Revíry - destinaceEvropaNorskooblast Soroya-LoppaReportážeLoppa – Sor Tverrfjord 2.-9. října 2018

Norsko - oblast Soroya-Loppa - Reportáže

Loppa – Sor Tverrfjord 2.-9. října 2018 15.10.2018

rijnova treska obecna 90 cmNorsko je vždy o počasí a letos to platilo dvojnásob. Kdo jel do Norska v červnu a červenci, mohl mluvit o štěstí, když ho vítr pustil na vodu každý druhý den. A kdo čekal, že obvykle stálé počasí panující v září, bude přát pohodové rybařině konce léta, musel jen smutně sledovat, jak ustálená tlaková níže bičuje větrem větší část norského pobřeží. Koncem září jsme nedočkavě a s obavami sledovali vývoj počasí v severonorském kraji Finnmark: vítr střídal déšť a déšť přecházel občas ve sněžení. Ale pak se cosi stalo a na Václava vítr utichl, od Tromso po Kirkenes se vyjasňovalo a meteorologové se začali shodovat na tom, že svůj rybářský týden na Loppě si užijeme jak se patří.
No, ale na pohádky už nemáme věk a nevěřte fotografiím, které ukazují jen krásně modrou oblohu: samozřejmě, že jsme zažili vítr, ranní mrazíky, déšť a občas i sněžení. Ale na vodu jsme se mohli vydat každý den, jen jsme se zpět do příjemně vytopené chaty vraceli večer někdy více, jindy méně zmoklí a prostydlí.

rijen na Loppe - duha nad morem2.10.
Po noclehu v letištním hotelu letíme ráno v 8.30 do Oslo, kde v poledne přestupujeme na linku do severonorského města Alta. Vítá nás slunečné počasí a skoro to ani nevypadá, že je říjen a my jsme pár set kilometrů nad polárním kruhem. V 16.00 nastupujeme do komfortního linkového autobusu směr Oksfjord. Ačkoli jsme si koupili lístek přes internet předem, tak nám lístek propadl (platí jen 90 minut). Ale řidiči to nevadilo – kouknul do telefonu a pak řekl, že to chápe, že to dělají všichni. Taková drobnost, že nás šest nastoupilo s celkem více než 300 kg zavazadel, to mu nevadilo ani náhodou. On mu nevadil ani ten dědek, který dorazil k autobusu úplně pod parou a po půlhodině jízdy se dožadoval zastavení u obchodu, aby si mohl dokoupit alkohol. Právě naopak – dokonce mu zajel autobusem přes supermarket, děda zmizel v obchodě a za pět minut byl zpátky s vítězoslavným úsměvem a několika plechovkami Smirnoff vodky s limonádu. Po pár kilometrech zastavil dědkovi na vyčůrání a cesta podvečerní krajinou nám vesele ubíhala s výhledy na Altafjord a slunce klonící se za hřebeny zasněžených hor. V 18.30. jsme dorazili do přístaviště trajektů v Oksfjordu a v 19.00 jsme za soumraku nastoupili na zcela nový trajekt, který nás ve 21.00 vyklopil v Sor Tverrfjord.
Na mírně zatažené obloze probleskovala polární záře a v krbových kamnech praskal oheň.
Navazujeme pruty, degustujeme dobroty a po půlnoci uléháme.

rijen v kraji Finnmark - polarni zare3.10.
Svítá v 6.30, v 7.00 už je světlo a stmívá se po 18.00 hodině večer.
Je zataženo a podle předpovědi má přes den foukat vítr okolo 5-7 m/s. Chvílemi prší, občas i sníh s deštěm a pocitově je zima (hlavně na ruce). Jedeme asi 30 minut na ústí Bergsfjordu, kde prochytáváme dobře známá místa na hloubkách 60-20 m.
Na místech, kde jsme v minulosti několikrát měli ulovené slušné halibuty, však lovíme jen tresky obecné do 70 cm, malé tresky tmavé do 50 cm, malé okouníky 15-20 cm, jednoho 80 cm vlkouše, jednu makrelu (!!!) a spousty mníkovců 50-80 cm.
Zkoušíme lovit i při východním pobřeží Sildy, ale zde máme zase jen malé ryby a Kájovi utrhnul návazec halibut.
Večer opět září nad horami polární záře.

rijnovy halibut 105 cm, 10 kg4.10.
Vítr 6-8 m/s je hlášen na celý den a navíc vylepšený o déšť a chvílemi sněžení. Ráno leží všude čerstvě napadlý sníh a teplota je pod nulou. Odpoledne se na chvíli vyšplhá na 5°C, ale večer po 17.00 hodině zase klesá pod nulu.
Chytali jsme východně od ostrůvku Loppa, většinu času severně od Mareholmen. Dopoledne foukal silný vítr a byly nepříjemné vlny, ale chytat v tom šlo. Drift byl 2-4 km/h, což nám vyneslo několik halibutů 60-100 cm severně od ostrůvku Mareholmen. Pak ale vítr i drift ustal a loď trčela beznadějně na místě. Moře bylo po ranním větru rozhoupané a ne všechny naše žaludky navykly pohupování táhlých oceánských vln. Chvíli váháme, zda využít bezvětší a vyrazit na větší hloubky severně od Sildy, kde by naší loď mohl alespoň trochu posouvat mořský proud. Je tam šance na větší ryby, ale také větší vlny, navíc jsou dvě odpoledne a po čtvrté chceme vyrazit zpět do přístavu. Rozhodli jsme se zůstat ukryti před vlnami na prostoru mezi Loppou a Sildou. Pro velké ryby si dojedeme zítra!

rijnove odpoledne na pobrezi LoppyLoď Zdeněk-Tonda-Bohouš: 2x halibut 60-70 cm, tresky obecné jen malé do 75 cm a tresky tmavé do 50 cm
Loď Zajda-Kája-Luboš: 2x halibut – jeden malý cca 60 cm a druhý 1 m, tresky obecné malé jen 5 z nich mělo 70-80 cm. Když chytali odpoledne ve fjordu mezi Sandlandem a Sor Tverrfjordem, tak nachytali spousty malých tresek obecných, tmavých, jednoskvrných a několik merlanů.

rijnovy halibut 110 cm5.10.
Celý den jasno až polojasno, slunečno a téměř bezvětří. Ráno bylo pod nulou, přes den na oceánu až 10°C, dokonce sundáváme i bundy. Večer se však zase ochladilo a když filetujeme ryby v Sor Tverrfjord, tak už zase mrzne.
V 8.00 vyjíždíme na loviště západně od ostrůvku Loppa. V 9.00 jsme na místě. Zkoušíme chytat okolo skalnatých výběžků, kde lovíme několik tresek obecných do 75 cm a dvakrát jsme měli na prutu nevelkého halibuta, jednou nám vyjel až k lodi. Mezi 11.30-15.00 chytáme na podmořských kopcích na hloubce 50-25 m asi 3 km západně od Loppy. Chvílemi je to záběr za záběrem a zdoláváme někdy rybu i všichni tři najednou. Jsou to vesměs tresky obecné 70-90 cm, pár metrovek a jedna 110 cm a do toho keleři 70-112 cm. Ryby ve skvělé kondici a pěkně bojují.
treska tmavá - keler 111 cmTonda chytil kromě několika velkých kelerů dokonce i polaka, který by se zde na dalekém severu ani neměl vyskytovat. Ale včera jsme jen kousek odtud ulovili i makrelu, jejíž severní hranici výskytu by mělo dělat souostroví Lofoty, což evidentně také neplatí, takže se přítomnosti polaků ani moc nedivíme.
Na lovištích velkých tresek obecných a tmavých jsme se stejným úspěchem lovili s pruty pilkrovacími i na klasickou přívlač - každý podle svých preferencí a každý s přibližně stejnými úspěchy.

Loď Zdeněk-Tonda-Bohouš: celkem cca 70 tresek obecných 70-110 cm, 10 tresek tmavých 80-112 cm, 1x polak (!!!) 50 cm
Loď Zajda-Kája-Luboš: 1x halibut 110 cm, cca 30 tresek obecných 70-105 cm, 1x treska tmavá 90 cm, spousty malých kelerů a cca 15x mníkovec na severním mysu Loppy

rijnova treska obecna6.10.
Celý den polojasno až zataženo, ráno mrzne, přes den teplota okolo 5°-8°C a večer už zase mrzne. Dopoledne téměř bezvětří a odpoledne pak západní větřík do 5 m/s. Chvílemi pršelo, padal snih s deštěm nebo ledová krupice. Byla krásná duha. Několikrát jsme viděli orly a jednou malé kytovce-sviňuchy.
Loď Zdeněk-Tonda-Bohouš: 8.30-12.00 na podmořských kopcích na hloubce okolo 60-40 m chytáme jednotlivé tresky obecné 80-95 cm a pak jedeme zkoušet halibuty ke skalnatým výběžkům na západním pobřeží Loppy. Na hloubce 30-25 m jsme měli celkem 5 halibutů (4 okolo 60 cm a jednoho 90 cm). Do toho občas nějakou tresku obecnou 50-70 cm a spousty malých kelerů a jednoho mníkovce.
Pro lov větších a velkých tresek obecných se nám jako ideální nástraha jevily buď gumy délky cca 15-20 cm (ideálně modrostříbrná barva – na tu bylo 2x až 3x více záběrů než na hnědou nebo černou gumu).
rijnova treska tmava 110 cmVelké tresky tmavé braly nejvíce na zlaté, žlutooranžové, modré a zelené pilkery rychle tažené a pak zastavené ve sloupci, většinou cca 20-30 m nade dnem na hloubce 50-70 m.

Loď Zajda-Kája-Luboš: chytali jen od 8.30 do 12.00 hodin – jeli dva dlouhé drifty na hloubce cca 60 m asi 3 km severozápadně od ostrůvku Loppa, kdy prakticky pořád projížděli hejny velkých tresek obecných a tmavých, měli doslova záběr za záběrem. Z těch větších ryb měli cca 15 tresek obecných 80-103 cm (10 kg), 15 tresek tmavých přes 90 cm, největší 110 cm (12,5 kg) a 1x mníkovec cca 60 cm
Kájovi vyjel pod loď halibut cca 140-150 cm, ale nástrahu nevzal.

kdyz se v rijnu vycasi7.10.
Celý den zataženo nízkou oblačností, až odpoledne se trochu rozfoukal vítr do 7 m/s, který oblačnost rozfoukal. Celý den je nad nulou a chvílemi drobně zapršelo.
Byli jsme unavení z předchozích dnů rybaření a tak jsme si naordinovali relaxační půlden a na ryby jeli (někteří z nás) až po vydatném obědě, který vařil Kája. Předpověď slibovala vítr v nárazech až 10 m/s a tak se naše dvě lodě držely raději uvnitř fjordu a rybařily okolo ostrůvku Maroy jen 5 minut od přístavu Sor Tverrfjord.

Jedna posádka se věnovala jemné přívlači a vertikální přívlači a chytala malé tresky obecné, tmavé a jednoskvrné do 50 cm.
Druhá posádka zkoušela halibuty na nastraženou rybku driftovanou nade dnem na hloubce cca 40-50 m. Všechny záběry měli nikoli u dna, ale při jízdě do sloupce, cca 10-20 m nade dnem, tedy okolo poloviny nebo dolní třetiny vodního sloupce. Borek měl jen jeden pořádný záběr, ale rybu se nepodařilo zaseknout – vytáhl nástražního kelera s obtisklou halibutí tlamou v půlce těla.
Kája měl na kelera cca 30 cm (menšího se jim nepodařilo ulovit) tři sekatelné záběry, ale zaseknul jen jednu rybu, která mu spadla (podle jízdy a pohybu to byl na 95% halibut).

mnikovec - lumb8.10.
Ráno jasno a slunečno, po 11.00 hodině se zatahuje vysokou mírnou oblačností a začíná foukat vítr – místy jen 3-5 m/s a místy 10 m/s.
Večer jsem na silnici ze Sor Tverrfjordu viděl vydru, jak vyžírá auty rozjeté ježovky. Vzhledem k množství ježovek na silnici jsem přesvědčen, že si je tam ta potvora nanosí a když je auta přejedou, tak je sežere.
Obě posádky jsme chytali v Bergsfjordu. Nejprve u Dragnelen a pak pří ústí Bergsfjordu ve směru na Nusvag. Po celou dobu lovu od cca 10.00 do 15.00 jsme směřovali do přílivu, který je dnes skoro nejvyšší za celý měsíc. U Dragnelen byla v okolí podmořského kopce na hloubce 20-25 m doslova rybí polívka z tresek obecných 60-90 cm, tresek tmavých 30-50 cm a mníkovců.
Při ústí Bergsfjordu jsme měli jen sporadické záběry a úlovky mníkovců 45-80 cm, tresek 40-80 cm. Ulovili jsme i jednoho okouníka 20 cm a mníka mořského 60 cm. Na mělčí vodě na výběžku, kde je 15-30 m bylo záběrů jen málo. Hejna ryb jsme nakonec našli na západní hraně mělčiny na hloubce 40-60 m.
rijnova treska obecnaPo 13.00 hodině se směrem od hor z nitra fjordu zvedá stále silnější vítr a vracíme se zpět na základnu. Jak se vítr ve fjordu mezi horami točí, dosahuje místy rychlosti 50 km/h, místy je skoro bezvětří. Chvílemi svištíme po vodní hladině třicítkou, chvílemi se šineme rychlosti 15 km/h. Do kotviště lodí přijíždíme ve dvě odpoledne. Je čas dotankovat benzín, umýt lodě a připravit se k odjezdu domů.
Denně jsme na každé lodi projeli přibližně jeden kanystr benzínu (cca 450 NOK), za celý týden jsme za každou loď za benzín platili 2.300 NOK (necelých 6 kanystrů).
Odpoledne oplachujeme sladkou vodou overaly, pruty, navijáky a nástrahy, balíme, vaříme večeři a připravujeme svačinky na zítřejší přesun z norského severu zpět do srdce Evropy.

rijnove poledne v kraji Finnmark9.10. v 7.00 ráno vyplouváme ze Sor Tverrfjord a v 9.00 jsme v Oksfjordu, odkud nám za čtvrt hodiny jede autobus, který nás v 11.30 vyložil před letištěm v Altě. Arktida se s námi ve 14.30 loučí jasně modrou oblohou a teplotou 5°C, kterou o dvě hodiny později vystřídá na letišti v Oslo komfortních 15°C a večer v Praze plných +20 stupňů. Odkládáme teplé bundy a pomalu se snažíme přeladit na režim všedních dnů.

rijnove poledne v kraji Finnmark
rijnove poledne v kraji Finnmark, vitr a  snih prichazeji
rijnove poledne v kraji Finnmark, vitr a snih prichazeji
rijnove poledne u ostrova Loppa
duha potesi, ale nezahreje
Finnmark v rijnu - polarni zare
tak konecne metrovka - rijen v kraji Finnmark
sice mu do metru kousek chybi...