Revíry - destinaceAmerikaAljaškaPumice Creek LodgeReportážeKrátce z Pumice

Aljaška - Pumice Creek Lodge - Reportáže

Krátce z Pumice 17.9.2018

Údaje o počtech táhnoucích lososů do jednotlivých řek Aljašky.

Aljaška - oficiální informace o rybolovu, předpisech, sezónách, tazích ryb, předpovědi na další sezónu, on-line nákup povolenek...

losos čavyča - king salmonAljaška – kingové
v Pumice Creek 2018

Odlet na Aljašku byl letos poněkud komplikovaný. Kvůli onemocnění jednoho pilota v Anchorage přiletělo letadlo z Aljašky o den později a my odlétli z Frankfurtu s jednodenním zpožděním. Ale pobyt v hotelu Sheraton na účet letecké společnosti se dal přežít…
Do Anchorage jsme sice přilétli o jeden den později, ale protože jsme tam měli mít jeden den volna, tak jsme o žádné prutohodiny nepřišli. Po přespání v motelu jsme hned odlétli malou Cesnou (se dvěma mezipřistáními) do Pilot Point, kde už na nás čekal náš starý známý Gary s jeho letadélkem a nadvakrát nás odvezl do Pumice Lodge. Zde se za posledních devět let, kdy jsme tam byli naposledy téměř nic nezměnilo. siven malma - Dolly Varden charRudy je stále stejný - ve svých 73 letech by svojí fyzickou kondicí strčil do kapsy leckterého padesátníka, Gary letos slaví sedmdesátku, ale vypadá stejně, pouze se mezitím popral s medvědem grizzly. Odnesl si z toho zlomenou čelist, pokousaná záda, ruku a pozadí… Po sedmihodinové operaci v Anchorage ho dali zase do kupy a až na mírně vybočenou dolní čelist, kterou ale kryje plnovousem, je zase v pořádku a průvodce lovcům dělá dál.
V kuchyni už není Garyho matka, ale Eskymačka Sally, která vaří stejně dobře, ale má mírné problémy s alkoholem (proto tam žádný alkohol k volnému použití, jako minule, nebyl). Druhého průvodce dělá Sallyin druh Glenn, taky Eskymák, který kupodivu uměl trochu ruštinu- pocházel z vesnice Naknek, kde jeho prarodiče ještě mluvili rusky. Ještě se musím zmínit o labrador retrívrovi Cinder - ten, minule k neutahání v nošení tenisáků, nyní kvůli artróze kyčlí, jen leží u krbu a vše monitoruje.

losos čavyča - king salmon z dolního toku řekyRyby - jen první den jsme zajeli čtyřkolkou k řece Pumice , včechny další dny jsme ráno letěli s Garym na Cinder River a večer zpět. Kvůli neustálému silnému větru a dešti se dalo jenom vláčet. Mušák jsem na kingy vytáhl jen jednou, tak na půl hodiny a pak to zabalil. Ještě poslední večer bylo docela klidno a na mušák se mi podařilo za chvíli “navlíknout" šest nerek-sokayů.
Při vláčení byly nejúspěšnější rotačky Vibrax č.5 a 6, které měly něco červeného nebo oranžového. Na ně brali poctivě jak kingové tak i daleko menší siveni a lososi keta. Chytali jsme na řece převážně u ústí do moře,a tak lososi byli v dobré kondici.
Co se týče kingů, tak jsem se po sledování sonarových počitadel jinde na Aljašce obával, že to nebude nijak slavné, ale nakonec se ta bída vůbec netýkala řek ústících do Bristol Bay a zachytali jsme si víc než slušně. Medvěda jsme viděli jen jednoho a to ještě jen z letadla, jiná zvířata - losi, sobi, bobři, vlčí stopy každý den u lodi a na břehu řeky, ale neviděli jsme je, jako obvykle…

Úlovkový lístek:
9.7.
Vlastík: 6x siven
Vašek: 2x siven
Saša: 3x siven, 4x losos keta (dog salmon)
siveni do 60 cm, lososi keta do 75 cm

jezero u Pumice10.7.
Vlastík: 2x siven
Vašek: 8x losos čavyča-king
Saša: 11x losos čavyča-king, 1x losos gorbuša (pink salmon), 1x losos nerka na mouchu
kingové do jednoho metru

11.7.
Vlastík: 2x losos čavyča-king, 2x siven, Vlastík začal chytat kingy až po několikerém poučení, že třpytku musí nechat volně pracovat samu v proudu a netahat jako o závod
Vašek: 4x losos čavyča-king, 4x losos keta (psí)
Saša: 7x losos čavyča-king, 11x losos keta (psí), 2x siven

12.7.
Vlastík: 2x losos čavyča-king, 1x losos nerka (sockeye), 1x losos keta, 2x siven
Vašek: 4x losos keta (psí), 1x siven

14.7.
Vlastík: 1x losos keta, 1x siven
Vašek: 1x losos čavyča-king, 1x duhák (50cm), 4x losos nerka, 6x losos keta
Saša: 1x losos čavyča-king, 6x losos nerka (sockeye), 6x losos keta (psí), 1x siven
Lososi nerka – sockeye byli slušné velikosti + - 70 cm

Zdraví
Saša

losos keta - chum salmon neboli dog
losos čavyča - king salmon
Pumice Creek Lodge - kucharka a pruvodce
jezero u Pumice

losos cavyca - king, cervenecAlaska Peninsula –
červenec 2014

Po několika letech útlumu se Aljaška konečně dočkala slušného tahu lososů čavyča a nerka (king a sockeye).
Zatímco na řekách centrální Aljašky v povodí řek Yentna, Susitna a Copper river byl tah průměrný a běžným úlovkem bylo 1-10 lososů čavyča na rybáře za týden, na řekách ústících do Bristol Bay (poloostrov Alaska Penninsula a západní pobřeží Aljašky) se týdenní úlovky kingů daly počítat na desítky.
Spolu s lososy vytáhlo do řek i zvýšené množství duháků a sivenů malma (Dolly Varden) a začínají táhnout i lososi kisuč (coho), viz přiložené obrázky z řek Cinder a Meshik.
losos cavyca - king, cervenec
lososi kisuc - coho, srpen

srpenPumice Creek Lodge 18.–25.8.2012

Po loňské výpravě za kingy jsme letos znovu zvolili skvělý rybářský kemp Pumice Creek Lodge.
Protože jsme však ještě nikdy před tím nechytali stříbrňáky - lososy kisuč, jeli jsme v srpnu. Ani tentokrát jsme nebyli zklamáni.
Uznejte sami: nejhorším výsledkem jeden den bylo 5 lososů kisuč-coho na rybáře a den, jinak jsme chytali 15-25 lososů na osobu a den! Většina kisučů vážila 4-5 kg, denně se ulovila alespoň jedna ryba, která měla 6-7 kg a největší losos kisuč vážil plných 10 kg! Všechny lososy jsme ulovili na plandavky a na rotačky.
Kromě stříbrných lososů kisuč jsme chytili každý den i několik pstruhů duhových a sivenů malma, většinou 40-55 cm.
Největší siven měřil 68 cm.
pstruh duhovy 80 cm, 4,35 kg - srpenNejvětší duhák byl opravdu pěkný kousek – měřil 80 cm, vážil 4,35 kg, ulovil ho Krupička Martin junior. Dokonce i naši průvodci si tuhle rybu fotografovali a Garry záznam o ulovení trofejního duháka posílal k registraci do Alaska Fish and Game. Nejednalo se o tažnou formu duháka steelheada, ale o klasického duháka (jen trochu přerostlého).
Příští rok pojedeme do Pumice zase, tentokrát chceme vyzkoušet začátek tahu kingů v červnu.

Zdraví
Martin K.

Pumice 7.-14. července 2012
Tak je u konce sezóna lovu kingů - lososů čavyča.
Stejně jako v předchozích letech, je i v roce 2012 jasné, že kingů táhne do řek stále méně. Na poloostrově Kenai, v povodí řeky Susitna, ale i na některých řekách v Bristolském zálivu byl letos vyhlášen zákaz lovu kingů. Že se kingové nesmí lovit na většině míst na Kenai, to jsme si už zvykli, ale Susitna a dokonce Bristol Bay, to bylo letos snad prvně. Co je horší, situace se asi těmito omezeními nezlepší, jedná se pravděpodobně o dlouhodobý trend. Co budou rybáři a všichni ti rybářští průvodci a hotely dělat na Kenai, když tam i nadále bude vyhlašován zákaz lovu kingů v řekách, to nevím. Nezbude jim, než jezdit na moře halibuty nebo se bavit chytáním duháků.
U nás na řekách Cinder a Meshik se lososi čavyča chytali v celkem normálních počtech. Nemyslím, že by jich letos přitáhlo méně, spíše dělala problémy vysoká hladina vody způsobená extrémní sněhovou pokrývkou. Sněhu bylo letos hodně na celé Aljašce i na západním pobřeží Kanady a tak to měli rybáři v červnu a počátkem července trochu těžší.
V našich řekách sice nemáme žádná zásadní omezení, která by se týkala lovu kingů, ale dobrovolně se snažíme populaci kingů podpořit tím, že na jídlo nebo na zamražení či uzení bereme jen mlíčáky. Všechny jikrnačky se snažíme vracet vodě (pokud není poraněná, nebo zcela vysílená). Myslím, že všichni zákazníci tenhle přístup chápou a podporují.
Máme teď s pruvodci Rudym a Toddem dva týdny volno a pak se vracíme zpět do Pumice. To už ale nebudou na programu kingové, nýbrž stříbrňáci - lososi kisuč.

Z letní Aljašky zdraví
Gary

lov lososu cavyca-king na rece CinderPumice 1.-6. července 2012
Naše výprava byla cestou do Pumice Creek Lodge trochu zklamaná, nebo spíše rozčarovaná. V podmínkách jaké jsme zažili, byla voda spíše pro vyznavače přívlače. Moucha byla problém, ne že by se nedali lososi chytit, ale nešlo zabrodit a hlavně vyšší sněhová voda bránila rozpoznání dna a reliéfu řeky.
Já byl také trochu překvapený. Mluvil jsem s Romanem Havlíčkem, který byl v loňském roce z Pumice nadšený. Na druhou stranu kuchyně byla výborná a naše vnitřní pohoda také. Také druhý průvodce Rudy byl bezvadný.
Dnes víme, že pro naší další výpravu již toto místo nezvolíme, nicméně nikdo z nás nelituje, že na lovu kingů na Aljašce byl.

Nevím statistiky ode všech, vím mě a Dana protože jsme měli nejvíc a trošku jsme se hecovali:
Viktor: king-čavyča 19 ks, největší 104 cm. Na mušku king-čavyča 1x, chum-keta 8x, red-nerka za tlamu 3x jinak cca 15x, siven 2x, duhák 2x
Dan: king-čavyča 16 ks, největší 99 cm z toho na mušku 1 nebo 2
Petr V: king-čavyča 8 ks, z toho na mušku 3 ks, ten měl největší výdrž

Pruvodce Rudy s labradorem CinderJá si myslím, že se v našem případě sešlo prostě několik negativních věcí způsobených vysokým stavem vody. My jsme nemohli ani na jinou řeku, třeba na Meshiku nešlo v rozbahněném terénu přistát atd.
V každém případě jsem si nikdy takové ryby nezachytal a to platí nejen o mě. Dan toho má za sebou asi víc, ale jak Petr Doležal, Radek i druhý Petr byli samozřejmě kingy nadšení. Jen ta omlácená ruka od kličky muškařského navijáku chyběla, protože většina velkých lososů byla na přívlač.

S pozdravem
Viktor J.

Pumice Creek Lodge 9.-16.7.2011
...zachytali jsme skvěle a byla dobrá parta, ale vůbec jsme rybaření neměli snadné. Problémy nám dělalo špatné počasí a dva dny jsme nemohli používat letadlo - Gary říkal, že jsme měli nejhorší letové počasí za poslední 4 roky.
Lososů bylo v řece dost, ale chvíli nám trvalo, než jsme se naučili "jak na ně".
Všichni jsme vláčeli, vesměs na rotačky a na plandavky. Chtěli jsme si usnadnit rybaření používáním jiker, ale průvodci nám to zatrhli - ryb bylo v řece hodně a jak řekl Tod "s jikrama byste to měli moc snadný, to by nebyl žádný sport". A měl pravdu.
Nakonec jsme celá naše výprava (6 rybářů) ulovili 92 kingů, což za 5 dní chytání není na místní poměry nijak závratné číslo, ale co se velikosti ulovených ryb týče, zapsali jsme se do historie lodge hned několika kousky:
zdolali jsme lososy čavyča - kingy 114 cm (18 kg), 110 cm (20 kg!) a 102 cm (15 kg) + několik ryb 14 kg. Ta dvacetikilová ryba je aktuálně rekordem řeky Cinder a byl to neuvěřitelný cvalík.
Samozřejmě jsme ulovili i celou řadu lososů nerka a keta. Největší losos keta měřil 82 cm.
Příští rok jedeme do Pumice znovu, ale tentokrát zkusíme v srpnu stříbrňáky - lososy kisuč.

Martin K.

Pumice Creek Lodge 2.-9.7.2011
Větrné počasí, velká oblačnost, ale skvělé rybaření. Šest rybářů chytalo 5 dní na řece Cinder a jeden den na řece Meshik. Dohromady ulovili přes sto lososů čavyča-king o hmotnosti 7-12 kg. Dvě třetiny ryb bylo na přívlač nebo na jikry a třetina ulovených ryb na mušku. Kromě kingů bylo chyceno i několik lososů nerka, ti však už byli vzhledem k časnému tahu hodně červení a každý den si každý z rybářů chytil i 2-5 zcela stříbrných, čerstvě natažených lososů keta (3-5 kg) a 1-2 duháky. Největší z duháků měřil 66 cm a na mušku bylo uloveno i několik sivenů malma (Dolly Varden), největší 62 cm.
V Pumice Creek Lodge mají letos nového kuchaře. Je to kamarád Toda – jednoho z průvodců, původem z Tennesee a vaří opravdu úžasně. Především moučníky byly fantastické.

losos cavyca-king, Cinder riverDuben 2011
Podle výkazů provedených ADFG (aljašský úřad pro lov a rybolov) bylo v roce 2010 flotilou aljašských komerčních rybářů uloveno do sítí 51.000 lososů královských - čavyča. Ryby byly obvykle uloveny při lovu treskovitých ryb jako "náhodný úlovek".
Aljašské úřady se snaží bojovat proti "náhodnému" lovu lososů čavyča a vytvořily kvótu na "maximální počet náhodně ulovených lososů čavyča" - pro rok 2011 je stanovena na 22.500 kusů lososů královských. Jen pro představu - to je asi polovina celkového počtu lososů čavyča táhnoucích do řek na poloostrově Kenai.
Jak toho chtějí úřady docílit? Na každé lodi bude jeden ADFG-certifikovaný inspektor, který po náhodném ulovení lososů královských rozhodne o změně loviště! Z těchto inspektorů asi aljašští komerční rybáři moc velkou radost mít nebudou. To jsem zvědav, kolik inspektorů "spadne" přes palubu. Kdyby takoví inspektoři pracovali na ruských lodích, asi by tam brzy spadli všichni...
My se můžeme těšit, že se toto opatření projeví na zvýšeném počtu lososů čavyča táhnoucích v červnu a červenci do aljašských řek.

Úspěšnou sezónu na Aljašce přeje
Zdeněk

Video z výpravy do Pumice Creek Lodge a Národního parku Katmai

Aljaska - letadlo ve kterem medved hledal potravu...Říjen 2009
Rybářská sezóna končí v Pumice Creek Lodge v polovině září. Ne snad, že by v dalších týdnech ve zdejších řekách už ryby nebyly, ale začíná sezóna lovecká a pro rybáře i lovce není v lodge dost místa. A rovněž z bezpečnostních důvodů je vhodnější, když se v době lovu pohybuje po okolí co nejméně lidí...
V okolí Pumice se loví losi, sobi, medvědi hnědí-grizzly a v návaznosti na předpisy i vlci.

Začátkem října se jeden z Garryho (majitele Pumice) přátel vracel z lovu do Anchorage s uloveným losem na palubě svého malého letadla. A protože se chtěl úlovkem pochlubit, navíc se schylovalo k večeru (a Garry měl dobrou zásobu české slivovice), rozhodl se přistát v Pumice Creek Lodge a přenocovat tam.
Zaparkoval letadlo před lodge, kde trávil příjemný večer i noc.
Jaké bylo jeho překvapení, když ráno uviděl své letadlo!
Vůně losího masa přilákala medvěda, který se snažil nějak k té pochoutce dostat. Ale otevřít letadlo není pro medvěda tak úplně snadné. Grizzly se nakonec k masu nedostal, ale poškodil kabinu i trup letadla a zničil kola.
Aljaska - opravene letadlo pozkozene medvedemPo několika hodinách práce s igelitovou plachtou a lepicí páskou však bylo letadlo opraveno a šťastně doletělo do Anchorage...
V divočině si každý musí poradit jak umí...

Pumice Creek Lodge4.-11. červenec 2009 - Pumice Creek Lodge
Super počasí, denně jsem měl 4-8 kingů (lososů čavyča) na mouchu a ostatní kolegové až 19 kingů denně na přívlač + lososi keta, nerka, duháci... Lososi většinou stříbrní - krásně čerstvě natažení z moře.
Trvalo nám skoro dva dny, než jsme přišli na způsob jak ryby regulérně lovit a nepodsekávat, což ukazuje i statistika našich úlovků:

Pumice Creek LodgeNeděle 5.7., řeka Cinder
Pavel 5x nerka a 3x keta podseklé
Zdeněk – 1x nerka a 1x jack na přívlač
Jirka – 7x nerka, 1x keta – vše podseklé
Saša – 1x king, 1x nerka, 1x keta – vše podseklé
Láďa – 1x king na plandavku, 2x duhák (65-68 cm) moucha+přívlač, 2x jack (přívlač), 1x nerka podseklá
Já – 1x jack 40 cm

Pondělí 6.7., řeka Cinder
Pavel – 4x king 90-97 cm, vše na jikru
Zdenek 1x king 97 cm na jikry
Jirka – 10x king na jikry, 1x pink-gorbusa
Saša – 2x king na jikry (75-88 cm), 4x keta (podseklé), 7x nerka (podseklé)
Láďa – 4x keta na mouchu, 2x nerka-podseklá
Já – 2x nerka a 2x keta na mušku, 1x siven dolly na mušku 40 cm

losos cavyca-king, Meshik river, pruvodce GarryÚterý 7.7.
Řeka Cinder
Pavel – 2x duhák 60 cm na přívlač, 2x nerka přívlač a muška (do 70 cm), 1x king 80 cm na plandavku
Zdeněk – 1x king na jikry
Jirka – 2x king na jikry, 2x duhák na jikry+1x duhák na rotačku (do 68 cm), 1x gorbuša 35 cm
Řeka Meshik
Saša – 7x king (na přívlač, 1x na mušku), 1x nerka na mušku (60-70 cm)
Láďa – 2x king, 1x keta, 1x nerka – vše na mušku
Já – 7x king (na mušku-jigstreamer, 1x na přívlač), 1x keta, 2x nerka, 1x jack (vše muška)

losos keta - Cinder riverStředa 8.7.
Rybaříme všichni na Cinder river. Ráno je zataženo, chvílemi mží. V podvečer, když se vracíme z řeky, tak se vyjasňuje a opět se otevírá panorama hor od sopky Unumigmak ke kaldeře Aniakchak.
Viděli jsme u řeky jednoho soba karibu, orly bělohlavé a jeřáby.
Pavel – 2x duhák (cca 60 cm), 5x king, 1x gorbuša, 1x keta, 1x nerka – na plandavku
Zdeněk - 2x duhák (50 a 58 cm), 3x nerka, 2x keta, 2x jack
Jirka – 12x king, 1x keta, 2x nerka – na jikry a na plandavku
Saša – 4x king na jikry
Láďa – 5x king, 2x keta – vše na mušku
Já – 6x king, 3x jack, 3x keta úplně stříbrná – vše na mušku

losos cavyca-king, 12 kg - Cinder riverČtvrtek 9.7.
Rybaříme všichni na Cinder river. Ráno je mlha – nízká oblačnost. Čekáme do 9.00, než se mlha trochu zvedne a může se letět. Během dne se pak vyjasňuje a odpoledne je úplně jasno, večer v 19.00 je teplota před chatou 23°C ve stínu.
Odpoledne chytal Láďa asi 400 m nad námi, za zákrutou. Saša, který ho měl na dohled hlásil, že zdolával jednu ketu za druhou a pár si jich dal na písčitou kosu, ze které chytá. Protože už jsme naši kingovou jámu důkladně prochytali, nastupujeme do lodě a jedeme pro Láďu. Jen co vyjíždíme za zatáčku, naskýtá se nám neuvěřitelný pohled. Láďa zdolává rybu zabrozen po pás do vody a 50 metrů nad ním medvěd odnáší z písčité kosy lososa. Medvěd zmizel ve vysoké trávě na břehu dříve, než jsme stačili vyndat naše kamery a fotoaparáty. Láďa je docela rád, že jsme přijeli a zatímco zdolává lososa čavyču, líčí nám své setkání s míškem:“Nejdřív jsem na mělčině chytal kety a pak se mi vypnul jeden king v prohlubni u druhého b břehu. Tak jsem si zabrodil dál do vody a po pár náhozech jsem zasekl toho kinga, co ho mám furt na prutě. Chvilku se s ním přitahuju a najednou mám takovej ten pocit, že se na mne někdo dívá. Ohlídku se a u mejch lososů stojí medvěd a kouká na mě. Moh jsem od něj bejt dvacet, možná třicet metrů. Naštěstí king táhl po proudu dolů a tak jsem šel pomalu s ním, pryč od medvěda. No a to jste akorát přijeli vy.“ Náhle se medvěd znovu objevil a začal šmejdit na písčině, odkud před chvílí odnesl lososy. Rychle vytahujeme kamery a Láďa se snaží zdolat lososa, kterému se z vody nijak nechce. Naše přítomnost bručouna nijak nevzrušuje. Klidně si šmajdá po břehu tam a zpátky a hledá další ryby. Rudy, náš průvodce, má loď připravenou v pohotovostní poloze a Láďa během necelé čtvrthodinky zdolává svou rybu. Mohutný dvanáctikilový mlíčák lososa čavyča končí v podběráku a my raději odjíždíme k jiné jámě – tady už je rybářů na náš vkus trochu moc…
losos nerka 4 kg, Cinder riverPavel – 1x duhák 60 cm, 6x keta, 3x nerka – vše na mušku
Zdeněk – 4x king na jikry, 1x pink, 1x nerka – na přívlač
Jirka – 9x king na jikry, 2x keta a 1x jack
Saša – 1x keta na mušku (vše mu padalo)
Láďa – 1x king, 15x keta na mušku (z toho mu dvě kety sežral medvěd)
Já – 2x king, 7x keta na mušku

Pátek 10.7.
Jasno, slunečno. Ráno bylo chladno, okolo 10°C, ale přes den vystoupila teplota na 25°C ve stínu.
já s Láďou a Sašou chytáme na Cinder river a ostatní letí na Meshik.
Ryby v jasném počasí vůbec nebraly. Skoro všechny ryby ulovené na mušku byly dopoledne. Odpoledne už jsme pár ryb jen podsekli na soutoku, ale na nástrahy ryby nereagovaly.
Pavel – 3x king do 98 cm, 1x keta a 2x siven na přívlač
Zdeněk – 2x king a 1x nerka na rotačku, 5x king na jikry
Jirka – 2x king do 98 cm, 1x nerka a 1x siven na přívlač a 6x king na jikry
Saša – 1x nerka do 70 cm, 4x keta
Láďa – 1x nerka, 8x keta, 3x siven do 55 cm
Já – 2x keta do 75 cm, 2x duhák á 48 cm, 1x jack

Pohled na sopku Chiginagak od reky CinderNejúspěšnější vláčecí nástrahy byly plandavky pixie a rotačky. Pro lov lososů čavyča jsou bezkonkurenčně nejúspěšnější nástrahou jikry, nicméně i na mušky jsme dokázali ulovit hodně ryb, ale musely být aktivní. Z mušek se nejvíce osvědčily zatížené streamery s velkýma očima barvy tmavě fialové, případně svítivě zelené prezentované na suché šňůře na třímetrovém návazci 0,45 mm. Velmi důležité je vedení mušky, která by měla volně pohybovat směrem po proudu, případně vertikálně, ale ne proti proudu.