Revíry - destinaceAmerikaAljaškaCottonwood LodgeReportážePostřehy a zprávy od řek Lake Creek a Yentna

Aljaška - Cottonwood Lodge - Reportáže

Postřehy a zprávy od řek Lake Creek a Yentna 6.8.2014

Údaje o počtech táhnoucích lososů do jednotlivých řek Aljašky.

Aljaška - oficiální informace o rybolovu, předpisech, sezónách, tazích ryb, předpovědi na další sezónu, on-line nákup povolenek...

reka Lake CreekRaftem po Lake Creek, 7.-15.8.2011
Na řeku Lake Creek jsme v srpnu 2011 vyrazili ve třech. Celkem šest dní jsme pod vedením profesionálního rybářského a raftařského průvodce Boba putovali po proudu řeky a rybařili.
Na letišti v Anchorage nás průvodce Bob čekal s veškerým vybavením a o hodinu později už nás hydroplán unášel k severu, aby nás po necelé hodině letu vyložil i s vybavením uprostřed divočiny. Než jsme si stihli vypít pivo a navázat udice, měl už Bob postavený tábor a uvařenou kávu. A tak to šlo celý týden – my jsme si užívali rybařiny a divoké přírody a Bob se staral, abychom se my – zelenáči měli dobře. A dobře, to jsme se opravdu měli, protože nám přálo počasí a Bob neváhal uprostřed přírody vykouzlit i takové lahůdky, jako borůvkový koláč nebo večeři a-lá Mexiko!
Lake Creek - losos kisuc (coho) z letniho tahuAle k rybám. Na horním toku je řeka Lake Creek klidná a takové bylo i rybaření – klidné, spíše nic moc, občas nějaký lipan. Ale už druhý den jsme narazili na první skupiny lososů kisuč (coho) a to byla jiná káva! Spolu s lososy přibylo i duháků a lipanů. Bob zná řeku velmi dobře a tak nás stavěl na ta místa, kde věděl, že by měla stát ryba. A ona tam většinou stála. Protože jsme chtěli trávit více času rybařením, splouvali jsme každý den jen okolo 4-6 km řeky – většinou jsme vlastně šli řekou a chytali a Bob jel za námi s naloženým raftem, případně nás převezl přes úsek, kde věděl, že to s rybami bývá slabší.
reka Lake CreekRáno jsme větsinou na streamery a napodobeniny jiker chytali lososy a odpoledne, když se oteplilo a rostla aktivita ryb u hladiny (a když nás začaly od zdolávání ryb bolet ruce), jsme lososí pruty vyměnili za pětkové mušáky a chytali jsme na sucho lipany. Paráda! Občas nám to při chytání lipanů vzal i duhák, většina měla mezi 40-55 cm. Duháky jsme chytali také při lovu lososů – prakticky pod každou skupinou lososů stálo i několik duháků, kteří čekali, zda jim říční proud něpřinese pár jiker...
Lake Creek - pstruh duhovyČtvrtý den naší cesty jsme narazili na první skupiny kingů-lososů čavyča. Už se třeli a o naše nástrahy zájem nejevili. Nicméně i v okolí kingů se vždy toulali velcí duháci a lipani.
Celkem pětkrát jsme potkali medvěda – všechno to byli medvědi hnědí ů grizzly. O nás nejevili zájem – zajímali je pouze lososi a těch měli v řece dost.
Lake Creek - raft na receTěch šest dnů bez civilizace, telefonů, aut a televize uběhlo jako voda. Cestou jsme potkali jen několik jiných rybářů na raftech a teprve poslední den odpoledne jsme projížděli místy, kam jezdí rybáři na motorových lodích z kempu při ústí do řeky Yentna.
Ještě dva dny jsme pak trávili na dolním toku v Cottonwood lodge. Komfort v chatě a v restauraci byl fajn, ale rybaření se s tím, jaké jsme zažili během raftingu, nedalo srovnávat.
Lake Creek - rafting, tabor na brehu rekyPříště jedeme zase na rafty. Tentokrát však zkusíme jinou řeku a v červnu, když táhnou lososi nerka.

Děkujeme Bobovi za skvělý týden!
Petr
Lake Creek - lipani budou k obedu

Cottonwood Lodge 25.6.-1.7.2011

hydroplan je na Aljasce dulezity dopravni prostredek 25. 6. 2011, sobota
Ráno odlétáme z Prahy ve stejném složení jako před dvěma lety do Pumice Creek Lodge. Vše probíhá v pohodě až do okamžiku nástupu k odbavení do letadla z Frankfurtu do Anchorage. Ukazuje se, že Zdeněk má propadlou ESTU (povolení ke vstupu do USA). Snažíme se připojit k internetu a vyplnit ESTU znovu, ale letištní stojany s internetem jako na potvoru nefungují. Když se snažíme přesvědčit personál letiště, aby nám ESTU vyplnil na jejich počítači, případně nám jejich počítač půjčil, nenacházíme žádnou podporu. Pouštím notebook a zjišťujeme, že zrovna v téhle části letiště nefunguje wi-fi, což nám letištní personál potvrzuje. Nakonec volám do Prahy, manželka sedí v kanceláři a celou ESTU vyplní Zdeňkovi po telefonu. Ve chvíli, kdy máme ESTU potvrzenou zavírají vstup do letadla a pár minut po té, co konečně nastupujeme se roztáčejí motory. Podařilo se.
Ještě ten samý den odlétáme hydroplánem na soutok řek Yentna a Lake Creek, vítá nás personál Cottonwood lodge a večer už někteří nedočkavci zkoušejí štěstí při lovu kingů. Není divu – zrovna když jsme přijeli, tak dvojice rybářů přímo před kotvištěm lodí vytáhla jednoho desetikilového kinga a další jim spadl při zdolávání.
Cottonwood - Lake Creek Podle sledování počtu táhnoucích lososů čavyča se zdá, že i letošní sezóna bude stejně jako roky 2010 a 2009 spíše podprůměrná. Majitel lodge se vyjadřuje ještě skeptičtěji. Zatímco na přelomu května a června táhlo do Lake Creek velmi slušné množství ryb, v polovině června tah jako-by ustal. Přitom průtok vody v řece byl normální spíše vyšší, tedy ryb by mělo táhnout více.
Večerní seznámení s vodou nedopadlo nijak slavně – chytlo se jen pár duháků a jacků – nedospělých lososů čavyča a Saša chytil na wobbler bobra. Kupodivu se bobr nijak zvlášť nebránil, nechal se dotáhnout k ostrůvku a když ho chtěl Láďa přiklopit podběrákem, aby mu mohl přední packu z wobblera vyprostit, háček se naštěstí uvolnil.

Cottonwood - Lake Creek

pstruh duhovy uloveny pri lovu lososu 26.6., neděle
Zataženo, chvílemi polojasno. Teplota 15-24°C.
Dopoledne jsem šel s Pavlem od Lake Creek Lodge proti proudu spodního ramene Lake Creek. Tohle rameno bylo ještě před třemi lety hlavním ramenem řeky, ale pak si proud vrchního ramene vymlel větší koryto a dnes teče desetkrát více vody horním ramenem, které ústí do řeky Yentna asi 500 m nad Cottonwood Lodge. Tím spodním ramenem se dá projít od ústí do Yentny u Lake Creek Lodge (cca 300 m pod Cottonwood Lodge) proti proudu až k rozdělení ramen za cca 40 minut. Bohužel jsou ve spodním rameni jen duháci a siveni. Žádného kinga jsme zde neviděli a kdyby tu byl, asi by ho už někdo dávno chytil. Na horním rameni jsou spadlé stromy a projíždění na úseku od ústí do Yentny až po rozdělení ramen je celkem riskantní, protože se tam neustále potkávají lodě, které musejí jet velmi rychle a srážky jsou téměř na denním pořádku. Dnes je neděle a na řece se kromě turistů pohybuje i hodně místních lidí, kteří přijeli na víkend z Anchorage. Skoro každý dobrý flek na řece je obsazený a tak se proti proudu vypravíme až zítra – po víkendu.
Odpoledne rybaříme do 1 km od lodge. Já zkouším muškařit ostatní chytají ze zakotvené lodě na položenou na spinn-glow a chvílemi na plandavky a rotačky.
Zdeněk – 1x losos čavyča-king 10 kg na vrtuli-spinglo + 5x duhák do 50 cm
Jirka – 5x duhák do 50 cm
Pavel – 10x duhák do 50 cm, 3x siven malma- dolly Varden
Láďa – 10x duhák
Saša – 1x duhák do 50 cm, 2x jack – nedospělý losos čavyča cca 40 cm
Já – 10x duhák do 40 cm

bobrem porazene topoly 27.6., pondělí
Zataženo a chvílemi se ukázal kousek modré oblohy. Teplota 15-25°C.
Zdeněk s Jirkou rybaří v okolí lodge, my ostatní se necháváme odvézt asi 1 km nad rozdvojení Lake
Creeku (cca 4 km od lodge). V Lake Creek je krásně čirá voda a ryby se dají celkem snadno najít.
Saša viděl losici s teletem, jak brodí přes řeku.
Zdeněk – 6x duhák do 40 cm (přívlač)
Jirka – 5x duhák do 40 cm (přívlač)
Pavel – 10 x duhák do 40 cm, 3x siven malma do 40 cm, 1x lipan 25 cm (muška)
Láďa – 1x losos čavyča-king 10 kg na mušku (variaci francouzské nymfy) , 5x duhák do 40 cm. Ještě 3 lososi Láďovi spadli. (muška)
Saša – 2 lososi čavyča spadli na přívlač
Já - 2x jack – nedospělý losos čavyča cca 40 cm, 10x duhák do 50 cm (muška)

pstruh duhovy 60 cm 28.6., úterý
Jasno až polojasno, ráno cca 15°C, odpoledne přes 25°C. Vydržet v broďákách se dá, jen když se člověk chodí pravidelně chladit do vody. Svítí velmi ostré slunce, máme spálené nosy, uši, ruce, krky...
Ráno se necháváme odvézt opět 1 km nad rozdvojení Lake Creeku. Jdu s Pavlem, Láďou a Sašou chytat asi 500 m proti proudu na místo, kde jsme včera viděli stát hodně kingů a kde měl Láďa i Saša záběry. Bohužel se zvedla voda asi o 5 cm a brodění je velmi problematické. Ryby, ke kterým jsme včera došli bez problémů jsou pro nás dnes nedostupné a máme problém je ve vodě vůbec najít...
Nakonec chytáme všechny kingy u místa, kde nás průvodci vysadili z lodě. Všichni kingové byli chyceni na vláčenou mušku barvy oranžové nebo fluo-zelené (kulatý chomáček o průměru cca 2 cm).
Cottonwood - protahovani lodi na Fish Lakes Zdeněk – 1x losos čavyča-king 14 kg (přívlač – muška vláčená s přívěsnou zátěží) a několik duháků do 40 cm
Jirka – 1x losos čavyča-king 10 kg (přívlač – muška vláčená s přívěsnou zátěží) a několik duháků do 40 cm
Pavel – 2x jack-nedospělý losos čavyča cca 40 cm a 5x duhák do 50 cm (muška)
Láďa – 2x duhák do 40 cm a jeden king mu spadnul (muška – analogie francouzské nymfy).
Saša – 1x losos čavyča-king 15 kg (přívlač – muška vláčená s přívěsnou zátěží) a 4x duhák do 60 cm
Já – 4x duhák do 40 cm.

Cottonwood - lov stik na Fish Lakes 29.6., středa
Ráno oblačno a celý den pak jasno až polojasno, teplota do 25°C. Byli jsme na štikách na Fish Creeku, resp. na Fish Lakes (cca 15 minut lodí proti proudu Yentny a pak cca hodinu lodí + přetahovat lodě potokem, který spojuje jezera). Cestou k jezerům a z jezer byly místy velmi hezké výhledy na okolní hory. V jezerech krásně teplá voda, odpoledne už jsem v broďákách nemohl vydržet a v jezeře jsem se s chutí vykoupal. Voda měla skoro 20°C! Skoro všechny štiky jsme nachytali na horním (pátém jezeře od Yentny – to jezero, které je nad Fish Lake Lodge). Viděli jsme i štiky, které měly okolo 80 cm, ale chytali jsme vesměs ryby 50-60 cm. V horních jezerech byla krásně čistá voda, porosty stulíků a vodního moru. Asi polovinu ulovených ryb jsme dřív viděli, než zabraly. Kromě štik jsme ve vodě viděli i parmám podobné ryby délky cca 40-50 cm.
Zdeněk – 7 štik do 60 cm
Jirka – 8 štik do 70 cm
Pavel – 15 štik do 60 cm
Láďa – 10 štik do 66 cm
Saša – 15 štik do 60 cm
Já – 10 štik do 60 cm

Cottonwood - Fish Lake

30.6., čtvrtek
Ráno oblačno, teplota 15°C a přes den pak jasno až polojasno a teplota vystoupila až na 25°C.
V noci klesla voda a jeden z padlých stromů, které jsou na cestě Little Lake Creekem proti proudu, přehradil cestu tak, že lodě nemohou projíždět z Yentny proti proudu Little Lake creeku a nad rozdělením ramen zůstaly jen dvě lodě, které tam drží jedna z lodge a ke kterým chodí klienti pěšky dolním ramenem Lake Creeku. Ještě večer se dvě lodě pokoušely projet přes ten strom, ale obě zůstaly viset na stromě a proud je natlačil pod hladinu. Nikomu se naštěstí nic nestalo, ale voda odnesla pruty, vybavení... Můžeme tedy rybařit pouze na dolním toku Little Lake Creeku nebo jít nahoru pěšky...
Saša se Zdeňkem rybaří přes den na Little Lake Creek u bobřího hradu, kde měli ráno na prutě celkem sedm kingů, ale ani jednoho nevytáhli – buď se jim vypnul nebo přetrhl návazec nebo praskla šňůra...
Pavel s Jirkou šli dopoledne muškařit na dolní rameno – Old Lake Creek, kde chytli pár duháků.
losos cavyca - king 21 kg, 120 cmJá s Láďou jsme šli dolním ramenem na rozdělení Lake Creeku, tam nás jeden z guidů, kteří mají loď nad rozdělením ramen, převezl na druhou stranu a došli jsme nad tábor asi deseti Dánů, kteří zde kempují a rybaří dva týdny. Ryb bylo v řece vidět hodně, ale většinou spíše už starší-červení kingové. Láďa chytil asi po hodině rybaření jednoho malého kinga cca 3-4 kg na „francouze“ na oranžovo-růžovou lososí mušku a pak jsme se oba dlouho trápili bez záběru. Na moji metodou lovu s plovoucí šňůrou, třímetrovým návazcem a hodně těžkou muškou jsem neměl ani záběr – byl tam příliš rychlý proud a ryby na větší hloubce, navíc zcela bez zájmu o nabízené nástrahy. Láďa se s „francouzem“ dostal bez problémů na dvojnásobnou hloubku a dnes i v minulých dnech měl sice jen málo kontaktů s rybou, ale měl. Okolo třetí hodiny jsme se chtěli jít podívat ještě na místo, kde měl Láďa druhý den pobytu na prutě tři kingy a kde by se za současného relativně nízkého stavu vody mohlo nechat chytat. Došli jsme k první jámě, kde jsme s vysokého břehu viděli stát velké kingy. Já jim zkoušel dostat před rypák svůj fluo-zelený streamer a Láďa bavlnku se dvěma háčky. Co čert nechtěl, jeden z kingů se mu zamotal do návazce a s háčky v ocase vyrazil. Nejprve proti proudu, to ho Láďa ještě držel. Pak vypálil po proudu a střihal to vpravo, vlevo mezi vývraty a naplavenýmy kmeny a pařezy. Než jsme se rozkoukali, byl 200 metrů daleko. Láďa kličkoval mezi stromy, kterými se proplétal backing a starý vlasec, kterým podložil backing, já pomáhal vyprošťovat vlasec a backing ze stromů a kořenů, přes které vedl kamsi dolů po proudu k rybě. Asi po pěti minutách jsme doběhli na místo, kde zleva i zprava přitékalo jedno z ramen řeky a kinga bylo vidět, jak asi 150 metrů pod námi leží v mírném proudu bezmocně na hladině. Láďa se musel rozhodnout – buď brodit, či spíše plavat za rybou, nebo mi dát prut a zkusit přebrodit jedno z ramen někde proti proudu a rybu pak vylovit. Nakonec zvolil rychlejší variantu: strhal ze sebe bundu a muškařskou vestu a s prutem nad hlavou se vydal přes řeku po proudu. Nejprve brodil a pak po špičkách poskakoval unášel proudem až se dostal na mělčí vodu, kde se mu po deseti minutách podařilo dobrodit k rybě, na kterou už začínali útočit rackové. 120 cm a 21 kg, to je na muškařském prutě opravdu vynikající výkon. A to před námi bylo ještě půldruhé hodiny chůze lesem, či spíše suchými koryty říčních ramen a brození Old Lake Creeku.
Zdeněk – jeden king spadl (přívlač)
Jirka – duháci v Old Lake Creeku (muška)
Pavel – duháci v Old lake Creeku (muška)
Láďa – 1x losos čavyča - king 60 cm (3-4 kg) a 1x king 120 cm (21 kg, jikrnačka) (muška)
Saša – 3x losos čavyča – king utržený a 1x king spadl. 1x nedospělý losos čavyča-jack 44 cm (přívlač)
Já – 1x nedospělý losos čavyča-king 45 cm a 2x duhák (muška)

zdolany losos cavyca-king, Lake Creek1.7., pátek
Ráno oblačno, teplota 15°C a přes den pak oblačno až polojasno a teplota vystoupila až na 23°C.
Little Lake Creek je díky spadlému stromu stále neprůjezdný.
Já a Saša rybaříme na dolním toku Little Lake Creeku – vláčíme. Ráno přímo vedle nás ulovili na dvou lodích dědkové tři kingy 10-12 kg, my jsme pak zůstali na jejich místě bez záběru. A to jsme jim při příjezdu na loviště sami ukázali, kde ti kingové stojí!

Zdeněk – 1x losos čavyča-king 10 kg ulovený večer na Little Lake Creeku (přívlač)
Jirka – 1x king cca 55 cm (přívlač)
Pavel – 1x losos čavyča-king 80 cm (8-10 kg) na mušku navázanou na francouzském návazci, další losos mu to utrhl a jeden se vypnul
Láďa – 2x losos čavyča-king 80-90 cm (8-10 kg) na mušku navázanou na francouzském návazci, další losos mu to utrhl a dva se vypnuli (muška)
Saša – jeden king cca 10 kg se mu vypnul (přívlač)
Já – 1x losos čavyča-king 60 cm na Little Lake Creeku ulovený na vláčenou mušku (přívlač)

losos cavyca-king, Cinder riverDuben 2011
Podle výkazů provedených ADFG (aljašský úřad pro lov a rybolov) bylo v roce 2010 flotilou aljašských komerčních rybářů uloveno do sítí 51.000 lososů královských - čavyča. Ryby byly obvykle uloveny při lovu treskovitých ryb jako "náhodný úlovek".
Aljašské úřady se snaží bojovat proti "náhodnému" lovu lososů čavyča a vytvořily kvótu na "maximální počet náhodně ulovených lososů čavyča" - pro rok 2011 je stanovena na 22.500 kusů lososů královských. Jen pro představu - to je asi polovina celkového počtu lososů čavyča táhnoucích do řek na poloostrově Kenai.
Jak toho chtějí úřady docílit? Na každé lodi bude jeden ADFG-certifikovaný inspektor, který po náhodném ulovení lososů královských rozhodne o změně loviště! Z těchto inspektorů asi aljašští komerční rybáři moc velkou radost mít nebudou. To jsem zvědav, kolik inspektorů "spadne" přes palubu. Kdyby takoví inspektoři pracovali na ruských lodích, asi by tam brzy spadli všichni...
My se můžeme těšit, že se toto opatření projeví na zvýšeném počtu lososů čavyča táhnoucích v červnu a červenci do aljašských řek.