Revíry - destinaceEvropaFinskoSouostroví AlandReportážeKrátké zprávy a reportáže

Finsko - Souostroví Aland - Reportáže

Krátké zprávy a reportáže 29.5.2024

Nordqvist 1.-7.6.2024

Ochladilo se, bylo proměnlivé počasí, občas přešla okolo bouřka a panovalo větrné počasí. Ve středu byl takový vítr, že skoro nešlo vyjet na vodu. Hladina vody na Alandu se během týdne vrátila téměř k normálu. Prudká změna počasí však způsobila během dvou dnů pokles teploty vody u hladiny z 22°C na necelých 18°C. A to se štikám ani okounům evidentně nelíbilo.
Celkem jen 6 rybářů registrovalo v revíru Nordqvist v tomto týdnu své úlovky (většina chat byla prázdná nebo obsazená nerybáři).
13 štik délky do 60 cm
5 štik délky 60-80 cm
Nebyla ulovena žádná štika délky nad 80 cm!
Byl uloven jeden candát 61 cm a jen ojedinělí okouni délky do 35 cm.
Štiky ani okouni nebyli aktivní v důsledku prudké změny počasí a poklesu teploty vody.
Podle rybářů, kteří do Nordqvist jezdí pravidelně, byly první dva dny pobytu občas nějaké pěkné záběry a chvílemi byla znát aktivita štik. Od třetího dne však byly ryby jakoby vypnuté a když už byl záběr, pak to bylo jen takové drbnutí nebo přidržení nástrahy. Velmi těžké chytání, navíc většinou komplikované větrem.

Nordqvist 25.-31.5.2024

Nadále bylo velmi teplé a většinou slunečné počasí, většina dnů bezvětří nebo jen mírný vánek, jen v závěru týdne byl jeden větrný den. Teplota vody u hladiny byla kolem 22°C a teplota vody v hloubce 2-3 metry se pohybovala kolem 19°C. V polovině týdne došlo konečně k poklesu tlaku a hladina vody od středy do soboty stoupla z -40 cm na cca -10 cm. Zatím zůstává 10 cm pod normálem.
Celkem 30 rybářů registrovalo v revíru Nordqvist v tomto týdnu své úlovky.
25 štik délky do 60 cm
8,5 štik délky 60-80 cm
0,8 štik délky 80-90 cm
0,3 štik délky 90-100 cm
Celkově nahlásili rybáři ulovení 9 štik délky 90-100 cm a jedna štika byla nad metr délky: 104 cm.
Byli uloven dva candáti: 52 cm a 56 cm. Z několika set ulovených okounů byli dva délky 40-45 cm.
V tomto týdnu byly velké rozdíly v úspěšnosti jednotlivých posádek (část rybářů pojala pobyt velmi relaxačně). Nejúspěšnější posádky ulovily 138 a 192 štik za loď (2 rybáři) za 6 dnů. Štiky byly velmi aktivní, ale často měnily stanoviště, vysoké počty štik byly některý den od "Posranýho kamene" nebo "Hraničního ostrůvku" a další den z "Krakonošova". Velká část ryb ulovena na plandavky.

kvetnova stika z NordqvistAland 25.-31. května 2024
4 účastníci z chaty č.6 v kempu Nordqvist (2 rybáři, 2 sváteční rybáři, rybu chytili všichni). Celkem uloveno 142 ryb (98 štik, 40 okounů, 4 cejni).

Prochytali jsme obvod ostrova Bergo včetně přilehlých ostrůvků.
Největší štiky: 95 cm (jerk 11,5 cm), 1x 93 cm (jerk), 92 cm (gumová žába (!)
Největší okoun: 35 cm (Slider 10 cm)
Největší cejn: +- 50 cm (Slider 10 cm za tlamu)
Pozorování: Los, srnci, lišky (po cestě), jeřábi, bernešky, labutě zpěvné a velké, orel mořský, orlovec říční, kachna hohol, potáplice, bukač (pouze hlas), rybáci, ploštice jehlanka válcovitá a v kempu se pohybující zajíc bělák.

Výjezd na Alandy byl pro naši čtyřčlennou partu premiérový, takže jsme odjížděli s opatrným očekáváním. Cesta byla kratší než tradiční dálky do středního a severního Švédska a po dvojím trajektu jsme dojeli do kempu Nordqvist.
Nordqvist - zapad slunce a pocasi jak na JadranuPočasí bylo spíše jadranovitého typu, teploty dosahovaly 25°C, pouze dvakrát se nebe zatáhlo a tehdy ryby braly nejlíp. Částečně se výhni dalo vyhnout časným vstáváním, ale to by zase nesměly být oslavy hokeje.
Hlavní lovnou rybou byla štika, kterých se nám podařilo chytit 98, přičemž nejúspěšnější nástrahou na větší kusy (80+) byl jerk a v jednom případě žába. Ryby se nezdržovaly na velké plání, ale spíše u rákosí, takže chvíli trvalo, než jsme na to přišli.
Druhou nejčastější rybou byl okoun, těch se povedlo 40 rovných, největší z nich měl 35 cm a přišel rovněž na jerk.
Posledním chytaným druhem, byť většinou neúmyslně a ne zrovna za hlavovou část, byl cejn (4 kusy), který se v mělčích partiích velmi hojně třel. Kousky to byly kolem půl metru a jeden z nich zabral opět na jerk.
Candáti menšího vzrůstu se objevili dva, ale setřepali se ještě před lodí.
Nejúspěšnější nástrahou, jak z předchozího textu vyplývá byl jerk, dále rotačka a na okouny menší gumy. Nástrahy bigbaitového typu úspěch takřka neslavily.

Jarda S.

Aland, Nordqvist 25.5.-1.6. 2024
V Nordqvist už jsem byl, takže jsme věděli, jaká rybařina nás čeká. Naše skupina 7 rybářů a 1 rybářky ulovila celkem 431 štik, (z toho 59 ks mezi 60-80 cm, 7 ks mezi 80-90 cm a 3 devadesátky 93, 94 největší 95 cm kterou ulovila naše kamarádka.
Okounů bylo uloveno celkem 301 ks, většinou 20-, pár jich bylo mezi 20-30cm, 10 ks mezi 30-40 cm, 3ks 40+ a to 41, 41 a 42cm. Sleďů bylo uloveno cca 50-70 ks, jeden cejnek na rotačku a jeden cejn byl podseknutý za hřbet.
95 procent úlovků bylo uloveno na sever od kempu. Na jih jsme raději kvůli nižšímu stavu vody (cca -40cm) nejezdili.
Počasí bylo více než super, kromě středy kdy přes den víc foukal vítr.
Ještě jedna zajímavost, jednomu z nás to upálila štika 120+ metr od lodi, objela 2x lano u kotvy a byla fuč.
K nástrahám: bralo to vesměs na všechno. Štiky byly neuvěřitelně žravé.
PS: Nesmím zapomenout vypíchnout super ubytování a servis lodí, včetně odtahu.
vysazování sticiho pludku v Nordqvist 31.5.2024
S rybářským pozdravem F.CH.

Nordqvist 31.5.2024
Stejně jako každý rok v květnu jsme i dnes vysadili do vod v revíru Nordqvist celkem 90.000 kusů štičího plůdku. Plůdek jsme s Bertilem rozvezli po celém revíru a vysazovali po desítkách-stovkách kusů do rákosin a porostů trav.
Sice se nám štiky v revíru rozmnožují přirozenou cestou, ale tímhle dosazováním si tak trochu pojišťujeme budoucnost - aby nedošlo k úbytku štik, jako například na jižním a jihovýchodním pobřeží Švédska.
A koneckonců si to dosazování můžeme dovolit i díky příspěvkům z prodaných povolenek. Děkujeme všem našim hostům, kteří respektují nastavená pravidla a věříme, že i na dalších pár let mají v Nordqvist úlovky zajištěné!

Kjell-Eric

kvetnova stika z Alandu
zapad slunce a pocasi jak na Jadranu
kvetnove stika z Nordqvist
vysazovani sticiho pludku v Nordqvist 31.5.2024

Nordqvist 18.-25.5.2024

Panovalo velmi teplé a většinou slunečné počasí, několik dnů bezvětří nebo jen mírný vánek. Teplota vody u hladiny byla kolem 19°C a teplota vody v hloubce 2-3 metry se pohybovala kolem 14°C. V důsledku dlouhodobé tlakové výše stále klesá hladina vody, aktuálně je na souostroví Aland hladina moře extrémně nízká, asi 40 cm pod normálem.
Celkem 26 rybářů registrovalo v revíru Nordqvist v tomto týdnu své úlovky.
27,3 štik délky do 60 cm
17,1 štik délky 60-80 cm
4,3 štik délky 80-90 cm
0,9 štik délky 90-100 cm
Celkově nahlásili ulovení 22 štik délky 90-100 cm a 4 štiky byly nad metr délky: 102 cm, 102 cm, 105 cm a 123 cm.
Nebyl uloven žádný candát a bylo uloveno 7 okounů délky 40-45 cm.
Nejúspěšnější posádky ulovily kolem 100-120 štik za loď (2 rybáři) za 6 dnů.

Štika z rodu velkýchAland, Nordqvist 18-25 května 2024

Myslím že se nám zájezd vcelku vydařil. Tedy zejména počasí jsme měli fajn, sluníčko, teplo (tedy přes den), v zásadě nám ani nepršelo.
Teď budu mluvit pouze za část naší výpravy, tedy chaty 2,3 a 8:
Nemyslím, že by tam byl nějaký zásadní problém. Člověk jede na ryby do přírody a ne na žádný pobytový zájezd do hotelu a tak se to i musí brát. Vím jen že kolegové z vedlejší chaty měli jakýsi problém že museli mýt znovu nádobí, protože nebylo řádně umyto a vytírat ve skříních kde bylo prý plno prachu. Ale to jen na okraj, protože si myslím že pozitiva jasně převažují nad negativy.
Já osobně si zájezd užívám jako relax, odpočinek a jakési dobrodružství při čekání že chytnu trofejní rybu. To se mě sice tentokrát nepodařilo, ale i tak jsem si to moc užil.
A teď k rybám. Kolegům z vedlejší chaty se podařilo ulovit štiku 123 cm přímo u lodi na třpytku. Z druhé chaty ulovili největší štiku 93 cm a okouna 49 cm. A nám se s kamarádem podařily mj štiky 103 cm a 94 cm. To je asi tak k těm větším úlovkům.
Okoun z revíru NordqvistJinak to bylo asi tak, že jeden den samé malé štiky od 45 do 55 cm. A třeba 12 kusů za odpoledne. Druhý den na tom samém místě ani záběr a vlastně ani na všech dalších místech, která jsme ten den navštívili. Jeden den foukal tak silný vítr, že jsme v zásadě ani pořádně nevyjeli, po větších plochách jet bylo riskantní, takže jsme chytali tkzv. za větrem kousek od přístaviště. Další den šly štiky cca 60-70 cm.
No a pak přišla středa, kdy jsme s kolegou kápli na hloubce na místo, kde nám skutečně 2 hodiny braly velké štiky viz výše. To bylo neskutečné, skoro co nához to záběr! Neříkám, že jsme všechno chytli, ale za ty dvě hodiny ten zájezd stál za to. Trefili jsme se zřejmě na hloubce do tahu sleďů a ty štiky táhly za nimi.
Druhý den natěšení jsme opět navštívili "naše" místo a za 5 hodin ani záběr!!!!!
Ten den jsme chytili jedno štíhle asi 45 cm! Poznatek z lovu zdejších štik. Pokud se trefím do místa kde ty štiky zrovna jsou a mají chuť brát, tak stále chytám velikostně stejné ryby. Tzn., že v místě kde jsou malé štiky je unikum chytit velkou a naopak. Když jsme chytili velkou rybu a braly, tak jsme chytali jen velké, tedy třeba kolem 80 cm. Někdo to může vnímat jinak, ale není to jen můj poznatek.
Jinak za mou osobu se zájezd povedl (myslím že to tak měli i ostatní), já si odpočinul, zachytal ryby a byl spokojen.
Pozn: pro mě jediné negativum ta rok od roku delší cesta tam a zpět

Vladimír V.

Nerybářova radost z první ryby Aland, Nordqvist 18.-25.5.2024

Štik jsme ulovili přes 100 kusů v délce 40-105 cm.
Ta štika 105 cm byla ulovena 21.5. na gumovou nástrahu zlaté barvy.
Aland je srdcová záležitost mého otce Miroslava, který s PEPOU jezdí od nepaměti. Tento rok jsme měli vyrazit jako rodina a říct si: je to čtvrt století co jsme tady spolu prvně byli. Ale nakonec táta musel na operaci, proto jsem do výpravy doplnil své kamarády a můžu vám říct, že takové nadšení z úlovku jsem u nerybářů ještě neviděl. Jako malí kluci. Výborná banda, zábava, příroda, ryby i počasí, no úžasný zážitek na celý život.

Jiří H.

Krásně zbarvená štikaNordqvist 18.-25.5.2024

Tak letošní výprava na Alandy je za námi, musím říci, že se jednalo o jednu z nejlepších. Po celý týden krásné počasí (pouze v úterý trochu silnější vítr ze severu a v pátek lehce pod mrakem), stále teplo, slunce, jižní až jihovýchodní vítr a hlavně ryby byly při chuti. Ihned v sobotu po příjezdu lehké protažení na Buzeráku a rovnou co do počtu velmi slušné úlovky. Sice se jednalo převážně o menší kusy do 60 cm, ale za to jich bylo dost a k tomu poměrně hodně okounů. V dalších dnech to bylo velmi podobné a ve finále se dostavily i větší štiky a to především v Krakonošovu. Jenom naše loď (dva rybáři) vytáhla dohromady kolem 100 ks štik (větší polovina do 60 cm, velikost 60-80 cm 38 ks, 80-90 cm 4 ks a k tomu 1x 93 cm a 1x 103 cm). A navíc asi 50 okounů. Ti byli sice menší, jen pár kusů bylo přes 30 cm, ale krásná rybařina. Druhá naše loď na tom byla podobně, jen jim chyběly větší ryby kolem metru.
Ve středu jsme si pobyt již tradičně zpestřili chytáním sleďů u Posranýho kamene. Co se týká největších úlovků, povedla se sice jen jedna štika 103 cm, jedna 93 a potom několik krásných štik mezi 80 - 90 cm, ale byly to krásné souboje. Věřím, že následující termíny budou podobné. A nám nezbývá, než se těšit na příští rok.

Antonín Z.

kvetnovy vecer  na souostrovi Aland
kvetnovy vecer na souostrovi Aland
kvetnovy vecer  na souostrovi Aland, Nordqvist
kvetnovy vecer na souostrovi Aland, Nordqvist
pred pulnoci, konec kvetna v Nordqvist
zakrsle borovice na skalach v okoli vyhlidkove platformy u Nordqvist
muzeum Kastelholm - sbirka historickych budov z 18-19 stoleti, vetrny mlyn

Nordqvist 11.-18.5.2024

Relativně teplé a slunečné počasí, většinou bezvětří, po poledni někdy mírný vítr. Teplota vody se zvyšuje, u hladiny už je nad 15°C. V důsledku tlakové výše klesá hladina vody, hladina moře na Alandu je více než 10 cm pod pod normálem.
Celkem 32 rybářů registrovalo v revíru Nordqvist v tomto týdnu své úlovky. V přepočtu na osobu ulovil za 6 dnů rybaření každý z nich v průměru:
26,8 štik délky do 60 cm
10,8 štik délky 60-80 cm
0,3 štik délky 80-90 cm
0,3 štik délky 90-100 cm
Celkově nahlásili rybáři ulovení 11 štik délky 90-100 cm a 3 štiky byly nad metr délky: 103 cm, 105 cm a 109 cm.
Byli uloveni dva candáti délky 60 cm a bylo 6 okounů délky 40-45 cm.
Nejúspěšnější posádky ulovily kolem 110-180 štik za loď (2 rybáři) za 6 dnů.

Slušná štika z revíru NordqvistAlandy 11-18.5.2024

Ahoj, posílám krátký report z Aland. Musím říci, že ač počasí přepychové (celý týden slunce a slunce od rána do večera) a k tomu i příznivý vítr tak ryby jako kdyby tam nežily.

Když jsme dorazili, tak nový rákos ještě nebyl skoro vidět a na konci týdne už dosahoval 35cm. V neděli jsme objeli celý revír zmapovat vaše poznatky a musím říci, že sever opět absolutně mrtvo (po 8 hodinách chytání absolutně bez kontaktu jsem se dočkal záběru až u můstku v Novákovu a to ještě od štiček kolem 40cm), ryby pouze v dolní jižní-části, a to ještě dosti vybíravé. Hodně ryb nám spadlo nebo byly chycené pouze za krajíček tlamy, na jeden háček z trojháčku. Přitom byly některé nacpané k prasknutí.
Okoun 42 cmZe zoufalství jsem zkoušel i spinerbaity a větší či menší gumy typu pig-shad, ale záběru jsem se nedočkal. Optimální byly voblery 9-12cm, na větší opět bez kontaktu a to samé jerky (tajná zbraň loňských sezon opět zklamala - pouze pár malých štik).

Všechny větší štiky chyceny na volné ploše, u rákosin pouze malé do 50cm, takže jsme driftovali od Zdeňkova kolíku po Krakonošovo, jelikož jak psal kolega přede mnou jižní vrak byl obsazen a nebylo možné se tam dostat přes zakotvené lodě.

Celkem jsme ulovili ve 4 lidech 124 štik, z toho bylo 62, tedy plná polovina, nad 60cm.
Každý jsme si vytáhl 1 štiku přes 90cm a o jednu pěknou přišli při zdolávání.
Okounům jsme se moc nevěnovali, ale i přesto jsme jich celkem chytli 36 a když se chytl, tak byl pěkný.

Tedy statisticky 124 štik, 62 mírových, z toho bylo 20 nad 70cm, 1 nad 80cm a 4 nad 90cm (největší 95cm).
Okounů 36 ks z toho nad 30 bylo 26 ks největší 38cm, 40cm, 42cm.

Jinak musím konstatovat, že jsem se poprvé uházel do mrtva. Ztracený telefon Tondy jsme nakonec vyzvedli v Grisslehamnu za což velice děkuji trajektové společnosti za jejich ochotu a vstřícnost.

Míra

Nordqvist 11.-18.5.2024

V neděli 19.5.24 jsme se vrátili domů z expedice Nordqist 2024. 4 rybáři, jedna chata, 2 lodě.

Počasí úplně úžasné, dovolená nádherná. Ale vyvláčet štiku, okouna nebo cokoliv jiného bylo celkem utrpení, dřina a někdy zoufalství. Ale užili jsme si pobyt v plné míře. Nádheru Aland lze těžce něčím nahradit a vyvláčená ryba je víceméně takový bonus k tomu pobytu.
Servis cestovky myslím bezchybný, problémy na místě např. motory lodí řešeno s majitelem telefonicky. Někdy úspěšně, někdy méně. Nakonec nám přiřadil jinou loď a vše bylo v pořádku. Ale to jsou podružné záležitosti kterými si určitě nenecháme zkazit dovolenou.

Antonín J.

Štika 100+ cm ze souostroví AlandNordqvist 11.-18.5.2024

Výprava byla z našeho pohledu byla velmi vydařená, osazenstvo naší chaty dohromady vylovilo 296 ks štik, 274 ks okounů a 1 ks candáta. Nejvíce štik bylo samozřejmě do 60 cm, 50 ks bylo v rozpětí 65 až 80 cm, 2 ks 90 cm, 1 ks 97 cm, 103 cm a 105 cm, okouni všech velikostí, 35 ks bylo od 30 cm do 36 cm, 1 ks 44 cm, candát zřejmě náhodný ve vel. 55 cm mlíčák.

Jako nástrahy nejvíce fungovaly menší woblery, rotačky všech barev do vel. 5 a gumové nástrahy do 12 cm.

Počasí bylo vynikající, celý týden slunečno téměř bez mráčku, slabounký vítr, pouze ve středu více fučelo, ale ryby braly pouze za větru, v tzv. oleji bez záběru. Samozřejmě jsme si byli zachytat i sledě, což nemůžeme žádnou výpravu vynechat, trošku jsme se s tím prali, hejna byly roztroušená do menších seskupení a nebyly na obvyklých místech. Asi po 2 hod. lovu se nám cca 5 m před lodí vynořil 2 x za sebou tuleň v rozpětí 5 s, ovšem telefon jsem neměl v tu chvíli připraven, abych jej vyfotil. Už se těším na další výpravu!