Revíry - destinaceEvropaNorskooblast TromsoReportážeKrátké zprávy a postřehy

Norsko - oblast Tromso - Reportáže

Krátké zprávy a postřehy 12.10.2023

Buroysund - halibut úctihodných rozměrů Buroysund 23.-30.9.2023
Buroysund je velmi dobrá lokalita, na halibuty asi opravdu jedna z nejlepších. Na tresky obecné taky super, ale tresky tmavé jsme chytali jen jen malé kusy. Jenže jak jsme vyjeli ven na vnější stranu k oceánu, rázem byly velké ryby.

Počasí bylo tak napůl, první tři dny jsme se schovávali do závětří za ostrovy, 2 dny to šlo tak nějak normálně a jeden den byla úplně klidná hladina.

Bydlení naprosto v pohodě, zázemí taky (měli jsme vlastní místnost s mrazákem, místem na sušení obleků, kterou jsme si zamykali), lodě super.

Komunikace se správcem naprosto v pohodě a benzín až k „nosu“ a za cenu jako na benzince.
Takže naprostá spokojenost!
Zbyněk M.

Treska obecná z Amber Norsko-Amber 28.8.-5.9.2023
Kemp Amber je čistý, majitel je akurátní, ale to nám vyhovuje. Vše fungovalo přesně, jak jsme měli objednáno - od letadel a transferů až po lodě, chaty, filetárnu...
Halibuti se povedli, ale malé ryby do metru. Předpokládám, že je to také tím, že lovíme na relativně malé nástrahy.
S Mílou jsme měli krásný den ve vnitřním fjordu: z kempu doprava směr Tromso, přes mělčiny nad podmořským tunelem a vjede se do velkého fjordu, Tromso je po pravé ruce. Naproti je písečná mělčina, kde lovily tresky tmavé, do toho rackové, krásná rybařina. Ryby do metru, na mělčině, na malé nástrahy a s jemnou vláčecí sestavou.
Míla měl pod lodí tresku tmavou okolo 80 cm a přijel nám jí sezobnout halibut kolem 150 cm, ale párkrát jí zkusil uchopit a poté odjel.
Za mne parádní rybařina, poslední dny jsme většinu ryb pouštěli a brali si jen rybu k večeři. Kluci na vedlejší lodi ze začátku trochu hledali, ale nakonec vždy ryby našli a nachytali.
Myslel jsem, že éra masařiny už pominula, ale ve filetárně jsme se přesvědčili, že ne: kolegové z NDR lovili extrémně velké množství ryb a evidentně filetovali na kšeft - limit, nelimit.
Richard R.

Lenangen - treska obecná 98 cmLenangen 14.-21.9.2023
Ubytování perfektní. Dovolená se nám líbila. Moje žena byla vůbec poprvé na rybách a poprvé v Norsku. Chytla si hned první den 80ku kelera a pak v týdnu tresku skoro metr, takže měla radost a spousty malých tresek a mníkovců nepočítám.
Celkem jsme ulovili asi 30 tresek obecných lepší velikosti (největší treska 102cm), 20 mníkovců ale malých tak do 2kg, jeden 80cm keler. Počasí: první dva dny krásné sluníčko, další den vítr, ale dalo se chytat, 4 den celodenní déšť, přesto chytali jsme vesele dál. Poslední dny do odjezdu foukalo tak, že se nedalo vyjet, tak jsme šli na hřiby, nebo jsme chytali v přístavu.
Druhý den se mi podařilo vytáhnout Halibuta ze 100 metrů na pilkr. 40 minut boj. Jednou se mi zpod lodě otočil a zamířil dolů (vymotal 130m) ale otočil jsme ho a vytáhl nahoru, pak už šel do lodě na gafu.
Jiří H.
Halibut 152 cm (45 kg)
Treska tmavá-keler 80 cm
Minimníkovec
Pohoda na lodi
Rostou!

Ringvassoy 14-22.9.2023
Za nás to byl další rybářský propadák. První dva dny nádherné počasí, ale bohužel žádný vítr, žádný drift, hladina jak na rybníce. Ty dva dny jsme nevyjeli na oceán, ale chytali jsme jen ve fjordech, což byla asi chyba, protože bez driftu to na halibuty nemělo smysl a větší tresky tam nejetý nebyly. Občas se chytla velká makrela, takže paštiky jsme jíst nemuseli. No a po dvou dnech úplnýho bezvětří zase začalo foukat až moc, takže na oceán už vyjet vůbec nešlo, v podstatě nebylo bezpečný ani vyjet z Dafjordu do okolních fjordů. A v tom větru bylo chytání technicky skoro nemožné. Nakonec jsme každý bedýnku ryb nachytali, ale žádná větší ryba se nepodařila.
Jinak ubytování parádní, filetárna skvělá (když jsme přijeli, tak byla tak uklizená, že skoro voněla) a majitel příjemný chlapík. Letěli jsme nakonec s Norwegian přes Oslo, což bylo trochuu dražší než přímá linka z Gdaňsku do Tromso, ale také v pohodě.
Martin R.

Ringvassoy - srpnový halibutRingvassoy 29.7.-7.8.2023
Náš letošní pobyt na Ringvassoy se blíží ke konci a opět si odvážíme množství skvělých zážitků. Mimořádně si ceníme přístupu majitele k ubytování, lodím a všemu ostatnímu. Tak v pořádku, jako má vše pan Jenssen, se vidí málokdy. Lodě a motory perfektní, ubytování se s postupem let opotřebovává téměř neznatelně.
Ringvassoy - srpnový halibutBěhem osmi dnů rybaření jsme ulovili v šesti lidech 42 halibutů. Když jsme předevčírem ulovili přesně padesátého halibuta, řekli jsme si, že stačí a přestali jsme rybařit. Ze zátoky Dafjord od chaty Ringvassoy na otevřené moře vůbec nejezdíme. Touto dobou je to zbytečné. Pěkné ryby nachytáme v Dafjordu, který myslím, už máme docela dobře zmapovaný. Vyhledáváme místa s pozvolným sklonem, písečným dnem a dobrým prouděním vody. Všechny ryby jsme nachytali na takových stanovištích. Letos jsme vyzkoušeli dva nové typy. Jedno místo úspěšné, druhé ne. Majitel chaty je veselý, otevřený chlapík. Jediné, co bychom mu vytknuli, je cena benzínu do lodí, za kterou nám ho prodává. Požaduje 30 NOK za litr, i když u benzinové pumpy stál pouhých 23,50 NOK. Inu Norsko...
Michal F.

Amber 25.7.-1.8.2023
Letošní výprava do Amber neměla chybu. V Amber jsme byli již před 2 lety, na místě se nic nezměnilo. Ubytovatel je přísný na pořádek a díky tomu je vše v naprostém pořádku. Ubytování 1A, člun připravený, čistý, vybavený bednami, plastovým kyblíkem, gafem, prostě vším, co člověk na vodě potřebuje. Stačí se zmínit o benzínu a už tam stojí "pikolík" nebo sám majitel s kanystry a klidně Vám benzín i nalije, pokud se k tomu budete stavět jen trochu nešikovně. Filetárna čisťoučká, teplá voda, papírové ručníky po celou dobu pobytu k dispozici. Samozřejmě majitel vyžaduje, aby každý opouštěl filetárnu ve stavu, v jakém do ní přišel. A světe div se, funguje to!
Co se týká ryb. Možná, že to bylo počasím (po celu dobu pobytu slunečno), ale ryby jsme přes den nemohli nalézt. Nešly ani na otevřeném moři, kam jsme vyjeli dvakrát (cesta určitě delší jak hodina - vyloženě na otevřené moře). Jeden výjezd jsme ukončili z důvodu nevolnosti člena posádky. Stejně za 3 hodiny rybolovu na otevřeném moři přišel ojedinělý záběr od kočky 85 cm, jeden pěkný záběr zřejmě od halibuta (rybu se nepodařilo zdolat a osvobodila se po cca. 5-ti minutách boje) a nějaké záběry od drobných kelerů. Druhý výjezd byl zcela neúspěšný.
Takže se nám nakonec podařilo ryby nalézt ve fjordu, ale úspěšní jsme byli pouze v nočních hodinách, bez ohledu na příliv či odliv.
Většina záběrů přicházela od tresky obecné, většinou drobné ryby. Na 5-10 malých ryb byla chycena jedna 50-80 cm. Podařila se jen jedna metrovka. Treska tmavá byla lovena průběžně, ale pouze v malém provedení. Nebyla ulovena ani jedna treska tmavá přes 50 cm. Ojedinělé úlovky mníka či mníkovce, nějaká ta jednoskvnka. Uloveny byly i 4 makrely (zato ty byly krásné, velké, vypasené).
I ve fjordu jsme měli jeden záběr od halibuta (kolem metru). Tento utrhl háček ani ne metr pod hladinu, kdy překvapil rybáře náhlým výpadem v okamžiku, kdy si již kolega myslel, že to ryba už vzdala. "Prostě halík není bělice".

Shrnu-li: dovolená výborná, počasí skvělé, rybařiny jsme si užili až dost (nijak jsme se neflákali, na lodi jsme byli každý den, někdy i 11 hodin) a nebýt jednoho ztraceného kufru na cestě domů (který se ve zdevastované podobě objevil za 2 dny po příletu) mohli jsme si pochvalovat i výborný letecký přesun (který je, tak jako tak, skvělý - v 10 hod. dopoledne nasednete v Praze do letadla a v 17,00 hod. odpoledne přebíráte chatu a člun 30 km od Tromsa. Co více si rybářské srdce může přát!!)
Takže se můžeme těšit na další výpravy.
Martin Č.

Havnnes Handelssted 8-19 července 2023
V Havnnes jako vždy vše parádní. Hege milá, jezdíme sem skoro jako na návštěvu příbuzných.
Loď se jménem naší dcery připravena a přinesla nám i rybářské štěstí: halibut 105 cm 13 kg ulovený 10.7. na pilkr a treska tmavá-keler 95cm, 6,65kg ulovený 16.7. také na pilkr.
Petr M.

Maribell - treska obecná 128 a 17 kgMaribell 19.-27. dubna 2023
Cesta letadlem tam i zpět do Tromso a pak do Maribell byla absolutně bez problémů, zavazadla přiletěla kam měla a dokonce včas. Pan Peterson čekal před letištěm koupil nám potřebné množství piva - do lednice nic dávat nemusel, protože byla tak strašná zima, že zamrzalo i moře v zátoce. Vlny byly většinu dnů tak velké, že jsme nemohli ani odrazit od mola. Na moře nešlo vůbec vyjet a ve fjordu k Tromso byly vlny taky, ale zkusili jsme to, zase tam nebyly ryby... No prostě OK, za prvních 5 dní uloveno 6 ryb!!! Pak odjeli nějací hosté, tak jsme přesvědčili Petersna, aby nám půjčil loď s kabinou, 200 koní. A vyjeli jsme na moře. Hezky se nám zvracelo... V úterý 25.4. jsme to zkusili na doporučení Petersona znovu, vyznačil nám v mapě jeden malý bodík v širokém moři. Našli jsme ho a chytili za pár hodin cca 90 ryb!! Byly toho dva metráky. Úplně vyřízení, ale štastný. Druhá chata chytala od nás cca 100 m a chytili za stejnou dobu jednoho mníka!
Po filetování jsme skončili a už jsme nebyli schopni další den vyjet, stejně jsme myli loď pomálu celý den. Tak asi tak: 5 dnů trápení a 1 den super.
Maximálně spokojeni. V Maribell není nic nového, ale Petresona pochvalte za nás, i když jsme ho již taky pochválili.
Chytili jsme tresky obecné, ta na fotce je 128 cm a 17 kg, pak ještě jednu 123 cm a 15 kg, jinak cca 80 -90 cm, kelery pěkný 60-80 cm, pár mníkovců asi 15 ks. Domluvili jsme se s panem Petrsonem na příští rok na termínu 10. - 17.4.2024 s tím, že nám pronajme tu loď s kabinou a 200 koňmi + balení prášků Postafen proti mořské nemoci.
Luboš Š.

Larseng - halibut ze zářijového rybolovu Larseng v září 2022
Dnes odlétá z Larseng domů dvojice rybářů, která se může pochlubit slušným výsledkem: za týden pobytu ulovili celkem 19 halibutů délky 80-170 cm.
To mi přijde jako skvělé skóre.
Původně jezdili do okolí Tromso na halibuty v červnu, pak v červenci a poslední dvě sezóny jezdí v září. Podobný trend pozorujeme u podstatné části rybářů, kterým nejde ani tak o tresky, jako právě o halibuty: původně nejoblíbenější červen byl postupně vyměněn za srpen nebo září.

Larseng v srpnu 2022
Velmi proměnlivé a deštivé letní počasí se nevyhnulo ani lokalitě Larseng nedaleko Tromso. Larseng je sice od volného oceánu chráněn masou ostrovů Senja a Kvaloya, ale i tady byly dny, kdy se dalo rybařit jen v závětří a s notnou dávkou nadšení. V srpnu míří do Larseng zejména štamgasti, kteří se zaměřují na lov halibutů. A zatím se daří - prakticky každý den někdo z hostů uloví halibuta nebo dva. Pár obrázků těch lepších kousků z první poloviny srpna zasílá Trine.

Larseng - halibut cca 125 cm
Larseng - Halibut

Larseng - halibut 165 cm, 60 kg
Západ slunce v kraji Troms

Vengsoy - mníkovec Vengsoy 15.-27.8.2022
Tak už sme sa vrátili z našej dlho očakávanej rybačky na ostrove Vengsoy.
Cesta tam bola bez najmenších problémov. Zo Slovenska sa nám osvedčil trajekt Gdaňsk-Nynäshamn. Aj keď to nie najrýchlejšie cestovanie, ale je veľmi pohodlné. Tri chaty na ostrove sú ideálne pre partie, ktoré uprednostňujú polosamotu a zároveň chcú vyšší štandard vybavenia.
Všetko bolo perfektne pripravené a čisté v chatách, filetárni ako i na móle a lodiach. Správca je veľmi milý a vždy ochotný vyhovieť požiadavkám hostí.
Patríme medzi partie, ktoré chodia do Nórska už mnoho rokov a pri pohľade na námorné mapy sme si veľa od tohto miesta sľubovali, ale nie všetko v rybárčine je jednoduché :-)
Podmorské hory a plošiny boli obsadené veľkým množstvom malých tresiek tmavých, ale ani toto nám zrejme pre modrú oblohu a silné slnko úspech neprinieslo.
Zmenili sme taktiku a začali loviť v noci čo sa aj oplatilo. Tresky obyčajné sme lovili v dĺžkach 70-90 cm.
Pred nástupom sme si stanovili lovnú mieru halibuta na 100 cm a tak sa stalo že dvoch cca 85-90 cm sme po ulovení ešte vo vode vyháčkovali a darovali im život. Jedného halibuta sme si privlastnili 101 cm (12,7 kg).
Naše celkové hodnotenie je, že každému kto si chce odpočinúť pri rybolove v Nórsku túto lokalitu vrele odporúčame.
Smutní, že to znovu ubehlo tak rýchlo sme so skvelým majitelom rozlúčili a vyštartovali smer SR.
Za zmienku stojí aj to, že na Nórsko-Fínskej hranici sme absolvovali váženie našich úlovkov.
Už sa tešíme na ďalšie zážitky v roku 2023.
Viliam H.

Velký vlkouš z LarsengLarseng 28.6.-7.7.2022
V 6 rybářích jsme v Larseng ulovili:
Halibut: 4 ks (110cm-132cm)
Treska obecná: cca 10 ks (90-100cm)
Treska tmavá: 25ks (80-100cm)
Vlkouš: 1ks (80cm)
Mníkovec: 7ks
Treska jednoskvrnná: 10ks
Radim S.

Lenangen 25.6.-3.7.2022
Poloha domků Lenangen je super, díky poloze hlouběji ve fjordu se nechá i za silnějšího větru.
Asi i díky poměrně vysokým teplotám jsme měli ve fjordu úlovky jen menších ryb. Vetší ryby byly až na otevřeném moři.
Úlovky ve fjordu byly z 90% tresky obecné kolem 60cm.
Za zmínku stojí ulovení vlkouše délky 95 cm (uloven 1.7.)
Vít S.

Havnnes Handelssted 25.5.-4.6.2022
Díky covidu a uzávěrám hranic jsme nakonec jeli do Havnnes místo v roce 2021 až letos. Bylo vidět, že majitelé během covidu nezaháleli a udělali řadu investic a zlepšení. Chata Wagen je nově renovovaná, i v domku Per Arne a Mary jsou nějaká drobná zlepšení. Třeba nová pračka se sušičkou potěšila. Přijet domů s vypraným prádlem namísto hromad obleků vonících rybami je prima. Taky přikoupili lodě a vyměnili další motory. Myslím, že 50-ka už tam žádná není, na všech lodích jsem viděl jen 60 HP nebo 70 HP motory.
Počasí nám skvěle vyšlo a díky tomu bylo v pohodě i rybaření. Přes den bylo až 24°C a tak jsme občas chytali jen v tričku. V druhé půlce pobytu už jsme chytali jen pro zábavu, nachytáno jsme měli. Největší treska obecná byla 115 cm, hodně bylo kelerů kolem 80 cm, také se mi jednou povedla tripleta a vše keleři 85 cm. Halibuti tentokrát jen malí, ale hezky jsme zachytali menší platýse několika druhů.
Cestou domů jsme jeli Finskem přes Rovaniemi (vesnička Santa Klause na polárním kruhu) a u jedné lososí řeky jsme zastavili krátce před půlnocí. Byl tam otevřený kiosek, u něj pár rybářů. Když jsme viděli, jak pěkné burgery tam dělají, tak jsme si také dali burgery nebo kebab. Úžasné porce a vše parádně čerstvé včetně hranolek. Platili jsme 8 Euro / osobu, což mi přijde super. Už se těším, jak se tam za rok zase zastavíme!
Petr M.

Ringvassoy 22.-29.5.2022
Chata Ringvassoy i majitel nad očekávání - dobrá vybavenost i čistota. Majitele jsme viděli každý den a staral se. Registrace úlovků a výjezdů přes tablet v kanceláři u filetárny úplně v pohodě.
Na Norsko v květnu jsme měli extrémně teplé počasí i 12-14°C místy i bezvětří!
Hodně tresek obecných, největší 126cm a 17,8kg
Kupodivu absence tresek tmavých i malých (keler)
Prvně v životě mě kontrolovali na norských hranicích, ale papíry byly v pořádku a vše proběhlo v klidu. Tak až na to, že to bylo krátké, tak se nám to moc líbilo.
Měl jsem sebou dva rybáře kteří byli v Norsku poprvé a jsou nadšení, už plánují další cestu.
Jirka K.

Halibut - monstrum ulovené v Larseng
Larseng - halibut

Vlkouš z LarsengKvěten v okolí Tromso

Období covidu, kdy měli majitelé chat a domků v Norsku nedostatek hostů, alespoň někteří využili ke zvelebování svých ubytovacích kapacit. Například v Maribell bylo opraveno mnoho drobných nedostatků, nově zasazena tráva tam, kde již byla vyšlapaná, zázemí pro rybáře bylo vybaveno vakuovačkou, prosvětlovacím pultem pro kontrolu přítomnosti parazitů ve filetech a nově také přibylo zařízení pro šokové mražení úlovku. Alespoň k něčemu pozitivnímu ten covid přispěl.
S rybařením to v květnu nebyla ze začátku žádná sláva, chytali se hlavně malé tresky obecné. Chytit metrovou obecňačku byl problém. S postupujícím květnem však větší ryby najely a ve druhé polovině již byly hlášeny úlovky slušných tresek obecných z volné vody. Ve fjordech a sundech byly stále loveny spíše menší tresky, ale i tam se začaly objevovat pravidelné úlovky blížící se metru délky.
Z Larseng jsme dostali několik zpráv o úlovku krásných vlkoušů a halibutů. Loviště u Larseng nevypadá dle mapy nijak extra zajímavě, ale vlkouši a halibuti se zde chytají pravidelně a ve slušných počtech. Možná to bude tím, že Trine (majitelka Larseng) dokáže svým hostům dobře poradit ta správná místa.

Maribell 18.-25.5.2022
V okolí chat Maribell byly spíše menší ryby, ale ve slušném množství. Jak počasí dovolilo, jeli jsme na volné moře, kde jsme chytali chvílemi rybu za rybou. Obvyklá velikost tresek z volné vody byla 80-115 cm.
V Maribell jsme si spravili chuť po rybářsky nevydařené výpravě na Lofoty v letošním dubnu, kde nám počasí nepřálo a k tomu ještě nežraly ryby.
Velmi kladně (jakožto pravidelný návštěvník) hodnotím práci, kterou si majitel dal se zvelebením svých chat a dalších věcí v Maribell. Teď to má ještě vyšší úroveň.
Jura N.

Larseng, druhá polovina května 2022
Mezi halibuty a vlkouši se začínají chytat i lepší tresky obecné.
Už bylo na čase!
Z Larseng zdraví

Začátek května v Larseng
Měli jsme tady opět skupinku rybářů z Německa, která se specializuje na lov vlkoušů a halibutů. A dařilo se jim, nachytali krásné vlkouše i slušné halibuty.
Pozdrav z Larseng posílá

Tromso - Maribell 13.-20.4.2022
Tak jsme se vrátili z tradiční jarní výpravy do Maribell.
Celkem jsme ve čtyřech rybářích ulovili:
treska obecná 35 ks - od 50 do 120 cm
keller - 34 ks - 50-80 cm
mník - 6 ks - 50-80 cm
Ryba výpravy byla treska obecná délky 120 cm, kterou jsem ulovil na pilkr.
Luboš Š.
Treska 120 cm z Maribell - konec dubna
Larseng - vlkouš
Lepší treska z Larseng
Larseng - Halibut, květen
Larseng - Vlkouš (mořská kočka)
Larseng - halibut
Larseng - super počasí na vodě