Revíry - destinaceAfrikaMadagaskarTerres RougesReportážeMadagaskar 27.10.-6.11. 2023

Madagaskar - Terres Rouges - Reportáže

Madagaskar 27.10.-6.11. 2023 22.2.2024

kranas obrovsky-GT 95 cm, uloveny na poppZa posledních 14 let jsme na Madagaskaru vyzkoušeli celou řadu alternativ rybářských výprav. Ještě kolem roku 2010 bylo možné úspěšně rybařit a lovit celou řadu rybích druhů včetně exemplářů trofejních i v blízkosti turistických center včetně ostrova Nosy Be, který je s ohledem na letecké spojení obvykle výchozím bodem pro většinu výprav na Madagaskar. Jenže turistů-rybářů na Madagaskaru přibývalo, místní rybáři si zakoupili větší lodě a na loďkách domorodců se namísto pádel a plachet začaly objevovat motory. Netrvalo dlouho a vody v blízkosti ostrova Nosy Be i v okolí dalších přístavů a turistických center začaly být na úlovky skoupé. Kdo chce dnes na Madagaskaru podniknout úspěšnou rybářskou výpravu, nemůže již počítat s jednodenními rybářskými výpravami z Nosy Be, ale udělá dobře, když se vypraví na vzdálenější loviště. Někteří rybáři se proto na motorových lodích vydávají na výpravy podél pobřeží a nocují v místních hotelích nebo táboří na plážích, poněkud pohodlnějším variantou jsou pak výpravy na obytných lodích, které doprovázejí rybářské motorové lodě.
rybarka lod-katamaran Blue Marlin a obytny katamaran MakiKapitánem rybářského motorového katamaránu Blue Marlin je Ital John. Celý svůj život působil jako rybářský průvodce a kapitán rybářských lodí, zkušenosti sbíral snad ve všech světových mořích a na Madagaskar se vracel tak často, až zde zůstal natrvalo. Nejprve vedl rybářský tábor Terres Rouges na severovýchodním pobřeží Nosy Be, ale s rozvojem turistického ruchu a výstavbou nových hotelů na ostrově, se přeorientoval na vícedenní rybářské výpravy. Pro naši čtveřici, která si na přelomu října a listopadu zarezervovala jeho služby pro devítidenní rybářskou výpravu, připravil putování po lovištích jižně od ostrova Nosy Be. Odpoledne 27.10. na nás čekaly dvě lodě: rybářský katamarán Blue Marlin s kapitány Johnem, Thierrym a lodníkem Evaristem a obytný katamarán Maki s kapitánem Tonym, lodníkem Angellem a kuchařem Markem. Ale to bych předbíhal, takže hezky popořádku:

chameleon25.10.2023 po poledni vyjíždíme autem z Vyššího Brodu, v pět večer u Hodonína přistupuje druhá část výpravy a ve 22.00 odlétáme z Vídně přes AddisAbebu na madagaskarský ostrov NosyBe.
Následující den po poledni, po celkem deseti hodinách letu, přistáváme na ostrově NosyBe. Na letišti nás už čeká majitel rybářské lodě John. Cestou do hotelu se zastavujeme ve směnárně, kde se z každého z nás za necelých 200 Euro stává skoromilionář v místní měně ariari (za 1 EUR je 4500 ariari). V 16.00 jsme v hotelu v Ambatoloaka, krátká procházka po pláži a večeře v italské restauraci (těstoviny s langustou a víno za cca 15 EUR).

lemur kata27.10.2023
V šest ráno už je venku světlo a z ulice je slyšet první motorky a tuktuky.
V 8.00 snídáme a po snídani jedeme na výlet kolem ostrova. Nejprve k obřímu fíkusovníku (arbre sacré) – posvátnému stromu, který sem přivezli a vysadili ho zde kolem roku 1830. Dnes už je strom rozrostlý do plochy více než 5000 m čtverečních. Místní kluci v okolí stromu lovili cikády (sráželi je do PETek nebo chytali do ruky, pak strkali do PETek nebo navlékali na nit). Cikády pak praží nebo smaží bez hlavy a křídel. Jsou údajně velmi tučné a výživné, ale to jsme nezkoušeli. Pak jsme zajeli do parku Lemuria, kde na bývalé plantáži ylang-ylang chovají lemury kata, vari, sifaky, lemury tmavé a korunkové, krokodýly nilské, chameleóny, želvy sloní ze Seychell a dodnes zde provozují palírnu, kde destilují esenci z květů ylangu (na 500 kg květů 300 l vody a z toho je 12 litrů esence).
Pak krátká návštěva tržiště v Hellville a oběd v pizzerii na okraji centra – dobrá pizza s mořskými plody 25000 ariari + sedmička piva za 7000 ariari. Po obědě pokračujeme kolem ostrova přes letiště do sedla s výhledem na východní pobřeží, pak kolem kráterových jezer na parkoviště pod nejvyšším vrcholem a nakonec do Johnovy vilky, před kterou kotví obě lodě, které budou v následujících dnech naším domovem. V pět večer si každý zabydlujeme svoji kajutu na obytné lodi, připravujeme si pruty a udice na zítřejší rybaření a krátce po večeři jdeme spát.

rybarska lod - katamaran Blue Marlin28.10.2023, sobota
Jasno, slunečno, mírný vánek do 15 km/h.
Loď se v noci mírně pohupovala a krásně se spalo. Probudil jsem se v pět ráno krátce před východem slunce. V šest už jsou všichni na nohou, na stole jsou termosky s kávou a horkou vodou na čaj.
Po snídani jedeme jižním směrem kolem ostrova Nosy Iranja. Nejprve trolujeme asi tři hodiny, ale jediný záběr byl na malou povrchovou nástrahu-chobotničku (45 cm dlouhý kranas duhový-rainbow runner). Na velké chobotnice, chobotničky s našitým kouskem ryby ani na wobblery nic.
kranas modroploutvy - bluefin 60 cm uloveny na jerkMezi 11.00-13.00 vláčíme poppy a jerky na mělčinách kolem dropoff. Na mělčinách je 5-15 m vody, místy jsou vidět korály, pak je hrana-dropoff, kde už padá hloubka na 100 m a dál. Prakticky u každého hejnka žlutých banánových rybek jsme měli útok kranase modroploutvého 50-78 cm nebo makrely. Asi polovina ryb nám spadla, ale 4 kranase modroploutvé jsme vytáhli.
Asi půl hodiny jsme jigovali s jigy 150-200 g, ale bylo na nás moc vedro a záběrů moc nebylo.
V uzavřené zátoce plné mangrovů zkoušíme vláčet na chňapaly. Je příliv, ale nic jsme tam nechytili. Kotvíme mezi dvěma osadami domorodých rybářů, kluci se byli podívat ve vsi – školu tam mají a na jedné chýši solární panel a satelit, jinak trochu lepší doba kamenná.
kranas modroploutvy - bluefin 63 cm uloveny na poppZátoka, kde kotvíme, je v noci krásně ozářena měsícem v úplňku. Nad horami jsou mraky, ze kterých se blýská.
Viděli jsme skupinu tří velryb s jedním mládětem, několik hejn delfínů, dvě lovící fregatky a večer v zátoce přeletující volavky-kvakoše. Z lesa se v noci ozývali lelci.
Libor – 1x kranas duhový-rainbow runner 45 cm na trolling (povrchovou nástrahu)-chobotnici.
Saša – 1x kranas modroploutvý-bluefin 78 cm na žlutého caperlana 12 cm a na jig malá cejnovka a půlmetrový amberjack, ze kterého však vytáhl jen hlavu, zbytek si vzal žralok.
Luboš - 2x kranas modroploutvý-bluefin 75 cm a 50 cm, oba na popp. A další dva kranasi mu spadli.
Zdeněk - 1x kranas modroploutvý-bluefin 55 cm na popp 14 cm. A další dva kranasi mu spadli.

domorody rybar na monoxylu-katamaranu29.10.2023, neděle
Jasno, slunečno, ráno skoro bezvětří, přes poledne vánek a odpoledne větřík do 23 km/h. Dnes je úplněk. Ráno to vypadlo, že je nad mořem zataženo, ale byla to jen odcházející oblačnost, která se nad mořem rozpouštěla. Spolu s námi nocovala v zátoce ještě jedna plachetnice-katamarán. Ráno objížděl lodě prodavač langust – pádloval na monoxylu-katamaránu.
Vyplouváme v 7.15 ráno po vydatné snídani. Jeli jsme po hraně-dropoff, kde je pás mělčin 5-20 m, cca 10 km od břehu hlavního ostrova. Většinou jsme vláčeli kolem hejn rybek, kterých bylo na rozhraní mělčin a hluboké vody bezpočet. U některých jsme měli i několik ryb na prutech naráz, většinou kranasi obrovští-GT 55-65 cm a o něco menší kranasi modroploutví. Sašovi se podařilo ulovit na jednu nástrahu (růžový jerk BF 140) naráz dvě ryby – půlmetrového kranase modroploutvého a o něco většího kanice měsíčního. Největší rybu dne měl Luboš – kranase obrovského-GT 95 cm.
kranas obrovsky-GT 75 cmAsi dvě hodiny jsme zkoušeli trolling, ale jediný záběr byla 30-centimetrová španělská makrela. Míjeli jsme i hejna létajících ryb a bonit, ale záběr od kloudné ryby na trolling nebyl.
Když jsme začali jigovat, tak zrovna trochu zesílil vítr a loď rychle driftovala. Ulovili jsme jen dva chňapaly-rosy jobfish délky 35 cm, jinak nic. Ale drift byl příliš rychlý, tak jsme toho po 20 minutách nechali a jeli jsme na kotviště, abychom se ještě stačili vykoupat a podívat se do vesnice na ostrůvku.
rybarska vesnice v souostrovi RadamaDojeli jsme až na jižní okraj souostroví Radama, kotvíme u ostrůvku na hloubce 17 m, asi 150 m od pláže, 300 m od rybářské vesničky. Ve vsi chýše z bambusu a větví, tři malé plachetnice-katamarány, jedna větší, ta má i pětikoňový motor. Uprostřed vsi je sloup veřejného osvětlení se solárním panelem – to je spolu s tím motorem jediná vymoženost ve vsi. Za vsí na břehu laguny jsou ohrady se zebu.
Děti si hrají s klackama a kamínkama, ale vypadají čistě s spokojeně. Holky roztloukají ve velkém hmoždíři listy manioku, chlapi sedí na břehu a odpočívají. Nikdo nevypadá, že by trpěl hlady, ale my bychom jejich situaci mohli mylně vnímat jako naprostou zaostalost a život v nouzi. Není to však zaostalost, ale život na místě a situaci adekvátním stupni vývoje a není to nouze, ale život v rovnováze s místními podmínkami s ohledem na počet potomků. Takový trvale udržitelný blahobyt nebo bída – vyberte si. Dokud si někdo nekoupí televizi nebo další lodní motory nebo si na ostrově nepostaví pension, bude to tu nadále jako v ráji. K večeři jsme měli kraby v kreolské omáčce s šafránovou rýží a vanilkou – vše vynikající.
kanic mesicni a bluefin - dve ryby na jednu nastrahuPo večeři sedíme chvíli na horní palubě s koukáme na klidnou hladinu zátoky ozářenou měsícem, obloha je plná hvězd a šumí vlny, jak se rozlévají po pláži.
Přes den jsme viděli skupinu dvou velryb-keporkaků z nichž jedna opakovaně vyskočila celá nad vodu, jednou kolem nás projelo hejno delfínů a odpoledne u ostrovů Radama přelétlo pár bílých rybáků. Večer se z ostrova ozývají lelci.
Saša – 3x kranas obrovský-GT jeden 82 cm a ostatní 55-65 cm, 5x kranas modroploutvý-bluefin 50-60 cm, 1x kanic měsíční 65 cm na jerk růžový BF140, 1x jehlice 60 cm
Libor – 2x kranas modroploutvý 55 cm a 60 cm a několik ryb spadlo na jig rosy jobfish 35 cm a na trolling maličká španělská makrela.
Luboš – 4x kranas obrovský-GT – jeden 95 cm, ostatní 60-65 cm, 1x kranas modroploutvý 70 cm. Zdeněk – 1x kranas obrovský-GT 60 c a 1x kranas modroploutvý 55 cm a dvě ryby spadly (jedna byl chňapal-red snapper), na jig 1x chňapal rosy jobfish 35 cm.

domorody rybar padluje katamaran mezi ostrovy
domorodi potapeci - lovci langust u plachetnice-katamaranu
plachetnice - katamaran mistnich rybaru
rybarsky katamaran Blue Marlin a v pozadi domorodec padluje na katamaranu
mistni rybar se vraci s ulovkem domu
bily muz a monoxyl domorodcu - asi spatna velikost
domorodci na katamaranech - s plachtou nebo jen s padlem
rano v zatoce - domorodci vyplouvaji na more
domorodci rybari u skalnateho ostrova ve stinu baobabu
domorody rybar na monoxylu-katamaranu u nasi lode

kranas obrovsky-GT 85 cm30.10.2023, pondělí
Jasno, slunečno. Ráno bezvětří a hladina jak zrcadlo. Těžké chytání – ryby nás vidí z daleka. Nad hlavním ostrovem jsou vidět mraky. Odpoledne se rozfoukal svižný vítr od západu 25 km/h.
Dopoledne mezi 7.00-12.00 chytáme na poppy a jerky na mělčinách, kde je 7-20 m vody a na hranách. Ale je bezvětří a hladina jak na rybníce. Jsou vidět hejnka drobných rybek, ale přimět nějakou rybu k záběru není úplně jednoduché – ryby nás z daleka vidí.
kranasi modroploutvi - bluefinNa 14-centimetrového poppa chytil Libor dva kranasy modroploutvé a jedno GT, pak Saša zdolával velké GT a ve stejné chvíli Zdeněk na přídi zasekl také GT, ale při záseku mu praskl prut mu těsně nad rukojetí. Kranasa, který měřil 75 cm zdolal tak, že torzo prutu s navijákem vždy zdvihl do výše a při pohybu dolů jednou nebo dvakrát navinul. Po necelých 10 minutách byl kranas na palubě. To ten Sašův byl výrazně větší a po cca 5 minutách zdolávání mu zajel do korálů a přetrhl šňůru. Luboš pak přidal ještě jednoho pěkného kranase-GT 85 cm a tím byla přehlídka ryb ulovených na přívlač ukončena.
chnapal velky-jobfish ulovey na jigZáběrů a útoků postupně ubývalo a ani v okolí velmi hezkého ostrova Nosy Saba na okraji Bay of Narinda nás štěstí nepotkalo. V poledne jsme začali trolovat z mělčin, kde bylo kolem 20 m vody přes ústí zátoky, kde bylo přes sto metrů, ale nic, nic, nic, ani záběr. Viděli jsme hejnka bonit, několikrát i hejna desítek, snad stovek lovících rybáků, ale záběr žádný.
Před druhou končíme trolling a na hraně hloubek 60-100 m zkoušíme vertikální přívlač. Saša a Liborem máchají u dna chobotnice 200-300 g, já zkouším klasické jigy 180-250 g. kranasem rozlousknuty jerkZáběrů je však málo, chytáme několik malých kaniců 20-30 cm, jednou se Sašovi podařilo na chobotnici vytáhnout pěkného půlmetrového kanice žlutoploutvého a na druhém háčku visel ještě 20-centimetrový červený kanic. Zdeněk pak přidal 60-centimetrového chňapala rosy jobfish a o deset centimetrů delšího chňapala velkého.
Ale odpolední vítr pořád sílí a drift už je pak příliš rychlý. I když se nás John snaží držet pomocí motorů na hraně hloubek a nad hejny ryb, je to stále složitější. Protože nás večer čeká obytná loď u ostrova Lava, vyrážíme trollingem směrem k pobřeží. Viděli jsme jednou skákat plachetníka a hejna lovících rybáků, ale záběr na trolling nepřišel.
Po páté večerní přistávám u ostrova, kde až do roku 2002 byla obávaná věznice. Dnes z ní zbývá jen molo, kde přistávaly lodě s odsouzenci, vstupní brána, zdi věznice a obvodové zdi domků strážných a personálu. To vše obklopeno z jedné strany pláží a z druhé mangrovy. Když věznici zrušili, tak údajně část vězňů neměla kam jít a tak zůstali na ostrově, kde se snaží hospodařit a přežívat. Spolu s námi kotví u ostrova ještě jeden katamarán-plachetnice s hliníkovou rybářskou lodí na laně.
dva kanici na jednu nastrahuDnes jsme neviděli ani velrybu, ani delfíny, jen hejna rybáků.
Saša – na popp jen dvě ryby spadly a pak jeden velký utržený kranas 10 kg+, kterého tahal asi 5 minut a pak zajel do korálu a předřel šňůru. Na jiging, resp na 300 g chobotnici dvě ryby najednou: kanic žlutoploutvý 50 cm a malý červený kanic 20 cm a pak 3 malé kanice 20-30 cm.
Libor – na popp 1x kranas obrovský-GT 72 cm, 2x kranic modroploutvý-bluefin 55 cm a 63 cm. Na jig mu jen jedna ryba spadla.
Luboš – na jerk 1x kranas obrovský-GT 85 cm a metrová jehlice. Odmítá jigovat.
Zdeněk – na modrý jerk S-kiv 70 1x kranas obrovský-GT 75 cm, který zlomil u rukojeti úplně nový prut Shimano STC 100-200 g. A pak jeden utržený kranas – praskla šňůra. Na jig 200 g 1x chňapal rosy jobfish 58 cm a 1x chňapal velký 70 cm.

kanic 68 cm uloveny na jerk31.10.2023, úterý
Jasno, slunečno. V noci trochu sprchlo, ale už ráno byly mraky zase pryč. Hned ráno bylo dost teplo, cca 28°C a přes den kolem 30°C. Ráno opět bezvětří a odpoledne se rozfoukal vítr od severozápadu cca 25 km/h.
Vyplouváme po snídani v 7.30 hodin od ostrova a začínáme přívlačí kolem sopečných ostrůvků či spíše útesů, jejichž břehy jsou odspodu nahlodané mořskou vodou. Hloubka je tam jen kolem 5-15 m, místy je vidět na dno. Zdeněk tam na růžový jerk ulovil kanice 68 cm, pak mu zaútočil pěkný kranas, ale buď nástrahu netrefil nebo nechtěl trefit. Saša a Luboš měli také záběr, ale ryba nástrahu nedobrala. U dalšího ostrova, který trčí ze zátoky jako vysoký skalní suk, byl docela zajímavý proud a objevila se i hejna rybek. Zdeňkovi velký kranas při zdolávání rozevřel kroužek a utrhl háček, Lubošovi metrová královská makrela vzala ve výskoku jerk a vyletěla s ním snad dva metry nad hladinu a pak spadla. Bylo ještě pár výjezdů a záběrů, ale žádná zdolaná ryba.
plachetnik uloveny na trollingPo desáté ranní přejíždíme ze zátoky směrem na volné moře a u hejnka lovících bonit pozorujeme na hladině skupinku 4-6 plachetníků. Trollujeme kolem nich šest povrchových nástrah-chobotnic a po chvilce na ně začínají útočit. Jeden se pověsil na Sašovu fialovou chobotnici s průměrem hlavičky necelé 2 cm, podařilo se ho zdolat a po vyfocení u boku lodě ho opět pustit na svobodu (byl seklý hezky na rozhraní tlamy a meče). Ještě několikrát jsme měli útoky plachetníků na nástrahy – když zaútočil (omráčil mečem kořist), tak je třeba nástrahu zastavit (odbrzdit-odklopit naviják, tím mu dát šanci omráčenou kořist polknout a pak teprve zaseknout. Dvakrát se podařilo plachetníka zaseknout, ale ani jednou zásek neseděl a ryba hned po záseku spadla. Naháněli jsme plachetníky asi hodinu, bylo to hezké divadlo, ale pak to nás i plachetníky přestalo bavit a tak se přesouváme západním směrem na drop-off.
Po poledni obědváme (dušené kalamáry s rýží a výtečné mango + kávička) a následuje vertikální přívlač. Bohužel stejně jako v předchozích dnech se po poledni zdvihá vítr od západu, resp. severozápadu, který zesiluje až na 25 km/h. Vlny mají necelý metr, takže to problém není, ale drift je dost rychlý a nikomu z nás se nechce jigovat s nástrahami nad 250 g. Nehledě k faktu, že aktivita ryb není nijak zázračná – po dvou hodinách jigování máme jednoho 40-centimetrového chňapala „rosy jobfish“, o něco většího kanice a dva půlmetrové kranasy modroploutvé. Po třetí odpolední jigging ukončujeme a vyrážíme k pobřeží do zátoky, kam to máme skoro hodinu jízdy po vlnách.
V zátoce zkoušíme nejprve vláčet kolem skupin poletujících rybáků v zóně, kde je 8-15 m hloubka, ale máme jen záběry od jehlic. Pak zajíždíme více do vnitřní části zátoky, kde jsou skalnaté ostrovy se strmými svahy nahlodanými od spodu mořskou vodou. Ostrovy jsou hustě porostlé opadavým lesem, Místy jsou i vysoké stromy, které vypadají jako baobaby, ale jsou to pachypodia. Chvíli vláčíme kolem skal a u jedné zdolává Zdeněk kranase obrovského-GT 115 cm – je to krásně vysoká a silná ryba odhadem 28 kg. Po chvilce focení jde zpět do vody a míříme na kotviště, které je vlastně hned za rohem – u pláže obklopené skalami a lesy.
kranas obrovsky-GT 115 cm uloveny na jerkV pět večer jsme na kotvišti a máme ještě dost času zajet na zodiacu na pláž, kde je pár chatrčí domorodých rybářů (všichni mají jen dlabané katamarány na vesla nebo ty větší s plachtou, zatím nikde žádný motor). Do jednoho domku si chlapík zrovna přivezl velký kus černé plastové fólie, tak mu to pomáháme natáhnou na střechu, která byla původně jen z palmových listů. A tak se z té krásné vzdušné palmové chýše stal přístřešek potažený igelitem, kde bude přes den vedro k nevydržení. Ale jinak je na té pláži krásně – létá zde ledňáček, který vypadá jako ten náš doma a na okraji mangrovů, které se táhnou mezi pláží a skálou, poskakují po hladině a kmenech mangrovů lezci – ryby, které „si hrají na ještěrky“.
Nastal krásný večer. Fouká mírný větřík, teplota klesá k 25°C a když člověk po vykoupání vyleze na palubu, tak je skoro zima. Ale také se možná jen přizpůsobujeme místní teplotě. Kuchař na zádi griluje špízy ze svíčkové, z lesa se ozývá volání lelků a nějakých žvatlavých kvakošů nebo bahňáků, do oblohy plné hvězd vychází nad zátokou měsíc.
Dnes jsme na moři viděli jen rybáky a pak až v zátoce létali nějací malí tmaví orli (menší než káně), ledňáčci a volavky. Spolu s námi kotví v zátoce ještě dvě plachetnice.
Saša – na přívlač 1x jehlice-spadla a 3 záběry, na jig 1x kanic 42 cm, na trolling 1x plachetník cca 2,3 m na fialovou chobotnici (povrchové dráždidlo s průměrem hlavičky 2 cm).
Libor – 0
Luboš – 0, na přívlač spadla 1x královská makrela, která vyskočila i s jerkem asi 2 metry nad hladinu.
Zdeněk – na přívlač 1x kanic 68 cm (na růžový BF140), 1x kranas obrovský-GT 115 cm (odhad 28 kg, na bílomodrý S-kiv 70), 1x kranas utrhl háček s kroužkem a 2x kranas spadl. Na jig 2x kranas modroploutvý-bluefin 48 cm a 54 cm a 1x chňapal „rosy jobfish“.

rybarsky katamaran Blue Marlin - privlac kolem skal
katamaran Blue Marlin, obed na palube
ranni privlac v zatoce z katamaranu Blue Marlin
privlac na pridi katamaranu Blue Marlin
privlac na pridi katamaranu Blue Marlin u vulkanickeho ostrova
privlac na pridi katamaranu Blue Marlin u koraloveho utesu
rybarska vesnice v souostrovi Radama
rano v zatoce Baobabu
zatoka s koralovymi a vulkanickymi ostruvky
vecer na plazi v souostrovi Radama

baobaby na plazi v zatoce1.11.2023, středa
Jasno, slunečno. V noci tropický liják, ale ráno byly mraky už zase pryč a z lesa se ozývalo volání ptáků. Ráno bylo cca 25°C a přes den až 31°C. Ráno opět bezvětří a odpoledne se rozfoukal vítr od severozápadu cca 25 km/h a na vnějším okraji zátoky se udělaly metrové vlny. Ale chytat se v tom dalo, i když se teď večer z toho trochu houpeme.
Dnes zůstáváme celý den v zátoce, obytná loď bude na místě a s rybářskou lodí budeme prochytávat zátoku a rozhraní mezi zátokou a mořem. Vyplouváme po snídani v 7.30, za úplného bezvětří. kranas papuansky, Caranx papuensisZastavujeme u skály kousek od kotviště, kde jsou hejna rybek, do kterých útočí malí kranasi. Jsou to kranasi papuánští 45-60 cm, berou nejlépe na jerky 10-14 cm. Chytli jsme jich pět, občas se mezi nimi ukázal i velký kranas-GT a jednoho kranáska při zdolávání šluknul Lubošovi půldruhametrový žralok, který se s ním asi 3 minuty přetahoval a pak překousnul šňůru.
Třikrát se necháváme předriftovat přes hejno lovících kranásků a pak přejíždíme na rozhraní zátoky a moře. Zde postává několik loděk-pádlovacích katamaránů i plachetnic domorodců, ale žádné ryby nejsou vidět. Všichni vypadají, že čekají, až se objeví hejna lovících ryb. Zkoušíme asi hodinu trolovat wobblery, ale nemáme ani záběr a není vidět ani hejna ptáků, natož hejna ryb. Všude je kolem 14-16 m hloubka a tak se přesouváme ke skalám a měníme způsob lovu z trollingu na přívlač. Po chvilce jsme měli první záběry a na palubu lodě se postupně podívalo asi pět kranasů papuánských 50-71 cm (vypadá jako GT, ale je nižší, obvykle zlatavé barvy a má nažloutlé špičky ocasní a řitní ploutve), pak ulovil Luboš chňapala žlutoploutvého 45 cm a po chvilce zapřáhnul na 14-centimetrový zlatočerný jerk kranase obrovského-GT 105-110 cm. Po necelých 10 minutách ho dovlekl už skoro zdolaného k lodi, kolem něj jezdilo asi pět malých kranasů, ale pak ryba udělala ještě jeden výpad a háček se náhle uvolnil. Škoda – krásné zdolávání, parádní ryba.
chnapali Lutjanus argentimaculatus uloveni na privlacU dalšího skalnatého ostrova zasekl Zdeněk 60-centimetrového chňapala (vypadá jako cubera, ale je to „mangrove river snapper“, Lutjanus argentimaculatus), za kterým se hnal další, asi metrový chňapal. A v tu chvíli začali i ostatní zdolávat jednoho chňapala za druhým. Nakonec jich bylo celkem osm a všichni jak přes kopírák 55-60 cm. Měli jsme jednoho k večeři a byl vynikající.
V poledne se vracíme zpět k obytné lodi, to už začíná foukat vítr. Obědváme ve stínu horní paluby, kde krásně pofukuje větřík. Pak je siesta, kterou trávíme někdo čtením a někdo spánkem.
kranas modroploutvy - bluefin 75 cm uloveny na poppV 15.00 opět vyplouváme, ale na návětrné straně zátoky fouká silný vítr a jsou metrové vlny. Chytat se v tom dalo, ale ustát ty vlny na přídi katamaránu bylo dost těžké. Záběry byly velmi sporadické- Luboš chytil jednoho kranase papuánského 65 cm, Zdeňkovi po pár minutách zdolávání přetrhl šňůru o skálu velký, nejméně metrový kranas, Sašovi jeden velký zaútočil, ale nepodařilo se ho zaseknout. Když před šestou zapadlo slunce, udělal se opět nádherný večer, z lesa se ozývá volání ptáků a na obloze se objevují první hvězdy. Po výborné večeři (chňapal dušený v rajčatové omáčce s rýží a jako zákusek banánový dort) sedíme ještě chvíli na horní palubě, kde krásně pofukuje větřík. Je příjemných 25°C a kdyby člověk ráno nešel na ryby, chtělo by se ponocovat déle…
Dnes jsme viděli jen rybáky, jednu fregatku, několik luňáků hnědých a orla rybářského (podobně jako náš orel mořský s bílým ocasem ale je o něco menší).
kranas papuansky 71 cmSaša – dopoledne na přívlač 2x kranas papuánský 50-54 cm a 2x chňapal Lutjanus argentimaculatus (mangrove river snapper) 60 cm. Odpoledne jen jedna ryba-velký kranas spadl.
Libor – dopoledne na popp 14 cm 3x kranas papuánský 50-71 cm a 1x chňapal Lutjanus 60 cm. Odpoledne spadl 1x kranas.
Luboš – dopoledne na jerk 1x malý kranas papuánský a toho mu vzal žralok cca 1,5 m a po chvilce přetahování mu to ukousl. 3x malý kranas obrovský-GT 40-55 cm a chňapal žlutoploutvý 45 cm a 4x chňapal Lutjanus argentimaculatus 55-60 cm a velký kranas-GT cca 105-110 cm se mu vypnul po 10 minutách zdolávání, když už byl pod lodí. Odpoledne 1x kranas papuánský 65 cm.
Zdeněk – dopoledne na modrý jerk S-kiv70 1x chňapal- Lutjanus argentimaculatus 60 cm, za kterým se při zdolávání hnal ještě jeden a ten měl kolem metru. Odpoledne 1x velký kranas obrovský-GT (ryba přes metr nad 20 kg), který po minutě zdolávání zajel do skal a přetrhl šňůru.

baobab na brehu zatoky2.11.2023, čtvrtek
Jasno, slunečno. Ráno bylo 23°C a přes den až 31°C. Ráno opět bezvětří a odpoledne po 16.00 se rozfoukal vítr od severozápadu cca 20 km/h, ale vlny se udělaly jen malé, takže se dalo dobře jigovat i trollovat.
V 7.30 vyplouváme a prochytáváme okolí skalnatých ostrovů porostlých křovinami a baobaby. Objevují se i hejna malých rybek, ale záběry nejsou. Domorodci jedou na pádlovacích i oplachtěných katamaránech buď do školy nebo do místní pěstírny krevet.
zdolavany plachetnik ve vyskokuZkoušíme i včera úspěšná místa, kde jsme lovili chňapaly, ale nic. Pak asi půl hodiny čistíme palivový filtr, nakonec musíme na pláž, kde lodníci rozebírají celý palivový okruh. Jak řekl kapitán – 90% technických problémů s motorovou lodí je z nečistot v benzínu. A měl pravdu. Po té, co lodníci vyčistili celý okruh, tak zas vesele jedeme dál. Opouštíme zátoku po deváté ráno a na hraně hloubek, kde jsou porosty korálů a velké balvany lovíme kranasy-GT 50-90 cm. Chytli jsme jich na přívlač pět a protože se potřebujeme přesunout až do zátoky Narinda, tak pokračujeme v prochytávání míst dál severním směrem.
plachetnik delky 230 cm uloveny na trollingNa jednom z míst, kde se objevilo hejno rybek jsme ulovili kranasa papuánského 70 cm a pár kranasů obrovských-GT 60 cm a 80 cm. Pak jsme hodinu přejeli na další místo. Zase dva malí kranasi-GT a pak začínáme jigovat na hloubkách 50-80 m. Chytli jsme chňapala velkého 64 cm, kranase-GT 80 cm, kranasa žlutoskvrnného 82 cm, malé kanice a několik bonit 65-67 cm.
Po obědě a pár pokusech o jigging jsme přesedlali na trolling. Na povrchovou fialovou chobotnici chytil Libor plachetníka cca 230 cm (nejprve viseli na udicích dva, ale jeden spadnul).
bonito 65 cm ulovene na jigPak chytil Libor ještě na trolling bonito 67 cm, ale to už bylo půl páté večer a nejvyšší čas vyrazit zpátky k pobřeží, kde nás u ostrova čeká náš obytný katamarán. Na kotviště přijíždíme v 17.30, tak akorát, abychom se ještě vykoupali a poseděli u pivka na horní palubě.
Saša – na přívlač-jerk žlutý caperlan 14 cm 2x kranas obrovský-GT 50 cm a 78 cm, na jig 1x kanic 30 cm a bonito 65 cm.
Libor – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 65 cm, na jig 1x kranas šlutoskvrnný 82 cm, na trolling 1x plachetník cca 230 cm a bonito 65 cm
Luboš – na přívlač 1x kranas obrovský-GT 95 cm, nejigoval, netrolloval
Zdeměk – na přívlač (růžový jerk tropic 100) 2x kranas obrovský-GT 50 cm a 70 cm, na jig 1x kranas obrovský-GT 80 cm, 1x chňapal velký 64 cm a 1x bonito 67 cm

barakuda 109 cm ulovena na jerk3.11.2023, pátek
Jasno, slunečno. Ráno bylo 23°C a přes den až 32°C. Ráno opět bezvětří a odpoledne po 16.00 se rozfoukal vítr od severozápadu cca 15 km/h, ale vlny se udělaly jen malé, takže se dalo dobře jigovat i vláčet.
Vstáváme opět před východem slunce v 5.30, hladina zátoky je jako zrcadlo a kolem nás proplouvá skupina asi pěti velryb s mládětem.
rano u ostrova LavaVyplouváme v 7.15 po snídani. Chvíli vláčíme okolo ostrova, ale máme záběry jen od jehlic. Luboš dvě vytáhl – 101 cm a 103 cm. Ale motá se tam ještě jedna motorová loď s rybáři, tak měníme stanoviště. Pak jsme asi hodinu jízdy přejeli na mělčiny před drop-off, ale zde jsme byli bez záběru. Našli jsme i dvě hejna rybek, ale žádní větší dravci kolem nebyli. Zkoušíme i jigovat, ale kromě Liborova půlmetrového chňapala „rosy jobfish“ a ryby, která Zdeňkovi přetrhla šňůru, nic.
obed na palube rybarske lodeNajednou zasmrděl benzín a lodníci zjistili, že praskla hadička přívodu paliva do jednoho z motorů. Provizorně ji zajistili, ale museli jsme jet skoro hodinu na pláž ostrova, kde to opravili (pomocí duté špičky zlomeného prutu). My jsme zatím šnorchlovali asi 100 m od pláže k prvním korálovým útesům. Pod hladinou byly krásné porosty živých barevných korálů, sasanky se žlutými klauny, místy porosty vodních trav a hodně ryb – prakticky celá škála běžných korálovek z Indického oceánu: bodloci, klipky, pomci, bičonoši, malí kanici, trubkotlamky, jehlice, ballyhoo, pár barakud sedmdesáticentimetrových , které se nechaly čistit od drobných rybek a jeden stejně velký chňapal velký, který to vše hlídal.
chnapal rosy jobfish uloveny na jigNa pláži jsme našli i mrtvou mořskou želvu délky asi 70 cm. V západní části ostrova je resort a přistávací dráha, ale je to asi nějaký nepovedený projekt – resort vypadá zavřený. Když lodníci opravovali přívod benzínu do motoru na pláži, tak kolem nás proletěli tři zelení papoušci. Po obědě chvíli vláčíme kolem ostrova, ale nic nebere. Na okraji korálového útesu ostrova jsme našli utrženou síť a v ní byla zamotaná utopená-mrtvá želva. Byla úplně čerstvá, krásná, čistý krunýř bez řas, dlouhý 90 cm (hmotnost cca 50 kg). Síť jsme vzali na spálení a želvu jsme vzali na preparaci krunýře.
chnapal "madamme Tombeaux"Od ostrova přejíždíme směrem k pobřeží hlavního ostrova a dál k souostroví Radama. Cestou prochytáváme tři mělčiny. U jedné jsme narazili na hejnka drobných rybek, kolem kterých patrolovaly metrové jehlice, barakudy (Zdeněk 109 cm), chňapali (Saša – chňapal žlutoploutvý 47 cm) a kranasi (Saša kranas modroploutvý 55 cm a Luboš kranas papuánský 60 cm). Libor měl na prutu také něco většího, ale zajelo mu to do korálů a přetrhlo šňůru.
Po páté večer přijíždíme k východnímu břehu ostrova, kde je před rybářskou vesnicí hezky chráněná zátoka. Je krásný večer. Pofukuje větřík od jihu, podél pláže pádlují domorodci na pirogách-katamaránech, koupeme se u obytné lodě, probíhá holení, relaxace na horní palubě s lahvinkami THB (Three Horses Beer), Evariste čistí želví krunýř, kuchař Mark peče velké kalamáry a my čekáme, až se na obloze objeví první hvězda.
Saša – celý den nic, až večer na přívlač (modrý jerk 14 cm) 1x chňapal žlutoploutvý (madame tombeau) 47 cm a 1x kranas modroploutvý-bluefin 55 cm.
Libor – na přívlač 1x utržená ryba o útes, na jig 1x chňapal „rosy jobfish“ 55 cm
Luboš – na přívlač 2x jehlice 103 a 101 cm, 1x kranas papuánský 60 cm a 1x kranas obrovský-GT 75 cm
Zdeněk – na přívlač-růžový jerk 1x barakuda 109 cm a 3x ryba spadla (kranasi) a hodně útoků jehlic, na jig jen 1x přetržená šňůra.

zdolavani kranase obrovskeho-GT4.11.2023, sobota
V noci přešla bouřková fronta. První liják dorazil před půlnocí. S bouřkou přišel i vítr a i když jsme v zátoce, vlny dorazily až k nám a loď pořádně rozhoupaly. Musel jsem zavřít okýnka, protože do kajuty začala cákat voda. Jak prší, tak oceán (resp. bičíkovci v oceánu) krásně světélkuje. Bouřky přecházejí až do druhé nebo třetí ranní. V pět ráno už je zase jasno. Celý den jasno, slunečno a bezvětří. Ráno bylo 23°C a přes den až 31°C. Ráno, dopoledne i přes poledne bezvětří, hladina oceánu jak na rybníce až odpoledne po 16.00 se rozfoukal trošku vítr od severozápadu cca 10-15 km/h, ale vlny se udělaly jen malé, takže se dalo dobře jigovat i vláčet. Bohužel dnes nebyl přes den vlastně žádný znatelný příliv, takže žádné proudění a žádná aktivita ryb. Nebyla vidět ani hejnka drobných rybek, na hladině se objevovaly jen želvy. Ale želv bylo hodně, někde jsme viděli i tři želvy najednou. Většina byla kolem 60 cm délky krunýře, ale některé byly i metrové.
kranas obrovsky-GT 90 cmDopoledne jedinou rybu na přívlač chytil Luboš na jerk – kranase obrovského-GT 90 cm. Jinak byly jen záběry od jehlic.
Prochytali jsme břehy ostrovů v souostroví Radama. Krásná místa, ale jen výjezdy bez pořádných záběrů. Pak zkoušíme jigovat na drop-off, ale není žádný drift a záběry jen sporadicky – 1x amberjack 45 cm ze 140 m, pak jedno náhodně ulovené bonito 60 cm a to bylo vše. Zkoušíme i trolovat (mezi 11.00-13.00), občas jsou vidět dvě fregatky a rybáci, bylo i jedno hejno bonit, ale to bylo vše. Kromě jednoho půlmetrového kranase modroploutvého jsme na trolling nic nechytli. Zkoušíme znovu i jigovat na dropp-off, ale situace se nemění, ryby nežerou. Zkoušíme i vláčet na mělčinách před droppoff, ale kromě jednotlivých záběrů jehlic nic.
kranas obrovsky-GT 72 cm uloveny na privlacPomalu jsme smířeni s tím, že dnes ryby vyhrály a tak míříme do zátoky, kde nás čeká naše obytná loď. Kuchař Mark připravuje steaky ze zebu, kromě nás kotví v zátoce ještě čtyři katamarány s turisty. Na největším katamaránu jsou čtyři manželské páry z Čech. Inu, svět je malý.
Večerní koupání v zátoce je fajn, ale po celém dni v bezvětří a s minimálními rybářskými úspěchy to je jedno z mála povyražení, které si můžeme dopřát. Ještě před setměním nám domorodci na piroze přivezli kraby, které jsme si koupili k zítřejší večeři. Nad Madagaskarem se blýská, na obloze jen občas někde nějaká hvězda, tak nás v noci asi čeká další bouřka. Teď však od grilu voní steaky ze zebu, tak se budeme věnovat kouzlu přítomnosti.
Saša – na trolling 1x bluefin 50 cm
Libor – na popp 1x chňapal velký-jobfish 52 cm
Luboš – na přívlač-jerk 1x kranas obrovský-GT 90 cm a jehlice 80 cm
Zdeněk – na jig 1x amberjack 35 cm a 1x bonito 60 cm

privlac v zatoce mezi koralovymi a vulkanickymi ostruvky
chnapal stribroskvrnny - Lutjanus argentimaculatus, uloveny na privlac
kanic 68 cm uloveny na privlac-jerk
kanic mesicni 60 cm uloveny na jerk
kanic mesicni a kranas modroploutvy - dve ryby na jednu nastrahu
kranas modroploutvy 82 cm uloveny na privlac-jerk
kranas obrovsky-GT 72 cm uloveny na privlac
kranas obrovsky-GT, navrat na svobodu
kranas obrovsky-GT 90 cm uloveny na popp
kranas obrovsky-GT 91 cm uloveny na privlac
kranas obrovsky-GT, nejcasteji lovena velikost
kranas obrovsky-GT  uloveny na privlac
kranas obrovsky-GT uloveny na privlac
kranas obrovsky-GT 75 cm
kranas obrovsky-GT 95 cm uloveny na privlac-jerk
kranas obrovsky-GT, navrat na svobodu
kranas obrovsky-GT 115 cm uloveny na privlac - jerk 14 cm
plachetnik - finalni faze zdolavani u lode
zdolany plachetnik u lode
plachetnik - zdolana ryba pred pustenim
plachetnik delky 230 cm uloveny na trolling

kranas modroploutvy-bluefin 82 cm uloveny na jerk5.11.2023, neděle
Jasno, slunečno. Ráno bylo 23°C a přes den až 32°C. Ráno opět bezvětří a odpoledne po 16.00 se rozfoukal vítr od jihozápadu cca 15 km/h.
Když v sedm ráno vyplouváme, tak jsou už všechny tři katamarány, které s námi kotvily v zátoce, na moři. Včera večer jsme s Johnem poseděli na horní palubě, vychutnali jsme si lahvinku rumu a dvě tabulky místní čokolády. Spát jsme šli před půlnocí, ale cítíme únavu a nevyspání.
na plazi lemuriho ostruvkuRáno nejprve asi hodinu jigujeme (Saša 1x barakuda 95 cm, jinak nic) a vláčíme na mělčinách asi 10 km od pobřeží. Sice nejsou vidět hejna ryb, ale podařilo se nám narazit na skupinu lovících kranasů. Záběrů jsme měli asi pět, ale zdolali jsme jen jednoho kranase modroploutvého 75 cm a obrovského-GT 91 cm. Prochytáváme několik kilometrů mělčin, kde je 7-15 m vody, krásně čisté vody. Chvílemi je vidět každý detail na dně – většinou jsou to porosty trav. Opakovaně jsme viděli i želvy, které se na té trávě popásají. Měli jsme do 11.00 hodiny jen ojedinělé záběry, mezi nimi i útok obrovského kranase cca 110-120 cm na popp (ryba vyletěla celá z vody).
prales na brehu zatokyV poledne se zastavujeme na šnorchlování u ostrova Iranja a po té přejíždíme asi 30 minut na ostrůvek s lemury. Vylodění na pláži bylo trochu náročné – museli jsme naskákat do vody, resp. na pláž, která se strmě svažuje na hloubku. Na ostrově jsme zaplatili vstup 20.000 ariari (cca 5 Euro) a chlapík nás během půl hodinky provedl po celém ostrově, kde má sifaky, lemury tmavé, korunkové a vari. Když jsme chtěli udělat fotky, stačilo lemurům nabídnout kousek banánu a pak se nechali krmit z ruky. Z ostrova byly i hezké výhledy. Na pláži za průlivem stojí zbytky hotelu, který se tu snažil postavit Guy, bývalý majitel rybářského kempu Terres Rouges. Po obědě ještě chvíli vláčíme u vjezdu do Ruské zátoky, ale bez záběru. Jen jsou všude spousty želv.
vecerni relaxace na horni palube obytne lodeV Ruské zátoce nás už čeká naše obytná loď. Loučíme se s Johnem a lodníky Thierrym a Evaristem, kteří se už vracejí zpět na ostrov Nosy Be, odkud za tři dny vyplouvají na další výpravu se skupinou italských rybářů. My přespíme v zátoce, kde spolu s námi kotví další dva katamarány s turisty. Na břehu je rybářská vesnice, ale na výlet ani šnorchlovat nejdeme. Už jsme unavení a plní zážitků, užíváme si líné odpoledne a pomalu balíme naše rybářské nádobíčko. Slunce zapadá nad zelenými kopci, voda v zátoce je jak na rybníce. K večeři udělal kuchař Marc výborné kraby v kreolské omáčce s rýží. Nad mořem narostly mraky, ze kterých se blýská, ale nad námi je nebe plné hvězd.
lemur vari zebrajici o bananRáno jsme viděli jednu velrybu a přes den desítky mořských želv od malých půlmetrových až po velké metrové.
Saša – na žlutý jerk 14 cm 1x kranas obrovský-GT 91 cm a na jig 1x barakuda 95 cm
Libor – na popp 4x záběr od kranasů, ale žádnou rybu se nepodařilo zaseknout
Luboš – 0, jen jeden záběr, ale on už se dnes spíše kochal a relaxoval
Zdeněk – na popp 15 cm fialový YoZuri 1x kranas modroploutvý-bluefin 75 cm a pár záběrů, z nichž jeden stál za to - vyražený popp z vody obrovským kranasem odhadem cca 110-120 cm (ryba celá vyskočila z vody, když zaútočila na popp).

Zítra nás čeká jen ranní plavba 3-4 hodiny obytnou lodí na ostrov NosyBe. Zde se rozloučíme s posádkou, která se o nás vzorně starala, pak se ubytujeme v hotelu a zajedeme do města Hell-Ville, kde nakoupíme dárečky a suvenýry. Večer se dojdeme vykoupat na pláž, dokoupíme pár obrázků a nějaké suvenýry, zajdeme na pivko a na večeři a pozítří odlétáme zpět domů.

lemur tmavy
lemur s mladetem
lemur tmavy nalakany na kousek bananu
lemur vari
sifaka cernohlavy
sifaka Coquereluv
sifaka cernohlavy prilakany na banan