Revíry - destinaceEvropaŠvédskoHälsinglandReportážePostřehy, aktuality a krátké zprávy

Švédsko - Hälsingland - Reportáže

Postřehy, aktuality a krátké zprávy 22.2.2024

Velikonoční rybaření u ostrova Sundholmen

Dříve byla populace táhnoucích pstruhů z jezera Storsjön sledována na rybím přechodu kamerovým systémem, který ukázal i exempláře pstruhů do délky 99 cm - viz statistiky a záběry z kamer z let 2017 a 2018.
Velkých jezerních pstruhů není v jezerním systému Storsjon-Bäckesjön mnoho, ale občas se je podaří ulovit, jak ostatně ukazují záběry z letošního velikonočního rybaření. Na Velikonoce mi opět přijely děti a vnoučata. Chlapi bydleli v chatě na ostrově Sundholmen a ženské s dětma obsadily dům.
Kromě sauny, večerních diskusí a pojídání-popíjení dobrot, byl na programu i jarní rybolov na dírkách. Na slunci bylo fajn, ale ráno bylo pořád -8°C a led má stále půlmetrovou tloušťku! Mimo jiné se synovi povedl tenhle parádní pstruh obecný o hmotnosti 5,2 kg, kterého jsme po zvážení a focení zase vrátili do jezera. viz amatérské video, které je dělané trochu ve spěchu, protože jsme pstruha chtěli zdravého co nejrychleji pustit zpět do jezera

Veselé Velikonoce přeje

Večerní rybaření Konec prázdnin v Aspvikenu

Švédsko je jednou z mála evropských rybářských adres, jejíž obrovský potenciál má příznivcům přívlače či muškaření stále co nabídnout, a to i přes relativně krátkou sezonu. Někdy vás přijme s náručí skutečně otevřenou, jindy vám dá tvrdě najevo, že toho zdaleka neumíte tolik, kolik si myslíte. Takové rybaření ale zkrátka je. Ať tak, či onak, stačí jednou zažít stylové ubytování uprostřed nádherné přírody, milé hostitele, pověstný klid, výtečné rybaření a je z toho láska na celý život.

Letošní návštěvu jsme si se synem školou povinným a kamarádem Láďou naplánovali na konec prázdnin, tedy na poslední srpnový týden. Řekněme si otevřeně, že bychom v kalendáři určitě našli potenciálně daleko lepší termíny, nicméně Štěpánovo nadšení z loňského premiérového roku, kdy se v Laponsku pod Borkovým odborným vedením učil muškařit a následně ulovil i krásnou štiku, jsem rád podpořil bez ohledu na nejistý výsledek. Daleko důležitější pro mne bylo strávit společný týden v režimu nefalšované pánské jízdy.

Okoun ulovený na přívlačPůvodně jsme s Láďou plánovali vrátit se na nějaké důvěrně známé místo, ale osud tomu chtěl jinak, protože vše již bylo kompletně obsazené. Rozhodli jsme se tedy vydat do neznáma a na Zdeňkovo vřelé doporučení navštívit chatu Aspviken na břehu jezera Bäckesjön. Cesta proběhla bez zádrhelů, jedinou vadou na kráse byla skutečnost, že v sobotu neexistovalo žádné vhodné letecké spojení do Stockholmu za adekvátní cenu, a tak jsme vyrazili přes Vídeň o den dříve, což se nakonec ukázalo jako dobrý tah. Stihli jsme si v klidu vše potřebné nakoupit a příjemně se po cestě vyspat v Bollnäs v pěkně zařízeném víkendovém domku.

V předem domluvený čas jsme se pak potkali s majitelem chaty na břehu jezera, kam se nám podařilo v klidu dorazit bez navigace pouze s itinerářem k cestě od CK Pepa. Chválím! Pro mou trochu autistickou povahu jsou naprosto přesné instrukce vždy důležitým zdrojem klidu pro cestování. Gunnar je velmi milý, pracovitý člověk se smyslem pro řád a pořádek, a tak vše, co vám zapůjčí, funguje přesně tak, jak má. Chata je navíc velmi pěkná, prostorná, s citem zařízená a skvěle vybavená. Nadstandardní je v porovnání s ostatními destinacemi i pěkná loď se silným motorem, příďovým elektromotorem a moderním echolotem. Zázemí a prostředky k rybaření tedy perfektní, zbývalo už jen využít těchto zajímavých výhod na vodě.

Štika y jezera StorsjonOčekával jsem, že letní rybaření nebude jednoduché, ale takový nezájem ryb prakticky o cokoliv, co jsme do vody nahodili, mě trochu rozhodil. Je však potřeba ještě zmínit fakt, že hladina vody v jezeře vystoupala po vydatných srpnových deštích v kraji Hälsingland o více než metr a její teplota přesahovala 19 °C. K normálu tohoto období tedy hodně daleko a podobné to bylo i na vodě. Na každou rybu jsme se za slunečného počasí hodně nadřeli, a když už jsme podlehli falešné chvilkové euforii a začali si bláhově myslet, že víme, brzy nás příroda přesvědčila o opaku. Jisté bylo, že v mělkých pasážích chyběl život, trávy a lekníny ukryla vodní hladina a samostatné ryby se bohužel neukazovaly ani ve sloupci. Jediná místa, kde občas člověk něco viděl, byla na hranách ze sedmi do dvanácti, někdy i šestnácti metrů. Ryby ležely netečně na dně a přimět je k záběru bylo téměř nad lidské síly.
Chata AspvikenI tak jsme nakonec něco ulovili, možná i šťastnou náhodou, ale to k rybaření samozřejmě patří také. Mé statistiky z letního rybaření se většinou plnily slušnými počty menších, až středních ryb, tady to tentokrát dopadlo úplně obráceně. Ryb nebylo mnoho, zato jsme si každý ulovili jednu kolem metru a Láďa k tomu přidal ještě nádherného okouna pouhé dva centimetry pod magickou čárkou s padesátkou.

Rybářský týden jsme si všichni užili náramně. Nechyběla báječná grilovačka se západem slunce na terase a Láďova legendární smaženice z lišek a křemenáčů. Chata je jedním slovem skvělá, místo naprosto úžasné, loď pro tři rybáře úplně akorát a revír má rozhodně co nabídnout. Škoda že jsme jeho potenciál trochu lépe nevyužili, ale o to víc nás bude lákat k další návštěvě.

Z Českých Budějovic zdraví Radek Diviš

Štika z jezera Storsjon
Aspviken - štika
Štika ulovená na přívlač
Aspviken - štika ulovená na přívlač
Jezero Storsjon

Štika z jezera StorsjonSundholmen 2.-9.9.2023

Voda v jezeře byla po deštích velmi vysoká. Pár dní před naším příjezdem byla dokonce voda až v sauně. Když jsme přijeli, byla sice už pod úrovní podlahy, ale pořád o cca třičtvrtě metru nad normálem.

Hned při prvním výjezdu jsme chytili štiku přes metr a říkali si, jak to bude parádní rybačka. Ale nakonec to bylo docela těžké. Ryby jsme díky echolotu vždy našli, ale ulovit je bylo dost složité a nebýt kvalitních echolotů, tak nevím, nevím...
Zvláštní bylo, že i když jsme našli hejno okounů, tak se podařilo ulovit jednoho a šlus, dál už nic. Zase jsme museli hledat jinou skupinu ryb.

Jedna z posádek si dokonce dva dny nešáhla na rybu. Ale když už se něco podařilo, bylo to velikostně nadprůměrné. Největší štiky měřily 115 a 105 cm, největší okoun 47 cm.

A jak voda v průběhu týdne pořád klesala, tak se nám podařilo trefit vrtulí kámen. Jezdili jsme pořád stejnou cestou zpět do přístaviště podle našich předchozích tras v echolotu a nějak jsme si neuvědomili, že každým dnem je hladina níže... byla to docela rána, ale naštěstí se nic hrozného nestalo.

Pavel Š.

Sundholmen - vysoká vodaSundholmen a Aspviken 14.8.2023

Asi jste v médiích zaregistrovali bouře a přívalové deště, které postihly jižní polovinu Švédska a Norska. Tady u nás šíleně pršelo a říčka Valjan, která ústí do jezera šla z obvyklého průtoku 1,5 kubíku na 57 kubíků! Hladina vody v jezeře Storsjön se během posledních dvou týdnů zvedla o plný metr! Nikdy před tím se nic takového nestalo - občas kry na jaře, když se prudce oteplí a fouká vítr, ucpou výtok z jezera a pak stoupne voda na 3-4 dny, ale aby v létě stoupla voda v jezeře o metr, to tu ještě nebylo.
Chaty Sundholmen i Aspviken jsou OK, ale v sauně, která je na břehu, je vody skoro po kolena. Je to jen čistá voda a tak zase až klesne, tak to nenapáchá žádné velké škody, jen budeme mít v sauně krásně umytou podlahu.
Hosté, kteří zde byli v minulém týdnu, odjeli o dva dny dříve domů - už je nebavilo pořád sedět v chatě a sledovat, jak leje.
Teď už je zase normální počasí, voda v jezeře začala pomalu klesat a za týden už snad bude na normálu. To jsem zvědav, co tomu budou říkat ryby.

Rostou!Švédsko, Sundholmen 5.-12. srpna 2023

Tentokrát počasí velmi změnilo naše plány. Bouře Hans nám v podstatě nedovolila chytat. Dostali jsme se na vodu na pár hodin a ani jsme nebyli moc úspěšní.

Voda v jezeře nepřetržitě stoupala, velké vlny a přívalový déšť v podstatě zlikvidovaly pláž před chatou.
Když už voda dosáhla úrovně mola a sauny, rozhodli jsme se ostrov opustit a zbytek dovolené jsme trávili ve Stockholmu.

Jan J

Štika 119 cmSundholmen 3.8.2023

Stejně jako každý rok, mám i letos od začátku července celou rozvětvenu rodinu na letním bytě v chatách Sundholmen a Aspviken. Můj vnuk dnes přemluvil tátu, tedy mého syna, aby si ráno zajeli na ryby na jezero Storsjön.
A úlovek stál za to: vnuk ulovil na velký twister štiku délky 119 cm! Sám ji neudržel, tak mu ji na fotku musel podržet táta, zatímco on fotil.
No, má ve svých 11-ti letech ulovenou štiku 119 cm a z loňska okouna 51 cm. To se mu bude asi těžko překonávat!

Švédsko-Sundholmen 27.5.-2.6.2023

Povedl se nám výběr jezera i výborná byla i úroveň služeb poskytovaných na místě. Výprava byla, i přes silný vítr, zatím nejlepší (doposud jsme byli 5krát v Lesjon). Četnost záběrů byla téměř neuvěřitelná, poprvé musím konstatovat, že jedinými limity byla naše fyzická připravenost a snad trochu počasí. Poprvé jsme také nemuseli pátrat, kdy je ten správný čas. Rozhodně jsme nebyli zvyklí, že aktivita nepolevovala ani po půlnoci. Ulovené štiky byly z 90 procent mezi 65 až 75 cm zhruba 150 ks (úžasné, na Lesjonu byla většina štik 50-65 cm), přes 80 cm 15krát, přes 90 cm 5krát, největší 104 cm.
Největší ryby jsme měli z hran kolem 8 až 10 m hloubky.

Alexandr K.

Aspviken 10.-11. června 2023

Konečně se pořádně oteplilo a s rostoucí teplotou vody vzrostla i jarní žravost štik. Dvojice hostů v Aspviken ulovila hned večer po příjezdu štiku délky 125 cm. Chytli ji v zátoce u chaty, prakticky pár metrů od kotviště lodí, vlastně ještě dříve, než se stačili rozkoukat, seznámit s lodí a vyjet na jezero!
Následující den, v neděli, pak přidali ještě jednu 110 cm.

Švédsko-Sundholmen 3.-10. června 2023

První červnový týden v Sundholmen byl na svém začátku chladnější, než bych čekal. Ale po několika letech rybaření v tomhle revíru již víme, kam jet pro hezký úlovek. Byly štiky kolem metru, ale samozřejmě bylo i spousta malých, až neuvěřitelných miništik 25-30 cm.
Zaplatili jsme si den na řece (chyť a pusť) a byl i pstruh, něco tak krásného jsme dlouho neviděli. Prostě nádhera.

Míla M.

Štika z jezera StorsjonŠvédsko-Aspviken 26.5.-1.6.2023

Celkově bych náš týdenní testovací pobyt v Aspviken hodnotil jako souboj s počasím. Kromě prvního a pátého dne, kdy byl malý vítr a teplo, jsme se bohužel potýkali s ochlazením vody nebo extrémně silným větrem, případně s obojím. Ale i tak to byl skvělý relax ve výjimečně hezky položené chatě, na parádně vybavené lodi a na krásném jezeře. Počty lovených štik nebyly až na dva dny vůbec špatné (5-12 štik za osobu a den), téměř polovina ulovených štik měřila nad 60 cm, ale kromě dvou osmdesátek a jedné devadesátky jsme si bohužel nesáhli na větší rybu. Velké štiky na jezerech Storsjön a Bäckasjön rozhodně jsou, což nám ukázali kolegové z chaty Sundholmen během našeho pobytu a zejména o týden dříve, kdy ulovili štiky 111 cm, 107 cm, 106 cm, 105 cm, 104 cm, 101 cm.
S tím ochlazením to byla opravdu smůla a také musím sebekriticky přiznat, že jsme na vodě trávili poněkud méně času než obvykle a trochu více jsme relaxovali a užívali si pohodu s výhledem na jezero. Rozhodně to nebyla moje poslední návštěva téhle lokality a někdy v červnu nebo v září, případně v říjnu se sem rád vrátím.

Zděněk Edelmann

Sundholmen 23.5.2023

Tak nám v sobotu 20.5. přijeli první letošní hosté.
V neděli se rozkoukávali v revíru a v pondělí už začali propadat depresi, že nejsou schopní nic kloudného chytit.
Dnes v úterý byli jako vyměnění - ve třech ulovili štiky 111 cm (12 kg), 107 cm, 104 cm, jednu devadesátku a dvě přes 80 cm. Bylo hezky teplo a štiky prostě začaly žrát. Zítra se má ochladit a pršet, takže žrát přestanou, ale hosté už snad depresi propadat nebudou...

Zdraví Gunnar

Sundholmen - okoun 49 cmSundholmen 13-20 srpna 2022

Cesta i pobyt probíhaly podle plánu.

Ve čtyřech rybářích jsme ulovili 99 ks štik, z toho bylo 17 ks nad 70 cm délky.
Kromě štik jsme zdolali minimálně 30 okounů, 15 ks nad 30 cm, největší okoun měřil 49 cm.
Největší štika měřila 95 cm a byla ulovena ve čtvrtek 18.8. 2022 na popper při hladinové přívlači.

V době našeho pobytu bylo jezero plné po deštích, byly zaplavené traviny v zátokách. Štiky vyjížděly do zatopených travin za rybičkami, kterých tam bylo plno.

Chytali jsme převážně v mělkých vodách na hlavním jezeře i za tratí, kam se nechalo bez problémů zajet.

Perfektní rybařina!!

Vladimír N.

Sundholmen - štika 107 cmSundholmen 15.-18.6.2022

Tentokrát jsme odjížděli trochu netradičně v úterý 14.6.2022 neboť jsme uprostřed týdne střídali druhou skupinu naší výpravy.
Cesta probíhala bez problémů jen nás trochu překvapilo, že nejen na trajektu ale i v obchodech ve Švédsku nechtějí platbu hotově, ale upřednostňují kartu.
Počasí na ostrově bylo po 4 dny slunečné a teplé, jen nižší hladina vody v jezeře nás limitovala v průjezdech určitými úseky. Když jsem projížděl mezi ostrovy se slovy, tady byla vloni někde pod vodou skála, tak i přesto že jsem ubral, už jsem tak rychle nestihl zvednout motor. A tak vím, že nová vrtule stojí 900,-švédů.
Ryby byly poměrně aktivní, hlavně v mělčích partiích. Největší ryba výpravy štika 107cm, 4ks byly přes 90cm. Chytalo se okolo 8-12 štik na osobu/den. Větší okouny se nám ulovit tentokrát nepodařilo.
Za mojí posádku spokojenost, část výpravy nebyla z revíru tak nadšená vzhledem k jeho velké rozloze a krátké době pobytu. Co říci na závěr? 3 dny rybaření na Sundholmenu je fakt málo. Už dnes vím, že sem zase rád vrátím.

Vašek

Švédsko-Sundholmen 29.května-4.června 2022

Od dubna až do minulého týdne prakticky nepršelo. Hladina vody v jezeře je půl metru pod normálem. A minulý týden, když dorazili první letošní hosté, začalo pršet. Trochu jako naschvál, ale naši rybáři si poradili. Navzdory nízké hladině vody vím, že ulovili pár metrových štik.

Sundholmen v ziměSundholmen 19.1.2022

Poměrně dlouho se teploty pohybovaly kolem 0, ale teď už pár dní mrzne. Na jezeře je konečně tak tlustý led, že mohu k chatě na ostrově dojet autem, dovézt nějaký ten materiál a konečně udělat na chatě a sauně pár úprav a oprav, které plánuji už od jara. Na začátku sezóny bude vše hotovo a připraveno na první letošní rybáře.

Ze Sundholmen zdraví

Sundholmen v kraji Hälsingland – prosinec 2021

Do Sundholmenu dorazila zima.
Mrzne až praští (až -20°C), jezero je zamrzlé a nasněžilo.
Vypadá to pohádkově!

Ze Švédska zdraví

Sundholmen 5.-12.6.2021

Z důvodů pracovního nasazení v průběhu roku, jsem zvolil tento druh
rybolovu okolo ostrova Sundholmen.
Co se týká rybolovu, tak jsem již určitě navštívil místa ve Švédsku, kde
jsem si zachytal více.
Ale co se týká relaxu, tak toto bylo pro mne nejzajímavější místo.
Kolegové to pojali stejným způsobem, proto jsme po týdnu odjížděli s totálně
"čistou hlavou".
Je zde naprostý klid a pokud někdo nepožaduje velký mrazák na ryby (a to
nebyl náš případ) a sprchu s teplou vodou, nemá to tu žádnou chybu.
Člověk zde zapomene na všechny všední starosti a uvědomí si i některé
důležité životní hodnoty.
Podmínkou je samozřejmě buďto vypnutý, či přesměrovaný mobil.
Ale abych nebyl jen pozitivní, je tu poměrně dost komárů, ale s tím nemá majitel
této chaty, nic společného.
Majitel je velmi milý a myslím, že i přímý člověk.