Revíry - destinaceEvropaNorskooblast Aure-TustnaReportážeKrátké zprávy a postřehy

Norsko - oblast Aure-Tustna - Reportáže

Krátké zprávy a postřehy 1.8.2019

Keler z ImarsunduImarsund duben-červenec 2019
Imarsund nabízí na poměry norského jihu velmi kvalitní rybaření. To je jeden z důvodů proč je mezi českými rybáři tak oblíben. Další devízou lokality je majitel, který se o své hosty dobře stará a navíc umí poradit, kde v danou dobu hledat ryby. Díky těmto přednostem je poptávka po pobytech na břehu Imarsundu veliká a lokalita má mnoho stálých návštěvníku.

Imarsund 29.6.-9.7.2019

První 4 dny lilo jak z konve, teplota 9-11 stupňů. Vítr slabý.
Slušná rybařina byla až ve druhé polovině pobytu.
Ryby: plné moře velikých makrel-nejvíce přímo pod mostem, keleři 60-80 cm, občas tresky obecné.

Uspesni lovciNejlepší loviště při vjezdu do spodního fjordu na obou stranách v hloubce 40-60 m. Ryby tam šly na pilkr a papričky, či třapce. Voda byla studená, 11 stupňů, nahoře jen makrely, sledi a v noci keleři. Lepší se zdálo chytat v hloubce.

Těsně před odjezdem naši sousedi (německý manželský pár) přivezli za 4 hodiny dvě plné bedny nádherných štikozubců, prý z hloubky 40-60 m u pobřeží protějšího ostrova zhruba od přístavu trajektu směrem k severu.

Náš největší úspěch: treska tmavá 107cm 13,5 Kg váhy na třapec v 70 m, vlevo za koncem našeho fjordu v kolmém fjordu, asi 30 m od ostrůvku u břehu. Byla o 2 cm větší, než největší loňská, snad to tak bude i za rok.

S pozdravem

treska obecná: do 100cm, ojedinělé úlovky
mník: do 70cm, 5ks
treska jednoskvrnná: 60cm, 1ks

Chytili jsme nám neznámé ryby, tvar těla mezi makrelou a tuňákem, ale větší hlava a ostré šupiny, nepodařilo se nám zjistit její název, na prutu se chovala divoce, jako makrela, ugrilovaná chutnala dobře :-) (pozn. redakce: jednalo se o pelamidu obecnou neboli tuňáčka bonito, latinsky Sarda Sarda)
Ivana H.

Imarsund 20.4.-1.5. 2019

Chytali jsme převážně na přívlač.
celkem jsme ulovili:
15 ks tresek obecných do 95cm.
5 ks Mníka mořského do 100cm.
Tresek tmavých nepočítaně, největší měla 98cm.
Pár náhodných okouníků.
Martin J.
Keler z Imarsundu
Treska obecná cca 90 cm
Treska obecná
Tady berou!

Tustna-Haugatun 21.-28.7. 2018

Spokojenost. Dobré ubytování, loď super. Horší věc je malá filetárna.
Rybolov dobrý, lovili jsme tresky obecné, polaky, mníky.
A přišla i ryba snů, mořský ďas délky 101 cm.
Radek M.
ďas mořský délky 101 cm
Mník mořský
Mníkovec
talisman na lodi
ďas mořský délky 101 cm

kvetnova treska obecna 111 cm ulovena na privlacTustna - Imarsund
18-26 května 2018

V Imarsund jsme zachytali kelery, mníky, tresky obecné, polaky i tresky jednoskvrnné. Keleři většinou do 50 cm, mníci do metru, polaci, jednoskvrnky a obecňačky většinou do 80 cm.

Největší treska obecná byla ulovena při opravdu posledním náhozu před odjezdem - délka 111 cm, 14 kg v pátek 25.5 v 16 hod. na červenou gumu 12 cm, u trojnožky označující plavební dráhu tamního trajektu. Treska 111 cm je na zdejší poměry skutečně velmi dobrá trofej, chycena na malou červenou gumu a jemné náčiní, zdolávána 20 min.

Úlovkem výpravy byl mořský ďas délky 101 cm, 14 kg, ulovený 20.5. u pobřeží na hloubce 17 m, na pilkr 100 g s papričkami. Musel to být zásah pilkru přímo do tlamy, nebo nejbližšího okolí.

Jaroslav K.

stikozubec uloveny u ostrova Tustna
netradicni ulovek
treska polak
treska polak z melcin u ostrova Tustna
Treska tmava
Treska obecna z chaluh
Treska obecna
Imarsund - pohled shora
zapad slunce nad Imarsundem 23.5. ve 22.30 hodin
Zapad slunce u mostu pres Imarsundet

cervencova koupel v RoksvagenRoksvagen
20.-27.7.

Opět, stejně jako před pěti lety nám přálo počasí, i když při příjezdu pršelo, foukal vítr a byla nízká oblačnost, ale z předpovědi jsem věděli, že se to změní.
A taky že jo, od neděle bylo pěkně a každý další den se oteplovalo, Prakticky celý týden bylo slunečno s teplotami okolo 20 – 22 st. C. Jen bych chtěl varovat před mlhou, přichází velmi rychle a je opravdu velmi hustá, jednou zastihla kolegy při večerním rybolovu a jednou nás pustila na moře až před obědem, nevím zda to souvisí s vyrovnáváním teploty moře a vzduchu, naposledy jsem něco podobného viděl na Soroye.
pyskounMoře bylo plné makrel, od 20 do 45 cm. Bohužel okolo nich nekroužili žádní dravci, jen náhodně jsme chytili polaky, největší 75 cm, tresky obecné se chytali na malé hloubce okolo 10 – 15 m, ale největší měla okolo 50 cm. Od domácího jsme si půjčili koš na kraby, těch je tam opravdu neurekom, no a chytání z mola, platýzci jako dlaň, brali při přílivu.
Největší radost jsme měli z úlovku štikozubce, brali na hlavním fjordu který vede od Aure směrem na moře, na prostředku v hloubce 40 – 50 m, to znamená že ve sloupci, protože celková hloubka je tady okolo 150 m. Nástraha – pilker + papričky, chytli se jak na pilker tak na papričkyčervené barvy. Jezdili jsme na ně večer od 22.00., přes den jsem to bohužel nezkusili, tak nevím, zda tam jsou stále. Přišli jsme na to až předposlední den tak se chytili jen celkem 4 ks od 50 – 80 cm.
Posílám pár fotek, jinak doporučuji tuto lokalitu pro rybáře s dětmi, nejezdí se daleko na moře, možnost chytání z mola, možnost popojít okolo břehu na výlet apod.

Richard R.

stikozubec uloveny v cervenciAure – Roksvagen
27.6.–3.7.

V Roksvagenu jsme ulovili krásné tresky obecné, tresky polak, makrely a také mníky. Za zmínku určitě stojí úlovek mníka dlouhého 107 cm a jednoho pyskouna.

Václav K.

Aure – Roksvagen
11. – 19. 5.

Jezdíme do Roksvagen už více než 5 let. Ani letos nás tato lokalita nezklamala a celkem jsem ulovili:
445 ks treska tmavá-keler
6 ks treska obecná
1 ks polak
6 ks platýz

Martin S.

Roksvagen 14.-21.7.
Úlovky byly velmi pestré.
Lovili jsme makrely, sledě, mniky, štikozubce, tresky obecné tmavé i jednoskvrnné, mníkovce-brosmy, štítovce a žraloky ostrouny.
Největšímy úlovky byly tresky obecné 106, 107 a 107 cm.

Václav K.

velikonocni treskaAure 7.-14.4.
Dobrý den!

V Aure bylo vše na výbornou, místo Rokswagen bylo super, i jsme nejvíce zachytali. Kromě tresek i velkého mořského ďasa.
S majiteli byla domluva výborná.
Příští rok by jsme se chtěli vrátit na to samé místo.

Děkujeme
Luboš F.

Aure a Tustna 1.4.
Sníh, spousty sněhu a pořád má padat!
To není apríl, to je reálné počasí nejen u nás, ale na celém západním pobřeží Norska od Bergenu po Trondheim!
Zatímco v prosinci a lednu u nás žádná pořádná zima nebyla, teď, když už se všichni těšíme na jaro a když dorazili první rybáři z Čech, je zima jako řemen.
Rozhodně to chce zimní gumy, rukavice a teplou čepici!

Z Aure zdraví
Odny

Aure-Roksvagen 16.-23.4.
Doporučil bych zdůraznit opatrnost při vjezdu do Foldenfjordu, kde je v závislosti na přílivu a odlivu chvílemi velmi silný proud.
Naše úlovky:
cca 30 tresek obecných, největší 105 cm
treska tmavá cca 40 ks s mírou, největší 85cm
2x mníkovec bělolemý, 1x mník mořský 85 cm
1x halibut 90cm
Podle vyjádření domácích jsme chytli v této lokalitě prvního letošního halibuta, délka 90 cm, nevážen*
U majáku uloven mník mořský - leng na tvistr (!) v hloubce 20 m při pokusu o lov polaků, kteří vůbec nebrali nebo ještě nebyli v lokalitě.

Jindřich Č.

*Ano, halibut, který byl dříve vzácným úlovkem se na udici sportovních rybářů objevuje v Norsku stále častěji. Halibutů, jak se zdá, přibývá všude.
Zákaz komerčního lovu krillu (drobných korýšů) do sití, v jejichž hejnech malí halibuti žijí, tak přinesl nečekaný vzestup četnosti halibutů. Navíc mizející tresky pravděpodobně uvolnily potravní niku, kterou zřejmě do jisté míry obsazuji halibuti.
Bylo by skvělé, kdyby se jednou halibuti stali v Norsku běžným
úlovkem. Ale obávám se, že vzestup populace halibutů nenechají bez
povšimnutí norští (ale také španělští, polští, ruští...) profesionální rybáři a časem s halibuty zatočí (tak jako to dělají dnes s treskami...)
Zdeněk

Aure 17.6.
Tresky žerou jako vztelký. Dnes jsme měli mořského ďasa 80 cm.
Z Roksvagen
Pavel Štern

Aure 23.-30.5.
Bylo to tak napůl. První den super. Tresky okolo metru a ryb jak hnoje.
Druhý den jsme po vichřici a bouřce nenachytali skoro ani na večeři!
Pak se to zase zlepšilo. Když jsme najeli mezi hejna krevet a krilu, tak bylo ryb všude mraky, ale byly přežraný a jen každá třetí byla zaseklá za hubu.
Ale jinak dobrý.
Z Roksvagen
Vlasta K.

30.4.-6.5.
Nejkrásnější počasí, jaké si člověk může v Norsku přát - tak takhle nějak vypadal první květnový týden ve středním Norsku. Teploty se v Aure vyšplhaly až na 22 stupňů Celsia a prudké oteplení mělo příznivý vliv i na žravost ryb.
Trofejní tresky z Aure počátkem května hlášeny nejsou, ale ryb délky 60-90 cm se loví nepočítaně.

Duben
Je před Velikonocemi a konečně roztál sníh před naší chatou v Aure. Včera bylo dokonce 15 stupňů a my jsme letos poprvé rybařili jen v košili!
Oteplení přineslo i zvýšenou aktivitu ryb a lovíme slušné množství tresek délky okolo 80 cm...

Treska obecna v zaverecne fazi zdolavani
Březen
...
Již potřetí jsme trávili naši rybářskou dovolenou v Aure - Roksvagenu.
Pro letošek jsme posunuli termín poněkud dříve a to od 22.3. 06 do 1.4.
K hostitelům a ubytování včetně lodí s motory, které jsou vybaveny
echoloty nemáme vůbec žádné výhrady, ba naopak jen samá chvála.
Jedna loď je vybavena dokonce motorem s elektrickým startérem. Co však nás velice zaskočilo, bylo počasí. Odjížděli jsme z ČR již za solidního počasí, avšak po vyjetí z trajektu v Oslo teplota začala prudce klesat a náš noční přesun do Roksvagenu jsme absolvovali při teplotách -17 st. C., místy i -22 st. C. Den před naším příjezdem napadl na horách v okolí Aure čerstvý sníh (cca 40 cm) takže poslední úsek cesty, zhruba 140 km jsme museli zvládnout se sněhovými řetězy. Po příjezdu do Roksvagenu jsme společně oznamovali domů, že jsme v pořádku na místě, ale že teplota je -9 st. C. Naproti tomu jsme dostali informaci, že v Čechách konečně začíná jaro, což se následně projevilo i v televizi, když jsme sledovali záběry z Drážďan - povodně.
Po nezbytném přivítání a ubytování v chalupě, která mimo jiné je vybavena i klimatizací, jsme bez meškání vyrazili vstříc dobrodružství, které nám přináší náš koníček a to je sportovní rybolov. V paměti ukryté vzpomínky na rok 2005 jsme museli začít přehodnocovat. Všude ležela sněhová pokrývka, teploty přes den šplhaly k nule stupňů a teplota mořské vody se pohybovala v rozmezí 1 - 4 st. C. Tyto podmínky se také podepsaly na zájmu ryb o naše nástrahy. Při vedení nástrah žádné prudké pohyby, pouze jemné pocukávání nade dnem a velice pomalé navíjení při přívlači. To byl recept alespoň na částečný úspěch. Při konečném hodnocení jsme v 6 rybářích nachytali za 10 dní pobytu zhruba 220 kusů ryb, převážně tresky obecné (40 - 70 cm), tresky tmavé (okolo 50 cm), pár mníků mořských (50 - 70 cm). Za zmínku stojí úlovky tresky obecné 93 cm/8,8 kg (chyceno na pilkr), polaka 96 cm/8,3 kg (přívlač) a lososa mořského 86 cm/6,3 kg (přívlač). Při našem odjezdu (01.04.) jsme zapisovali náš pobyt do knihy návštěv a zjistili jsme vlastně, že odjíždíme na den přesně, kdy jsme v roce 2005 přijeli. Jenomže v noci opět napadl sníh a keř před chalupou, kterému v roce 2005 již pukaly pupeny, byl zasněžen a bez jakéhokoliv náznaku blížícího se jara. Opravdu letošní vláda zimy se v plné míře projevila asi všude v Evropě.
Snad příští rok znovu za rybami na Sever.
Petr Kadlec

Konec března byl sice chladný, ale počasí bylo relativně stálé a nefoukal silný vítr. Ačkoli už by podle kalendáře mělo být jaro, tady stále leží sníh a zima nám letos ještě pár dní vydrží...
Profesionální rybáři loví touto dobou v okolí Aure především velké arktické tresky, které se připlouvají na pobřeží třít. Tyhle ryby mají jiné starosti, než se honit za nástrahami sportovních rybářů, ale občas se nějaká velká treska uloví.
Rybáři z Mladé Boleslavi dnes ulovili mimo jiné hezkou tresku délky 92 cm (7 kg) a dokonce jednoho asi čtyřkilového lososa, který zde rozhodně není každodenním úlovkem.
Večer přijdou Vaši/naši rybáři na návštěvu, tak jsem upekla jablkový koláč. Nějak toho lososa musíme oslavit...
Zdraví
Odny a Kjell z Roksvagen

Aure – Roksvagen, červenec
Zdravím ze slunného severu!
Chlazení motoru se nám už podařilo opravit a lodě jsou v plném nasazení. Na rozdíl od České republiky máme my v Norsku nádherné léto. Pět Čechů, kteří právě bydlí v naší chatě, chytá snad 24 hodin denně a dokonce se i koupali. Bez legrace - opravdu vlezli do fjordu před chatou a plavali v něm! Voda je teplá jako kafe - u nás v zátoce má skoro 15 stupňů...
Zdraví
Odny a Kjell

Aure – Roksvagen 11.-18.6.krab z kraje MoreStitnik cerveny - Roksvagen
Vrátili jsme se z rybárské dovolené v Roksvagenu v týdnu 11.6. - 18.6. a tak Vám zasílám strucnou zprávicku z našeho pobytu. Co se týká ubytování, tak to je bezchybné, lode velké, stabilní, silné motory. Ryb spousta, vetšinou menších, za velkými bylo treba jezdit na more (mezi ostrovy Smola a Hitra, cca 10-15 km). Nejvetší úlovky treska obecná 95 cm a treska tmavá 94 cm. Majitel na požádání zapujcí klece na kraby, tech bylo uloveno cca 20 kusu, pro nás velikých rozmeru.
Podarilo se nam ulovit i jeden exemplar štítníka červeného (viz obrázek).

Aure – Roksvagen 2.-12.4.
Predne Vám chci podekovat za opet bezchybnou prípravu a zajistení naseho
pobytu. Vse klaplo tak, jak bylo domluveno. Nemeli jsme sebemensí problémy.
Prímo v Roksvagenu: rodina hostitelu nevtíravá a srdecná. Kjell i Odny jsou
skvelí lidé.
Lode nemají chybu, jsou naprosto totozné a pro lov na mori prímo vynikající.
Obe typ Oien, vybaveny motorem 30 HP a echolotem.
Místo prímo vynikající i pri neprízni pocasí, nebot fjord za mostem je
dostatecne chránen pred prudkým vetrem.
Z rybárského pohledu (protoze muzeme srovnávat s lonskou sezonou) mohu
konstatovat, ze jsme nachytali podstatne více tresek obecných, ale naopak
chybejí keleri, kterých jsme chytli vsehovsudy pouze 10 kusu. Nejvetsí mel
71 cm. Prícítáme to dosti velkému tlaku prumyslovému lovu ryb. Videli jsme
dvakrát velké lode s vlecnými sítemi.
Nase nejvetsí: Mník lumb - 91 cm/6,9 kg, treska obecná - 85 cm/5,9 kg,
treska obecná - 82 cm/5,6 kg, mník morský leng - 85 cm/3,1 kg. Tyto ryby
nachytány u majáku.
Rarity: pri pilkrování uloveny morská kocka a morský das - mensích
velikostí. Do kose u mola chyceni dva krabi.
S radostí Vám také mohu oznámit, ze bychom rádi zopakovali svuj pobyt i v
roce 2006 a opet jako první výprava.
S pozdravem
Petr Kadlec

Prudké změny počasí, které v druhé polovině května přinesly do Čech i sníh, se negativně podepsaly i na rybaření v Norsku. Síla větru a přívaly deště (v některých případech i sněhu) zcela znemožňovaly rybolov z lodí ve velkých fjordech. Část zákazníků se s rozmary počasí vyrovnala změnou taktiky lovu a dala přednost přívlači z pobřeží na závětrných stranách fjordů, kdy se mezi úlovky nejčastěji objevili polaci délky 50-70 cm a tresky obecné do 60 cm. Nicméně byl takový rybolov vždy otázkou vytrvalosti a koneckonců i kvality teplého a nepromokavého oblečení.

Květen 2004
Jaro roku 2004 přineslo "znalcům rybaření v Norsku" celou řadu překvapení. Až do druhého květnového týdne se nedařilo lovit velké ryby v nejsevernějších částech země (od Lofot dále na sever), zatímco střední část Norska nezřídka navštívila hejna trofeních tresek. Několik hezkých tresek o hmotnosti přes 10 kg bylo uloveno i v oblasti Aure a Halsa. Připojená fotografie je z domku Halsa - Otnes.