Revíry - destinaceEvropaŠvédskoVanernReportážePostřehy a krátké reportáže

Švédsko - Vanern - Reportáže

Postřehy a krátké reportáže 7.6.2022

stika 121 cm, kveten na jezere VanernVanern 14.-24.května 2022

Statistika za čtyři rybáře a devět dnů přívlače:
Celkem jsme chytli 306 ryb: 284 štik, 20 okounů, jednoho bolena a jednoho jelce.
Celkem bylo 9 štik přes metr: 100 cm, 101 cm, 3x 102 cm, 107 cm, 115 cm, 116 cm a 121 cm. Z toho já měl 2x102, 115 a 121. V kolektivu jsem přesto stále oblíben, snad mne chlapi vezmou s sebou i příští rok. Ta 115 cm byla celkově vyžranější a masivnější, než ta 121 cm. Asi byla i těžší, podle váhy však měla "jenom" 12 kg, ale tu větší jsme nevážili, jen měřili a šup s ní zpátky.
Ze začátku to bylo hodně trápení, každý den vítr z jiné strany a pořád jsme hledali ryby. Kde byly jeden den, druhý den bylo vše jinak.
Myslím, že ale celkově úlovky super. V průměru to vychází na jednu rybu přes metr na den.

Rune (majitel chat) už přeci jen stárne a tváří se, že už se dál o hosty, chaty a lodě starat nechce. Jeho děti mají práci jinde, taky se o turisty starat nechtěji... Pokoušel jsem se domluvit, aby pokračoval alespoň ještě příští rok. Uvidíme.

Zdraví Radek Ž.

stika 121 cm, kveten na jezere Vanern
krasne rostla stika 115 cm, kveten na Vanernu
stika 102 cm, kveten na Vanernu
kvetnovy bolen z Vanernu
nenazrany okounek

stika 112 cm, kveten na VanernVanern 11.-21.5.2019

Tak letos jsme navštívili Vanern už po sedmnácté. Po těch letech už ani mapy nepotřebujeme a naše přesvědčení, že určitě něco přijde se zdá jistotou. Vždycky ale záleží na počasí.
Po loňském úspěšném chytání, kdy zachytali všichni a dařilo se snad všude, kde jsme zkoušeli nahodit, bylo letos všechno jinak. Ledový vítr, který měnil směr dvakrát za den, udělal své. První dva dny jsme jen hledali místa. Další dva dny se situace díky teplejšímu počasí zlepšila, ale studený vítr vše zase změnil. Tragédie pak byla poslední tři dny, kdy to bylo o jedné až dvou rybách za den.
Celkově jsme chytili za deset dnů ve čtyřech rybářích 242 štik, 15 okounů a jednoho bolena (77 cm).
stika 123 cm, kveten na VanernVelikost ryb také nic moc. Jen tři štiky přes metr, jedna ale 123 cm (Libor), pak 112 cm a 107 cm. Mezi 80 až 90 cm bylo 5 ryb a většina ryb byla kolem 70 cm.
Servis jako vždy perfektní, jen motory na lodích už by to chtělo zase obnovit.

Vanern 4.-11.5.2019

V šesti lidech jsme za týden ulovili 112 štik a to jsme díky počasí většinou netrávili na vodě celý den. Silný vítr, déšť, sníh, kroupy... nám rybolov dokázaly občas slušně znepříjemnit.
Z těch 112 štik jich cca 25 bylo pod 60 cm délky, drtivá většina pak byly ryby s délkou 60-70 cm a tři největší měřily 103, 95 a 88 cm.
Okounů jsme chytili 5, díky zimě prostě nežrali.
Candáta, bolena, pstruha... jsme neulovili ani jednoho.

Peter Hájik

Nej ryba výpravy - štika 103 cm
Osmdesátka z Vanernu
I takové skončily na háčku
Za chvili poplave dal
Sedesatka z Vanernu
Blíží se sníh? Déšť? Kroupy?
Někteří Švédi maji trochu ujetý smysl pro dekorace svých zahrad...
kvetnovy okoun z Vanernu
kvetnovy bolen 77 cm z Vanernu

kvetnovy bolen z jezera VanernVänern 12.-22. května 2018

Hodnocení letošní výpravy na naše oblíbené jezero Vänern ve Švédsku je celkem jednoduché. Po dvou letech, kdy jsme opravdu neměli štěstí na počasí a rybaření bylo zkouškou odvahy i pevných nervů a nám se za pomoci dobrého oblečení někdy více, jindy méně dařilo poprat se s vlnami a silným větrem doplněným deštěm, bylo letos vše jinak. Počasí jak na Jadranu.

Po zkušenostech z posledních dvou sezón jsme se rozhodli pro pozdější termín naší výpravy. Tentokrát od 12.5. do 22.5.2018.
Zadařilo se, počasí bylo opravdu teplé a takřka bez větru. Na ryby nebylo možné vyjet jen jeden půlden kvůli větru, jinak bylo naprosto letní počasí. Problém byl jen s rychlým ohřátím vody (od začátku května do poloviny měsíce stoupla teplota vody v zátokách z 5°C na 18°C) a ryby braly především až večer.

kvetnova stika 120 cm z jezera VanernCelkem jsme (především na mělčinách) nachytali ve čtyřech rybářích 394 štik, 20 okounů a čtyři boleny.
Štik nad metr bylo asi deset. Rekordní štiku 120 cm měl jako vždy hlavní lovec Eda.

Nutno ale říct, že jsme na vodě trávili vždy celý den od deváté ráno do deváté večer.

Vanernu zdar!

Vanern
14.-21.4. 2018

Původně jsme měli namířeno do Winäs, kde jsme se chtěli zaměřit na lov trofejních štik hned po roztátí ledu. Ale zima se letos nějak protáhla a led ve Winäs roztál zhruba v době našeho předpokládaného příjezdu.
kvetnova metrovka z jezera VanernNakonec jsme tedy zvolili jiný revír, kde led roztál o pár dní dříve: Vänern.
...ale i na Vanern bylo opravdu ještě brzo. Teplota vody na hloubce 2,8-3,2 stupně, v zátokách 4,5-7,5 stupně, což je přeci jen málo. Je velký rozdíl v rychlosti prohřívání vody po rozmrazu na malé a velké vodě. V Helesjo to byl celkem fofr, na Vanernu to šlo pomalu.

Naše posádka dopadla bídně (4 ryby), druhá loď o trochu lépe (cca 20 ryb, 1x 100cm a 1x 101cm).
Zkoušeli jsme úplně všechno, ale bylo ještě brzo a voda příliš studená.
Ubytování prima, počasí také. Pouze 2 dny foukal celkem vítr a vlny byly nechytatelné.

Lukáš Z.

Stika 117 cm z Vanernu Vanern 5.-16.5. 2017

Naše letošní výprava na Vanern začala tradičně už doma každodenním sledováním počasí na tomto jezeře před naším odjezdem. Tipovali jsme, zda bude vhodné či nevhodné, jak a na co se připravit nejen co se oblečení, ale i rybářského vybavení týká.
Už při příjezdu k vodě bylo zřejmé, že příroda se teprve probudila a s rybami bude asi problém. Jednoduše to bylo letos trápení.
Už první den, kdy jsme všichni dohromady (čtyři rybáři ve dvou lodích) chytili jen 6 ryb, nás měl varovat, že celých deset dní bude asi o hledání těch nejlepších míst. Nejhorší bylo, že počasí bylo každý den jiné a hlavně ledový vítr foukal každý den z jiné strany. Tam, kde jeden den nějaké ryby byly, jsme druhý den nechytili ani šupinu.
okoun z VanernuCelkem jsme za deset dní nachytali 144 štik, největší pak 117, 110, 106, 102, 100 cm a ještě z lehce podmetrových 98, 96 a 92 cm.
Jinak byla naprostá většina štik kolem 60 cm. Potěšilo nás ulovení několika okounů, kteří se zde na několik let ztratili. Potěšil nás také 78 cm dlouhý bolen.
Jezdíme sem již více než 10 let a tak se považujeme za „znalce“ místa. 144 štik zní jako vysoké číslo, ale ve čtyřech rybářích na dvou lodích za deset dní rybolovu (od rána do večera) to není žádný zázrak. Letos to bylo opravdu hodně těžké.
Jednoduchým propočtem jsme chytali průměrně jednu štiku za dvě hodiny (index pprh 0,5).
Nevím s jakým úspěchem se vrátili kolegové rybáři, se kterými jsme na Vanernu byli současně ale asi také žádný zázrak.

S pozdravem Radek Ž.

stika 117 cm
hlava stiky 117 cm
okoun z jezera Vanern
staci chvilka nepozornosti a vrtule je v cudu
krasna stika z Vanernu

stika 118 cm, kveten na VanernJezero Vänern 9.-19. května 2015

Přišlo jaro a všem, kteří netrpělivě očekávají sezonu vláčení, nezbývá, než ji rychle někde zahájit. Jako již po několikáté jsme ji i letos začali ve Švédsku na jezeře Vänern, Příjemné prostředí v lokalitě, která není až tak daleko od Trelleborgu, kam každoročně přijíždíme trajektem, je ideální pro náš každoroční rozjezd. Jako každý rok i letos jedeme s očekáváním, jak se zadaří.
Pravdou je, že tento rok jedeme o něco dříve než poslední roky a možná i proto máme obavu, jak budou vypadat podmínky. Tradičně nás přivítá usměvavý domácí Rune a po několika zdvořilostních frázích se již těšíme na vodu. Radost nám kazí předpověď počasí. Pro příští dny věští silný vítr a několikrát i s deštěm.
kvetnova stika z jezera VanernPředpověď se opravdu až na dva dny vyplnila. Mimo těch dvou dnů, kdy jeden den svítilo dokonce i slunce a ten druhý nefoukalo, to bylo deset dnů větru, který jsme tady v takové intenzitě a tolik dnů v kuse ještě nezažili. Dva dny jsme museli rybaření vypustit úplně, protože vláčet při krupobití není příliš zábavné a pokud k tomu ještě fouká vítr, že trhá kotvu tak to opravdu nejde.
Při špatném počasí ryby moc nešly a nepotvrdilo se tedy rčení jednoho mého kamaráda, že „když jsou sračky – berou koně“. Pravdou sice je, že při jednom opravdu větrném dni jsem při driftovém vláčení chytil štiku 118 cm ale považoval bych to spíše za náhodu. Popravdě jsme nejvíce štik, i když spíše menších, chytili v nejkrásnějším slunečním dni.
Celková statistika úlovků byla uzavřena číslem 221 štik, asi 5 okounů 2 boleni a jeden jezerní losos. Největší štika měla 118 cm a celkem přes metr jich bylo 6. Za osm dnů chytání pro 4 rybáře celkem slušný úspěch a myslím, že všichni „účastníci zájezdu“ byli spokojeni.
Tak přejeme Všem stejný úspěch, krásné zážitky a chovejte se tak aby i ostatní rybáři po Vás měli co chytit. Z té malé ryby, které jste právě dali svobodu, se totiž budete radovat Vy, nebo někdo jiný i příště.

Radek, Hustopeče
kvetnova presmetrovka z Vanernu

pstruh obecny - jezerni forma z jezera VanernVänern - lososi a mořští pstruzi 2014

V roce 2013 jsme na jezeře Vänern ulovili druhý týden v květnu pstruha obecného 92 cm dlouhého. Proto jsme zvolili v roce 2014 termín ještě o týden dříve, aby voda měla teplotu co nejnižší. Teplota vody byla 9°C. Ukázalo se, že volba byla správná.
10.5.2014 jsme ulovili jednoho pstruha a druhý den hned 2 kusy pstruhů jezerní formy (viz foto).
Jezeráci byli chyceni na trolling, před zátokou pana Runeho, nástraha byla použita wobler 10 cm (imitace lososa stříbrné barvy). Tito pstruzi byli uloveni cca kolem poledne za jasného počasí, kdy bylo na hladině vidět, že ryby loví.
Velké pstruhy jezerní formy je snadno možné si splést s lososem atlantským, kteří v jezeře Vänern rovněž vytvářejí jezerní formu). Losos má však tečkovaný bok pouze nad úrovní postranní čáry. Rozeznávání druhu u kříženců pstruhů a lososů (ve Švédsku jim říkají "laxing") je však velmi těžké...

Pro sezónu 2015 má Rune nové apartmá, které je v přístavním domku hned u lodí. Navíc se konečně chystá do důchodu, takže bude mít i více času na ryby a na společné rybářské večery a večírky.

Josef L. a Lukáš P.

pstruh obecny - jezerni forma z jezera Vanern, delka 90 cm

bolen z jezera VanernVanern 17.-26.5.

Zdravím všechny rybářské přátele.
V termínu od 17.5. 2014 do 26. 5.2014 jsme opět navštívili náš, pro jaro oblíbený rybářský revír ve Švédsku – Vanern.
Zvýšená hladina jezera a proměnlivé počasí značně prověřili naši schopnost najít ryby. Tam, kde jsme již jezdili za jistým stanovištěm hladových štik, tentokrát žádné nebyly. Museli jsme tedy zkusit najít nová místa, kde ryby stojí. Stálé změny směru větru ale našemu snažení moc nepřispěly. Kde jeden den ryby byly a již se zdálo, že už víme jak na ně, bylo druhý den po změně směru větru vše jinak. Běžně bylo půl dne krásné počasí s mírným větrem, který se během krátké doby otočil o stoosmdesát stupňů a dvojnásobně zesílil. Přeháňky by ani tolik nevadily. Jeden den nás počasí opravdu prověřilo. Rychle přihnané mraky otočeným větrem vytvořily bouřku, kdy blesky a burácení opravdu naháněly strach. Rychlá průtrž mračen s nárazovým větrem, nás vyhnala z vody a asi hodinu jsme čekali na břehu, než bylo možné se pomalu vrátit do přístavu. Vítr způsobil i nějaké škody s výpadkem elektrického proudu.
kvetnova metrovka z Vanernu
Poprvé jsme zde také ulovili boleny, které jsme jako druh na tomto místě nikdy nechytili. Jeden kousek byl opravdu excelentní a posílám jeho fotku.
Velkou radost jsme měli z několika okounů, protože na ty jsme zde poslední tři roky nenarazili.
Štiky, které jsme letos chytali, byly většinou mezi 75 – 85 cm. To bylo proti loňskému roku, kdy byl velký počet ryb délek 50–60 cm lepší. Celkem jsme ve čtyřech rybářích chytili 169 štik. Šest jich mělo více než metr a asi devět překročilo 90 cm.

Zdraví

25.května - 1.června 2013

O tom, jak vrtkavé může být rybářské štěstí a jak dovede s rybářskými úspěchy zamíchat počasí svědčí reakce rybářů, kteří navštívili Vanern na přelomu května a června - ve srovnání s výsledky z předchozího týdne (viz report níže) změna výrazná:

"V revíru nebyly vůbec ryby. Dovolenou na Vanernu bych přátelům nedoporučil, protože by si zachytali jen bídně. Byli jsme i 2 dny bez záběru.
Za 7 dní jsme měli jen 3 štiky, největší 8O cm."
Tomáš R.

"Oproti předchozímu týdnu drastická změna počasí. Bylo slunečno, teploty až 25-30°C a velmi větrno, na jezeře velké vlny. Bylo nás 6 a ulovili jsme jen 8 štik."
Jan T.

kvetnova stika 115 cm z Vanernu18.-25. května 2013

Od 18.5.2013 do 24.5.2013 jsme po roce opět navštívili náš oblíbený Vanern.

Tentokrát to bylo o zimě. Změna počasí asi zrovna nevyhovovala ani štikám.
Úspěchy byly opravdu střídavé. Stále se měnící směr větru, mrazivé noci i rána a celodenní změny počasí, nepřály stálému stanovišti ryb. Tam, kde jeden den stály, druhý den nebyla ani šupina.
Zřejmě jsme se příliš natěšili v minulých létech, kdy jsme byli podstatně úspěšnější.

stika 110 cm, kvetenMůžeme jen doufat, že menší počet úlovků nebyl způsoben posledními nájezdy také rybářů " masařů". My jsme samozřejmě všechny ulovené štiky pustili na svobodu.
Podstatně více než v předchozích letech bylo také zastoupení menších ryb.
Podařilo se ulovit jen 5 ryb přes metr. Největší 115 cm velká štika byla spíše náhoda.
Celkem jsme v naší "čtverce" chytili 144 štik, ve většině ale malých.

Radek Ž.

vlackar na brehu jezera Vanern4.-11. srpna 2012
Srpen není právě ideálním obdobím pro lov štik v jižním Švédsku.
Ryby nebraly. Celkem se v 7 lidech chytilo jen 8 štik, z toho 3 pěkné (108 cm -17 kg, 98 cm - 14kg a třetí měla kolem 80 cm, zbytek rybářů jen malé šmudliny. Přesto jsme byli Vanernem i Runeho rybářskou usedlostí unešeni a chceme se tam vrátit.

Tereza F.

stika 117 cm ulovena na wobbler, 25. kvetna
22. - 29. květen

Na Vanern jsme nakonec jeli jen dva. V porovnání s rybáři, kteří zde byli před námi, jsme měli štěstí na počasí a teplota někdy vystoupala i na 25°C!
Za týden jsme ulovili 41 ks štik, největší 117 cm, 115 cm, 109 cm, 106 cm. Celkem jsme zdolali 14 kusů štik délky nad 1 metr! Letos šly jen větší kusy.
Největší štika měřila 117 cm, byla ulovena na wobbler a puštěna na svobodu 25. 5. 2012.

Josef L.

15.-22. květen 2012
Tak nám zabili Ferdinanda – vlastně Vanern.
Nevím, jak jinak parafrázovat letošní rybářskou návštěvu tohoto krásného jezera. Jezdíme sem už osm let a vždycky jsme si to užili. Tahle reportáž však bude smutná. Nachytali jsme celkem 150 štik, dvě 120 cm, celkem 8 štik přes metr. Na deset dnů ve čtyřech oproti předchozím ročníkům dost slabé. Počasí bylo snad nejhorší, co jsme na Vanernu zažili. Od soboty do pátku pršelo a byl silný vítr a v pondělí jsme nejeli na vodu vůbec. V podstatě jsme měli slušné počasí jen tři dny.
hlavy ulovenych a v rozporu s predpisy zabitych stikCo bylo ale nejhorší, byla skupina rybářů ze severní Moravy, kteří masakrovali vše a i majitel chat - Rune byl z toho mimo. Policii nakonec ale nezavolal, což je škoda. Zabíjeli štiky snad od 40 cm a co jsme viděli, tak tam měli jednu tak možná 120 cm. Nechce se mi věřit, že by nepochopili zdejší předpisy ani cedulku u pultu na čištění úlovků, že je možno brát jen jednu rybu na den, a to ve velikosti 50 až 80 cm, jinak se ryby pouští. Tak skončily v mrazáku ryby snad od 40 cm úplně všechny, které se těmto „rybářům“ podařilo chytit. To si opravdu neuvědomují, že žádná voda není na ryby „bezedná“.
Jestli někdo jezdí na ryby pro maso, tak raději jezděte do supermarketu – vyjde Vás to levněji a těm ostatním nebudete u vody otravovat život.
Přílohou ještě posílám fotku výzdoby okolí mola dle představ téhle partičky.

Zdravím všechny slušné rybáře s přáním hodně krásných zážitků z chycených ryb, které vrátíme vodě a příště si je znovu chytíme my nebo někdo jiný v ještě lepší kondici.

Radomír Ž.

Odpověď cestovní kanceláře PEPA a majitele Vanerbo:
Rybáři ze severní Moravy, kteří ve Vanerbo vědomě porušovali rybářský řád a zabíjeli v podstatě vše, co se jim podařilo ulovit, nejsou ve Švédsku nadále vítanými hosty. Jestli svůj přístup k rybářským předpisům a úlovkům nezmění, neměli by za rybařením cestovat vůbec nikam a ani na domácích vodách je nikdo postrádat nebude.