Revíry - destinaceEvropaNorskooblast SteigenReportážeKrátké zprávy a postřehy

Norsko - oblast Steigen - Reportáže

Krátké zprávy a postřehy 26.10.2022

Straumfjorden 5.-15.6.2023

Na dvou lodích jsme ulovili:
Halibut: 7 ks, největší 140 cm, uloven na zelenou gumu
Treska obecná nad 1 m: 15 ks, největší 128 cm
Treska tmavá (keler) nad 1 m: 3 ks, největší 107cm
Mník mořský 121cm

Jindřich M.

Straumfjorden 18.-25.5.2023

hlásím bezproblémový návrat z Norska. Letos báječné cestování - ubytování v Norsku a Švédsku cestou je bezproblémové, velmi pěkné a levné, všem doporučuji. Cestou jsme navštívili pár pěkným míst, potkali pár losů a spoustu sobů, moc hezké.

Ve Straumfjorden přibyly nové podlahy u mrazáků, pracuje se na renovaci třetího (starého bílého) domku, jinak vše při starém. Kolegovi se při uklouznutí na schodech ve žlutém domku podařilo utrhnout a zlomit zábradlí (bylo dost fórové), Mathilda přivezla hřebíky a šrouby, vše jsme spravili - teď je pevnější než dřív.

Letos jsme zažili nejhorší počasí ze všech našich pobytů. Pršelo a foukalo téměř denně, jeden den nárazy 100 km/hod - byli jsme se podívat u mostu z Bogoyi na Engeloyu - byl zavřený, podle Mathildy se to stává tak třikrát-čtyřikrát za rok.

Rybám počasí nevadilo, takže bez problémů jsme nachytali normu, letos převážně v tmavých treskách, většinou 70-80 cm, báječná zábava při vláčení těžších gum v hloubce 5-30 m. Ale šly i obecňačky, já měl největší 122 cm (na druhém návazci současně 95 cm tmavku). Díky počasí jsme chytali často i v malém fjordu pod jezerem - tam šly obecňačky spolehlivě, spletl se i jeden halibut přes metr, takže príma.
Zkoušeli jsme chytat i na jezeře Straumfjordvatnet, ale brzy jsme toho nechali, protože na každý nához (menší vláčecí pilkry) polak do 30 cm. Asi je to tam pro ně školka, bylo nám líto je popíchat. Paradoxně jsme nachytali nejmíň ryb v jediném slunečném dni uprostřed našeho pobytu, ale možná proto, že to byl spíše výlet na lodích.

Petr O.

Norsko, Straumfjorden 17-28 dubna 2023

Na rozdíl od lovců skrei, kteří sem jezdí v březu a dubnu, my jsme na velké obecňačky docela štěstí měli. Myslím, že skrei do Vestfjordu prostě najely (nebo se vrátily?) později, než obvykle. Chytali jsme hlavně až za mělčinami severně od Dyping. Skoro na každý drift jsme tam chytali tresky obecné 80-95 cm, největší měla 118 cm. Chtělo to ale hodně měnit místa. Jak se dvakrát přejelo přes stejný flek, ryby už nebyly. Tresky obecné byly nevytřené, plné jiker, takže se tření asi letos nějak opozdilo.
Měli jsme i halibuta 108 cm a několik velkých kelerů, největší také 108 cm.
No a pár velkých ryb jsme utrhli nebo vyklepli.
Východně od Straumfjorden, směrem dovnitř do fjordu jsme jezdili i na velké mníky-lengy. Chytli jsme si každý pár mníků kolem metru a byli vynikající.

Jaromír Ž.

Studio Kočafilm uvádí video z letošní návštěvy lokality Dypingkaia

Straumfjorden - půlnoční halibut 155 cm, 39 kgDypingkaia 30.7.-9.8.2022

V Norsku bylo zase dobře.
Za mně s Hankou: 50 tresek obecných, 100 polaků, 20 kelerů, 30 tresek jednoskvrnných, okouníci, vlkouš, mníci leng a lumb.
Naše největší úlovky byly: vlkouš - 13,5 kg, treska obecná 90 cm, keler 101cm.

Milan a Hanka

Straumfjorden 20-31 července 2022

Ve Straumfjorden bylo krásně a ryby jsme zachytali.
Největší úlovek byl uloven krátce po půlnoci v 00,10hod, halibut 155 cm, 39 kg, uloven na prut Westin boat 195cm 150 – 400 gr, naviják Shimano Stela 8000, pletenka WFT Strong multicolor 39 kg, nástraha okouník Roybait váha 400 g, zdoláván 27 minut.

Straumfjorden 19.-26.6.2022

Ve Straumfjorden vše OK, rybaření dobrý.
Tresek do metru nepočítaně. Tresek nad metr 8 ks.
Treska tmavá kolem metru - mnoho
Halibut jen jeden, ale zase 148 cm (45 kg), ulovený 19.6. na pilkr s chobotnicí-gumimackem.

Jindřich M.

Okolí straumfjordenSteigen, Dypingkaia 1-11 června 2022

Dypingkaia opět nezklamala.
Asi nejzajímavější úlovky byly halibuti 140 cm, 115 cm a 90 cm,
treska obecná 2x 135 cm, 8x 110 cm a spousta kolem metru.

Jiří F.

Dypingkaia 25.5.-1.6.2022

Vše klaplo jak mělo.
Ve čtyřech rybářích jsme chytili:
treska obecná: cca 50 ks, délka 60-85 cm
treska tmavá: cca 30 ks, délka 40-60 cm
mník mořský: cca 10 ks, délka 50-70 cm
platýs obecný (halibut): 1 ks, délka 104 cm

Zdeněk Z.

Straumfjorden - úlovekStraumfjorden 27.5.-7.6.2022

Tentokrát jsme trefili dobré počasí. Vlastně celých deset dnů bylo dobrý počasí pro rybaření, někdy až moc slunečno a teplo.
Hned první večer jsme na vláčku na twistery chytli tři halibuty. Sice jen do metru, ale potěšili. Našli jsme hejno sledíků a pod nima byli ti halibuti. Já sám jsem měl během našeho pobytu celkem 6 halibutů a v naší chatě to bylo dohromady tuším 15 halibutů. Největší měl něco přes 120 cm.
Výborně braly i normální tresky, hodně jsme chytali obecňačky 90-100 cm, myslím, že to byly nějaké opožděné skreje - byly dost štíhlý, světllý a když jsme je brali na jídlo, tak měly úplně krásná čistá játra. Největší měřená treska obecná letošní výpravy měla 108 cm, největší polak měl 85 cm. Vše na přívlač.
Včera se nám nádherně otevřela voda - viděli jsme, jak se najednou slétlo hejno racků a pod nima lovily ryby. Hned jsme tam jeli a začali vláčet gumy a malé pilkiny. Mysleli jsme, že to jsou sledi, ale bylo to velké hejno malých kelerů a pod nima velký keleři (tresky tmavý). Stačilo nahodit pilkin, nechat ho klesnout do cca 25-35 m a když to propadlo tím hejnem malých tresek, tak to braly ty velký. Za hodinu jsme jich měli snad třicet a vesměs ryby 90-105 cm. No nádhera.

Jarda H.

Halibut ze Steigen
Zdolaná treska
Cestou na loviště
Halibutí nástraha
Straumfjorden z dronu

Straumfjorden 17.-26.5.2022

Do Straumfjordenu jezdíme už asi 15 let.
Tentokrát to bylo opět velmi povedené.
Nachytali jsme kvanta ryb, přišel i halibut (112 cm) a krasný vlkouš (100 cm).

Zdeněk F.

Nordskot 18-24 září 2021

Září je letos takové divné, ryby nic moc. V dubnu to je jiný mazec s treskama!
Nyni největší měla jen asi 6 kg. Velcí keleri nejdou nebo je nenajdeme. A strašně malejch kelerů. Těch mám každý den tak padesát. Ani se to nedá počítat ale ty mají tak nejvíc 30-35 cm...
Bylo pár makrel a halík, ten zabral jednou na přívlač. Ale po 10min. to utrhl, nešlo s tím nic dělat.

Lukáš P.

Domky Straumfjorden1.7.2021 konečně zase v Norsku!

Po dlouhém čekání, zda nám Norové otevřou nebo neotevřou, jsme dnes ráno po roční přestávce zase dorazili do Norska, k domku Straumfjorden.
Z Trelleborgu jsme jeli přes Stockholm a Umea na sever Norska, kde jsme překročili hranici. Bylo brzy ráno a žádná fronta tam nebyla.
Policista na hranici po nás chtěl jen pasy a Evropský covid-certifikát. Když viděl, že všichni máme certifikát potvrzující očkování, tak už nic neřešil, telefonem si načetl QR-kódy, každej mu zasvítil zeleně, pak nám popřál hezkou dovolenou a bylo to.
Je tady krásně a už se nemůžem dočkat, až vyrazíme na ryby. Ale po dlouhé cestě si možná nejdříve chvíli zdřímnem...
Ze Straumfjordenu zdraví

Ivan B. a spol.

Letní halibut ze Straumfjordu Straumfjorden 28.7.-6.8.2020

V této lokalitě jsme každý rok úspěšní. V letošním roce pravděpodobně vzhledem k teplotě vody 17 - 18 stupňů ryby nešly tak hltavě jako jiné roky. Absolutně jsme tentokrát nepotkali makrely....

Ubytování dostatečně zařízené, lodě včetně echolotu ve výborné kondici. Majitel se vždy zeptá zda může něco vylepšit. Lokalita výborně popsaná, už při první návštěvě se dá dobře orientovat, navíc jsou k dispozici mapy celého fjordu.

Celkově bylo poměrně hodně kellerů 90 - 100cm, tentokrát menší výskyt velkých dorschů, myslím 110cm a více, nachytáno cca deset kusů. Objevila se jen jedna kočka. No a halibuti, tentokrát dvanáct kusů, nejvíce mezi 90 - 105cm, z těch větších po jednom kuse 108,112,121 a 142cm.
Naprostá spokojenost.

A vzhledem k tomu, že v den našeho odjezdu ze Straumfjorden došlo z karanténních důvodů k omezení vstupu do Norska pro občany ČR, jsme asi první i poslední čeští zákazníci ve Straumfjorden v roce 2020.

Léto ve Straumfjorden

Halibut před upečenímStraumfjorden 18.-28.7. 2019

Ubytování bezvadné, oproti minulému pobytu ve stejném domku bezvadně opravený prostor na zamražení úlovků, bezvadně a účelně přestavěná filetárna. Všechny tři lodě Kverno ve skvělé kondici, dokonce i s českým nastavením echolotů.
Nachytáno celkem deset druhů ryb, velké množství halibutů a tresek obecných ve více jak metrové velikosti.

Halibut – 16 ks v rozpětí od 90 do 138cm
Platýz – 1 ks 75cm
Treska obecná - nepočítaně ryb nad jeden metr, největší 128cm
ostatní úlovky: makrely, 1x vlkouš, okouníci, treska tmavá (hlavně menší exempláře, jeden kus 107cm), jednoskvrnky, mníků a mníkovců nepočítaně
Straumfjorden
Pobřeží u Straumfjorden
Halibuti a platýz
Nová filetárna

Treska u lodiStraumfjorden 2.-9.6. 2019

Opět paráda, chytali jsme většinou na gumy, i v dost teplé vodě (až 11°C), několik dní krásně braly obecné i tmavé tresky. Několikrát jsme trefili lovící hejno, velikostně byly od 70 cm do metru, braly od hladiny do 20 m a pod nimi byly velké obecňačky. Na pilkr se nám podařilo současně vytáhnout 4 velké kelery (na úhoříky) a obecňačku 115 cm na koncový pilkr, na prutu bylo tedy celkem cca 30 kg ryb.

Podařil se jeden malý okouník, několik mníkovců bělolemých a jeden mník mořský. Zmizely tresky od hrany mělčin na druhé straně Sagfjordu, přímo v mělčinách byla spousta obecňaček 50-60 cm se zelenými skřelemi a hřbety. Podle místní rybářky bylo zapbarvení z řas, které mělčiny obarvily do zelena (tvrdila, že tyhle ryby nemáme jíst, že jsou jedovaté).

Halibuta máme jednoho metrového, s druhým se není co chlubit, protože jsme ho po 20 minutách dostali k lodi, ale nebyli jsme připraveni na tak velkou rybu, navíc nemáme praktickou zkušenost s tak velkou rybou, neměli jsme smyčku na ocas a vytáhnout ho rukama a gafem se nám nepodařilo. Měl kolem 150 cm a nedokázal jsem ho zvednout z hladiny. Při tomto představení se nám podařilo přeříznout napnutou šňůru o gaf a bylo vymalováno.

Jeden den odpoledne foukalo přes 10m/s, ale dalo se chytat alespoň v malém fjordu v relativním závětří, kde jsme čekali mořské pstruhy. Chytil jsem jednoho malého, asi za hodinu dorazil místní rybář, který chytal kolem břehu za mostem vpravo ve fjordu a měl kýbl pstruhů kolem 40 cm. Chytal na vláčecí pilkr 30 g, modrostříbrný, lehce esovitě prohnutý, který se dá běžně koupit na benzínkách v okolí.

Povolenou kvótu jsme nachytali bez problémů, větší množství ryb se pustilo.

Halibut - závěrečná fáze zdoláváníLetos jako novinka ve Straumfjordenu je kryté filetovací místo s vodou a osvětlením, což je super. Majitel také opravuje stodolu s mrazáky, už je bezpečná, čistá a mrazáky šlapou. Ve velkém domku vše při starém, sprchový kout by potřeboval vyměnit, kličky na oknech opravit, ale to jsou drobnosti.
Majitel přijel na skok i s celou rodinou, moc příjemné setkání. V menším domku byla parta Rusů, trochu jsme měli obavy z alkoholu, ale vše klapalo, žádné problémy, při náhodném setkání u filetování vždy uvolnili prostor.

Musím se ještě vrátit k cestě. Jako každý rok i letos jsme jeli obytňákem, takže návštěva muzea a ponorky v Peenemünde, královského hradu Fredriksborg v Dánsku, zajížďky k vodopádům... moc pěkné. Poslední roky jezdíme vnitrozemím Švédska kvůli přírodě, letos jsme nově zvolili přejezd z E 45 do Norska silnicí č.296 za Vilhelminou směrem na Dikanäs, přes něj do norského Hattfjelldal. Úchvatné okolí, na silnici jsme potkali postupně 3 dospělé losy, u silnice hejno jeřábů, slepice tetřevů, prostě krása. A závěr této "zkratky" údolím řeky Vefsna - paráda. Kdo nespěchá, ať to zkusí. Sama silnice bez vad, přestože je to obyčejná okreska. A že jsme cestou zpátky v severním Švédsku potkali dva mladé medvědy (společně), byla jen pomyslná třešnička na dortu.

Takže celkové hodnocení báječné!

Petr O.

Dypingkaia - halibut 143 cm, 31 kgDypingkaia 19.-29.5. 2019

Chytali jsme převážně tresky obecné, jednoskvrné a polaky.

21.5. se nám povedlo ulovit slušného halibuta, který měřil 143 cm a vážil 31 kg.

Jaromír Ž.

Desetiletá rybářka a treska obecná 85 cmSteigen 2018 v květnu

První polovina května byla v oblasti Steigen slunná a teplá.

Skupina Petra O. zachytala velmi slušně ve Straumfjordenu. V šesti rybářích ulovili cca 500 ks tresky obecné a minimálně 100 ks tresky tmavé. Zdolali také tři halibuty (největší měřil 110 cm). Jako zajímavost se jim podařilo chytit mořského pstruha (nebo spíš pstroužka – 35 cm) u výtoku z jezera Straumfjordvattnet.
Jen ten domek by potřeboval trochu více údržby, začíná vypadat trochu opotřebovaně, a podlaha ve stodole, kde jsou uloženy mrazáky, přestává být místy bezpečná.

Lokalitu Nordskot si vybral Václav Š. k tomu, aby seznámil svou desetiletou dceru rybářku s mořským rybolovem.
Za pokřiku "Táto to je obrrrr tresskkááá, pomóóóóccc!!!!“ zdolala spoustu tresek a za ty největší by se nemusel stydět ani kdejaký ostřílený rybář. Sama zdolala tresku tmavou délky 82 cm a tresku obecnou délky 85 cm, menší nepočítaje. Nakonec měla možnost si naživo prohlédnout i halibuta, kterého zdolal její táta.
Vše klaplo na jedničku, cesta, lodě, ubytování, filetárna... vše perfektní. „Opravdu jsme si to užili. Dcera byla fakt nadšená...“

Ve druhé polovině měsíce se zvedl silný vítr, který v podstatě znemožnil na většině míst vyjet na vodu, někteří majitelé zabavili rybářům i klíčky od lodí. V ještě kousek severnějších oblastech zuřila vichřice o rychlosti i přes 45 m/s a dle aplikace windyty.com se na volném moři nedaleko pobřeží místy dělaly i vlny o výšce cca 9 m, tedy počasí, že bys ani mořského vlka ven nevyhnal...

Březen 2018 v Nordskot
Ačkoliv v březnu vrcholí lov skrei (arktický tresek) ve vodách Vestfjordu mezi oblastí Steigen a Lofotami, u břehů nedaleko Nordskot se skrei vyskytovaly pouze občas. Zato na protějším břehu Vestfjordu, u východního břehu souostroví Lofoty, se skrei lovily jako na běžícím pásu.
Skrei z Nordskot
Halibuti z březnového lovu u Nordskot

Červenec v oblasti Steigen

Nordskot - začátek července 2015 - zatím největší halibut roku 2015

Nordskot se ukazuje jako vynikající loviště halibutů - a to i těch velkých. Švédská rodinka tu během víkendu chytila 5 halibutů kolem 20 kg a jako třešničku na závěr pobytu zdolali halibuta 190 cm (100 kg), což je zatím letošní rekord v Nordskotu. Zajímavé je, že halibut byl uloven jen 2 minuty jízdy lodí od kotviště lodí u apartmánů.
Jen je škoda, že nebyli stejně rychlí s foťákem jako s fileťákem. Než někdo stačil udělat pár hezkých fotek, byla ryba naporcovaná... Škoda nejen kvůli fotce, ale i s ohledem na kvalitu masa – když si chcete nechat halibuta délky nad 120 cm, doporučuje se nechat ho v chládku pár hodin viset. Staří rybáři dokonce tvrdí, že halibut délky 130 cm by měl před zpracováním viset zavěšený za ocasní ploutev půl dne, halibut 150 cm by měl „uzrávat“ jeden den, halibut délky 2 m dva dny, halibut délky 3 m pak 3 dny...
halibut 19 kg, cerven

Skotsfjord 3-11 července 2015

Žádná trofejní ryba tentokrát ulovena nebyla, ale o to více jsme si užívali krásné přírody ve Skotsfjordu, v okrese Steigen.
Nejčastějším úlovkem byla treska obecná ryb od 50 cm do 85 cm bylo mnoho.
35x treska tmavá - 65-85 cm
1 halibut 85 cm
10 makrela 35-42 cm

Vladimír L.

Nordskot 26.6.

Minulý týden byl hosty z Holandska uloven halibut délky 186 cm (cca 80 kg). Ryba byla puštěna na svobodu a vypnuta ve vodě vedle lodě. Menší halibut takové štěstí neměl - viz foto. Čtveřice Holanďanů ulovila za týden pobytu celkem 12 halibutů.
K dnešnímu dni máme už provedenou výměnu všech lodí za nové modely - Kasboll 19 stop s motorem 70 HP a hlavně máme na všech lodích echolot-GPS-plotr Garmin 721xs a konečně také konektory 12V pro připojení elektrických navijáků. Na některé lodě jsme nechali namontovat i držáky pro trolling.

Z Nordskot zdraví
John

Straumfjorden 6-13 červen 2015

Rybolov dobrý i přes nepříznivé počasí. Bylo příliš větrno a nedalo se vyjet na vzdálenější loviště.