Revíry - destinaceEvropaFinskoSouostroví AlandReportážeZa štikami na Aland

Finsko - Souostroví Aland - Reportáže

Za štikami na Aland 31.3.2005

Na toto téma bylo již napsáno mnoho článků i nemálo chvály na cestovní kancelář PEPA, která tuto výpravu po stránce organizační zajistila.
Do Švédska jsem jel již podruhé, poprvé to bylo na jaře loňského roku na ostrov Oland. Pro letoší rok jsem zvolil cestu do severnější oblasti Aland, na počátek září. Krásná podzimní příroda, množství hub a nečekané lovecké zážitky přitahovaly celou naši výpravu, sestavenou ze dvou sportovních rybářů, jednoho houbaře, kuchaře a jednoho kameramana.
Cestu jsme zvolili po vlastní ose, vozidlem Peugeot Partner, přes Polsko do přístavu Gdyně. Po pravdě řečeno, stav silnic v Polsku neodpovídá ani našemu standardu. Velká výstavba a mnoho objížděk podstatně snížily naši průměrnou rychlost.
Navečer v přístavu na nás již čekal trajekt, který nás po klidné a jasné noci a dvanácti hodinách plavby dopravil do švédského přístavu Karlskrona. O to, co byla klidnější plavba, o to víc byl rušný vstup na území Švédska. Po krátké pasové kontrole začala probíhat, tehdy ještě nečekaně dlouhá, celní kontrola. Byli jsme odstaveni na přilehlé parkoviště společně s polským autobusem. Po hodinové celní a pasové kontrole celé lodi přišel na řadu autobus, který byl pečlivě prohledán psem vycvičeným na hledání drog. Později jsme se na řadu dostali i my. Ve speciálně vybavené garáži nastala kompletní kontrola zavazadel automobilu. Po hodině usilovného pátrání a zjištění, že my Češi nevezeme do Švédska nic neobvyklého, jsme konečně byli propuštěni. Zbytek dne jsme trávili přesunem do přístavu Kapellskar.
Po dvou hodinách plavby a vylodění v přístavu Mariehamn na souostroví Aland, jsme po hodině cesty dorazili na místo našeho týdenního pobytu. Za námi byla cesta z Kopřivnice dlouhá necelých 2000 km. Vítala nás nádherná chata v panenské přírodě nedaleko od vody. Po rychlém vybalení a zapůjčení dvou lodí směřovala naše výprava na obhlídku přilehlého revíru.
S sebou jsme si přivezli velké množství různých druhů wolerů značky DORADO a třpytek a třpytek HOBBY REFLEX, které jsme chtěli otestovat po značném úspěchu v ČR i tady ve vodách Baltského moře v Botnickém zálivu.
Po prvním „prozkoumání“ vody jsme ten den chytili jen několik málo menších štik. I následující den byl ve znamení CLASSIC i INVANDER o velikosti 10 - 15 cm, napodobující sledě, kteří v těchto vodách tvoří převážnou část potravy. Kolega Ivoš testoval třpytky. Zde měl úspěch na stříbrné rotačky v kombinaci s barevnými pruhy. Překvapením byl úlovek na třpytku HOBBY REFLEX vel. č. 3, s kombinací gumové rybky, na kterou ten den chytil krásně vybarvenou štiku o délce 92 cm.
Třetí den jsme vstali brzo ráno, slunce ještě dřímalo za obzorem, když jsme dorazili do velké zátoky porostlé rákosím. Vypnutím motoru na člunu a dopádlováním na dohoz k rákosu se ukázalo velice obezřetné. První nához, dopad třpytky na hladinu, zavíření vodu a následný boj s krásnou štikou byl odměnou za časné vstávání.
Krásná štika (90 cm) byla již druhým naším nádherným úlovkem v tomto revíru. Vzápětí Pavel měl na prutě další krásnou štiku (85 cm). Během dalších dvou hodin jsme ještě chytili několik štik ve velikosti 50 - 75 cm. Většina štik po krátkých fotozáběrech putovala zpět do vody.
Následující den jsme zvolili odpočinkový způsob lovu „trolling“, kdy za pomalu jedoucí lodí, ve vzdálenosti 30 - 50 m byla vlečena naše nástraha - wobler DORADO STICK potápivý, pro velké hloubky, modré barvy. Průzkum dna echolotem ukázal, že nedaleko od skalního masivu byl přechod do hloubky vody z 2 - 3 metrů na 9 metrů. Toto vybrané místo se ukázalo po hodině lovu jako správné. Byli jsme odměněni dvěma štikami (85, 70 cm) a několika okouny. Ten den jsme si udělali volno, zajeli se podívat do přístavního městečka Mariehamn, ve kterém je nádherné námořní muzeum. Navštívili jsme i tři rybářské prodejny, které měly téměř srovnatelnou nabídku jako naše obchody. Po krátké procházce jsme si dali na zkoušku jedno místní pivo ve venkovní restauraci. Pro zvědavé, v přepočtu za 0,4 l /150,- Kč a po zakoupení ještě tří rohlíků za 100,- Kč jsme se vraceli pomalu autem zpět. Večer jsme si zpříjemnili pobyt u doutnajícího krbu se smažícími se štikami po „mlynářsku“ a hrou na kytaru.
Následující dny lovu nám již nepřinesly žádná překvapení. Lovili jsme štiky mezi 30 - 75 cm a okouny do 30 cm. Shrnuto: průměrně bylo během šesti dnů chyceno na jednoho rybáře 40 - 50 štik a 30 - 40 okounů. Kolegové rybáři z vedlejší chaty chytili i candáta. Testovali jsme woblery značky DORADO a třpytky zn. HOBBY REFLEX, obojí se ukázaly jako velice dobré nástrahy díky své přirozené barvě i provedení. Osvědčily se stejně dobře jako při lovu v našich vodách. Úlovky byly nejčastěji chyceny na woblery CLASSIC, STICK a INVANDER velikosti 10 - 15 cm v barvách modrá (B), s černými pruhy. Počasí nám přálo, celý týden bylo téměř jasno s mírným větrem a teplotách 19 - 22 stupňů a velice sucho. Houby téměř nerostly. Cesta zpět proběhla již bez problémů. Na tato místa se snad za rok na štiky vypravíme znovu.