Revíry - destinaceEvropaŠvédskoHälsinglandReportážeTestovací výprava Bergsjö 24.-31. května 2018

Švédsko - Hälsingland - Reportáže

Testovací výprava Bergsjö 24.-31. května 2018 11.6.2018

jezero Kyrksjon - obvykla velikost stikVzhledem k teplému a slunečnému počasí jsme po konzultaci všech členů výpravy jezdili na ryby až po 16 hodině a zůstávali pozdě do noci. Postupně jsme zjistili, že poslední záběry byly vždy do 22 hodiny. Potom už žádný záběr nepřišel ani jeden den. Průměrně se chytalo 10ks štik denně. Večerní rybolov byl jako přes kopírák, sem tam záběr při prohazování mělčin se starým rákosím, sem tam záběr na troling. Jeden den se více chytlo vláčením druhý zas trolingem.

Naše výprava začala ve čtvrtek 24.5.2018 odjezdem z Ostravy směr Rostock, odkud nám ve 22:30 vyplouval trajekt do švédského Trelleborgu. Cestou tam měl trajekt 3h zpoždění a jelikož byla cesta do přístavu bez komplikací, tak jsme v přístavu čekali více než 5h. Cestou zpět bylo vše v pohodě a celých 1800 km proběhlo bez komplikací včetně trajektu.
kvetnova metrovkaV pátek byl plánovaný příjezd kolem 4 hodiny odpoledne, ale díky zpoždění trajektu jsme dorazili na místo o půl sedmé večer, kde na nás již čekali naši průvodci Simon a jeho otec Björn. Předali nám dům Bagarstugan. Samotný dům, nebo spíš domek leží 15m vedle domu majitele, je poměrně staršího data a v minulém století sloužil jako pekárna chleba. Domek je pohodlný pro 4 lidi. V domku se nachází jedna ložnice se 3mi lůžky, jedno dole a dvě nahoře (horší přístup, nic pro starší osoby) dále se v domku nachází novější rozkládací sedačka, kde se pohodlně vyspí i pár, jinak slouží pro 4 osobu. Kuchyň je standardně vybavena el. Sporákem s el. troubou, digestoř, klasická lednice s mrazákem dole, mikrovlnka, hrníčky, talíře, pánve, hrnce, příbory. Co jsme postrádali, tak byla varná konvice a nějaký velký hrnec. Velký stůl s 6 židlemi v kuchyni a druhý stůl se 6 židlemi v místnosti s rozkládací sedačkou. Dále je v domě toaleta spojená se sprchovým koutem odděleným závěsem. Druhá sprcha a sauna se nachází asi 10m vedle domu v další hospodářské budově. Parkování je na pozemku majitele hned vedle domu. Obchod s potravinami se nachází asi 2 minuty chůzí od domku. V Bergsjö jsou k dispozici i 2 pizzerie. Dále se tam nachází obchod pro rybáře, lovce, zahrádkáře a kutily v jednom. Moc rybářského vybavení tam ale nemají.

Po předání domu jsme zamířili k molu, kde pro nás měli připravené 2 lodě. Jedna loď byla menší cca 3,5m s malým otočným motorem 2,5 koně, který byl bez zpátečky, pouze jedna rychlost vpřed. Pro náš rybolov dostačující. Druhá loď byla podstatně větší cca 4,5m s větším motorem 5 koní. Tento motor měl klasicky i zpátečku. Na lodi byli sice 2 rybáři, ale pohodlně by chytali i 3 rybáři. Po celou dobu pobytu nebyl žádný problém s loděmi ani s motory. Na každé lodi byly k dispozici trolingové držáky. Možno až 6 držáků.
Po předání lodí jsme se vrátili zpět do domu, který leží asi 500m od kotviště lodí. Björn nám doporučil, abychom raději rybářské věci nenechávali v lodi i přesto že molo je uzamčené, což bylo trochu nepohodlné a museli jsme jezdit do kotviště lodí autem.
Rybářské povolení stálo 150 SEK. Povolení platí nejen na dvě jezera Kyrksjön a Storsjön, ale na celou oblast Bergsjö. Bohužel nás ale na jiná jezera nepustili s vysvětlením, že teprve začínají se sportovním rybolovem a že mají lodě jen na dvou zmíněných jezerech, která by chtěli více zviditelnit.
Po vybalení věcí bylo 10 večer, tak už to na ryby nevyšlo. Domluvili jsme se s průvodcem Simonem na ráno v 8.00 na molu na ukázku jezer Kyrksjon a Storsjon.

Ráno jsme se vydali se Simonem na prohlídku jezer. Jelikož si na to vzal svou loď s motorem o výkonu 90 koní, tak jsme se přesouvali docela rychle. Ukázal nám spoustu míst, kde se loví štiky a okouni. První jezero Kyrksjön má poměrně rovinaté dno bez velkých kamenitých částí. Průměrná hloubka jezera je 4-6m a maximální hloubka je cca 18m. Přechody hloubek jsou většinou pozvolné. V severní části jezera je velká mělčina do 1,5m která postupně zarůstá stulíky.
Druhé jezero Storsjön je podstatně větší, členitější s větší hloubkou až 35m. Průměrná hloubka jezera je 6-12m. Na jezeru je několik ostrovů což pomáhá při větrném počasí. Je zde také spousta mělkých zátok s rákosím. Častěji se zde střídají hloubky. Voda v jezerech i v řece je hodně tmavá, až rašelinově černá.
S průvodcem jsme strávili na vodě 4-5h převážně ukázkami míst a povídáním, kde se jaká ryba chytla. Samotnému rybolovu jsme se věnovali jen lehce. Ve čtyřech lidech se chytla pouze jedna štika 60cm na mělčině u ostrůvku v jezeru Kyrksjön. Dávali jsme to za vinu velmi teplému a slunečnému počasí.

rovných 110 cm, kvetnova stikaPo obědě a malé siestě jsme se vydali v na první pořádný test zdejších vod. Na vodě jsme byli až do 23:00 prochytávali jsme mělčiny se starým rákosím (nové ještě nevyrostlo) a poměrně hodně jsme trolovali. Celkem jsme chytli 8 štik a 2 okouny. Největší štika toho dne měřila 85 cm. Okoun měl 32 cm. První den na nás rozhodně velký dojem neudělal. Na švédské poměry to není zrovna velké číslo. Co jsme v tu dobu ještě nevěděli bylo to, že celý týden bude pokračovat ve stejném duchu. Počasí bylo nádherné, bez jediného mráčku s průměrnou teplotou ve stínu 24 stupňů, ale to není zrovna ideální počasí na štiky. Naši průvodci nám řekli, že ryby berou nejlépe brzy ráno do 3 hodin do 8 a pak až večer od 17:00. Jelikož jsme přijížděli na domek kolem 23 hodiny, tak byl docela problém vstávat ráno na 3 hodinu, ale i to jsme vyzkoušeli. Rybolov od 3 hodin do 8 byl totální propadák. Za celou dobu byl jen jeden záběr, když jsme prohazovali koryto, kde se řeka vlévá do jezera. Štika 50cm byla jen slabá náplast.
Po konzultaci všech členů výpravy jsme jezdili na ryby až po 16 hodině a zůstávali pozdě do noci. Postupně jsme zjistili, že poslední záběry byly vždy do 22 hodiny. Potom už žádný záběr nepřišel ani jeden den. Průměrně se chytalo 10ks štik denně. Večerní rybolov byl jako přes kopírák, sem tam záběr při prohazování mělčin se starým rákosím, sem tam záběr na troling. Jeden den se více chytlo vláčením druhý zas trolingem. Předposlední den se lišil tím, že při prochytávání mělčiny se starým rákosím jsme asi za hodinu chytli 11 štik ve dvou, ale vše mezi 45 – 55cm.

pohled na reku vtekajici do jezeraVe čtvrtek s námi na rybách byli i naši průvodci s tím, že nám ukážou lov zdejších vyhlášených okounů. Dle jejich slov se zde chytají kusy do 3kg. Běžná velikost je 1,5kg. Přivezli si svou loď a všechny tři lodě jsme vyrazili kousek od mola na hloubku asi 5m. Byla to placka bez kamení, ale říkali, že okouni se drží při dně, tak jdou špatně vidět na sonaru. Po dvaceti minutách házení středních gum měl Simon záběr a vytáhl krásného okouna 43cm, 1,2kg. Bohužel to byl jediný okoun, který se v ten den chytil a naši průvodci po 3 hodinách usoudili, že zkrátka neberou.
Jedno ráno jsme byli vyzkoušet i místí řeku v úseku pod vodní elektrárnou s doporučením Simona, že se zde vyskytují pstruzi. V řece byla lehce zvednutá hladina, tak míst na prohazování nebylo mnoho. Chytili jsme 2 okouny a Martinovi zabral jeden pstruh na gumovou rybku. Záběr byl ale tak nečekaný, než zareagoval, tak se pstruh plácal v porostu u břehu a vybojoval si život. Další záběry v řece už nepřišly, ani v jiné dny.

pstruhove jezero vysad a chytNavštívili jsme také pstruhové jezero „put and take“, které je vzdálené asi 10km od domu. Jezero není moc veliké a dá se celé obejít dokola a prohazovat z různých míst. Na toto jezero jezdí i místní lidé a většinou chytají na položenou. Jako návnadu mají většinou powerbait nebo jinou hmotu s atraktanty. Cena povolenky je 120 SEK a platí se přímo u jezera do schránky, kde je i trhací povolenka, kde si každý rybář zapíše datum a jméno. Jezero jsme obešli celé, ale bohužel žádný záběr nepřišel, i když se nějaký pstruh místy objevil u hladiny.

Statistika úlovků:
celkem bylo uloveno za 6 dnů ve 4 lidech 60 štik a 4 okouni.
štika do 60cm – 40ks
štika nad 60cm – 15ks
štika nad 90 cm – 5ks velikosti 92, 95, 100, 110 a 117cm.
Okoun 4ks velikosti 25cm řeka, 25cm řeka, 32 a 33cm jezero.

Jakubova stika 117 cm
doporucene nastrahy
lov okounu z lode
okoun 25 cm z reky
reka vtekajici do jezera
vetsi z lodi na jezere Kyrksjon
trolling na jezere
pulnoc na jezere Kyrksjon
stika 73 cm
stika 110 cm

Co se týče pravidel rybolovu v tomto trevíru, tak jsou na jezerech povoleny všechny způsoby rybolovu včetně trolingu s více udicemi. Minimální lovná míra pstruha a lipana je 35 cm. Štiky délky nad 80 cm musejí být ihned po zdolání puštěny na svobodu. Hosté domku by měli lovit ryby metodou „chyť a pusť“, ale ponechání ryby k okamžité konzumaci je povoleno. Lov lipanů je zakázán 1.-31.května a lov pstruhů je zakázán od 1.září do 31.prosince.
Revír hodnotíme celkově kladně. Jde vidět, že ryby v jezerech jsou a to i ty rekordní, jen prostě nebylo to správné počasí a aktivita ryb nebyla veliká.