Revíry - destinaceAfrikaMauritiusMauritiusReportážeKrátké zprávy a postřehy

Mauritius - Mauritius - Reportáže

Krátké zprávy a postřehy 15.4.2009

tunak zlutoploutvy a pruhovanyBřezen a duben 2023

Zaplať Pán Bůh, že mne má paní přemluvila k této třítýdenní dovolené.(nemám rád válet se na dovolené u moře).
Bylo mi dovoleno rybařit, kdy uznám za vhodné a na volné moře jsem mohl vyjet taky, kdy jsem chtěl, takže dohoda byla uzavřena dobře. Ale....
Mauricius je tak krásný ostrov, že jsem místo rybolovu zvolil i výlety do lesů k vodopádům, trek na okolní hory nebo exkurzi do rumerie, na čajovou plantáž a pod. Opravdu nádhera!
Ale docházelo i na rybolov.
Sotva jsme se ubytovali (všichni padli po cestě hned do postelí), já už jsem stál s mušákem v moři a zkoušel co tu je.
Neskutečné. Za jednu hodinu jsem na malé strímry a 0,12 silon chytit pět ryb (každou jinou) od 10 do 40 centimetrů. Byl jsem v sedmém nebi, prostě nádhera, ale...
Ostatní dny jsem u baráku chytil maximálně jednu rybu za dvě hodiny a domů jsem chodil zklamaný a zničený od sluníčka.
maly tunak zlutoploutvyPřišly však dny s výjezdy na volné moře a velké ryby.
První výjezd (fakt profíci rybáři a to nemyslím sarkasticky) od 7.00 do 17.00 hod, ani ťuk.
Měl jsem s nimi domluvené ještě další dva výjezdy, ale jeden nevyšel kvůli počasí a druhý výjezd byl až předposlední den pobytu a já se nemohl dočkat. Měsíc byl v den lovu 6 dní po úplňku, bylo lehce pod mrakem a houpavé vlny na otevřeném moři tak do 4 metrů. Prý nejlepší podmínky pro ulovení mečouna. Na trolling za námi vlálo šest udic s navijáky a silony, které jsem ještě nikdy na vlastní oči neviděl. Natěšený jsem byl jak kojenec na sunar....
Ale druhý den rybolovu měl dlouho stejný průběh, žádná akce, žádná hejna ryb, žádní ptáci, nic. Jen zkoušeli co hodinu přehodit barvu nástrah.
Po čtyřech hodinách trolingu začal kapitán lozit na zábradlí, ukazovat dopředu prstem a říkal "beir, beir". Pak mi vysvětlil, že v dálce vidí hejno ptáků. Začal si mnout ruce a zrychlil loď. Já jsem to hejno ptáků uviděl až tak po deseti minutách plavby. Prostě trénované oči profíka.
trolling, privlac za jedouci lodiA začaly se dít věci. První obloukový nájezd do hejna ptáků padajících na hladinu a rozhrčely se hned čtyři navijáky najednou. Vjeli jsme do hejna tuňáků žlutoploutvých. Bohužel dva hned spadli, ale se dvěma jsem si to konečně rozdal. Bylo to boží... Po čtvrt hodině bylo dobojováno. Žádní velikáni 72 a 84 cm. Ale ta potěcha byla super. Sotva jsem oddychnul, měl už kapitán nástrahy znovu v hejnu ptáků a opět záběry. Tentokrát na dva pruty. Zase tuňáci. Jednoho jsem zdolal a jeden mi upad. Měl jsem radost jak sviňa.
Najednou se ale hejno útočících ptáků začalo rozlétat na všechny strany. Při třetí otočce se spletl ještě jeden tuňák, ale byl malý, tak 50 cm a chtěl jsem ho hodit zpátky, ale se zlou jsem se potázal. Na téhle lodi si na sportovní rybolov nehrají.
Po pěti minutách od posledního záběru tuňáka přišlo to, na co jsem čekal celý život. Zabral mečoun. Kapitán dal okamžitě plný ceres oběma motorům a já se válel na palubě protože jsem se zrovna ničeho nedržel. Pomocník už měl prut s mečounem v ruce a cpal mě do sedačky s popruhy. Neskutečný tah ryby a mně se nedostávalo slov. Bohužel jen na krátko. Po minutě souboje jsem ucítil mohutné zaškubání ryby hlavou a mečoun byl pryč. Zklamání bylo obrovské a až cestou zpět jsem si uvědomoval, jak blízko jsem byl splnění mého celoživotního snu.
I tak jsem byl moc rád, že jsem měl možnost zažít tento rybolov a chytit alespoň nějaké ryby. Ostatní rybáři na dalších třech lodích chytili po jednom tuňákovi a jedna loď byla bez ryby.

Libor N.

mecoun modry 410 kgDuben
Pomalu končí hlavní rybářská sezóna a i když se celosvětově úlovky mečounů a velkých ryb spíše snižují, nám se letos zadařilo.

Kromě několika velkých tuňáků žlutoploutvých a plachetníků jsme v lednu zabodovali mečounem 350 kg a 31.3. mečounem modrým 410 kg (905 liber). Ten větší z mečounů byl zdolán na vlasec testovaný na 130 liber na lodi les Copains d Abord (KFC).

Pokusím se v budoucnu posílat pravidelné týdenní úlovkové raporty, ale to víš - my na Mauritius nejsme právě lidé, kteří by seděli celý den u počítače a pravidelná práce to už vůbec není nic pro nás...

Zdraví
Hervé

dorado - zlak nachovylod ve vlnachProsinec
Rybářská sezóna na Mautiriu je v plném proudu. Zatím se loví relativně málo mečounů, ale v okolí ostrova jsou četná hejna koryfén (zlak nachový, dorado), pelamid (wahoo) a mezi úlovky se objevují i velcí tuňáci.
V polovině prosince komplikoval pobřežní rybolov vítr a silný příboj a tak i příznivci "surfcastingu" zpravidla zvolili snazší rybaření z lodí.

Lov kranasuLov kranasuČervenec
"Léto není sice na Mauritiu rybářskou sezónou v pravém slova smyslu, ale protože jsou tou dobou v Evropě prázdniny a doba dovolených, nemáme ani tou dobou o zákazníky nouzi", tak začíná krátký dopis rybářského průvodce Dominica, který pokračuje: "kromě standardních zákazníků, kteří o rybaření nic neví a jen slyšeli, že se na Mauritiu dají chytit velké ryby a tak si mne najali, aby se mohli přesvědčit, že je to pravda, jsem měl i několik zákazníků-opravdových rybářů-fajnšmekrů.
Lov kranasu - kranasLov kranasu - zdolavaniNestačilo jim vláčet velké wobblery a poppery každé ráno od 6.00 do 8.00 a večer od 17.00 do 19.00, někteří z nich si dobrovolně připejkali svá evropská těla i celý den na mojí lodi. Zatímco ranní a večerní pobřežní přívlač končila většinou jen s jedním nebo dvěma, nejvýše třema záběry, trolling na malé lodi podél pobřeží byl produktivnější. Několikrát jsme se strefili do hejna kranasů.
Lov kranasu - kranasLov kranasuVětšina ulovených ryb se pohybovala od 2 do 4 kil, ale jak ukazuje obrázek italskeho zákazníka, podařilo se nám ulovit i ryby okolo 10 kil.
Z letního Mauritiua zdraví
Dominique

Únor 2007
Rybářské závody Marlin World Cup a větrné počasí, to byla špatná kombinace pro rybáře, kteří se v druhé polovině února 2007 vydali na Mauritius.
22.2. hlásí Jiří T. z Mauritia: "Za dvě hodiny rybaření jedna pelamida - wahoo délky 1,5 m a dvě barakudy. Pak přichází žaludeční nevolnost způsobená pobytem na lodi a ve snaze předejít znečištění pavidla předčasně ukončujeme rybolov."
V následujících dnech však k Mauritiu dorazil cyklón, který nejenže znemožnil rybolov, ale přerušena byla i letecká doprava a tak si někteří návštěvníci ostrova museli pobyt prodloužit. Přírodě se poroučet nedá...

Marlin World Cup 2007
Médii pečlivě sledovaný závod Marlin World Cup se v letošní sezóně bude konat v termínu 16.-22. 2. 2007. Jedná se již o 21 ročník této soutěže. Vážní zájemci o účast v této soutěži mohou bližší informace získat od cestovní kanceláře PEPA.

Listopad - prosinec 2006
Mecoun 614 liber, Mauritius, prosinec 2006Mecoun 1070 liber, Mauritius, listopad 2006Mecoun 1070 liber, Mauritius, listopad 2006Začátek zimní sezóny lovu mečounů se na Mauritiu vyvíjí velmi slibně. To platí především pro posádku lodě Les Copains d Abord.
27. 11. 2006 byl na této lodi uloven mečoun o hmotnosti téměř 500 kg a 3.12. v rámci rybářských závodů Fertigs Cup pak mečoun o hmotnosti 300 kg. Doufejme, že podobných velikánů brázdí mořské hlubiny ještě hodně, aby nám nějací mečouni zbyli i do budoucna...

Mecoun modry, IV 2006, lod Bonanza I, 400 kg+Duben 2006
Duben není na Mauritiu právě vrchol rybářské sezóny, ale přesto i v těchto dnech je možné dosáhnout trofejních úlovků.
20.4.2006 vyplul Dominique deBaize s lodí BONANZA v 7.00 z Black River. V 8.20, když loď pomalu trolovala asi 4 míle západně od pobřeží u Flic en Flac, když přišel záběr. Zdolání mečouna o hmotnosti 836 liber bylo otázkou 50 minut. Na zdolávání ryby se kromě zákazníků z Jižní Afriky podílel aktivně i personál lodi. Škoda, že takové ryby budou brzy v oceánech vzácností...

Tunak zlutoploutvy 62 kg - lovec: A. ZakMecoun 70 kg a tunaci zlutoploutvi 32 a 62 kgÚnor 2005
Oproti minulé výpravě bylo na Mauritiu podstatně horší počasí. Každý den pršelo když ne jednou,tak alespoň třikrát. Bylo také dost větrno, že jedna vyjížďka na moře musela být odložena. Ale na ryby to moc vliv nemělo (alespoň pro naši skupinku). Na udici jsme měli celkem pět mečounů, ale podařilo se nám vytáhnout pouze jednoho-něco přes 140 liber. Ve stejný den jsme vytáhli ještě dva pěkné tuňáky žlutoploutvé-asi 32 a 62 kilo. Všechny tyto ryby jsou na fotce. Potom se nám podařilo ulovit ještě několik desítek tuňáčků bonito(3-10 kg,), pár barakud a wahoo. Za zmínku ještě stojí jedna King fish -tak 10 kg.
Mecoun modry - 82 kg, lovec Necesal LiborOstatní posádky ale takové štěstí neměly. Z 15ti až 20ti lodí, které denně vyjížděly na moře, se s úlovkem mečouna vracela do přístavu tak jedna, nanejvýše dvě a některý den ani to ne...
Tolik krátká zpráva od Alexandra Žáka. Ve stejné době pobýval na Mauritiu i Libor Nečesal se svými přáteli - v průběhu dvou vyjížděk se jim i přes nepřízeň počasí podařilo ulovit přes deset velkých tuňáčků bonito (až 5 kg), makrelovce wahoo délky cca 130 cm a mečouna modrého o hmotnosti 82 kg.

Únor 2004
Únorové rybaření na Mauritiu komplikoval silný vítr a velmi proměnlivé počasí. Několik skupin českých rybářů pobývalo na Mauritiu od 9. do 17. února. Až na výjimky se jednalo o rybáře s bohatou praxí s rybařením na našich i zahraničních vodách, kteří Mauritius navštívili poprvé.
Na 20 lodí, které každé ráno vyplouvaly na lov mořských obrů, připadl denně v průměru jen 1 ulovený mečoun, jen výjimečně se podařilo ulovit tuňáka o hmotnosti nad 20 kg a tyto nevalné úlovky občas zpestřila barrakuda nebo wahoo.
Pan Wolny nám napsal: … z Mauritia jsme se vrátili v pořádku. Už víme jak se dají chytat veliké mořské ryby. Chytili jsme mečouna 2,42 m a o váze 132lb. Dále jsme chytili makrelovce-wahoo o délce 1,2 m a váze 12 kg a několik tuňáků Bonito o hmotnosti do 10 kg. Jeden mečoun se nám vypnul při posledním lovu. Mauritius je tropický ráj s nádhernou přírodou a neuvěřitelně modrou vodou. Budeme na něj dlouho vzpomínat…
mecoun - lovec: pan WolnyNovakovi a uloveny mecoun
Začátek hlavní rybářské sezóny roku 2004 byl poznamenán větrným počasím. Cyklón patřičně znesnadnil sportovní rybolov, přesto jsou pravidelně hlášeny úlovky mečounů. Skupina severočeských rybářů vedená panem Novákem hlásí dne 2. 2. 2004 úlovek mečouna modrého délky 252 cm, hmotnost cca 55 kg.

7. 3. 2003
Dobrý den.
Z Mauritia jsme se vrátili v pořádku. Nenechali jsme se navnadit nadprůměrnými úlovky skupiny, která tam byla před námi a tak rybařina proběhla celkem podle našich představ a byli jsme spokojeni. Na prutu jsme měli celkem tři mečouny. O dva, samozřejmě ty větší, jsme přišli - jeden spadl sám, druhý zajel pod loď a vrtule přesekla vlasec. Nakonec jsme přece jednoho vytáhli - měl asi 60 kg. Ten samý den tam nějací Francouzi vytáhli pořádného macka - 425 kg a tak jsme se k tomu našemu ani moc nehlásili... Pak jsme se ještě asi tři hodiny přetahovali s tuňákem a když už toho měl skoro dost, tak jsme o něj opět přišli přeseknutím šňůry vrtulí. Menších ryb - dorád, tuňáků, wahoo jsme nachytali, až nás ruce bolely.
S Dominikem jsme byli jen jednou (o první rybolov jsme přišli, protože kvůli cyklonu na Mauritiu jsme přijeli o den později) - a opravdu to byla pěkná dřina. Když jsem to viděl, tak jsem byl rád, že se můžu vymluvit na můj tenisový loket. Ale hoši se s těmi čtyřmetrovými pruty nadřeli pěkně a nevytáhli ani šupinu.
Ještě jsem zkoušel vláčet se skiter poppem na pláži před naším domkem. První večer jsem byl velice úspěšný - tahal jsem nějaké asi 40cm okouny, ale jen první večer. Pak si to mezi sebou asi řekli a už jsem neměl ani záběr.
Zdraví Žák A.

27.1.2003 Na Mauritiu vrcholí rybářská sezóna.
Dvojice rybářů ve složení Měchura - Vláčil zdolala po sedmi dnech lovu celkem čtyři mečouny modré (70, 80, 115 a 130 kg), jednoho žraloka kladivouna o hmotnosti 120 kg, dvě wahoo (pelamida) délky asi 130 cm, asi 20 koryfén (dorado - zlak nachový) délky 100-130 cm, asi dvacet tuňáčků "bonito" o hmotnosti 5-8 kg a množství menších tuňáčků bonito. Jak už to bývá, část záběrů velkých mečounů se nepodařilo proměnit ve vítězné skóre a ryby si zaslouženě vybojovaly svobodu. Zážitky z tohoto týdne bohatě vyvažují zklamání, které zažili účastníci loňské výpravy, kdy po týdnu rybaření se podařilo zdolat jen jednoho metrákového žraloka (shodou okolností právě posádce pana Měchury).
Rovněž ostatní lodě z teamu Hervé de Baize hlásí dobré výsledky - s úlovkem mečouna se odpoledne vrací do přístaviště každá druhá loď, největší mečoun týdne vážil 350 kg, prakticky denně jsou hlášeny úlovky mečounů o hmotnosti nad 100 kg a jen málokterá loď se vrací z celodenní výpravy aniž by mečouna alespoň zahlédla...
Ráno 18.1.2003
vyjela dvojice českých rybářů ve složení Měchura - Vláčil na svou první rybářskou vyjížďku na Mauritiu na palubě lodi Les Copains d Abord (KFC). Ještě než slunce vystoupalo k nadhlavníku zabral mečoun. Po hodině souboje byl dravec zdolán - délka téměř 3 metry, hmotnost 130 kg. Gratulujeme panu Vláčilovi k hezkému úlovku. Připojujeme ilustrační foto, které vyměníme za aktuální, až se výprava vrátí z Mauritiu.