Revíry - destinaceEvropaŠvédskoAsunden - Basunda - KindaReportážeAsunden - první výprava

Švédsko - Asunden - Basunda - Kinda - Reportáže

Asunden - první výprava 12.3.2006

Asunden - chataAsundenNavštěvovat renomované a léty prověřené rybářské revíry je asi nejpohodlnější způsob, jak se dočkat úlovku. Nicméně čas od času zatoužím se svými přáteli navštívit nějakou „novou a neznámou„ lokalitu. A tak nám přišla k chuti nabídka na testovací rybářskou do jihošvédského kraje Vastergotland, k jezeru Asunden.
V minulých letech jsme navštívili celou řadu švédských revírů, určité zkušenosti s cestováním i rybařením v této skandinávské zemi jsme měli. Proč je tedy nerozšířit o další revír? Bylo rozhodnuto a koncem září jsme se vydali na sever po známé trase Plzeň-Praha-Teplice-Drážďany-Berlín-Rostock-Trelleborg-Helsingborg-Jonkoping.

Asunden - prvni stikaAsunden - kotviste lodiJezero Asunden je rozlehlé, obklopené zalesněnými břehy, místy osídlenými. Jezerní dno je celkem rovné, nepříliš členité, bez velkých vázek. Hloubka se pohybuje od 3 do 50 metrů, bathymetrické mapy dna nejsou přiliš přesné. Majiteli chat patří také jezírko ve kterém chová pstruhy obecné a duhové.
Po příjezdu k jezeru jsme majitele pana Enara Hemmingse zastihli při posledních úpravách naší chaty, která se nachází v hezké poloze, zcela na samotě, na břehu jezera. Na druhý den jsme si domluvili společnou prohlídku jezera s jeho lodí.
Ještě první den večer vyjíždíme na ryby a zkoušíme trolovat (vláčet za jedoucí lodí) na hloubce kolem 10 metrů a přívlačí prochytávat mělčí zátoky. Zhruba po dvou hodinách má Pavel záběr při trollingu. Chvilka zdolávání a už je tady hezky zbarvená štička 55cm. Po jejím puštění se rychle šeří a tak se vracíme, teploměr na chatě ukazuje ve 20.00 plných 17 stupňů.
Asunden - stikaAsundenRáno v 8 hodin přichází pan Enar a bere nás na svou loď která je plně vybavena pro trolling. Po prohlídce spodní části jezera začínáme s trollingem na 6-metrové hloubce a prochytáváním míst poblíž břehů. Zkoušíme vše co máme - rotačky, woblery, twistery i plandavky. Až v 11 hodin má Pavel záběr na stříbrnou rotačku, štička měří asi 50cm. Opět zkoušíme trolovat na hloubce 15 až 20 metrů, woblery vodíme v 7 metrech. Na sonaru jsou vidět ryby jak u dna tak ve sloupci, ale našich nástrah si nevšímají. Když už se domlouváme že skončíme mám záběr na woblera, bohužel ryba spadla. Trochu rozladěni se vracíme na chatu, ryby si nedají poroučet. Po obědě opět vyrážíme na jezero, teď už na naší menší lodi. Plujeme na místa, na kterých sonar našel ryby. Opět zkoušíme trolovat i zvednout ryby ze dna zatěžkanými twistery. Počasí nám přeje, je slunečno s mírným větrem, což je pro lov štik skoro ideální počasí, ale záběr přichází až při západu slunce. Pavel zdolává štiku přes 60 cm na zatěžkaný wobler. Další záběr má Milan. Také na woblera, tentokrát je to candát, něco málo přes 50cm.

Asunden - stika k veceriAsunden - raciRáno už netrpělivě čekáme až se rozední, začínáme trollingem hned od mola. Ale vázneme o dno a vytahujeme jen škeble, které jsou zde téměř všude. Po odplutí na větší hloubku mám záběr. Zdolávám štiku 70 cm a tím je rozhodnuto, co bude k večeři. Dalšího záběru se dočkáváme až večer kdy Pavel zasekává štiku 65 cm. Při čištění ryby nás překvapil obsah jejího trávicích traktu: raci!
Večer se u nás zastavil majitel od něhož jsme se dozvěděli, že s úlovky mají problémy i ostatní rybáři na jiných místech jezera. Vinu na malé aktivitě ryb má pravděpodobně pokles hladiny o 80cm a vysoká teplota – ačkoli je konec září, voda má stále přes 15stupňů, proto jsou dravci v hloubkách a ještě nezačali s přijímáním potravy před zimou.

AsundenAsunden - stika na divokoDalší den se změnilo počasí, foukal studený vítr a mraky, které se hnaly od západu nevěstily nic dobrého, doufali jsme, že tato změna snad rybám se zvedne apetit. Vítr a déšť, který zesiloval, nás přiměl opustit jezero a odpoledne doplnit zásoby v nedalekém městě Ulricehamn.Večer se ochladilo na 7 stupňů a k ránu začalo pršet, proto vyplouváme o něco později. Počasí nás nenechává v klidu, ostrý vítr je doprovázen deštěm. Náladu nám zvedá až Milanovo záběr při trollingu, štika 60 cm. Je krásně zbarvená, s velkou ocasní ploutví. Až do večera žádný další záběr nepřichází. Notně mokří a vyhoupaní se vracíme na chatu kde nás očekává majitel s nímž si domlouváme ještě jednu výpravu na jeho lodi. Tentokrát od 14.00 do 20.00 hodin.

Asunden - pstruhove jezirkoAsunden - pstruhove jezirkoRáno opět prší a fouká silný vítr, přesto vyjíždíme.Zkoušíme všechny možné nástrahy, ale výsledek je nulový. Na břehu nás čekal majitel chaty, který nás odvedl k jeho pstruhovému jezírku, kde pro nás má připraveny muškařské pruty. Já s Pavlem jsme zkoušeli odmítnout a vysvětlit, že muškařit neumíme a těch prutů je škoda, ale marně. Po několika né moc zdařilých hodech se mi podařilo vytáhnout krásného sivena. Pavel zkouší dostat pstruha kterého viděl sebrat z hladiny. Po změně mušky vytahuje pěkného obecňáka, mezitím Milan mění místo a zdolává duháka 44 cm. Nálada se nám zlepšila. Jezírko je velmi zarostlé a proto jsou ryby krásně zbarveny.
Odpoledne vyjíždíme s novým elánem, ale ten nám kazí občasné přeháňky a silný vítr. Enar nám doporučuje nástrahy, opět zkoušíme trollovat s woblery na hloubce 15 metrů. Na sonaru se občas ukáže větší ryba, ale žádná se nenechá zlákat a proto měníme nástrahy a prochytáváme hrany hloubek. Přejíždíme do jiné zátoky s hloubkou do 15 metrů. Zkoušíme všechno, pomalé rychlé i trhavé vedení nástrahy. Když už skoro nedoufáme, mám záběr na zatěžkaného twistera, bohužel po chvilce se ryba vypíná. V osm hodin končíme a vracíme se na chatu. Po večeři přijíždí Enar se kterým si domlouváme chytání na pstruhovém jezírku.

Asunden - rybarska strazAsunden - pstruhove jezirkoA je tu závěrečný den rybaření. Ráno je chladno a bezvětří ve vzduchu není vidět ani malinkou mušku proto navazujeme nymfy a streamery. Pstruzi na sebe nenechali dlouho čekat, jsou to skoro samí obecňáci okolo 30 cm. Celý den jsme s přestávkami chytali na jezírku. Pstruzi byli celkem při chuti a odpoledne začali sbírat i z hladiny.

Poslední den pobytu věnujeme tradičně úklidu chaty a pak jedeme na farmu za majitelem, abychom se rozloučili. S přáním šťastné cesty odjíždíme.

Závěr:
Všichni jsme se shodli, že chytání na jezeře Asunden není jednoduché, přesto všem lovcům štik a candátů doporučujeme tohle místo navštívit, ale spíše na jaře, kdy ryby budou najeté v zátokách na mělčí vodě.
Při lovu candátů doporučujeme používat echolot.
Majitel, pan Enar Hemmings je velmi příjemný a ochotný. Má rád Gambrinus nikoliv Budvar.