Revíry - destinaceEvropaŠvédskoHokensasReportážeZimní rybaření v Hokensas 28.12.2000 - 2.1.2001.

Švédsko - Hokensas - Reportáže

Zimní rybaření v Hokensas 28.12.2000 - 2.1.2001. 5.1.2014

Zimní rybaření v Hokensas 28.12.2000 - 2.1.2001.
aneb Stručná zpráva o vstupu několika rybářů do nového tisíciletí.

26.12.2000 Opouštíme Čechy, na Cínovci se objevuje sníh. V okolí Berlína hustě sněží.
Ze Švédska je hlášeno extrémně teplé počasí. Ještě před týdnem bylo ve Stockholmu +10 stupňů a jezera v jižní části země nebyla zamrzlá. Před pěti dny prý začalo mrznout. Bude v Hokensas led? Nebude moc tenký? Pro jistotu si s sebou kromě vrtáku na led bereme i muškařské nádobíčko.

27.12. V celém jižním Švédsku prší. Při příjezdu do Hokensas sněží, silnici pokrývá 1 cm sněhu.
Hokensas - dirky-pstruh-duhovyII
28.12. Sněží. 10 cm sněhu, 0 stupňů Celsia. Vyrážíme na jezero Ojasjon. Míla Kožnar s pohonem všech čtyř kol proráží cestu, kterou bez problémů projíždí i náš mikrobus Peugeot. Jezero pokrývá krásně čirý, průhledný a hladký led, na kterém leží necelých 10 cm sněhu. Led je čerstvý, síla cca 10 cm. Chytáme na marmyšky v kombinaci s kostňáčkem, někteří zkoušejí žížalku. Nejprve se nic neděje. Několikrát jsme pozorovali pod čirým ledem projíždějící ryby - velké duháky. Asi po hodině přicházejí první záběry a po poledni máme o zábavu vcelku postaráno.Je nás šest rybářů - já, Martin, Iveta, David, Běla a Míla. V 15.00, kdy záběry ustávají máme celkem 5 pstruhů obecných, 9 pstruhů duhových a několik plotic. Některé ryby byly uloveny nade dnem, ale jiné i těsně pod ledem. Některé na hloubce okolo 3 m, jiné v necelém metru. Největšími úlovky toho dne byly moji dva duháci. Mlíčňák s krásným hákem 64 cm a jikernačka 62 cm. Celý den sněží. Místo na parkování u chaty si musím proházet lopatou.

29.12. Sněží, sněží, raduje se moje dcera v 6.30 ráno a mně je jasné, že budu muset obout řetězy. Bez nich bych toho rána ani nevyjel od chaty. Padá mokrý, těžký sníh a místy leží na silnici vyvrácené nebo zlomené stromy. Auta necháváme stát u silnice a k jezeru jdeme asi 2 km pěšky. Tuhle sněhovou nadílku by neprojela ani Mílova čtyřkolka. Později odpoledne jsou cesty k jezerům protažené traktorem. Rybaříme opět na jezerech Ojasjon, ale 20 cm nového sněhu pravděpodobně nemá dobrý vliv na aktivitu ryb. Místní znalci tvrdí, že pod ledem je málo světla a ryby spí. Ulovili jsme několik plotic, 6 pstruhů obecných a 2 duháky. Největší potočák a duhák měli rovných 50 cm. Teplé počasí předchozích dnů pravděpodobně odradilo místní rybáře od návštěvy tohoto revíru a tak kromě naší skupinky se v revíru pohybuje jen asi 5 dalších rybářů.

30.12. Jedeme se podívat na muškařský úsek na řece Tidan. Tidan zamrzá jen za zvláště silných mrazů a to dnes rozhodně není. Po poledni se protrhává oblačnost a vykukuje sluníčko. Je krásný zimní den. David jednu rybu utrhl, Martin chytil dva duháky k 50 cm a já jsem byl bez záběru.

31.12. Silvestr trávíme již po několikáté na jezeře Stora Grubben. Se starým rokem se na jezero přišlo rozloučit asi dvacet Švédů a naše skupinka. Celé dopoledne je téměř bez záběru. Pak přichází první duhák, pak okoun a pak velký pstruh obecný jezerní 59 cm. Krásná silná ryba. Celkem jsme ulovili ten den 8 duháků a 1 potočáka.
Hokensas - dirky-Pstruhduhovy
1.1.2001 Jezírka Kroksjon a Skinngolen zpravidla nehostí velké exempláře pstruhů. Uvidíme. Oteplilo se, je + 2 stupně, na ledu začíná odtávat napadaný sníh. Dlouho se nám nedaří strefit se do ryb. Zatímco Běla má již tři potočáky, zbytek výpravy je na nule. Některým manželkám by jejich majitelé měli zakázat rybařit. Pak začínají žrát plotice. Najíždějí na nástrahy s vervou, takže někdy nevíme, jestli se jedná o kilového pstruha nebo deseticentimetrovou plotici. Totho dne jsme ulovili asi 40 plotic, 6 pstruhů obecných a 4 duháky. Největší potočák měl 58 cm, největší duhák 55 cm.

2.1.2001 Na poslední den se vydáváme opět na jezero Ojasjon. Opět sneží. Včera jsem sundal z Peugeota řetězy a dnes toho začínám litovat. Ryby neberou, alespoň mně ne. Zato Ivča má už tři pstruhy. Nakonec se i já dočkávám jednoho duháčka. Skóre dne: 30 plotic, 5 potočáků a 3 duháci.

Večer opouštíme Hokensas a 3.1. odpoledne už pracuju ve své pražské kanceláři.

Celkově jsme ulovili méně ryb než v roce předchozím. Mezi úlovky zcela chyběli siveni, zato se více prosadili pstruzi obecní formy potoční i jezerní. A co je nejdůležitější, lovily se především větší ryby.

Průměrná délka ulovených pstruhů obecných byla 45 cm a pstruhů duhových dokonce 49 cm.

Pro mne osobně bylo novinkou sezóny nové vybavení: špičku laminátového prutu přezdívaného „žlutý ďábel“ jsme kuchyňským nožem zkrátili a zasadili do tuby od šumivých vitamínů (leze použít i tuba od šumivého Calcia). Kobercovou páskou jsme pak připevnili naviják Loop Grafit. Prut i naviják se při rybolovu na dírkách osvědčil. Pro vylepšení citlivosti prutu jsme jeho špičku osadili kovovou pružinkou s očkem. Duchovním tvůrcem tohoto modelu pro zimní rybaření na dírkách je Martin Sušil.