Revíry - destinaceEvropaNorskooblast FossenReportážeKrátké zprávy a postřehy

Norsko - oblast Fossen - Reportáže

Krátké zprávy a postřehy 13.7.2023

Solvika 8.-15.9.2023

Roan, je velmi krásné místo a pokud mohu zhodnotit náš výlet, tak jsme byli spokojeni s ubytováním, loděmi a celkovým servisem kolem toho. Pro rybolov je také potřebné, aby bylo dobré počasí, což nám celkem vyšlo, i když jsme dva dny odložili odjezd na moře až na odpoledne, pro déšť a silný vítr a tím velké vlny. Ve fjordech bohužel ryby nebyly a ústí fjordu je velmi otevřené a tak i tam byly celkem velké vlny a kromě makrel tam dalších druhů ryb bylo velmi málo a jen menší. Za celou dobu se nám nepodařilo ulovit žádnou trofejovou rybu. Na volné moře nás počasí a pud sebezáchovy nepustil. Celková bilance ůlovku byla cca 16 kg/osobu a z toho makrely 80%.

Vítezslav F.

Roan 2.-11.9.2023

Byli jsme spokojeni, nemáme žádné výhrady. Ani náměty na zlepšení. S majitelem Roan je výborná spolupráce. Pokud jde o ryby, nemohli jsme najít velké tresky tmavé ani obecné. Chytli jsme slušné jednoskvrnky a menší tresky tmavé, občas mníka. Vše zachraňovaly makrely. Tři dny bylo deštivo a větrno, takže se na moře ani nedalo vyjet. Byli jsme pro ten případ zásobeni literaturou. Nakonec jsme si všichni odvezli limit 18 kg, takže spokojenost.

Pavel Č.

Roan - treska polakRoan 1-12 srpna 2023

Do Roanu k Perovi už jezdíme skoro jak na chalupu. I letos bylo vše v pořádku, cesta proběhla bez komplikací - jeli jsme trajektem z Gdaňsku do Nynashamnu a pak Švédskem na Trondheim, takže kdyby nebyla media, tak ani nevíme, že v jižním Norsku byly nějaké přívalové deště, záplavy a uzavírky silnic.
Rybařina dobrá, ale zase to bylo jiné než loni nebo o rok dříve. Tentokrát vůbec nebyly makrely, resp. jsme jich jednotlivě chytli pár. Ale za to bylo kolem pobřeží hodně sleďů a někdy to byla i hejna velkých sleďů kolem 25-30 cm! Jako vždycky v létě jsme krásně zachytali tresky obecné a polaky na přívlač - gumy a pruty do 30 g.
Úžasný zážitek bylo ulovení halibuta 110 cm na 15-gramový vláčecí proutek s malou gumou. Dlouho jsem nevěděl, jak je ta zdolávaná ryba vlastně velká, protože ten proutek byl na hraně svých možností a měl jsem jen tenký návazec. Nakonec jsem ho dostal do lodě po skoro 40 minutách přetahování.
Sice už jsem byl v Roanu mockrát, ale nevím, jestli budu na příští rok zkoušet něco jiného.

Igor Š.

Roan 14.-23.7.2023

Lokalita je to velmi zajímavá. Hodně se mění množství větších ryb v místech, kde byl v minulosti jejich výskyt. Někdy tam jsou, jindy nikoliv.
Počasí hodně ovlivňovalo rybolov (vítr). Všude bylo velké množství malých kelerů a polaků, ale velké kusy jsme nenašli.
TOP ryba výpravy byla treska obecná 110 cm (13 kg) ulovená na malý (cca 8 cm) pilkřík.

Petr S

Roan 24.6.-4.7.2024

Zcela výjimečně jsme tentokrát měli nejlepší možné počasí s ohledem na vítr za posledních 10 let. Na otevřené moře (jezdíme cca 25 km od Hongsandu) jsme mohli jet téměř každý den. Poslední 3 dny jsme jezdili již jen pro radost a snahu vytáhnout z hloubky velkou rybu. Neměli jsme žádný kapitální úlovek jen halibuta 90 cm, tresku obecnou 112 cm a kelera 95 cm.
Při cestě domů za Oslem jsem si vrazil do pneumatiky hřebík a tak jsem musel cca každé 2-3 hod. dofukovat kolo. Na zpáteční cestě jsme platili pokutu za jízdu na dálnici. Jeli jsme 111 km na povolené rychlosti 110 km ale měli jsme přívěs. Ve Švédsku je povolená rychlost pro soupravu jen 80 km/hod. Pokuty byla 4000 SVK. Oznámili nám, že nás budou na kamerách sledovat až do Trelleborku zda jedeme jen 80 km/hod.
V Rostocku jsem měl po trajektu kolo hodně prázdné. Po výjezdu z trajektu na mě troubili a blikali s aut za mnou. Tak jsem zaslavil, abych zjistil zda dojedu k pumpě, která je jen něco přes 1 km. Uviděli mě celníci, zastavili mě a požádal jsem je, jestli nemají pumpičku. Řekli, že mě doprovodí k pumpě. Po dofouknutí kola jsem jim poděkoval za ochotu a oni mě s úsměvem oznámili, abych je následoval do prohlídkové budovy celní zprávy. Měli jsme jen 3 rybáři 3 bedny ryb. Přesto každá bedna měla přes 28 kg. Museli jsme zaplatit celní poplatek 110 Euro za překročení povolené kvóty ryb. Nelíbilo se jim ani 31 kg marmelád a 15 ks uzených lososů, i když jsme na vše měli doklady. Prohlíželi i tašky se špinavým prádlem. Bedny nám ale pomohli zase zalepit.
Protože jsme všichni kolem 70 let, vzali jsme si na trajektu kabiny a na cestě tam ještě apartmán v kempu u Opdalu. Náklady včetně benzínu do lodě byly cca 45 tis. na osobu. Jinak bylo vše krásné. Já byl na rybách v Norsku již po 26.

Zdraví
Miroslav Z.

Nováčkovská radost z úlovku Roan 16.-23.6.2023

Celá výprava - 3 rybáři a jedna nerybářka vyjíždíme z Valašska jeden den dopředu, protože chceme s ogarama i dcerou jet na výpravu na pohodu severskou cestou a podívat se na Dalshnibu, Geiranger (tady máme zajištěný nocleh) a Trollí stezku na Trollstigenu. Druhý den už nás pak čeká jen 420 km a tři krátké trajekty krásnou Norskou přírodou mezi fjordy. Mimochodem je úplně jasno a je po celou cestu od 20 do 30°C.
Do Roanu jsme dorazili v 18 hod, takže tak akorát. Proběhlo předání ubytování a lodě, instruktáž od pana správce. Vše OK a jdeme se po pár pivech a po dlouhé cestě vyspat na zítřejší rybařinu.

První den na moři: na lodi rybaří má dcera Barča (co by má osobní paní doktorka která je poprvé v životě na rybách a navíc i poprvé na rybářské lodi na moři), jeden rybář se stejným rybářským rodokmenem Robin (takže taky poprvé) a jedno rybářské miminko Matteo (ten už byl se mnou loni na Somnesvice) a já Libor coby poloviční invalida s rukou v sádře po zranění s rozbrušovačkou. Skvadra na moře k pohledání...

Podle rady pana správce vyrážíme ráno na ryby a hádejte kdo chytil první rybu a kdo ten den největší ? Samozřejmě Barča!! Treska obecná 110 cm a 9,5 kg, slušné na prvničku... (dala mi hned na začátku na prdel, já jsem zatím větší tresku na moři nechytil). Ostatní zachytali podprůměrně, 4 ks tresky 70+ a 8 ks kelerů od 50 do 70 cm.
Chytili aspoň pár ryb, na kterých se večer učili hodinu filetovet. Takže za mě dobrý...

ZdolávačkaDen druhý. Včera jsme moc nezachytali. Když to přeženu tak deset ryb od 40-ti-do 60 cm. Byli jsme zklamaní. Večer mě napadlo zavolat o radu do Česka největšímu pardovi na Roan, Tondovi. Byl to určitě ten nejlepší nápad večera. Tonda byl ochotný nám vysvětlit a poradit po telefonu a nad mapou kde chytat, jek chytat a na co chytat.
Ráno se sice klukům nechtělo moc vstávat, ale nakonec jsme se v 8.30 vykopali na moře. První dvě místa podle Tondovy rady za moc nestála ale to třetí !!! Na každý drift 5 až 10 ryb o velikosti 60-85 cm. Nejvíc Kelerů (i dubleta 2x80cm z 90metrů, celkem dřina opět pro mou dceru) pár obecňaček, dva pěkní Polaci 60 a 70 cm. Dva Mníci 90 cm, polaky a jednu tresku zdolávám na vláčku za lodí já jednou rukou a za pomocí mé dcery. Moc zajímavý způsob zdolávání. Dcera točí kličkou na navijáku a já zdolávám jednou rukou a prutem. Šlo to!!
Nakonec odjíždíme po čtyřech hodinách se 70kg ryb do filetárny. Mimochodem je na Roanu i dnes 25°C, pere slunko a nefouká vítr. Neskutečné počasí !!
Tři hodiny mí svěřenci filetují a vypadají fakt zničeně, ale překvapí mně hláškou - zítra jedeme znovu a už v 7.00 hod. To jsem teda sám zvědavý, uvidíme zítra ...
Ještě jednou děkujeme Tondovi!

Den třetí. Dnes jsme konečně vstali dříve, než doposud, tj.kolem půl sedmé. Nicméně se výjezd na lov konal stejně až v 8.30, ale hlavně že jsme vyjeli.
Nabaženi včerejším rybolovem jedeme na stejné místo jako včera. Po cestě se zastavujeme na dvou jiných slibných místech, ale čtyři ryby za hodinu nám nestačí a proto upalujeme na „Tondovu špajzku“. Na špajzce ale vznikl malinký problém. Za prvé vůbec nefouká a tedy není drift a teplota je 30°C. V plovoucích oblecích začalo být doslova na zdechnutí. Moře má olejovou hladinu a navíc nám rybáři na nejúspěšnějším místě natáhli sítě.
Ale...
Pěkná rybářka, pěkná treskaTeplota, vítr, tlak, nemožnost dojet na vyvýšeninu jako včera, vše vypadá na pytel. Zastavuji loď a dcera Barča a Robin spouštějí nástrahy a začíná štabarc, který jsem ani já nikdy na moři nezažil. Maximálně na každý druhý nához na gumu a téměř na každý nához na pilkr s paprikami se tahá ryba za rybou. A žádné čudly. Nejsou vyjímkou dublety ani triplety. Ryby prostě doslova žerou jak divé. Keleři 50-95 cm, tresky obecné 60-80cm, polaci a i jeden větší mník se spletl. Já jednoručně zasekávám jednu obecňačku, jednoho polaka a největšího kelera dne. Vše ale za mně musí zdolat dcera, protože s jednou rukou v sádře to prostě nejde. Dvě a půl hodiny urputného rybolovu a 65 kg ryb (30 ks) se veze zpět do filetárny. Včera se Robin i Barča naučili celkem slušně filetovat, takže dnes měli za tři hodiny hotovo a šlo se na pozdní oběd.
Dnes odpoledne si odpočineme a zítra ráno znovu lovu zdar!!

Radost z každého úlovkuA ještě jeden kladný poznatek: kde najdu ryby na echolotu, tam taky jsou!! Malý obrazovkou, ale přesný a lze se na něj spolehnout. Umí ryby jak u dna, tak i ve sloupci a na metr sedí. Chytáme ryby podle echolotu i ve sloupci, což je pro mě po předchozích zkušenostech (spíš s bojem s echolotem) nevídané. Takže se letos bavím hlavně prací s echolotem a myslím si že se mi to celkem daří a mám radost, že chytá Robin, který je poprvé na moři, stejně jako má dcera Bára. Oba dva chytají tak 5x víc ryb jak já standardně. Ale myslím si pořád, že největší zásluhu na veškerých úspěších našich lovů má Tonda s top lokalitama. Asi ho budu muset vyznamenat řádem zlatého Kelera až v pátek dorazí na Roan.

Den čtvrtý. Na Roanu nic nového. Teplo jak sviňa-přes den 32°C, vstávat se nám pořád brzo ráno nechce, ale hlavně, ryby pořád koušou! Vstáváme v 6.00, vyjíždíme na ryby v 7.30 (lepší než včera), ale je to úplně jedno. Od 9 hodin nám berou mraky malých Kelerů, ale nedaří se nám hejnama prohodit ani extra těžké samostatné pilkry bez paprik. Půlkilový pilkr si při cestě ke dnu vezme dvaceti až třiceticentimetrový keler. U dna pod hejnem kelerů sem tam najdu větší ryby, ale dostat se k nim je opravdu nemožné. A to je pořád dokola až do dvanácti hodin, kdy vrcholí příliv. Psychicky to nezvládáme a odjíždíme z otevřeného moře opět do Tondovy špajzky. Vyvezl jsem posádku na 14-ti metrovou hloubku a velím vláčet!! Dvě gumy letí kolem mé hlavy a dopadají asi pět metrů od lodi. Třetí 50-ti gramový pilkr Robina dopadá asi dvacet metrů od lodi a já nevěřím vlastním očím. On to snad umí! Gumy pod lodí i stříbrný pilkr 50g slaví úspěch. Tři téměř nerybáři a tři ryby na prutě. Co víc si přát ! Nezamotali se a všechny tři zdolali. Dva pěkní Polaci 65 a 75 cm a Keler 80 cm.
Nedá mi to a pod loď spouštím jednoručně 15-ti centimetrovou gumovou rybku. Dvacet vteřin a hrčí mi brzda jak splašená. zkouším ji zdolat, ale jednoručně prostě nemám šanci. Opět mě vystřídá dcera Barča a zdolává Tresku Obecnou 97 cm, nádhera... Ze špajzky odjíždíme asi po dvou hodinách a bedna je skoro plná. Po cestě zpět se zastavujeme ještě na dvou slibných místech a Matteo zdolává mníka délky 120 cm a přibylo i pár obecňaček a kelerů od 70-ti do 90-ti centimetrů. Totálně zpocení a zničení rybolovem se vracíme zpět. Ještě mou posádku čeká dvě až tři hodiny filetování a pustím je domů na pivo.
To byl ale zase krásný den! Všichni jsou totálně zničení, ale hlavně spokojení, a to je to nejhezčí.
Zítra se nám má už zkazit počasí a má začít pršet a foukat. Možná se na to po týdenních vedrech i těšíme.

Den pátý:
Mělo sice poprchat, ale vítr předpovídali do 5m/s. O půl čtvrté ráno už ale foukalo 9m/s, tak jsme se otočili a vrátili se do postelí dospat. Teď prší, je 10°C a fouká 12m/s. Zítra má být ještě hůř. Dost brutální změna oproti včerejšku! Rozhodli jsme se, že pokud bude možné přebukovat trajekt, ukončíme rybařinu o den dříve, ať si nekazíme celkový dojem z letošního suprovního Roanu. A tak jsme také udělali. Na zpáteční cestě jsme zabukovali motel kousek od Atty, v klidu pojedli, popili, vyspali se a pokračovali ráno v 11 hod směr Trelleborg se zastávkou na Hollmenkolenu, v Oslu a v Goteborgu. Úplně něco jiného než jet na trajekt na sirky v očích. Prostě fakt pohoda.

Libor N.

Učí se rychle
Kde začít?
Pobřeží u Roan
Nachytáno. A teď do práce!
Šichta po návratu z rybaření

Namsenfjord 9.-19.5.2023

Výprava byla celkem úspěšná, pan domácí je fajn chlap, zařídil mi i vytržení bolavého zubu o statním svátku.

Co se týče ryb, na oceánu byla spousta pěkných tresek tmavých. Tresek obecných bylo pomálu a bohužel nám utekli 2 pěkní halibuti. Ve fjordu nebyly téměř žádné ryby. Filetárna na molu bude prý prebudována, což je dle mého soudu potřeba.

Jindřich M.

Západ slunce na poloostrově Fossen Roan 26.8.-3.9.2022
Makrel jsme ulovili nepočítaně.
Mníkovci od 50 do 80 cm asi 12ks.
Tresek obecných ve velikosti 40-90 cm uloveno cca 25ks.
Okouníci kolem 30 cm 2ks.
Keler 40 až 80 cm asi 26ks.

Příště jedeme zase do Roanu.

Milan F.

Roan 25.8.-4.9.2022
stručná statistika úlovků z letošního Roanu:
Treska obecná 4 ks, délka 75 až 109 cm.
Treska tmavá 10 ks, délka 70 až 80 cm.
Treska Polak 6 ks, délka 70 až 80 cm.
Okouník mořský 6 ks, délka 47 až 50 cm.
Halibut 1 ks, délka 90 cm.
Mník mořský 10 ks, délka 70 až 117 cm.

Petr S.

Okouníci z Roan Solvika-Beskeland 21.-28.8.2022
Loveny ryby v obvyklé sestavě: mník mořský, okouník, polak, makrely, tresky tmavé (mnoho).
Zajimavý byl úlovek okouníka délky 37 cm z hloubky 120 m.

A užili jsme si krásné západy slunce!

Václav Z.

Roan 1.-9. srpna 2022
Co se týká ubytování, lodi, cesty, zdraví - vše fungovalo dokonale, neměli jsme pražádný problém. Vše bylo dokonale naplánováno, a vyšlo podle plánu.
Co poněkud nevyšlo, bylo počasí (větrno a deštivo) a s tím prý (asi) souvisela i absence ryb na lovištích. Dokonce i majitel apartmánů v Roanu pan Per s námi občas vyjížděl na moře, aby nás případně navigoval na loviště, kde by to mohlo být lepší, ale taky nic.

Treska z RoanKonkurenční rybáři z Německa přiváželi rovněž jen jednotlivé mníkovce nebo polaky. O pořádnou tresku obecnou nebo tmavou (kromě čudlů) se nezavadilo.
Majitel Roan - Per Gipling to vysvětloval extrémním množstvím dešťových srážek a zakalenou vodou při pobřeží.
Pro vítr se bohužel nedalo vyjet dále na oceán za pásmo ostrovů. Takže co se týká rybolovu, bylo to poněkud zklamání, zvláště pro dva členy zájezdu, kteří byli na severu poprvé.

Ale partu jsme měli dobrou, a nějakou zábavu si také užili třeba s makrelami, ty byly všudypřítomné.

Zdeněk B.

polak 88 cm uloveny na privlac v cervnu, Fossen-RoanRoan 12.-22.6.2022
Po dlouhých dvou letech čekání, způsobených pandemií covidu, jsme se konečně opět podívali do milovaného Norska. Již 3 roky jsme měli rezervaci na lokalitu Roan. Cesta tam proběhla bez problému, jeli jsme osvědčenou trasu – trajektem z Rostocku do Treleborgu (zde nás překvapilo opožděné vyplutí o 2 hod. a docela nepořádek v kajutách, s touto zkušeností tedy nedoporučuji TT line a příště jedem opět raději se Stenou), dále Švédskem, Norskem přes Oslo a dále po trojce a přeplutí Trondheim fjordu na poloostrov Fossen.
Začnu hodnocením kvality ubytování a poskytovaných služeb. Musím konstatovat, že takový přístup majitele jsme zatím nikdy předtím nezažili. Vše fungovalo bezvadně – apartmány perfektně uklizené, v kuchyni dostatek nádobí na vaření i na servis. Majitel Per dělá maximum pro zajištění bezpečnosti na vodě – aplikace Gofish mu poskytuje dokonalý přehled o všech lodích a v případě potřeby je schopen okamžitě zahájit záchrannou operaci, lodě Kasbol v perfektním stavu - každá měla 2 nádrže a záložní kanystr, celkem tedy k dispozici 60 paliva, na všech lodích funkční osvětlení. V případě problému vše řešeno téměř okamžitě a benzín doplňován dle potřeby. Ocenili jsme i možnost nákupu čehokoli chybějícího v dobře zásobeném obchodu v přízemí pod apartmány.
treska obecna 127 cm (17 kg) ulovena 15.6. na privlac (Savage Gear Cutbait Herring 270g)Nyní k vlastnímu rybolovu. Na lokalitě jsme byli poprvé, ale oblast známe z předchozí návštěvy níže položeného Harbaku. Přivítalo nás deštivé a větrné počasí, které nás první 2 dny nepustilo na vytypované horké lokality. Perem doporučovaná lovná místa při pobřeží nás zklamala, kromě malých kelerů a polaků do 60 cm jsme za 2 dny nezavadily o pořádnou rybu. Třetí den nás počasí pustilo za pás ostrovů na volné moře. Prochytávali jsme vytypovaná místa Ventaren a Revtaren , ale ani zde to žádná sláva nebyla, pár polaků do 70 cm a t. obecné do 80cm. Jsme všichni vláčkaři, chytáme tedy na podmořských horách a mělčinách, tak že naší cílovou rybou je polak, keler a t. obecná. První výrazný úspěch jsme zaznamenali až čtvrtý den pobytu při nočním rybolovu na šelfu (cca24 km) v oblasti Ranen. Ryby byly maximálně aktivní, během 5 hodin jsme nachytali na 2 lodích v 5 lidech cca 250 kg bedýnkových a větších ryb, keleři 70-90 cm, pěkné t. obecné – 9 ks přes metr, největší 127 cm, 17 kg, pár polaků 70-85 cm a halibut 8 kg.
Ryby jsme lovili na hloubkách do 40 m, nástrahy gumy Relex, Dufkovky a velké gumy Savage Gear. Další 2 dny nám opět foukalo, tak že šelf byl nedostupný, a navštívené lokality byly opět pouze o malých rybách. 7 den za téměř nulového dritu jsme opět navštívili šelf, ale ryby nebyly příliš aktivní, tak jsme chytili pouze několik větších kusů t. obecných a kelerů. Pěkné rybářské zážitky nám přinesl až předposlední den pobytu, kdy jsme na šelfu zaznamenali výrazný úspěch na Zoomy, polaci a t. obecné byli při chuti, tak že jsme s kolegou nachytali cca 80 kg bedýnkových ryb, nej polaci – 2 ks 88cm, nej t, obecná 98 cm. Poslední den pobytu nám opět foukalo, tak že jsme se symbolicky rozloučili s mořem lovem kelerů chyť a pusť (nej 90 cm) a kolegové na 2hé lodi narazili i na hejna makrel, z nichž 10 ks skončilo večer na grilu.
Závěrem tedy stručné hodnocení. Co se týká kvality ubytování, lodí a celkového servisu majitele dávám *****. Po rybářské stránce v daném termínu byla lokalita mírně problematická, pěkné ryby hodně daleko, dostupnost limitovaná příznivým počasím, dávám ***.

S pozdravem NORSKU ZDAR!!!