Revíry - destinaceEvropaIslandřeky a jezera IslanduReportážeAktuality, postřehy, krátké reportáže

Island - řeky a jezera Islandu - Reportáže

Aktuality, postřehy, krátké reportáže 4.6.2024

kvetnovy pstruhIsland – pstruhové řeky severu 18.-25.5.2024

Setkali jsme se na severovýchodě Islandu, v pensionu u říčky Lonsá. Část z nás odlétala ráno z Prahy a s přestupem v Reykjavíku přiletěla večer do Akureyri na sever Islandu, kde je čekal rybářský průvodce s autem. Část jsme přiletěli na Island už předevčírem, vyzvedli jsme si auto v půjčovně, projeli jsme si jižní a východní polovinu Islandu, navštívili vodopády Gullfoss, Seljelandfoss, Skogafoss, Svartifoss a ještě nějaké fossy, užívali jsme si výhledy na ledovce a ledové kry v lagunách Jokulsarlón a Hafellsarlón, koupali se v termálech, ochutnali jehněčí polévku, pomazánku ze sivenů, uzené pstruhy a vůbec si užívali Island tak, jak nám krásné počasí dovolilo.

ledovec a laguna Hoffesjokull

Jenže 18.5. odpoledne začal foukat vítr a teplota klesla z příjemných 10°C na ranní 1 stupeň nad nulou. A 19.5., když konečně začal náš rybářský program, mělo být i hůř.

u ricky Lonsa nas zaskocil silny vitr a snezeni Neděle 19.5.
Ráno fouká silný vítr, namísto včerejší a předvčerejší modré oblohy je nad námi vrstva olověných mraků a teploměr ukazuje +1°C. Snídaně v pensionu byla skvělá, ale při oblékání do broďáků už sledujeme ohýbajícíse keře a poletující vločky. Je jasné, že jde do tuhého.
Dopoledne chytám s Pavlem a Pavlem na dolním toku říčky při ústí do moře. V ústí by měli stát mořští pstruzi, případně siveni, ale nestojí tam nic, resp. tam mně i Pavlovi spadla jedna ryba, asi siven. Velký pavel vyšťouchul pstruha 60 cm v první hlubší tůni od moře a pak ještě jednoho o něco menšího asi o 100 m výše v rozlitině – viděl ho, jak jede v mělké vodě, tak na něj dvakrát hodil a vzal mu to. Já jsem pak na té rozlitině také natrefil na jednoho pstruha cca 60 cm, ale na žádnou mouchu neragoval, asi byl zmrzlej jako já. Malýmu Pavlovi spadl jeden pstruh a to bylo vše.
kvetnovy pstruh 60 cm z ricky Lonsa Nebyl jsem schopen převázat návazec a po třetím převázání mušky už mi prsty vypověděly poslušnost. A to jsem měl na sobě fleece-rukavice! V poledne jsem byl rád, že mohu zalízt do auta a trochu se zahřát. Malej Pavel už byl tou dobou v autě a snažil se narvat prsty do ventilátoru topení. Velkej Pavel je na vítr zvyklej z Ohře a z Dánska a taky váží dvakrát tolik, co my mrňousové, takže tak rychle nepromrzne…
Ondra s Tomášem jeli na horní tok říčky. Tomáš vydoloval jednoho pstruha 50 cm a Ondra dva půlmetrové siveny.
Po obědě máme dvě hodinky pauzu a všichni jí využíváme ke spánku – jak jsme dopoledne vymrzli, tak nás teplý oběd úplně umrtvil. Ve čtyři odpoledne se s Tomem a Ondrou prohazujeme – oni jedou na dolní tok řeky, kde doufají, že po přílivu najeli nějací pstruzi nebo siveni, já a oba Pavlové jedeme na horní tok říčky. Jenže vítr zesiluje, už to není občas nějaká vločka, ale solidní sněžení a ryby jsou úplně letargické, nehledě ke skutečnosti, že ten vichr mi tak lomcuje prutem, že nejsem schopen odlišit záběr. Po třech hodinách jsme tak vymrzlí, vyfoukaní a zcela bez záběru, že to vzdáváme a jedeme se ohřát zpátky do pensionu, kde na nás čeká dušené jehněčí s sklenka malbecu.

kvetnovy pstruh ze severniho Islandu Pondělí 20.5.
Celou noc foukal silný vítr a sněžilo. Napadlo asi 5-10 cm sněhu. Ráno začalo pršet a vše tálo, voda v říčce Lonsa se zakalila a zvedla. Měníme plány a přesouváme se do Mýrakvísl lodge u stejnojmenné říčky. Mýrakvísl totiž vytéká z jezera a nehledě na dešť nebo sněžení si zachovává čistou vodu a je tedy chytatelná téměř za každého počasí. Dvouhodinová jízda autem není vůbec jednoduchá, bez auta s pohonem všech kol by to nešlo: zatímco v nízké nadmořské výšce kolem moře je silnice jen mokrá, jakmile se vzdálíme od oceánu nebo silnice vystoupá trochu do kopců, leží všude několik centimetrů sněhu a silný vítr vytváří solidní závěje a sněhové jazyky. Sněhový pluh projel jen jeden jízdní pruh, takže jedeme v silném sněžení a v mlze skoro hodinu v protisměru. Ale za celou dobu jsme nikoho nepotkali. Je tak hnusně, že každý, kdo nemusel, zůstal doma u kamen nebo v termálním bazénu. Kolem poledne však déšť i sněžení ustává, otepluje se a odpoledne už je celkem hezky, teplota kolem +5°C.
Tomáš a Ondra (guide Daniel) se cestou na Mýrakvísl zastavují na řece Brunná. V řece jsou vidět tažní siveni, ale nejsou aktivní. Tomáš jednoho chytil (63 cm) a Ondrovi tři ryby spadly. Pak se přesouvají na řeku Laxá, kde chytají v pozdním odpoledni a večer pstruhy.
kuchar pripravuje veceri v Myrakvisl lodge Pavel, Pavel a Zdeněk (guide Isak) jedou do Mýrakvísl lodge, odpoledne rybaří nejprve na Laxá (pod elektrárnou) a pak na Mýrakvísl (mezi silnicí a jezerem). Na Laxá každý 3-12 pstruhů, většina 45-50 cm, každý chytil i 60-ku pstruha. Většina na zatížené nymfy, něco na streamery (6-7-ka prut, plovoucí šňůra, 2.5 m návazec). Na Mýrakvísl jsme každý přidali 3-5 pstruhů 40-45 cm, kteří tam byli velmi bojovní (půlka na nymfy, půlka na tmavé streamery).

Ondra – 2x pstruh obecný 55-60 cm
Tomáš – 1x siven alpský 63 cm, 4x pstruh obecný 45-65 cm.
Pavel A. – 15x pstruh obecný 40-60 cm
Pavel M. – 16x pstruh obecný 40-65 cm
Zdeněk – 7x pstruh obecný 40-59 cm

siven alpsky 44 cm z ricky Geitafelsa Úterý 21.5.
Dopoledne nízká oblačnost a mlha, teplota 5-8°C, odpoledne se vyjasnilo, slunečno, teplota až 10°C, mírný vítr.
Ráno jsme chytali na říčce nebo spíše na potoce Geitafelsa (je to vlastně říčka Mýrakvísl nad jezerem Langavatn). Malej Pavel 2x siven alpský 40-42 cm a 2x pstruh 43-45 cm, velkej Pavel vypnul pstruha cca 60 cm, který mu zajel pod břeh.
Vše na nymfy (olivky nebo šedé (bez blýskavých hlaviček apod). Pak jsme jeli na říčku Mýrakvísl od naší chaty kolem můstku. Na první jámě proti proudu ulovil velkej Pavel lososa 60 cm (hubená a úplně stříbrná ryba, která přitáhla loni v září-říjnu a přezimovala v řece). Malej Pavel tam měl záběr pstruha, ale tím to skončilo. Pak jsme se přesunuli po proudu do kaňonu. Na jámě měl velkej Pavel lososa 80 cm (taky loni natažená hubená ryba). Malej Pavel tam nějakou rybu vypnul.
jarni losos 80 cm z kanonu ricky Myrakvisl 13.00 výtečný oběd – mírně pikantní lososí chowder. Do 16.00 pauza, během které se vyjasnilo a udělalo se hezké-teplé odpoledne. Odpoledne jsme chytali na levém břehu Laxá asi 3 km pod elektrárnou – hezká ramena, snadno broditelná (písčito-štěrkové dno s občasnými kameny). Malej Pavel zkoušel chytat i na suchou – na chrostíka měl 5 záběrů (pstruzi do 45 cm). S velkým Pavlem jsme chytali v hlubším rameni. Pstruzi nám vyjížděli na lehké tmavé streamery jen, když jsme nahodili úplně ke břehu nebo ještě lépe na břeh-na trávu a jak dopadl streamer ze břehu nebo z trávy do vody, tak hned byl záběr a vše ryby nad 45 cm, největší 58 cm.
Cestou do chaty jsme se ještě stavěli pod elektrárnou a Pavel nahazoval streamer z kamene do protáhlého vracáku vedle hlavního proudu. Jeden záběr nesekl a pak mu něco napálilo hned po záseku do proudu a 0,35 vlasec nevydržel…
Večeříme až ve 22.00, výborný předkrm (gravlax), gulášek s bramborovou kaší a čokoládový mouse při západu slunce. Ve 23.30 se slunce schovalo za severní obzor a objevilo se zase až po jedné ranní… Parádní chytačka, krásný večer.

Ondra – 11x pstruh obecný 30-65 cm
Tomáš – 11x pstruh obecný 45-60 cm, většina 50-55 cm
Pavel A. – 2x losos atlantský 65 cm a 80 cm, 4x pstruh obecný 45 cm-55 cm (vše na streamer).
Pavel M. – 2x siven alpský 42 cm, 4x pstruh obecný 45-50 cm
Zdeněk – 7x pstruh obecný 45-58 cm

Myrakvisl - dolni tok ricky pred ustim do Laxa
jarni, tedy "lonsky" losos 60 cm z ricky Myrakvisl
Myrakvisl - zdolavani lososa v kvetnu
kvetnovy, tedy "lonsky" losos 80 cm z ricky Myrakvisl
pstruh 49 cm z dolniho toku ricky Myrakvisl
na dolnim toku ricky Myrakvisl pred ustim do laxa, kveten
pstruh obecny 59 cm uloveny na streamer, kveten

prijezd terennim autem k vodopadu na rece BrunnaStředa 22.5.
Ráno úplně jasno, slunečno, teplota 8°C. Nad mořem se válí studená mlha, která místy zasahuje i nad pevninu a v té mlze je pak 3°C. Pavlové a Zdeněk jedou po snídani na řeku Brunná (hodina autem), ostatní chytají Mýrakvísl a Laxá.
Na Brunná dopoledne vidíme v křišťálově čisté vodě siveny na jámách, resp. v tišinách, ale nereagují. Jediný záběr sivena měl velkej Pavel, ale ryba spadla po pár minutách zdolávání.
siven alpsky 63 cm a pulmetrovy pstruh uloveni soucasne Pak se přesouváme nad farmu, kde za lesíkem chytáme v průtočné jámě. Tam velkej Pavel konečně sivena 60 cm, mně nejprve při druhém podebrání spadl mořský pstruh cca 70 cm a pak jsem chytl dva pstruhy 48 cm a 63 cm (ten větší asi mořská forma – velmi tlustá a vysoká ryba). Pak přesun pod farmu (pod vodopád), kde dlouho hážeme na velké siveny, kteří nereagují, ale pak se něco stalo a začalo to brát – velkej Pavel za sebou 3x sivena 58-66 cm, k tomu tři pstruhy 50-60 cm. Malému Pavlovi se nejprve nedaří, až teprve při návratu k autu u cutbanku (pod soutokem s potokem) chytil svého prvního sivena (63 cm) a ve stejnou chvilku chytil velkej Pavel pstruha 50 cm, takže fotíme dubletu.
siven alpsky 66 cm z reky Brunna V 18.30 se přesouváme zpět k mostu, resp nad most u hlavní silnice. Toho sivena, kterého jsme ráno nebyli schopni chytit, jsem ulovil na druhý nához (54 cm). A na místě, kde ráno měl velkej Pavel po hodině chytání jen jeden záběr, resp. kde mu spadl ten velký siven, tak během půl hodiny chytil velkej Pavel sivena 58 cm a malej Pavel dva siveny 60 cm.
Na Brunná jsme viděli celou řadu párů kačky strakaté, kajky mořské, labutě zpěvné, husy velké, břehouše černoocasé, kolihy, bekasiny otavní, kulíky zlaté, krkavce, chaluhy.
Večer relaxace v hottubu na terase - mít do domu přívod vody z geotermálního vrtu je fajn.

Ondra – 8x pstruh obecný 40-45 cm (Laxá)
Tomáš – 1x siven alpský 53 cm, 6x pstruh obecný 40 cm-52 cm (Laxá)
Pavel A. – 5x siven alpský 58-66 cm, 4x pstruh obecný 45-60 cm (Brunná)
Pavel M. – 3x siven alpský 55-63 cm, 2x pstruh obecný 55 cm a 60 cm (Brunná)
Zdeněk – 1x siven alpský 54 cm, 2x pstruh obecný 48 cm a 63 cm (mořská forma) + jeden ještě větší pstruh spadnul při podebírání (Brunná)

tun nad farmou na strednim toku reky Brunna, kveten
tun pod vodopadem na rece Brunna
vodopad na rece Brunna
meandry a pritok reky Brunna pod vodopadem, kveten
meandr reky Brunna pod pritokem, kveten
sivenovy usek na rece Brunna, kveten
pstruh obecny 48 cm z reky Brunna
pstruh 49 cm z reky Brunna, kveten
pstruh 54 cm z reky Brunna, kveten
zdolavani pstruha na rece Brunna, kveten
pstruh 56 cm z reky Brunna, kveten
pstruh 63 cm z reky Brunna, kveten
siven alpsky 59 cm, reka Brunna, kveten
siven alpsky 63 cm a pulmetrovy pstruh uloveni soucasne, kveten
siven alpsky 66 cm, reka Brunna, kveten

pstruh 49 cm z dolniho toku ricky Myrakvisl Čtvrtek 23.5.
Jasno, slunečno, chvílemi jen mírný větřík. Přes poledne bylo 15°C, pak se večer kolem šesté zatáhlo a ochladilo se na 8°C.
Dopoledne jsme (Pavel, Pavel a Zdeněk) chytali na dolním toku Mýrakvísl, ale v tom slunečném počasí nám ryby nešly. Každý jsme měli jen 3-4 ryby, vše do 45 cm, vše na nymfu. Zkoušeli jsme chytat i dvě jámy v kaňonu, ale bez záběru. Ondra s Tomášem chytali na řece Laxá (na rozlitinách cca 1 km pod elektrárnou), ale také jen menší ryby, kromě jednoho Tomášova pstruha 58 cm.
kanon na dolnim toku ricky Myrakvisl Přes poledne bylo vidět, že pár ryb i sbíralo, resp. se objevilo na hladině. Ale když jsme odpoledne zkoušeli chytat na suchou, tak suché mušky nefungovaly. Ale pár pstruhů se podařilo chytit na mokré mušky, které byly jen pár centimetrů pod hladinou (imitace ode dna stoupajícího rozence).
Odpoledne dvě posádky zkoušely chytat na říčce Reykjedalsá, ale to už pstruzi nebrali, chytli se jen tři (38-45 cm). Na Reykjedalsá pod vodopádem/peřejí viděli i jednu rybu sbírat, ale nepodařilo se jim najít mouchu, která by se jí líbila. Když se pak večer po 18.00 hodině zatáhlo a ochladilo, tak aktivita ryb výrazně pohasla.
Po výtečné večeři (vepřové kotlety na grilu) nějaké to pivko a pak relaxace v hottubu na terase,

Ondra – 7x pstruh obecný 38-45 cm (nymfa a streamer)
Tomáš – 13x pstruh obecný 37-58 cm (nymfa)
Pavel A. – 10x pstruh obecný 40-54 cm (nymfa a streamer)
Pavel M. – 5x pstruh obecný 40-48 cm (nymfa)
Zdeněk – 4x pstruh obecný 40-48 cm (mokrá muška a nymfa).

muskareni s pruvodcem na rece laxa Pátek 24.5.
Zataženo, odpoledne velmi větrno, teplota 8-12°C. Celkově dnes braly spíše menší ryby. Těžko říci proč, vlastně jsme za celý týden kromě dneška chytali jen pstruhy nad 40 cm, spíše nad 45 cm, ale dnes se mezi úlovky objevila řada pstruhů 30-40 cm. Takže i menší pstruzi tu jsou. Celkově nám dnes hodně ryb padalo, záběry byly takové mdlé, spíše jako vázka a dost často to asi ryby braly jen za okraj, protože se je nedařilo zaseknout.
kvetnovy pstruh ze severniho Islandu Ondra s Tomášem chytali na řece Laxá dopoledne i odpoledne. Odpoledne se uvolnil pool na dolním úseku, kde měl Ondra na streamer pstruha 65 cm a Tomáš čerstvě nataženého mořského pstruha 50 cm (stříbrná, tlustá a vysoká ryba).
Zdeněk s malým Pavlem chytali dopoledne na Geitafelsa, nejprve ráno u vtoku říčky do jezera Langavatn (tam Zdeněk 1x siven 44 cm a Pavel pstruh 45 cm) a pak prošli asi 500 m říčky (každý tři meandry). Prakticky na každém meandru, kde byla hlubší voda, byl alespoň záběr – buď ulovená nebo spadlá ryba. Mně tam spadl jeden siven hrubě přes 50 cm a utrhl jsem při záseku velkého pstruha (krásně jsem viděl, jak se zvednul z hloubky, vzal mouchu a pak už jsem jen zíral na tu otevřenou tlamu po záseku, než to upálil. Za mne celkově Geitafelsa krásné technické chytání, i když těžké.
Odpoledne Zdeněk a velkej Pavel chytali na Laxá (Mulatorv), ale na místech, kde jsem před dvěma dny za odpoledne měl 5 pstruhů 45-55 cm, jsem dnes měl jednoho malého 25 cm a tři malí pstruzi mi spadli. Ale dnes bylo velmi větrno a zataženo, tedy úplně jiné podmínky. Malej Pavel jel s Isakem na Reykjadalsá, kde měli 3 pstruhy 35-45 cm.
K obědu parádní jehněčí polévka-vývar a večer jehněčí pečeně. Nemělo to chybu.

Ondra – 14x pstruh obecný 35-65 cm (většina kolem 45 cm)
Tomáš – 3x pstruh obecný 40-50 cm, ten největší byl čerstvě natažený mořský pstruh, celý sříbrný
Pavel A. – 1x siven alpský 60 cm, 17x pstruh obecný 40-55 cm (z toho 5x přes 50 cm, většina kolem 45 cm).
Pavel M. – 6x pstruh obecný 30-50 cm (většina kolem 45 cm)
Zdeněk – 1x siven alpský 44 cm, 6x pstruh obecný 25-53 cm (většina kolem 40 cm) a dalších 8 ryb spadlo

mlhave rano na Myrakvisl - usek Geitafelsa, kveten
pstruh 53 cm z Geitafelsa, kveten
siven alpsky 44 cm z Geitafelsa, kveten

vodopad na rece Brunna Sobota 25.5.
Jasno, slunečno, teplota 10-20°C.
Snídaně v 7.00 a v 9.30 odjezd z chaty.
Já, Ondra a Tomáš pojímáme dnešek jako výlet kolem jezera Mývatn a pak severem a západem Islandu do Reykjavíku. Cestou navštěvujeme jeskyni s termálním pramenem u Mývatn, termální pole Hverir, geotermální elektrárnu a vyhlídku na kráterové jezero na vulkánu Krafla, obědváme u vodopádu Godafoss (cca 13.00), kolem Akureyri projíždíme ve 14.00, cwestou přes hory sledujeme na mobilu úžasný hokejový zápas ČR:Švédsko, projdeme se po vulkánu Grábrok u Bifröst, navštívíme vodopády Glanni, kolem 19.00 relaxujeme v termálním koupališti u říčky Grímsá a v hotelu v Reykjavíku jsme krátce po 21.00. Následuje večeře v restauraci a krátká procházka centrem Reykjavíku.

pstruh 63 cm z reky BrunnaCestou autem do Reykjavíku sledujeme s Ondrou a Tomášem na mobilu semifinále mistrovství světa v hokeji, resp. vítězný zápas našich hochů proti Švédsku. Pavlové sledují stejný zápas v chatě, odkud se večer přesouvají s průvodcem na letiště do Akureyri a přes noc pak letí zpět do Čech. Na zlaté finále v hokeji jsme už 26.5. večer všichni doma.

Souhrn:
Za mne skvělá výprava, velmi hezké muškaření, výborná práce našich průvodců, výtečné výsledky našeho kuchaře a nakonec i dobré počasí. Stihli jsme si za ten týden vyzkoušet čtvero ročních dob, ale příjemné počasí převažovalo. Bez rukavic a zimní čepice bych však na Island rozhodně nejezdil.
Na nymfu ideální 5-ka až 6-ka prut, na streamer ideální 6-8 prut. Stačí plovoucí šňůra a v případě potřeby používat zatížené mušky ev. broček (předpisy to povolují). Na některých tůních bych našel uplatnění i na potápivý nástavec, ale je to při lovu pstruhů možná zbytečná komplikace (převazování). Mušku – klasika, nevymýšlet žádné nesmysly. Zatížené mušky nejlépe bez lesklých hlaviček, raději matné, tmavší-přírodní barvy. A když moje mouchy nefungovaly (např. na siveny), tak mi průvodce mouchu vždy ochotně poskytl (ostatně na konci pobytu očekává spropitné...). Podběrák zbytečný – průvodci ho nosí a podebírat ryby umí perfektně.