Revíry - destinaceEvropaŠvédskoTjuonajokkReportážeAktuality, novinky a krátké reportáže

Švédsko - Tjuonajokk - Reportáže

Aktuality, novinky a krátké reportáže 14.10.2021

Muškaření v peřeji Tjirtjam Tjuonajokk
18.-26. srpna 2021

V Tjuonajokku jsme sice už byli, ale líbilo se nám tam, takže proč si to nezopakovat. Bohužel začátek výpravy nebyl právě šťastný. Nízká oblačnost zapříčinila, že večerní let vrtulníkem z Kiruny do Tjuonajokk nebyl z důvodu bezpečnosti možný. Museli jsme se ubytovat v Kiruně a doufat, že následující den se počasí umoudří. Naštěstí tomu tak bylo, hned ráno jsme odletěli a s půldenním zpožděním dorazili na místo.

Muškaření bylo fajn. Lipany jsme chytali na nymfy i na sucho a myslím si, že i nějaká ta padesátka nakonec skončila v podběráku. Neměřili jsme je, ale průměrná velikost lipanů byla kolem 45 cm a občas se podařil viditelně větší - ten klidně těch padesát mít mohl. A jestli ne, tak měl minimálně 49.
I pár pstruhů jsme chytili, bylo mezi nimi několik půlmetrových, kteří rozhodně potěšili.

Štika z jezera KaitumjaureVíce času než dříve jsme trávili chytáním štik na streamery z lodě s průvodcem. A bylo to super. Trochu nás ale mrzelo, že když jsme si chtěli průvodce objednat i na další dny, žádný už nebyl volný. Totéž lodní taxi, některé dny nebyl nikdo, kdo by nás odvezl. Sice jsme měli vlastní loď, ale na peřej Kukkak se s ní dostat nedá, tam se dá dojet pouze na lodi s průvodcem, která má silnější motor a je schopná projet peřejí Taivek (ta leží mezi kempem a peřejí Kukkak). A hlavně průvodce zná každý kámen v řece a je schopen rybáře bezpečně dovézt tam i zpět. K peřeji Tjirtjam se jede pronajatou lodí přes hodinu, loď s průvodcem to zvládne díky výkonnějšímu motoru ani ne za polovinu času. Bez průvodce jsme prostě měli omezené možnosti.

Lipan, krasavec z řeky KaitumOproti minulé návštěvě došlo také k několika zásadním změnám v pravidlech. Laponci, jakožto majitelé pozemků na severním (levém) břehu řeky Kaitum, si vymínili, že z „jejich“ břehu už nebudou moci rybáři lovit samostatně, ale pouze za doprovodu profesionálního průvodce. A když průvodce nemá čas, revír je vlastně ani ne poloviční. Bez průvodce lze chytat ve všech peřejích pouze z pravého-jižního břehu a na peřej Kukkak se bez něj nedá vůbec dostat. Asi by bylo lepší si příště průvodce objednat dopředu (a radši na více dní) a nespoléhat na to, že bude mít čas kdykoliv člověk zrovna potřebuje.

Přišlo nám, že kuchyně už není tak načančaná jako dřív. Na tom, že v detailech služeb poskytnutých majiteli a zaměstnanci je cítit rozdíl, jsme se také shodli. Asi by šlo "prodat" nám na místě Tjuonajokk lépe. Povečeřovým servisem (obsluha, snaha prodiskutovat dnešní a nastávající rybářský den, plány, přání, doporučení, atmosféra) počínaje a těmi nešťastnými “vytíženými” průvodci konče. Ale možná to bylo i tím, že průvodci byli prostě na konci sezóny unavení.

Sice jsme letos zachytali v Tjuonajokk asi líp než při minulých výpravách, ale celkově máme pocit, že Tjuonajokk ztratil část ze svého někdejšího kouzla. Je tedy pravda, že už jsme na této planetě také sjezdili leccos a máme s čím srovnávat. Možná i proto se naše nadšení z minulých výprav do Tjuonajokku neopakovalo v takové míře. Nicméně je to stále skvělý revír v úžasné přírodě s výbornými službami uprostřed divočiny Laponska. Jen už to není tak zážitkové jako dříve.

David K. a Roman S.

Pouštění lipana zpět do řeky Kaitum
Lov štik s průvodcem
Na lovu
Pstruh z Tjuonajokk
Štika z jezera Kaitumjaure

lipan s houbami k obeduTjuonajokk
19-27 srpna 2020

Tjuonajokk to byl pro mne zatím nejlepší rybolov mého života. Nebo minimálně jeden z nejlepších. Oceňuji především absolutní propojení rybáře a přírody.
Ne nadarmo se o Tjuonajokku hovoří jako o nejlepším místě pro lov lipanů na světě.
Ve dvou jsme měli 30 pstruhů a přes 200 lipanů, několik největších mělo 48 cm.
Atmosféra, kterou personál vytváří v Tjuonajokk je skvělá. Jaká gastronomie se dá vytvořit na místě bez trvalého připojení k elektřině je až neuvěřitelné. Úžasné.
Kromě popsaného rybaření a atmosféry v kempu jsem zažil ještě jednu mimořádnou okolnost. A tou je úplné až absolutní propojení rybáře s přírodou. Povšiml jsem si, že tam není rybář návštěvníkem v přírodě, ale je její součástí. A to doslova. Kromě rybářského náčiní a vlastní šikovnosti už nepotřebujete nic jiného z prostředků moderní civilizace. Ani Vám to tam k ničemu není. A tohle mi dlouho zůstane zapsané v paměti.
V Tjuonajokku bylo s námi koncem srpna naráz max. 8 rybářů ze zahraničí: dva Švýcaři, jeden Fin, tři Němci a my z Čech. Jinak se během pobytu objevilo a pak zase odletělo několik Švédů.

Michal F.

muskareni v Tjuonajokk - perej TjirtjamTjuonajokk 30.6.-7.7.2020

Byl jsem v Tjuonajokk už po třetí a tentokrát jsem tam vzal své dva syny. Řekl jsem si, že bude lepší naučit je muškařit dřív, než je začnou zajímat holky a než se seznámí s alkoholem, drogami...
V Tjuonajokku jsme byli větší část týdne úplně sami, až pak příletěli na pár dní tři Švýcaři. Paní vedoucí si trhá vlasy, protože všichni turisté kvůli koronaviru úplně nesmyslně buď odřekli nebo jim zrušili letecké spojení apod.
Personál byl tedy v kempu ve výrazný přesile. Pro nás to bylo super, ale pro jejich business, to musí být těžký.
Kluci úplně nadšený, zachytali spoustu lipanů do 50 cm a muškaření je baví!
Chytali jsme hlavně lipany a dvakrát jsem vyrazili i na štiky (štiky byly 70-90 cm, ale viděli jsme v mělký vodě i větší kusy).
Pstruh žádný.
Počasí super, helikoptéra taky, jídlo nezklamalo kvalitou ani cenou. Chtěl jsem Tjuonajokk trochu podpořit, tak jsme na jídle nešetřili a když jsem pak platil, tak se mi málem zkroutila kreditka.
Vedro nebylo, ale nepršelo, hodně foukalo a díky tomu málo komárů.

Ondřej

lipani ozdobaTjuonajokk 23.-31.8.2019

Tentokrát jsme s naší výpravou do Tjuonajokk měli smůlu na počasí.
V revíru byla extrémně vysoká hladina vody a ryby moc nebraly. Znám Tjuonajokk dobře a vím, že jsme kvůli velké vodě chytali tak možná 30% potenciálu revíru.
Pršelo prý tři dny v kuse než jsme přijeli a voda byla tak 60-70 cm nad normálem. Když jsme odjížděli, tak už to bylo skoro zpátky.
Lipani brali jen, když svítilo sluníčko. Ale ani tehdy nesbírali nijak aktivně. Měli jsme tak cca 30% úlovků ve srovnání s minulými lety, denně jsem chytal jen 7-15 lipanů. Hezké momenty byly díky nestálému počasí velmi vzácné a netrvaly dlouho. Ale vše ok.
Pokoje i sociální zázemí v nové budově jsou výborné, strava stále velmi dobrá. Pro mnohé je asi zdejší restaurace uprostřed divočiny příjemným překvapením. Dříve zavazadla do helikoptéry vážili a jak měl někdo přes 20 kg, musel část nechat v hangáru. Letos hmotnost zavazadel do helikoptery vůbec neřešili.
Zdraví
Roman

Tjuonajokk koncem srpna  - pohled na kemp z helikoptery
Tjuonajokk koncem srpna - pohled na kemp z helikoptery
jezero Kaitumjaure koncem srpna
srpen u reky Kaitum
srpnovy lipan z Tjuonajokk
lodi pres jezero k perejim
vyuka muskareni v Tjuonajokk
na brehu jezera Kaitumjaure
srpen u reky Kaitum
lipan z reky Kaitum
lipan z Tjuonajokk

Velké štiky v Tjuonajokk
Film o lovu štik na umělou mušku v nádherné přírodě laponských hor byl natočen v revíru Tjuonajokk v červenci 2015.
Vynikající práce s kamerou ukazuje nejen zdolávání dravců, ale také útoky na nástrahy v křišťálově čisté vodě jezer Kaitumjaure a Laeffa. Niklaus Bauer a Robert Hansson prezentují zdařile své vynikající rybářské schopnosti v kulisách nedotčené severské přírody a přidávají i několik tipů jak vylepšit štikové streamery.
Délka filmu je 35 minut.

Lov lipanů v Tjuonajokk
Profesionální film o lovu lipanů v Tjuonajokk připravený v letní sezóně 2015, kterým Vás provázejí muškařští instruktoři a vazači Marc Petitjean a Daniel Bergman.

Tjuonajokk - muškaření v Laponsku
Krátký propagační klip z letního muškaření v revíru Tjuonajokk.

lipan z pereje Taivek u TjuonajokkTjuonajokk – srpen

Na závěr intenzivní a velmi teplé letní sezóny v Tjuonajokk jsme si konečně 31.8. mohli vydechnout.

Jaký byl vlastně letošní rok v Tjuonajokk?
Vlastně všude v horách na severu Švédska napadlo v březnu a dubnu extrémní množství sněhu. Na některých místech byla souvislá pokrývka vyšší než 2 metry! Ještě koncem dubna se zdálo, že ten sníh snad letos vůbec neroztaje. A pak přišel květen - teplý a slunečný květen. Chytali jsme v triku a trenýrkách na dírkách - ráno mrzlo a po po umrzlé vrstvě sněhu se dalo chodit jak na lyžích, tak ve sněžnicích. Přes poledne a odpoledne stoupaly teploty na 20°C a sníh mizel přímo před očima. Tak to šlo až do června.
Tjuonajokk - vazacska polarni nocRychlý konec zimy (sníh a led roztál už koncem května), pak velmi teplý a deštivý červen a když začala rybářská sezóna, dorazila opravdová vedra, začal extrémně horký a suchý červenec. Taková byla sezóna 2014, plná extrémů. I přes obavy, které v nás vyvolávaly vysoké letní teploty, však byla rybářská sezóna velmi úspěšná a především závěrečné týdny srpna přinesly celou řadu trofejních úlovků lipanů délky nad 60 cm.

Myslím, že jsme důstojně navázali na tradice Ingemara a Ann-Helen Kristellových, od kterých jsme štafetu v Tjuonajokk převzali: zrenovovali jsme bar, úspěšně se zaběhly „vazačské bílé noci“, které jednou či dvakrát týdně pořádáme ve spolupráci s našimi průvodci i některými hosty – známými vazači mušek. Náš team posílil i nový kuchař, který pozvedl úroveň stolování o další příčku výše.
31. srpen - zavirame a tesime se na dalsi sezonu!Jestli vás zajímá, jak jsme udělali nový bar, pak vězte, že je postaven ze dřeva, které nám zůstalo po opravě přístavního mola – po těch prknech a fošnách chodili rybáři z celého světa více než 30 let!

Léto 2015 bylo pro nás první sezónou bez Ingemara a Ann-Helen. Za celý team Tjuonajokk i všechny hosty mohu s klidným svědomím prohlásit, že to byla skvělá sezóna a věřím, že i do budoucna zůstane Tjuonajokk nejlepším rybářským kempem švédského Laponska.

Děkuji všem našim zákazníkům, rybářským průvodcům a kuchařům za vydařené léto a těším se na viděnou v Tjuonajokk v další sezóně!

Per Jobs

leto v Tjuonajokk

cervenec v Tjuonajokk - pohled do udoli reky Kaitum Tjuonajokk -
červenec

Takovéhle léto ve Švédsku nepamatujeme! Slunečné počasí a vysoké teploty se v Tjuonajokk projevují pozitivně i na počtu prodaných piv a zmrzliny, kterou jsme začali dělat ze smetany a v okolní tundře rostoucích morušek...
Slunečné počasí nevadí kupodivu ani rybám. Závěr července byl poněkud netradičně ve znamení štik. Sice sem většina rybářů přijíždí na lipany a pstruhy, ale lovu extrémně aktivních štik prostě nešlo odolat. Dokonce jsme pro naši půjčovnu museli dovézt dalších pár setů (prut+naviják+šňůra) pro lov štik, jaký byl o štiky zájem.
Oproti minulé sezóně se chytá o něco více pstruhů, možná pomohlo snížení limitu povoleného ponechání lososovitých ryb na 1 rybu na rybáře a den. Mimochodem toto pravidlo už neplatí jen v Tjuonajokk, ale na celých řekách Kaitum a Kalix.

Z Tjuonajokk zdraví
P. Jobs

cervencova stika z Tjuonajokk
pulnocni slunce v Tjuonajokk

Muška - CDC-indikátor pro lov lipanů v Tjuonajokk
Postup vázání mušky - CDC-indikátoru pro lov lipanů v Tjuonajokk, tak jak ji váže nestor evropských vazačů Marc Petitjean.

Vzpomínky na léto
Léto v Tjuonajokk - rybaření v kraji polárního dne

Srpen
Několik zdařilých fotografií z letní sezóny v Tjuonajokk.

lipan ve vyskoku
muskarske zatisi
pstruh - zdolavani
vecerni muskareni

srpnovy pstruh z TjuonajokkTjuonajokk,
2.-9.8.2013

Příroda a ryby samozřejmě bez výhrad - nádhera. Ryby v místním standardu, takže 30 - 50 lipanů/den/prut - žádný problém, letos byli lipani ve větším počtu než dříve. Chytaly se ryby až k 50 cm, něco málo jsme chytli přes 50, ale ryby 45 + byly procentualně tak ke 40 % z celkového počtu.
Celkem jsem za týden rybaření v Tjuonajokk ulovil asi 200 lipanů a 30 pstruhů potočních.
Největší lipan měřil 51 cm, by uloven na mušku.

V příloze pár fotek z naší výpravy.

S pozdravem

Luděk Zdražil

rybareni v Tjuonajokk
pohled na Tjuonajokk a jezero Kaitumjaure z hory

pulmetrovy lipan - cervenecTjuonajokk,
červenec 2013

Po více než pěti letech hledání svého nástupce, se majitelům Tjuonajokk – manželům Kristelovým konečně podařilo najít člověka, který byl nejen schopen Tjuonajokk koupit, ale je i příslibem investic do renovace vybavení rybářské základny, má dlouholeté zkušenosti s rybářskou turistikou a sám je aktivní muškař.
Per Jobs je Švéd z ostrova Gotland, kde několik let organizuje rybářské pobyty zaměřené na lov mořských pstruhů a štik. Stávající personál Tjuonajokk zde bude pracovat ještě nejméně v roce 2013 a Tjuonajokk bude fungovat jako dříve. Pro sezónu 2014 však Per chystá několik novinek – například úpravu několika chat na dvoulůžkové chaty s kvalitnějším vybavením a postelemi, opravu sprchy, zlepšení výkonu systému ohřevu vody apod.

A jaké je letošní rybaření?
lipan Po extrémně teplém a suchém červnu se počasí počátkem sezóny pokazilo. Rybaření v první polovině července komplikoval nepříjemný vítr a mírně zvýšená hladina vody. V některých dnech byl tak silný vítr, že nebylo možné dojet s lodí přes jezero k peřeji Tjirtjam. Přesto bylo rybaření standardně velmi dobré – každý den se chytají lipani a pstruzi 45-50 cm, podařilo se ulovit několik lipanů ve velikostní třídě 53-55 cm, pár okounů délky cca 40 cm a zatím největší pstruh sezóny měřil rovných 65 cm.
reka Kaitum, kdyz se pokazi pocasi

Duben

Letní rybářská sezóna v Tjuonajokk trvá jen krátkých 8 týdnů v červenci a srpnu. V jarním období (duben-květen) je Tjuonajokk otevřen především pro skupiny nebo po předchozí dohodě.
Ale pod pojmem "jarní rybaření" si v Laponsku představují přeci jen něco jiného, než jinde v Evropě. Jaro v Tjuonajokk, to jsou sněžné skútry, lyže, vrtáky na led, marmyšky a termoska s punčem...
Přes den se teploty nezřídka vyšplhají i nad nulu, ale v noci stále mrzne. Pokud nebude abnormálně teplé jaro, tak sníh i led vydrží až do konce května.
dubnovy lov sivenu na horskem jezere
duben v Tjuonajokk - lov lipanu na dirkach
duben v Tjuonajokk - priprava obeda pri rybareni na dirkach
duben v Tjuonajokk
duben v Tjuonajokk - lov okounu na dirkach

cervenec - relax na snehovem poli cestou k jezeru6. - 13.7. 2012
Zdravím z Bruntálu!

Právě jsme se vrátili s Ondrou z Tjuonajokku.
Počasí nám vyšlo perfektní. Pršelo mírně jen jeden den. Teplota přes den byla kolem 20°C - ideální k vodě.
Hladina řeky byla vlivem opožděného tání sněhu cca půl metru nad normálem, ale postupně opadávala.
Denně jsme chytali v průměru tak kolem 30 ryb, z toho 99% lipanů (40-50 cm -
největší 52 cm).
Nebyl, ale problém za odpoledne nachytat i přes 50 ryb.
pstruh obecny jezerni formaKdyž to tak sečtu, tak vysloveně rybařině jsme se věnovali tak první 2-3 dny, zbytek týdne jsme pojali spíše rekreačně, napůl turisticky a napůl rybářsky. Chodili jsme chytat i na okolní jezera v tundře (obrázek Ondry, jak se chladí na sněhu, když se zapotil v broďákách) a užívali jsme si nádhernou arktickou přírodu. Ten pstruh je z jezera ke kterému jsme šli 3,5 hodiny!
Štiku jsem chytil omylem hned první den u tábora na malý streamer - měla 90 cm.
Pak už jsme štiky chytat nezkoušeli, protože když jsme na ně chtěli jít, tak v zátočině někdo už chytal.

S Ondrou jsme se shodli, že výlet se povedl a že určitě někam opět vyrazíme.
Posílám pár fotek co fotil Ondra.

Děkujeme za hezký výlet a skvělou rybařinu