Revíry - destinaceEvropaIrskojezero CorribReportážeAktuality, postřehy a krátké zprávy

Irsko - jezero Corrib - Reportáže

Aktuality, postřehy a krátké zprávy 28.2.2023

unorovy pstruh z jezera CorribÚnor 2023 na jezeře Corrib

Já vím, že většina normálních rybářů si už při představě únorového rybaření v Irsku vezme na sebe ještě jeden svetr, sedne si blíž ke kamnům a zaťuká si na čelo, ale únor je pro nás, kdo u Corribu žijeme, zahájením sezóny lovu pstruhů a basta. Navíc se často právě v únoru chytají ti největší feroxi.
A letošek nebyl výjimkou. Začátkem měsíce pravda dost zlobilo počasí, ale od půlky února jsme byli na vodě každý druhý den a výsledky stály za to. Posuďte sami, není to úžasná přehlídka tečkované nádhery?
A také jsem pro letošní sezónu trochu dovybavil novou loď, se kterou vozím hosty na ryby. Tak se musím pochlubit alespoň obrázkem (viz galerie níže).

Tomek

jezero Corrib - lod pruvodce pro 2-3 hosty, upgrade na 2023

Ferox 88 cm Corrib 23.-28. září 2022

Honza a Tomáš přijeli z Česka s cílem ulovit si feroxe, tedy velkého jezerního pstruha a případně nějakou tu místní štiku.

Pstruhům jsme se věnovali první dva dny a jsem přesvědčen, že výsledek rybolovu oba pozitivně překvapil.
Kromě pár náhodou ulovených štik do 88 cm jsme zdolali 5 feroxů zajímavé velikosti (63, 68, 74, 84 a 85 cm). Ti dva největší byli zaseknuti a zdoláni v podstatě najednou. Co vím, tak je to „největší ferox double“ jaký se tady kdy povedl. Obě ryby byly ve výborné kondici. Mohutný 84 cm samec vážil těsně pod 10 kg. Fakt obrovská ryba!

Další den jsme ulovili několik menších feroxů a jeden z nich (74 cm) byl ferox s pořadovým číslem 100, který si letos prohlédl mou loď zevnitř! Mezi rybářskými průvodci máme neoficiální soutěž, čí hosté uloví více feroxů. Většina z nás považuje stovku feroxů ročně za magickou hranici, kterou se snaží překonat. A letos mi to opět vyšlo! V tu chvíli jsem ještě neměl vymyšlený program na další den chytání, ale věděl jsem, že po dvou dnech úspěšného lovu pstruhů bude velmi těžké moje hosty něčím překvapit. Přemýšlel jsem tedy, co rybářům nabídnout za program na příští den, ale nakonec to rozlouskli sami cestou autem do hotelu. Prý že by chtěli zkusit ulovit štiku přes metr, ta 88 cm štika náhodně ulovená při chytání feroxů, byla zatím jejich největší.

Štika 115,5 cm z jezera CorribVečer jsem tedy otřel prach ze štikového vybavení, od jara nepoužitého, a sbalil pár top nástrah. A ráno se jelo na štiky. Po pár minutách chytání jsme měli sledovačku. Štika cca 90 cm jela za nástrahou až k lodi, ale nezaútočila. O půl hodiny později jsme zdolali štiku délky 108 cm. Ani Tomáš a ani Honza takovou rybu naživo nikdy neviděli a nemohli věřit vlastním očím, jak velká ta štika reálně je. Když jsem jim řekl, že tu jsou ještě o kus větší štiky, nevěřili a jen kroutili hlavou. A měl jsem pravdu.
O dvacet minut později zaútočila na Honzovu nástrahu velká zubatá, která nakonec skončila bezpečně v podběráku. Když jsme ji naměřili 115,5 cm, oba začali nadšeně křičet, až to muselo být slyšet na míle daleko. Po nějaké době se povedla ještě další slušná štika – 103 cm. Když nám další velká štika spadla, ani toho moc nelitovali, měli už splněno. A stejně začalo nepěkně foukat a my museli z vody.

Poslední den rybaření už byl takový lehce odpočinkový, přesto se podařilo přidat parádní štiku délky 113 cm.
Myslím, že se do Česka vraceli oba spokojení!

Z Irska zdraví

Ferox v podběráku
Ferox 88 cm!
Štika - jedna z těch menších
Štika 103 cm
Rybáři s průvodcem Tomim
Pouštění feroxe
Štika 113 cm z posledního dne
Pouštění štiky 113 cm
Štika z Corribu
Jeden z menších feroxů

Ferox z Corribu Corrib – pstruzi 2021

Tak a je to! Pstruhová sezóna na Corribu je oficiálně u konce. Jaká byla? Výjimečná a trochu divná zároveň.

Pstruhová sezóna začala 15.2., ale nemohli jsme kvůli omezení pohybu na svoje osvědčená místa. Dokonce jsem se nemohl potkat ani se svým parťákem Jackem, protože každý bydlíme v jiné oblasti a omezení pohybu osob bylo tak přísné, že neexistovalo místo, kam jsme mohli legálně oba dva.

Celý červenec jsem vynechal, protože jsem musel řešit rodinné záležitosti, ale i kdybych nemusel, na ryby bych asi ani nešel. Voda byla teplá tak, že by pstruzi nemuseli ve zdraví přežít zdolání a puštění. A to by mě extrémně štvalo.

Ferox z Corribu Na začátku srpna jsem byl ale zpět ve hře a feroxové (pstruh obecný jezerní formy a délky nad 65 cm) mi tu pauzu bohatě vynahradili. Brali tak, že jsem to snad ještě nezažil. Na začátku sezóny jsem si říkal, že bych jich letos chtěl ",mít v lodi" aspoň 50. Ale realita nakonec výrazně předčila očekávání. Už 22. srpna se do lodi podíval ferox číslo 100 a sezóna skončila se 122 jezeráky většími než 65 cm. Ryby pod 65 cm jsem nepočítal, bylo jich mnoho.

Protože si každoročně vedu podrobnou statistiku, vím, že jsem letos lovem feroxů strávil 42 dní (někdy kombinovaných i s lovem štik) a z toho se jen 8x neulovil počítatelný pstruh. To znamená, že každý den na lovu feroxů přibyly dostatistiky průměrně 3 počítatelné kusy. To fakt není špatné!

Ferox z Corribu A teď něco k velikostem. Největší ulovený ferox měřil 91 cm a vážil 9 kg, na pomyslném druhém místě se umístili dva shodně dlouzí pstruzi 89,5 (cca 8 kg), na místě třetím se umístil kousek s délkou 85 cm. Každý lovec feroxů touží po úlovku feroxe s délkou 90 a více cm. Je to takový Svatý grál lovců feroxů, něco jako 100 cm pro lovce štik. Jen si myslím, že ulovit 100 cm štiku je o dost jednodušší.

A když už jsme u těch štik, tak s těma to letos také bylo dobré. Moji loď si prohlédlo 40 štik přes metr délky a to štiková sezóna ještě neskončila. Určitě jich ještě pár přidám!

Z Corribu zdraví
Tomi

Corrib - loď s průvodcemIrsko – jezero Ree 26.9.-3.10. 2021

Rybáři odjeli, nastal čas hodnotit.
Počasí bylo na draka, pršelo, foukal silný vítr a zažili jsme i kroupy.

Ryby moc aktivní nebyly, tak jsme se zaměřili hlavně na trolling, protože ten bývá za takových podmínek nejúspěšnější. Popravdě ono se ani v tom silném větru moc nahazovat nedalo. V pátek jsme dokonce museli pobyt na vodě vzdát, protože by to nebylo s ohledem na počasí na lodi bezpečné. Jako náhradní program jsme celou skupinu vzali na prohlídku města Galway.

Nakonec jsme navzdory počasí přeci jenom něco pochytali, kromě pár okounů hlavně štiky. Většina štik byla v délkovém rozpětí 80-90 cm, ale povedly se i tři štiky s délkou přes metr (101, 104 a 109 cm).

Z Irska posílá pozdrav

pstruh obecny - ferox, zari na jezere CorribIrsko – Corrib
1.-5. září 2021

Minulý týden byl naprosto neuvěřitelný, co se lovu pstruhů na jezeře Corrib týče. No, vlastně celá pstruhová sezóna je výjimečná. Je začátek září a já už letos eviduji 122 feroxů, tedy 122 pstruhů délky nad 65 cm ulovených letos klienty v mojí lodi. Ne, že bych se nějak snažil překonat rekordy z let minulých, ale ono to tak letos prostě je. A to jsme díky covidu zahájili sezónu nikoli v půlce února, ale první hosty jsem mohl vzít na palubu lodě až v půlce dubna. A pak jsem vynechal pět týdnů v červenci, protože jsme měli přírůstek v rodině a řekl jsem si, že bude žena ráda, když s ní zůstanu na pár týdnů doma. No, já bych se v červenci na pstruhy stejně nezaměřoval, protože jak se voda v jezeře oteplí, tak většinou moc nežerou a když je moc teplo, tak ani nejsou v nejlepší kondici a zdržují se na hloubkách, kde je jim dobou lépe. A když jsem byl doma na „mateřské“, tak jsem si třídil fotky, počítal úlovky a zjistil jsem, že už moji hosté letos ulovili více než 50 feroxů. V srpnu jsem počítal dál a dostali jsme se na stovku.
A pak přišel minulý týden, kdy pstruzi v jezeře vyloženě žrali a snad každý, kdo se dostal na loď a nemá obě ruce levé, si nějakého chytil. Já jich měl v pondělí hned sedm!
Ve středu jsem vyzvedl zákazníky z Čech v Dublinu a už cestou jsem se je snažil přesvědčit, aby přehodnotili své plány na lov lososů. V řekách západního Irska máme zrovna nízký stav vody a bylo hlášeno i relativně hezké počasí, což je pro lov lososů na našich vodách asi ta nejhorší konstelace. A navíc, když jsou feroxi tak aktivní, přišlo mi škoda marně se snažit o lososy. Nakonec jsme se dohodli, že Genn a Karolína dají první den lososům šanci a když se lososi nebudou snažit, vyrazíme v dalších dnech na jezero. První den jsme tedy vyzkoušeli dva úseky na řece Clare, ale bez úspěchu. Ale za to další dva dny jsme si myslím na jezeře všichni tři užili. Doktor i jeho dcera, tedy vlastně oba doktoři, byli šikovní a zapálení. Američan by řekl „heavily motivated anglers“. Ulovili za dva dny rybaření pět nádherných feroxů a jednu štiku a já musím říci, že rybařit s nimi byla pohoda a vlastně prima zábava. Ještě pár takových hostů a dnů na Corribu a kdo ví, kam se letošní skóre počtu ulovených feroxů vyšplhá!
Od jezera Corrib zdraví

pstruh obecny - ferox, zari na jezere Corrib

Ferox - jezerní forma pstruha obecnéhoJezero Corrib a Ree, začátek sezóny 2021

Sezóna nám začala 15. února, ale díky restrikcím nemůžeme průvodcovat rybáře. Je to k vzteku, ale aspoň je to skvělá příležitost vytáhnout na ryby kamarády nebo si prostě jít zarybařit a vyčistit hlavu sám. Jacek bohužel bydlí jinde než já, tak jsme se na vodě potkat nemohli díky omezením pohybu do určité vzdálenosti od bydliště. Takže já rybařil na jezeře Corrib a Jacek na svojí domácí vodě, jezeře Ree. Já se zaměřil na chytání pstruhů, ale občas mě ani štiky nenechaly v klidu, Jacek šel primárně po štikách.

Letos jsem strávil 19 dní na rybách. Sice jsme kolikrát na vodě i 20 dní v kuse, když průvodcujeme naše zákazníky, ale tolik "soukromého" rybaření jsem nezažil už léta.
Štika z jezera CorribA jaké to rybaření bylo? Prostě skvělé!
Kromě spousty štik o velikosti do 100 cm si mou loď prohlédlo zevnitř 19 štik přes metr délky (nejdelší měla 109 cm), pstruhů do 65 cm bylo nepočítaně a těch nad 65 cm bylo přesně 54. Největší ferox (velkým jezerním pstruhům se u nás říká ferox) měřil 91 cm a vážil kolem 10 kg. V životě jsem vyžranějšího feroxe neviděl. Strašná ryba!

Jacek na jezeře Ree strávil zatím celkem 12 dní a ulovil kvanta štik. Ryby do 90 cm ani nepočítal a ani nefotil. Těch s délkou přes metr má letos uloveno už 36 a nejdelší měla 117 cm. Na prutě měl i opravdové monstrum, zcela jistě přes 120 cm. Sice už byla u lodě, ale v závěru zdolávání ryba nástrahu vyklepala a jen krátké video ze zdolávání je toho důkazem.

Každopádně se už moc těšíme na průvodcování rybářů z celého světa a doufáme, že to bude co nejdříve.
Snad již od června. Snad!

Z Irska zdraví Tommi a Jacek

Štika z Irska

kvetnova trofej z jezera CorribJezero Corrib
20.-25. května 2019

Začátek výpravy se vyvíjel slibně, ale vše bohužel nabralo rychlý zvrat. Jen těžko si přestavit takhle rozdílné úlovky jen pár dnů po sobě na jednom jezeře.
V pondělí normální irské počasí, tedy zataženo, oblačno, chladno a chvílemi trochu vítr. A ryby braly. V úterý jasno, slunečno a úplné bezvětří. Na jezeře Corrib hladina jak zrcadlo a ryby vůbec nešly.
V pondělí jsme se čtveřicí rybářů z "města piva" měli několik pěkných štik přes 90 cm, největší 115 cm a jednoho krásného pstruha obecného - feroxe 74 cm. A v úterý? Ani se neptejte, kromě krajinek nebylo co fotit...
kvetnovy pstruh-ferox z jezera CorribKdyž se u nás v Irsku udělá na jeden den hezky a přestane foukat vítr, tak se to dá pochopit a vydržet. Ale aby bylo vedro a bezvětří skoro celý týden a jezera jako rybník, to tu opravdu není normální. Dali jsme tomu všechno, ale marně. Zkoušeli jsme chytat i brzy ráno a pak zase večer za soumraku, bez úspěchu.
Ryby prostě přestaly žrát a po hezkém prvním dnu už jsme další dny jen paběrkovali. Samozřejmě, že se tu a tam něco chytlo, ale byla to dřina a na každý záběr několik dlouhých hodin čekání.

navrat na svobodu
kvetnova stika z jezera Corrib
priprava na obed
priprava obeda na jezere Corrib

Pstruh z jezera Corrib Začátek sezóny v Irsku

V polovině února začala na Corribu a okolních jezerech další pstruhová sezóna a už teď, po měsíci a něco, můžu s klidným srdcem prohlásit, že to je zatím nejlepší jarní sezóna, jakou jsme kdy zažili.
Už v únoru bylo v Irsku nezvykle teplo, což zapříčinilo, že pstruzi byli velmi aktivní a spolehlivě brali od prvních dnů sezóny. Normálně touto dobou sněží nebo prší (nebo oboje dohromady) a fouká k tomu. Za těch asi šest týdnů jsme my a naši zákazníci ulovili stovky a stovky pstruhů obecných. V některých obzvláště vydařených dnech jsme měli uloveno i přes 40 pstruhů na každé z lodí.
Na jaře se zaměřujeme na pstruhy na dvou jezerech, jedno jezero je spíše o počtech lovených pstruhů a velikost je spíše menší, kolem 30-40 cm, ale dá se tu chytit pstruh i přes 60 cm.
Irsky pstruh, duha, pohoda...Na druhém jezeře chytáme v průměru větší ryby, běžná velikost je 50-55 cm, a „šedesátka“ se chytne skoro každý den. Mezi jezery volíme dle toho, jestli si chceme zachytat nebo jestli cílíme na velkou rybu. Letos už máme ulovené pstruhy i přes 70 cm.
Minulý týden jsme tu měli dva rybáře, kteří za 6 dní rybaření zdolali 141 pstruhů obecných, z nichž 20 jich bylo délky přes 55 cm a nejdelší z nich měřil 72 cm.
Většinou chytáme na woblery a plandavky z driftující lodi a výjimečně (pokud zrovna nejsou pstruzi aktivní nebo si chceme odpočinout) chytáme na „light trolling“, tedy na woblery tažené za jedoucí lodí na lehkém náčiní, které držíme v ruce.
V následujících týdnech se hodláme zaměřit na to nejlepší, co místní jezera nabízejí, tedy na lov feroxů, velkých pstruhů obecných jezerní formy (za feroxe jsou obvykle označováni pstruzi z irských jezer, kteří překročili cca 3 kg hmotnosti a cca 70 cm délky). Očekávání máme vysoká a třeba se letos konečně podaří překonat rekordní ferox (93 cm a 10,5 kg), kterého ulovil rybář z České republiky v roce 2014.

Z Irska zdraví

Zdolaný pstruh
Hezky stavěný pstruh obecný
Pstruh z Corribu
Mezi pstruhy se připlete i štika

Štika ulovená na trolling - Corrib Irsko-Corrib, léto 2018

Léto je pomalu za námi a letošní extrémní teploty, které řádily po celé Evropě, se nevyhnuly ani Irsku. Máme za sebou nejteplejší období za posledních 30 let a takové sucho nepamatují ani zdejší pamětníci.

Pstruh z jezera CorribI díky naprosto nestandardnímu počasí jsme se museli velmi snažit, aby naše rybářské výsledky a hlavně výsledky našich zákazníků, rybářů z celého světa, za něco stály. Většinou jsme se snažili o ulovení štik, protože vysoká teplota vody nebyla zrovna vhodná k lovu velkých pstruhů-feroxů a ani s většími okouny to nebyla velká sláva. Přesto můžeme považovat uplynulé léto za úspěšné.

Největší ulovená štika měřila velmi slušných 117 cm (15,5 kg), pět štik mělo přesně 115,5 cm, několik bylo v rozpětí 110-115 cm a ryb přes metr délky bylo uloveno také celkem dost.
Největší letní okoun měřil 43 cm, což sice není v našich končinách trofejní úlovek, ale hezká ryba to bezpochyby je. Menších okounů (do 35 cm) nebyl v některé dny problém ulovit i k 200 ks na jedné lodi.
Lov pstruhů byl teplem poznamenán asi nejvíce, úlovků bylo ve srovnání s jinými roky méně, ale i tak se jich podařilo pár ulovit. Ten největší měřil lehce přes 80 cm.

Nyní se konečně začíná ochlazovat a aktivita ryb stoupá... jinak řečeno, začíná podzim, naše nejoblíbenější a rybářsky nejzajímavější období v roce.

Z Corribu zdraví
Tomi a Jacek
Oběd v průběhu rybolovu
Štiky ulovené na přívlač
Štika z Corribu
Okoun cca 35 cm

kvetnova stika - pusteni zpet do jezera CorribIrsko, jezero Corrib
1-8 května 2018

Skupina českých rybářů, která k nám na Corrib dorazila 1. května, měla trochu smůlu na počasí, ale nakonec jsme se i s větrem a deštěm nějak popasovali.
Většina členů téhle výpravy byla u nás již po druhé. Zatímco v loňském roce byli hlavní cílovou rybou pstruzi, letos byl dán důraz na lov štik, ostatně proto se akce konala v květnu.
V prvních dvou dnech pobytu panovalo extrémně větrné počasí, které v podstatě znemožňovalo přesuny po otevřených úsecích jezera, o rybaření nemluvě. Chytat se dalo jen v několika zátokách a při březích, které skýtaly alespoň částečnou ochranu před větrem. V polovině pobytu se počasí naštěstí začalo uklidňovat a rybaření bylo technicky snazší, což se výrazně projevilo i na úlovcích.
Irsko se vším všudyProtože jsme se zaměřovali na štiky, chytili si pár slušných ryb všichni hosté, přičemž některé ulovené štiky byly z kategorie trofejních – největší štiky měřily: 113 cm (15 kg), 110 cm (12,5 kg), 107,5 cm, 107 cm, 105 cm, 104 cm, 100 cm, 99 cm, 2x 98 cm, 97 cm...
Trochu času z těch pěti dnů rybaření jsme věnovali i lovu velkých pstruhů – feroxů. Uloven byl jeden ferox 68 cm a o dvě další ryby přišli hosté při zdolávání, přičemž jedna z těchto ryb byla výrazně větší než-li zdolaná osmašedesátka.
Protože lov velkých feroxů přináší reálné šance na úlovek vlastně jen při trollingu (přívlači za jedoucí lodí), což není příliš zábavný nebo akční způsob rybaření a málokterý rybář má trolling v oblibě, jen málo zahraničních rybářů se na lov feroxů vydrží koncentrovat delší dobu. To platilo i o členech české skupiny a tak jsme dali přednost lovu menších pstruhů na klasickou přívlač z driftující lodě. Šance na ulovení feroxe se tím sice výrazně snížila, ale záběrů a ulovených pstruhů bylo více – sice menší, ale více. Jedna z dvojic nám hlásila dokonce 30 zdolaných pstruhů.

Myslím, že i přes nepřízeň počasí si naši hosté rybaření na Corribu a pobyt v Irsku užili se vším, co k tomu patří.

Tom

kvetnova metrovka z jezera Corrib
zdolavani stiky na jezere Corrib
podebrani zdolane stiky
priprava obeda na ostruvku na jezere Corrib