Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeMaledivy - souhrn sezóny 2018

Maledivy - souhrn sezóny 2018 4.3.2020

mecoun - black marlin 301 cm, resp. 250 cmMaledivy
27.2.-6.3.2018

Vyrazili jsme na rybářsko-rodinou dovolenou bez velkých očekávání, co se úlovků týče. Přesto se nám podařilo něco, v co jsme ani nedoufali: mečoun - black marlin, který měřil od konce ocasní ploutve po špičku meče 301 cm, tedy 250 cm od výřezu ocasní ploutve po špičku spodní čelisti. Zdoláván byl těsně přes 2 hodiny, se smekacím navijákem Daiwa BG 8000 (300 m šňůra a 60 m monofil 0,9 mm). Nástraha chobotnička s gumovou rybkou 15 cm a jednohák. Zabral v 10 hodin na volném oceánu při trollingu, resp. přesunu mezi atoly.

barakuda 125 cm Protože jsme byli na palubě jen tři rybáři bez předchozích zkušeností z tropické přívlače a tři nerybářky, chytali jsme na popp obvykle 2x denně, vždy jen půl hodiny a jen ve dvou. A protože jsme poppovali poprvé, tak jsme první tři dny byli bez úlovku, což nám vzhledem k námaze moc optimismu nepřidávalo. Pak jsme to ale prolomili a celkem jsme zdolali 5 kranasů-GT od 50 do 70 cm (odhadem 4-6 kg) a 2 kanice.
Na trolling jsme byli výrazně úspěšnější a kromě zdolaného mečouna jsme měli i barakudu 125 cm, asi 20 wahoo od 80 do 145 cm a plachetníka, který byl zdolaný, ale upadl nám do vody při vytahování na palubu.

delfini na levoboku Večerní rybolov byl den ode dne naprosto rozdílný, od téměř bez záběru až po chytání co nához, to okamžitý útok.
Posádka byla mimořádně ochotná a snaživá, kuchař opravdu šikovný. Vzhledem ke stísněným podmínkám dokázal nečekaně mnoho. Milé překvapení pro nás byla návštěva vesnice, kde jsme si i prohlédli stavbu lodě, obdivovali jsme řemeslo, kde i v nuzných podmínkách dokázali stavět krásnou loď, asi 30 m dlouhou a 3 paluby, hotová asi ze 2/3. Jeden večer jsme strávili na ostrově, kde nám posádka připravila BBQ, což byla vítaná změna a docela romantika.
Všichni jsme si velmi užili šnorchlování, kdy jsme dvakrát pozorovali manty a třikrát želvy.
Vlastně jediné zklamání pro nás byla návštěva opuštěných ostrůvků, které jsou sice na první pohled nádherné, ale pruh plastových lahví na břehu ukazuje, co jsme my lidé zač...
Před odletem jsme krátce navštívili město Male, trh stojí určitě za vidění, koupili jsme nějaký suvenýr a podívali se do obchodu s rybářskými potřebami. Možná ho příště navštívíme při příjezdu, byl opravdu dobře zásoben pro místní podmínky.

Honza

barakuda 125 cm ulovena na 12 cm wobbler
mecoun - black marlin 301 cm, resp. 250 cm
makrela Solandrova - wahoo 140 cm
prvni kranas uloveny na popp
vecerni relaxace na palube
barbecue na ostrove
cejnovka - vecerni ulovek
kanic - vecerni ulovek
wahoo ulovene na trolling
mecoun - black marlin 301 cm, resp. 250 cm

kanic 96 cm, 11,6 kg uloveny na privlacMaledivy
26.2.-6.3.2018

Závěrečná výprava letošní zimní sezóny na souostroví Maledivy odlétala s vědomím nepříznivé předpovědi počasí slibující vítr a déšť. První polovinu výpravy pravda trochu foukalo, ale dalo se to vydržet, zvláště s vědomím, že nás počáteční nepřízeň počasí zocelí a vyladí naši formu do nadcházejících dnů.
Na lodi jsme byli tři rybáři se zkušenostmi z předchozích výprav na Andamany a Maledivy a tři rybáři, pro které byly Maledivy křestem, co se rybolovu v tropech týče. Nicméně i „nováčci“ se rychle zorientovali a nehledě na věk usilovně lovili a do pomyslných úlovkových lístků si připisovali každodenně nějaký ten nový druh. Posádka osvědčená – kapitán a kuchař, se kterými se na stejné lodi plavíme již od roku 2007 a dva lodníci.
kranasi - bluefin a GT uloveni na poppBěhem devíti dnů rybaření jsme všichni měli možnost dosyta si zarybařit, vyzkoušet si hladinovou i vertikální přívlač, trolling, lov ryb na položenou i muškaření. A samozřejmě jsme s potěšením některé naše úlovky i ochutnávali a vychutnávali si skvělou Šadízovu kuchyni, ve které se stále dobře naladěnému kuchaři daří skloubit recepty cejlonské, indické, indonéské i mezinárodní. Většinu ryb jsme samozřejmě pouštěli na svobodu a s potěšením musím dodat, že díky používání háčků bez protihrotu na některých nástrahách a především díky zkušenostem a sehranosti personálu jsme ve zdraví pustili na svobodu všechny ulovené kanice, kranasy, velké chňapaly a plachetníka.
rybarska lod s pruty na privlac - pripraveno k lovuBylo by skvělé, kdyby si Maledivy podařily udržet svou pohodovou atmosféru a nadále ochránit svá loviště ryb i do budoucna. Nicméně s ohledem na stávající politickou situaci, ve které se jasně prosazují totalitní sklony současného prezidenta, si rozprodej národního majetku včetně ostrovů a licencí komerčního rybolovu troufá kritizovat stále méně oponentů, resp. jich stále méně zůstává na svobodě. Je zřejmé, že prezident a jeho klika nejenže ohrožují ekonomickou budoucnost své země, ale v honbě za vlastním ziskem bezohledně riskují nadměrné využívání atolů a okolních moří. Ne, že bychom něco podobného neznali i z některých evropských zemí, ale měřítko, ve kterém se tak v posledních dvou letech děje na Maledivách je alarmující a díky umlčování oponentů, paralýze soudnictví a zneužívání prezidentské moci zmizely na Maledivách pojistné mechanismy, které mohly devastaci tohoto souostroví zabránit. Snad se vše v budoucnu změní k lepšímu, ale současná situace hovoří spíše o vítězství peněz a moci nad zdravým rozumem a právem.
Ale zpátky k rybám. Zde je krátké shrnutí průběhu výpravy a soupis úlovků:

zralok utesovy - cernocipyPondělí
26.2.
V 8.00 ráno přistáváme v Male a před desátou již vyplouváme na palubě obytné rybářské lodě z letištní laguny vstříc novým zážitkům. Obloha je zatažená a chvílemi prší. Čeká nás celodenní plavba z hustě osídlené části souostroví, kterou si krátíme trollingem, přípravou nástrah a prutů pro odpolední přívlač. Když nám kuchař servíruje vynikající oběd jsou už všechny stojany na palubě plné vláčecích prutů.
Trolling při přesunu na loviště přinesl jen tři malá bonita, která použijeme večer pro lov ryb u dna.
V podvečer se dvě hodiny věnujeme přívlači, ale měli jsme jen několik planých výjezdů, ale žádný pořádný záběr.
Za to večer po zakotvení lodě se ryby probudily: Pepa nejprve ulovil pětikilového chňapala (red snapper) a pak to šlo ráz naráz: korálové rybky, Míra žraloka černocípého 120 cm, chňapala 50 cm a ostence 60 cm.
Po noční cestě letadlem a vydatné večeři jsme však všichni tak unavení, že někteří jdeme spát již po osmé a ostatní se postupně přidávají. V deset už panuje na palubě úplný klid.

snidane na rybarske lodiÚterý
27.2.
Zdviháme kotvy a vyplouváme na oceán již před východem slunce – okolo poledního má zesílit vítr a tak využíváme ranního bezvětří a klidného oceánu k přesunu mezi atoly. Moře je opravdu klidné a pravidelné vlny nás ukolébávají k spánku krátce po té, co nastražujeme dva pruty s velkými chobotnicemi na tuňáka a dva pruty s menšími chobotnicemi na dorada, wahoo apod. Je silný protiproud a přesun mezi atoly trvá o něco déle než obvykle. Za celé dopoledne jsme jen jednou viděli lovícího mečouna a později plachetníky. Ale celý pětihodinový trolling proběhl bez jediného záběru.
zacatek vypravy - trs bananu na lodni zadi je stale plnyPřed polednem kotvíme a šnorchlujeme u ostrůvku, který byl až do loňského roku neobydlený. Dnes už je na břehu molo a staví se zde hotel. Při šnorchlování spousty korálových ryb (bodloci, ploskozubci, kanici, chrochtali, ale také velký rejnok-trnucha a tři žraloci rezaví-chůvičky.
Po koupání následuje oběd a trollingem přesun kolem dlouhého rifu až „za roh“, kde mořský proud narážel na korálový útes, čímž se vytvářejí krátké a ne zcela pravidelné vlny, které činí dosti nepohodlným pohyb po lodi, zvláště pak stání na přídi a na střeše během přívlače. Ve vlnách nakonec popují jen Vláďa, Jindra a Zdeněk, ostatní postávají na zádi a občas nahodí. Po hodině přívlače jsme ulovili jen dva kranasy-GT 4-5 kg a malého, dvoukilového chňapala. Bohužel je s nadcházejícím úplňkem zrovna velmi nízká hladina odlivu a ryby v mělčinách ani při hladině nejsou nijak aktivní. Když však po západu slunce začíná příliv a my kotvíme, máme na nastražené kousky masa i na vertikální přívlač každou chvilku nějaký úlovek – vesměs drobné chňapaly, barakudy a kranasy velkooké a ostrovní 40-50 cm.
Podobně jako včera nás však brzy přemáhá únava z celodenního rybaření a vydatné večeře.
chnapal - red snapper 65 cm uloveny na privlacUkolébáni pohupováním lodě se před desátou jeden po druhém vytrácíme do kajut...

Míra – večer na položenou jen drobné korálové rybky
Vláďa – na popp 1x kranas-GT 50 cm
Pepa – večer na položenou 1x ruby snapper 65 cm a drobní chňapali a cejnovky.
Jindra – na popp jen dva záběry, večer na položenou 2x chňapal 30 cm
Vítek – večer na položenou 2x kranas ostrovní 40-45 cm, 1x kranas velkooký 45 cm a korálové rybky, především drobné chňapaly pruhované-banánové rybky.
Zdeněk – na přívlač 1x kranas-GT 60 cm a 1x chňapal-red snapper 50 cm. Na trolling 1x bonito 30 cm a po západu slunce na jig 2x kranas ostrovní 40-45 cm, 2x kranas velkooký 45-50 cm a barakuda 60 cm.

plachetnik - sailfish 220 cmStředa
28. února
Vstáváme až po sedmé hodině, když už slunce začíná hřát. Trollujeme po oceánské straně atolu kolem dlouhého rifu. Nejprve Jindra po pár minutách zdolávání ztrácí rybu (asi wahoo), pak se nám na jednu z chobotniček-povrchových nástrah pověsilo bonito a pak na stejnou velikost nástrahy, ale ve fialovém provedení přišel plachetník, kterého Jindra s Vítkem zdolali spojenými silami za deset minut. Hned po záseku 2x vyskočil, pak skoro vymotal celou zásobu šňůry z Vítkova multiplikátoru, ale podařilo se nám loď včas stočit a pak už se plachetník nechal dovést celkem v klidu k lodi. Kuchař ho hbitě vytáhl do lodě uchopením za meč, kde jsme mu zlehka vyndali háček, který měl zapíchnutý v horní čelisti – na rozhraní tlamy a meče. Pořídili jsme pět fotek a za dvě minuty byl zpátky v oceánu. Asi minutu ještě jel souběžně s lodí a pak vyrazil plnou parou do neznáma.
Po půlhodince ještě Vítek ulovil metrové wahoo (makrela Solandrova) a pak se vlivem silného proudu udělaly nepravidelné vlny výšky 1-3 metry a asi dvě hodiny jsme jeli bez dalšího záběru.
V poledne jsme zajeli průlivem mezi dvěma ostrovy dovnitř atolu, kde byla krásně klidná hladina.
Asi čtvrt hodiny jsme poppovali v průlivu, kde Jindra ulovil kranase modroploutvého-bluefin a pak jsme se zakotvili u ostrova, kde jsme se šli koupat-šnorchlovat a lodník Rubel vylezl na palmu pro mladé kokosy, které byly jako aperitiv k obědu. Pepa asi půl hodiny muškařil z písčitého břehu ostrova, kde ulovil malého bluefina a ještě o něco menšího chňapala.
kanic mesicni uloveny na privlacPo obědě jsme poppovali okolo thil ve vnitřní části atolu. Na každé druhé thile jsme měli záběr nebo ulovenou rybu – kranasy-GT 60-78 cm a jednoho metrového žraloka.
Kotvíme u podmořské restaurace nedaleko resortu. Na kousky masa se ulovilo několik korálových rybek (chňapali a cejnovky do 30 cm) a ve 22.00 si Jindra s Pepou zdolali napůl 50-tikilového rejnoka-trnuchu.

Míra a Vláďa – dnes bezrybky
Pepa – na mušku 1x kranas modrploutvý-bluefin 20 cm a chňapal 15 cm, večer na položenou 1x cejnovka žlutopyská 30 cm a 2x chňapal 20-30 cm
Jindra – na popp 1x kranas modroploutvý-bluefin 50 cm a 1x kranas obrovský-GT 60 cm.
Večer na položenou rejnok-trnucha 50 kg.
Vítek – na trolling plachetník 225 cm a makrela solandrova-wahoo 105 cm
Zdeněk – na popp-jerk 2x kranas obrovský-GT 60 a 78 cm a žralok bělocípý 100 cm.
Na trolling 1x bonito 40 cm

kranas obrovsky-GT 103 cm, 15,5 kg uloveny na stickbaitČtvrtek
1. března
Ráno se probouzíme až po sedmé. Je odliv a úplněk, takže trochu lepší aktivita ryb se dá čekat až při vrcholícím přílivu. Protože je na celý den předpověď větrného počasí, zůstáváme uvnitř atolu a střídavě trollujeme mezi korálovými útesy a vláčíme okolo útesů. Až do 11.00 hodin máme jen plané výjezdy. Teprve, když před polednem začíná vrcholit příliv, přicházejí opravdové útoky kranasů zdoláváme několik kranasů 5-15,5 kg. Během přesunu mezi korálovými útesy jsme zastihli na hladině plachetníka, který zdá se odpočíval. Několikrát jsme na něj nahodili, ale nejevil o naše nástrahy zájem.
Polední koupání zahajujeme až ve 14.00 a do 15.30 pak obědváme.
Odpoledne střídavě poppujeme a trolujeme, ale fouká dosti silný vítr a jsou krátké, ale skoro metrové vlny ve kterých se dost těžko vláčí. Máme několik promarněných záběrů. Jindra zdolává velkou rybu, která mu šla nejprve tvrdě přes brzdu, pak ji dotáhl pod loď, zdálo se, že už je unavená, ale pak najednou zběsile vyrazila pod lodí, div že Jindrovi nezlomila prut a ve finále přetrhla návazec.
netopyrnik - batfishPři večerním přesunu na kotviště ulovil Vítek na trolling na fialovou chobotničku tuňáka dogtooth 73 cm (4 kg).
Večer vychází úplňek, ale drobné ryby na položenou docela berou a po západu slunce bylo i několik záběrů na vertikální přívlač. Jindra ulovil na maso pěkného půlmetrového netopýrníka a lodní kuchař nachytal na jig za chvilku 5 barakud a jednoho kranase velkookého. Kotvíme na hloubce cca 45 m.

Vláďa – 1x spadlý bluefin u lodě a odpoledne se pere s bolením v krku.
Míra – Dopoledne na přívlač 2x spadlý kranas. Odpoledne ladil formu na noční lov. Večer na položenou korálové rybky a chňapali do 30 cm.
Pepa – Dopoledne ladil formu s knihou. Při poledním muškaření z pláže u korálového útesu 3x kranas modroploutvý-bluefin 15-35 cm.
Jindra – na přívlač (popp) 1x kranas obrovský-GT 70 cm, 1x kranas modroploutvý-bluefin 60 cm a 2x utržený kranas, z toho jeden hodně velký, přes 20 kg. Večer na položenou korálové rybky a půlmetrový netopýrník.
Vítek – na přívlač (jerk) 1x utržený kranas 15-20 kg (zajel do korálů při zdolávání) a na trolling tuňák jednobarvý-dogtooth 73 cm (4 kg). Večer na položenou na kousky ryb chňapali 15-30 cm.
Zdeněk – na přívlač (jerk) 1x kranas obrovský-GT 103 cm (15,5 kg), 1x kranas modroploutvý-bluefin 50 cm a metrová jehlice. Asi 5 ryb-kranasů spadlo nebo se nepodařilo zaseknout.
Na trolling 1x bonito 30 cm.

Miruv prvni kranas GT uloveny na popp - 65 cmPátek
2. března
S ohledem na předpověď počasí a průběh přílivu jsme si ráno přispali a vyplouváme na trolling až po sedmé. Asi po deseti minutách plavby po vnějším okraji atolu narážíme na hejno tuňáků žlutoploutvých, které ochotně berou na malé fialové chobotnice (povrchové nástrahy) a na wobblery. Celkem třikrát jsme se k hejnu vrátili a celkem jsme ulovili 10 tuňáků žlutoploutvých 60-74 cm (3-4,5 kg) a dvě bonita.
Mezi 11.00-13.00 se opět zvedá vítr a tak zajíždíme do vnitřní části atolu, kde vláčíme poppy a jerky. U některých útesů jsme měli i několik záběrů současně, ale většina ryb brala dosti neochotně nebo na nástrahy jen vyjížděla. Ale každý z nás, kdo jsme poppovali, si nakonec nějakého bluefina nebo GT chytil.
Přes poledne se cachtáme a šnorchlujeme u jednoho z liduprázdných ostrovů a Pepa muškaří v přílivové zóně na rozhraní ostrova a korálového útesu. Po vydatném obědě následuje krátký odpočinek a pak dvouhodinové zaškolení do základů vertikální přívlače. Nicméně silný vítr a proud komplikuje jigging i v závětří a na hloubku okolo 50-70 m se dostáváme jen s jigy nad 200 g. Po hodině jigování jsme měli jen sedm záběrů a zdolaného jednoho bluefina, bonito a kanice.
Před šestou večerní zajíždíme do přístavu, kde doplňujeme zásobu vody a vyrážíme na krátkou procházku po pevné zemi (nákup suvenýrů, návštěva vesnice a místní čajovny, obdivování stavby dřevěných lodí...).

tunak zlutoploutvy 70 cm, 4 kgVláďa - na popp 2x kranas modroploutvý-bluefin 55 a 60 cm, na trolling 3x tuňák žlutoploutvý-yellowfin 60-70 cm (3-4 kg)
Míra – na popp 1x kranas obrovský-GT 65 cm, na trolling 2x tuňák žlutoploutvý-yellowfin 60-70 cm (3-4 kg)
Pepa – na mušku 2x bluefin 40 cm a 2x utržená větší ryba (asi kranas)
Jindra – na popp 1x kranas obrovský-GT 70 cm, na trolling 3x tuňák žlutoploutvý-yellowfin 60-74 cm (3-4,5 kg) a 1x bonito 35 cm
Vítek – na trolling 2x tuňák žlutoploutvý-yellowfin 60-70 cm (3-4 kg) a 1x bonito 35 cm
Zdeněk – na popp 1x kranas modroploutvý-bluefin 55 cm a na jig 1x kranas modroploutvý-bluefin 50 cm a červený kanic 35 cm

zralok utesovy - belocipy 92 cm uloveny na privlacSobota
3. března
Před sedmou ranní vyplouváme z přístavu a s ohledem na fakt, že příliv bude až po 11.00 hodině zahajujeme trollingem. Krátce po snídani zdolává Jindra wahoo délky 120 cm (na oranžovo-žlutý wobbler). Pak trollujeme ještě více než dvě hodiny, ale měli jsme jen jeden záběr, ale ryba po pěti minutách zdolávání spadla (asi wahoo). Cestou jsme několikrát potkali hejna desítek delfínů (délka 1,5-2.5 metru) a viděli jsme několik želv a nad jedním ostrovem hejnko faetonů.
V 11.00 začínáme vláčet poppy a jerky na oceánské straně dlouhého rifu. Nejprve nic nebere a máme jen plané výjezdy bluefinů. A pak přijíždíme do zóny před vjezdem do atolu, kde máme záběr za záběrem a v jednu chvíli dokonce zdoláváme 4 kranasy současně. Většina jsou ryby 60-65 cm, ale Zdeněk dovádí až k lodi kranase cca 20 kg a Vláďa po 3 minutách boje trhá kranase cca 10-20 kg, který mu přetrhl návazec o korál (a tím ho připravil o popp Chug Norris).
makrela Solandrova - wahoo 120 cmMezi 13.30-15.00 se koupeme a Pepa muškaří u ostrova, kde jsou faetoni. Při šnorchlování jsme tam viděli několik želv, spousty korálových ryb, rejnoků a u písčitého břehu ostrova množství vidlatek, bluefinů, kranasů šestipruhých a také skupiny asi 30 bonefish délky 50-65 cm. Ve skupině bonefish byly i dvě nebo tři, které mohly mít přes 70 cm.
Po obědě, který se i s krátkou siestou protáhl do 16.00 zůstává Pepa s jedním lodníkem a motorovou lodí na ostrově, kde muškaří až do západu slunce. My ostatní poppujeme asi hodinu okolo ostrova, což nám přináší úspěchy v podobě nádherného kanice 96 cm (kupodivu jen 11,6 kg, ačkoli vypadal na 20) a dvou žraloků 92 a 96 cm. Před západem slunce jigujeme asi 20 minut v průlivu do atolu a zdoláváme kranase GT 80 cm (ten zlomil Vláďovi prut) a kranase ostrovního 45 cm.
kranas 45 cm uloveny na musku z pisciny ostrovaKotvíme u ostrova s faetony a na kousku ryb nastražené u dna lovíme kanice, chňapaly a kranasy 20-45 cm.
Kromě wahoo, které putovalo do naší palubní kuchyně, se nám všechny zdolané ryby podařilo ve zdraví pustit na svobodu. A ten utržený Vláďův kranas asi také nijak netrpěl, protože používáme trojháky bez protihrotu.

Kuchař Šadíz – na popp 2x kranas obrovský-GT 60 a 80 cm a žralok bělocípý 96 cm
Vláďa – na popp 2x kranas obrovský-GT 55 a 60 cm a 1x utržený velký kranas 15 kg+, který odešel i s poppem.
Na jig 1x kranas obrovský-GT 80 cm (a na tom Vláďa zlomil jigovací prut – když se daří, tak se daří...)
Pepa – na popp 1x kranas obrovský-GT 60 cm
Na mušku z písčitého výběžku ostrova 2x kranas modroploutvý-bluefin 15 a 30 cm a 8x kranas šestipruhý 25-50 cm.
Večer na kousky ryb nastražené u dna kranas šestipruhý 30 cm, drobní chňapali a jedna hlava chňapala – zbytek cosi ukouslo při zdolávání...
Míra – na popp 1x kranas obrovský-GT 60 cm
Jindra – na trolling 1x makrela Solandrova-wahoo 120 cm
Na popp 1x kranas obrovský-GT 70 cm a 1x kranas modroploutvý-bluefin 60 cm
Večer na položenou banánové rybičky, kanice a několik ukousnutých nástrah.
Vítek – na popp 1x kranas obrovský-GT 60 cm
Zdeněk – na přívlač (růžový stickbait) 2x kranas obrovský-GT 60 cm, 1x kanic měsíční 40 cm, 1x kanic 96 cm (11,6 kg), 1x žralok bělocípý 92 cm. 1x kranas-GT cca 20 kg spadnul přizdvihání do lodě.
Na jig 1x kranas ostrovní 40 cm

tunak jednobarvy-dogtooth 114 cm, 12,8 kgNeděle
4. března
Ráno jsme chtěli vyrazi po sedmé, ale protože se najednou objevily těžké mraky a začal foukat vítr, raději jsme počkali a teprve po osmé vyplouváme z atolu ven na oceán a trolujeme okolo dlouhého rifu. Ještě v atolu jsme ulovili půlmetrového chňapala velkého a na oceánu pak jen jednu barakudu 78 cm. Jinak jsme na trolling neměli žádný záběr.
V 11.00, když se vrací příliv, začínáme vláčet na vnější straně atolu. Někde jsme i 20 minut bez záběru a pak máme najednou 2-3 kranasy na udici současně. Občas máme i záběry od metrových jehlic a Jindra ulovil na popp 70 cm barakudu.
Poppujeme až do padnutí, tedy do 15.00 a pak se chvíli koupeme na oceánské straně rifu v nádherně průzračné vodě, kde je množství ploskozubců, bodloků, ostenců, klipek, netopýrníků. Viděl jsem tam i několik bluefinů, kranasů-GT, metrového rejnoka...
chnapal - red snapper 60 cm uloveny na privlacPo obědě trolujeme směrem k ostrovu, kde potkáváme další českou výpravu na naší sesterské lodi (oni na rozdíl od nás dnes nezachytali na popp, ale ulovili asi 6 wahoo). Krátce po čtvrté vysazujeme Pepu s jedním lodníkem na ostrově, aby si mohl v klidu zamuškařit a my ostatní asi hodinu jigujeme na hloubkách 40-80 m. Měli jsme však jen několik záběrů a zdolaného jednoho kranasa ostrovního cca 45 cm a jen o málo většího kanice. Pak se nedaleko od nás objevil lovící plachetník, kterého jsme chvíli pronásledovali, ale protože už zapadá slunce, vracíme se pro Pepu a jedeme na kotviště u ostrova. Daří se nám zakotvit na thile na hloubce cca 24 m a proud nás stahuje na hloubku 40 m, kde s úspěchem lovíme na jigy kranasy velkooké a barakudy. Na kousky ryb nastražené u dna se loví rovněž barakudy, malí kranasi velkoocí, bonito a malí chňapali a cejnovky. Po desáté se postupně vytrácíme spát, zítra vstáváme už před šestou...

muskareni z pisciny u koraloveho utesuVláďa – na trolling 1x barakuda 78 cm
Pepa – na mušku 8x malý kranas a chňapal 10-15 cm a 2x bluefin 30 cm
Večer na jig 1x kranas velkooký, 2x barakuda 55-70 cm
Míra – na popp 1x kranas modroploutvý-bluefin 50 cm a 1x kranas obrovský-GT 60 cm
Večer na kousky ryb u dna drobné cejnovky 15-30 cm a 1x tuňák jednobarvý-dogtooth 114 cm (12,8 kg).
Jindra – na přívlač (popp) 2x kranas obrovský-GT 70 a 92 cm (10,6 kg) a 1x barakuda 70 cm
Na jig 1x kanic 50 cm a večer na kousky ryb barakudy a půlmetrové bonito.
Vítek – na jig (vertikální přívlač) 1x kranas ostrovní 45 cm
Večer na kousky ryb 3x barakuda 50-80 cm
Zdeněk – na přívlač (popp a stickbait) 4x kranas obrovský-GT 60-78 cm a 1x velký kranas 20 kg+ utržený i s 50 m šňůry.
Na trolling 1x chňapal velký 55 cm
Na večerní jig (vertikální přívlač) po setmění 4x kranas velkooký 35-60 cm, 3x barakuda 55-70 cm

kranas modroploutvy - bluefin 69 cm uloveny na privlacPondělí
5.března
Ráno se budíme za rozbřesku a v 6.00 vyplouváme trollovat na oceán. Na otevřeném oceánu, asi 20 km od nejbližšího atolu jsme narazili na hejno tuňáků žlutoploutvých. Viděli jsme skákat ryby, které mohly mít 10-15 kg, ale ulovili jsme jen dva šedesáticentimetrové (3 kg). U hejna tuňáků plavala stará síť a motanec lan, ve kterých byla zamotaná mořská želva. Tak jsme ji z toho vyřezali, pustili a síť i lana vzali s sebou do Male na skládku. U těch odpadků jsme měli několikrát záběr od dorad a jedno malé se nám na povrchovou nástrahu podařilo ulovit.
Když už jsme se po desáté blížili k atolu Male, zaútočil Jindrovi na hladinovou nástrahu (chobotnici s našitým bříškem z tuňáka) mečoun. Mohl mít tak cca 2,5 m (okolo 70-80 kg). Nejprve vyrazil na hloubku, že jsme si mysleli, jestli se Jindrovi na nástrahu nepověsil nějaký oceánem plovoucí odpad, ale pak nám mečoun předvedl sérii výskoků, během které vytočil Jindrovi skoro všechen vlasec z jeho Shimano TLD (cca 450 m). Kapitán však rychle zareagoval, otočil loď, my ostatní jsme stihli smotat všechny udice a pak se ryba po pár minutách vypnula. Škoda, ten první nápor zvládnul Jindra dobře. Během další hodiny trollingu jsme ještě dvakrát viděli skákat mečouna, ale další záběr nepřišel.
kranas obrovsky-GT 100 cm, 15 kg uloveny na poppPo poledni vysazujeme Pepu s jedním lodníkem a motorovou lodí u korálové mělčiny, aby si mohl zamuškařit. Zrovna se blíží vrchol přílivu a je dobrá šance na aktivitu dravců v mělké vodě. Však také krátce po přistání na mělčině ulovil Pepa dva pěkné půlmetrové bluefiny a velký bluefin nebo GT mu to utrhnul o korály.
Zatímco Pepa muškaří, my ostatní vláčíme na vnější straně atolu. Ryby jsou krásně aktivní, máme spoustu výjezdů. Jsou asi metrové nepravidelné vlny vytvořené proudem, takže je těžké udržet na lodi stabilitu, ale nedáme se. Za 1,5 hodiny vláčení jsme na poppy a jerky ulovili 10 ryb (kranasy GT i bluefiny, chňapaly red snapper, kanice a jehlici).
Po třetí odpolední nakládáme Pepu, krátce šnorchlujeme u vnitřní hrany korálového útesu a po obědě vyrážíme zase na oceán. Potkáváme hejno bonit a malých tuňáků, nad kterým krouží rybáci. Míra ulovil na chobotnici jedno bonito 55 cm, Jindra měl velmi rázný záběr, ale ryba nezůstala viset na háčku. Později zjišťujeme, že se rybě podařilo háček ukousnout, ačkoli byl na 2 mm fluorocarbonu! Asi wahoo.
chnapal - red snapper 72 cm uloveny na privlac-jerkKrátce po západu slunce přijíždíme do Male-atolu, kotvíme na thile na hloubce asi 35 m a je před námi závěrečný večer našeho maledivského pobytu.

Vláďa – dnes bezrybka, jen záběr na popp.
Pepa – na mušku 2x kranas modroploutvý-bluefin 50 cm, 1x jehlice 70 cm a velký bluefin utrhl návazec, když se dostal za korál.
Míra – na trolling 1x dorado-zlak nachový 60 cm, 1x tuňák žlutoploutvý 60 cm (3 kg) a 1x bonito 55 cm
Jindra – na přívlač 2x kranas obrovský-GT 100 cm (15 kg) a 75 cm.
Na trolling spadnul Jindrovi mečoun po cca 5 minutách souboje (mohl mít cca 2,5 metru).
Vítek – na trolling 1x tuňák žlutoploutvý 60 cm (3 kg)
Zdeněk – na přívlač (modrý stickbait) 1x kranas obrovský-GT 64 cm, 2x kranas modroploutvý-bluefin 69 cm a 60 cm, 2x chňapal-red snapper 55 cm a 72 cm, 1x kanic 62 cm a jehlice 80 cm. Vše uloveno během 1,5 hodiny přívlače.

kranas 103 cm, 15,5 kg uloveny na privlacÚterý
6. března
V 7.00 nás kapitán budí nastartováním motoru a vyrážíme trollovat po vnější hraně atolu.
Na místě, kde odbočuje do atolu jeden z proudů, jsme narazili na hejno dorad. 2x jsme měli záběr na fialovou chobotnici nastraženou na Mírově prutu, ale bohužel měl zacuchanou šňůru na multiplikátoru se špatně fungujícím řadičem a tak jsme obě dorada utrhli. Jedno bylo přes metr délky.
Mezi 10.00-12.30 vláčíme okolo korálových útesů ve vnitřní části atolu, ale většina z nás už nechytá a spíše se podílí radou relaxujíce ve stínu. Ačkoli už jsme v Male-atolu, máme u každého útesu nějaký výjezd nebo záběr a zdoláváme několik chňapalů a kranasů. Zdeněk utrhl velkého kranasa přes 20 kg – při výpadu ryby pár vteřin po záseku praskla 100-librová šňůra...
Mezi 13.00-15.00 se koupeme-šnorchlujeme u velmi hezkého korálového útesu v okolí písčiny Ebadufinolu. A pak obědvajíce trolujeme směrem k letišti, což nám Jindra zpestřil úlovky tuňáka dogtooth a velkého bonita.
V 17.30 kotvíme u letiště a za dvě hodiny už jsme v civilu, zavazadla zabalená a my připraveni k cestě do Evropy, kam přilétáme 7.3. v poledne.

Míra – 2x utržené dorado (zamotaná šňůra v cívce)
Jindra – na přívlač 1x kranas –GT 60 cm, 1x chňapal – red snapper 60 cm, 1x chňapal velký 55 cm
Na trolling 2x bonito 45 a 62 cm a 1x tuňák jednobarvý-dogtooth 70 cm
Zdeněk – 1x kranas modroploutvý-bluefin 55 cm

lod v atolu
plachetnik 220 cm uloveny na trolling
kranas obrovsky 92 cm, 11,8 kg uloveny na privlac
makrela Solandrova - wahoo 105 cm
vecere na palube lodi
bonito delky 62 cm
ulovek tunaku zlutoploutvych - vjeli jsme do hejna
tunak zlutoploutvy 70 cm, 4 kg
tunak jednobarvy-dogtooth 114 cm, 12,8 kg
kranasi GT a ostrovni uloveni na jig
metrovy zralok belocipy uloveny na popp
chnapal velky, delka 55 cm
kranas modroploutvy - bluefin 69 cm uloveny na privlac
zralok cernocipy uloveny na polozenou