Revíry - destinaceAfrikaMadagaskarTerres RougesReportážeKrátké zprávy a postřehy z pobřeží Madagaskaru

Madagaskar - Terres Rouges - Reportáže

Krátké zprávy a postřehy z pobřeží Madagaskaru 5.2.2012

Velky katamaran delky 11,5 mLéto 2015 na Madagaskaru

Když v březnu končila rybářská sezóna na Maledivách, přesunul jsem se zpět za svojí rodinou na Madagaskar.
Naposledy jsem navštívil pláž, kde stával náš původní rybářský kemp a odvezl poslední část vybavení na ostrůvek Manga Be. Na místě našeho původního tábora budou stavět hotel a do zátoky povede silnice. Zase jedno kouzelné místo zmizí z mapy téhle planety. Co se dá dělat, pokrok nezastavíš.
Ostrov Manga Be leží pár hodin jízdy z Nosy Be a přesunuli jsme sem všechny menší motorové lodě s centrálním řídícím pultem. Na ostrov se přestěhovala i část obyvatel z „naší“ vesnice. Atmosféra na Manga Be je nádherná a je to i blíž k lepším lovištím. Nevýhodou je, že každý rybář po příletu do Nosy Be nastoupí na loď a namísto relaxace na pláži pojede 3-4 hodiny na ostrov Manga Be. Na druhou stranu budeme ten přesun dělat jako trolling, takže možná už hodinu po příletu budou první úlovky!
Já zůstávám s velkým katamaránem na ostrově Nosy Be a budu jezdit na ryby s hosty, kteří budou bydlet v hotelích Manga Soa nebo Loharano. Oba jsou to malé hotely té nejvyšší kvality v hezké poloze. Hlavně Manga Soa je architektonicky a krajinářsky hezky položen.
zdolavani mecouna u lodeA rybaření v letošním roce?
Nevím proč, ale letos se chytalo více mečounů než obvykle. Ačkoli jsme se na jejich lov nijak nezaměřovali, tak na velkém katamaránu jsem měl po dvou měsících rovný tucet ulovených mečounů a malé katamarány u Manga Be na tom byly podobně.
Plachetníků se stále chytá hodně – v porovnání s Maledivami, kde v průměru připadne na každou loď tak jeden-dva-tři plachetníci týdně, tady máme v průměru nejméně jednoho denně.
Čím dál víc rybářů chytá na jigging. Myslím, že ti, kdo jezdí do tropů častěji, už se nabažili záběrů na poppy, které jsou sice super, ale většinou se chytají jen kranasi, a více času tráví jigováním, resp. vertikální přívlačí, kdy se loví více druhů ryb a každý záběr může být velkým překvapením.
Budu na Madagaskaru do poloviny prosince, pak si dám 14 dní vánočních prázdnin a od ledna už se zase budeme potkávat na Maledivách.

John

pousteni mecouna u lode
kranas obrovsky - GT
velky katamaran delky 11,5 m
zdolavani kanice uloveneho na jig
zdolavani ryby na jig z lode s centralnim ridicim pultem

Madagaskar 17.-23. listopadu 2011

pirogy - katamarany domorodych rybaru Z Prahy nás 16.11. přes Paříž na Madagaskar letí celkem čtrnáct. Osm rybářů a šest manželek. V Praze panuje hustá mlha a lehce mrzne, v Paříži se nám vrcholek Eifelovky rovněž strácí v mlze, ale na Madagaskaru panuje správné tropické vedro a každý den se teplota ve stínu vyšplhá na nejméně 30°C.
Při odletu z Paříže mělo letadlo 3 hodiny zpoždění a tak na ostrov NosyBe přilétáme nikoli ráno, ale až v poledne. Z letiště jedeme asi 20 minut dvěma mikrobusy na východní břeh ostrova, kde na nás čekají čtyři lodě. Je však odliv a lodě stojí nějakých padesát metrů od břehu, kam se k nim přes mělčinu musíme přebrodit. Rozespalí a unavení po jedenácti hodinách letu sundaváme boty a ponožky, abychom seznámili naše nohy s teplými vodami Indického oceánu. Je 17. listopadu a jsme v Africe.

18.11.2011
Dnes budeme rybařit z velké lodě – katamaránu, který se používá především na trolling, případně na jigging nebo lov ryb u dna a ze dvou malých lodí, což jsou vlastně také katamarány, jenže malé, vhodné jen pro 2-3 rybáře. Na každé lodi je kompletní vybavení pro trolling, ostatní vybavení - pro přívlač-popping a jigging máme vlastní. V Terres Rouges, kde bydlíme, je v omezené míře možné zapůjčení vybavení pro jigging, případně popping, ale za každý den pronájmu se účtuje 50 Euro, což není nikterak málo. Na druhou stranu vzhledem k odlehlosti a nákladům, které jsou spojené s převozem veškerého materiálu do těchto končin, se není čemu divit.
Kapitány dvou malých lodí jsou černoši Duda a Henrike a svou práci zvládají opravdu skvěle. Anglicky sice umí jen pár slov, za to však vládnou francouzštinou, což zase neumíme my a tak si dobře rozumíme. Na velké lodi je kapitánem Ital John, který je rovněž manažerem Terres Rouges. Hovoří sice italsky, francouzsky a anglicky, ale co je mu to platné, když se komunikovat příliš nesnaží a tak si s ním rozumíme často méně, než s černoušky. Při rybaření na lodi to byl první den docela problém, protože John chtěl nejprve nachytat nástražní ryby a pak se pokusit o plachetníka a byl docela nervózní, když se mu chlapi začali sápat po prutech, aby je nastražili podle sebe... Celkově se nám po zkušenosti z prvního dne i dnů následujících více osvědčily lodě malé. Jsou sice méně prostorné a luxusní, ale rychlé, pro ryby na moři méně nápadné a jejich kapitáni pomocí GPS a echolotu vyhledávali podmořské hory i hejna ryb velmi zdatně.
kranas - Caranx sp. Velká loď Blue Marlin - Jura, Milan, Mirek a Vlasta - během dopoledního rybaření, kdy se hoši v podstatě nedokázali s kapitánem dohodnout, jaké ryby a jak chtějí lovit, nechytili nic. Odpoledne jsem s nimi jel já, abych jim vysvětlil, co personál lodi dělá a proč. Jenže ryby odpoledne za odlivu nebyly aktivní a tak jsme měli jen pár záběrů na jigging a Mirek zdolal kranase černoskvrnného délky cca 90 cm.
Malá loď Luisa - ráno jsem na popp ulovil jednu king makrel (královská makrela) délky cca 110 cm a Milan jednu metrovou makrelu na trolling na wobbler Rapala Magnum.
Odloledne chytal na Luise Milan W. s Milanem U. a ulovili jednoho kanice 55 cm a kranase černoskvrnného délky 70 cm.
Malá loď Tinou - Saša a Václav. Saša 4x kranas GT 50-92 cm, kanic 88 cm a chňapal velký délky 80 cm.
Václav 2x kranas GT 70 cm, barakuda 50 cm, jehlice 60 cm a při trollingu se mu vypnul jeden plachetník.
Většinu ryb ulovili na jig.

kralovska makrela - king mackerel

chnapal velky - snapper 19.11.2011
Velká loď Blue Marlin jela na celý den na hranu šelfu, kde klesají hloubky z 40-70 metrů do několikasetmetrových hloubek a tam chytali rybáři na jigy a na kousky ryb u dna. Cestou zpět lovili i na trolling, ale na trolling se povedly jen dvě ryby
Saša - chňapal velký 79 cm, barakuda 80 cm, koryféna 80 cm
Václav - barakuda 80 cm, chňapal velký 90 cm, amberjack 75 cm
Milan W. - kanic 90 cm (9 kg)
Milan U. - barakuda 80 cm, chňapal velký 90 cm, amberjack 70 cm

plachetnik - sailfish 253 cm Tinou - ráno jsme chytali na poppy a jigy a odpoledne na trolling.
Zdeněk - 1x jehlice 120 cm a vypnul jsem jednu velkou rybu na jig. Odpoledne při trollingu na plachetníky jsem měl na poppovacím prutě 3x plachetníka - když jsme našli pomocí ptáků lovícího plachetníka, tak jsem mu hodil popp a skoro vždy to vzal. Bohužel jsem ho nikdy nezasekl.
Jura - plachetník 253 cm na trolling – wobbler, fialový magnum 25 cm

Luisa - ráno nalovila posádka nástražní bonita (za půl hodiny deset ryb velikosti 1-2 kg)
Vlasta - plachetník 180 cm, wahoo 100 cm
Mirek - jen bonita

kranas - GT 20.11.2011
Dvě lodě jsme jeli na celý den směrem na severovýchod k ostrovům Three Brothers, resp. Nosy Mitsio - U souostroví byla krásně čistá voda, ideální místa na šnorchlování.
Tipaul - Chytali jsme na popping, ale na klasické poppy jsme měli jen sledovačky. Teprve, když jsem vyměnil popp za stickbait, tak jsem chytil kranase GT 8 kg.
Milanovi nebylo dobře a téměř celý den ležel na přídi a relaxoval.
Milan W - na trolling jedna king makrel cca 95 cm. Třikrát vyrazila ryba na popp, ale nebyli to kranasi, spíše kanici nebo chňapali

Tinou - na poppy také nic, ale na jigy a trolling si zachytali kranasy a king makrel.
Saša - 7x king makrel do 120 cm, 2x kranas GT 8 kg a spadnul mu plachetník
Václav - 6x king makrel do 112 cm a na trolling kranase 105 cm (25 kg).

kralovska makrela - king mackerel Luisa - posádka rybařila jen v okolí Terres Rouges.
Vlasta s Mirkem nachytali úspěšně hromádku nástražních bonit, ale žádnou velkou rybu neulovili. Jeden plachetník jim spadnul při zdolávání.

souostrovi Nosy Mitsio

tunacek nepravy - bonito 21.11.2011
Blue Marlin - ráno jel Jura a oba Milani s manželkami na velkou loď. Během dopoledne ulovili jen bonita. Jednou jim to utrhl plachetník a jednou se jim vypnul mečoun (cca 180 cm). Odpoledne měla většina z nás relaxační program - procházka do vesnice, šnorchlování...
Luisa - dopoledne ulovili Vlasta s Mirkem plachetníka 236 cm a wahoo 141 cm
Tinou - dopoledne Saša s Václavem trolovali a odpoledne jen hodinu jigovali. Ráno ulovili na trolling plachetníka 235 cm
Saša - jehlice 90 cm
Václav - plachetník 235 cm a odpoledne zdolával asi 10 minut na maso velkou rybu, asi kanice, kterého pak utrhnul, když se mu zasekl naviják.

pelamida - wahoo 141 cm

jehlice - garrfish 22.11.2011
Jeli jsme rybařit na třech malých lodích. Dvě jely asi hodinu na severovýchod do souostroví Mitsio okolo skal "Tři Bratři".
Tinou - nejprve jsme nachytali bonita a pak jsme chvíli trolovali u skal "Tři Bratři", ale chytili jsme jen jednu king makrel a jedna se nám vypla. Pak jsme pokračovali dovnitř souostroví, kde jsme chytali na poppy. Na klasické poppy jsme byli bez záběru, ale zachytali jsme kranasy, jehlice a utekli nám king makrel na stick-baity od firmy Orion (modrobílé a růžovobílé). Po obědě se zdvihl silný vítr - měli jsme jen záběry, ale nedařilo se nám nic zaseknout. Teprve až při trollingu nad kaňonem jsme ulovili na wobblery (magnum 20 cm oranžová a hnědozelený X-rap) king makrel 105 a 95 cm.
Zdeněk - 1x kranas GT 80 cm, jehlice 80 cm + 8 záběrů na popp (jednou king makrel, která mi odkousla háček a při záběru vyskočila dva metry nad vodu). Dvakrát mi po gumové rybě trolované po hladině vyjel i plachetník, ale rybku překousnul a nezasekl se).
Saša - 1x kranas GT 95 cm, 3x king makrel 90-108 cm, 1x jehlice
Václav - jehlice 105 cm

kranas GT 95 cm Luisa chytala na trolling v okolí kaňonu, kde se loví především plachetníci. Měli na prutu celkem pět plachetníků a jednoho mečouna, ale žádnou rybu nezasekli.
Mirek - 1x king makrel
Vlasta - dorado 105 cm, 1x king makrel 103 cm
Milan - 1x king makrel

Tipaul - jela ráno ke "Třem Bratrům" a pak do souostroví, kde byly záběry na popp, ale na cca pět záběrů byla jen jedna zaseklá ryba. Několikrát pozorovali i plachetníky, ale žádný záběr neměli.
Milan W. - 1x kranas GT 95 cm, 1x metrová king makrel
Jura - pár záběrů na plandu, ale nic nezasekl.

kranas GT

kanic 23.11.2011
Luisa - Vlasta s Mirkem rybařili od 7.00 do 15.00. Nejprve nachytali bonita a pak trollovali s cílem ulovit plachetníka nebo mečouna.
Mirek - king makrel 85 cm na wobbler X-rap 18 cm
Vlasta - plachetník 245 cm na rybku

Tinou - od 7.00 do 15.00 trollovali bříška z bonita a wobblery. Plachetníků za den viděli asi 50, ale neměli an i záběr.
Jura - 1x king makrel 120 cm na fialový wobbler rapala magnum.

Blue Marlin - S Johnem jsme vyrazili čtyři na hranu šelfu západně od souostroví Mitsiu, kde hloubka klesá z 50 metrů přes 100.
Chytali jsme na jigy 125-200 g a na kousky bonita nastražené u dna s olovem 200 g.
Zdenek - 3x chňapal velký 70-80 cm na jig
Milan - 3x chňapal velký, žralok 110 cm, kanic diamantový cca 50 cm, 1x chňapal-snapper-madam tombeaux cca 8 kg, 1x chňapal červený-red snapper 4 kg.
Vašek - 3x chňapal velký, 1x žralok cca 1 metr
Saša - 4x chňapal velký, 1x chňapal-madam tombeaux cca 4 kg, 1x bonito na jig, 1x chňapal red snapper 4 kg, 1x kanic diamantový 50 cm

V posledním listopadovém týdnu většina z nás cestovala po Madagaskaru, pouze Saša a Vašek měli ještě naplánované dvě rybářské výpravy.

Zde je Sašův komentář:

25.11. – namísto rybaření jsme jeli lodí navštívit národní park a podívat se na tropický prales, chameleony, lemury...

27.11. - Vašek - 2 x king makrel a já totéž

28.11. - to jsem byl na lodi sám (Vašek si při výletu po pobřeží ukopnul palec a strhl nehet).
Celý den jsem popoval hlavně s tím stickbaitem Orion Big Foot a chytil jsem 4 kranasy (největší 101 cm) a metrovou královskou makrelu. Záběrů bylo hodně, ale ryby padaly. Minimálně 12-15 záběrů a sledovaček jsem neproměnil.