktiež sme ulovili asi 30 ks morských ostriežov 40-50 cm.

V love halibuta sme totálne prepadli a mimo pár kusov max. 60-70 cm sme nič nechytili. Samozrejme sme ich pustili v duchu hesla "len rybu, ktorú pustíš môžeš uloviť znovu".

Loppa Nusvag je krásne miesto, ktoré stojí za to navštíviť. Výborné ubytovanie aj lode a vždy ústretový majiteľ.

Viliam H.

Treska obecna 15kg+
Treska tmavá-keler
Okouník
Jezero na poloostrově Loppa

Norsko, Loppa-Nusvag 1.-11.6.2023

Počasí k nám bylo v celku milostivé. Na moře jsme vyjeli každý den.
Tresek obecných nebylo tolik jako jindy. Vynahradili nám to metroví keleři. Halibuty jsme chytili 3, největší metr. Několik koček. Chytili jsme i několik skoro metrových polaků. Takže spokojenost.

Aleš M.

Loppa-Nusvag 1.-10.6.2023

Počasí bylo skoro zimní. Občas déšť. Co se týče ůlovků, skladba byla jiná než je touto dobou obvyklé. Nebyli najeté tresky metr+, ale bylo dost halibutů a velké množství kelerů. Na moře nás počasí pustilo každý den.
Na dvou lodích jsme ulovili nespočet ryb, přehled těch lepších je zde:
treska obecná přes metr: 15 ks
treska tmavá přes metr: 25 ks
vlkouš-kočka: 8 ks
halibut: 8 ks
mník-leng: 4 ks
Ryba pobytu: halibut 138 cm, 32 kg

Josef Š.

Treska 103 cm z pobřeží ostrova SoroyaSoroya 9.-19.září 2022

Lokalita Soroya Rorbu jako taková má obrovský rybářský potenciál, ale je a bude vždy plně podřízena počasí, resp.větru. Top místa jsou jen na otevřeném moři, cca hodinu jízdy. Loď, kterou jsme měli (s kabinou,150 k motor,nezávislé vytápění kabiny), je špičková a uvádí se že je bezpečná až do 2 m vln. Ale kdo byl párkrát na moři na lodi ví, jaká je pohoda při větru do 5ti m/s a jaká při vyšším větru. Při našem přijezdu byl vitr 5-8 m/s, v nárazech 15-20m/s. Takže vyjet se dalo, ale neustále jsme museli vyrovnávat rovnováhu a něčeho se jednou rukou držet. Takže rybaření bylo dost obtížné. Tomu pak samozřejmě odpovídal i drift a udržet nástrahu u dna vůbec nešlo. Vlastní aktivita ryb byla také na dost nízké úrovni a tak jsme první tři dny měli de facto jen náhodné ulovky tresek, které jsme chytali u pobřeží. Čtvrtý den se vítr utišil na 2-3 m/s a dalo se vyjet směr severovýchod na otevřené moře. Tam jsme chytali na hloubkách 150 -200 m -tresky obecné a tmavé ve velikostechj 70-90 cm a pod nima v hloubkách cca 140 m byli i okouníci. Po dřině z těchto hloubek jsme přejížděli na „mělčiny“ cca 20-40 m s cílem chytit halibuty. Musím říci že během těchto dvou dnů jsme nachytali bez problémů limit a jednoho halibuta 95 cm. Na další dny se ale bohužel začalo počasí-vítr opět zhoršovat a tak jsme byli nuceni jezdit jen v podstatě do fjordu před „barák“. Zde to bylo jen o náhodných úlovcích tresek ve velikostech do 70ti cm a jednoho halibuta 90 cm. A protože se předpověd větru na další dny neustále zhoršovala, rozhodli jsme se ukončit náš pobyt už večer, tedy o den dříve.
Můj názor: ubytování na vysoké úrovni s veškerým vybavením a neustále se tam buduje a zlepšuje. Filetárna velice dobře vybavená, osvětlená s tekoucí vodou. Mrazáky dobré a dostačující.
Lodě – jak jsem psal výše: hned před chatou a nové-spolehlivé.
Personál ochotný na zavolání s asi s čímkoliv pomoci – nepotřebovali jsme.
Jen pro doplnění: byly tam i tři skupiny německých rybářů a de facto měly podobné úspěchy. Němci se víc snažili o lov halibutů a měli každý den 1-2 halibuty nej odhadem 130 cm.
Jiné druhy ryb (ďas, kočka, tr.jednoskvrná,… nikdo neměl.
Ale při chytání nástražních tmavých tresek jsme chytli jednu makrelu cca 40 cm. Asi něco na tom globálním oteplování bude.

No, jel bych hned znovu ale jedině letecky!
Vláďa B.

Nusvag 25.5.-4.6.2022

Tresek tmavých jsme ulovili ve čtyřech rybářích 14ks, vše kolem 100 cm.
U tresek obecných nelze počet ani udat, bylo jich moc. Největší měřila 129 cm.
Halibutů jsme chytili 9 ks od 80 cm do 95cm a k tomu 12 ks "podměrečných" do 80 cm.
Fotku té největší tresky 129 cm bohužel nemám. Chytili jsme ji ke konci, když už jsme měli ryby na jídlo nachytané, takže jsme ji jen změřili a pustili zpátky. Na foto jsme v té euforii zapomněli, protože ji kolega tahal ze 150 m na 750 g pilkr pěkně pomaličku a dlouho. Nechtěli jsme ji zbytečně dlouho trápit na lodi. Náš kolega ve velikosti úlovků pořád zaostával za námi ostatními a v ten moment se z něj stal vítěz. Samozřejmě nám to potom přišlo líto, že nemáme ani fotku a že jsme na ni zapomněli, ale ještě lepší byl ten pocit, že něco takového vytáhnete a pak ji pustíte a ona pomalu odplave do té tmavé hloubky. Zážitek který nerybář nikdy nemůže pochopit.

Miroslav Š.

Loppa-vlkoušLoppa, sezóna 2021

Poloostrov Loppa a jeho okolí patří dlouhodobě mezi velmi produktivní loviště halibutů, velkých tresek tmavých a obecných. Letošní opožděná sezóna (do Norska se mohlo cestovat až od července) byla na Loppě výjimečná hlavně co se halibutů týká. Dlouhá absence sportovních rybářů měla pozitivní vliv na populaci halibutů a tak ti šťastlivci, kteří se na Loppu letos dostali, měli šanci na nadprůměrné úlovky.

Velké tresky tmavé se začaly pravidelně lovit až ve druhé polovině srpna. V červenci nebyly ani na tutových místech západně od malého ostrova Loppa, tam, kde jsou poslední mělčiny, za kterými padá dno do několikasetmetrových hloubek. Velké tresky tmavé se objevily až v okamžiku, kdy do oblasti najely makrely, což je samo o sobě zvláštní. Makrely by se takto severně vůbec vyskytovat neměly. Donedávna bylo nejsevernější místo, kam makrely dopluly, okolo ostrova Senja. Tedy skoro o 150 km jižněji, než leží poloostrov Loppa. Že by to byl následek globálního oteplování? Je to pravděpodobné...

Níže naleznete reporty a zprávy z této oblasti tak, jak nám je zaslaly jednotlivé výpravy.

Nusvag - treska obecnáLoppa-Nusvag 21.-30.8. 2021

V Nusvagu jsme měli krásné počasí s teplotou 15 až 20 stupňů.
Ryby byly hladové, za tři dny se nám podařilo nachytat limit.
Co se týče úlovků, tak jsme chytali tresky metr a výše, halibut 120 cm a spousta urostlých kelerů.
Nemenší byly i úlovky hub.
Celý kemp je velmi pěkný, doporučuji všem.
Z toho, co stojí za zmínku jsme ulovili:

Treska obecná: 35 kusů delších než metr
Halibut: 2ks, z toho jeden 125 cm
Treska tmavá: 10 ks délky 80 až 110 cm

Josef Š.

Norsko-Loppa 17.-25.8. 2021
Ve vodách u pobřeží poloostrova Loppa jsme jako vždy zachytali dobře.
Zde je přehled našich úlovků:
Treska obecná 120-130cm - 3 ks
Treska obecná 100-120cm - 12 ks
Treska obecná 80-100 cm - cca 50 ks
Treska tmavá 80-100 cm - cca 40 ks
Halibut - 2 ks (90 a 95 cm)
Největší ulovené ryby byly: treska obecná 128 cm na jighead 300g,
treska obecná 127 cm a 125 cm, obě ulovené na pilker 500g s červenou paprikou.

Vladimír N.

Loppa - mořský ďasNorsko-Loppa 15.-27.8. 2021
Keď sme v auguste 2014 prvý krát navštívili Sor Tverrfjord, hneď nám bolo jasné, že sa sem chceme vracať, lebo je to ten pravý nefaľšovaný sever Nórska, jednoducho pre rybára raj. Nasledovali ďalšie návštevy tejto lokality, ktoré boli vždy úspešné.
Tak tomu bolo aj tento rok. Po dlhej ceste a krátkom privítaní s usmiatou majiteľkou chát pani Britou, sme naskákali do dobre pripravených lodí a šli sme to vyskúšať, aby bolo niečo na tanier. Na naše prekvapenie v okruhu asi 2-3 km od chaty sa nenachádzali žiadne tresky nad 60 cm, ale podarilo sa uloviť halibutíka 100 cm.
Počasie bolo trošku premenlivé polooblačno, teploty od 10 do 14 °C vietor 2-8 m/s, čo nás sprevádzalo skoro celý pobyt.
Ak to počasie dovolilo, tak sme chodili na tresky obyčajné k "Malej Lope", kde nebol problém naloviť obecňačky vo váhe 10-17 kg. Naše poznanie z prvého dňa sa potvrdilo a halibuty nám až do konca pobytu brali veľmi slušne v okruhu 2-3 km od chaty, celkovo sme ich ulovili 36 ks. Najväčšieho chytil nerybár Peter. Jeho zatiaľ rekord meral 130 cm, vážil 28 kg. Ďalej sme ulovili 19 a 22 kilového halibuta. Ostatných sme nevážili, snažili sme sa ich ešte vo vode vypnúť a darovať im život. Petrovi sa podaril aj úlovok morského ďasa o váhe 9,5 kg. Jednoducho povedané Loppa nesklamala a všetci sme si to užili.
Keď sa nedalo ísť na more, tak sme si zakúpili povolenky a šli na miestnu riečku vyskúšať pstruhov. Pstruhy sa nám nepodarili, lebo ich pomaly, ale isto vytláčajú ruské potvory "losos gorbuša", ešte v roku 2017 sme ich tu lovili sporadicky.
Tento zájazd sme ich chytili 28 ks 40-60 cm. Najviac sa im páčil kriklavo oranžový strímrík, niečo ako ikra.
Bola to super zábava, tak ako naša celá rybárska dovolenka na Loppe. Určite sa sem chceme znovu vrátiť.

S pozdravom Vilo H.

Loppa - treska obecnáLoppa-Nusvag 8.-15.8. 2021

Ulovili jsme nespočet ryb, za zmínku stojí:

treska obecná 122 cm ulovena na 200g pilkr
treska tmavá 112 cm ulovena na 300g gumu
halibut 125 cm uloven na 300g gumu
treska jednoskvrná 70 cm ulovena na pilkr 250g v hloubce 98 m

Václav H.

Loppa, SorTverrfjord 19.-26.7.2021
Zajímavé úlovky:
1x losos gorbuša u vtoku říčky do moře
Halibuti největší 50kg, 40kg, 28kg. Menší jsme nepočítali.
Tresky malé množství
Do rybolovu se promítlo počasí-celý týden pršelo, nízké teploty a silný vítr měnící se ve vichřici. Bohužel tohle počasí bylo opravdu celý týden.

S pozdravem J.S.

Loppa - treska tmavá

losos gorbusa - mlicak a jikrnacka Loppa, Sor-Tverrfjord 27.-30.7.2021

Hned po příjezdu jsem na místní říčce ulovil lososa gorbuša. Zážitek velikej na to pstruhový párátko.
Když jsou gorbuše čerstvé, tak se hodně podobají mořským pstruhům. Ale mořský pstruh má na těle jen maličké úplně černé tečky o průměru asi 1 mm, kdežto gorbuša má větší tečky (nebo spíš flíčky) o průměru asi 5 mm a nejsou tak tmavé. Po pár dnech ve sladké vodě se gorbuše začnou barvit do hněda a pak už si je s mořským pstruhem nikdo nesplete.
První den jsme měli problém s motorem, takže nám dali jinou loď, ale už jsme nikam daleko nejeli. Včera byli 3 halíci a dneska taky 3, největší 120 cm.
Co mne překvapilo je množství makrel a velkých tresek tmavých. Makrely podle všeho najely někdy kolem 20.července, protože před tím je tady letos ještě nikdo nechytal.
Limit mame v podstate nachytanej takže teď už budem zkoušet větší ryby.
Byl jsem dnes ještě zkusit chvilku vláčet přímo na přítoku a jednoho lososa gorbuša 50+ sem chytl a dva větší mi spadli. Viděl jsem i fakt velkýho lososa.
Takže zatím spokojenost
Milan

Loppa, SorTverrfjord 19.-26.7.2021
Zajímavé úlovky byly:
1x losos gorbuša u vtoku říčky do moře
Halibuti největší 50kg, 40kg, 28kg. Menší jsme nepočítali.
Tresky malé množství, protože počasí nám rybaření dost komplikovalo.
S pozdravem JS

Priroda kouzli, ryby berou Loppa 9.-19.7. 2021

Ještě asi měsíc před plánovaným odjezdem nebylo ani trochu jisté, že odjedeme, ale nakonec to začalo vypadat nadějně. Koupil jsem letenky do Alty pro tři z nás a trajekt Rostock – Trelleborg pro další tři, kteří cestovali po zemi. Všichni jsme si před odjezdem, respektive před odletem, došli na test, protože covid...
Pozemní skupina vyrazila autem 7. července v poledne, letecká skupina odlétala o den později ve 14:00 a všichni jsme se nakonec úspěšně sešli 9.7. večer v Oksfjordu na trajektu, který jede do Sor-Tverrfjordu.

První halibut byl chycen z mola u domku ještě před tím, než jsme od majitelky převzali lodě. Byl to sice prcek, ale také slušná předzvěst pro dny příští. Protože cíl byl jasný: aby si každý během pobytu chytil aspoň jednoho. Čtyři účastníci doposud halibuta nikdy nechytili i přes to, že nejsou v Norsku poprvé. Tedy až na Honzu, který byl v podstatě naprostý rybářský nováček s jednodenní zkušeností z Faerských ostrovů, ale to je už zhruba 20 let zpět. Jenže Honza je šikovný a velmi zručný, chyby znovu neopakuje a učí se extrémně rychle. Už po dvou dnech chytal, jakoby to dělal léta.

Radost nerybare z prvni vetsi ryby Celkově se dá říci, co se halibutů týká, že jsme byli úspěšní. Každý nakonec svého halibuta ulovil. Karel jich dal cca čtrnáct, největší měřil 130 cm. Přema jich má asi devět, největší 115 cm (16 kg), Zbyněk přemluvil šest placáků, největší měřil 115 cm a vážil 14 kg. Štěpán zdolal přibližně dvanáct halibutů, většinou sice kolem 70 cm, ale ten největší vytažený měl lehce přes metr. Na prutu měl jednoho, který se odmítl poddat a se silou ruské ponorky prostě odjel, odhad je, že měl plus mínus 50 kg. Mission impossible na vláčecí prut do 150 g. Ani Honza nakonec neodjel s prázdnou a jednoho si ulovil, byť malého, tak 65 cm, ale na nováčka Petrova cechu, to považuji za úspěch (a také díky tomu nekazil partu halibutolovců). Já mám halibutů sedm, ale množství kompenzuji velikostí. Zvedl jsem si osobní rekord ze 120 na 133 cm (25 kg), druhý můj největší měřil 127 cm.

Dalších XX halibutů nám popadalo při zdolávání, jeden utrhl návazec s nástrahou, a dost záběrů jsme prostě nedokázali proměnit. Díky tomu, že halibuti byli velmi aktivní, nikoho ani nenapadlo nahodit kus masa nebo dokonce celou rybu jako nástrahu (což jako vedoucí výpravy kvituji). Vše jsme nachytali na středně velké gumy (kolem 15-20 cm). Expert Štěpán, který obvykle pracuje s nástrahou v rytmu oblíbených písniček a melodií, chytil minimálně polovinu placáků dokonce na menší pilkry v tmavých barvách.

Halibut, o to tu jde... Všechny halibuty jsme nachytali na relativně malých hloubkách do 30 m a nejúspěšnější místo byla celá širá plocha s písčitým dnem mezi malou Loppou a ostrovem Silda. Nedokáži říci, co zapříčinilo nadstandardní aktivitu halibutů, ale Karel našel na internetu aktuální report z jedné nedaleké destinace, kde místní průvodce napsal něco ve stylu „konečně se objevili sleďi, teď to bude masakr“ a druhý den přibyla krátká zpráva o úlovku 33 halibutů za „jednu směnu“ na průvodcované lodi. Sledě jsme neviděli, ale možná na tom něco bude, protože značná část byla ulovena na stříbrné, šedostříbrné a modré gumy. A také to může být tím, že rybářský tlak byl poslední dvě sezóny díky covidu výrazně nižší.

S treskami to tak slavné nebylo. Ani na tutových flecích západně od ostrova Loppa to nebylo takové, jako při mých předchozích návštěvách této destinace. Sice jsme nakonec pár hezkých tresek obecných ulovili (do 115 cm), ale byla to větší dřina, než je zde obvyklé. Obecňaček 70-90 cm bylo dost. Velké kelery jsme vůbec nenašli, největší ulovený keler měl sotva 75 cm. Zato vlkoušů jsme ulovili asi 10 a všechno ryby k metru. A to jsme se o ně vůbec nesnažili. Brali pilkry i gumy.

Losos gorbusa v Norsku - nasledek ruskeho experimentu Musím říci, že Loppa opět nezklamala a i přes to, že jsme poslední tři dny většinu času seděli v domku a koukali jak venku prší a fouká (až 20 m/s), jsme spokojeni. Nachytáno máme. Krátké chvíle, kdy se dá vylézt z baráku ven, vyplňujeme chytáním v místní říčce, kam akorát táhnou lososi gorbuša. Ano, je to pacifický losos, který by tu vůbec neměl být, ale v rámci ruského nezodpovědného experimentu v dobách minulých, kdy byl uměle vysazen do řek na poloostrově Kola, se šíří a táhne i do některých norských řek. Místní to moc neřeší, hlavně, že je chutný. S každým přílivem se lososi gorbuša natáhnou do řeky a pokračují proti proudu, aby se vytřeli. Nejsou to žádní obři, mají do 60 cm. Dají se chytat jak na přívlač (plandavka, rotačka), tak na umělou mušku (malé streamery, lury). Červená barva výrazně zvyšuje úspěšnost nástrahy.

Teď už zbývá jen zabalit, uklidit a vyrazit na cestu do matičky stověžaté. Trajekt nám z Loppy jede v pondělí 19.7. v 6:30 a na cestu se fakt netěšíme…

Z Loppy zdraví
Borek Zajíček
Prvni placak vypravy
Honzuv prvni halibut
Zbynkuv prvni halibut
Karel a halibut cca 95 cm
Stepan, halibut cca 85 cm
Borek, halibut 88 cm
Zbynek a halibut 115cm (14 kg)
Borek - halibut 133 cm (25 kg)
Stepan a Karel, halibut a treska obecna
Karel s vlkousem
Prema a treska "pres metr"
Zbynek a treska metr+
Honza s peknou treskou
Karel se slusnou obecnackou
Losos gorbusa z usti reky

Starici v akci
Krasa strida nadheru
Sobi na zahrade

Loppa 24.8.-3.9. 2018

Loppa v záříJako obvykle mi dovolte pár slov k zájezdu. Ubytování a počasí bylo perfektní; moře až na jeden den klidné a vstřícné. Horší to bylo s rybolovem.
Projezdili jsme všechna notoricky známá a dříve úspěšná místa, ale byl to zápas s náhodou. Větší tresky obecné nebyly k mání; halibuta jsme zahlédli jednoho malého, když lovil kelery v Bergenfjordu.
Na pláních mezi Sildou a Loppou jsme chytali vcelku trofejní vlkouše a mníkovce, ale tresky obecné, které tady dříve proplouvaly v hejnech, se nekonaly. Pokud jsme chytli nějakou větší (kolem 80 cm), tak to byl nějaký osamělý tulák. Zato se zdálo, že moře je plné kelerů a tudíž by mělo být pěkně úživné. K mému úžasu kolegové lovili na lehkou přívlač makrely na otevřeném moři! Zdá se, že na velkých hloubkách (kolem 200 m) lze ulovit pěkné okouníky,ale chce to trošku štěstí.

Suma sumárum tipoval bych, že se moře o dva, tři stupně oteplilo a velké tresky mohou být na moři či dále na severu.
Pravidelně a denně pochytávaný Sandland může překvapit, nicméně zkusili jsme všechno na různých hloubkách, ale zřejmě jsme byli ve špatnou dobu na špatném místě, halibutům se z vody nechtělo. Počítal jsem, že tam tak osm lodí denně krouží, v to nepočítám místní profesionály. Zdá se mi, že situace
oproti roku 2004, kdy jsme tu byli poprvé a našli rybářský ráj, změnila (ostatně jako na mnoha revírech).
Uvažovali jsme, zda by nešlo pronajmout větší rybářskou loď,s níž by nebyla obava vyjet dále na moře, pokud by se ukázalo, že tam velké ryby ještě bývají.
Nicméně bez ohledu na výsledek rybolovu, Finmarka má svoje kouzlo a já jsem do ní permanentně zamilovaný.