Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeMaledivy - souhrn sezón 2011-2012

Maledivy - Maledivy - Reportáže

Maledivy - souhrn sezón 2011-2012 4.3.2020

Maledivy
6.-14.12.2012

pelamida - wahoo ulovena na trollingJa som intenzivne jigoval, vysledky absolutne vinikajuce.
Plachetnik v mojej nepritomnosti len odmotal vsetok vlasec a utiekol.
Poper sme pouzivali malo.
Troling na jednotku, velke ulovky, predovsetkym pelamida - wahoo. Nejake tuniaky, mnoho zralokov na botomfishing.

Navsteva u kpt. Ibrahima, pohostenie u nich doma - super.

Uraz: trojhak v klbe prsta, vybratie u lekara, kolega vylieceny bez nasledkov.

Spokojnost so zajazdom, poslite ponuku na 2013 pre nas na Maldivy.

Prajem pekne sviatky
Peter P.

zapad slunce nad Indickym oceanem

Maledivy
29.11.-6.12.2012

zdolavani plachetnika uloveneho na wobblerLet s Emirates byl v pohodě - 30kg zavazadlo ,to je opravdu výhoda,dokonce ani nic nechtěli za Petrův sedmikilový tubus. Po přistání v Male, jako vždycky, hodinu po výstupu z letadla už máme nahozeno.´
Druhý den, jako vždycky,kotvíme u Ibrahimova ostrova,kde tankujeme vodu. Ibrahim si pochvaluje, že Češi nikdy moc vody nespotřebují, největší mývalové jsou prý ze Singapuru, těm pak voda vystačí na dva dny.
Severní jednosměrná cesta, kterou jsme absolvovali, měla výhodu v tom, že jsme stále jeli do nových míst,která jsme neznali z minulých výprav a nic se neopakovalo. Zase na druhou stranu jsme museli víc trolovat, abychom to stihli včas do cílového letiště, odkud jsme letěli zpět do Male. Míst na popování je na severu trochu méně - okolo ostrovů nejsou tak rozsáhlé korálové mělčiny s těmi správnými zlomy, ostrovy jsou taky více obydlené a potkávali jsme více domorodých rybářských lodí. Co se týče četnosti úlovků, tak to bylo zhruba stejné, jako v minulých letech.

Zde je náš " úlovkový lístek" :

29.11.
Popping : Petr (P) - 1x GT (6-7 kg)
Franta (F) - pouze 1x sledovačka
Saša jun. (Sj) - 1x red snapper (5kg)
Saša sen. (Ss)- 1x bluefin (5kg)

Večer va maso : P - 1x žralok bělocípý (150cm)
F - 1x žralok bělocípý (120cm)
Sj - 1x red snapper (8kg)
Pro večerním chytání jsme nainstalovali do vody za záď lodi vyfiletovanou kostru z wahoo a během hodiny přilákala tak patnáct žraloků,kteří pak byli krásně vidět, osvětleni těmi nově nainstalovanými halogeny pod lodí.

Jigging : Ss - 1x kanic (3kg)

30.11.
Celý den byl velký vítr a vlny - pouze trolling
P - 1x wahoo (125cm)
Sj - hned zrána zasekl poněkud většího mečouna,který po nekolikaminutovém přetahování vytáhl z cívky multiplikátoru všechnu šňůru (450m) a pak se utrhl
Ss - 1x wahoo (145 cm)
1x dorado (90 cm )
1x tuňák dogtooth (5kg)

kranas obrovsky - GT1.12.
Ráno nás Ibrahim zavezl na jediné dobré místo na jiggování, kde jsme s Petrem během půlhodiny
přišli o všechny naše růžové Williamsony (Petr 2x, já 3x). Nic jsme sice nevytáhli, ale souboje to byly úžasné.

Trolling : Sj - 1x wahoo (121cm)
Ss - 1x wahoo (1m)

Popping : P - 5x GT (max 80cm)
F - 1x GT
Sj - 4x GT (max 93 cm)
Ss - 6x GT (max 95 cm)
1x red snapper (58 cm)
1x wahoo (125cm)

2.12.
chnapal - snapper uloveny na stickbaitTrolling : P -1x wahoo (120cm)
Ss - 1x wahoo (120cm)

Popping : P - 3x GT
Sj - 2x GT všechny do 8 kg
Ss - 2x GT

3.12.
Ss - 2x GT (94 cm)

Trolling : odpoledne jsme s Petrem měli současně záběr plachetníka,naštěstí se nám je podařilo oba vytáhnout
bez motanic.Mně zabral na prut s multiplikátorem na elektriku a tak sem zkusil připojit akumulátor ...
Je to asi maledivská premiéra plachetníka na elektriku... ( Umím si živě představit, jak kroutíte
hlavou)
P - 1x plachetník (240 cm)
2x wahoo (100 cm)
1x dog tooth (105 cm) - vše na ohavnou fialovou Rapalu
Ss - 1x plachetník (250cm)
F - 1x wahoo (100cm)

plachetnik 250 cm

4.12.
Trolling : Sj - 1x plachetník (235cm)
Ss - 1x wahoo

pobrezi jednoho z ostrovu

kranas modroploutvy - bluefin
5.12.
Trolling : P -1x barakuda (80cm)
F - 1x wahoo
2x barakuda
Ss -1x kanic (50cm)
1x jehlice (80cm)

2x red snapper (50-60cm)
Ss - 1x GT (98 cm)
1x red snapper ( 70cm)

6.12.
Od rána byl silný vítr a občas pršelo - dalo se jenom trolovat,ale bez záběru.
Pouze po obědě jsme několikrát nahodili popa. Výsledkem byla opravdu pěkná barakuda (asi jako ta gabonská cca 140 cm), která se mi vyhákla u lodi.
Odpoledne jsme odletěli do Male a večer z Male zpět do Prahy.

Ještě pro zajímavost - s jakými návnadami jsme popovali :
P - 80% Strike Pro - dorado
F - 100% Strike Pro - sardinka
Sj - 50% Strike Pro - sardinka
50% Strike Pro - wahoo
Ss - 90% modrý Orion
Ty poppy Strike Pro mají na Vinohradech v Řipské u Lose-Cormorána, ty Oriony se dají koupit jen přes internet.

zdolany plachetnik u lode

Daiwa - navijáky pro lov v teplých mořích
Výběr vhodného vybavení pro lov extrémně bojovných ryb v tropických mořích není právě snadnou a levnou záležitostí. Nekompromisně nejlepším navijákem pro popping je Daiwa Saltiga Dogfight 7000.

Levnějším, ale stále velmi kvalitním modelem navijáku ze stáje Daiwa je Catalina 6500H.

kranas modroploutvy - bluefin
Leden-Únor 2012
Ve výpravách, které jsme realizovali na přelomu ledna a února byla celá řada rybářů, kteří se na Maledivy vrátili po té, co si rybaření ve zdejších vodách vyzkoušeli v letech 2010 a 2011. Většina z nich přijela s předsevzetím věnovat se především poppingu a potvrdila tím všeobecně panující názor, že povrchová přívlač – popping je když ne nejkrásnější, tak určitě nejadrenalinovější disciplínou sportovního rybolovu. Nabyté zkušeností, větší úsilí a v neposlední řadě i nákup kvalitnějších prutů a navijáků, to vše se projevilo na vyšším počtu kranasů a chňapalů ulovených na popping.

kranas obrovsky - GTNejčastěji lovenou rybou byli kranasi obrovští (GT). Největší, které se podařilo zdolat, vážili 25 a 26 kg (126 cm). Dále bylo na popping uloveno několik chňapalů (3-7 kg) a množství kranasů modroploutvých (bluefin) v kategorii 2-6 kg.

tunak zlutoploutvyPříjemným překvapením byli tuňáci žlutoploutví 10-25 kg, na jejichž hejna jsme dvakrát narazili při přesunech po vnějším okraji atolu.
Při trollingu se kromě četných pelamid-wahoo (vše mezi 80-120 cm) lovili i barakudy, mezi kterými se objevila jedna opravdu velká - 133 cm. Třešničkou na dortu byli samozřejmě plachetníci. Žádného trofejního se nepodařilo ulovit, jednalo se vesměs o ryby ve velikostní třídě 230-258 cm.

plachetnik - sailfishmurenaDvakrát jsme měli na udici i mečouna – zatímco první ryba měla odhadem mezi 50-80 kg a vypnula se, druhý mečoun mohl mít okolo 300 kg. Zabral sice na dostatečně kvalitní naviják s velkou zásobou vlasce, ale únik ryby byl velmi rychlý a než stihl kapitán otočit loď, podařilo se mečounovi 400 m vlasce vymotat a přetrhnout...

Při nočním rybaření se kromě celé řady chňapalů a kranasů o hmotnosti až 25 kg ulovilo i několik druhů murén, žraloci rezaví (chůvička) a jeden zvláště velký rejnok-trnucha délky 250 cm.

Pozor na nekvalitní kopie a snahy některých chytráků si přivydělat
V roce 2012 se objevilo několik rybářů, kteří parazitují na naší práci a začali nabízet „rybaření na Maledivách jako to dělá ck PEPA“. Nedokáží nabídnout srovnatelné služby za stejné nebo dokonce nižší ceny, k tomu jim chybí dostatečná znalost prostředí a zkušenosti. Dovedou však dobře zneužívat důvěry nedostatečně informovaných kolegů rybářů.
Vždy, když nalezneme a rybářské veřejnosti představíme nějaký nový revír, objeví se chytráci, kteří se snaží naši práci kopírovat, případě si tak trochu přivydělávají „bokem“. Samozřejmě nejsme rádi, když se jiní přiživují na naší práci a několikaletých pracně nabytých zkušenostech a ještě méně jsme rádi, když svým amatérismem kazí dobrou pověst příslušné destinace. Je nám jasné, že se vždy najdou plagiátoři, kteří budou nabízet služby „jako to dělá cestovní kancelář PEPA“, ale vždy to bude jen „jako“ a k originálu bude cosi chybět – kvalita, profesionální přístup a zkušenost.
Níže uvádím několik zásadních faktorů, které ovlivňují kvalitu i cenu rybaření na Maledivách:
kranas obrovsky-GT uloveny na jerk1. Na jedné rybářské lodi nemůže rybařit více než 4-6 rybářů.
2. Rybářská loď musí být plně obchozí a musí skýtat dostatek prostoru pro nahazování vláčkařů.
3. Rybářská loď musí být lehká a pohyblivá, aby mohla snadno měnit směr při zdolávání větších ryb nebo při najíždění k hejnům.
4. Posádka rybářské lodi musí být zkušená, znát pohyby hejn s ohledem na mořské proudění i směr větru a to vše musí být schopná použít při najíždění s lodí k útesům, hranám apod. Na Maledivách jsou jen čtyři obytné lodě, které mají takto zkušenou a vycvičenou posádku ...
5. Majitel lodě musí mít licenci k provozování sportovního rybolovu a příslušné pojištění.
6. Kvalitní rybaření může jen těžko probíhat v areálu atolů South Male nebo North Male – za rybami je obvykle nutné plout na vzdálenější atoly (dle mořského proudění).

Maledivy 3.-10. ledna 2012

murena z vecerniho rybarenikranas obrovsky - GTNa Maledivy jsme tentokrát jeli jen čtyři – já a Michal rybáři a Michalova manželka s kamarádkou se jely rekreovat, plavat, šnorchlovat, opalovat...
Ačkoli jsme se původně nechtěli nijak soustředit na popping, byla to nakonec ta nejúspěšnější metoda lovu. Na jigy jsme měli jen pár záběrů a na trolling nám začaly ryby brát až ke konci pobytu.
Kdyby bylo hezčí počasí (od pátku do neděle bylo fakt hnusně – déšť, vítr...), úlovků by bylo ještě více.

kanic diamantovyZasílám přehled úlovků:

3.1.
4x kranas obrovský – GT
5 dalších ryb na prutě, ale utekly

4.1.
3x nám zabral plachetník, ale vždy jen ochutnal nástrahu a ani jednou se ho nepodařilo pořádně zaseknout a jeden plachetník nám vymotal z navijáku šňůru a pak se utrhl.
Na jig jsme chytli bonito, 2x chňapala (red snapper) do 5 kg a barakudu

5.1.
6x kranas obrovský – GT (max. 15 kg)
2x kranas modroploutvý – bluefin
1x chňapal – snapper

6.1.
21x kranas obrovský – GT (max. 15 kg)
4x kranas modroploutvý – bluefin
Večer pak na maso 2x chňapal – snapper, 2x kanic a malý žralok
kanic uloveny na polozenou
7.1.
3x kranas obrovský – GT (max. 12 kg)
2x kranas modroploutvý – bluefin

8.1.
na jig 1x kranas obrovský – GT
večer na maso 1x chňapal, 2x malý žralok a 2x muréna

9.1.
4x kranas obrovský – GT (max. 12 kg)
1x chňapal – snapper

10.1.
To už jsme se vraceli zpět do Male a většinu dne jsme jen trolovali.
3x pelamida dlouhoústá – wahoo (všechny cca 105-110 cm)

kranasi: obrovsky-GT a modroploutvy-bluefinNechytli jsme žádnou vysloveně trofejní rybu, největší kranasi měli 15 kg. Osvedčil se mi při poppingu dvoudílný vláčecí prut od firmy Esox (prodává v Bratislavě Gábor a v Praze prodejna Los). Spolehlivě fungovala Stella 10.000 SW i Daiva Saltiga a z navijáků na trolling Shimano Tiagra. O pár velkých ryb jsme při trollingu přišli, trochu zlobil naviják Shimano TLD.

Byla to hezká rybařina a příjemná dovolená.
Radek

kranas modroploutvy - bluefin30. listopadu - 6. prosince 2011
Výprava na Maledivy na naši oblíbenou loď STANDARD prebehla bez akýchkoľvek problémov v mimoriadne príjemnej atmosfére klientov a posádky. Po celú dobu sa na palube ozýval smiech.
Počasie bolo mimoriadne horúce, skoro bezvetrie, iba jedna malá tropická prehánka. Oceán vyzeral ako teplá polievka bez vĺn, čo sa odrazilo na počte úlovkov GT. Podľa môjho názoru neútočili kranasy tak často, lebo na hladine bez vĺn rýchlejšie zistili, že ide o umelú nástrahu. Za 2-3 hodiny popingu sa chytili niekedy iba 1-2 ryby, ale stalo sa, že sme prišli k malému podvodnému koralovému útesu a za 30 minút sa chytilo 5 GT. Najväčšie úlovky boli 2x 16kg a 1x 17kg, ostatné ryby boli v podstate do 10kg.
plachetnikZa mimoriadne úlovky sa dajú označiť 2 žraloky - chúvy (2,1m a 2,4m cca 80kg).
Ako čerešničku na torte beriem úlovok plachetníka (2,4m) a radosť nás všetkých z pekného výletu. Jeden večer sa mimoriadne darilo chytať žralokov a murény. Za večer sa chytilo 5 žralokov od 1 do 1,5m a 4 murény. Chytili sa ešte tieto druhy rýb: chnapal-snapper (max. 7kg), kranas bluefin, pelamida-wahoo, barakuda a pár druhou koralových rýb.

Peter H.

barakuda11. dubna 2011
... konečně po čtyřech měsících odlétám z Male zpátky do Evropy. Od prosince do dubna jsem působil jako rybářský průvodce na lodi EXCLUSIVE a musím říci, že už se těším domů. Nechápu, jak můžou některý námořníci prožít na lodi i několik let. Mně rozhodně pobyt na pevné zemi chybí. Byly to krásné 4 měsíce, ale nic se nemá přehánět.

Asi nejlepší rybaření bylo v lednu a únoru.
V prosinci jsme měli trochu smůlu a celou řadu dní jsme chytali relativně malé ryby, ačkoli z jiných částí Malediv přicházely tou dobou zprávy o skvělých úlovcích velkých ryb.
Březen byl dobrý, ale v závěru měsíce už hodně foukalo, což komplikovalo rybaření.
Myslím, že od dubna do října sem opravdu nemá smysl jezdit na ryby - i v minulém roce byly s termíny v dubnu a říjnu potíže.

kranas obrovsky - GTProšlo mi letos rukama na Maledivách více než 100 rybářů od těch nejlepších až po úplné začátečníky. S potěšením musím uznat, že i začátečníci a rybáři, kteří nebyli moc šikovní a zkušení, si dokázali rybaření a pobyt na Maledivách skvěle užít. A naopak - pár vynikajících rybářů si zbytečně kazilo pobyt tím, že prahli po velkém životním úlovku, namísto toho, aby se radovali i z "malých" 5-15 kilových ryb. Ale tak je to asi vždy a všude na rybách - nejvíc nezáleží na počasí nebo rybách, ale na rybářích a jaká se u vody sejde parta.

Už se těším na letní lov štik v Gafsele.

Zdraví
Alban

pelamida - wahoo 145 cm21.-27. února 2011

21. února, pondělí
V devět ráno jsme přistáli v Male a před dvanáctou již vyplouváme jižním směrem. Za sebou necháváme letiště a paneláky jediného a zároveň hlavního maledivského města, před námi se modrá klidná hladina indického oceánu. Po obědě a krátkém seznámení s lodí a personálem si připravujeme udice. Na palubě mateřské lodi je nás celkem 11 rybářů a rybářek a dvě „záchranářky“.
Pět rybářů je ze Švýcarska a nás šest je z Čech a ze Slezska. Jsme samozřejmě připraveni předvést reprezentantům země helvétského kříže, že jsme národ rybářů, ale jak se ukáže už po prvních hodinách rybaření, ne každý Švýcar je lyžař nebo bankéř a tihle naši Švýcaři, ti to rozhodně s rybami umí. Už když vybalujeme pruty, navijáky a navazujeme udice, překvapuje mne, jak rychle a přesně tahle parta pracuje. Než si náš česko-slezský team sestavil pruty, mají „Švýcka“ vše vzorně navázáno a připraveno. „Jste kluci šikovní, není divu, že děláte tak přesné hodinky“, neubráním se pochvale.
Krátce po třetí hodině odpolední vyplouváme. Naše šestice si na loď přináší každý po dvou prutech – jeden na trolling a jeden na popping. Švýcka si kromě toho ještě navazují i dva pruty na jigging. Každý z nich už s námi na Maledivách byl a je na nich vidět, že nenechávají nic náhodě.
Maledivy - koralovy ostrovTrolujeme podél východní hrany atolu, ale bez úspěchu. Oceán je klidný, ale nikde ani známka života – jako rybník za parného letního odpoledne. Teprve, když poppujeme, mi jednou na popp zaútočí velký kranas, ale tím to končí. K mateřské lodi se vracíme až za šera a bez ryby. Švýcka už sedí na baru a na lodní zádi personál filetuje dvaapůlmetrového plachetníka a dvoukilového tuňáka dogtooth. Zatímco my jsme marně trollovali a poppovali, oni se strefili do ryb hned po deseti minutách jigování a podle jejich slov „to bylo záběr za záběrem“. V průlivu, kterým se voda dere z oceánu do atolu, narazili na hejna kranasů a tuňáků, ale většina ryb jim po záběru spadla. Na palubě skončil jen jeden tuňák dogtooth, jedna jogfish a velkým překvapením byl plachetník délky 251 cm, který zabral také na jig! V každém případě se úvod Švýcarům povedl a plachetník byl vynikajícím vyvrcholením naší večeře. Tím však neřekli poslední slovo.

jigging22. února, úterý
Ranní a dopolední rybolov probíhal podle úsloví „když se daří, tak se daří“. Začínáme jiggingem, ale po hodině chytání máme na kontě jen tři utržené jigy. V průběhu trollingu jsme si po namáhavém jigování hezky odpočali, ale to bylo tak vše. Jednou jedinkrát se mi za chobotnicí taženou po hladině otočil plachetník, jinak nic. A stejné to bylo po snídani – ani záběr! Za to Švícka bodovala ráno třemi asi čtyřkilovými kranasy a tříkilovým tuňákem a po snídani přivezli jedno metrové wahoo a dvoukilového tuňáčka.
To jsme ještě nevěděli, jak nám to natřou večer. Nejprve jsme zkoušeli poppovat v průlivu a na okraji atolu, ale v průlivu se udělaly velké vlny a nakonec jsem zůstal házet na střeše sám. Milan zkoušel jigovat, ale bez úspěchu. Za to jsme si mohli vychutnat, jak jedna ze švýcarských lodí zdolávala asi 200 m od nás plachetníka. Mirek s Vlastou zkoušeli také popovat, ale stále se jim motala šňůra a tak nakonec popping vzdávají. Vyrážíme tedy z atolu ven na oceán a trolujeme jižním směrem. Ve chvíli, kdy se loď rozjede už nám vlny připadají malé. Po hodině trolování jsme stále bez záběru.
jiggingZa to, když míjíme druhou z rybářských lodí plujících pod švýcarskou vlajkou, předvádějí nám naši kolegové nejen skvělý jigging, ale také parádní zásek a následně zdolávání tuňáka (dogtooth) o hmotnosti 35 kg! Jejich intenzita jigování je však neuvěřitelná a když je zkoušíme napodobit, končíme po půl hodině zcela vyčerpáni. Na palubu mateřské lodi se vracíme s čistou nulou, zatímco Švýcka vykládají na palubu tuňáky dogtooth 35, 22 a 8 kg, jednoho tuňáka žlutoploutvého 8 kg, čtyři kanice 2-5 kg, dva pětikilové chňapaly a plachetníka délky 270 cm. Petri Heil, ti nám to teda nandali!

23. února, středa
Můj spolubydlící si z Evropy přivezl chřipku, děsně chrápe a tak jsem spal na horní palubě. Celou noc obloha plná hvězd a měsíc jasně svítil. Po páté ranní přišla přeháňka, která mne vzbudila. Za čtvrt hodiny však bylo po dešti a v šest vyplouváme na klidnou hladinu oceánu. Den zahajujeme pořádnou motanicí. Ještě než se nám daří zapletené udice rozmotat, přichází Mirkovi záběr a po chvilce přivádí k lodi asi metrové wahoo. Jen co jsem se však dotknul vlasce, abych si rybu přitáhl blíže ke gafu, wahoo padá. To už ale máme nastražené ostatní pruty a po pěti minutách začíná cosi dorážet na Jirkův prut. Ryba opakovaně útočí na jeho povrchovou nástrahu s našitým kouskem wahoo, ale teprve třetí zásek sedí. Mezi tím zasekává rybu i Vlasta na svoji chobotničku a v zápětí i Mirek. Zatímco Vlastův skákající plachetník po několika vteřinách padá, další dvě ryby drží dobře. Mirek brzy vytahuje wahoo délky 127 cm a po chvilce Jirka svého prvního plachetníka 248 cm. Po hromadné gratulaci nemáme ani čas se rozkoukat a přicházejí další záběry. Brzy boduje znovu Mirek pelamidou-wahoo délky 130 cm a po půl hodině ještě plachetníkem 258 cm. Konečně se nevracíme na loď „na štítě“.
Po snídani trolujeme dále k jihu po vnější hraně atolu a Dáša nám připisuje na účet dvě wahoo – 127 cm a 117 cm. Mirkův plachetník a Dášina wahoo byla ulovena na wobbler Rapala X-rap délky 18 cm barvy „plotice“.
Švýcka přivezla jedno wahoo 112 cm a na svobodu pustili 6 kranasů GT (3-11 kg).
jogfish nebo amberjackOdpoledne trolujeme jihozápadním směrem k západní části atolu, kde je celá řada thil ideálních pro popping. Cestou ulovila Dáša na wobbler X-rap jednoho dvoukilového tuňáčka bonito. Okolo thil popujeme tři na střeše – střídavě nahazuji Milanovi a Jirkovi. Po půl hodině poppingu jsme ulovili tři kranasy modroploutvé (3-5 kg) dva čtyřkilové kranasy GT.

kranas GT - 30 kg24. února, čtvrtek
Ráno trolujeme při východním pobřeží atolu. Záběry byly, ale ryby vyhrály 7:0! To, co se nám neutrhlo, to se vypnulo. To už nebyla jenom smůla, ale souběh několika chyb a nedbalosti. Kontrolovat uzly, lanka a návazce se prostě vyplatí...
Švýcarské posádky dovezly několik dvoukilových chňapalů a tuňáků okolo 5 kg.
Po snídani trolujeme k jihozápadnímu cípu atolu, občas zastavíme na popping u některého z korálových útesů. Během trollingu ani záběr a když jsme poppovali, tak bylo několik výjezdů, ale žádný pořádný záběr. Švýcka také bez ryby, pouze Dieter zasekl jednoho velkého kranase, který mu utrhl popp.
Po obědě a hezkém šnorchlování jsme projeli průlivem na oceán. Chvíli jsme trolovali k jižnímu cípu atolu a cestou zpět jsme se dvakrát zastavili na popping. Na první hod jen co dopadl popp na hladinu, vyletěla z vody do vzduchu půldruhametrová ryba a jen co jsem potáhl popa první metr, přišel útok velkého kranase. Nádherný souboj a po půl hodině jsem zcela vyčerpaný dotáhl k lodi třicetikilového kranase. Rybu jsme opatrně vytáhli do lodě, polévali jsme ji pečlivě vodou a po vyfotografování šel kranas zpět do vody. Švýcaři chytli pár malých kranasů a kaniců (1-2 kg).

25. února, pátek
Zase je úplně jasno a jen mírný vítr. Přes poledne stoupá teplota k téměř 35°C.
Těsně před šestou vyplouváme jižním směrem a trolujeme podél jihozápadního okraje atolu. V jednom místě narážíme na hejno wahoo, ke kterému se asi hodinu vracíme a během té hodiny jsme chytili 8 wahoo délky 90-130 cm (Mirek 3, Milan 3, Dáša 1 a já 1). Jedna švýcarská posádka přivezla osmikilového tuňáka dogtooth a kanice a druhá posádka ulovila a pustila tři dvacetikilové kranasy GT.
Po snídani trolujeme a popujeme směrem k vesnici. Měli jsme na prutu dva kranasy, ale do lodi jsme nedotáhli ani jednoho. Švýcka také nahlásila několik záběru, ale přivezli jen jedno wahoo 120 cm.
Je pátek a mezi 11.45 a 13.00 je velká modlitba. Personál šel do mešity a my ostatní jsme se prošli po ostrově, zaplavali jsme si a šnorchlovali.
Na vodu vyplouváme před třetí odpolední. Jedu s jednou ze švýcarských posádek jigovat. Jigujeme na hloubce mezi 150-50 metry při ústí průlivů do oceánu. Hrozná dřina. Člověk by neřekl, jak rychle je možné jigovat s 200-400 g těžkou nástrahou. Po třech hodinách intenzivního chytání jsme ulovili několik dvoukilových kranasů duhových (rainbow runnner), pár kilových kranasů, jednoho chňapala a kanice. Naše česko-slezská posádka zakončila den jednou utrženou udicí po útoku plachetníka.
Večer ulovila Dáša na maso z lodní zádi žraloka rezavého – chůvičku délky 160 cm.

mecoun - blue marlin 244 cm26. února, sobota
Vyplouváme od písčiny jižně od resortu v 5.45. Oceán je úplně klidný a hladina jako olej. Říkám si, jestli jsem si raději neměl přispat. Tři hodiny projíždíme po hranách korálového útesu i na větší hloubce dál od atolu, ale marně.
Švýcaři na jig zachytali velmi dobře – vytáhli jednoho žraloka černocípého (black-tip-reef shark) délky 180 cm, tříkilového tuňáka dogtooth, několik malých kaniců a pětikilového chňapala-snapper.
Po snídani trolujeme až na severní cíp atolu, kde ulovil Mirek jedno wahoo délky 110 cm. Zkoušíme i poppovat, ale nemáme na popp ani záběr. Švýcka zopakovali na jig úspěch při lovu žraloků a jednoho žraloka ztratili po půlhodinovém boji, když se ryba náhle rozjela směrem k oceánu a jela a jela tak dlouho, dokud nepraskla šňůra. Na loď přivezli také pětikilovou protáhlou rybu rezavohnědého zbarvení, o které já tvrdím, že to je amberjack a Švýcka, že je to jogfish. Vsadili jsme se o bednu piv.
Po obědě se vracíme zpět na sever a přejíždíme mezi atoly. Jedna ze švýcarských posádek celou cestu troluje, my ostatní začínáme chytat teprve po příjezdu k jižnímu okraji sousedního atolu. Na střídačku trolujeme a poppujeme. V pásu podél hrany korálového útesu jsou velká hejna malých rybek, které klidně odpočívají při hladině aniž by je něco lovilo. Teprve, když se v pět večer kloní slunce k obzoru, má Mirek na popp jeden záběr a já jsem chytil pětikilového kranase.
Plánujeme BBQ na ostrově a přijíždíme k lodi ještě za světla krátce po šesté. Na lodní zádi mateřské lodi leží mečoun modrý délky 244 cm o hmotnosti 48 kg. Švýcarská posádka, která trolovala i přes oceán, ho ulovila ve chvíli, kdy přijížděla k pobřeží atolu. Ryba se nestrefila správně do nástrahy a byla chycená za hřbet! Zdolávání trvalo přes hodinu, dvakrát se mečounovi podařilo odjet na hloubku okolo 300 metrů a když rybu vytáhli na palubu lodě, byla již mrtvá. Kromě mečouna utrolovali ještě jedno metrové wahoo.
Druhá švýcarská posádka ulovila na jigy jen několik malých kaniců a chňapalů.
Večerní posezení na ostrově bylo velmi příjemné a grilované langusty naprosto úžasné.

27. února, neděle
Ranní rybaření mezi 6.00 a 9.00 se věnujeme trollingu po jihovýchodním okraji atolu. Moře je úplně hladné a je vidět každý výskok malé rybky, každé zalovení (ale ta jsou bohužel velmi vzácná). Jednou jsme na hladině viděli plachetníka, který asi usnul plujíce těsně pod hladinou, zatímco mu nad ní vyčuhovala hřbetní a ocasní ploutev a pak jsme dvakrát sledovali skákající plachetníky. Žádný z plachetníků však o naše nástrahy neprojevil sebemenší zájem. Když po hodině plavby zůstáváme bez záběru, zpestřujeme si pohodlnou, ale únavnou jízdu poppingem. Na klidném moři se naše popování krásně rozléhá, ale není nám to nic platné. Měl jsem jeden velmi hezký útok kranase na nástrahu, ale ryba bohužel přehodila popp přes šňůru a zásek se nezdařil. Pak Milanovi jednou vyskočilo u nástrahy wahoo a to bylo vše. Při snídani zjišťujeme, že jedna ze švýcarských lodí, se věnovala ranní rybaření rovněž trollingu, ale kromě jednoho metrového wahoo zůstali bez úlovku. Posádka druhé švýcarské lodě se věnovala jiggingu a kromě dvou dramatických úniků velké ryby, které vyvrcholily jeden přetrženou šňůrou a druhý zlomeným háčkem, zdolali i několik kranasů a kaniců.
pelamida - wahoo 145 cmPo snídani vyjíždíme opět na oceán, jehož hladina je klidná jako olej. Více než hodinu jsme zcela bez záběru a teprve, když se vracíme zpět do atolu, narážíme na lovící hejno pelamid-wahoo. První (105 cm) vytahuje na wobbler (Rapala Magnum 30 cm) Vlasta a druhé (112 cm) také na wobbler (Rapala Magnum 23 cm) Mirek. Když balíme pruty a nástrahy asi 300 m od lodě, zůstává v držáku poslední prut s malým wobblerem délky 17 cm v barvách dorada. Loď se pohybuje velmi pomalu, ale přesto jsem si nemohl všimnout podivného ohýbání prutu. Popadl jsem prut do ruky a zasekl. Vlasec se začal okamžitě odvíjet z roztočeného multiplikátoru. Trochu jsem dotáhl brzdu, ale výpad nepolevoval na intenzitě. Ryba mi vytočila asi 50 m vlasce a stále směřovala ke dnu. Teprve po deseti minutách přetahování začínám získávat navrch. Přesto zdolávám rybu pomalu a opatrně, protože příliš nedůvěřuji malým háčkům na nástraze. Nakonec přeci jen přitahuji rybu k lodi a kapitán gafuje nádherně rostlé masivní wahoo délky 145 cm. Hmotnost 22 kg. Větší jsem ještě nikdy neulovil (ani neviděl).

jiggingO tři hodiny později již nakupujeme suvenýry v Male a po dalších pěti hodinách nástupujeme do letadla, které míří zpět do Evropy. Nejvyšší čas připravit se duševně na chladné předjaří a každodenní pracovní shon...

Zdeněk Edelmann

21.-27. února 2011
Hello Zdenek
It was a good time on board, the fishing was good and the ship and food excellent!