Revíry - destinaceAsieRuskoKamčatkaReportážeŘeka Županova 2019

Na protest proti vstupu ruských okupačních vojsk na území Ukrajiny rušíme všechny zájezdy a výpravy do Ruska.

Našim demokraticky a protiputinovsky smýšlejícím partnerům i zákazníkům se omlouváme, ale za stávající situace je absolutní bojkot turistiky do Ruské Federace jedinou možnou reakcí.

Rusko - Kamčatka - Reportáže

Řeka Županova 2019 29.11.2019

horni tok reky ZupanovaŘeka Županova – Zhupanova river
2.-10. September 2019

English summary is bellow Czech text.
Některé části toku řeky Županova patří beze sporu k nejlepším lovištím trofejních duháků na naší planetě. Ačkoli jsou na většině toku stacionární tábory a na některých úsecích této téměř 200 km dlouhé řeky se rybáři pohybují na motorových lodích, stále zůstávají desítky kilometrů některých přítoků i hlavního toku, kde si řeka zachovala svou divokost a nedotčenost.
Stejně jako v minulých letech jsme v září 2019 pořádali výpravu na jeden z přítoků na horním toku řeky. Více než hodinu dlouhý let helikoptérou znamená sice o něco vyšší náklady, ale kvalita rybaření i jedinečný charakter nedotčené řeky, za těch pár set dolarů stojí. Zvlášť, jde-li rybářům o trofejní duháky a siveny východosibiřské a pro muškaření ideální velikost řeky.
raft na hornim toku reky ZupanovaBěhem 9 dnů jsme prochytávali a sjížděli celkem 30 km dlouhý úsek řeky, na kterém řeka z toku širokého 10-15 m a hlubokého tak, že se na něm naložené rafty mohou sotva pohybovat, nabere asi 4x větší průtok a v místech, kde jsme odlétali, už je široká asi 30 m a jde přebrodit jen místy.
V roce 2019 bylo na Kamčatce relativně chladné léto s nadprůměrným množstvím srážek. To se však našeho pobytu netýkalo a denní teplota obvykle neklesla pod 10°C a některá odpoledne dokonce dosahovala nad 20°C. Ranní mrazíky jsme zaznamenali jen dvakrát a to ještě tak slabé, že nedokázaly zlikvidovat komáry a zejména muchničky, kterých bylo letos na Kamčatce množství, jaké za 18 let, co sem jezdíme, nepamatuji. Fakt hnus. Opravdu i doslova protože pro ty úplně nejmenší mušky má ruština specifické pojmenování „gnus“. My jim říkáme „mikrokurvy“, zatímco ty o něco větší jsou muchničky, tedy rusky „mašká“ nebo „bělonožka“.
pstruh duhovy - rainbow 63 cmCo se rybaření týče, nebyl rok 2019 na Županové ničím zvláště výjimečný. Stejně jako v jiných letech se nám podařilo ulovit řadu duháků, kteří atakovali 70 cm délky a v první polovině výpravy tvořili exempláře délky 60-65 cm více než polovinu ulovených duháků a ti ostatní také nebyli žádní mrňousci. Prakticky jen výjimečně jsme na horním toku ulovili duháka menšího než 50 cm. Lovení siveni malma (golec, Dolly Varden) byli vesměs v kategorii 40-50 cm, ale na některých úsecích řeky byly i menší ryby okolo 35-40 cm a chytlo se i pár ryb 55-60 cm. V letošním roce se nepodařilo ulovit žádné velké siveny východosibiřské (kundža) nad 90 cm, většina ulovených „kundží“ byla mezi 60-70 cm.
Lososy kisuč (coho salmon) jsme lovili prakticky na celém splouvaném úseku řeky. V prvních dnech to byli lososi letního tahu, tedy ryby dlouhé jen 50-60 cm a většinou již celé červené, ale v závěru výpravy už se jednalo o kisuče z podzimního tahu, tedy ryby stříbrné nebo bronzové a trochu větší (60-75 cm). Lososy keta jsme ulovili jen výjimečně na několika místech. Několikrát jsme v řece viděli i lososy nerka, gorbuša a čavyča, ale šlo o ryby již vytřené a čekající na svůj nemilosrdně se blížící osud.
medved na brehu rekyMedvědi. Na horním toku, kam je přístup lidí výrazně omezen, medvědi sice byli, ale plaší a žádného jsme tam neviděli. Za to na hlavním toku, kde jsou medvědi na lidi zvyklí, jsme viděli i několik medvědů denně, včetně starších samců nad 300 kg a několika medvědic s mláďaty. Jak už to bývá, někteří z nás medvědy doslova přitahovali a jiní si na prvního medvěda museli počkat až na závěr pobytu. Opravdovým magnetem na medvědy byl Honza – snad každý huňáč, který procházel okolo nás, se nezapomněl producírovat před Honzou. Kromě medvědů se okolo řeky pohybovali i losi a sobi, ale soba jsme zahlédli jen jednou a losa jsme jen zaslechli, když před námi prchal hustým pobřežním porostem. Smůlu mělo několik kachen (kačka východní a morčák prostřední), které se ocitly v palebném poli Sergejovy a Sašovy brokovnice – staly se součástí našeho jídelníčku.

odlet vylozene helikoptery z rekyPondělí 2.9.2019
Linkou z Moskvy v 10.00 a ve 13.00 přilétají jednotliví účastníci výpravy, v 15.00 jsme už převlečeni do rybářského a přijíždíme na heliport, kde na nás čeká helikoptéra MI-8. Více než tuna nákladu a zásob, 7 rybářů, 3 průvodci, kuchařka a pes Nord se do helikoptéry naskládá během 30 minut a krátce po páté odpolední jsme již na horním toku řeky. Cesta proběhla v pohodě, byly hezké výhledy na dýmající sopku Karymskij i na údolí řeky Županova.
Po přistání si rybáři stihli ulovit první duháky a siveny, zatímco kuchařka Káťa vykouzlila parádní večeři a pod rukama průvodců vyrostl stanový tábor – pět stanů, velký kuchyňský stan a stan se suchým záchodem.
V souladu s předpovědí začíná večer drobně pršet.

Pavluv duhak 61 cmÚterý 3.9.2019
Podle předpovědi počasí, kterou si aktualizujeme prostřednictvím satelitního telefonu, víme, že má dnes celý den pršet. Nacházíme se na horním toku řeky, odkud je po tundře dobře dostupný bývalý lovecký tábor na soutoku, což je nejvýše položené místo, kde se obvykle loví duháci. Program na den je tedy jasný: po medvědích pěšinkách a tundrou dojdeme proti proudu řeky (cca 40-50 minut chůze), kde se rozdělíme na dvě skupiny po třech rybářích a prochytáme asi 2 km dlouhý úsek. Prší sice jen drobně, ale za to vytrvale. Na tundře je pouze málo zralých vlochyní a žímavosti, v kedrači-zakrslé limbě žádné šišky a tedy žádné oříšky. Proto je v tundře jen málo stop od medvědů. Za to u řeky je stop medvědů požehnaně. Místy jsou i čerstvé losí stopy.
Chytáme především siveny malma 40-55 cm (každý 5-20 ks), každý 1-3 duháky (50-67 cm) a Standa jednoho lososa kisuč 78 cm.

tabor na hornim toku reky ZupanovaStředa 4.9.2019
Je zataženo, ale oblačnost se zvedá a rozpouští, přes den přišlo jen několik přeháněk. Večer se vyjasňuje a obloha je plná hvězd. Po snídani v 10.00 se posouváme po proudu. Obědváme na kose na levém břehu a v 17.00 stavíme tábor na tundře na levém břehu asi 500 m pod skálou.
Rybáři jdou řekou víceméně pěšky, každá dvojice nebo trojice prochytává svůj úsek a pak se přesouvá na raftu před skupinu, která je před ní. Hezké výhledy na sopku. Celý den skvělé na duháky (2-7/osobu, většina 60-68 cm), siveny malma (3-20/osobu) i východosibiřské (0-3/osobu, 55-78 cm). Chytlo se i několik lososů kisuč.

siven vychodosibirsky - kundzha - EastSiberian charČtvrtek 5.9.2019
Dopoledne se vyjasňuje, odpoledne jasno, slunečno, 23°C. Večer se vyjasňuje a teplota klesá k nule. V noci fůra hvězd. Posouváme se jen dopoledne do místa nad rozdělením řeky na dvě ramena. Tábor stavíme před obědem na pravém břehu na lišejníkovém paloučku v lese u medvědího stromu. Moc hezké místo. Saunu děláme v olších vedle. Odpoledne chytáme v ramenech pod táborem, večer sauna. Každý 1-8 duháků (45-67 cm), 1-10 sivenů malma (35-50 cm), 0-5 sivenů východosibiřských (58-71 cm) a 0-1 lososů kisuč. V řece jsme viděli několik umírajících a uhynulých jedinců lososa čavyča-king.

vecere v jidelnim stanu na brehu rekyPátek 6.9.2019
Celý den oblačno až zataženo, večer začalo opět drobně pršet. Oběd na kose nad výraznou horou. Pak je údolí více sevřené. Spíme na pravém břehu v lese (topol+vrba, losí strom).
Každý 4-8 duháků (48-68 cm), 5-20 sivenů malma (30-45 cm), 0-5 sivenů východosibiřských (55-65 cm) a 0-1 losos kisuč.

Sobota 7.9.2019
Polojasno, večer se vyjasňuje a v noci mírně mrzne. Řeka silně meandruje a dělá ramena skvělá na duháky (podle stop jsou ramena plná medvědů, dva jsme i viděli – zřejmě zde loví vytřené lososy keta). Oběd pod prvním vysokým obryvem vpravo – na tohle místo se dá teoreticky dojet z hlavního toku s motorovou lodí s tryskovým motorem (také jsme zde našli stopy lidí a pár dnů staré ohniště).
Večer stavíme tábor na kose vpravo (stejně jako loni). Saša, Pavel H. a Pavel S. si dnes kromě muškařských prutů vytáhli i vláčáky (v řece je totiž více hlubokých jam, kde obvykle stávají lososi a na takové jámy je přívlač přeci jen snazší způsob, jak je prochytat).
Každý 0-7 duháků (45-66 cm), 1-5 sivenů malma (30-45 cm), 0-1 sivenů východosibiřských (54-70 cm) a 0-1 lososů kisuč.

losos kisuc - coho salmonNeděle 8.9.2019
Dopoledne zataženo a prší. Odpoledne se vyjasňuje, přestává pršet a rozfoukává se vítr, který strhává z vrb žluté listí. Listí unášené řekou je při muškaření docela problém a už od včerejška je jasné, že to listí v řece má negativní vliv na ochotu ryb reagovat na mušky. Po snídani jdeme na asi kilometr vzdálený přítok, kde chytáme do odpoledne. Je tady fůra sivenů malma 40-55 cm. Šlo by jich chytit třeba 100, kdyby o to někdo stál. Někteří siveni už se připravují na tření. Chytli jsme i pár duháků50-64 cm a několik lososů kisuč. Na přítoku je více vody než obvykle (nahoře v horách asi prší) a stejně jako v předchozích letech je o pár stupňů °C studenější. Jsou to jen 2-3°C, ale při brození je to sakra znát.

losos kisuc - coho salmonPondělí 9.9.2019
V noci slabě mrzlo a ráno je mlha, která se rozpouští po 10.hodině. V poledne se začíná zatahovat a foukat vítr. Od 16.00 drobně prší. Obědváme asi 300 m pod soutokem v levém rameni (na ostrově) a odpoledne stavíme tábor o cca 2 km dál na kose na levém břehu (dá se odtud i odletět helikoptérou a pod táborem je zatáčka doprava s dobrou jámou na siveny). Na soutoku jsme jako vždy zachytali lososy kisuč (každý 1-5 ks), jednoho lososa keta a siveny. Na přítoku, který teče do levého ramene jsme tentokrát kisuče neulovili, byli tu jen siveni a duháci. Jakmile jsme vjeli na hlavní tok, přibylo stop od medvědů, viděli jsme jednoho velkého samce, jednu medvědici s medvídětem a několik medvědů 2-4 roky starých. Potkali jsme i první lidi – skupinu šesti turistů na raftu, které ráno vezla na dvakrát malá helikoptéra MI-2 výše proti proudu.
Každý 1-4 duháci (40-60 cm), 2-20 sivenů malma (35-50 cm) a 1-5 lososů kisuč. Dva lososi keta, ale už žádní siveni východosibiřští.

Úterý 10.9.2019
Zataženo až polojasno, chvílemi déšť, odpoledne-večer silný vítr.
Na poledne máme naplánovaný odlet helikoptérou zpět do civilizace ale předpověď počasí i zprávy z heliportu naznačují, že poletíme asi až zítra. Odpoledne se sice vyjasňuje, ale zesilují poryvy větru a dispečink nás informuje, že pro nás budou moci přiletět až zítra.
siven malma - golec - Dolly Varden charChytáme jen v okruhu do 500 m od tábora. Je tady spousta sivenů 40-55 cm, odpoledne sbírají líhnoucí se jepice a chytáme je na suchou. Dalo by se jich chytit desítky. Standa chytil ještě posledního duháka, ale většina z nás už se tak trochu mentálně připravuje na návrat.

Středa 11.9.2019
V noci a dopoledne foukal silný vítr, ale v poledne se podle očekávání uklidňuje a odpoledne se přesouváme helikoptérou zpět do Elizova, resp. do hotelu v termálním sanatoriu. Večer stíháme ještě krátkou prohlídku centra Petropavlovsku Kamčatského, pak koupel v termálním bazénu a večeři.

Čtvrtek 12.9.2019
V 10.00 jedeme z hotelu do Elizova, kde vyzvedáváme uzené lososy, nakupujeme suvenýry, fotíme si sluncem zalité sopky Avača a Korjakskij. Pak se na letišti loučíme s našimi průvodci Sergejem, Sašou a Čupou a ve 13.00 odlétáme přes Moskvu zpět do Evropy. V šest večer se z pražského letiště rozjíždíme do svých domovů.

duhak z horniho toku rekyPřehled úlovků jednotlivých účastníků výpravy 2.-10.9.2019
Catch-summary of the trip participants between 2.-10. September 2019

Standa (muškaření, fly only) – 38x duhák (rainbowtrout) – max 68 cm, 51x siven malma (Dolly Varden char) – max 50 cm, 1x losos kisuč (coho salmon) 78 cm
Honza (muškaření, fly only) – 24x duhák (rainbowtrout) – max 65 cm, 6x siven východosibiřský (east-siberian char) – max 71 cm, 68x siven malma (Dolly Varden char) – max 55 cm, 1x losos kisuč (coho salmon) 69 cm
Pavel M. (muškaření, fly only) – 29x duhák (rainbowtrout) – max 74 cm, 2x siven východosibiřský (east-siberian char) 62 cm, 59x siven malma (Dolly Varden char) – max 57 cm
Zdeněk (muškaření, fly only) - 11x duhák (rainbowtrout) – max 62 cm, 1x siven východosibiřský (east-siberian char) 68 cm, 110x siven malma (Dolly Varden char) – max 52 cm, 8x losos kisuč (coho salmon) – max 70 cm, 1x losos keta (chum salmon) 63 cm
Saša (50% muškaření-fly, 50% přívlač-sinnfishing) – 24x duhák (rainbowtrout) – max 67 cm, 14x siven východosibiřský (east-siberian char) – max 77 cm, 91x siven malma (Dolly Varden char) – max 56 cm, 12x losos kisuč (coho salmon) – max 74 cm
Pavel H. (50% muškaření-fly, 50% přívlač-sinnfishing) – 33x duhák (rainbowtrout) – max 64 cm, 1x siven východosibiřský (east-siberian char) 70 cm, 106x siven malma (Dolly Varden char) – max 51 cm, 5x losos kisuč (coho salmon) – max 70 cm
Pavel S. (50% muškaření-fly, 50% přívlač-sinnfishing) – 31x duhák (rainbowtrout) – max 68 cm, 67x siven malma (Dolly Varden char) – max 50 cm, 5x losos kisuč (coho salmon) – max 65 cm

tak, kde je ten medved - where is the bear?Summary in English:
No doubt, that some parts of Zhupanova river belong to best trophy rainbowtrout waters on this planet. Major section of this more than 200 km long river is fished by anglers, who stay in lodges or stacionary camps and travel the river by rafts or jetboats. Anyway still several sections are absolutelly wild and untouched, visited just 1x-2x per season by anglers floating the river on rafts.
In September 2019 (same like in previous years) we organised group to one of tributaries on upper part of Zhupanova river. More than one hour long helicopter flight means a bit higher costs, but the high quality fishing and superb natural settings in wild river valley is worth the few hundred dollars. At least, when you focuse to catch trophy rainbows and east-siberian char in river perfectly suitable for flyfishing and wading.
duhak - rainbowtroutIn 9 days we fished totally 30 km long strech of the river. First days the river was 10-15 m wide and it was not always easy move the loaded rafts on through some shallow stretches. But comming creeks make river bigger and in area, where helikopter picked us up, is the river about 30 wide and is possible to be crossed while wading just on some spots in standard water level.
Summer 2019 in Kamchatka was in general relativelly cold and wet. Not while we fished Zhupanova in beginning of September: daily temperature seldom lowered under 10°C and some afternoons exceeded 20°C. Morning frost we mentioned just twice and it was just 0°C, not bellow. This warm weather preserved for us mosquitos and flies in good numbers. While wading there were almost no insetcs, but while moving on shore in grass or wetlands, there it was really bad. After 18 years of Kamchatka experience, I do not remember such high amount of insects in September.
siven vychodosibirsky - kundzha - EastSiberian charAnglingwise was season 2019 not exceptional. Same like in previous seasons we landed several rainbows around 70 cm long. In first days of the trip were fish between 60-65 cm in majority among landed rainbows and the rest were not any small ones either, just 50-60 cm! In fact only rarely we landed rainbow under 50 cm in first 3 days of our trip. Dolly Varden(golec) were mostly between 40-50 cm. In some river sectos were smaller fish 35-40 cm and landed were a few Dollies 55-60 cm. This season we did not landed any trophy East-Siberian char over 90 cm, most of landed ones were between 60-70 cm.
losos kisuc - coho salmonThe silvers (coho salmon) we cought amost every day, even on most upper parts of the river. First days were the cohos „summer run-fish“, those were red and in general only 50-60 cm long. At he end of the trip we landed several fresh run (silver or bronze coloured) fish and most of those were 70-75 cm long.
Chum salmon we saw and fished in just few spots.
We have seen some sockeyes, pinks and even kings in few places, but those fish were already at the end of their life-journey.
Bears. The upper part (day 1-5), where access for people is very limited and bears are very shy, is populated by bears, but we have not seen any single bear there. But in lower section (day 6-8 of our trip), where bears are used to human presence, we observed several ones, including huge males over 300 kg and some moms with 1-3 youngs. We have seen raindeer and moose foot-steps, but observed just one raindeer and once we saw back of escaping moose. We shooted several ducks, that joined our food resources and improved our luxury diet.

behem letu helikopterou je vyhled na kourici sopku Karymskij
po vylozeni helikoptery se nad rekou brzy rozhosti ticho
horni tok pritoku reky Zupanova
rybareni na hornim toku reky
rafty na brehu reky
stanovy tabor na brehu reky Zupanova
vecere v jidelnim stanu na brehu reky
relaxace u ohne pod pristreskem na brehu reky
zde byla vcera vecer sauna na brehu reky
kucharka Kata a pes-lajka Nord pripravuji obed
Honzuv prvni duhak na rece Zupanova - 65 cm
zdolavani duhaka
zdolany duhak 53 cm
55 cm duhove nadhery
duhak z maleho ricniho ramene
Sergej s duhakem za doprovodu Norda
duhak z horniho toku reky
duhak 62 cm
losos kisuc - mlicak
losos kisuc - jikrnacka
losos kisuc - coho salmon
losos kisuc - coho salmon, mlicak
siven malma - golec - Dolly Varden char
losos kisuc a siven vychodosibirsky 68 cm
siven vychodosibirsky - kundzha - EastSiberian char
siven vychodosibirsky, navrat na svobodu