Revíry - destinaceEvropaŠvédskoGafsele - LapponiaReportážeZprávy a krátké reportáže

Švédsko - Gafsele - Lapponia - Reportáže

Zprávy a krátké reportáže 22.6.2023

okoun z LapponiaLapponia 10.-17. června 2023

Tuto výpravu přirovnáváme k Mistrovství světa ve fotbale v roce 2022. Dřívější vítězové (Německo nebo Brazílie) odjeli s prázdnou a zklamáním. Chorvati - dobrý, ale spíše podceňovaný tým si např. Brazilce dali ke svačině, urvali 3. místo a světu ukázali, že se s nima má ještě počítat. A ačkoliv celý průběh byl tak nějak nudný, tak z finálových týmů, které po celou dobu "něčím vynikaly" si sedli v nastavení u konce celého zápasu všichni na prdel...

Týden před naším příjezdem byly ještě přízemní mrazíky a snad i sněhové přeháňky, ale my jsme si užívali slunce, nebe bez mráčku a teploty 22-28°C, takže „z extrému do extrému“. Loďky jsme točili po jezerech spíš méně. Ačkoliv nám Emil, náš skvělý hostitel a průvodce, doporučoval jedno menší jezírko v lese a hlavní - velké jezero Sangsjon, nakonec jsme se na něj nedostali, a zaměřili se každý na své oblibené jezero nebo jezera. Větší gumy se rovnaly ztracenému času.. Z cca 5 štik, které jsme filetovali, měly všechny prázdný žalůdek, takže prostě vůbec nežraly. Fungovaly hlavně větší plandavky a lov u rákosí, které nám rostlo doslova před očima.

Štika z revíru LapponiaNa doporučení Emila (majitele chaty Lapponia a místního rybářského průvodce) se naše loďka (já a Doktor) zaměřila, bez ohledu na průběžné úspěchy ostatních u rákosí, na střední hloubky od 3 do 6 metrů - prostě dále od rákosí. Ale na žádném ze třech větších jezer (Rissjon, Lomsjon a menší Saxsvattnet - každému jsme dali 1-2 dny lovu + jedno dopoledne na říčním systému menších jezer u chaty) jsme moc neuspěli a vytáhli jen 31 menších štik (40-55 cm), pak jednu 74 cm (já) a Doktor pak přidal devadesátku. Já chytal jen větší gumy (16-24 cm), dokud dovolila záda. Když jsme nástrahy zmenšili (twistery a gumy do 16 cm), tak je často atakovali pěkní okouni (ty jsem měl nejhezčí já - 40, 41 a 42 cm). Doktor občas zkusil woblera nebo rotačku, o trochu více házel i do mělčí vody, štik měl 20, já jen 11.

DubletaDruhá loďka Trnkobranců zkoušela hlavně řeku a menší jezerní systém u chaty, ale nepřeháněli to nějak moc s časem na vodě. Z 30 ulovených štik byly dvě sedmdesátky, zbytek malé ryby. A jeden raritní úlovek: trolingový prut s multíkem a gumovým pstruhem, který podle otupělých špiček trojháků mohl být ve vodě asi tak měsíc. Pravděpodobně ten prut utopil někdo z místních rybářů. Ale jako největší raritu měli štiku 70 cm která v sobě měla natrávený zbytek cca 40 cm štiky.

Posádka Tigermana a Marcka nachytala přes týden přes 100 štik a pořádně prochytali hlavně dlouhé jezero Rissjon. Většinu štik měli v rozmezí 40-55 cm, ale měli i 6 štik od 70 do 78 cm + v 7 večer v pátek rybu výpravy, štiku 107 cm, která vzala plandavku. S gumami a rotačkami se trápili první dva dny, pak zjistili, že to jede hlavně na velké plandavky a zaměřovali se více na lov u rákosí.

Na pěkné úlovky byla nejúspěšnější loďka Kuchařů, která se soustředila hlavně na jezero Saxsvattnet. Tuba hned první den vytáhl 94 cm štiku a Kárl druhý den 89 cm štiku. Za celý týden pak udělali cca 60 štik, z nichž další, co stojí za zmínku byly 2x 82 a 79 cm. Tuba přidal ještě okouna 41,5 cm a poslední odpoledne to zašpuntoval Kárl štikami 95 cm a 102 cm. Chytali hlavně kolem ostrova, blíže k rákosí, nástrahy hodně střídali, ale nejúspěšnější byly nástrahy v barvě okouna, ale i rotačky a menší gumy.

Lapponia - navrat z rybolovuNa potenciál jezer to skoro do konce vypadalo na propadák (v 8 lidech "jen 230 štik", 16 štik mělo přes 70 cm, nej 82, 89, 90, 94, 95, 102 a 107 cm) a přes 200 okounů (23 okounů přes 35 cm z čehož 4 měli 40 - 42 cm (většina byla chycena při pokusu o štiku na středně velké nástrahy). Ale jak už to bývá, důležitý je závěr. Větší štiky začaly žrát až poslední den před odjezdem, kdy se chytily velké ryby (95, 102 a 107 cm ) na dvou různých jezerech, což celkovou bilanci značně vylepšilo.

Po celkové stránce tedy rybačka chvalitebná. Příroda, ubytování, Emil-průvodce a domácí v jedné osobě, a vše kolem zájezdu na výbornou. Ze začátku jsme se trochu báli přejezdů k dalším jezerům a převozu motorů k lodím. Ale když na to dojde, je to v pohodě, stojí to pár minut času navíc a člověk zase chytá někde jinde. Krása těch jezer obklopených jen lesy je úžasná a nikde nepotkáte ani živáčka. Prostě jezera jen pro nás.

Od čtvrtka jsme už i přestali fotit a natáčet soby, kteří se nám v lesích kolem jezer již omrzeli. Potkali jsme i dvakrát lišku, pár tetřevů... prostě paráda.
Obvykle nechceme jezdit na stejné místo dvakrát, ale do Lapponie se pravděpodobně vrátíme, abychom si pořádně prochytali více jezer, které tato lokalita nabízí. Za týden se to stihnout nedá.

Petrův Zdar!

Natrávená cca 40 cm štika, kterou sežrala starší kolegyně
Lapponia - loď na jezeře

Dvě krásné štiky z letního GafseleGafsele 2022

Alban, majitel chat v Gafsele a velmi zkušený místní rybářský průvodce nám zaslal pár pěkných obrázků úlovku z letošní sezóny a celkové zhodnocení:
Letos to bylo dobré. Sice bylo pár výkyvů počasí, které rybolov v některých týdnech komplikovaly, ale celkově to považuji za úspěšný rok. Ulovilo se velké množství trofejních štik i pěkných okounů a rybáři vždy odjížděli spokojení. Takhle by to mohlo být každý rok.

Zimu mám v plánu strávit v teple. Domluvil jsem se s jedním Angličanem, že mu budu dělat na jeho lodi v Kostarice průvodce. Zatím na zkušenou přibližně na měsíc, pak se uvidí. Jsem zvedavý, jaké to bude, ale jedno vím už teď naprosto jistě - bude tam tepleji, než v Gafsele. A když mě to bude bavit a majitel lodě bude spokojen, příští zimu to už bude naostro.
Do Gafsele se vrátím nejpozději před začátkem sezóny. Vše je potřeba připravit na příjezd prvních rybářů. Zkontrolujeme chaty, opravíme, co je třeba, necháme seřídit lodní motory...chaty a lodě prostě musí být ve 100% pořádku, ať se pak můžeme věnovat tomu podstatnému - rybám.

Zdraví
Alban R.

Štika "přes metr" z revíru Gafsele
Štika cca 110 cm z Gafsele
"Big mamma" z Gafsele
Gafsele - štika kolem metru délky
Gafsele - počty štik za týden rybolovu

Gafsele 17-26.6.2021

Pobyt u Albana v Gafsele proběhl na výbornou. Vše bylo i přes loňský covidový výpadek bezproblémové. Lodě i všechno kolem perfektně zajištěné. Lodě jsme měli na klasickém místě na přehradě, jako minule na Samsjoan cca 8 minut od kempu autem.

Jinak úlovkově se povedly štiky 116, 116, 115, 101, 95 a 90 cm. Okouni 45, 44, 43, 42... cm. Jeden pstruh 55 cm. Ale celkově bylo braní spíše slabší než minule. Menších štik do 80 cm jsme dohromady za 8 dní nachytali cca 200 ks. Naopak okouni brali víc jak minule. V přehradě hýbali s vodou, počasí jak na kolotoči. Navíc 14 dní před naším příjezdem bylo extrémně teplé počasí, bílá ryba se vytřela a štiky byly očividně z této hostiny ještě
přežrané.

S pozdravem
Ivan G.

zdolavani stiky v Gafsele
rybarsky pruvodce Alban a stastny lovec stiky
stika ulovena u mostu pres Angermanalven v Gafsele
okoun z Gafsele
okoun z jezera Samsjon
lipan z pritoku do jezera
vodnim rostlinstvem zarostly breh jednoho z jezer
lov stik v Gafsele
letni stika z Gafsele

cervencova stika z Gafsele - hranice 110 cm prekonanaGafsele v červenci

Obvykle bývá červenec o menších rybách. Ale v letošním roce byl červen v jižním Laponsku relativně chladný a navíc silný vítr, který znepříjemňoval rybaření v prvním červencovém týdnu, promíchal a okysličil vodu.
Výsledkem je, že stále chytáme metrové štiky.

Čtveřice hostů, která dnes odjíždí, ulovila během týdne pobytu 10 štik přes metr a 5 přes 110 cm!

Nejdelší štika minulého týdne měřila 119 cm.
Celkem bylo za poslední týden uloveno 8 štik délky přes 110 cm.

Alban

hranice 110 cm prekonana!
cervencova metrovka z Gafsele

Gafsele,
letní rybaření v červenci

Červencová výprava do Gafsele from autor: Maxime Morin on Vimeo.

stika 106 cmGafsele
15.-19.června

V posledních dnech byly v Gafsele pravé rybářské žně.

Zatímco v prvním červnovém týdnu bylo rybaření na řece těžké - po přívalových deštích a vichřici, která se prohnala severem Švédska 31. května, byla v řece zvýšená hladina vody a štiky neustále měnily stanoviště, začala se hned v druhém červnovém týdnu karta obracet. Po té, co byla v neděli ulovena na mušku-streamer štika 112 cm, ulovila včera čtveřice lodí (celkem 8 rybářů) více než sto štik a největší byly 117 cm, 113 cm, 109 cm, 106 cm a 100 cm.

Parádní den, jen ty noční oslavy mne trochu porazily...

Z Gafsele zdraví

stika 106  cm, zariGafsele – od září do listopadu

Dnes je 17. listopadu a venku je šílené počasí – vichřice o rychlosti přes 150 km/h vyvrací stromy a poškodila i několik přístřešků na březích řeky. Naštěstí jediný strom, který vyvrátila v Gafsele, padl na cestu a nic nezničil. No, alespoň bude čím topit...

V září jsme měli v Gafsele ještě několik hostů (zasílám jedno foto štiky 106 cm), ale od října už se věnujeme jen přípravě na zimu a na příští sezónu.
V září byla letos asi nejefektivnější metoda vyhledávání hejn drobných rybek - jakmile jsem našel echolotem hejno plotic nebo okounů, bylo jen otázkou času, kdy chytnu první větší štiku. Případně jsem hejna okounů hledal tak, že jsem vláčel drobný twister nebo rotačku. Velké štiky se koncem sezóny vždy drží těchto hejn rybek a s potěšením mohu prohlásit, že jsem díky téhle metodě při každém výjezdu na vodu měl letos v září vždy nejméně jednu štiku délky nad 80 cm. Většina velkých štik byla v září ulovená na gumy (twistery a rippery) délky 10-15 cm s hlavičkou 10-20 g, obvykle na hloubce 5-10 m.

Jediným rozptýlením od půlky října je tady práce, práce a zase práce. No a večer, když je jasno, tak polární záře.

Váš

polarni zare - listopad

okoun 46 cm, cervenec
Gafsele
červen a červenec

Celé jaro jsem si plánoval, jak budu pečlivě každý dne (nanejvýš každý týden) posílat reportáže o rybaření, ale pak koncem května dorazili první hosté a já se zastavil až dnes, 10. července.
Sezóna začala velmi dobře. V červnu jsem evidoval (a osobně nebo podle fotek kontroloval) délku štik 116 cm, 114 cm, 3x 110 cm, 108 cm, 3x 106 cm, 2x 105 cm...
Oproti minulým sezónám bych řekl, že jsou štiky letos nějaké silnější – tlustější, ale možná se mi to jen zdá.
Od začátku července chytáme hlavně okouny. Pokud vím, tak hranici 50 cm zatím nikdo nepřekročil, ale okounů 45, 46, 47 a 48 cm byla ulovena celá řada.

Váš

Gafsele - stika 114 cm, cerven

Gafsele
Štika 107 cm na okounový prut (2012)

stika
2.-9.6.2012

Pripájam reportáž z rybačky v Gafsele.
Cesta bola nekonečná. Išli sme autom z východného Slovenska. Celkovo sme prešli do 5000 km.
Počasie sme nevymákli akurát najlepšie. Dosť často sa menilo a bolo chladno, čo sa odzrkadlilo aj na aktivite rýb.
Hneď prvý deň rybačky som prvú šťuku chytil zjavne cez meter. Otec ju ani na štvrtý krát nevedel dať do člna a ešte po výpade sa pretrhol silón o kliešte. smola. Tie od zlosti putovali do rieky.
Prvé dva dni boli ešte šťuky aktívne – hlavne tie väčšie /okolo 80-90 cm/. Potom so stálou zmenou počasia ich aktivita klesala.
okounSklamaním boli ostrieže – majiteľ kempu /inak super frantík/ nám vravel citujem ´catch perch it´s so easy´,10 chytených kusov je vraj zlý deň. Asi to bol zlý týždeň.
Až neskôr som na jazere chytil dva ostrieže nad 40cm. Kolega chytil na rieke jednu šťuku nad meter a pár tesne pod meter. Rieka bola úspešnejšia na lov.
Ak to porovnám s Alandom /boli sme tam 3 krát/ tak počet šťúk bol podstatne menší, ale veľkosť bola podstatne väčšia. Určite je to tým,že Gafsele je revír chyť a pusť.
pstruh obecny, jezerni formaPredposledný deň sa mi podarilo chytiť potočáka 52cm – vraj 5 rokov nikto na rieke nechytil pstruha. Stal som sa prvým rybárom, ktorý chytil COMBO – šťuku, ostrieža a pstruha nad stanovenú mieru /Lapland Trophy Club/
Ak to zhrniem, počasie je jediná vec, ktorú si nekúpite. Nekonečná cesta a menej rýb ako sme čakali. Som presvedčený, že pri dobrom počasí tam musí byť dobrá rybačka s veľkými úlovkami.
No,uvidíme.Možno další rok to vyjde.
S pozdravom
Patrik F.

stika 111 cm, Gafsele, kveten Gafsele 27.5.-3.6.2012
Tak se po zimní odmlce zase hlásím z Gafsele.
Stejně jako jinde ve Švédsku jsme i my na severu zažili extrémně teplý březen a duben. Už to vypadalo, že jaro začne o měsíc dříve, ale pak se v květnu ochladilo a nakonec jsme zahajovali sezónu jako obvykle - předposlední víkend v květnu.
Minulý týden jsem zde měl partu Italů. Přijeli jen na 3 dny rybaření, ale stihli ulovit dvě trofejní štiky - 105 cm a 111 cm! Pak se prudce zhoršilo počasí - ochladilo se na 5°C, foukal nárazový vítr, často pršelo. Počet úlovků rychle poklesl, ale stále se lovily a loví velké ryby nad 90 cm.
Rybáři ze Slovenska měli u lodě štiku, kterou odhadovali na 115 cm. Když ji však chtěli vylovit a fotografovat, podařilo se rybě přetrhnout návazec. Škoda. Pro jistotu jsem jim do lodi dal podběrák. Mimochodem, jestli se nepletu, jsou to naši první hosté ze Slovenska a mají k rybám 100% sportovní přístup.
Okouni zatím ještě nejdou, teprve končí jejich tření.

Na příští rok přemýšlím, že bych do Gafsele pořídil pár rybářských kajaků. Myslím, že je to loď přesně pro náš typ vody a šlo by s kajaky chytat i na menších jezerech v okolí a v mělčinách, kam se s motorovou lodí nedá zajet...

Podařilo se mi zakoupit nové lodě: 4 krátké lodě 3,7 m vhodné pro 2 rybáře a tři větší, délky 4,3 m vhodné pro 3 rybáře. Je to velmi lehký a rychlý typ lodí, který bude lepší než starší laminátky, které už pomalu dosluhují.
Na příští rok bych rád koupil ještě několik echolotů a pak už bude echolot na každé lodi.

Z jarního Gafsele zdraví

Video z letní návštěvy Gafsele

Fishing in Swedish Lapland from Cyril Chateau on Vimeo.

Úlovky testovací rybářské výpravy do Gäddtrasket 28.5.-6.6.2011

Pondělí 6.6.

Poslední den chytání jsme si chtěli co nejlépe zarybařit a tak jsme zvolili nejúspěšnější řeku. Dopoledne to byla dost tragedie, ale s odpoledním sluncem se to výrazně zlepšilo. Nakonec jsme měli 62 štik a 7 okounů. Největší štika měla 86 cm, nejčastější velikost 70 cm.

Neděle 5.6.
Ráno a dopoledne rybaříme na dvou lodích na jezeře u domu. Celkem jsme ulovili 4 štiky a dva okouny (všechno malé).
Odpoledne jsme pak vyrazili na lipany na jezero Stentrasket. Vzhledem k větru a rozloze vody jsme neměli úspěch. Jen já jsem chytil svoji první štiku na mouchu (asi 60 cm).

Sobota 4.6.
Ráno jsme všichni čtyři byli na Malé řece a chytili jsme 28 štik, největší 86 cm a jednoho okouna. Museli jsme se vrátit, protože byl silný vítr a elektromotory neměly šanci vítr přetlačit.
Odpoledne jsme dva ( já a Eda) vyrazili na to nové jezero, kam jste převezli ty gumové čluny. Vydrželi jsme tam do 21 hod. Bylo to slabé, chytili jsme 6 štik (50 – 70 cm) a 7 okounů ( největší 41 cm).
Celý den byl silný vítr, který přecházel do vichřice. Cestou z ryb jsme museli autem odtahovat ze silnice padlé stromy, aby bylo možné projet.