Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeLéto v listopadu

Maledivy - Maledivy - Reportáže

Léto v listopadu 30.11.2009

vecer u ostrovaTuto reportáž, či spíše přehled ulovených ryb jsem zapisoval každý večer na palubě lodi a unavený po celodenním rybaření (a po večeři zpravidla i tak trochu přejedený) jsem většinou u klávesnice usínal. Omluvte prosím zkratkovitost textu.

Čtvrtek 19.11.2009
Přilétáme ráno v 7.00.
V 8.00 už jsme na lodi. Navazujeme pruty a v 10.00 vyplouváme. Je před námi téměř 150 km plavby do atolu, kde budeme příští týden rybařit.
Trolujeme z Male na sever, okolo ostrova Kashidoo a v 18.30 jsme na dohled od atolu. Celý den ani záběr, až večer jedna drba na wobbler. Moře je jako rybník a většina z nás během dne usíná v kajutě nebo si čte v jídelně.
Večer kotvíme na hraně, kde korálový útes klesá do hloubky. Chytáme na jiggy, poppy a na maso u dna (cca 10-20 m hloubka). Večerní rybolov je velmi intenzivní, bere doslova ryba za rybou. Spát jdeme teprve tehdy, když už se neudržíme na nohou.

kanic 4-5 kg, vecerni rybolovchnapal-spapperZdeněk 2x kranas „velkooký“ 2-2,5 kg na popp a asi 10 záběrů na jig, ale ryby z jigu padají
Honza – 4x kranas 1-2,5 kg
Petr – 7x kranas do 2 kg
David – 2x kanic 1 kg a 4 kg, 4x kranas do 2 kg, 1x barakuda 80 cm, 1x chňapal red snapper 1,5 kg
Richard – 1x kranas 1 kg
Roman – 4x kranas do 3 kg

Pátek 20. 11. 2009
Ráno se budím v šest. Ochladilo se na příjemných 25°C a okýnky mé kajuty pofukuje ranní briza. Posádka už vstala a je připravena vyrazit na trolling, nicméně z kajut ostatních rybářů se ozývá rytmické oddychování a pochrupování. Obracím se tedy na druhý bok a dospávám dlouhou cestu až do osmé ranní, kdy vyrážíme do úžiny mezi dvěma ostrovy. Brzy bude vrcholit příliv a úžinou se z oceánu tlačí do atolu voda, která místy vytváří víry. Nastražujeme gumové rybičky, povrchová dráždidla (chobotnice) a třiceticentimetrové wobblery. Projíždíme opakovaně úžinou tam a zpět, občas pozorujeme skupinky delfínů a lovící plachetníky. První záběr přichází po pár minutách lovu – ryby útočí současně na několik prutů, ale na žádném ryba nevisí. prekousla nastrana - prace wahooKontroluji nástrahu a překvapeně zjišťuji, že s mé gumové ryby zbyla jen hlava s háčkem. O další gumovou rybku přijít nehodlám a nastražuji raději povrchové dráždidlo. Po půl hodině se rozvrčí jeden z navijáků a Richard zdolává bez potíží první dnešní rybu – téměř metrovou pelamidu dlouhoústou – wahoo. Naši lodníci rybu obratně filetují a z břicha odřezávají dva tenké proužky masa s kůží. Jeden s proužků mi vázacím drátem připevňují na povrchové dráždidlo a lišácky pomrkávají. Jestli na něco vezme plachetník, tak na tohle. Další záběr však byl opět na Richardův prut a zase wahoo. Tentokrát však už je to větší kousek, asi 110 cm.
Vyjíždíme z úžiny a jedeme pomalu podél korálových útesů. Echolot ukazuje hloubku okolo padesáti metrů. Náhle se prohne a opět narovná Romanův prut a okolo jeho nástrahy se rozstříkne voda.
Plachetník.
Ryba je stále u nástrahy, chvílemi se nad hladinou objevuje vztyčená hřbetní ploutev. Moje nástraha řeže hladinu jen pár metrů od plachetníka.
plachetnik pri zdolavaniVytahuji raději prut z držáku a jsem připraven na záběr. Ten vzápětí přichází. Ryba však nástrahu jen atakuje, ale nebere ji do tlamy. Zdvihám prut, abych nástrahu dostal na hladinu a rybu vydráždil k dalšímu útoku, což se mi daří. Ryba vyráží na nástrahu, ale atakuje ji pouze mečem, tendenci ji polknout nemá. Opakuji akci a pak povoluji brzdu navijáku, abych nástrahu zastavil. Cítím tah, přisekávám, ale zásek nesedí. Zdvihám opět prut nad hlavu, nástraha vyskakuje na hladinu a ryba opět startuje. Tentokrát povoluji šňůru o zlomek vteřiny déle a zasekávám teprve, když cítím trvalý tah ryby. Povedlo se. Prut se prohýbá, ryba na okamžik mizí pod hladinou, aby se nad ní vzápětí objevila její hlava, která se snaží zbavit nástrahy. Pak se plachetník otáčí a letí po hladině. Z navijáku mizí rychle metry šňůry. Mám navinuto asi 300 metrů pletenky, což není na takovouhle rybu právě moc. Přitahuji brzdu, abych zastavil výpad ryby. Plachetník se staví bokem a vyráží. Náhle tah povoluje, já stahuji přetrženou šňůru a proklínám svou lenost: ráno jsem chtěl mezi pletenku a krátké ocelové lanko navázat několik metrů monofilu, abych právě tomuhle zabránil. Ryba zřejmě přeťala našponovanou pletenku mečem nebo ostrým lemem ocasní ploutve – monofil by tohle vydržel, ale pletenka ne. Vztekle smotávám přetrženou šňůru a spolu s ostatními sleduji plachetníka, který doslova tančí po hladině, jak se snaží zbavit utržené nástrahy.
rybareni v melcinachUž dlouho jsem si nezanadával jako tohle páteční ráno.
Odpoledne a večer lovíme na poppy v okolí korálových útesů kranasy obrovské (GT - Caranx ignobilis) a kranasy modroploutvé (bluefin, Caranx melampygus). Ryby jsou velmi aktivní a chvílemi zdoláváme i tři kranasy současně. Nádhera.
Večer kotvíme ve vesnici. Posádka doplňuje zásoby vody a potravin, my nakupujeme suvenýry, pozorujeme obrovské plodožravé netopýry – kaloně a cvrkot malé ostrovní osady.
pelamida - wahoo 100 cmpelamida - wahoo 100 cm
Zdenek – trolling 1x wahoo (pelamida) 100 cm, 1x utržený plachetník cca 3 m, popping – 2x kranas obrovský 3-6 kg, 1x bluefin (kranas modroploutvý) 4 kg
Honza – trolling – 0, popping - 4x kranas obrovský 3-10 kg
Petr – trolling 0, popping – 4x kranas obrovský 4-10 kg
David – trolling 0, popping – 1x kranas obrovský
Richard – trolling 2x wahoo (pelamida) 90-110 cm, popping 0
Roman – trolling 0, 3x kranas obrovský 3-15 kg, 1x bluefin (kranas modroploutvý) 4 kg

Sobota 21.11.2009
Celý den bylo oblačno až polojasno. Ráno v 6.30 vyjíždíme z přístavu a trolujeme západně od atolu. Po hodině nemáme žádný záběr a tak se otáčíme a jedeme tam, kde jsme včera měli na udici plachetníka – na jihovýchodní okraj atolu. Moře je klidné a pravidelné vlny mne uspávají. Jdu se na chvilku natáhnout a budím se po dvou hodinách. Mezi tím zaútočil plachetník na dvě nástrahy, Petrovi se povedlo popotahováním svojí nástrahy rybu vydráždit k záběru. Zásek však neseděl a ryba se při výskoku vypnula.
Později ještě zaútočila ryba, pravděpodobně wahoo na Davidův prut, kde byl nastražený wobbler Rapala Magnum Firetiger 25 cm. Lanko, na kterém byl wobbler nastražen však nevydrželo a wobbler zmizel v nedohlednu. Několikrát pozorujeme skákající plachetníky a delfíny, ale další záběr již nepřišel. Tím byl náš dopolední trolling u konce.
kranasi 4 - 6 kgV poledne chvíli šnorchlujeme okolo jednoho z ostrovů, Petr zkouší se břehu muškařit a Roman s Honzou vláčet poppy. Petr chytil na mušku tři korálové rybky okolo 30 cm a Roman na poppa chňapala velkého cca 50 cm.
Během oběda přijíždí k lodi hejno několika desítek, možná stovek asi dvoumetrových delfínů.
Odpoledne chytáme opět na poppy. Objíždíme mělčiny uvnitř atolu. U některých máme jen 2-3 záběry za půl hodiny, jinde máme i tři ryby najednou...
dvoumetrovy zralok "chuvicka"kranas, Honza a JadiVečer chytáme na maso a jig, ale maso nám jen ožírají malé ryby. Dlouho nemůžeme nic chytit. Teprve okolo 23.00 má David záběr na nastraženou hlavu bonita a po celkem snadném souboji končí za 10 minut na palubě lodi dvoumetrový rezavý žralok „chůvička“. Po krátkém fotografování žraloka pouštíme.

Zdeněk – 2x bonito na popping a několik záběrů kranase
Honza – 3x kranas na popp (3-6 kg)
Petr – 1x kranas a 1x bluefin cca 4 kg
David – 1x kranas 95 cm (10 kg)
Richard – 3x kranas 5-10 kg (do 90 cm)
Roman – 1x chňapal (snapper), 1x bluefin 3-4 kg

kranasNeděle 22.11.2009
Vstáváme v 6.30 a vyrážíme poppovat. V noci pršelo a teď je příjemné chladno (okolo 26°C). Hladina je jen mírně zvlněná a ryby jdou velmi dobře. Občas jsme 15 minut bez záběru, ale občas máme i tři ryby na prutě zároveň. Po snídani ještě chvíli vláčíme poppy a před obědem šnorchlujeme okolo ostrůvka nedaleko resortu Kuredoo. Při šnorchlování vidíme velkou želvu – cca 120-150 cm, chňapaly 5-20 kg, chňapaly pruhované okolo 2 kg, ploskozubce 1-5 kg, bluefiny, kranasy, 3 rejnoky o rozpětí 1,2-1,6 m, několik druhů kaniců, bodloků, sapínů, kněžíků. Kluci muškaří z ostrova a několikrát vidí i bonefish. Nakonec však ulovili jen jednoho bodloka.
Odpoledne chytáme na poppy na vnější hraně atolu, ale za dvě hodiny chytání máme jen dvě ryby. Dvakrát pozorujeme skákající plachetníky. Pár výjezdů bylo, ale většina ryb nástrahu nedobere nebo spadne. V pět večer jsme už úplně vyřízení, ale jak se zdá, ryby začínají brát víc – za poslední hodinu chytání jsme měli tři kranasy.
kranas modroploutvý - bluefinzdolavani kranaseVečer kotvíme v atolu, nedaleko resortu Kuredoo a chytáme na jigy a na maso na dně. Nejprve ulovil Roman na jig kranase velkookého, pak nám začaly ryby plašit delfíni, kteří loví i 5 metrů okolo naší lodi. Delfíni se bohužel drží u naší lodi až do půlnoci, kdy i ti nejvytrvalejší z nás jdou spát. I když nám delfíni plašili ryby, přesto jsme chytli několik kranasů velkookých, barakudu cca 60 cm, bananafish (chňapal žlutopruhý) a žraloka 82 cm.

Zdeněk – 2x bluefin 3-4 kg, 1x kranas 8 kg – vše dopoledne večer pak malou barakudu a kranase velkookého.
Honza – 2x kranas 4-10 kg, 1x joggfish 2 kg
Petr – 3x kranas 4-5 kg
David – přes den nic – filmoval a flákal se
Richard – 1x kranas 5 kg, bananafish, žralok 82 cm
Roman – 5x kranas 4-10 kg

kranas obrovsky (GT)Pondělí 23.11.2009
Už od rána bylo úplně jasno a před sedmou smažilo slunce tak silně, že jsem si vůbec nedovolil vylézt ven, aniž bych se namazal krémem a vzal si čepici a brýle proti slunci. Hladina je ráno jako rybník a už z dálky jsou hezky vidět hejnka rybek i lovení dravců. Mezi 7.00-10.00 se honíme za hejny lovících ryb, ale záběrů je relativně málo. Jen Petr a Roman bodují. Mně vzal kranas těsně u lodi, když už jsem zvedal popp z vody, pak mi vytočil asi 50 m šňůry, ale nechal se celkem dobře zdolat (cca 15 minut) – hmotnost cca 10 kg. Když už jsem měl rybu u lodě, tak mi zlomila prut (2 lomy – špička a u vyvázání očka).
kranas obrovsky (GT) 10 kgkranas obrovsky (GT) 22 kgPřed obědem pak chvíli šnorchlujeme (želva a pár ryb, nic zvláštního). Přes oběd se chystáme trolovat. Zatímco lodníci servírují rýži, těstoviny, salát a kranase, připravujeme pruty a nástrahy na plachetníky. Trolling se však opět nevyvíjí podle našich představ. Celkem dvě nástrahy nám upálilo wahoo při záběru a pak jsem měl záběr plachetníka. Opět jsem viděl rybu velmi hezky ještě před tím, než zabrala. Plachetník jel za nástrahou, nad hladinou se objevovala jeho hřbetní ploutev. Vydráždil jsem ho popotahováním nástrahy tak, že poskakovala po hladině. Ryba se náležitě rozvztekala a když podnikla útok na nástrahu, povolil jsem šňůru, aby ji mohla polknout. Pak jsem přidržel cívku a zasekl. Zásek se zdál, že sedí. Ryba vytočila asi 100 m šňůry, několikrát vyskočila nad hladinu a pak se vypnula. Plachetník zabral na zbytek gumové ryby (co zůstalo po útoku wahoo), na kterou jsem ještě navlékl chobotnici (povrchové dráždidlo).
Večer jsme byli na návštěvě u kapitána (3 dcery a 2 syny). Manželka připravila jídlo (kuskus, rybí karbanátky, taštičky s kořením a s masem, sladkosti a čaj). Kapitán řekl, že měsíční plat se pohybuje okolo 600 USD, většina obyvatel atolu pracuje v okolních turistických resortech nebo v konzervárně na ryby (zpracovává většinou tuňáky). Na ostrově mají pro děti školu do 12. třídy, kterou zakončují „cambridgeským certifikátem“. Všechny děti hovoří celkem dobře anglicky. V televizi (satelit) mají všechny obvyklé kanály. Sledují většinou ty anglické (CNN, sport...) nebo indické.
vecer u ostrova
Zdeněk 1x kranas 10 kg (celkem asi 7 záběrů, ale jen 1 zaseklá ryba), 1x ukousnutý návazec a 1x vypnutý plachetník
Honza – 3x kranas 4-22 kg (105 cm), 1x výjezd plachetníka na popp.
Petr – 3x kranas (4-10 kg)
David – 0 – moc nechytal, spíše filmoval
Richard – 0 – ryby mu padaly
Roman – 3x kranas (4-12 kg, do 93 cm)

Úterý 24.11.2009
Ráno bylo zataženo, během dne oblačno až polojasno. Asi třikrát byla přeháňka.
Mezi 7.00-9.30 jsme poppovali v úžině mezi ostrovy na okraji atolu (jen bonito a jeden kranas). Pak jsme na poppy ulovili pár kranasů uvnitř atolu, ale protože aktivita ryb byla minimální, vyrazili jsme před 10.00 na trolling.
pelamida - wahoo 110 cmTrolujeme až na nejjižňější cíp atolu, cestou máme několik wahoo a záběr plachetníka. Ryby jsou na hladině úžasně aktivní – vidíme opakovaně hejna lovících wahoo i plachetníků a trolujeme tam a zpět po jihozápadním pobřeží atolu až do 14.00.
Pak poppujeme podél vnějšího břehu atolu – velmi aktivní jsou kranasi – máme i 4 zdolávané a ulovené kranasy najednou! Několikrát jsme se strefili mezi plachetníky a máme záběry od plachetníků na poppy – berou nám nástrahy 10-40 m od lodě. Nádhera! Propadáme rybářskému šílenství – čas ani únava neexistují. Když se vám u poppa objeví dvou-třímetrová ryba, tak jde vše ostatní stranou. Plachetník nám často nástrahu bere i třikrát za sebou – zdá se, že si s wobblery (a s námi) jenom hrají. Míjíme i hejna lovících delfínů a až do 17.30 na střídačku poppujeme a trollujeme. Až do večera máme celou řadu záběrů od plachetníků na poppy i na trolling, ale žádného plachetníka se nám nedaří pořádně zaseknout.
vecer u ostrovaletajici rybaPřes noc kotvíme na bójce u vesnice. Ryby vůbec nejdou, ulovili jsme jen barakudu, banana fish a na nastražený kus ryby rejnoka – trnuchu (průměr těla 90 cm, délka s ocasem 2,1 m). O bok lodi se nám zabila létající ryba, která prchala asi před barakudou.
poppingJsme po pěti dnech intenzivního rybaření i po dnešním skvělém odpoledni úplně vyřízení – David a Roman s Petrem už skoro nemohou hýbat s namoženou pravou rukou, Richardovi otékají nohy, mne chytají záda i pravé rameno a Honza usnul hned po večeři. Je to šichta.
Mimochodem – máme stejného kuchaře jako minulý rok, ale tentokrát vaří velmi dobře. Zvláště čerstvé ryby si nemůžeme vynachválit.

Zdeněk – 1x bonito, 2x kranas, večer na maso 1x barakuda a 1x netopýrník. Celkem 4x jsme měl na poppu plachetníka a 2x plachetníka na trolling. Žádného jsem však nezasekl.
Honza – 4x kranas 3-12 kg, 1x wahoo. 2x plachetník zabral při poppingu a 1x při trollingu.
Petr- 1x bluefin. Několikrát záběr plachetníka na popp a jednou na trolling.
David – 3x wahoo na trolling. Několik záběrů kranase, ale žádný zdolaný. Dvakrát záběr plachetníka na popp.
zralok belocipy - setkani pri snorchlovaniRichard – 1x wahoo na trolling (90 cm), 4x kranas 3-10 kg na popp.
Roman – 2x bluefin 3-4 kg, 3x kranas 3-10 kg. 1x wahoo 115 cm na trolling. 1x záběr plachetníka při poppingu, 2x při trollingu.

Středa 25.11.2009
Trolujeme z atolu okolo Kashidoo do Male. Cestou jen jeden záběr – přetržené lanko (asi wahoo).
Odpoledne pak poppujeme na severním okraji Nord Male atolu, ale až na pár výjezdů bluefina jsme neměli kontakt s rybou. Velmi hezké šnorchlování: chňapalové 10-20 kg, kranasi, bluefin, korálové ryby a ten dvoumetrový žralok bělocípý si mne možná jenom přijel prohlédnout, ale měl jsem docela nahnáno. tunak zlutoploutvy - trziste v MaleVe vteřině jsem se z hloubky na okraji korálového útesu, kde jsem šnorchloval, dostal nahoru na útes, kde jsem raději počkal, až si pro mne dojede motorová loď s Jadim, který neskrýval svoje pobavení.

V 17.30 jsme v Male – spíme v New Harbour. Zítra začíná „hadžd“ oslavy poutě Mohammeda do Mekky a tisíce lidí jedou navštívit příbuzné na okolní ostrovy nebo připravují domácí hostinu. V přístavu i ve městě panuje čilý ruch.
Na dvě hodiny se jdeme projít do města - nákupy suvenýrů, knížek, návštěva rybí tržnice (příště si snad chytme i takového tuňáka, jaké prodávají na tržnici...) a večer ve 20.00 jsme opět na lodi.
Za 1 USD je 12-14 rupií. Nápoj nebo polévka v hospodě stojí okolo 15 rupií. Žraločí zub s náhrdelníkem 60 rupií.

Čtvrtek 26.11.2009
poppy - Strike Pro, YoZuri, AtomVstáváme ráno v 6.00 a zatímco Ibrahim jede z Male na sousední ostrov, kde se nachází letiště, kuchař Šadíz připravuje snídani. Lodníci Mohammed a Jadi připravují naše zavazadla k vylodění.
My se zatím sprchujeme, oblékáme do cestovního a morálně se připravujeme na návrat do civilizace.
Večer ve 23.00 jsme opět v Praze: smog, zima, chřipková epidemie – všude dobře, doma nejlépe...