Revíry - destinaceAsieRuskoKamčatkaReportážeKamčatka - Mikiža 2017

Na protest proti vstupu ruských okupačních vojsk na území Ukrajiny rušíme všechny zájezdy a výpravy do Ruska.

Našim demokraticky a protiputinovsky smýšlejícím partnerům i zákazníkům se omlouváme, ale za stávající situace je absolutní bojkot turistiky do Ruské Federace jedinou možnou reakcí.

Rusko - Kamčatka - Reportáže

Kamčatka - Mikiža 2017 17.9.2017

pstruh duhovy z reky MikizaMikizha river - řeka Mikiža 21.8.-31.8. 2017

Statistika úlovků 8 rybářů za 7 dní rybolovu.
Catch-summary of 8 anglers in 7 fishing days.

Jméno rybáře, počet ulovených ryb (nejdelší uloveného druhu):
Name of angler, number of fish cought, the biggest one in cm:

Milan T. – spinnfishing, přívlač
34x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 60 cm)
45x Grayling – lipan (max. 45 cm)
52x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 50 cm)
9x Silver salmon – losos kisuč (max. 64 cm – 3 kg)
2x Chum salmon – losos keta (max. 68 cm – 4 kg)

lov duhaku na mysTom – flyfishing and spinnfishing, muškaření a přívlač
39x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 67 cm)
29x Grayling – lipan (max. 45 cm)
63x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 50 cm)
1x East-Siberian char – siven východosibiřský - kundža (max. 60 cm)
17x Silver salmon – losos kisuč (max. 70 cm – 4 kg)
3x Chum salmon – losos keta (max. 70 cm – 4,5 kg)

Ondra – flyfishing and spinnfishing, muškaření a přívlač
118x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 67 cm)
87x Grayling – lipan (max. 50 cm)
96x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 52 cm)
1x King salmon – losos čavyča 70 cm
16x Silver salmon – losos kisuč (max. 70 cm – 4 kg)

pstruh duhovy - rainbow trout 60 cmPetr K. – flyfishing and spinnfishing, muškaření a přívlač
118x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 64 cm)
95x Grayling – lipan (max. 46 cm)
110x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 55 cm)
3x East-Siberian char – siven východosibiřský - kundža (max. 60 cm)
1x King salmon-jack 45 cm
46x Silver salmon – losos kisuč (max. 65 cm – 3 kg)
4x Chum salmon – losos keta (max. 70 cm – 4,5 kg)

Jan – only flyfishing, jen muškaření
34x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 62 cm)
31x Grayling – lipan (max. 50 cm)
19x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 50 cm)
3x Chum salmon – losos keta (max. 75 cm – 4,5 kg)

losos kisuc - coho salmonMilan P. – only flyfishing, jen muškaření
67x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 62 cm)
87x Grayling – lipan (max. 50 cm)
59x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 55 cm)
1x East-Siberian char – siven východosibiřský - kundža (max. 60 cm)
4x Silver salmon – losos kisuč (max. 70 cm – 3,5 kg)
4x Chum salmon – losos keta (max. 75 cm – 4,5 kg)

Petr S. – only flyfishing, jen muškaření
21x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 58 cm)
27x Grayling – lipan (max. 47 cm)
14x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 55 cm)
1x Chum salmon – losos keta 70 cm – 4,5 kg

Zdeněk – only flyfishing, jen muškaření
59x Rainbow trout – pstruh duhový (max. 64 cm)
21x Grayling – lipan (max. 45 cm)
46x Dolly-Varden char – siven malma - golec (max. 59 cm)
3x East-Siberian char – siven východosibiřský - kundža (max. 65 cm)
1x Silver salmon – losos kisuč 50 cm

priprava k odletu na rekuEnglish text bellow

V této výpravě se nás na letišti v Petropavlovsku 21.8. sešlo celkem 8 rybářů, 3 průvodci a kuchařka.
21.8. odpoledne-večer jsme se přesouvali terénním Kamazem na sever Kamčatky.
22.8. jsme čekali na komáří loučce u řeky Kamčatka na helikoptéru, resp. až se umoudří počasí.
23.8. se v 10.30 konečně nad horami zvedly mraky, v 10.45 startujeme a v 11.30 jsme u řeky.
Chytali jsme až do odpoledne 30.8., kdy jsme dojeli na velkou řeku. Zde jsme již nerybařili, jen jsme se přesunuli k místu, odkud nás čekala celodenní cesta zpět do civilizace. 1.9. jsme letěli zpět domů.

raftem po rece MikizaVýpravu v posledním srpnovém týdnu provázelo proměnlivé počasí. Kromě druhého a posledního dne bylo v podstatě stále zataženo, oblačno a dva dny prakticky celé propršely, jinak přeháňky. Ani při vyjasnění neklesla teplota pod 3°C, noční teploty pohybovaly od +3 do +8°C. Denní teploty byly okolo 10°C, jen dvakrát se za slunného odpoledne vyšplhaly na 20°C. Relativně vlhké a teplé počasí mělo jednu nevýhodu – poslední dva dny výpravy a občas při večerním stavění stanů ve vysoké trávě se místy objevila hejna muchniček, takže jsme se neubránili používání repelentu.

obed u reky MikizaNaší výpravu letos vedl Dima (kterého pamatujeme ještě jako 17-letého nováčka), další průvodci byli Saša (původem z amurské oblasti) a Arťjom (mezi průvodci nováček). Vařila a nutno říci, že skvěle vařila, Dimova nastávající Dáša. Rybáři byli „pražáci“ Milan (přívlač), Tomáš (přívlač a muška), Ondra (přívlač a muška), zástupce z Hané Petr K. (přívlač a muška), Jan z Austrálie (muška), doyeni z Krkonoš Milan P. a Péťa S. (muška) a jihočech Zdeněk (muška).

poledni relax na brehu rekySjížděli a pochytávali jsme celý sjízdný úsek řeky od nejvyššího místa, kde přistáváme (křovinatá loučka u velkého topolu). Mezinárodní skupinu jsme na tuto řeku naposledy organizovali v roce 2011 a podle údajů průvodců naposledy raftovala a rybařila na řece skupina Rusů v roce 2015. Tomu ostatně odpovídalo i množství stromů, jejichž kmeny v některých místech přehrazovaly řeku a které jsme museli odstranit nebo přes ně, resp. okolo nich rafty a náklad přenést. Na některých místech jsme nalezli kmeny a pařezy řezané námi před lety. Novější pařezy vidět nebylo, takže je celkem jasné, že jiní rybáři zde v minulých letech neraftovali.
pstruh duhovy - rainbow trout 60 cmNicméně na dolním toku řeky, který jsme splouvali poslední den, už je dnes prakticky každodenní pohyb motorových lodí. Ty sem s rybáři zajíždějí z rybářských táborů na velké řece. Na úseku, kam zajíždějí motorové lodě, jsme lovili ryby jen ostrůvkovitě, bylo zde již jen málo duháků a spíše menší ryby.

Největší duháky jsme lovili na horním toku řeky během prvních 4 dnů raftování. Téměř každý z nás si ulovil duháka přes 60 cm délky, někteří těch přes 60 cm ulovili 4-5. Největší ulovení duháci měřili 67 cm. Celkově jsme duháků lovili výrazně více než v předchozích letech, někteří i trojnásobek obvyklých počtů.
Siveny malma jsme lovili zejména na začátku a ke konci výpravy, kde jsme narazili i na hejna tažných sivenů jejichž délka se pohybovala mezi 54-59 cm. Počet lovených sivenů byl vyšší než obvykle.
Siveny východosibiřské (kundža) jsme lovili ojediněle, každý z nás si chytil 0-3 kusy, většinou měřili 50-60 cm.
lipan z reky MikizhaLipanů bylo v řece letos více a větší než obvykle, ale snažili jsme se jim spíše vyhýbat. Na jámách, kde byli lipani, se jich dalo nachytat za hodinu i 20-30, ale nikdo z nás neměl zájem o bagrování ryb a po pár ulovených rybách jsme je vždy nechali na pokoji. Největší měření lipani měli 47-50 cm.
Lososů jsme lovili relativně méně, než tomu bylo na řece Mikiža v předchozích letech. Celkově se zdálo, že letos táhlo relativně méně lososů nerka a gorbuša. Tah lososů kisuč byl s ohledem na relativně vysoké denní teploty mírně opožděn.
První den rybaření bylo uloveno několik lososů čavyča (king), kteří stáli na jámách u místa příletu helikoptéry. Během splouvání jsme kingy ještě zahlédli na dvou místech, ale už byli po vytření a čekali na svůj neodvratný konec.
losos keta - dog - chum salmonLososi keta (chum salmon) byli ostrůvkovitě po celém úseku řeky. Nijak zvlášť jsme je nevyhledávali a lovili jsme je spíše náhodně. Některé kety byly čerstvě natažené a ve velmi dobré kondici.
Lososi kisuč (coho salmon) byli prakticky na všech místech, kde obvykle touto dobou bývají. Stejně jako v minulých letech jsme na horním úseku řeky lovili menší kisuče z takzvaného letního tahu a teprve v posledních dvou dnech výpravy jsme narazili na čerstvě natažené, tedy stříbrné a větší ryby z podzimního tahu.
losos kisuc - coho salmonPředevším v první polovině loveného úseku řeky jsme si často nebyli jisti, zda se jedná o lososy kisuč nebo lososy sima (Onkorhynchus masu, cherry salmon). Teprve pečlivým srovnáváním fotek ulovených lososů a s přihlédnutím na fakt, že sima táhne do kamčatských řek již v červnu-červenci a v závěru srpna musí tedy být po vytření a v mizerném fyzickém stavu, jsme došli k závěru, že se ve všech případech jednalo o lososy kisuč.
Na několika místech v závěru výpravy jsme na trdlištích pozorovali i lososy gorbuša (pink salmon), ale bylo jich relativně málo, žádného se nepodařilo ulovit.
Když porovnáme úlovky muškařů a vláčkařů, je stejně jako při jiných výpravách zřejmé, že vláčkaři jsou schopní dosáhnout vyššího počtu lovených ryb, především lososů. Nicméně největší duháci, siveni i lipani byli uloveni na mušku.
Vláčkaři lovili většinou na rotačky velikosti 3-4 v barvách kombinujících zlatou a červenou, žlutou a černou a v případě lososů fungovaly i divoké vícebarevné kombinace. Celou řadu duháků, sivenů i lososů lovili vláčkaři i na twistery a smáčky.
Muškaři lovili většinou na jigy a zatížené streamery v barvách kombinujících černou, fialovou a oranžovou (varianty pijavky s jikrou, jikry apod). Lososi byli loveni na různé zatížené streamery od bíložlutých, přes fluozelené až po černé, oranžové a fialové. V některých dnech šli dobře lipani i na suchou a ve večerních hodinách jsme duháky lovili na imitace myší.

medvedi stopy na brehu rekyV průběhu týdne jsme potkali celkem 5 medvědů, všechny jsme viděli během druhého odpoledne na 2 km dlouhém úseku řeky. Huňáči se chovali standardně – nejprve nás ignorovali a když jsme začali dělat hluk, tak zmizeli. Dokonce ani medvědice se dvěma medvíďaty nevypadala, že jí nějak zásadně vadíme.
Celkem bylo za týden zlomeno 6 prutů, vypito 210 piv a 20 lahví vodky.

Věříme, že díky komplikované dostupnosti, místy omezené sjízdnosti a technické náročnosti některých úseků řeky snad zůstane Mikiža stejně divokou a krásnou řekou i v budoucnu.

muskareni - reka MikizaENGLISH SUMMARY
On 21.August we met together in Petropavlovsk airport: 8 anglers, 3 guides and chef.
21.August afternoon-evening we moved by truck to northern part of Kamchatka
22.8. we waited for good weather and clear sky, so as helicopter could take us into mountains.
23.8. at 10.30 a.m. the clouds started to dissapear and 11.30 a.m. we were by the river.
We fished till afternoon 30.August, ´when we reached the big river. We did not fished the big river, just moved downstreams to departure place. 31st August we moved to southern Kamchatka and 1st September we flew back home.

Our fishing trip in last week of August was followed by very unstable weather. Except second and last day we have not seen clear sky. Mostly was cloudy, full two days we enjoyed rain. Temperature was in the night between +3 do +8°C. Daily temperatures varied around 10°C, on two days in afternoon temperature reached 20°C. Relatively humid and warm weather produced more mosquitos and flies, than usually and on some evenings and on last day we had to use anti-mosquito repelents.

vecerni tabor na brehu rekyWe fished the whole stretch of Mikizha river, that is possible to raft.
Before this trip there was one international group of anglers in 2011 and one group of Russian anglers in 2015. According to trees and branches, that made barriers in the river and old cuts made by us in previous years, seems there was noone else rafting down this river in last years.
Last day we met several jetboats, that come to lower part of the river from basecamps located on big river. On the stretch covered by jetboats we cought just several fish, almost no rainbows.

pstruh duhovy - rainbow trout 60 cmThe biggest rainbows we were catching on upper part of the river in first 4 days. Each of us cought some rainbows over 60 cm, some of us 4-5 of trophies like this. The biggest rainbows were 67 cm long (about 4 kg). In general we were catching more rainbows, than in previous years.
Dolly Varden char were more plentifull, than in previous years, especially migratory fish, that we met in schools on last two days were really powerfull and 54-59 cm long.
East-Siberian char (Salvelinus leucomaenis – kundzha) were located sparcely. Each of us landed 0-3 of them, mostly 50-60 cm long.
siven malma - Dolly Varden char 56 cmGraylings were really plentifull. Seems their amount and size were bigger, than usually. We avoided digging many graylings from holes, anyway in some spots it was realistic to expect catch of 20-30 fish from one spot. The biggest graylings were 47-50 cm.
The salmon were not that numerous like in other years on this river. In general seems especially numbers of sockeye and pink salmon were low. The coho salmon run was a bit late due to low water level and high temperatures.
On first day we landed several king salmon. Later we discovered some „old“ individuals, that were fighting their last moments of life.
Dog or chum salmon were cought every day. We did not focused to catch those, anyway many of them were from fresh run and in great shape.
losos kisuc - coho salmonSilver or coho salmon were on all places, where we are used to catch those. Same as in previous trips, we were catching smaller and coloured fish from so called „summer run“ on upper stretch of the river and in last two days we finally get into contact with groups of bigger-silver-fresh salmon (main – autumn run).
When we should clompare catches of flyanglers and spinnfisherman, it is natural, that spinnfisherman are abble to catch more fish, than flyanglers, especially when we talk about salmon. Anyway biggest rainbows, char and graylings were cought on flies.
Spinnfisherman were succesfull mainly with spinners size 3-4 (gold-red or orange-black or yellow-black colours). Many rainbows, salmon and char were cought with jigs and small shads.
losos kisuc - coho salmonThe flyanglers were using mainly jigs and heavy streamers in dark colours (black, violett, purple), egg-patterns, egg-sucking leaches. The salmon were persuated by different streamers combining black, purple and orange. Some days even fishing graylings with dryflies was effective and in evening we hunted for rainbows with mouse-patterns.
During this week we met 5 bears, all of them on second afternoon. The bears behaved as they should – first ignored us, and after we made some noise, they moved away.
During this trip totally 6 fishing rods get broken, 210 beer cans emptied and 20 bottles of vodka vanished.

We believe, that complicated access, technically difficult river with tricky stretches will preserve Mikizha as wild and untouched river even in future.

Zapsal/noted by Zdenek

nakladani helikoptery
prilet na reku
skaly u reky Mikiza
lov lipanu a duhaku na hornim toku reky
raft na dolnim toku reky
tabor na brehu reky Mikiza
obed na brehu reky
duhak 65 cm
pstruh duhovy - rainbow trout 60 cm
pstruh duhovy uloveny o poledni pauze
losos kisuc - coho salmon
losos kisuc - coho salmon, jikrnacka
siven malma - Dolly Varden char 56 cm
siven vychodosibirsky - kundzha
Milan a Petr, navrat do civilizace