Revíry - destinaceEvropaŠvédskoGiman - HelesjoReportážeKrátké zprávy, postřehy

Švédsko - Giman - Helesjo - Reportáže

Krátké zprávy, postřehy 3.7.2024

Helesjo-Karlsnaset 8-15 června 2024

Výlet na sever se povedl a užili jsem si volno s rybařinou.
Cesta autem z Brna přes Polsko do Gdaňsk, trajekt přes noc do Nynashamnu a pak dojezd na místo jen nějakých 550km, to byla dobrá volba a cesta byla pro nás komfortnější než přes Trelleborg. I přes vyšší cenu za trajekt. Příště asi už jen tudy i přes částečnou jízdu po tankodromu polských dálnic, hlavně na jihu.

Ubytování bylo ve standardu a správce Sten byl opět spolehlivý a přátelský. Lokalitu jsme znali z dřívějška, kdy jsme bydleli v Klokaru.

A už k rybolovu. Počasí nám moc nepřálo, hlavně první tři dny téměř propršely, teplota vzduchu někde mezi 8-11°C, voda byla někde na 15°C, kosa a na ryby to myslím mělo vliv. Od středy pršelo jen přeháňkově, ale kolem se honily bouřky a tlak dost lítal až do konce našeho turnusu.I přesto jsme si to užili a něco nachytali.

Velikostně byly štiky až na výjimky velikostně menší než minule a přes 90% bylo od 30-60cm. Okouni opět na výjimky prckové do 25cm a spíš 10-20 (ale 3-ka rotačka pro ně nebyla problém). Ale těch pěkných velkých jsme nakonec chytili více než dříve. Částečně to je tím, že jsme chytali převážně rákosiny a jejich mělké okolí a spíš nástrahy light a UL. Na otevřené vodě záběry z počátku nebyly žádné a házet dlouho na prázdno nás moc nebaví.

Nejvíc ryb a největší jsme našli na spodním jezeře. První a třetí jezero byla spíš na zábavu na menší ryby. Druhé jezero (to u domku Karlsnaset) bylo letos za mě rybářsky nejslabší. Minule však patřilo k TOP! Ale i přesto se pár větších ryb povedlo, některé nádherné.

A již tradiční statistika, 2lodi, 4 rybáři:
Okoun - 469ks , z toho nad 30cm 16ks ( max 39, 3x40, 42, 43 – na žábu)
Štika - 210 ks z toho nad 60cm pouze 19ks (max 82,97, TOP 115cm - opravdu vyžraná mamina, dle lovce Honzy odhadem 15-17kg)
2x plotice a 1x cejn (cca 55cm)

Potkali jsme u vody losa a nej kuriozitou byla krátká zdolávačka Honzy, kdy mu na rotnu zabral okoun(ek), který po cestě k lodi nejprve jednou ztěžknul, následně ještě víc a nabral pořádně na síle. Po přitažení k lodi se nám naskytl neobvyklý a zajímavý pohled. Okoun cca 15 cm visí na rotačce, v hubě ho drží nějaká 50-tka a tu v půlce drží štika +90. Než jsem vytáhl podběrák s cílem chytit tripletu, tak se holky odporoučely a okoun zůstal na třpytce viset sám. Moc zajímavý pohled a myslím, že přes obecnou laxnost k záběrům se ukázalo, že jsou ty větší ryby schopny zaútočit kdykoli, pokud je jiná ryba v blízkosti vyprovokuje.
Plusem počasí bylo, že jsme se moc nespálili a nebyli téměř vůbec komáři.
Pstruhová jezírka jsme nezkoušeli, ten týden byl zase nějak krátký...
Díky za služby, které byly opět na výbornou a už se těšíme na příští rok.

Zdeněk P.

Helesjo- Karlsnaset 1-8 června 2024

V Helesjo bylo zase krásně. Bydlelo se nám v Karlsnasetu stejně dobře, jako v Klockaru loni. Domácí i jeho paní byli fajn a o víkendu, když jsme přijeli, tam byli i mladí. Asi pomáhali s úklidem. Hned nám gratulovali, jak jsme Švédy vyřadili v hokeji. Dobře jsme pokecali.
S rybařinou to bylo slušné. Hlavně začátek pobytu byl dobrý, první tři dny bylo ještě teplo, přes den kolem 20°C. Ve středu se ochladilo na necelých 10°C a pak to bralo hůře.
Okouni brali méně než loni, ale chytli jsme. Nechytli jsme žádné obry, ale pár jich ke 40 cm bylo. Štik mezi 65 a 75 docela dost, tak jsme měli ryby na pánvi každý den a je pravda, že ryba z té čisté vody je fakt nějaká lepší než doma a navíc s kvalitním bílým vínem...
Chytli jsme 9 štik mezi 90 a 100 cm, největší jedna 100 cm. Takže ty opravdu
velké jsme nějak minuli. Chytali jsme okolo rákosin. Já jsem ty své 93 a 95 cm "vytáhl" z rákosí na plandavku - travnatku (lžičku se "schovaným" háčkem). Podle mne štiky byly na mělčinách. Ve větší hloubce jsme je nenašli a nechytali. No, jezera v Helesjo jsou celkem mělčí.
Voda byla teplá, s kolegou jsme si každé ráno zaplavali. V Helesjo je krásně. Já bych se tam klidně hned vrátil.

Včera odpoledne při zahájení, když jsme na naší také krásné Nežárce pod Jemčinou "vymodlili" každý jednoho okouna, jsem mohl porovnávat.

Franta F.

Giman 1.-8.6.2024

Po příjezdu nás překvapilo letní počasí, průměrná denní teplota 25°C a luxusní koupání. Ve středním Švédsku začátkem června! Překvapením byla i obsazenost celého kempu, je vidět, že našim rybářům se tu líbí.

Štik bylo na mělčinách a v březích spousta, i když menších velikostí, většinou do 60 cm. Problém byl udržet ryby na prutě - většina jich při útoku na hladině nástrahu nedobrala nebo spadla.

Aktivita okounu byla fantastická jak na hlavním toku, tak na okolních jezírkách. Povedlo se množství okounů nad 40 cm.
Jinak opět výlet do rybářovy fantazie a už se těšíme na příští rok!

jesen z řekyNaše úlovky:
Štika 50 ks do 60cm, 20 ks nad 60 cm. Největší měřila 98 cm a byla ulovena na slider.

Okoun 50 ks do 30 cm, 30 ks nad 30 cm a 10 ks nad 40 cm. Největší měřili 48 cm, 46 cm a 44 cm.

Jesenů 15 ks nad 40 cm, největší 52 cm na rotačku.
Ti jeseni byli příjemným překvapením, na přívlač skvěle bojovné ryby.

Ale největším zážitkem byla štika, která nám zabrala hned dvakrát za sebou. Na první hod ukousla 70-ku fluorcarbon, který používám při lovu okounů, když je někde hodně štik. Tak jsem to znovu navázal a na druhý hod vzala 5 cm slidera modré barvy. Při vylovení měla v hubě obě nástrahy. Bylo to na prut 18 g a pletenku 0,06 mm. Po vyfocení byla ryba bez újmy puštěna zpět.

Jaroslav S.

Štika 1m+ z jezera LungsjonŠvedsko, Helesjo 1.6-8.6.2024

Ako sme sa dozvedeli po príchode panovalo už tri týždne extrémne teplé ale stabilné počasie, čo sa ale malo zmeniť. Po peknej nedeli sa počasie stalo veľmi premenlivým, dážd striedalo slnko, búrka, dokonca aj krúpy, prietrž mračien a ochladilo sa aj o viac ako 10 stupňov. Teplota vody za 4 dni klesla o 4 stupne a hladina trochu, ale viditelne klesala, no nič ideálne. Samozrejme sa to odrazilo aj na aktivite rýb, ktoré klesli do hlbších častí jazier a ich agresivita hodne klesla a ak zobrali nástrahu, tak len velmi opatrne čoho následkom bolo niekolko pekných štúk padnutých pri člne, keďže sa snažíme boj skrátit čo na najkratšiu dobu, aby sme ryby vracali vode čo najmenej unavené. Nepomohla tomu ani pravidelná výmena hákov na nástrahách za nové. Podstatné je, že máte vtedy na člne dobrého partáka a veríte že tým dalším hodom sa to zmení.
Ryby sme chytali každý deň na všetkých jazerách. Velmi dobre sme si zachytali aj na pstruhovom jazere kde väčšina chytených rýb bola 35+. Výprava dopadla za nás úspešne, ryby sme chytili, podmienky tie nikdy nebudú ideálne, tým sa treba len prispôsobit.

Stručná štatistika za 2 rybárov :
Štuky do 90 cm sme nepočítali
90-99cm 5ks
100+ 3ks max 107cm

Vlado a Štefan

Švedsko-Helesjo, Karlsnaset 25.5.-1.6.2024

Měli jsme štěstí na krásné počasí, které touto dobou nebývá zvykem.
Ubytování pěkné, lodě v pořádku. Majitel byl ochotný a vše proběhlo bez problémů. Náročnější hosté by zde asi měli problém, když budou vyžadovat wifi, televizi, vyšší komfort a nadstandardní servis majitele. Nám stačilo jen jednou doplnit benzín, což Sten udělal po zaslání sms. To zaslání sms dopředu je asi ideál.
Musíme potvrdit, že tento rybářský revír je opravdu parádní! V 6 lidech bylo uloveno okolo 400 štik a hodně z nich bylo v kategorii trofejních. Potěšilo nás i velké množství krásných okounů.
Jediné co mám trochu komplikovalo život, bylo množství komárů a much, kterých se s ohledem na počasí letos ve Švédsku urodilo. Doporučuji vzít si mucholapky a odpuzovače komárů.

Cejn na gumu - za hubuŠtiky 80 - 99 cm: 24 ks
Štiky nad 100 cm: 9 ks (2x100, 2x101, 102, 105, 106, 110 a 111 cm)
Největší okouni, 44 cm a 45 cm a jeden dravý útočný cejn 58 cm :-)
90 % ryb bylo ze 4. jezera, kde jsme chytali nejvíc.
Úlovky tedy dobré, ale zadarmo to nebylo, k větší rybě se musel člověk
proházet a zkoušet co se dá. Spousta ryb do nástrah nešla naplno a jen
sledovala nástrahy. Ryby v revíru koncem května podle mě zažily teplotní šok, echolot běžně ukazoval 20 až 22°C! Štiky po zdolání byly dost hotové. Jsou po tření, pokousané a relativně vysoká teplota vody jim taky nesvědčí. I přes snahu rychlé fotky a hned je pustit jsem každou větší rybu 5 min. rozdýchával u lodi, než byla v pohodě.
Celkově velká spokojenost

JL

Štika ulovená na přítokuŠvédsko, Helesjo 25.5.-1.6.2024

Počasí bylo až netypické pro tuto lokalitu v tento termín. Teploty dosahovaly odpoledne i 25-27°C. Bylo i hodně slunečno. Trochu vyšší stav vody. Při odjezdu byl ale patrný mírný pokles hladiny. Brzo ráno teploty kolem 9-10°C. Extrémní výskyt komárů, letos se ve Švédsku urodili!
Za celou výpravu můžu říct, že jsme si to maximálně užili (z 6 členů na této lokalitě byli 4 prvně) . Vše vyšlo skvěle včetně dlouhé cesty.

Odchytali jsme převážně tato jezera:
1) Lungsjon = za mně po X výpravách je to stále nejlepší jezero na chytání velkých štik, hlavně v dolní části mezi ostrůvky, kde je dost kamenů/skal a s pobřežní, rákosovou a podvodní vegetací. Letos se nám tam ale vůbec nedařilo. Největší zdolaná štika na tomhle jezeře 90 cm. Jinak vše mezi 50-70cm. Pár menších okounů 25-30 cm.
2) Trossjon a Bodsjon - letos jsme se těmto jezerům nevěnovali
3) Hallsjon = pod chatou u přítoku v brzkých ranních hodinách se podařilo zdolat štiku 2x 90 a 101cm a k tomu pár menších do 80cm. Na přítoku do tohoto jezera nad chatou pak 99, 100, 104, 107, 107. Zjevně tam stále byly ryby vyjeté po tření a na menší vodě šlo rybu snadno ,,trefit,,. Tření určitě proběhlo díky nástupu teplého počasí už dříve.
Má přes metr!4) Bursjon = pouze jedna výprava. Dost foukalo. Jezero má loď bez motoru a bohužel tam je kotva, co při větších vlnách loď moc neudrží na místě. Pouze pár menších štik, největší 75. Bez okouna (poslední výpravu v 2022 tam byl největší zdolaný 48cm).
5) Pstruhová jezera Backsjon + Harsjon = měli jsem pouze jednu výpravu na pár hodin a pouze menší pstruhy do 35cm.

Celkový počet štik všech velikostí za celou výpravu v 6 lidech odhaduji na cca 150ks. Největší 90 cm, 90 , 90, 99, 100 , 101, 104, 107cm a 107 cm.

Ladislav D.

Podzimní štika 100+ z Helesjo Helesjo 23.-30.9.2023

Štik uloveno přes 100ks na loď, těch větších (95-101cm) uloveno 8ks celkem.

Největší okoun měl 45cm, okounů uloveno nepočítaně.

Nejvíce času jsme strávili na čtvrtém jezeře, bylo jednak nejhezčí a svým profilem i nejzajímavější. První jezero bylo také dobré, 3 velké štiky jsou z něho, zde jsme každý den začínali a skoro vždy i končili. Na 2. a 3. to bylo slabší, ale i tak se tam nějaká 70 píchla.

Gulášek od Gullika byl luxusní a sauna na břehu... prostě sen!

Petr K.

Švédsko - Giman 11-24 srpna 2023

V tomto revíru u řeky Giman jsme už dříve byli, pořád je tu hezky a vše funguje, jak má.
Rybářsky to však tentokrát bylo slabší. Štik jsme chytli cca 70 ks od 55 do 106 cm, převládaly štiky kolem 65 cm, těch bylo asi 90%. Okounů tentokrát jen 8 ks, od 20 cm do 35 cm. Největší štika měla 106 cm, ulovena 14.8. na přívlač na hloubce, největší okoun měřil 35 cm, zabral na menší wobler. Ulovit se mi podařilo tři jelce jeseny kolem 25 cm. Chytil jsem je na malé rotační třpytky na jezeře Alan před chatou.
Na Gimanu jsem již po čvrté a tolik vody v řece i v jezerech tu nikdy nebylo. Hladina jezera Alan byla cca 0,5,m nad normál, peřeje byly slyšet až do chaty.
Nejvíce ryb se chytlo na prvním jezeře, v řece byl silný proud a chytat se moc nedalo.
První dva dny byly velice deštivé a chladné, ale od třetího dne panovaly teploty cca 20-25°C a do konce pobytu ani nezapršelo a hladiny jezer byly jako rybník. Není tedy divu, že záběry byly velmi opatrné a vše na hloubce, mělčiny a rákosiny vůbec nic.
My jsme i vášniví houbaři. A tady s houbami není problém, takovou nadílku jsem tu ještě neviděl.
Pár dní bylo tak teplých že se celá osádka chaty koupala v jezeře.

Radek S.

Štika cca 70 cm z Giman Švédsko-Giman 14-25 července 2023

Děkujeme za zorganizování výpravy do švédského revíru Giman.
Dovolená se líbila. Cesta autem na sever Švédska je teda úmorná, ale stálo to za to. Kluci, kterým jsem tuto dovolenou sliboval několik let, byli nadšeni. V Giman se líbilo i manželce, která jako nerybářka chytila stejně druhů ryb jako my a dokonce se jí dařilo s francouzským návazcem lovit v peřejích lipany.
Červenec není úplně nej pro lov velkých štik a tak ulovení větších štik nebylo vůbec jednoduché. V rákosí byla poschovávána jen štíhlata a ty jsme lovit nechtěli. Větší štiky byly na hloubkách a bylo obtížné je zvednout, natož přimět k záběru. Během rybolovu na průtočných jezerech a rozlitinách řeky Giman jsme vyzkoušeli snad všechny nástrahy a to i ty, o kterých jsem netušil, že je mám. Nejvíc štik 60-80 cm jsme ulovili na woblery rapala jointed, nils master a slider.
Okouny jsme na Alanu chytali jen malé. Větších nad 35 se povedlo jen pár. Skvěle jsme si zachytali na lesním jezeru s obsádkou okounů, kdy jsme ulovili 20 okounů 35-40 cm a spousty menších.
Na lesních jezerech s obsádkou pstruha a sivena jsme již tak úspěšní nebyli. Podařilo se nám za dvě výpravy ulovit jen pár menších pstruhů, několik sivenů kolem 40 cm a ze čtyř velkých sivenů přes 60 cm jsme zdolali jen jednoho.
V peřejích řeky Giman jsme lovili lipany ve velikostech 30-40 cm, okouny a jen asi pět pstruhů okolo 35 cm.
Žádnou přesnou statistiku úlovků jsme si nevedli a já osobně jsem většinu ryb ani neměřil. Zhruba jsme ulovili:
Štiky asi 20 kusů 60-80 cm, nej štika 81 cm
Okouni asi 25 ks 35-40 cm
Pstruzi 15-20 ks 25-40 cm
Siveni 5 ks kolem 40 cm a jeden velký ulovený 20.7. na rotačku 67 cm
Lipani 15-20 ks, většinou 30-40 cm, nej lipan 41 cm
Několik jesenů, nej 43 cm
Revír se nám líbil ohromně. Krásná příroda a velká rozmanitost. Střídali jsme lov štik na průtočných jezerech s muškařením v peřejích či lovem sivenů, pstruhů a okounů na lesních jezerech. Jsem rád, že jsme jeli na 10 dní a ani tak se nedá tento revír prochytat.
Hezký zbytek léta přejí

Hlaváčovi

Rybaření na jednom z lesních jezírek
Okoun z rozlitiny
Giman - rybaření v peřeji
Siven z lesního jezera

Štika 76 cm z Helesjo Helesjo 1.-8.7.2023

Vsechno probehlo jak melo, na jednicku. V prvni rade domek a pan domaci opet v pohode a v naprostem poradku. Snad jen jedna z lodi byla strasne vratka a spatne fungovalo razeni, ale to jsme pochopitelne zvladli :-)

Rybolov byl letos trosku jiny. Nebylo uloveno tolik ryby, jak jsme zvykli, ale za prve jsme jeli docela pozde a za druhe to teple pocasi rybolovu asi taky nepridalo.

Ja jsem letos vzal na ryby poprve meho mladsiho syna, ktery se s vláčením v podstate seznamoval, a proto jsme take nezajizdeli do moc zarostlych brehu a davali jsme vetsi pozor na nastrahy a udice. Jeden z dalsich duvodu, proc jsme letos chytili o neco min.

Kluci na druhe lodi se toho nebali a na vysledku to bylo znat. Pochytali hodne stik i okounu, ale vetsinou to byly mensi kousky.
Objevily se i nejake 60-tky, ale bylo jich tentokrat opravdu mene. Okouni to same, docela dost, ale hlavne mali.
Co se tyka vetsich ryb, tak prikladam fotky. Vsechny byly vraceny vode :-)
Jinak revir ale v zadnem pripade nezklamal. Mame ho vsichni jako jeden z nejlepsich a vrele doporucujeme.

Petr J.

Helesjo - okoun
Helesjo - pstruh ze pstruhového jezera