Revíry - destinaceEvropaŠvédskoGäddträskReportážeKrátké zprávy a reportáže

Švédsko - Gäddträsk - Reportáže

Krátké zprávy a reportáže 25.7.2018

cervnovy losos uloveny na privlac23.-30. červen 2018
Když jsme loni v Gäddträsk ulovili metrového lososa, všichni nám říkali, jaká je to vzácnost a po kolika letech se to někomu opět povedlo.
No a letos jsme v posledním červnovém týdnu ulovili hned dva.
A pak že se historie neopakuje...
A nebo už jsme se to naučili.

Patrik B.

Gäddträsk 17.-24.6.
Vrátili jsme se z Gaddtrasku úplně nadšení, štik jsme pochytali nespočet. Braly převážně štiky kolem 80 cm. Menších jsme moc nechytili (což nám zas až tak nevadí), jakoby velikostní kategorie štik do 70 cm chyběla. Největší ulovená štika měla 99 cm.
V jednom z jezer šli krásní okouni a podařili se i nějací přes 40 cm.
Ale ta největší bomba přišla, když nám majitel domku nabídl, že se s námi vydá na cca 120 km vzdálenou řeku Vindelalven, že prý lososi už najíždějí...
cervnovy losos uloveny na privlacNejeli jsme všichni, ale jen čtyři z nás (polovina skupiny), kteří se pro tuto myšlenku nadchli, ostatní se dál věnovali štikám a okounům. Projeli jsme několik vyhlášených peřejí a úspěch se nakonec dostavil.
Na malý vláčecí pilkr se kolegovi podařilo uvláčet skoro metrovou jikernačku lososa atlantského, neskutečná ryba a naprosto neskutečný zážitek!
A na závěr pokusů o ulovení lososa přišel ještě nádherný lipan délky 52 cm.
Večer jsme to oslavili na motorovém plovoucím párty-grilovacím molu na jezeře u domku, až se divím, že na nás nikdo z místních nepřišel...
Plánujeme, že příští rok zase navštívíme Gäddträsk a lososům se zkusíme věnovat ještě o něco více, naprosto nás jejich lov uchvátil a že se chytit dají, už víme.

Michal Č.

14.-21. červen

Zatímco loni byl rybolov v Gäddtrask parádní, letos to byl v Gäddtrasku díky počasí průšvih.
V řekách bylo opravdu hodně vody, "největší" štika výpravy měla jen 72 cm!
Zachytali si akorát kamarádi na muškařských revírech...

S pozdravem
Emil K.

krajina u rekyČerven 2012

Sezóna začala letos výrazně později, protože koncem zimy na horách napadlo hodně sněhu, který v květnu nestačil roztát. Ještě koncem června byl poměrně vysoký stav vody v řekách, což by ani tak nevadilo, ale bylo relativně chladno - jen malokterý den vystoupila teplota nad 20°C. Hmyz se začal líhnout později, kytky kvetou opožděně, tření štik probíhalo až v půlce května - řekl bych, že jaro přišlo o dva týdny později.
Jezero Byssträsk bylo v červnu skoro bez života a tak jsme lodě přesunuli na Malou řeku, kde se naopak dařilo - během druhého týdne v červnu zde hosté ulovili asi tucet štik 75-90 cm a několik nad 100 cm.
Rovněž na řece Umeälven probíhal rybolov ke spokojenosti klientů a kromě běžných ryb okolo 80 cm eviduji i 4 ryby délky nad 100 cm.
lode na jezereNejvětším překvapením však bylo naše domácí jezero přímo před domkem. Během třetího červnového týdne mi hosté hlásili asi 20 štik délky 75-90 cm a několik ryb 100-105 cm. To jsou na tohle malé jezero celkem velké ryby a navíc v nezvykle vysokém počtu. Po té, co jsem dostal informace i od předcházejících skupin, jsem pochopil proč - od druhého červnového týdne se u přítoku začali shromažďovat (asi i třít) síhové a velké štiky z celého jezera se stáhly do malé zátoky, kde si plnily břicha. Myslím, že to je stejné místo, kde bodovali rybáři z Čech v loňském roce začátkem června. Já jsem tam chytal minulý týden jeden večer a byl to opravdu masakr. Stovky drobných rybek se v hejnech potulovaly po zátoce a každou chvíli rozrazily hladinu, když na ně zaútočila některá ze štik - to je v čistých severských jezerech velmi vzácný jev - normálně zde štiky neloví u hladiny a štičí zalovení zde na severu obvykle nikdo nezaregistruje.

Do příštího roku budu mít jednu novinku: na řece Umeälven pod přehradou jsem našel dobré místo na kotvení lodí v jehož blízkosti jsou skvělé pasáže se zlomy hloubek, velkými balvany i travnatými mělčinami. V okruhu nejméně 5 km není jediná loď ani jiný přístup k vodě, takže je celý úsek prakticky nechytaný. Vyzkoušíme to tam v září-říjnu a dám tam na přístí sezónu jednu nebo dvě lodě.

Zdraví
Greger

Úlovky testovací rybářské výpravy do Gäddtrasket 28.5.-6.6.2011

Pondělí 6.6.

Poslední den chytání jsme si chtěli co nejlépe zarybařit a tak jsme zvolili nejúspěšnější řeku. Dopoledne to byla dost tragedie, ale s odpoledním sluncem se to výrazně zlepšilo. Nakonec jsme měli 62 štik a 7 okounů. Největší štika měla 86 cm, nejčastější velikost 70 cm.

Neděle 5.6.
Ráno a dopoledne rybaříme na dvou lodích na jezeře u domu. Celkem jsme ulovili 4 štiky a dva okouny (všechno malé).
Odpoledne jsme pak vyrazili na lipany na jezero Stentrasket. Vzhledem k větru a rozloze vody jsme neměli úspěch. Jen já jsem chytil svoji první štiku na mouchu (asi 60 cm).

Sobota 4.6.
Ráno jsme všichni čtyři byli na Malé řece a chytili jsme 28 štik, největší 86 cm a jednoho okouna. Museli jsme se vrátit, protože byl silný vítr a elektromotory neměly šanci vítr přetlačit.
Odpoledne jsme dva ( já a Eda) vyrazili na to nové jezero, kam jste převezli ty gumové čluny. Vydrželi jsme tam do 21 hod. Bylo to slabé, chytili jsme 6 štik (50 – 70 cm) a 7 okounů ( největší 41 cm).
Celý den byl silný vítr, který přecházel do vichřice. Cestou z ryb jsme museli autem odtahovat ze silnice padlé stromy, aby bylo možné projet.

stika 112 cm, jezero SandPátek 3.6.2011
Polojasno, slunečno. Celý den čerstvý vítr. Teplota 10-18°C.

Jezero Gäddtrasket
Posádky dvou lodí s elektromotorem chytaly mezi 10.00-17.00 na domácím jezeře Gäddtrasket. Nejprve chytaly obě posádky okolo břehů a na ploše jezera, ale po čtyřech hodinách chytání měly jen dvě štiky a teprve, když dojely do zátoky k přítoku, tak tam nachytaly všechny ryby. Vypadalo to, že jsou štiky stažené k přítoku, který byl o něco teplejší, než zbytek jezera. Dokonce i v potoce, kterým do jezera přitéká voda a kam šlo asi 30 m zajet lodí, byly chyceny tři štiky. V podstatě na každý desátý hod byl v této zátoce nějaký kontakt s rybou. Nejvíce se osvědčily bílé rippery 8-10 cm, rippery perleťové 12 cm a třpytky-travnatky . Jedna štika byla chycená na hladinovou nástrahu – žábu.
Tomáš – celkem 4 štiky od 60 do 85 cm
Martin – celkem 7 štik od 58 do 75 cm
Luboš – celkem 5 štik od 55 do 72 cm
Jirka – celkem 8 štik od 50 do 70 cm

Jezero Sand
Většina ryb na trolling, jen dvě na klasickou přívlač. Kupodivu žádná štika nebyla ulovena v mělčinách u trav, ale vše na hloubce okolo 1-1,5 metru při trollingu podél břehu.
Radek – 2 štiky 75 cm a 68 cm
Eda – 2 štiky 80 a 87 cm
Libor – 1 štika 90 cm
Jirka – 1 štika 112 cm

stika 88 cm - Mala RekaČtvrtek 2. 6. 2011
Ráno zataženo a chvílemi mírný déšť, odpoledne jasno až oblačno. Teplota 14-18°C. Chvílemi docela silný vítr, ale elektromotor to zvládal i když jsme byli 3 na lodi.

Malá Řeka
Nejvíce jsme nachytali na rippery (10-14 cm) a na rotačky č. 4-5. Na trolling jsme chytli pár menších štik. Štika 88 cm byla na červenou rotačku č. 4.
Tomáš – celkem 8 štik od 25 do 68 cm, 3x okoun 15-25 cm
Martin – celkem 5 štik od 50 do 65 cm
Zdeněk – celkem 23 štik od 30 do 68 cm, 1x štika 88 cm, 4x okoun 15-25 cm
Luboš – celkem 10 štik od 50 do 70 cm
Jirka – celkem 10 štik od 50 do 70 cm, 1x okoun 40 cm

stika 104 cm - UmealvenŘeka Umealven
Nejvíce nachytaly posádky obou lodí na twistery a na plandavky. Jedna z těch metrovek byla na wobbler a jedna na plandavku. Většina ulovených ryb byla v okolí kamenů na hlavním korytě. V malém bočním rameni nebyla ulovena žádná ryba.
Radek – celkem 9 štik 60-70 cm, jedna měla 90 cm a tři okouny okolo 25-30 cm.
Eda – 9 štik 50-70 cm a 104 a 104 cm, 6x okoun 30-40 cm
Libor – celkem 9 štik 60-70 cm, 4 okouny 30-39 cm
Jirka – celkem 8 štik 90, 81 a 60-70 cm, několik okounů do 35 cm

Středa 1.6.2011
Ráno zataženo a mírný déšť, odpoledne jasno, slunečno. Teplota 8-17°C. Během noci hodně pršelo a řeka byla zvedlá o 20-30 cm, ale čistá, průzračná. Bylo téměř bezvětří, hladina jako zrcadlo, těžké chytání.

Bysstrask
Jen malé štiky.
Eda – celkem 10 štik 40-50 cm
Radek – celkem 9 štik 40-55 cm
Libor – celkem 9 štik 40-50 cm
Jirka – celkem 4 štik 30-50 cm, 4 malí okouni

Gaddtrask - Mala RekaMalá Řeka
Teplota vody 10,4°C, bezvětří. Chytali jsme mezi kotvištěm lodí a cca 5 km proti proudu. Protože byla voda v řece díky nočnímu dešti zvednutá o cca 30 cm, vůbec nebyly patrné peřeje a jeli jsme až ke zúžení s peřejí, které je u písčitého sesunutého břehu, 5 km proti proudu od kotviště.
Tomáš – celkem 5 štik 50-62 cm, 1x okoun 35 cm
Martin – celkem 6 štik 30-69 cm, 2x okoun cca 20 cm
Zdeněk – celkem 3 štiky 30-68 cm, 6x okoun 15-30 cm
Luboš – celkem 12 štik 50-72 cm
Jirka – celkem 15 štik 50-60 cm, 1x okoun 30 cm

Gaddtrask - Mala RekaÚterý 31.5.2011
Celý den zataženo, teplota 10-12°C, odpoledne déšť. Silný vítr, chvílemi na vlnách hřebínky. Jezdit v tom větru s lodí s elektromotorem byl problém. Žádná pohoda. Večer přišla první letní bouřka se vším všudy – blesky, hromy, průtrž mračen.

Jezero Bysstrask
Štiky moc nežraly a když, tak jen malé ryby. Kupodivu se nepodařil ani žádný okoun, ačkoli se o ně posádky obou lodí snažily. Byl dost silný vítr, který komplikoval rybaření i pohyb s elektromotorem po jezeře. Stulíky nebyly ještě na hladině, ale už rostly, takže se muselo buď vláčet hladinové nástrahy nebo chytat mimo stulíková pole. Nejvíce štik bylo uloveno na trolling a některé na pop, některé na rotačky. S ohledem na porosty stulíků a velké vlny díky, kterým nebylo vidět, kde stulíky jsou a kde ne, chytali rybáři jen na hladině nebo na nástrahy tažené pod hladinou.
Tomáš – 3 štiky od 40 do 60 cm.
Martin – 5 štik od 40 do 60 cm
Luboš – 7 štik od 25 do 60 cm
Jirka – 4 štiky od 40 do 60 cm

stika 90 cm - UmealvenMalá Řeka
Ráno se hoši vypravili na řeku Umealven, ale protože byla z důvodu opravy zavřená silnice, vrátili se zpátky a jeli na Malou řeku. Vyjeli cca 2 km nad kotviště, kde parkují lodě. Nejvíce štik nachytali okolo první peřeje, především těsně pod peřejí, kde je okolo metru vody a pak na prvních 400 metrech nad peřejí. Cestou nad peřejí byl ještě proudící úsek v zákrutě říčního toku. Protože pršelo a foukal vítr, tak nakonec nemuškařili.
Eda – celkem 21 štik od 30 do 75 cm, 2x okoun cca 25 cm
Radek – celkem 26 štik od 30 do 95 cm, 2x okoun 20 a 25 cm
Libor – celkem 14 štik od 50 do 70 cm, 2x okoun – oba cca 35 cm
Jirka – celkem 17 štik od 50 do 83 cm, 2x okoun cca 35 cm

okoun 40 cm, 30.5.Pondělí 30.5.2011
Testovací rybářská výprava do oblasti Gäddtrask
Bylo polojasno, teplota 14-17°C, chvílemi větrno a několik krátkých přeháněk.
Dvě lodě chytaly na přehradě na řece Umealven a dvě na Malé Řece.

Řeka Umealven, resp. přehradní jezero.
Když jsme přijeli, tak elektrárna jela a proti proudu bychom to s elektromotorem nevyjeli. Měli jsme dva benzínové motory a jeli jsme od kotviště nad hrází asi 1 km k místu, kde vlevo odbočuje rameno. Projeli jsme ramenem až nahoru a prochytávali rameno, kde byla teplota vody 11,5°C. Ryby byly aktivní, braly na hloubce 0,5-1,5 metru, chytali jsme vesměs štiky 55-65 cm, Jirka chytil jednu velkou rybu 90 cm. Nejvíce jsme nachytali na modrobílé, černobílé a žluté rippery 10-14 cm, zelenofialové perleťové twistery, na rotačky č. 3-4 a na dělené wobblery 12 cm. Několik ryb vzalo i nástrahy vláčené po hladině.
Tomáš – celkem 9 štik, největší cca 68 cm
Martin – celkem 5 štik, největší cca 68 cm, 1x okoun 35 cm
Zdeněk – celkem 9 štik, největší 70 cm, 2x okoun 25 a 40 cm
Jirka – 7 štik, největší 90 cm, 3 okouni 30-38 cm
Luboš – 6 štik, největší 65 cm, 1x okoun 35 cm.

jizni Laponsko, prehradni jezero u GaddtraskMalá Řeka
Čtyři rybáři na dvou lodích s elektromotorem chytali mezi Öretorp a peřejemi, na úseku cca 3 km. Nejvíce ryb ulovili pod peřejemi, kde měli i 3 štiky na 3 náhozy. V peřejích a pod peřeji bylo rovněž vidět sbírat lipany. Po poledni se na hladině objevilo i pár jepic.
Eda – celkem 13 štik, největší cca 70 cm, 1x okoun 35 cm
Radek – celkem 20 štik, nejdelší 75 cm a 2x okoun 30 a 40 cm
Libor – celkem 7 štik, největší 85 cm
Jirka – celkem 11 štik, z toho 4 přes 80 cm, největší 90 cm

Neděle 29.5.2011
Testovací rybářská výprava do oblasti Gäddträsk
Bylo zataženo, nízká oblačnost, chvílemi mírný déšť. Nepříjemný jihovýchodní vítr, teplota 7-10°C. Mezi 10.00 a 17.00 chytala polovina výpravy na Malé Řece a druhá polovina na jezeře Sand.

okoun z UmealvenMalá řeka
Štiky velmi intenzivně žraly, většina z ulovených 60 ryb byla délky 55-60 cm a 4 měřily 80-85 cm. Téměř všechny ryby byly uloveny od břehu a v okolí ostrůvků, na hloubce 0,5-2 metry, vesměs tam, kde byly stulíky a trávy. Protože ryby braly už od Öretorp, kde jsou uloženy lodě, dojely lodě jen pod dráty (cca 1 km od kotviště lodí).
Tomáš – největší 65 cm, celkem 12 štik, 3 okouni 30-33 cm – chytal převážně na velkou žlutou rotačku č. 4 a na wobblery
Martin – největší 82 cm, celkem 12 štik – chytal na dělené wobblery, pak na klasické wobblery, rotačky a na stříbrné plandavky.
Jirka - největší 85 cm, celkem 15 štik – skoro vše na modrobílou gumu 12-15 cm
Luboš - největší 80 cm, celkem 20 štik – skoro vše na modrobílou gumu délky cca 12 cm a na plandavku

Jezero Sand
Díky větru byly na jezeře velké vlny a celkem ulovili 4 rybáři jen 2 štiky, každá cca 75 cm. Obě štiky byly uloveny na trolling na wobbler, ale na hloubce jen cca 1-2 metry. Na klasickou přívlač nic.

Sobota 28.5.2011
Testovací rybářská výprava do oblasti Gäddträsk
Jezero Sand – teplota okolo 15°C zataženo, oblačno, ale nepršelo a skoro bezvětří.
Na jezeře chytali Tomáš, Martin, Luboš a Jirka. Za celý den ani záběr. Totální nula. A to nám místní rybář, který nám tam připravoval lodě, tvrdil, že tam před týdnem ulovili štiky 10 a 12 kg.

Gaddtrask - lov stik

Gäddtrasket 28.5.-7.6.

Zdravím všechny přátele rybáře.

V termínu od 28.5.2011 do 7.6. 2011, jsem v rámci testování nového revíru navštívili oblast jižního Laponska nedaleko města Lycksele. Z Gaddtrask, kde bylo naše místo ubytování v patrovém domku, který majitel vzorově renovuje, bylo kam vyrážet.
V nabídce rybářských možností byly jak jezera, tak přehrady a řeka, která protéká jezery. Jediné,
čemu se nedá v rybařině poručit je počasí a to nám opravdu příliš nepřálo. Celou dobu pobytu
foukal silný vítr a použití elektromotorů v tomto větru na jezerech nebylo příliš šťastné a proto jsme
používali především benzínové motory, kterým vítr nedělal takové problémy. Jeden den byl vítr tak
silný, že pokládal stromy v okolí jak sirky. Než jsme dojeli k vodě, museli jsme si stromy ze silnice
nejdříve odstranit. Všude, kde jsme měli možnost rybařit, jsme něco chytili. Nutno říct, že vzhledem
k nepříjemnému počasí, ( k větru se přidal i silný déšť), které se stále měnilo, měnila se i místa, kde
se ryby zdržovaly. Tam, kde byl na řece jeden den úspěch, nebyl o dva dny později žádný.
V každém případě, je tato oblast rybářským rájem. Výhodou je možnost chytání na různých místech různými technikami. (My jsme například vůbec nevyužili možnost lovu pstruhů a řece.) Celkově jsme za devět dnů chytání ve čtyřech rybářích chytili 307 štik, největší 112 cm a asi 15 ks 80 až 90 cm. Dále asi 40 okounů, největší měl 41 cm.