Revíry - destinaceAmerikaBrazílieAmazonieReportážeAktuality a krátké zprávy z Amazonie

Brazílie - Amazonie - Reportáže

Aktuality a krátké zprávy z Amazonie 17.1.2018

cichlida ocasooka - tucunare asu, 68 cmZahájení na Rio Negro

Co může být krásnějšího, než chytat na řekách a jezerech, kde nejsou žádní další rybáři. A když se rybář ráno budí na řece obklopené probouzejícíse džunglí a večer usíná zase s výhledem na řeku a ještě navíc s lahodným steakem v žaludku, to nemá chybu.
Dříve, než deště zvednou hladinu v řece Rio Negro, panuje na středním toku dobré období pro rybaření. Již dvakrát jsme vyrazili na lov velkých cichlid v povánočním období a vždy jsme se trefili do velmi dobrých, či přímo ideálních podmínek. Letos však začalo na horním toku pršet dříve a zejména řeky pramenící ve venezuelských horách byly plné vody. Ještě v období adventu bylo v Rio Negro tak málo vody, že dokonce byla omezena osobní lodní doprava, ale pár dnů před Vánoci stoupla hladina řeky v Manaus o metr a po našem příjezdu stoupala hladina přítoku o 5-20 cm každý den. Na Pada jsme museli zapomenout – podle informací se řekou již valilo příliš velké množství vody a tak jsme museli vzít za vděk řekou Araca. A nebyla to špatná volba.
lod na lagune, lov cichlidVětšina lovených cichlid patřila mezi t.zv. „borbolety“, tedy Cichla ocellaris (nebo orinocensis?), které měří většinou 25-50 cm (největší během naší výpravy ulovené borbolety měly 55-56 cm). Jen asi 10-20% ulovených ryb byly pravé cichlidy ocasooké (Cichla temensis). Většinou to byli jedinci tmavé , černo-žlutě tečkované formy „paca“, kteří se zrovna nerozmnožují. V druhé polovině výpravy už se stále více cichlid z formy „paca“ měnilo na třípruhou formu „asu“, tedy na ryby, kterou jsou aktuálně sexuálně aktivní. S tím souvisela i změna chování cichlid související patrně i se stabilně rostoucí hladinou vody v řece – cichlidy začaly obsazovat „hnízda“, resp. teritoria, která mlíčáci aktivně brání před reálnými i domnělými vetřelci včetně našich nástrah, viz podivné chování některých ryb popisované níže v textu.
obytna lod pro 3-5 rybaru na recePůvodně nás mělo na řeku jet na palubě obytné lodě celkem 7-8 rybářů. Jenže pak šel jeden z nás na operaci, druhému parlament schválil zákon upravující podnikání a tak zachraňoval existenci firmy a třetí neplánovaně pořídil manželce dalšího potomka. Nakonec nás tedy na palubě obytné lodě vyráží pět rybářů (tři průvodci – Negon-Zaseklej, trouba Euson a šikula Moreno, kapitán obytné lodě Barata, mechanik, kuchařka a lodník Andres). Stejně jako v minulých letech jsme na řece byli celý týden úplně sami a teprve když se vracíme zpět do civilizace, potkáváme v posledních dvou dnech výpravy další obytné lodě s rybáři.

Deník a soupis úlovků:

Manaus, ricni pristav na Rio Negro, v pozadi most pres rekuČtvrtek
28.12.2017
Po nočním letu z Evropy se scházíme na letišti v Sao Paulo a společně pak míříme do Manaus.
Po ubytování v hotelu si jedem do rybářského obchodu dokoupit nástrahy a nějaké drobnosti, pak se jdeme projít k Teatro Amazon, které pamatuje období rozkvětu Manaus v období kaučukové zlaté éry a po pár pivech a churrascu jdeme spát unaveni po dlouhé cestě. Tedy většina z nás jde spát a někteří jdou ještě na exkurzi a večerní pivko do klubu Remulus.

Manaus, ricni pristav na Rio NegroPátek
29.12.2017
Ráno v 10.00 nasedáme na expresní motorovou loď, kterou jedeme celý den cca 400 km po Rio Negro. Hned po příjezdu okolo 22.00 hodiny přestupujeme na naši obytnou loď a míříme dál proti proudu do jednoho z přítoků. Jedeme celou noc, ale to už nevnímáme, protože spíme pohodlně nataženi v kajutách, po té, co jsme doladili atmosféru několika džbánky caipirini.

pauza pred obedem - lahodne meze, resp. petiscosSobota
30.12.2017
Zataženo-polojasno, 25-30°C, odpoledne 20 minut déšť. Hladina vody dnes stoupla o 5 cm.
Ráno se budíme při ústí řeky do Rio Negro a chytáme v lagunách v okolí. Jak už to první den bývá, spíše ladíme formu, vybíráme vhodné nástrahy a hledáme aktuální stanoviště ryb. Každému chvíli trvá, než se rozhází a koordinace očí a rukou se sladí tak, aby nástrahy dopadaly přesně ke břehu, zatopeným stromům a větvím...
Do ryb se vlastně strefil jen Vojta, který byl na lodi s Peťou.
V řece bylo vidět spousty delfínů-inií a kajmanů. Nad řekou přelétávali amazoňani, arové a anhingy.
Vojta má nějakou virózu, asi chřipku, kterou si přivezl z domova. Celý den byl OK, ale večer měl zimnici.

Peťa – 10x cichlida 35-60 cm
Libor - 4x cichlida 35-45 cm, 1x traira-aymara 30 cm
Zdeněk - 7x cichlida 30-50 cm
Tomáš - 3x cichlida 40-50 cm, 1x štikovka-bicuda 30 cm
Vojta - 24x cichlida 30-65 cm (4,5 kg)

zdolavani cichlidy 60 cmNeděle
31.12.2017
Polojasno-jasno, 26-30°C, dnes je Silvestr a úplněk. Hladina vody dnes stoupla o 5 cm.
V řece bylo množství delfínů-inií - dalo by se říci, že jakmile jsme začali chytat, hned se nějaký objevil a čekal na možnost sežrat námi puštěnou rybu dříve než se vzpamatuje a ukryje někde u břehu. Viděli jsme i vydru obrovskou (ariraňa). Na mělčinách byli vidět čápi jabiru a večer po západu slunce létalo nad hladinou množství lelků – sbírali hmyz, který se místy v kvantech líhnul. Skoro všechny ulovené cichlidy byly borbolety, jen pár byly cichlidy tečkované formy „paca“, žádná nebyla třípruhá forma „asu“.
cichlida ocasooka - tucunare asu, 60 cm, 3 kgVojta ráno nevstal z postele. V noci měl horečku a má evidentně chřipku. Rozhodli jsme se, že s vítáním nového roku počkáme do zítřka, snad se uzdraví.

Peťa – 5x cichlida 45 cm, 48 cm, 60 cm, 63 cm (4 kg), 65 cm (4,5 kg), 1x štikovka-bicuda 40 cm, 1x traira-aymara 40 cm
Libor - 2x štikovka-bicuda 30 cm, 1x traira-aymara 35 cm + úžeh a průjem
Zdeněk - 5x cichlida 25-30 cm + 1x utržená cichlida 65 cm
Tomáš - 5x cichlida 25-30 cm + 60 cm a 65 cm (4 kg)
Vojta – chřipka - horečka, průjem, zimnice

privitani roku 2018 na ricnim ostrovePondělí
1.1.2018
Jasno, 25-31°C, odpoledne 20 minut přeháňka. Hladina vody dnes stoupla o 5 cm.
Zdeněk a Tomáš jeli dopoledne na křišťálově čisté pramenné jezero Tucanes. Voda zde pramení z písčitého dna a má jen 24°C (takže je v třicetistupňovém vedru pocitově studená). Ideální jezero pro muškaření. Strefili se do hejn borbolet a měli i sérii 10-ti náhozů a 10-ti záběrů za sebou.
Vojtek se už dostal z virózy a tak večer máme přivítání roku 2018 – kotvíme obytné lodě u písčitého ostrova, na kterém personál udělal posezení, natáhl osvětlení a na dřevěných uhlících udělal parádní steaky ze svíčkové – picaňa. Lahůdka uprostřed divočiny. A na to všechno svítil úplněk, no nádhera.
Peťa – 0
Libor - 1x cichlida 30 cm
Zdeněk - 20x cichlida 30-55 cm, 11x štikovka-bicuda 30-50 cm (většinou na potápivou nástrahu „biruta“ a na „perverzu“)
Tomáš - 14x cichlida 30-55 cm, 10x štikovka-bicuda 30-40 cm, 1x arowana-ostnojazyčnatec 60 cm
Vojta - 9x cichlida 30-50 cm, 3x štikovka-bicuda 35 cm, 2x traira-aymara 40 a 50 cm

cichlida ocasooka - prechodova forma paca - asu, 55 cmÚterý
2.1.2018
Jasno, 26-32°C, odpoledne přeháňka 5 minut. Dnes stoupla hladina vody o 20 cm.
Většinu dne jsme trávili chytáním přímo na řece – u pláží a „skal“. Zkoušeli jsme i laguny a jezera propojená s řekou, ale na jezerech ryby nešly – jak roste hladina vody, ryby zajíždějí mezi křoví a zatopené lesy, na volné vodě nejsou. Dnes jsme chytli první ryby třípruhé formy „asu“. V předchozích dnech to byly jen cichlidy tečkované formy „paca“ a samozřejmě menší borbolety.
Na oběd jsme si dali pauzu u quarape (čistého potoka), který vytéká z jezera Saladaua (má spodní pramen, podobně jako jezero Tucanes). U quarape je domek na kůlech, kde bydlí strážce quarape a u domku jsme si natáhli hamaky, kde jsme si přes poledne zdřímli.
Peťa – 6x cichlida 30-50 cm, 1x štikovka-bicuda 35 cm
Libor - 5x cichlida 40-70 cm, 3x štikovka-bicuda 30-50 cm (většina na vrtulce-propper)
Zdeněk - 7x cichlida 30-56 cm, 1x cihlida-žakunda 35 cm, 2x štikovka-bicuda 35 cm
Tomáš - 16x cichlida 30-62 cm, 6x štikovka-bicuda 30-45 cm
Vojta - 4x cichlida 30-50 cm, 2x štikovka-bicuda 35 cm

pretahovani lodi z reky na jezeroStředa
3.1.2018
Jasno-polojasno, 25-30°C. Dopoledne bylo oblačno a 20 minut sprchlo. Dnes stoupla hladina vody o 20 cm.
Dnes jsme jeli na jezero, které není přímo propojené s řekou (central lake – lago central). No, jeli. Nejprve 1,5 hodiny čisté jízdy rychlou lodí proti proudu až do horní části říční bifurkace - do vedlejšího ramene. Tam se ukázalo, že průjezd lesem, který bývá pod vodou, je zatím úplně na suchu a museli bysme se prosekávat asi 200 m lesem a táhnout lodě blátem. Nakonec jsme zvolili přístup přes písčité návrší, což znamenalo asi hodinu sekat 1,5 m dlouhé kůly a na nich pak jednu po druhé přetáhnout naše tři lodě bez motorů.
cichlida, Cichla ocellaris 50 cmByla to šílená dřina – naštěstí nesvítilo slunce a chvíli i sprchlo. I tak nám to přetahování ve třicetistupňovém vedru trvalo skoro 2 hodiny. Nejlepší bylo přetahovat lodě tak, že 2 nebo ještě lépe 4 z nás loď táhli na laně s ojí (metr dlouhý pevný klacek) a 2 nebo 3 loď tlačili.
Ale chytání na jezeře bylo super. Viděli jsme tam lovit celou řadu velkých ryb přes 5 kg a několik jsme jich měli i na prutě. Tomáš a Vojta nezaváhali a bodovali. Peťa a Libor velké ryby bohužel vypínali a Zdeněk dvě velké utrhnul. Smůla. Většina ryb v jezeře byly borbolety, ale asi třetina byly ryby formy „paca“ a ty největší byly třípruhá forma „asu“.
Chytali jsme do 16.30, pak jsme půldruhé hodiny přetahovali lodě zpět na řeku a větší část cesty zpět k naší obytné lodi jsme jeli za tmy. Nádherná noc – řeka osvětlená měsícem, nad hladinou hejna lelků…
maly kajman, kteremu asi vetsi bratricek ukousl ocasPeťa – 14x cichlida 30-55 cm + 63 cm, 5x štikovka-bicuda 35 cm
Libor – 9x cichlida 30-50 cm, 5x štikovka-bicuda 30-40 cm, 3x traira-aymara 30-50 cm
Zdeněk - 15x cichlida 30-50 cm + 1x utržená cichlida cca 10 kg na popp, 2x cichlida-žakunda 35 cm, 6x štikovka-bicuda 30-45 cm, 3x traira-aymara 40-55 cm. Podstatná část menších cichlid, žakudny a bicudy byla na umělou mušku – streamer. Muškaření bylo na jezeře velmi účinné, ale bohužel braly jen menší ryby.
Tomáš - 22x cichlida 20-51 cm + 60 cm a 68 cm (4,5 kg), 10x štikovka-bicuda 30-40 cm, 3x traira-aymara 30-45 cm
Vojta - 16x cichlida 30-50 cm + 70 cm (5,5 kg) a 80 cm (7 kg), 1x cichlida-žakunda 35 cm, 10x štikovka-bicuda 30-40 cm, 1x traira-aymara

ranni cesta lodi na lovisteČtvrtek
4.1.2018
Jasno, 25-30°C. Dnes stoupla hladina vody o 10 cm.
Peťa a Libor zkoušeli sumce a ostatní dvě posádky jely do říční bifurkace. Zde jsou krásné pasáže, ale podařily se zde jen menší ryby do 50 cm. Viděli jsme vydru obrovskou (ariraňa), ary, ibisy, jabiru...
Zdeňkovi se podařilo ulovit na jednu nástrahu (popp) hned dvě paca najednou – jak zdolával jedno, to druhé se pověsilo na druhý trojhák. Když dopoledne muškařil, přilitěl se na něj podívat papoušek ara ararauna a jeho muškaření nelichotivě komentoval z vrcholku stromu.
cichlida 55 cm, zrejme krizenec mezi C.ocellaris a temensisCichlidy dnes nebraly a většinou nástrahy jen zaháněly. Ráno jsme někteří měli na skoro každý nához útok ryby, ale narážely do nástrah se zavřenou tlamou, někdy bokem těla nebo ocasní ploutví – v podstatě vyháněly nástrahy ze svého teritoria, kde se budou v příštích dnech rozmnožovat. Obvykle to takhle po několika dnech stoupající vody i bývá – cichlidy obsadí teritoria a z nich agresivně vyhánějí vše, co je ruší. V té době se také tečkovaná forma cichlidy nazývaná „paca“ mění v třípruhou formu „asu“.
Peťa a Libor zkoušeli celý den sumce na položenou na kousky ryb. Měli asi 5 záběrů, ale vytáhli jen 2 pidisumce okolo 25 cm a 5 piraňí. Většinu nástrah jim po chvilce zlikvidovaly piraňe. Údajně nejlepší nástražní ryba na sumce je traira, jako druhá bicuda a pak až cichlida. Zásobu trair měli hoši dobrou, ale sumec žádný…
Zdeněk - 14x cichlida 20-56 cm (většinou borbolety, jen 4x paca)
Tomáš - 10x cichlida 30-45 cm, 4x štikovka-bicuda 30-45 cm
Vojta - 14x cichlida 30-55 cm + 65 cm (4 kg), 1x štikovka-bicuda 35 cm

cichlida Crenicichla lenticulata, zhakundaPátek
5.1.2018
Oblačno-polojasno, 25-30°C. Dnes stoupla hladina vody o 20 cm.
Dopoledne chytáme na řece a přesouváme se po proudu dolů až k soutoku s Temeni. Ve 13.00 se scházíme u kanálu, kterým vytéká voda z central lake Karapanatuba. Do jezera projíždíme v pohodě kus na motor a kus na pádla, asi za 15 minut jsme v jezeře a je to pecka. Na každém dobrém místě máme útok nebo záběr velké ryby. Bohužel je tam fůra potopených kmenů a větví, takže dost trháme a Zdeněk zlomil i prut. V jezeře čistá tmavá voda, útoky ryb jsou hezky vidět. Největší ryby stojí na odbočkách jednotlivých částí jezera „na růžku“.
Velké ryby nad 60 cm, které dnes byly ulovené, jsou forma „asu“, některé přechodové mezi „paca“ a „asu“.
traira - aymara ulovena na poppVečer panuje slavnostní nálada, všichni jsme si skvěle zachytali a navíc personál zase zakotvil u pláže a uspořádal grilovačku – grilujeme svíčkovou a roštěnec, který ještě zbyl, grilují na ohni i žebra – lahůdka. No a také se snažíme dopít zásoby rumu a caipirini, ovšem marně (zasoby jsme měli plánované na 8 osob a přijelo nás jen 5 – chybí nám tu Vlastík, s ním bysme to zvládli).

Peťa – 4x cichlida 35-55 cm
Libor - 7x cichlida 35-64 cm (4 kg)
Zdeněk - 11x cichlida 35-45 cm a 68 cm (4,5 kg), 1x cichlida-žakunda 35 cm, 3x štikovka-bicuda 40 cm + 1x zlomený prut a 2x utržená nástraha o rybu (včetně veleúspěšného poppa storm...)
Tomáš - 29x cichlida 25-40 cm a 60 cm, 65 cm, 66 cm (4,5 kg), 70 cm (5,3 kg), 1x cichlida-žakunda 35 cm, 5x štikovka-bicuda 30-40 cm
Vojta - 35x cichlida 25-35 cm a 65 cm (4,3 kg), 68 cm (5 kg), 70 cm (5 kg), 72 cm (5,4 kg) a 80 cm (7 kg), 6x štikovka-bicuda 30-40 cm, 1x traira-aymara 35 cm

deti z domorodych vesnic jsou zvedaveSobota
6.1.2018
Jasno, slunečno 24-31°C
Chytáme jen ráno a dopoledne. Po včerejší úspěšné návštěvě jezera Karapanatuba jedeme všechny tři lodě opět na tohle jezero. Není to už sice takové hifi jako včera, ale pořád dobrý. Opět jsme většinu ryb vypnuli nebo utrhli (Zdeněk), ale pár pěkných kousků 60-82 cm se podařilo zdolat.
Po poledni již vyrážíme zpět do civilizace a večer trávíme u chlazeného ležáku před hotelem, resp. před klášterní ubytovnou s výhledem na slunce zapadající nad Rio Negro.
cichlida ocasooka - tucunare asu, 68 cmZatímco za prvních sedm dnů rybaření na přítoku jsme nepotkali žádné další rybáře, tak včera jednu partu a dnes cestou po Rio Negro celkem 7 skupin rybářů a v každé alespoň 10 lidí. Je vidět, že v příštích dnech bude na Rio Negro asi dost živo.

Peťa – 2x cichlida 60 cm a 65 cm
Libor - 1x cichlida 64 cm
Zdeněk - 9x cichlida 30-50 cm + 2x utržená velká cichlida – utržený popp, 1x cichlida-žakunda 30 cm, 2x štikovka-bicuda, 3x traira-aymara 30-48 cm
Tomáš - 8x cichlida 30-70 cm (5,3 kg)
Vojta - 12x cichlida 25-50 cm a 62 cm (4 kg) a 82 cm (7,9 kg), 1x štikovka-bicuda 30 cm, 1x traira-aymara 35 cm

dubleta cichlid ulovenych na jednu nastrahuNeděle
7.1.2018
Zatímco Vojta a Tomáš mají ještě týden dovolené a pokračují s malou jednoduchou loďkou do ramen řeky Rio Negro, nás ostatní čeká cesta domů.
V neděli letíme malým letadlem do Manaus, odpoledne trávíme u hotelového bazénu, nákupem suvenýrů a procházkami v okolí pláže Ponta Negra. Odpočatí pak druhý den utrácíme poslední peníze v letištním obchodě se suvenýry (který měl z celého Manaus nejlepší výběr i nejlepší ceny rukodělných indiánských výrobků) a po nočním letu přes Sao Paulo do Evropy jsme v úterý večer zase doma.
Tohle netradiční vykročení do nového roku jsme ve stejné partě rybářů podnikli již podruhé. Dlužno říci, že únik z vánoční Evropy s charakteristickým depresivním počasím do tropického ráje na břehu Rio Negra se nám všem líbil. Ne, že bychom se po téměř dvou týdnech cestování a rybaření netěšili domů, ale přechod z pohodové atmosféry s kulisou tropického pralesa zpět do reality všedních dnů vyžadoval určitou dávku sebezapření.

cesta lodí na loviste
obytna lod pro 3-5 rybaru na pritoku Rio Negra
cichlida ocasooka - prechodova forma paca - asu, 58 cm
cichlida ocasooka - tucunare asu, 68 cm
cichlida - borboleta 55 cm, zrejme krizenec mezi C.ocellaris a temensis
stikovka - bicuda
cichlida Crenicichla lenticulata, zhakunda
privlac u ricni plaze
privlac u skal, kde jsou i stanoviste sumcu
cesta lodi na jedno z ricnich jezer
ricni brehu jsou piscite, misty huste zarostle dzungli
suseni ryb na polednim slunci u guarape