Revíry - destinaceEvropaIslandmořský rybolovReportážeAktuality a krátké zprávy

Island - mořský rybolov - Reportáže

Aktuality a krátké zprávy 18.5.2010

9. května 2010
09.05. ulovil německý rybář Alexander Frank u osady Sudureyri halibuta o hmotnosti 108 kg. Tento první velký halibut islandské sezóny 2010 je zároveň druhým největším halibutem, který byl doposud u pobřeží Islandu na udici uloven.

Halibut 77 kg, 184 cm. Lovec: Julius (Německo)Halibut 77 kg, 184 cm. Sudureyri, kveten. Lovec: Julius (Německo)20.-27.5.2009
20.5.2009 byl asi 15 km od Sudureyri uloven parádní halibut 184 cm (77 kg). Německý rybář (Julius), který je na Islandu již podruhé, ulovil rybu na gumovou rybku - jig se starým rezavým hákem. Poprvé se rybáři podařilo dostat rybu k lodi po 40 minutách urputného zdolávání, ale halibut po spatření rybáře máchnul ocasem a po pár vteřinách byl opět u dna! To se opakovalo ještě dvakrát, ale nakonec po 90 minutách bylo dobojováno. Posádka neměla na lodi harpunu ani žádný větší gaf. Placatce nakonec dostali do lodě tak, že na násadu koštěte přivázali lano-smyčku, kterou se jim podařilo navléci rybě na ocas a pak ji vyrvat na palubu lodě. Ryba zabrala na hraně, kde příbřežní mělčina (cca 30-40 metrů) spadá do hloubky přes 100 m.
Česká výprava, která dnes dorazila na Island, využila nádherného počasí a během odpoledního-večerního lovu (15.00-22.30) ulovili 4 rybáři celkem přes 400 kg tresek. Největší tresky obecné byly mezi 100-110 cm.

Halibut 68 kg, 173 cm, Sudureyri, kveten. Lovec: Frank Sartor (Nemecko)vlkous, Sudureyri, kvetenV noci z 21. na 22. května byl německými rybáři mezi Sudureyri a Flateyri uloven halibut délky 173 cm o hmotnosti 68 kg. Německé šťastlivce poslali na místo lovu místní rybáři, kteří zde velké halibuty loví pravidelně na šňůry.
Naše česká posádka zatím žádného halibuta do lodi nedotáhla, ale nedostatkem ryb rozhodně netrpíme. Ve čtvrtek (21.5.) jsme dopoledne hledali vlkouše - a úspěšně. Ulovili jsme dvě "kočky" 90 a 94 cm. Několik dalších kocourů jsme dotáhli k lodi, ale potvory většinou nebyly zaseklé a jen se nástrahy křečovitě držely - nechaly se dotáhnout k hladině a pak nástrahu pustily. Odpoledne jsme na dalším místě (skalnatá lavice na hloubce cca 40 m porostlá měkkýši) ulovili další dva kocoury. Malých tresek obecných 50-70 cm bylo na oblíbených místech tolik, že jsme museli hledat místa, kde jich bude méně, aby se zvětšila šance na ulovení jiné ryby nebo velké tresky. Celkem jsme 21.5. do přístavu přivezli 200 kg tresek obecných. Největší tresku ulovil jako vždy Saša - 120 cm, 20,5 kg. Každý z nás si chytil nějakou tresku přes 1 metr a několik ryb měřilo 110-115 cm. Kromě tresek obecných a vlkoušů jsme chytli i pár nástražních tresek tmavých a tresek jednoskvrnných.
Většinu ryb jsme ulovili na pilkery, jigy a jigheady

Sudureyri - kotviste lodi, kvetenV pátek 22.5. jsme vyrazili autobusem do městečka Ysafjordur doplnit zásoby. Díky finančnímu krachu, kterým Island prošel koncem roku 2008, oslabila výrazně místní měna a Island už není tak „drahou“ zemí jako dříve. Současný kurs při nákupu ISK v Čechách je asi 6,5 ISK za 1 Kč. Na Islandu jsme za 1 Euro dostali 170 ISK. Ale při platbě kartou jsme zjistili, že nám z je někdy počítána ISK výrazně dráž – leckdy vycházel kurs na pouhých 3 ISK za 1 Kč a při platbě v Euro nám v obchodech účtovali občas jen 100 ISK za 1 Euro! Rozhodně doporučuji pořádně se rozmyslet než provedete platbu/výměnu peněz. Ceny potravin v obchodech jsou při rozumné výměně peněz mnohem výhodnější, než v minulých letech: 1 kg vepřových řízků na gril cca 200 kč, 1 l mléka cca 20 Kč, 200 g paštika cca 40 Kč, pivo 2,5° cca 10 Kč, pivo 5°cca 50 Kč, 1 kg chleba od 40 Kč, 1 l benzínu nebo nafty cca 30 Kč. V každém případě ten, kdo se rozhodne navštívit letos Island, oproti předchozím sezónám výrazně ušetří.

prvni metrovka, kveten 2009Počasí nám od soboty asi chtělo dokázat, že jsme opravdu na Islandu a navíc na polárním kruhu. Po třech týdnech „letního“ počasí a třech dnech naprostého bezvětří a teplot okolo 10°C dorazila k Islandu předem ohlášená bouře. Kdesi jižně od Islandu dosahuje vichřice rychlosti přes 120 km/h. U nás na severozápadě Islandu se rychlost větru pohybuje okolo 10-30 km/h, což sice není mnoho, ale rozmazleni ideálním počasím posledních dnů, zjišťujeme, že na moři mohou být i vlny.
Neklidné moře a rychlý drift způsobený větrem nám znesnadňují rybaření a tak se počet našich úlovků snižuje asi na desetinu počtu ryb ulovených v předchozích dnech. Přesto během ranního lovu mezi 3.-8. hodinou ranní máme naloveno asi 80 kg tresek obecných, největší 103 cm. Mezi úlovky bylo i pár tresek tmavých, jednoskvrnných a okouníků.
Ostatní lodě nevyjíždějí na oceán a chytají z mola na konci vesnice platýse, případně loví z lodí malé tresky tmavé, obecné a jednoskvrnné na rozhraní fjordu a oceánu.

Island - papuchalkProtože předpověď počasí slibovala na neděli 24.5. uklidnění větru v časných ranních hodinách, vyrazili jsme rybařit o půlnoci ze soboty na neděli. Na moři byly sice vlny, ale skoro žádný vítr a díky kvalitě zdejších lodí jsme bez problémů dojeli do ústí Ysafjordu do oceánu. Rybařili jsme asi 15 km od pobřeží na zlomech mezi 50-100 metry, ale žádná sláva. První hodinu chytání jsme neměli záběr-silný drift velmi znesnadňoval kontakt s nástrahou. Okolo třetí ranní se drift zpomalil a nachytali jsme tresky mezi 50-95 cm. Spolu s námi se na oceánu pohybovaly dvě další lodě místních komerčních rybářů, kteří chytají na šňůry. Okolo páté ranní polovina z nás začala na lodi pospávat a v šest jsme vyrazili zpět do přístavu. V sedm jsme už ohřívali guláš - po náročném dni rybaření si přeci zasloužíme vydatnou snídani...
Předpověď na celý den byla velmi špatná a tak si část naší výpravy zapůjčila auto a vyrazila na výlet po severozápadním pobřeží Islandu. My ostatní jsme se věnovali četbě a relaxaci.

V pondělí 25.5. vládlo podle očekávání větrné počasí a tak jsme dospávali únavu z předchozích dní, vařili dobroty a koštovali jižní vína. Odpoledne jsme nalovili z mola platýse, kteří byli k večeři. Platýse jsme lovili na kombinaci položené a přívlače (na popotahovanou po dně) – olovem zatíženou udici opatřenou 2-3 háčky s kouskem tresky tmavé stačilo nahodit 5 m od mola a během minuty přišel záběr. Dno muselo být platýsi doslova poseté. Většina platýsů měřila okolo 25-30 cm, ale pár mělo i půl metru.

Úterý 26.5. je poslední den naší výpravy. Až neuvěřitelně přesná předpověď počasí sice hovoří o větru 5-15 m/s, ale u nás v Sudureyri je úplné bezvětří. Ráno teplota klesla k 0°C a tak vyrážíme zjistit situaci až po 8. hodině ranní. Na moři opravdu vane severní vítr o rychlosti asi 10 m/s a především jsou na moři stále ještě velké vlny. Cesta lodí na vzdálenější loviště by v případě zhoršení počasí nebo poruchy mohla být nebezpečná a tak raději zůstáváme necelý kilometr od ústí fjordu do oceánu. Vlny dosahují výšky přes 4 metry a vítr žene loď po hladině rychlostí okolo 3 km/hodinu. S ohledem na silné proudění máme problém při kontaktu s nástrahou a teprve při použití pilkerů o hmotnosti nad 600 g jsme schopni alespoň chvíli udržet kontakt se dnem. Chytáme tresky obecné 30-50 cm a malé tresky tmavé. Po dvou hodinách rybaření ve vlnách měla největší ulovená treska jen 80 cm a polovina z nás pociťuje příznaky mořské nemoci. Ukončujeme tedy naše trápení a vracíme se do přístavu, kde uklízíme loď. Po dotankování jsme zjistili, že naše spotřeba paliva za týden rybaření byla si 200 l nafty (nejvíc ze všech posádek – také jsme jezdili nejrychleji :-).
Večer ještě lovíme z mola platýse, ale myšlenkami už jsme na cestě domů.

treska obecna 120 cm, 20,5 kg, Sudureyri, 21.kvetnaNejvětší treska ulovená na udici tento týden v Sudureyri vážila 24 kg - největší treska naší (české) výpravy vážila 20,5 kg, největší vlkouši byli okolo 7 kg, největší ďas vážil 4 kg. Perlou týdne byli samozřejmě halibuti 77 kg a 68 kg.

Když ve středu ráno odlétáme z Ysafjordur do Reykjavíku, je zase úplné bezvětří a moře jako zrcadlo.
V Reykjavíku je slunečno, příjemných 15°C – ideální podmínky pro výlet k vodopádu Gullfoss a tektonickému poli s gejzíry a fumaroly.
Zatímco polovina naší výpravy se zítra vrací zpět domů, druhá část zůstává ještě na další tři dny a vydává se poznávat přírodní krásy Islandu.

jizda podel pobrezi u Sudureyri6.-19. května 2009
Začátek rybářské sezóny v Sudureyri se rozbíhá velmi slibně. Skvělé počasí s teplotami okolo 10°C a skoro žádný vítr.
Největší tresky obecné prvních dvou týdnů sezóny vážily 22-24 kg (124 cm), největší vlkouš vážil 10,4 kg (112 cm) a největší halibut měl "jen" 9,5 kg (104 cm).