Revíry - destinaceAmerikaKolumbiepřítoky OrinokaReportážeKolumbie, výprava "Pavon GRANDE" 27.12.2023-10.1.2024

Kolumbie - přítoky Orinoka - Reportáže

Kolumbie, výprava "Pavon GRANDE" 27.12.2023-10.1.2024 22.2.2024

Kolumbie, výprava „pavon GRANDE“
27.12.2023-10.1.2024

Pavon z kategorie GRANDE - 80 cmLov cichlid ocasookých (v Kolumbii se jim říká pavón) považuji dlouhodobě za vrchol sladkovodního rybaření a vždy mne lov této ryby lákal. Když přišla možnost zúčastnit se výpravy na jeden z přítoků řeky Orinoko na konci roku 2023, neváhal jsem ani minutu. Těch pár měsíců do odletu uteklo jako voda a 27.12. jsme se sešli na pražském letišti, sedm rybářů z čehož jen dva již věděli, co je čeká. Luboš a Saša byli v Kolumbii v minulosti již vícekrát.

Po přestupu v Amsterodamu 11 hodinách letu jsme odpoledne přistáli v Kolumbii na letišti v Bogotě. Místní kontakt na nás vzorně čekal na letišti a doprovodil nás do hotelu a hlavně nám sdělil zásadní informaci, že náš následující vnitrostátní let byl posunut a poletí ráno místo odpoledne. To byla potěšující informace, protože tím pádem odpadl nocleh během transferu do našeho tábora na řece. Lepší pro nás a jednodušší pro personál.

Po krátkém seznámení s Bogotou a večeři v jedné z místních restaurací uleháme ke spánku. Ráno před šestou nás taxík odvezl zpět na letište, tentokrát na vnitrostátní terminál. Kolem osmé jsme odstartovali a po hodině a půl letu na severovýchod přistáváme nedaleko Venezuelské hranice. Proběhlo rychlé seznámení s personálem a průvodci. Naskákali jsme do terenních pickupů a s krátkou zastávkou na snídani vyrazili na cestu do divočiny. Asfalt skončil během pár desítek minut a auta nezměněnou rychlostí pokračují cestou, kam by se našinec snad ani neodvážil. Naše polňačky jsou dle místních měřítek dálnice. Po několika hodinách přijíždíme k přívozu přes řeku, která nám stojí v cestě, což je dobrá příležitost si protáhnout končetiny. Po dalším úseku cesty stavíme ve vesnici na občerstvení. Pivo jen zasyčí a jedeme dále. Po další hodině přijiždíme k malé řece, kde přestupujeme do lodí. Jedeme 10 minut po proudu až na soutok s „naší“ řekou, pár desítek kilometrů proti proudu leží Playa Checoslovaquia, kde nás čeká tábor po předchozí výpravě. V průběhu cesty se setmělo a za každou další zatáčkou očekáváme světla kempu. Na naši pláž jsme dorazili hodinu po setmění.

Kemp na řeceUbytováni jsme byli ve velkých stanech na písečné pláži. V táboře byl dále kuchyňský přístřešek, jídelní stan, dvě suché toalety, sprcha a zázemí pro personál. O nás sedm rybářů se staralo devět lidí personálu (šéf kempu, jeho syn a manželka, kuchařka, muž, který děla vše, co je třeba, a čtyři průvodci na čtyřech motorových lodích).
Standardní denní rozvrh byl v 5:00 budíček, v 5:30 snídaně, 6:00-12:00 dopolední rybolov, 12:00 oběd, do 15:00 siesta, 15:00-18:00 odpolední rybolov, po 18:00 večeře. Spát jsme chodili brzy unavení z vedra a intenzívního rybolovu. Jen jeden večer se Kosatka (Honza) a Tomáš neudrželi a únavu dokázali přebít nebo spíš přepít rumem Ron Caldas. Do noci se opakovaně ozýval bujarý zpěv „ Kdybys tak náhodou, měl pocit, že jsi sám...“. Ráno však byli připraveni jet na ryby, sice ne v nejlepší kondici, ale byli! Já tipoval, že dopoledne vůbec nevstanou. Personál sice z noční produkce nadšený moc nebyl, ale vzali to nakonec s humorem a nadhledem.

Výjezd z laguny do řeky
Luboš a Tomáš
Nákladní loď a na ní celý tábor (sbalený)
Balení tábora, nakládání
Tábor-jídelní stan
Piraňa k večři
Západ slunce

Pavon ulovený na streamer Rybaření
Do čtyřech lodí jsme se rozdělili: Saša a Petr, David a Kosatka, Luboš a Tomáš. Já zůstal v lodi sám, protože jsem se chtěl věnovat primárně muškaření a dalšího rybáře-vláčkaře bych nejen zdržoval, ale asi i ohrožoval.
Na úseku cca 40 km řeky jsme měli k dispozici několik dobrých pláží a asi desítku různě velkých lagun. Některé laguny vypadají jako zátoka na řece, některé jsou od řeky oddělené úzkým a sotva patrným průjezdem, který při plavbě po řece není vůbec vidět. A dostat se do některých je malé dobrodružství s přetahováním lodi po souši. Několikrát jsem si vzpomněl na legendární film Cesta do pravěku.
Obvykle jsme chytali celou směnu v lagunách a na řece prochytávali jen pláže při večerním návratu do tábora. Přes horký den na plážích moc ryb není, ale s blížícím se večerem se z pláží stává hotspot pro lov arowan, štikovek, pavonů i dalších ryb. Tam, kde pláž končí a přechází v zarostlý břeh, obvykle čeká na něco k sežrání i hejno piraň.
V proudných až peřejnatých úsecích řeky a na hranách proudu a tišin se zdržují payary, které se na naší řece neloví velké, mají většinou do 60 cm.

Při lovu na přívlač byly nejúspěšnější poppy, propy (povrchová nástraha s vrtulkou) a štíhlé woblery délky 10-18 cm. Naopak povrchové jerky typu walk-the-dog a klasické jerky typu slider tentokrát moc nefungovaly. Poměrně hodně velkých pavonů bylo uloveno i na pestrobarevné streamery s čeburaškou 3-25 g. Úspěšné barvy vláčecích nástrah: bílo-modrá, redhead, fluo žlutá a fluo zelená. Pruty délky 2,1 m s vrhací zátěží do cca 40-50 g se ukázaly jako optimální, z tvrdších prutů ryby více padaly. Šňůra na cca 20-25 kg a návazec z fluorocarbonu cca 0,7 mm je akorát. Největším kamenem úrazu byla kvalita originálních háčků na většině nástrah. Velký pavon dokáže takové háčky poměrně jednoduše narovnat. Stalo se to každému z nás...

Při muškaření jsem používal to, co vozím do Švédska na štiky. Devítistopý prut AFTMA 10 s plovoucí šňůrou. Možná by stačil prut AFTMA 9, ale ten nemám (zatím). Osmička mi přišla málo jak na zdolávání, tak na házení větších streamerů a poppů na danou vzdálenost (cca 18-20 m). Dva velké pavony jsem ani s desítkou nedokázal včas otočit. Kromě poppů jsem používal streamery všech barev a velikostí. Dobře se osvědčily štikové streamery s wiggle tail (twistrový ocásek) v kombinaci barev černá-červená-růžová, čím více blýskavého materiálu, tím lépe. Někdy jsem na návazec z fluorocarbonu 0,65 mm přidal jeden brok cca 1,2 g, aby streamer rychleji klesal. Na poppy jsem ulovil ryb spoustu, ale velkého pavona žádného, velcí byli uloveni pouze na streamery.

Payarina
Pavon Grande - 77 cm
Pavon - nejhezčí barevná varianta

Top pavoni
Zaznamenával jsem míry ryb od délky cca 50 cm. Pavon nad 50 cm je už dle souboje jiný, než ryby menší. Ryba nad 60 cm bojuje zase o poznání jinak. Ryby sedmičkové a osmičkové kategorie jsou neuvěřitelnými bojovníky se silou ponorky. Za „pavon grande“ jsme označovali ryby délky začínající číslicí sedm a větší. Pavonů, jejichž délka začínala číslicí sedm bylo v sedmi rybářích uloveno celkem 19 kusů a ryb s délkou začínající osmičkou bylo uloveno 6. Každý si ulovil několik velkých ryb a o další velké přišel při souboji (většinou díky narovnaným háčkům). Výpravu považuji za velmi úspěšnou, celkem jsme ulovili 410 pavonů. Kompletní statistiku úlovků po jednotlivých dnech naleznete na konci této reportáže.

Největší cichlidy ocasooké - pavoni:
Petr: 83, 80, 77, 75 cm
Saša: 81, 80, 76, 63 cm
Kosatka: 80, 77, 75, 72, 67, 65 cm
Luboš: 80 (na trolling), 78, 68, 60 cm
David: 77, 75, 72, 71, 60, 55, 50 cm
Borek: 77, 75, 72, 71, 65, 65, 62, 60, 60 cm (muška), 70, 60 cm (přívlač)
Tomáš: 76, 70, 70, 65 cm

Úlovek y pláže - arowana Počasí
Na řece bylo přes den stabilně 32-35°C. Bylo jasno, občas mrak. Déšť jsme zažili jen jeden. Hned první den chytání ráno nás osvěžila hodinová průtrž mračen. Pak už za celých devět dnů ani kapka. První dny bylo skoro bezvětří, pak většinou odpoledne mírně foukalo. V noci bylo většinou jasno a zářil měsíc a neskutečná hvězdná obloha. Možná to bylo aklimatizací, ale poslední 3 noci na řece nám v noci byla zima, nakonec jsem spal v mikině, Saša dokonce vytáhl malý spacák, co s sebou vozí kdyby bylo potřeba. Bylo. Kosatka byl rád za deku, která chybí v jednom z letadel KLM.
Voda v řece klesala každým dnem. Za celou dobu klesla minimálně o půl metru. Dvě z lagun byly v den našeho odjezdu z řeky již nedostupné.

Zvířata
Kromě velkého množství dravých ptáků (hlavně karako, orli a orlovci) jsme viděli i harpyji, různé druhy volavek, papoušky, opice, kapybary, vydry obrovské, kajmany, leguány, želvy vodní i suchozemské, sladkovodní delfíny, žáby...
David zahlédl i tapíra. Odpočíval v noci na pláži a když ho david vyplašil, skočil do vody a plaval na druhý břeh. O největší pozdvižení se postarala stonoha obrovská, která spadla ze stromu u kuchyňského stanu a vyděsila kuchařku.

Leguán
Ibis
Orel
Srnec
Kajman

Rybolov na řece OrinokoOrinoko
Po ukončení pobytu na řece jsme se přesunuli zpět do civilizace, přenocovali v hotelu a ráno nás už čekali naši známí osvědčení průvodci. Ve standardním rozložení posádek jsme vyrazili na řeku Orinoko zkusit ulovit payary, piraně a další ryby. Bylo strašné vedro, 36°C ve stínu. Nejstarší posádka, Saša s Petrem dala nakonec přednost pohodlí hotelu a orosenému pivu. Už ve dvě hodiny odpoledne byla zpět v hotelu. Kosatka s Davidem následovali v zápětí. Na Orinoku udělali pár záběrů od payar a Kosatka zdolal jednu piraňu, z Orinoka moc nadšení nebyli. Tomáš a Luboš chvíli zkoušeli Orinioko, měli na prutě pár ryb, Tomáš zdolal tři menší payary, ale jejich průvodce navrhl zkusit jeden z malých přítoků. Vzal je na malinkou říčku s křišťálově čistou vodou, kde ulovili každý cca 15 malých pavonů, 4 aimary a 3 „perra“.
Mě se Orinoko líbilo. Dvě payary jsem zdolal a 6 piraní k tomu (nej 37 cm). Záběrů jsem měl desítky, ale payary na háčku moc nedrží, skoro bych řekl, že se jich i háčky bojí. Ty zuby jsou opravdu velké a ostré, woblera procvaknou jako nic. Orinoko mě nadchlo. Ani ne tak z pohledu rybaření, ale spíše z pohledu nadšeného cestovatele. Tak velkou řeku jsem nikdy předtím neviděl, pořád je na co se dívat. Během oběda jsem si povídal (pomocí slovníku, rukou, nohou a psaním čísel do písku) s mým průvodcem, předal jsem mu dary (batoh, nějaké nástrahy, UV tričko) a spropitné. V 17:30 jsme společně s Tomášem a Lubošem dorazili zpět do města, rozloučili se s průvodci a vyrazili na hotel balit.

Bogota - pohled z Monserrat (3200 m.n.m.) Bogota
Ráno nás vyzvedlo auto a odvezlo na letiště. Rozloučili jsme se s šéfem tábora na řece, jeho manželkou a synem, poděkovali jsme za příkladnou péči o zhýralce z blahobytné Evropy. Opravdu se o nás starali tak, že mi to v daných podmínkách přišlo až neuvěřitelné!

Letadlo do Bogoty letělo jen s mírným zpožděním, v Bogotě jsme přistáli kolem poledne. Náš kontakt nás již vyhlížel v příletové hale, následoval odvoz do hotelu, sprcha, pivo, večeře, pivo, spánek...
Odlet byl naplánován až na další den před půlnocí, takže máme jeden a půl dne volna v Bogotě. Každý pojal pobyt v Bogotě po svém. Já s Petrem jsme se vyjeli podívat na Monserrate (kostel nad městem, krásný výhled na celou Bogotu, 3200 m.n.m.), dali si jídlo, kafe, prošli malou část města. V Bogotě se odehrála i jediná nepříjemná událost za celou dobu pobytu. Tomášovi ukradl zloděj mobilní telefon, když na tržišti pořizoval fotky. Najednou byl mobil fuč a zloděj zmizel v davu. Naštěstí fotky, které v telefonu měl, stihl poslat rodině a kamarádům před tímto incidentem, takže šlo vlastně jen o telefon, který lze snadno nahradit.

Když to celé zhodnotím, bylo to naprosto super. Ve všech ohledech: skvělé rybaření, dobrá parta, žádný zásadní problém až na ukradený telefon (vem ho čert). Všichni v kempu i mimo něj se o nás starali jako o vlastní. Počasí se dalo vydržet, na vedro jsme si zvykli celkem snadno, otravného hmyzu bylo málo... a hlavně, každý si nakonec ulovil svého „pavona GRANDE“.

Statistika úlovků

Den první (29.12.2023)
David: 6x pavon (do 45 cm), 4x piraňa, 4x payara (do 60 cm)
Kosatka: 3x pavon (do 45 cm, 75 cm), 1x piraňa
Tomáš: 3x pavon (do 45 cm)
Luboš: 2x pavon (do 45 cm)
Petr: 5x pavon (do 45 cm, 59 cm)
Saša: 9x pavon (do 45 cm), 1x payara
Borek: 6x pavon na mušku (do 45 cm, 62, 65, 71 cm), 8x pavon na přívlač (do 45 cm, 72 cm), háček v prstu
pavonů celkem: 42

Den druhý (30.12.2023)
David: 6x pavon (do 45 cm), 3x piraňa, 1x payara (50 cm)
Kosatka: 3x pavon (do 45 cm, 80 cm), 3x piraňa, 1x payara
Tomáš: 5x pavon (do 45 cm), 1x sardinata
Luboš: 1x sardinata
Petr: 2x pavon (do 45 cm, 75 cm)
Saša: 3x pavon (do 45 cm), 4x cichlida mataguarre-zhakunda
Borek: 7x pavon na mušku (do 45 cm, 60, 60, 77 cm), 6x pavon na přívlač (do 45 cm)
pavonů celkem: 32

Den třetí (31.12.2023)
David: 3x pavon (do 45 cm), 2x piraňa
Kosatka: 6x pavon (do 45 cm, 65, 67, 72, 77 cm)
Tomáš: 2x pavon (do 45 cm, 70 cm), 5x cichlida zhakunda
Luboš: 5x pavon (do 45 cm), 10x zhakunda, 1x sumec (anténovec)
Petr: 3x pavon (do 45 cm, 75 cm), 11x payarina, 2x piraňa, 1x sumec (cca 50 cm)
Saša: 6x piraňa, 1x arowana, 9x payarina
Borek: 2x pavon na mušku (do 45 cm), štikovka (45 cm), 3x payara, 1x pavon na přívlač (do 45 cm)
pavonů celkem: 22

Den čtvrtý (1.1.2024)
David: 6x pavon (do 45 cm), 4x piraňa, 3x payara
Kosatka: 3x pavon (do 45 cm, 75 cm), 1x piraňa
Tomáš: 3x pavon (do 45 cm)
Luboš: 2x pavon (do 45 cm)
Petr: 5x pavon (do 45 cm, 59 cm),
Saša: 9x pavon (do 45 cm), 1x payarina
pavonů celkem: 42

Den pátý (2.1.2024)
David: 7x pavon (do 45 cm, 60 cm)
Kosatka: bez ryby
Tomáš: 5x pavon (do 45 cm, 65 cm), 1x payara
Luboš: 5x pavon (do 45 cm, 80 cm na trolling), 1x piraňa
Petr: 4x pavon (do 45 cm, o tři velké přišel)
Saša: 1x pavon (do 45 cm, o dva velké přišel)
Borek: 13x pavon na mušku (do 45 cm), 2x pavon na přívlač (do 45 cm, 60 cm)
pavonů celkem: 37

Den šestý (3.1.2024)
David: 12x pavon (do 45 cm, 72, 75 cm)
Kosatka: 7x pavon (do 45 cm)
Tomáš: 3x pavon (do 45 cm, 76 cm), 1x piraňa
Luboš: 1x pavon (do 45 cm, velký spadl)
Petr: 6x pavon (do 45 cm, 80 cm)
Saša: 8x pavon (do 45 cm, 63 cm), 3x payarina, 1x arowana (70 cm), 2x piraňa
Borek: 5x pavon na mušku (do 45 cm, 55, 65 cm), 2x pavon na přívlač (do 45 cm), 1x cichlida mataguarre-zhakunda
pavonů celkem: 44

Den sedmý (4.1.2024)
David: 9x pavon (do 45 cm, 55 cm), háček v ruce
Kosatka: 2x pavon (do 45 cm)
Tomáš: 6x pavon (do 45 cm)
Luboš: 7x pavon (do 45 cm, 68, 78 cm)
Petr: 5x pavon (do 45 cm, 83 cm), 1x piraňa
Saša: 13x pavon (do 45 cm, 76, 80 cm)
Borek: 10x pavon na mušku (do 45 cm, 75 cm), 1x arari, 1x cichlida zhakunda, 3x pavon na přívlač (do 45 cm)
pavonů celkem: 55

Den osmý (5.1.2024)
David: 14x pavon (do 45 cm, 50, 55, 71, 77 cm)
Kosatka: 9x pavon (do 45 cm, 50 cm)
Tomáš: 14x pavon (do 45 cm, 70 cm)
Luboš: 14x pavon (do 45 cm), arowana (70 cm)
Petr: 6x pavon (do 45 cm)
Saša: 11x pavon (do 45 cm), 2x štikovka "diente perro"
Borek: 6x pavon na mušku (do 45 cm, 50 cm), 1x štikovka "diente perro", 1x cichlida-zhakunda
pavonů celkem: 74

Den devátý (6.1.2024)
Chytáme jen dopoledne cestou po proudu k místu, kde vykládáme lodě. Každý pojal cestu k autům jinak. David s Kosatkou chytali v podstatě normálně. Luboš s Tomášem to pojali jako oddychovku a moc to s chytáním nepřeháněli, přesto nachytali. Saša s Petrem trolovali celou cestu po proudu, bez ryby. Já pomohl s balením tábora a nakládáním transportní lodi a vyrazil o minimálně hodinu později, než ostatní. Rozloučil se s oblíbenou lagunou u kempu, párkrát nahodil na jednom z úspěšných míst cestou, sbalil pruty a už jen fotil s občasnou zastávkou na koupel na některé z pláží.

David: 19x pavon (do 45 cm, 58, 58 cm)
Kosatka: 15x pavon (do 45 cm), 1x piraňa
Tomáš: 13x pavon (do 45 cm)
Luboš: 11x pavon (do 45 cm), 1x piraňa
Petr: trolling bez záběru
Saša: trolling bez záběru
Borek: 4x pavon na mušku (do 45 cm), 1x zhakunda
pavonů celkem: 62

Za celou výpravu na přítok Orinoka uloveno: 410 cichlid ocasookých-pavonů
Borek: 89 pavonů (59 ks na mušku, 30 ks na přívlač)
David: 82 pavonů (na přívlač)
Tomáš: 54 pavonů (na přívlač)
Saša: 54 pavonů (na přívlač)
Kosatka: 48 pavonů (na přívlač)
Luboš: 47 pavonů (na přívlač)
Petr: 36 pavonů (na přívlač)