Revíry - destinaceAmerikaKolumbiepřítoky OrinokaReportážeAdventní a novoroční cichlidy 2023

Kolumbie - přítoky Orinoka - Reportáže

Adventní a novoroční cichlidy 2023 5.2.2024

Orinoko a řeka Pato 8-20 prosince 2023

cichlida ocasooka - pavon 78 cmV prosinci roku 2022 se nám po deseti letech výprav na přítoky Orinoka prvně stalo, že jsme na „naší“ řece narazili i na jiné rybáře. Ryby jsme sice chytali, ale přítomnost nečekaných vetřelců rušila atmosféru divoké a liduprázdné přírody do té míry, že jsme po třech dnech rybaření přesunuli náš tábor o pár hodin jízdy lodí výše proti proudu, kde jsme řeku a okolní laguny měli zase jen pro sebe.
Smířeni se skutečností, že svět je rok od roku menší, zatímco informace se šíří stále rychleji, jsme polohu tábora pro adventní výpravu 2023 plánovali rovnou výše proti proudu řeky Pato.

V pátek 8. prosince večer se na letišti v Bogotě setkáváme podle plánu: je nás celkem šest, část z nás přicestovala z Prahy přes Paříž, někdo přes Madrid a další přiletěli z Vídně.
cestou k rece - privoz pres pritok OrinokaDílem se známe z předchozích rybářských výprav a ostatní se vzájemně seznamují v hotelu na okraji historického centra Bogoty, kde odpočíváme po mezikontinentálním letu a nabíráme síly na sobotní etapu cesty: letadlem z Bogoty k řece Orinoko na hranici s Venezuelou, pak pět hodin autem přes nekonečné pláně savany a nakonec tři hodiny lodí až do našeho rybářského tábora na velké říční pláži, kterou jsme s ohledem na složení výpravy pojmenovali Playa de Checo-Slovaquia.
Jenže v sobotu 9.12. pokropila sluncem vysušenou savanu vlna bouřek a tak naše terénní auta nezvedají ve stepi oblaka prachu, ale často až po nápravy zapadají do bláta a stěrače mají co dělat, aby z čelních skel odstranily kýble vody, které se na nás co chvíli valí z mraků nad námi i při projíždění kaluží. Když krátce před západem slunce přijíždíme k řece, objevuje se modrá obloha a pásy bouřkových mraků poslušně odcházejí kamsi proti proudu řeky. vecerni cesta do taboraPřestupujeme z aut do lodí a krajinu savany střídají nespočetné říční meandry obklopené pásem tropické džungle. Lodě letí po hladině, nad kterou občas přeletují hejna papoušků a skupinky rybáků, které s nastupující temnotou střídají lelci lovící hmyz. Unaveni dlouhou cestou usínáme za jízdy a jen doufáme, že naši průvodci mají pro noční plavby vytrénovaný zrak a že se nám do cesty nepřimotá nějaký plovoucí strom nebo tapír či kapybara.
Když po sedmé večerní zastavujeme u říční pláže osvětlené girlandami žárovek, klene se nad námi nekonečno temné oblohy plné hvězd.

10.12.2023, neděle
Ještě než se z okolních stanů ozvou na pátou nastavené budíky, jsme už všichni vzhůru. Šestihodinový časový posun dělá své. Když v 5.30 ohlásí kuchařka, že je snídaně hotová, máme všichni sestavené pruty a navázané udice. rano ve stanovem tabore na brehu rekyMezi 5.30-6.30 snídáme vajíčka s arepou, sýrem a nepostradatelným smaženým banánem. K tomu káva nebo čokoláda. Čaj zde v podstatě neznají a teprve, když vidím nechápavý výraz kuchařky, dochází mi, že čaj jsem zase zapomněl doma. Noc byla díky včerejším bouřkám nezvykle chladná, ráno klesla teplota na 24°C a nad řekou se objevila mlha. Tu však slunce rozpouští jen co po snídani vyplouváme na řeku, v poledne už je standardních 30°C a udělal se trochu větřík. Mezi druhou až třetí odpoledne se dělá bezvětří a teplota ve stínu vyšplhá až ke 36°C. Odpoledne bylo naštěstí oblačno, takže nás slunce první den moc nesežehlo.
prvni ulovene cichlidy nepatri mezi nejvetsi, maji mezi 30-45 cmNa poledne máme připravený oběd, následovaný do 15.00 siestou a v 15.30 opět jedeme na ryby. Když se na šestou večerní vracíme, je už slunce ukryté za obzorem a rychle se šeří.
Už při snídani je na Michalovi vidět, že není ve své kůži. V Evropě při našem odletu probíhala vlna chřipek a letadlo bylo plné pokašlávajících spolucestujících. A včerejší cesta autem, kdy jsme si nechali puštěnou klimatizaci na maximální výkon, Michala evidentně dorazila. Večer už kromě Michala pokašlává i Marian, Lukáš a Zdeněk. No, to nám to hezky začíná…
Naši průvodci-řidiči lodí se jmenují Edilio, Jesse a Riveras. Všem je kolem 50 let, všichni mluví jen španělsky, resp. kolumbijsky. Řeku všichni tři evidentně znají, s lodí pracují dobře. Edilia a Jesse známe už z výpravy 2022, Riveras je pro nás nový.
Podstatnou část ryb jsme dnes ulovili na jigy a rotačky. Ale pár ryb včetně té největší bylo na poppy (chug-bug 12 cm) a na jerky typu Pepino 10 cm apod.

arowana - ostnojazycnatec dvouvousy 68 cm, uloveny vecer na poppPeter (Riveras) – 3x cichlida ocasooká 40-45 cm, 1x cichlida mataguarre 25 cm, 2x piraňa 30-35 cm
Víťa (Riveras) – 4x cichlida ocasooká 40-55 cm, 1x cichlida mataguarre 30 cm, 3x piraňa, 1x štikovka 30 cm
Marian (Jesse) – 5x cichlida ocasooká 25-45 cm, 1x cichlida mataguarre 25 cm, 2x piraňa 25-30 cm
Lukáš (Jesse) – 2x cichlida ocasooká 30 cm, 1x piraňa 25 cm, 1x štikovka 25 cm
Michal (Edilio) – 1x cichlida ocasooká 25 cm, 1x štikovka 30 cm. Michal chytal jen dopoledne, odpoledne si léčil kašel, resp. chřipku.
Zdenek (Edilio) – 10x cichlida ocasooká 60 cm, 58 cm a 20-45 cm, 1x cichlida mojarra 20 cm, 1x štikovka 25 cm a 1x arrowana 68 cm na popp 12 cm při západu slunce na rozhraní pláže a zaplavených keřů pod lagunou Novero.
Viděli jsme 2x papouška ara (asi červený-arakanga), 1x corocora, 1x leguána, 1x varana, 1x vodní želvu a 2x delfínovce.

stanovy tabor na ricni plazi11.12.2023, pondělí
Jasno, přes den skoro bez mráčku. V noci příjemných 25°C, ale hned ráno se otepluje a po poledni je 35°C. 12.00-15.30 siesta.
V porovnání s loňským rokem je v řece o cca 50-80 cm nižší hladina vody, resp. při našem příjezdu předevčírem 9.12.2023 byla hladina stejná jako při odjezdu 17.12.2022. Nicméně aktuální hladina už je téměř stálá a klesá jen o cca 2 cm za den, takže po devíti dnech našeho pobytu klesla jen o cca 20 cm, ale i to bylo znát při průjezdech do nekterých lagun.
k obedu fazolova polevka, kousek masa se zeleninou, ryzi a smazenym bananemMichal, Marian, Lukáš a Zdeněk mají silný kašel a nejsou ve své kůži. Marian si dal odpoledne pauzu a léčil se. Včerejší léčba rumem evidentně nezabrala. Lukáš to dnes zkusí s meruňkovicí.
Od dneška nás kuchařka kurýruje polévkami – ráno vývar z piraní, v poledne fazolačka nebo držkovka a večer rybí nebo kuřecí nebo hovězí vývar. S ohledem na náš zdravotní stav to tak bude po celou dobu pobytu. Za sebe mohu prohlásit, že mne ty polívky z chřipky fakt dostaly (a také jsme díky polévkám netrpěli nedostatkem tekutin, protože v tom vedru a s horečkou se každý z nás pořád potil a víc než šest litů vody se za den fakt vypít nedá).
Dnes jsme chytali laguny Caymanes (1 loď), Novero (1 loď), Larga a Callejon (1 loď).

cichlida ocasooka 80 cm, ulovena na vrtulovy propper 15 cmPeter (Riveras) – 6x cichlida ocasooká 80 cm (na propper v zadní části laguny Larga) a 30-45 cm, 3x payarina kolem 30 cm
Víťa (Riveras) – 5x cichlida ocasooká 68 cm a 40-45 cm, 3x cichlida mataguarre 25-30 cm, 1x štikovka 35 cm
Marian (Jesse a Edilio) – 5x cichlida ocasooká 66 cm, 64 cm a 25-40 cm, 1x štikovka 30 cm
Lukáš (Jesse) – 1x cichlida-mataguarre 30 cm
Michal (Edilio a Jesse) – 15x cichlida ocasooká 61 cm, 55 cm a 25-40 cm, 3x cichlida C. orinocensis 25-30 cm. Michal chytal dopoledne se Zdeňkem a odpoledne s Lukášem
Zdenek (Edilio) – 18x cichlida ocasooká 75 cm, 68 cm a 25-45 cm, 3x cichlida C.orinocensis 20-30 cm.
Viděli jsme 4x husu pato carretero, 2x corocora, 1x leguána, 1x varana, 4x kajmana.

cichlida ocasooka 78 cm, 7 kg, ulovena na popp 12 cm12.12.2023, úterý
Jasno, přes poledne skoro bez mráčku, odpoledne oblačno-polojasno. V noci příjemných 26°C, ale hned ráno se otepluje a odpoledne je za bezvětří 35°C. Mezi 12.00-15.30 siesta, kterou většina z nás tráví v hamakách.
Chytali jsme laguny Novero a Larga. S ohledem na vedro a zdravotní stav jsme chytali ráno 6.30-10.30 a odpoledne jen 2 posádky 15.30-18.00
Michal kašle, ale je mu už trochu lépe, nicméně si dal relaxační dopoledne.
kuchyne a jedna ze tri kucharekMarian má horečku až 39,3°C, silný kašel, únava – asi chřipka. Odpoledne nechytal a večer si vzal antibiotikum Sumamed.
Zdeněk ráno OK, ale odpoledne nechytal - horečka 38,9°C, silný kašel, bolesti zad, únava – chřipka. Na noc si vzal paralen 500 a pořádně se vypotil.
Kuchařka pokračuje v léčbě polévkami – ráno vývar z piraní, v poledne fazolačka a večer rybí vývar.

Peter (Riveras) – 7x cichlida ocasooká, největší 76 cm na popp, ostatní 35-45 cm
Víťa (Riveras) – 3x cichlida ocasooká 30-45 cm, 1x piraňa 30 cm, 1x štikovka 30 cm
Marian – nechytal - chřipka
Lukáš (Edilio) – 1x cichlida ocasooká 65 cm na popp večer na pláži, 1x cichlida C.orinocensis 30 cm
Michal (Edilio) – 3x cichlida ocasooká 25-45 cm – chytal jen odpoledne
Zdenek (Edilio) – 7x cichlida ocasooká 78 cm na popp chug-bug, 53 cm na jig a ostatní 20-45 cm. Chytal jen dopoledne, odpoledne ležel s chřipkou.
Viděli jsme 2x corocora, ledňáci a ledňáčci, večer nad řekou lelci, 2x leguán v táboře, 1x varan v táboře a 5x kajman.

stanovy tabor na ricni plazi Playa de Checoslovaquia na pritoku reky Orinoko
lode na ricni plazi pred stanovym taborem
sprcha a stanovy tabor na Playa de Checoslovaquia
stan se dvema luzky
toaleta - splachovani piskem
jidelni stan na Playa de Checoslovaquia
nacelnice tabora serviruje mondongo - drstkovou polevku
snidane se podava v 5.30-6.00
vyvar z pirani
michana vejce s arepou, kazdodenni snidane
ryze, zelenina, smazeny banan a kousek masa - standardni obed

jak v rece klesa voda, je vjezd do laguny Caymana stale mensi13.12.2023, středa
Jasno, celý den skoro bez mráčku. V noci příjemných 26°C, ale hned ráno se otepluje a odpoledne je za bezvětří 35°C a teprve se západem slunce v 17.30 se ochlazuje na akceptovatelných 30°C.
Mezi 12.00-15.30 siesta, kterou většina z nás tráví v hamakách.
Chytali jsme laguny Caymana a Larga. S ohledem na vedro a zdravotní stav jsme chytali jen dvě posádky ráno 6.30-11.30 a odpoledne 15.30-18.00.
Michal už je skoro OK.
vecerni privlac na laguneMarian srazil horečku na 37°C, pořád má silný kašel a je unavený, chytal jen odpoledne. Večer si vzal druhou tabletu antibiotika Sumamed.
Zdeněk srazil přes noc paralenem horečku na 37,5°C, ale pořád silný kašel, bolesti zad, únava. Celý den nechytal, jen pospával v hamace a poslouchal audioknihu Stopařův průvodce galaxií. Na noc si vzal paralen 500 a opět se vypotil.
Lukáš zkusil preventivní léčbu rumem. Namísto homeopatických dávek zvolil chybně dávku koňskou.
Kuchařka pokračuje v léčbě polévkami – ráno vývar z piraní, v poledne držkovka a večer hovězí vývar.
pirane dorustaji pobvykle delky 25-35 cmV poledne projely směrem proti proudu řeky tři oranžovozelené lodě s šesti kolumbijskými rybáři a jedna nákladní loď s proviantem. Budou tábořit asi 2 hodiny proti proudu řeky nad námi. Dohodli jsme se s nimi, že budou jezdit jen na okolní laguny nebo proti proudu tak, abychom se vzájemně při rybaření nerušili. Budou rybařit do 19.12., pak tábor zabalí a vracejí se zpět.

Peter (Riveras) – 2x cichlida ocasooká 40-45 cm, 1x piraňa 30 cm
Víťa (Riveras) – 7x cichlida ocasooká největší 64 cm, ostatní 40-55 cm, 1x piraňa
Marian (Jesse) – 0, ale chytal jen necelé dvě hodiny odpoledne
Lukáš (Jesse) – 4x cichlida ocasooká 40-45 cm, 1x piraňa 25 cm
Michal (Edilio) – 11x cichlida ocasooká, největší 56 cm, ostatní 35-45 cm, 1x piraňa 30 cm.
Viděli jsme v táboře 2x leguána (80-110 cm), 1x varana cca 80 cm, 1x baziliška cca 50 cm, na řece 2x delfínovec a 4x kajman (jeden byl skoro 2,5 m, ostatní kolem 1-1,5 m).

ranni cesta lodi po rece14.12.2023, čtvrtek
Jasno, odpoledne mírná oblačnost. V noci příjemných 26°C, dopoledne se oteplilo na 32°C, přes poledne foukal čerstvý větřík, ale odpoledne po 14.00 začalo bezvětří a teplota vylezla na 35°C a teprve se západem slunce v 17.30 se ochlazuje na 30°C.
Mezi 12.00-15.30 siesta, kterou většina z nás tráví v hamakách.
rano na lagune ResaconChytali jsme laguny Resacon (horní velká), Callejon, Caymana a Larga. S ohledem na vedro a zdravotní stav jsme chytali jen dvě posádky ráno 6.30-11.30 a odpoledne 15.30-18.00.
Michal už je OK.
Lukáš neustál včerejší rumovou přestřelku s Víťou a chytal jen odpoledne.
Marian už nemá horečku, ale pořád má silný kašel, chytal jen odpoledne. Večer si vzal třetí-poslední tabletu antibiotika Sumamed.
Zdeněk už také nemá horečku, ale pořád silný kašel, bolesti zad, únava, ale chytal.
Kuchařka pokračuje v léčbě polévkami – ráno vývar z piraní, v poledne fazolačka a večer těstovinový vývar.

cichlida ocasooka 65 cmPeter (Riveras) – 6x cichlida ocasooká 30-45 cm, 3x cichlida mataguarre 25-30 cm
Víťa (Riveras) – 9x cichlida ocasooká 35-42 cm, 1x cichlida mataguarre 30 cm, 1x piraňa, 1x payara 30 cm
Marian (Jesse) – chytal jen večer: 4x cichlida ocasooká, největší 65 cm, ostatní 30-40 cm, 1x piraňa 30 cm
Lukáš (Jesse) – chytal jen večer: 4x cichlida ocasooká 30-40 cm, 1x payara 30 cm
Michal (Edilio) – 10x cichlida ocasooká 35-45 cm, 1x cichlida mataguarre 25 cm.
Zdenek (Edilio) – 10x cichlida ocasooká, největší 62 cm a 50 cm na 10 cm perverzu v barvě chartreusse a ostatní byly 30-45 cm.
Viděli jsme 2x papouška ara, 1x čápa jabiru, 1x na trávě u pláže malého srnce „venao“, 1x delfinévce a pak samozřejmě v táboře leguána, varana a kajmana (vše mrňousové 80-100 cm).

vjezd do laguny Novero se neobesel bez prace s macetou a pretahovani pres vetve15.12.2023, pátek
Jasno, slunečno, odpoledne mírná oblačnost. V noci příjemných 26°C, dopoledne se oteplilo nad 30°C°C, přes poledne foukal čerstvý větřík, ale odpoledne po 14.00 zase bezvětří a teplota vylezla na 35°C a teprve se západem slunce v 17.30 se ochlazuje na 30°C. Mezi 12.00-15.30 siesta v táboře, kterou většina z nás tráví odpočinkem v hamakách.
cichlida ocasooka 78 cm, 7 kg, ulovena na popp 12 cmChytali jsme dopoledne laguny Resacon (horní velká) a Callejon, odpoledne laguny Larga a Redondo nebo na plážích. Dopoledne 6.30-12.00 jsme chytali jen dvě posádky a odpoledne 15.30-18.00 chytali všichni.
Chřipka nebo co to bylo, už nás všechny přešla, ale pořád pokašláváme a jsme dost unavení. Kuchařka pokračuje v preventivní léčbě polévkami – ráno vývar z piraní s česnekem, v poledne hovězí vývar a večer vývar.

Peter (Riveras) – 3x cichlida ocasooká, největší 73 cm, ostatní 40 cm, 1x payarina 30 cm, 1x piraňa 25 cm, 1x štikovka 35 cm.
Michal (Riveras) – 2x cichlida ocasooká 25 a 35 cm, 1x kajman 130 cm na popp
Marian (Jesse) – chytal jen odpoledne: 1x cichlida ocasooká 35 cm, 1x štikovka 30 cm, 1x piraňa 30 cm
Lukáš (Jesse) – chytal jen odpoledne: 1x cichlida ocasooká 65 cm večer na popp na říční pláži a dopoledne 0,5 l meruňkovice, kterou se léčil ze včerejší rumové kocoviny. Ale nevyléčil.
Víťa (Edilio) – 5x cichlida ocasooká, největší 66 cm, ostatní 25-40 cm, 1x cichlida C.intermedia 30 cm
Zdenek (Edilio) – 7x cichlida ocasooká, největší 78 cm, 70 cm, 67 cm, 55 cm, 51 cm – něco na 12 cm popp, něco na 10 cm žlutou birutu a perverzu, 1x piraňa 35 cm na popp. 1x velký utržený pavon na popp v laguně Callejon a 2x spadla payara při vláčce na řece pod lagunou Resacon.
Viděli jsme 8x krůtu „pavo“, 2x papouška ara, 2x delfínovce a v táboře 2x leguána, 1x varana a našeho kajmana u lodí.

tabor na ricni plazi pred bourkou16.12.2023, sobota
Dopoledne jasno, slunečno, přes poledne se zatahuje a teplota stoupá k 35°C. Mezi 14.00-15.00 se úplně zatáhlo – těžké olověné bouřkové mraky, ze kterých se ozývalo hřmění. Prošly kolem nás dvě bouřky a ta třetí, která přicházela po 15.00 také vypadala, že nás mine. Na vodu odpoledne vyjel jen Víťa a Zdeněk, ale ta bouřka je přeci jen chytla v průjezdu na lagunu Novero, kde ji přečkali pod stromem. Za 20 minut úplně promokli, ale pak se udělal hezký večer. zatopeny les na brehu ricni lagunyPo dešti se pěkně ochladilo na 25°C, ale zmoklí měli pocit, že je strašná zima a rádi si na sebe natáhli větrovky, které měli s sebou. Ostatní drželi stany na pláži, protože bouřka se sice rychle přehnala a tábor jen lízla, ale provázel ji silný vítr.
Chytali jsme dopoledne dvě lodě 6.30-12.00 laguny Caymana a na Caymana II, kam jsme za 10 minut přetáhli jednu loď bez motoru. Na té lodi na Caymana II jsme se vystřídali. Odpoledne chytali 16.00-18.00 jen Víťa a Zdeněk na laguně Novero.
Kuchařka pokračuje v preventivní léčbě polévkami – ráno vývar z piraní, v poledne držková a večer vývar.

cichlida Cichla intermediaPeter (Riveras) – chytal jen dopoledne na Caymana a Caymana II: 7x cichlida ocasooká, největší 53 cm, ostatní 40-47 cm, 1x piraňa 25 cm a 1x štikovka diente perro 35 cm.
Michal (Riveras) – chytal jen dopoledne na Caymana a Caymana II: 6x cichlida ocasooká 40-45 cm, 2x kajman 110-130 cm na popp na laguně Caymana
Marian a Lukáš (Jesse) – nechytali – dopoledne marná snaha léčby meruňkovicí, odpoledne byla bouřka.
Víťa (Edilio) – 8x cichlida ocasooká, největší 70 cm na prostředku laguny Caymana II, ostatní 35-40 cm, 1x cichlida C.intermedia 35 cm, 2x štikovka „diente perro“ na Caymana II a 1x piraňa 30 cm. 1x velká cichlida utržená večer na Novero. Většina ryb na wobbler 12 cm (něco jako husky jerk).
Zdenek (Edilio) – 3x cichlida ocasooká 30-40 cm a 4x útok od velkých cichlid na Novero – vyhánění poppa z teritoria. 1x cichlida C.intermedia 30 cm na řece a 2x piraňa 25-30 cm na 10 cm perverzu na řece.
Viděli jsme tapíra-danta na laguně Novero – nejprve pískal mezi stromy na břehu a pak plaval přes zátoku, 3x krůtu „pavo“ a 2x ibisa na laguně Caymana a 5x kajmana (většinu na laguně Caymana).

rano u vjezdu do laguny Resacon17.12.2023, neděle
Celý den jasno, slunečno. Ráno bylo po včerejší bouřce příjemných 25°C, ale v poledne už bylo zase 30°C a odpoledne 35°C. Navíc se odpoledne zase udělalo bezvětří a prvně bylo trochu více mušek, které štípaly na nohách a zalejzaly za krk.
Dopoledne chytáme na horní velké laguně Resacon a odpoledne na Larga, Novero a Cellejon.
Kuchařka pokračuje v preventivní léčbě polévkami – ráno vývar z piraní, v poledne těstovinová polévka a večer pro zájemce opět vývar.

cichlida Cichla orinocensis - mariposaPeter (Riveras) – 4x cichlida ocasooká 40-45 cm a 5 velkých cichlid přes 60 cm spadlo nebo utrhlo návazec. 1x cichlida-mataguarre 30 cm
Michal (Riveras) – 2x cichlida ocasooká 35 a 40 cm, 1x cichlida-mataguarre 30 cm a 1x sumec-bagre (anténovec leopardí) 64 cm na malý wobbler
Marian (Jesse) – chytal jen odpoledne: 10x cichlida ocasooká 30-40 cm
Lukáš (Jesse) – chytal jen odpoledne: 0 – zkoušel chytat na velký popp
Víťa (Edilio) – 7x cichlida ocasooká, největší 74 cm, ostatní 35-50 cm, vše malý wobbler 8 cm
Zdenek (Edilio) – 12x cichlida ocasooká, největší 71 cm, 71 cm, 71 cm, 58 cm, 54 cm – něco na 12 cm popp, něco na 10 cm žlutou birutu, 1x cichlida-mataguarre 25 cm a 1x piraňa 30 cm na popp.
Viděli jsme 3x krůtu „pavo“, 2x husu „pato real“, zobouny, rybáky, 1x ibis, 1x orlovec říční, slyšeli jsme tapíra. 2x delfínovec v laguně Resacon. A v táboře leguán, 2x varan a náš kajman u lodí. Slyšeli jsme opět tapíra.

nas domaci kajman u lodi na ricni plazi18.12.2023, pondělí
Bylo jasno až polojasno. Po 11.00 hodině se udělalo více oblačnosti, ale polední větřík ji zase rozfoukal, večer přešla v dálce na obzoru z Venezuely jedna bouřka.
Ráno se před snídaní balíme, po snídani jedeme směrem po proudu a prochytáváme laguny Tres Lagunas, Laguna Seca a laguny cca 30 minut jízdy nad soutokem řeky Pato s říčkou Tereza. Obědváme na lodích cestou po proudu a ve 13.00 hodin jsme na místě, kde už nás čekají naše dvě auta.
nakladani aut po navratu z reky PatoCestou proti proudu říčky Tereza jsem na břehu viděl tapíra-danta. Cestou po řece jsme na Tres Lagunas viděli 8x krůtu „pavo“, ledňáky a ledňáčky, 2x orlovce říčního, kondory krocanovité, volavky, zobouni, rybáci.
Odpoledne se mezi 13.00-18.00 přesouváme stepí do hotelu v městečku u řeky Orinoko. Oproti minulé cestě je už step zase úplně vyschlá, namísto velkých kaluží zase uschlé bláto, písek a prach. Do hotelu přijíždíme už za tmy v 18.00 večer.
cichlida ocasooka - pavon 60 cmPo koupeli v šíleně teplém bazénu večeříme v 19.00 v burgrárně v centru. Všude spousty lidí, auta, motorky, hluk, vánoční výzdoba v jihoamerickém stylu a vedro – poctivých 32°C a to už před pár hodinami zapadlo slunce…

Peter (Riveras) – 4x cichlida ocasooká 30-40 cm, 1x cichlida-mataguarre 30 cm, 2x piraňa 25 cm.
Michal (Riveras) – 3x cichlida ocasooká 60 cm, 40 cm a 35 cm
Marian (Jesse) – 2x cichlida ocasooká 30 a 40 cm, 1x metrový kajman
Lukáš (Jesse) – 1x metrový kajman na imitaci krysy (nástraha na tajmeny)
Víťa (Edilio) – 5x cichlida ocasooká 25-40 cm, 1x payarina 50 cm
Zdenek (Edilio) – 5x cichlida ocasooká 30-45 cm a 2x velká cichlida vyháněla popp.

silny ricni proud, skaly a prales na brezich - to je Orinoko19.12.2023, úterý
Celý den jasno, slunečno a standarních 30-35°C. Odpoledne přišlo pár mráčků, ale hic byl až do západu slunce. Chytali jsme na Orinoku v proudech kolem skal, ostrovů a v Las Rocas mezi 6.30-17.30 na třech lodích. Peter, Michal, Zdeněk a Víťa vydrželi chytat celý den s polední siestou ve stínu stromů na břehu. Marian a Lukáš to zabalili v poledne a odpoledne-večer trávili ve víru pohraničního městečka (billiard, nákupy dárečků, večerní diskotéka…). Večer koupačka v šíleně teplém bazénu a večeře v pizzerii Don Carlos.
payarina a Peter, ostre zuby OrinokaPrůvodcům a personálu jsme rozdali spropitné (tak, aby každý průvodce-řidič lodě dostal ekvivalent cca 300 USD a každý člen personálu tábora cca 120 USD).
Závěrečný večer v civilizaci se klienti se chovali slušně – holky, které se za nima natáhly z diskotéky do hotelu, poslali domů se slovy: „Seňoras, ven!“

Peter (Riveras) – 4x piraňa 25-35 cm, 4x payarina cca 50 cm spadla – v rameni nad Las Rocas, tam co jsme pak měli siestu.
Michal (Riveras) – 3x payarina 50-60 cm na černobílý wobbler 10 cm (něco jako huskyjerk), vše ze břehu tam, co jsme obědvali, 1x piraňa 30 cm
Marian – chytal jen dopoledne: 1x payara 40 cm na wobbler
Lukáš – chytal jen dopoledne: 0
zubatice makrelova - payara 45 cm ulovena na wobblerVíťa (Edilio) – 2x payara 45 cm a 50 cm, 3x payarina 45-55 cm a 1x piraňa 30 cm, vše na černobílý wobbler „ouklej“ 12 cm. A velká cca 80 cm payara mu spadla. Většinu chytil z horních kamenů, kde jsme se otáčeli a pak ze břehu v rameni, kde jsme obědvali a chytali odpoledne.
Zdenek (Edilio) – 1x payarina 50 cm na žlutočerný wobbler 14 cm.

Viděli jsme 2x červeného papouška ara (asi arakanga), kondory krocanovité, malé orly, 3x orlovce říčního, dravce „gavilan“ – takový modrý jestřáb, zobouny, rybáky, ledňáčky, anhingy, na několika místech delfínovce. U břehu jsme viděli půlmetrového rejnoka a na břehu chcíplého sumce „sierra“ cca 70 cm – je samý osten a štětina, vypadá jak nějaká příšera ze sci-fi filmu.

vecer na rece Pato20.12.2023, středa
Ráno v 5.00 vstáváme, rychlá koupačka v teplém bazénu a v 6.00 jedeme na letiště.
Letadlo má zpoždění, odlétáme až v 10.30 a ve 12.00 jsme v Bogotě, ve 13.00 v hotelu. Protože už se všichni těšíme domů a každého nás před Vánoci čeká ještě trochu práce, tak si přesouváme let domů ze zítřka na dnešní půlnoc. Přesun letenek nás každého vyšel na 10-200 Euro.
Odpoledne se procházíme po Bogotě, nakupujeme vánoční dárky a drobnosti, relaxujeme v hotelu, k večeři si dáváme steak a ve 21.00 jedeme z hotelu na letiště.
O půlnoci ze středy na čtvrtek odlétáme z Bogoty přes Paříž do Prahy a Vídně.
Ve čtvrtek 21.12. večer už jsme doma u rodin.

Poznámky a úlovky zapisoval Zdeněk

cichlida mojarra
arowana - ostnojazycnatec dvouvousy 68 cm, uloveny vecer na popp
payara - zubatice makrelova 50 cm ulovena na wobbler
payarina - zubatice ulovena na maly wobbler
pirana ulovena na rotacku
pirana ulovena na jerk biruta delky 10 cm
pirana ulovena na popp 12 cm
sumec - bagre, antenovec leopardi uloveny na maly wobbler