Revíry - destinaceEvropaŠvédskoNedre DalalvenReportážeLov štik a okounů - krátké zprávy

Švédsko - Nedre Dalalven - Reportáže

Lov štik a okounů - krátké zprávy 8.8.2017

cervnovy candat z reky Nedre DalalvenJaro a léto ve Frisken

Letošní jaro to bylo na dolním toku řeky Dalälven s rybama trochu jako na houpačce.
První půlka května bylo velmi chladno a ryby (ani štiky) nebraly. Myslím, že tření štik, které obvykle probíhá v druhé polovině dubna, se pozdrželo a štiky se třely až v květnu.
Pak se koncem května oteplilo a štiky se začaly chytat. Následovalo zase ochlazení a pár dní po té byly úlovky špatné.
Až teprve v červnu, když se voda definitvině ohřála nad 10°C a její teplota se pohybovala mezi 12-16°C, už to bylo dobré.
Od druhého červnového týdne se štiky chytají pravidelně, máme i pár ryb přes metr. V jednom případě moc nechybělo a štika byla delší než rybář - viz fotka v galerii.
V závěru června se mezi úlovky začali častěji prosazovat candáti a to platí až do dneška, tedy do začátku srpna.

Zdraví

jarni stika z Frisken
kde je vetsi dravec...

Květen 2017 ve Frisken

Frisken 25.5.-1.6.

Vydařilo se počasí, ale hlavně si moc vážíme revíru, kde byl fakt malý rybářský tlak. Potkali jsme za 6 dní asi jen 6 lodí a se všema mluvili a musíme se pochlubit, že se nikomu nedařilo tak jako nám. Ale máme za sebou závodnickou zkušenost, takže to trochu přisuzujeme i tomu.
Ono hodně lidí hledalo ryby v hloubkách a chytalo na velké nástrahy. Já jedinou naší metrovku chytil na 3-kovou MEPSku. Aktivně jsme hledali ryby spíše v úkrytech. Nehonili jsme se za velkými štikami, ale přišly sami. Tak kde jsme si mysleli že bude, většinou byla buď ten nebo jiný den. Kombinace hledání a přesných náhozů mělo úspěch.

Petr A.

Tyttbo 22.-26.5.

Farnabofjarden - jezero pod pereji TyttboPátek
22.5.
Zataženo, chvílemi drobně pršelo. Teplota 10-12°C.
V peřeji Tyttbo je asi dvojnásobný průtok oproti normálu, teče cca 700 kubíků za vteřinu, normál je asi 300 kubíků. Podle úrovně břehů je voda v peřeji cca 60 cm nad běžnou úrovní.
Kromě nás je zde i čtyřčlenný team Českého Rybáře, který používal obě naše lodě, my ostatní jsme chytali ze břehu přímo v peřeji, což bylo s ohledem na průtok dost problematické…
Čtveřice Českého Rybáře ulovila dnes 4 štiky 90-98 cm, jednu 85 cm a několik malých okolo 50-60 cm.
okoun 40 cm uloveny na privlac v pereji Tyttbo
Martin – štika 40 cm a okoun 25 cm (na gumu)
Tomáš – 0
Zdeněk – štiky 60 a 50 cm, okoun 25 cm (vše na plandavku)
Honza – nechytal, měl chřipku
Filip -
Luděk - 0
Ondra – 2x štika 60-70 cm, 2x okoun 25 cm

stika 92 cm ulovena v travnatych melcinach, kvetenSobota
23.5.
Dopoledne polojasno a větrno, přes poledne zataženo a odpoledne zcela jasno, uklidnil se vítr. Přes den teplota okolo 15°C, večer se ochladilo na 6°C.
Team Českého Rybáře odjel rybařit do Lesjon, my ostatní jsme se rozdělili do tří lodí a chytali jsme v říčních ramenech v okruhu asi 3 km pod peřejí Tyttbo. Zkoušeli jsme v proudu chytat na vertikální přívlač, ale jen jsme trhali. Za současného stavu vody byl kontakt se dnem velmi špatný a to i tehdy, když jsme používali 40 g hlavičky.
Martin – 4x štika – dvě slušné 75 cm a 70 cm a dvě pod 50 cm (dvě na gumu a dvě na rotačky)
Tomáš – 0
Zdeněk – štika 92 cm a malá cca 45 cm, okoun 25 cm, vše na plandavku
Honza – nechytal, měl chřipku
Filip - 0
Luděk – 5x štika 30-45 cm, 3x okoun – většina na plandavku a wobbler
Ondra – 6x štika, z toho dvě slušné 90 cm a 75 cm a 4 malé štiky okolo 30-50 cm – většina na plandavky-travnatky a jedna na hladinovou nástrahu - imitaci žáby

stika 97 cm ulovena v pereji TyttboNeděle
24.5.
Jasno, slunečno, skoro celý den bezvětří. Až večer se trochu zatáhlo a začal pofukovat mírný vánek. Ráno bylo 6°C, okolo poledne u chaty 25°C, na vodě asi 20°C. Večer se zase ochladilo na 7°C.
Chytali jsme z lodí v okruhu do 3 km pod peřejí Tyttbo.
Martin – 1x štika 75 cm na ripper
Tomáš – 4x štika okolo 50 cm, 1x okoun 20 cm
Zdeněk – 3x štika okolo 50 cm na vertikální jigging, 1x plotice délky 20 cm na twister délky 14°C.
Honza – 6x štika okolo 50 cm, vše na travnatky
Filip – 7x štika – jedna byla 85 cm, ostatní okolo 50-60 cm, většina na travnatky (minnow spoon apod) Večer po západu slunce v peřeji Tyttbo ze břehu candát 55 cm na gumu.
Luděk – 1x štika 97 cm z mola, 1x štika malá a 3 okouni okolo 25 cm. Většina, včetně štiky 97 cm byla na rotačku č. 4.
Ondra – 1x štika 80 cm a 4x malé štiky okolo 50 cm, na plandavky.

candat 73 cm uloveny na twister v pereji Tyttbo, kvetenPondělí
25.5.
Dopoledne pršelo, odpoledne oblačno. Bezvětří a chvílemi slabý vítr, teploty od 10 do 17°C. Voda v řece bohužel neklesá.
Martin – chytal celý den v peřeji Tyttbo ze břehu, měl celkem dva třiceticentimetrové okouny, 3 štiky – 90 cm, 65 cm a 60 cm a jednoho pstruha obecného 40 cm. Sedm ryb mu spadlo v peřejích během zdolávání, většina byly štiky.
Tomáš – 3x malá štika z mělčin-rákosí
Zdeněk – chytal jen dvě hodiny večer v mělčinách z lodě: 1x štička 40 cm a 5 ryb útočilo večer na povrchovou nástrahu-žáby, ale žádná nástrahu nedobrala.
Honza – nechytal
Filip – 7x štika od 60 do 85 cm (většinou v mělčinách z trav a rákosí). Večer po západu slunce v cca 22.00 hodin v peřeji Tyttbo na gumu candát 73 cm.
Luděk – chytal celý den ze břehu v peřeji Tyttbo. Celkem ulovil 5 štik mezi 65 až 85 cm a 2 třiceticentimetrové okouny.
Ondra – 0

stika 101 cm ulovena v pereji TyttboÚterý
26.5.
Ráno jasno, přes poledne zataženo a odpoledne chvílemi mírný déšť. Teploty od 7°C do 22°C. Vod od včerejška klesla o 10 cm.
Martin – 5x štika 45-80 cm, 3x okoun 20-38 cm
Tomáš – 1x štika 45 cm
Zdeněk – 3x štika 70-80 cm, 2x okoun 25 a 39 cm
Honza – 1x štika 101 cm na wobbler a 2x okoun 30-40 cm (vše v peřeji Tyttbo).
Filip – 2x štika 40-50 cm a 3x okoun 25-40 cm
Luděk – 2x štika 40 a 80 cm a 2x okoun 20 cm
Ondra – 2x štika 40-50 cm a 3x okoun 20-35 cm

okoun 38 cm z pereje TyttboStředa
27.5.
Proměnlivé počasí od zatažené oblohy po jasno a oblačno. Chvílemi mírný déšť. Voda v peřeji klesla od včerejška o 20 cm a v jezeře o 10 cm. Ryby vůbec nebraly. Chytali jsme od cca 10.00 do 13.00 v peřeji a ve třech lidech v lodi jsme měli celkem ani ne deset záběrů – vytáhli jsme malou štiku, okouna 38 cm a pár ryb nám spadlo nebo ukouslo návazec. Za to jsme ztratili ve vázkách na dně nejméně 10 nástrah.
Martin – 1x štika cca 55 cm v peřeji
Tomáš – 1x okoun 38 cm v peřeji
Zdeněk – 1x okoun cca 30 cm u rákosí a dvakrát překousnutý okounový návazec od štiky.
Honza – 3x okoun do 30 cm
Filip – 1x štika 60 cm, 1x candát 35 cm a 3x malý okoun do 30 cm v peřeji
Luděk – 2x štika 45 a 85 cm, 2x okoun 25 cm. Větší štika z peřeje Tyttbo.
Ondra – 2x štika 45 cm a 2x okoun
okoun 39 cm uloveny v kvetnu v pereji Tyttbo
Tyttbo 21.-22.5.

Naše krátká zastávka v Tyttbo na řece Nedre Dalälven byla poznamenána vysokou vodou a nepřízní počasí. Revír se mi ale jinak moc líbil. Člověk zde potřebuje trochu času, aby se zorientoval a chytal trochu (úplně) jinak, než je zvyklý. Nádherná příroda kolem, pěkné lodě a celkově velmi poklidná atmosféra mi pohladily duši. Podařilo se nám ulovit několik pěkných štik 90 cm+ na Storm WildEye Seeker Shad, pár malých štiček na malé jerky, jednu na pop a několik okounů, které zmiňuji jen s ohledem na druhovou pestrost. Candáta jsme bohužel k záběru nepřemluvili, a to jsme jich na sonaru neviděli zrovna málo. V tom proudu to chtělo jigové hlavičky ne 30 g, ale 60 nebo 80 g! Tak někdy příště a za normálních podmínek...

Radek
perej Tyttbo v kvetnu
ricni rameno pod pereji Tyttbo
bernesky kanadske s housaty na brehu pereje Tyttbo
stika ulovena pod pereji Tyttbo
jezero Farnabofjarden pod pereji Tyttbo

velikonocni stika 107 cm, 20. dubnaFrisken
20. dubna

Jako snad všude jinde v Evropě, přišlo i k nám letos jaro poněkud dříve. V řece Dalalven se sice stále valí jarní vody ovlivněné táním sněhu, kterého na horách leží stále požehnaně a bude odtávat až do května, ale led zmizel z řeky i jezer skoro o měsíc dříve než bývá zvykem.

Štiky se začaly třít už v první půli dubna a o Velikonocích byla již většina vytřená.
Obvykle zahajujeme jarní rybaření na 1. května, ale letos jsme dali lodě na vodu už před Velikonocemi.

20. dubna jsem konečně spolu s dalšími přáteli vyrazil zkusit štiky. Záběrů bylo málo a není divu - voda měla necelých 6 stupňů. Já jsem měl jen 3 štiky za celý den rybaření a kolega v lodi 5. Moje největší měla 85 cm, jeho 107 cm (zasílám na fotce).

Z velikonočního Frisken zdraví

stika z reviru Bengtsokoun z reviru BengtsBengts
14.-21. červen

Realita bola ešte krajšia ako popis v katalógu.
Počasie vyšlo nádherné.
Množstvo ryb, krásne prostredie pre rybačku
Ubytovanie bolo nadpriemerné.
Zatial najlepšia rybačka. Množství úlovků:
84 šťúk 40–90cm
3zubáče 50–70cm
ostrieže 10–42cm
Najvačšia šťuka 90 cm 5,5kg, ulovená na obed 16.6.2013 na Rapala X-rap Pike Subwalk 16cm.
Naj-ostriež 42 cm, rotačka cormoran na bolene
Zajímavé úlovky: Červenoočica-perlín 46 cm na rotačku.
Peter Sedláček

stika 102 cm, cervenFrisken 2.-9. červen

Celkem jsme ve dvou lidech za 6 dnů rybolovu cca 10 hodin/den ulovili:
štika 15ks, ale z toho 14 velmi malých - 30cm-55cm, jedna 102cm.
okoun 20ks, většina v rozměru 23-30cm + jeden 40cm
Největší štika 102cm/9,2kg bylaulovena 4.6.2013 v 18:40 na spinnerbait (kombinace gumy a rotační třpytky), přívlač v cca 4m hloubky
Největší okoun délky 40 cm byl uloven 7.6.2013 v 10:30, nástraha gumový tmavý twister, uloven při houpání nástrhy těsně nad dnem.
Použití "klasických" nástrah, které nepracují v hloubce přes 3m bylo prakticky ztrátou času = většina úlovků byla z hloubky kolem 4 m.
Co se týká způsobu lovu, tak jsme zkusili asi opravdu všechno. Začínali jsme v mělčích vodách až ke hranici trávy a vodních rostlin, kde jsme chytili štiky 30-45cm, okouni nic. Používali jsme woblery všech barev, velikostí a druhů, dále twistery, plandavky i klasické rotačky. Pak nám Anders doporučil hlubší partie a zapůjčil i velmi úspěšnou nástrahu (guma+rotačka), která se mu v minulosti velmi osvědčila. Na tuto nástrahu zabrala i ta štika 102 cm, v hloubce 3-4 metry.
První dva dny bylo zataženo a teplota kolem 13°C. Foukal vítr 3-4m/S od severu, což Anders označoval jako příčinu neúspěchu (ten vítr). Třetí den se začalo postupně vyjasňovat a vítr postupně přešel až na jižní o rychlosti 1-2m/s. Jižní vítr měl přinést více úspěchů, ale slunečné počasí a teploty 23°C byly naopak proti.
V průběhu šesti dnů a při změně počasí nebylo patrné žádné zlepšení ani zhoršení, takže nemůžu říct, které počasí je lepší či horší.
Podle Anderse je ideál zataženo a jižní vítr, což jsme bohužel nezažili.
Zkoušeli jsme chytat od 5:30 do 11:00 a od 15:00 do 22:00, ale ani v čase nebyl viditělný rozdíl v úspěšnosti.
Okouni nám brali v kamenitých místech v hloubce kolem 4-5 metrů těsně nad dnem na gumové twistery.
Co se týká nástrah, tak se dá říct, že jsme chytili rybu prakticky na všechno co jsme zkusili, takže v nástrahách bych chybu asi nehledal.
Pozitivem bylo, že jsme se hezky opálili a počasí bylo velmi příjemné, ryb však mohlo být více.
Správce Anders může být vzorem pro ostatní, protože je velice přátelský a ochotný!

František Š.

okoun 40 cm uloveny na twister

nastrahy - spinnerbaity pro kvetnovy lov
Frisken 18.-25. květen

Štiky a jak se zdá i okouni už mají po tření a berou.
Uplynulý týden byl zatím vrcholem letošní sezóny a tak dobré rybaření dlouho nepamatuji. Dvojice Francouzů, která u nás týden bydlela, měla za 6 dní rybaření uloveno celkem 118 štik a z toho prý 20 okolo metru! Nejvíce velkých štik ulovili na spinnerbaity (kombinované nástrahy). Fotografii nejúspěšnějších nástrah zasílám.
Kromě štik se začali chytat ve velké míře i okouni a síhové.

15. - 22. květen
Celkem nás bylo na Nedre 6 rybářů. Ulovili jsme 230 štik, z toho 8 přes 90 cm a jednu 101 cm.

Peter H.

Květen
Na Nedre Dalalven jsme (nebo především já) zažili takový malý rybářský očistec. Bylo pekelné vedro, stoupala voda, ryby nežraly. Na strýmra jsem měl jediný záběr, na popy ryby nereagovaly vůbec. Většina štik se chytla na woblera, nebo malou rotačku. Kolega chytil metrovku na malou gumu-okouna. Candáti nic, v proudech pár okounů ke 40 cm.
Jako humorná vložka - ztratili jsme kotvu - pan domácí ji mizerně uvázal a nás nenapadlo to kontrolovat. Druhou jsem uvázal já, ovšem pak jsme ji museli odříznout, protože se na dně zakotvila příliš dokonale. Finanční vyrovnání ale nebylo nijak bolestivé.
Cestou zpátky se nám podělalo auto, odtáhli nás do Motaly, ráno jsme vyrazili vlakem na Stockholm a letadlem přes Frankfurth zpátky. A v Praze jsem zjistil, že mi mezi tím ukradli auto. Prostě dovolená jako řemen - dokonalý nervový relax a tělocvik. :o)
I přes tu šňůru smůly to byla dobrá dovolená s příjemnými lidmi a v perfektní přírodě - bobři, orlovci, jeřábi, jezevec, divoké husy....
Roman S.

Červenec 2007
"...tak už jsme, bohužel, zpátky z dovolené.
Velké díky za perfektní organizaci, vše fungovalo na 100%!
K mému prekvapení, jsem si na Nedre zachytal skvele, byt evidentne již po tamní sezóne. Rodinka zase byla spokojena s usporádanými rodinnými výlety do nejbližšího okolí.
V kvetnu, cervnu a v zárí a ríjnu to tam musí být pro rybáre fakt ráj.
V živote jsem na sonaru nevidel tolik ryb, jako v nekterých místech tam.
S pozdravem
Otomar Gottstein"

stika 92 cm, cerven 2007Červen 2007
Ahoj Zdenku,
zastavka ve Falkudden se opet vydarila. Je tu azuro, pres 30 stupnu, koupacka v prehrade a chytli jsme 13 stik - 11 jich bylo 50-60cm a 2 paradni mely 90 a 92cm, 20 okounu - 3 nejvetsi po 43cm, candata 58 a tlouste 50.
Vse vraceno vode, krome tech 3 okounu, ty se prave smazi k snidani :-) Prilozena fotka je ta 92 cm.
Po snidani vratime lod a vyrazime smer Giman.

Zdravi
Pitr a Maxik

Květen 2006
Relativně chladný duben a pozdní tání sněhu - to jsou příčiny vysoké a hlavně studené vody v řece Dalalven na počátku května 2006. Tření štik se poněkud opozdilo a ještě v polovině května nebyly některé štiky na dolním toku řeky vytřené.
Největším úlovkem 20. týdne byla štika délky 125 cm.

Červenec 2004
Dobry den,
tak uz jsme zpatky. Pocasi nam letos skutecne nepralo a nejmene polovinu casu nam prselo, ale i tak jsme si v Gafsele naramne zachytali.
I zastavka ve Falkunden byla velmi dobry tip, diky ! Na Vasi radu jsme si tam pujcili lod, ale meli jen jedinou a po marnem pokusu vyplout jsme zjistili, ze s rozbitym motorem. Po dvou hodinach marnych pokusu o nastartovani motoru, kdy jsme se nechteli vzdat rybolovu jsme si pujcili od majitelu kufrik s naradim, motor jsme rozebrali, vycistili ucpany karburator a mohli jsme konecne vyrazit. A tak zlate ceske rucicky slavili uspech a jeste jsme od majitelu dostali slevu za opravu :) Behem dvou a pul hodiny jsme chytli 5 stik, 5 okounu, 4 tlouste mezi 43-53 a candata 73. Do kempu jsme se vraceli vic nez spokojeni.
+FalkuddenJelec+Falkudencandat73cmV Gafsele jsme pak behem destiveho tydne, kdy nektere dny jsme nechytali ani hodinu denne ulovili celkem asi 50 stik od 45-86 cm a asi 150 okounu mezi 25-35 cm a jen dva pres 40 cm. Chteli jsme si revir nejprve prohlednout, ale po trech dnech jsme to vzdali. Je tak rozsahly, ze by se dal cele tydny prozkoumavat. Ale stacilo zajet do melke zatoky a ryby systematicky vyhledavat. Pokud tam stika byla, byla vzdy vyhladovela a skocila po cemkoliv - rotacka, plandavka, wobler. Na barve ani velikosti nezalezelo. Jak se jednou zavirila voda, tak jsme ji vzdy vytahli, stacilo misto a okoli znovu prohodit, zpravidla uz druhy, nekdy treti nahoz byl uspesny. A ackoliv nase nejvetsi ryba merila jen 86 cm, byli jsme vice nez spokojeni. Navic v celem reviru jsme za cely tyden potkali jen dve jine posadky a to rybare ze sousedni chaticky. Meli echolot a sytematicky prohledavali vody, tam kde zacinaly traviny a zatoky a podarilo se jim timto zpusobem najit a ulovit dve stiky 100 cm.
Petr Havranek

+Osta112cm15. 6. 2004
... chci Vam podekovat za zajisteni dovolene v Osta Stugby. Sluzby a prostredi SUPER,vse fungovalo bez chyby. Rybareni bylo poznamenano tim, ze nektere stiky nebyly jeste vytreny, ale dalo se chytit. Na Tytbo se nam nedarilo, ale pstruhy nechytali ani domorodci a specialisti.
Posilam Vam v pril. sve nejvetsi ulovky:
Candat_65 cm,wobler na hlubinnou privlac za lodi
Stika_112 cm,7 kg /hubena/, nastraha-plotice, zdolavano 40 min na 20 mm silon
Jinak se chytaly stiky 50-70 cm, ridceji okolo 90 cm.
Jeste jednou dekuji za vsechny zucastnene …
S pozdravem Ing.Milan Pokorny

11. 8. 2003
Ve středním Švédsku se v polovině srpna začíná ochlazovat, především noci mohou přinést rychlý pokles teplot. A co na to štiky?
...
Dobrý den,
posílám pozdrav z Osty. Je to tady prima, cesta probehla bez nejmensich problemu. Za vcerejsi odpoledne a dnesni vecer jsme ulovili 6 stik, z toho dve okolo 80 cm. Teplota vody je jeste okolo 20 stupnu a tak se da i koupat, presto stiky zacinaji dobre brat. Ucinne jsou woblery s hlubsim potapenim. V sousedstvi bydli Polaci, kteri dnes ulovili stiku 110 cm dlouhou, a 10,5 kg tezkou. Na tu delku nic moc. Na melcinach berou dobre candati. Lovime jen navecer na privlac v mistech, ktera nam poradil jeden cech, ktery tady bydlel do vcerejsiho dne. Dobre se chytaji i velci okouni okolo 30 - 35 cm. Jsou pri hladine v melcich partiich okolo ostrovu. Pro deti idealni. Asi se nam zkazi pocasi. Zatim bylo ve dne okolo 25 stupnu, v noci take docela teplo. Na dnesek 16 stupnu...