Revíry - destinaceAfrikaNamibieSkeleton Coast - lov žralokůReportážeAdvent v Namibii

Namibie - Skeleton Coast - lov žraloků - Reportáže

Advent v Namibii 28.1.2014

Neděle 1.12.
lov zraloku z plazePrvní den rybaření nás překvapilo nečekaně chladné počasí. Spíše než to, co si člověk představí pod pojmem Afrika, to vypadalo jako podzim na Vysočině.
Ráno 16°C, přes den až cca 25°C (asi tak 2 hodiny při vyjasnění), večer opět 16°C. Modrá obloha se objevila na hodinu, jinak bylo skoro pořád zataženo, resp. mlha, která se táhne od studeného oceánu.

Rybaření nám první den moc nešlo - většinu záseků jsme sekali pozdě, větší ryby jsme utrhli a nahozené udice nám často strhával mořský proud a trsy chaluh.
zralok hladkoun - spotted gully 149 cmViděli jsme spousty chcíplých lachtanů (na cca 50 m pobřeží alespoň jeden chcíplý lachtan), hodně lachtanů jsme viděli i živých (ve vodě i na břehu). Jedná se o lachtany, kteří směřují na kolonii na mysu Cape Cross, z nichž mnozí jsou dezorientováni, nemocní nebo nemají dost sil k doplutí do kolonie.
Nad pobřežím létají rackové, rybáci a dva pelikáni.
Asi 8 km jižně od Henties Bay leží na břehu chcíplá velryba dlouhá asi 15 m.
V poušti na břehu se potulovala skupinka pěti gazel.

Jan – sumec 33 cm
Standa –
Sváťa –
Saša –
Vlasta – žralok hladkoun (spotted gully shark) – 141 cm a 115 cm
Zdeněk – žralok hladkoun (spotted gully shark) - 133 cm

zralok - hladkounPondělí 2.12.
Po ránu mlhavo, ale po desáté se vyjasnilo a bylo slunečno. Teplota se po poledni vyšplhala až na 30°C, ale večer se rychle ochladilo opět na cca 15°C.
Na plážích v okolí Henties Bay bylo hodně lachtanů, našli jsme i čerstvě narozené a opuštěné mládě a jednu lachtanici, která právě rodila.

Jan – 1x chimérovka kapská (elephant fish) cca 40 cm, utrhl jednoho žraloka
Standa – 1x žralok hladkoun (spotted gully shark) 149 cm a jednoho žraloka utrhl
Sváťa – utrhl žraloka bronzového po 30 minutách boje
Saša – žralok sedmižábrý (cow-shark) - 171 cm
Vlasta – 0
Zdeněk – 1x chimérovka kapská (elephant fish) 50 cm, jednoho žraloka utrhl – asi žralok bronozový

smuha - kabeljouÚterý 3.12.
Ráno v 6.00 jsme vyjeli směrem na sever. V 8.00 jsme byli na bráně do Národní parku Skeleton Coast a v 10.30 jsme byli ve Terrace Bay. Cestou jsme viděli v korytech Ugabu a u pramenů sladké vody šakaly, pštrosy, antilopy skákavé a přímorožce. Rybařili jsme jen odpoledne v okolí Terrace Bay. Nocleh v lodge NWR. Výborná večeře.

Jan – 0
Standa – 0
Sváťa – 4x smuha-kabeljau 40-50 cm a 1x žralok - hladkoun obecný 80 cm
Saša – 3x smuha-kabeljau 42-58 cm, 3x sumec okolo 30 cm, 1x shad cca 25 cm
Vlasta – 1x smuha-kabeljau 72 cm
Zdeněk – 6x smuha-kabeljau 42-50 cm, 1x sumec 30 cm, 1x žralok – hladkoun obecný 80 cm, 1x mořan (s černou tečkou na ocase) délky cca 30 cm.

zralok bronzovy 242 cm, 77 kgStředa 4.12.
Celý den rybaříme v okolí Terrace Bay. Je zataženo, chvílemi oblačno a teplota 15-25°C.
Vlastovi utekl žralok bronzový – měl prut ve stojanu a záběr byl tak prudký, že Vlasta nestihl vytrhnout prut ze stojanu, ten praskl a prut vystřelil do vody. Vlasta srdnatě skočil pro put, chytil ho, ale ujely mu nohy a přelila ho vlna. Na chvíli zmizel pod zpěněnou hladinou, pak se vydrápal z vody, ale bohužel prut byl poškozený – uražená očka a poškozený blank. Žralok se pak po chvíli vypnul.

Jan – žralok bronzový 203 cm, žralok - pilohřbet 85 cm, 3x smuha-kabeljau 40-68 cm, 3x sumec
Standa – žralok-hladkoun obecný 80 cm, smuha-kabeljau 62 cm
Sváťa – žralok bronzový 242 cm (77 kg), 1x žralok - pilohřbet 70 cm, sumec 25 cm, 1x smuha-kabeljau 42 cm
Saša – žralok bronzový 205 cm, 3x sumec, 6x smuha-kabeljau 40-68 cm
Vlasta – 2x sumec 30 cm, 2x žralok-pilohřbet 70-78 cm, 2x smuha-kabeljau 40-45 cm.
Zdeněk – 2x sumec cca 30 cm, 1x žralok-pilohřbet 80 cm, 3x smuha-kabeljau 40-45 cm

doprava na loviste je v terennich autechČtvrtek 5.12.
Ráno opět mlhavo a mírný vítr, teplota okolo 14°C. Přes den se vyjasnilo, teplota vystoupila na 20°C, ale po 16.00 se vrátil mlžný opar.
Z Terrace Bay jsme odjížděli ve 13.30, cestou jsme se zastavili krátce u sladkovodních mokřadů, kde se pásla stádečka přímorožců jihoafrických a antilop skákavých (asi 20 kusů). V 17.00 (když zavírali) jsme se zastavili na Cape Cross u kolonie lachtanů. Zaplatili jsme vstupné 80 NAD za osobu a pak cca 20 minut pozorovali a fotili lachtany – bylo jich tam ke 100.000, zrovna se rodila mláďata – viděli jsme průběh dvou porodů. Zpátky do Henties Bay jsme dorazili v 18.00 hodin.

Jan – 3x smuha-kabeljau 40-55 cm a 1x sumec 30 cm. Také měl na prutě jednoho lachtana, který se mu zamotal do vlasce. Zdolat nešel, nakonec se naštěstí vymotal.
Standa – jeden žralok bronzový se mu vypnul po cca 3 minutách zdolávání
Sváťa – 4x smuha-kabeljau 40-50 cm
Saša – 6x smuha-kabeljau 45-78 cm
Vlasta – žralok bronzový 237 cm, jeden mu to ukousl a jeden se vypnul. Ten co mu to ukousl, ho položil na záda, protože se to stalo těsně před zásekem – všechnu svoji energii vložil do záseku a už nestačil vybalancovat vychýlení z rovnováhy.
Zdeněk – jeden záběr od žraloka, ale překousl to ještě než stačil zaseknout.

chimerovka kapska - elephant fishPátek 6.12.
Slunečno, mírný vítr, teplota 20-25°C.
Ráno jsme jeli v 6.00 do Swakopmundu do přístavu, kde jsme se nalodili na rychlou otevřenou loď délky 7 m s 2x motorem 85 cm (echo-GPS). Chytali jsme asi 10 km severně od přístaviště asi 500 m od břehu na hloubce 5-7 m. Po návratu z rybaření jsme u přístavu chvíli pozorovali delfíny, kteří zvědavě proplouvali okolo naší lodě.

Jan – 6x smuha-kabeljau 38-43 cm, 5x sumec
Standa – nechytal
Sváťa – nechytal
Saša – 8x sumec, 8x smuha-kabeljeau 40-70 cm, 2x žralok hladkoun obecný 80-90 cm, 1x žralok hladkoun (spotted gully shark) 110 cm
Vlasta – 4x sumec, 3x smuha-kabeljeau 38-40 cm
Zdeněk – 5x sumec, 5x smuha-kabeljeau 40-44 cm, 1x chimérovka (elephant fish) 80 cm, 1x žralok hladkoun obecný 1 m, 1x žralok bronzový cca 250 cm (90 kg) – nepodařilo se nám ho dostat do lodi, ale byl držen za ocas 3x a nakonec prasknul vlasec

zralok bronzovy 258 cmSobota 7.12.
Celý den jasno, jen mírný vítr. Teplota 18-25°C.
Celý den jsme chytali žraloky bronzové asi 30 km od kolonie lachtanů. Každý z nás jsme ten den měli na prutu alespoň dva velké žraloky a skoro každý jsme si ho dnes i vytáhli.

Jan – 0
Standa – žralok bronzový 255 cm (94,5 kg)
Sváťa – 0
Saša – žralok bronzový 251 cm (91 kg)
Vlasta – žralok bronzový 258 cm (94,5 kg)
Zdeněk – žralok bronzový 242 cm (84 kg)

medaile pro nejlepsiho rybare XII/2013Vítězem celkového hodnocení naší týdenní výpravy se stal opět Vlasta. Už nám tím svým štěstím kombinovaným s metodou „ožralého rybáře“ leze na nervy. Nikdo mu vítězství nepřejeme, upřímně jsme se snažili vyhrát my, pečlivě jsme se mu snažili při kontrole úlovků naměřit méně centimetrů, ale marně. Všichni jeho vítězství (ač neradi) akceptujeme a gratulujeme. Ale tentokrát to Vlasto bylo naposledy! Příště je medaile moje!