Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeListopad - jak jsme si prodloužili léto

Maledivy - Maledivy - Reportáže

Listopad - jak jsme si prodloužili léto 18.12.2010

nahazovani poppaVe středu 24. listopadu odlétáme odpoledne z Prahy, kde poletují první vločky letošní zimy. V Dubaji na letišti je příjemných 22°C a po ranním přistání na Maledivách se rychle převlékáme do trenýrek a nutíme svá bílá evropská těla zvyknout si na zdejších 28°C. Před letištěm na nás čeká kapitán naší lodě a za půl hodinu už nám mizí za obzorem silueta města Male a před námi je jen moře a malé ostrůvky s palmami a ojedinělými hotely.

Čtvrtek 25.11.
Maledivy - koralovy ostrovPočasí: v Čechách už konečně začalo mrznout a tady je teplota „jen“ 28°C. Pofukuje příjemný větřík, je polojasno - oblačno. Večer byla asi půlhodinová přeháňka. Odpolední a večerní rybaření bylo fantastické.

Honza: 2x kranas GT na popp á 8 kg.
Martin: 2x kranas na popp 3 a 8 kg. První ryba stáhla Martina málem do vody. Martin ji zasekl, když vláčel ze střechy lodě a první odjezd byl tak razantní, že Martin nestačil vůbec zdvihnout prut a pomalu se se sklopeným prutem šinul k okraji paluby. Chvilku bojoval se svou hrdostí, ale pak začal naštěstí volat o pomoc. Chvíli jsem mu pomáhal držet prut, aby nesletěl do vody, ale ryba se po několika minutách vypnula. Večer na maso ulovil ještě kranase GT 4 kg a chňapala asi 2 kg.
Pavel: 3x kranas GT na popp, vše 5-7 kg
Petr: 1x kranas GT na popp 7 kg a na trolling 2x tuňák žlutoploutvý á 7 kg a večer na jig 1x kranas 2 kg a 2x barakuda á 60 cm. + 1x ukouslý wobbler při trollingu.
Roman: 5x kranas na popp, vše 4-8 kg a na trolling jednoho tuňáka žlutoploutvého 7 kg. Večer na maso jednu barakudu asi 60 cm.
Zdeněk: 1x na popp kranas 17 kg, na trolling tuňáka žlutoploutvého 7 kg. + 1x prut Balzer na 2x zlomený o toho 17-kilového kranase.

nocni rybareni - "kytarovy" zralokPátek 26.11.
Počasí: Polojasno, chvílemi jasno nebo oblačno. Stále fouká severozápadní větřík, takže nemáme pocit vedra, ačkoli je teplota chvílemi nad 28°C. Při přejezdu na otevřeném oceánu jsou asi metrové vlny, ale v atolu jsou jen nízké a krátké vlny. Vítr silně čeří hladinu a poppy zřejmě nejsou tak účinné jako včera, když byla hladina klidná.
Ráno jsme od 6.00 do 11.00 přejížděli mezi atoly a trolovali. Pak jsme chvíli muškařili ze břehu na ostrůvku na jihozápadním okraji atolu, po obědě jsme asi dvě hodiny poppovali a po páté kotvíme na bóji u vesnice.

Honza: Ráno běhemn trollingu 1x wahoo 115 cm-8,5 kg (na chobotničku) a na popping kranase 5 kg
Martin: Ráno na trolling malého plachetníčka na chobotnici (cca 120 cm, 5 kg). Pak při muškaření malinkého kanice, při popování mu spadla jedna ryba a večer na maso chytil žraloka „kytarového“ 160 cm. Několikrát zvedl na cca čtyřicetimetrové hloubce rybu do poloviny sloupce a ta mu opět vypálila ke dnu. Po dvaceti minutách dotáhl žraloka k lodi, kde jsme ho zvedli gafem tak opatrně, jak jen to šlo a po vyfotografování jsme ho pustili na sobodu.
Pavel: dnes bez záběru
Petr: ráno a v poledne nic, až odpoledne jednoho kranase cca 3-4 kg. Jeden velký kranas (přes 15 kg) mu spadnul.
Roman: bez ryby, bez záběru (léčil si sluníčkem spálená záda).
Zdeněk: Ráno na trolling nic a při muškaření kranas duhový (rainbow runner cca 60 cm) – vzal na hraně útesu směrem na hloubku. Když jsem kranase duhového zdolával, tak se objevilo velké hejno kranasů duhových a bluefinů, ke kterým se zdolávaná ryba snažila připojit. Několikrát mi odjela asi dvacet-třicet metrů ode mne, ale po cca 10 minutách už jsem ji držel u sebe, aby se mi nezamotala do korálů. Najednou se jako blesk objevil žralok, který na kranase zaútočil. Ukousnul rybě ocas a asi čtvrtinu těla. Když se z kranase začala řinout krev a já se ho snažil odtáhnout, tak lítal žralok okolo jako pominutý. Nebyl delší než 1,5 m, ale přesto jsem měl strach, že by mne v tom loveckém rauši mohl rafnout. Brodil jsem rychle z metrové hloubky na korály, kde bylo asi 30 cm vody a tam jsem konečně překousnutou rybu vytáhl z vody. Ještě se mrskala. Žralok pak zmizel. Pro jistotu už jsem pak nebrodil po pás, ale jenom po kolena...

Sobota 27.11.
muskareni v pribojiPočasí: Polojasno až jasno, teplota mezi 26-30°C. Odpoledne foukal celkem silný vítr a hladina byla hodně zčeřená, popovat šlo jen s obtížemi.
Nejprve jsme ráno trollovali po západním pobřeží atolu, ale ulovili jsme jen jedno bonito. Mezi devátou a jedenáctou jsme zkoušeli chytat na mušku a na popp z hrany atolu směrem do oceánu, ale byly moc velké vlny. Ačkoli jsou ryby (bluefini, kranasi) jen pár metrů od nás a daří se nám k nim dohodit, nemáme ani záběr. Když muškaříme z hrany směrem dovnitř do atolu, chytáme jen malé kanice do 15 cm (chvílemi na hod). Je odliv, proto asi ryby nežerou.
nastrahy - popperPak asi hodinu poppujeme, ale nic nebere (stále odliv). Po obědě se začíná zdvihat vítr a hladina je hodně zčeřená. Poppujeme celkem skoro čtyři hodiny, dvakrát se nám u lodě objevili i lovící plachetníci, ale ryby nežerou – jen občas chytneme kranase a jen jednou jsme narazili na hejno kranasů, kdy jsme zdolávali tři ryby současně. Taky ale bylo i třičtvrtě hodiny bez záběru...
Večer kotvíme u resortu v severním cípu atolu, kde je relativní závětří. Na maso nic nebere, bylo jen pár záběrů chytlo se několik bananafish a jeden lodivod.

Honza: 6x kranas GT od 5 do 10 kg, jeden měl přesně 20 kg. Toho největšího těsně před setměním.
Martin: ráno na mušku jen malé kanice do 15 cm a odpoledne na popp jednoho kranase GT asi 5 kg
Pavel: 1x kranas bluefin 2 kg a 2x kranas GT asi 4 a 8 kg.
Petr: ráno na trolling bonito, ze břehu na popp nic a pak už po obědě nechytal (chytal celou dnešní noc až do rána korálové rybky na maso).
Roman: 3x kranas GT od 5 do 8 kg
Zdeněk: 2x kranas GT od 6 do 8 kg, 1x bluefin 3 kg. Ráno na mušku jen asi 5 malých kaniců okolo 15 cm.

kranas obrovsky - GT - 19 kgNeděle 28.11.
Počasí: Po celý den jasno a chvílemi polojasno, 3x se přehnala desetiminutová přeháňka. Teplota od 27 do 30°C. V Čechách prý začalo sněžit – odtud nám to připadá neuvěřitelné.
Rybařili jsme na oceánu podél východní hrany atolu. Byl jen mírný vítr a klidné moře. Ráno jsme nejprve trolovali, ale nechytli jsme nic. Po snídani jsme chvíli trolovali, spadnul nám jeden plachetník a pak poppujeme, já jiguji. Odpoledne jsme na střídačku trolovali a poppovali. Na trolling nám jednou něco utrhlo wobbler (asi větší wahoo) a pak ještě jeden planý záběr. Na poppy kranasi.
V Čechách prý vytrvale sněží.

vecer u ostrovaHonza: 5x kranas GT 2-8 kg.
Martin: 0 – chytal ultrapoctivě od rána až do večera, ale jen jednou mu vyjela ryba. Zkoušel si i vyměnit prut s Honzou a jen co si ho vyměnili, tak chyt Honza na Martinův prut...
Pavel: 1x kranas GT 4 kg
Petr: 3x kranas 7-12 kg
Roman: 1x kranas GT 19 kg a 5 kranasů mu spadlo po záseku.
Zdeněk: 1x tuňák dogtooth 4 kg na jig za lodí zatímco ostatní poppovali. Pak jsem měl ještě jeden záběr na jig, ale byla to obrovská ryba – určitě nad 30 kg. Nešla vůbec zastavit a pak se prudce rozjela a do něčeho zajela a utrhla mi to.

plachetnik delky 3 mPondělí 29.11.
Počasí: Jasno až polojasno, teplota od 26 do 31°C. Mírný větřík. Ráno a dopoledne jsme trollovali a pak poppovali na oceánu po jižní a východní straně atolu. Cestou jsme viděli nejméně 20 mořských želv – prakticky na každých 500 metrech byla alespoň jedna. Také jsme viděli vyskočit mantu – vyskočila celá nad vodu a při dopadu sebou pořádně plácla. V poledne krátké koupání za prálivem skrz atol a pak poppování okolo thil ve vnitřní části atolu a mezi poppovacími místy trolling směrem k severní špici atolu. Večer chytáme úspěšně na masíčko a na sleďový systémek (malé stříbrné ryby).
Vrcholný příliv ráno v 6.00 a pak velmi nevýrazný malý přiliv večer v 18.00.

Honza: 1x kranas GT 3 kg
plachetnik pri zdolavaniMartin: 3x kranas GT od 5 do 7 kg (dva na popp a jednoho na trolling – když zasekl toho na trolling, tak mu ryba málem vymotala celou cívku – Martin řval :„Zpátečku, zpátečku“, ale kapitán mu kupodivu nerozuměl...)
Pavel: 2x kranas GT 4 a 8 kg
Petr: 1x plachetník 3 m (45 kg) na trolling na jihovýchodním cípu atolu, uloven na wobbler (Rapala magnum v barvě makrely délky 22 cm – na navijáku ABU Ambassador 10000 byla šňůra a rozžhavil se tak, že přestala fungovat brzda – museli jsme naviják chladit poléváním vodou), 1x kranas GT cca 7 kg a 1x 60 cm barakuda na jig.
Roman: 1x plachetník 2,4 m (20 kg) na trolling ve vnitřní části atolu během přesunu mezi lovnými místy, uloven na wobbler (dělený sliver red-head od Rapaly), 2x kranas GT okolo 8 kg
Zdeněk: 1x jehlice 50 cm a 1x záběr od velké, asi metrové ryby při poppingu na oceánu (asi dogtooth - tuňák). Půl dne jsem jigoval, ale nešlo to.

zlak nachovy - dorado 120 cmÚterý 30.11.
Jasno, chvílemi polojasno. Ráno jen 25°C, ale odpoledne se teplota vyšplhala na 32 °C. Dnes byl první den našeho pobytu, kdy jsme chvílemi měli pocit opravdového vedra a sluníčko se do nás celkem silně opíralo. Přesto jsem bez problémů vydržel v dlouhých kalhotech a v triku (abych se nespálil).
Ráno jsme asi dvě hodiny poppovali po severovýchodní hraně atolu až k třetímu průlivu skrz korálový útes. Měli jsme však jen ojedinělé záběry (cca 1-2 na osobu) a jen Petr vytáhl rybu. Pak jsme zkoušeli jigovat na hloubce mezi 70-40 metry při ústí průlivu, ale marně.
rejnok sibaPři šnorchlování jsme viděli velkého napoleona (cca 15 kg), murény, kanice, perutýny, asi 30-kilového kranase, bonita, rejnoky siba a spousty korálových rybek (bodloků, klipek, jednorožců, sapínů, čtverzubců...).
Odpoledne jsme poppovali napříč atolem k jeho západní hraně do vesnice. Poppovali jsme okolo thil – u některých jen několik záběrů, u jiných během půl hodiny i deset záběrů. Já měl během asi půl hodiny sérii 5 zaseknutých ryb na prutě a všechny mi spadly... Celkově nám dnes ryby hodně padaly a v průměru bych řekl, že na cca 3 zaseknuté ryby jsme jen jednu vytáhli.
U jedné z thil jsme narazili na hejno dorad – zlaků nachových. Martin jedno metrové dorado na popp chytil (7,5 kg), nádherně skákalo. Okolo jezdila jiná dorada, byla ve vodě nádherně vidět, ale už nezabrala.
Pak jsme pokračovali dál a zpozorovali jsme, že na místě, kde byly koryfény, skáče plachetník. Vrátili jsme se zpět a Romanovi jednou plachetník na popp zaútočil. Při trollingu k okraji atolu něco zaútočilo Romanovi na Rapalu Magnum a přepůlilo ji to (asi wahoo).
tunak - yellowfin - 7 kgPři západu slunce jsme poppovali na západním okraji atolu a několikrát okolo nás proplouvaly manty. Každá manta měla alespoň metrák, možná dva, možná tři. Jsou to nádherná zvířata... Během večerním poppingu u vesnice jsme na popp ještě ulovili tuňáka žlutoploutvého (na sashimi).
Kluci se byli večer podívat ve vesnici a nakoupit nějaké suvenýry. Já jsem zatím na masíčko chytal z lodě malé barakudy.

Honza: 2x kranas GT okolo 5 kg a 1x bonito, vše na popp. A pět dalších záběrů neproměnil.
Martin: 1 koryféna – dorado (zlak nachový) 7,5 kg (120 cm).
Pavel: 0, jen dva záběry. Ale trochu to dnes flákal.
Petr: 2x kranas GT okolo 5 kg (ale záběrů měl asi 10)
Roman: 2x kranas GT (12 kg a 8 kg), 2x kilové bonito (vše na popp). A šest dalších záběrů neproměnil.
Zdeněk: 1x tuňák žlutoploutvý na popp při západu slunce – 80 cm, cca 10 kg. Od kranase jsem měl 8 záběrů, pět ryb jsem zasekl, ale ani jednu nedotáhl k lodi – smůla...

olihen ulovena na umelou musku-streamerStředa 1.12.
Ráno bylo zcela zataženo, teplota jen 25°C a chvílemi pršelo. Přes den oblačno a teplota dosáhla jen 30°C.
Dopoledne jsme rybařili na jižním cípu atolu. Já s Pavlem jsme muškařili nejprve z malé lodě (ulovili jsme jednu oliheň a několikrát nám za mouchou vyrazili malí kranasi modroploutví -bluefini) a pak jsme muškařili z rifu a nahazovali do vln – chytil jsem jednoho asi půlkilového bluefina, viděli jsme několikrát želvu a jednou asi 120-150 cm žraloka (blacktip reef shark), který proplouval v asi 30 cm hluboké vodě mezi kameny přímo na vrcholku rifu, jen tři metry od nás.
kranasiMezi polednem a čtvrtou odpolední jsme jeli zpět směrem na Male. Táhli jsme za sebou wobblery a povrchové nástrahy, ale kromě jednoho záběru, který skončil přetrženým lankem a ztrátou wobbleru se žádná akce nekonala. Večer pak poppujeme úspěšně okolo malého atolu a kotvíme u průlivu do atolu.

Honza: na trolling 2x bonito, na popp měl jen dva záběry.
Martin: 1x pelamida – wahoo 110 cm a 3 kranasi mu při poppingu spadli.
Pavel: 1x kranas GT 4 kg na popp
Petr: 1x kranas GT (100 cm, 13 kg) – další 3 mu spadli a spadlo mu jedno wahoo při trollingu.
Roman: 2x kranas GT 6 a 10 kg + mu upadlo jedno wahoo při trollingu
Zdeněk: na popp 1x kranas GT cca 7 kg (+ další 4 mi spadli) a 1x kanic 8 kg (cca 80 cm), na mušku oliheň a kranase modroploutvého - bluefina.

Čtvrtek 2.12.
kanic 10 kgRáno zataženo, přes den oblačno, chvílemi jasno a večer v Male přišla asi dvacetiminutová přeháňka. Ráno v 6.00 bylo jako každý den 26°C a přes den se za vyjasnění teplota vyšplhala až na 31°C. Ráno jsme velmi úspěšně rybařili-poppovali na severní a severozápadní hraně atolu, kde jsme ulovili jednoho kanice a celou řadu kranasů GT od 10 do 21,5 kg. Opakovaně jsme měli i tři rybáři rybu na udici současně. Pak jsme již s menšími úspěchy poppovali okolo thil ve vnitřní části severu atolu. Několikrát nám na popp zaútočil u dvou nebo tří thil žralok délky 100-150 cm, ale ani jeden nástrahu nedobral. Velmi hezké šnorchlování u jedné z thil (s písčinou). Odpoledne bylo rybaření slabší a jen na jedné ze tří zastávek jsme ulovili ryby – kranase GT, bluefina a chňapala (red-snapper).
V 16.00 jsme vyrazili směr Male a v 18.00 jsme byli v Male.
Ve 22.00 jsme na letišti a odlétáme zpět do Prahy.
V Praze je sněhová kalamita a dokonce dnes bylo zavřené letiště. Když v pátek 3.12. po poledni přistáváme na Ruzyni, je -11°C a moje nohy obuté do sandálů se brodí do 20-centimetrové vrstvy sněhu.

Honza: 2x kranas GT cca 6 kg během ranního chytání.
Martin: ráno na popp 4x kranas GT od 6 do 21,5 kg a kanic 10 kg, odpoledne na popp kranas modroploutvý-bluefin 5 kg. Vše na popp Yo-zuri
Pavel: 1x kranas GT cca 12 kg a dalších asi pět ryb Pavlovi spadlo.
Petr: 2x kranas GT 6 a 16 kg (obě ryby na popp, ten větší ho málem stál zdraví), na trolling na wobbler Rapala chňapal cca 50 cm
Roman: 3x kranas GT – 2, 7 a 8 kg, vše hned ráno na popp.
Zdeněk: 1x kranas GT 10 kg a 1x chňapal (red snapper) cca 8 kg, obě ryby na popp. Dalších asi 7 ryb mi spadlo. Při posledních hodech mi při zdolávání jedna z ryb ulomila háček.

nahazovani poppa
olihen ulovena na umelou musku-streamer
bluefin uloveny na umelou musku
nocni rybareni - bonito
kanic 10 kg
tunak - dogtooth
tunak - yellowfin 7 kg

pelamida - wahooTéto výpravy se zúčastnili pouze zkušení rybáři v dobré fyzické kondici. V porovnání s předchozími výpravami jsme ulovili relativně málo kusů ryb a v některých dnech bylo i velmi málo záběrů – platilo pro trolling i pro popping. Rovněž večerní rybolov byl relativně slabší, což ale bylo způsobeno i tím, že jsme chytali na velké nástrahy a velké háky a tím pádem jsme vědomě eliminovali záběry malých korálových ryb.
chnapal - snapperJeště před odletem z Prahy nás Martin upozorňoval, že jeho účast na každé akci, na které se mají lovit velké ryby, je zcela kontraproduktivní. Ačkoli se snažil a v některých dnech svou negativní energii zapojil na plný výkon, přesto se nám podařilo ulovit celou řadu krásných ryb. Ale na Martinově tradiční smůle přeci jen asi něco bude – jeden den, kdy se na jeho kontě zaskvěla opravdová nula, zkoušel přerušit sérii smolných hodů výměnou prutů s jinými účastníky, ale prutem to nebylo – výměnou prutu byly záběry přeneseny na dočasné držitele Martinova prutu a Martin zůstal po celý den bez kontaktu s rybou...
Příjemně nás tentokrát překvapilo počasí – noční teploty klesaly na 26-27°C a denní jen po poledni překračovaly 30°C, navíc byla na místní poměry nízká vlhkost vzduchu a mokré ručníky a propocená trika nebyl problém usušit.
Kapitolou sama pro sebe byly naše pokusy o muškaření na hranách korálových útesů a v mělčinách lagun. Bohužel jsme se věnovali muškaření jen třikrát a vždy okolo poledne, kdy byl odliv. Okraje korálového útesu byly sice dobře dostupné, ale rybaření v příboji nám komplikovaly velké vlny.