Revíry - destinaceEvropaNorskooblast Skjervoy-KvenangenReportážeKrátce z Lauksund, Arviksand, Hamneidet a Lavan

Norsko - oblast Skjervoy-Kvenangen - Reportáže

Krátce z Lauksund, Arviksand, Hamneidet a Lavan 15.6.2016

Arviksand - treska obecnáArviksand 24.6.-1.7.2023
v Arviksandu jsem byl již počtvrté, tedy jsem tak nějak věděl do čeho jdu. Počasí v tomto období je velmi příjemné a dalo by se říct stabilní a teplé. Co se týká výjezdu na moře, tak jen jednou se nám stalo, že jsme se raději z moře po vyjetí vrátili pro velké vlny a vyrazili až na noc, kdy se moře zklidňovalo. Vzhledem k tomu, že jsou zde velké a bezpečné lodě, může si člověk dovolit vyrazit i ve větších vlnách.
Ryb jsem nachytali hodně a už druhý den rybolovu jsme měli nachytanou kvótu pro obě lodě, tedy 6lidí. Bohužel se nepodařil žádný trofejní úlovek (tak jako v roce 2016 kdy jsme za týden chytli 5 halibutů 60kg+). Letos jsem za tři dny rybolovu ve dvou lodích chytili 11 halibutů (největší bohužel jen 20kg), nějaké kočky, kellery i kolem 1m, obecňáky vesměs kolem 1m a pár ks výrazně přes metr.
Chytali jsme jen na známém místě vzdáleném od přístavu cca 35km a v hloubkách od 20 do 80m a z 90% na gumu STORM 395g tuším 23cm.

Další dny jsme jezdili a nedaleké jezero na jezerní pstruhy, kterých jsem nachytal docela dost, ale jen menší a malé kusy, dáno dle nás nevhodnou výbavou, kdy jsme chytali ultalight. Příště se na ně lépe připravíme. K lovu na jezeru nebylo dle sdělení Roye potřeba žádné povolení a i když jsme chytali menší kousky užili jsme si to parádně. Na moře jsme už nejeli, protože lodě jsou sice parádní, ale ta spotřeba benzínu je neskutečná, i tak nás ve dvou lodích benzín stál přes 60 tis. Kč a navíc jsme měli nachytáno.
Celkově výpravu hodnotím jako velmi povedenou i to i když jsem sebou měl pět kluků, kteří nikdy na moři nechytali a zvládli to skvěle a moc si to užili a chtějí se tam znovu vrátit.

Jan G.

Arviksand 30.4.-7.5. 2017
Do destinace Arviksand jsem od vaší CK již dělal 2. Zájezd. Poprvé to bylo v roce 2014 té jsem se nezúčastnil protože jsem před odjezdem od IKEMu dostal termín na operaci. Takže jela jen naše parta beze mě.
V roce 2014 se vrátili všichni naprosto nadšení. Chytili 24 halibutů přes metr délky a to měli pouze jednu loď na které se střídali.
Stejně jsme to měli naplánované I na rok 2017. Všem nám je hodně přes 60 let a tak na moři vydržíme maximálně zhruba šest hodin.
Vše bylo perfektní, jak propozice od vaší CK, tak ubytování a také přístup majitele.
To, že nevyšlo počasí za to nikdo nemůže. Po celou dobu našeho pobytu se síla větru pohybovala od 10 m/s do 15 m/s.
Na moře jsme my ale anii ostatní rybáři až na jeden den vůbec nevyjeli.
Ostatní rybáři - tím myslím party které byly ubytované v apartmánech a byly tvořeny převážně Rusy. Ani ti na moře nevyjeli...
S nimi jsme navázali Družbu.
Silný vítr byl prakticky po celou dobu provázen sněhovou vichřici.
Na moře nevyjeli ani místní norští rybáři na kutrech.
I s nimi jsme navázali Družbu.
Nakonec jsme se s nimi spřátelili tak, že celkem šest členů naší výpravy od nich koupili za cca 2000 Norských korun tresky a halibuty.
Na kutru měli boxy v kterých měli nachytané ryby uložené v ledové tříšti.
Do Norska jezdíma na ryby a nikoliv pro ryby, ale přesto si 6 členů naší výpravy po navázání přátelství ryby koupilo, protože je známým a příbuzným naslibovali a nechtěli jet domů s prázdnou.
Když jsme jim ještě navíc dali pár Plzní, tak zdarma přidali tolik ryb že se těch 6 účastníků vracelo i po vyfiletování ryb s povoleným limitem.
Na chatě jsme se nenudili. Neexistovala žádná ponorková nemoc.
Já jsem tam prováděl školení na ovládání smartphonu a Smart televize, která tam byla k dispozici.
Hodně členů naši výpravy neumělo na počítač ani sáhnout a po návratu jsou to proškolení jedinci.
Přes YouTube jsem je naučil sledovat zejména všechny rybářské výpravy kterých se v minulosti zúčastnili a které naši kamarádi vyvěsili na YouTube.
Přibližně padesát metrů od našeho domu byl obchod, kde se prodávalo pivo Tuborg tři a půl procenta přibližně za 109 Kč. Obchod Jsme za 4 dny vykoupili.
Na moře jsme vyjeli jenom jednou a to k ostrovu Fungloya.
Nikomu bych to už nedoporučoval.
Vítr se snížil na rychlost 5 až 7 m/s.
Já jsem tam během hodiny chytil 5 tresek do metru a můj kamarád Roman halibuta 95 cm.
Pak se zvýšila rychlost větru a těch cca 12 km zpět jsme jeli hodinu a půl. Můj kamarád Vratislav zvracel celou cestu. Nikdy jsem se tak na moři nebál protože jsme se asi třikrát málem převrátili.
Já jsem řídil a museli jsme křižovat to znamená jet buď proti vlnám a nebo po vlnách.
Po nás tam vyjela druhá parta (o loď jsme se střídali), ta dopadla ještě mnohem hůře. Po návratu jsme jim museli dávat prášky na uklidnění a pět hodin nebyli schopni skoro ani mluvit.
Majitel jménem Roy nám ale sdělil že naše obavy suchozemců byly zbytečné, protože lodě Merry Fisher jsou nepřevratitelné. I když se loď nakloní na stranu tak se vždy vrátí do původní polohy.
Jinak pro informaci ostatním uvádím že majitel chtěl buď 600 EUR nebo 5600 norských korun kauce.
Platit se dá vše včetně benzínu do lodě v hotovosti a nebo kartou. To samé platí o trajektu. Pro auto do šesti metrů a 8 osob to stálo 122 norských korun které se daly platit jak hotovosti tak kartou.
To pro nás nebyl problém protože my jsme se chovali velice slušně. Tak slušně že i při předávání chaty si majitel prakticky vůbec nic neodkontroloval.
Vyprávěl nám o tom že někteří předchozí účastníci a tím nemínil jen z České republiky se tam chovali jak divá zvěř.
Dole pod domkem má majitel v suterénu dílny s nářadím které jsme s jeho souhlasem využívali.
V přístavišti trajektů jsou perfektní čekárny které obsahují vytápěnou místnost a vytápěný záchod s teplou vodou.
Pouze při cestě tam nebyly ve výchozím přístavu trajektu k dispozici záchody protože je opravovali.
V domku byla k dispozici velice silná a Rychlá WiFi a to samé platí i na trajektu.
Filetárna je na velmi dobré úrovni na ní navazuje vytápěná šatna která je vytápěna teplem z mrazící místnosti.
Filetárna se šatnou a mrazící místnosti byla přibližně 450 m od domku.
To jsme chodili pěšky a nebo převážně autem.
Na výslovný příkaz majitele pana Roye, jsme dodržovali příkaz že do chaty nesmí mokré věci na moře, Vše se nechává v šatně a do šatny jsme jezdili v domácím oblečení a v šatně jsme se převlékali na moře.
Nelitujeme toho že jsme se do této destinace vydali, samozřejmě Kdybychom byli v destinaci například Loppa – Sorr-Tverrfjord, tak jsme neměli problémy.
Chytali bysme buď vlevo nebo vpravo ve fjordech které ústí do moře kolem ostrova Silda, dívali se z fjordů na ostrov Soroya... neměli bychom takové problémy s počasím. Ale tam jsme byli v roce 2010, 2011, 2012 a 2013.
Bylo to prostě naše riziko do kterého jsme šli.
Tak jsem se krásně vypovídal a těším se příští rok na další zájezd...

Miloš D.

Lauksund 4.-14.5.

Při příjezdu na trajekt se tvoří fronta kamionů, které jezdí na Lauksundskarret, na Nikkeby je vytvořena jiná řada.
Při našem příjezdu zuřila bouře, rychlost větru cca 80 km/hod. Celé tři dny jsme museli být v chalupě. Poté jsme vyjeli do fjordů, ale zde ryby až na vyjímky nejsou - velice chladné počasí, teplota vody 2 stupně.
Teprve včera jsme se dostali na moře - zhruba 4 m vysoké vlny, ale dalo se.
Ryby jsou především u podmořských hor. Výsledek ze včerejška 2 tresky (103 a 106 cm) kočka 86 cm, a zhruba 25 ks tresek 65 - 80 cm. Docela rasovina ale co se dá dělat, když si chceme zalovit.
Dnes by mělo foukat o poznání méně, tak opět jedeme na moře a uvidíme.
Co se týká nástrah používáme norské pilkry 400 - 700 gr podle hloubky kterou prochytáváme. Nic jiného zatím nejde použít.
Jinak domácí, ubytování a lodě super. Chybí krytá filetárna a je to raubírna když mrzne. A že mrzne.

S pozdravem
Petrův zdar!
Petr K.

treska obecnaArviksand 18.-25. června

V bezprostředním okolí Arviksandu sice tentokrát ryby moc nešly, ale v trochu vzdáleněji (30 km severně lodí) je hodně dobré místo. Několikrát jsme tam nachytali spoustu ryb, braly velké tresky 80 - 125 cm jedna za druhou, připojil se i halibutek 92 cm.
Majitel udělal na domě novou fasádu a tak jsme podle původní barvy v katalogu dům chvíli hledali.

Celkem nachytáno:
Treska obecná 100 - 125 cm: 16 ks
Treska tmavá 100 - 115 cm: 6 ks
Tresky 80 - 100 cm: cca 200 ks
Halibut 92 cm

Petrův zdar
Vladimír N.

Lauksund 12-19 června

Letos bylo v Lauksundu na ryby slabší.
O proti loňským 17 ks halibuta jsme letos chytili jen 6 kusů lehce nad metr a jednoho 152 cm. Vše v ústi do sundu.
Tresky obecné vesměs od 80 do 125 cm a největší keler měl 115 cm.
Na hloubkách 120 m braly neznámé příšery, které jsem po 25 minutách dostal do 70 m a pak jsem souboj prohrál a ryba se vždy vysvobodila.
Dočetli jsme se, že do okolí letos údajně migrovali i tuňáci, takže bůh ví, co to bylo.

Richard V.

pobrezi ostrova Nord Arnoy
halibutek z Lauksundu
lod Kasboll v Lauksundu, zdolavani halibuta
treska tmava z Lauksundu
treska 120 cm ulovena v cervnu severne od Arviksand

okounici Lauksund 11.-21. května 2016

Cesta na sever Norska proběhla bez větších problémů a pan domácí nás ubytoval v samostatném domku na břehu fjordu. Lodě s novými motory o výkonu 90 koní jsou víc než výborné a tak hned první den vyrážíme na ryby.
Odpolední seznamování se s lokalitou přináší několik pěkných tresek okolo 80 cm. Na večeři máme naloveno a už se těšíme do postelí a hlavně na zítřejší den.
Hned na první zastávce máme velký úspěch. Nachytali jsme téměř vývozní limit v treskách obecných. Velikosti od 80-110 cm a krásného halibuta 115 cm.
Sobotní výprava byla o podmořských kopcích a okounících. Z mých pobytů o kousek dál na poloostrově Loppa, vím že tu jsou opravdu pěkné exempláře.
Dopoledne téměř bez driftu a bez záběrů nás málem odradilo. Zato odpoledne přináší nádherné úlovky.
Okouníků víc než 60 ks a největší 82 cm. Bohužel nemáme váhu a tak nevážíme. Několik má 70+ a pod 40 vše pouštíme.
Na hloubkách kolem 140 m pak přichází krásné záběry od tresek tmavých 70+ a tresek obecných 90+. Největší pak 130 cm. Rybařina prostě dokonalá.
Tomuto místu se nedá téměř nic vytknout. Jen ta filetárna v podobě dvou stolů na kotvišti bez tekoucí vody je opravdu tragická. Zejména v chladném, větrném a deštivém počasí jde fakt o zdraví a o prsty.
Zdravím všechny za partu Plzeňáků z Norského ráje.

Jarda H.
okounik 75 cm
treska obecna 110 cm

letni halibut z LauksunduLauksund 4-11 června 2015

Celkem 17 ks halibuta od 80 do 106 cm,
6ks vlkouše,
treska obecná 4 ks přes metr, jinak do metru.
Několik mníkovců a mníků, největší 1,3 m.
Kolegům zabral halibut, odhad 2 až 2,2 m, ale bohužel ho nedokázali dostat do lodě a ryba si vybojovala život.
Horšì podmínky na filetování - za našeho pobytu byly jen dva stoly na mole a bez tekoucí vody.

Richard V.

Lavan 3-10 června 2015

Z předcházejících pobytů víme, že toto místo je na rybolov skvělé. Avšak letos jsme měli smůlu na větrné počasí, což nás natolik limitovalo, že jsme si moc nezachytali. Ale i o tom je rybařina a rybolov několik set kilometrů za severním polárním kruhem.
Přesná evidence úlovků chybí. Lovena treska tmavá malé a střední velikosti (do 60 cm), treska jednoskvrnná běžně 40-50 cm a treska obecná obvykle 40-60 cm, několik tresek 70-90 cm.
Oproti jiným letům byly ryby menší, prostě chybělo rybářské štěstí.
Ulovena pouze jedna treska obecná přes metr a to 111 cm , 10,25 kg. Na těžkou vláčku ve hloubce 70 m na velkého rippera.
A pak byla ještě jedna trofejní ryba - halibut nebo ponorka - ale nepodařilo se jí vylovit, pouze několikrát přitáhnout na nějakých 20-30 metrů, pak se podařilo té ponorce vyprostit.

Martin Č.

treska 145 cm a 33 kg Lauksund, květen 2015
Zatímco ve spoustě norských lokalit byl začátek letošní sezóny rybářsky spíše průměrný, z Lauksund jsme dostávali zprávy o úlovcích ryb velmi zajímavých velikostí.

Lauksund 18.-28.5. 2015
Běžně jsme tahali tresky obecné kolem metru délky. Největší ulovené tresky měřily 147 cm a 145 cm, váhu odhaduji vždy kolem 30-33 kg, nástraha "švédský"pilker.
Trochu rozladěni jsme byli z "filetárny". Stůl s prohnutou deskou na mole není zrovna ideální řešení a v případě větrného počasí a vln, si dovedu představit, že si méně šikovný rybář při zpracování úlovku dokáže ublížit. V tomto by měl majitel trochu zapracovat a udělat filetárnu odpovídající norskému standardu.
Martin N.

Lauksund 10.-18.5. 2015
Podařilo se nám ulovit pěkného okouníka. Měl 75 centimetrů a vážil 5 kilo. Byl chycen v 140 metrech hloubky.
Nakonec nám chytání vyšlo půl na půl. Tři dny jsme se na moře nedostali a ještě dnes je vítr 6 m/s. Hodně se ochladilo a ráno mrzlo. Jinak v té první části se nám podařilo zachytat celkem fajn. Tresky 121 , 119 a 116 a spousta tresek okolo metru.
Halibuty jsme chytili jen dva a oba byli okolo metru.
Pan domácí se o nás staral velice dobře. Ve čtvrtek jsme mu pomáhali odvážet a schovat lodě - měl z tý bouřky docela strach.

Zdraví Břeťa a kluci z Lauksundetu

treska 121 cm
Okounici z Lauksundet

letni halibut z Arviksand (Nord Arnoy)Arviksand 16-26 července 2014

V Arviksand jsme lovili především tresky obecné, těch mezi 70-110 cm bylo nepočítaně.
Dále jsme ulovili: vlkouše - 21ks, +- 75cm, největší 92 cm, mníky mořské (leng) - 4ks, největší 80 cm, tresky jednoskvrnné - 5ks, +- 60cm a jednoho halibuta délky 110 cm (14 kg).
Největším úlovkem výpravy byla treska obecná - 124cm, 18kg, ulovená v pondělí 21.7. kolem půlnoci, na malý pochromovaný, olověný pilkřík domácí výroby 50 g. Chycena na přívlač inline prutem Penn TRQ Boat 30/50 lb. Smekací naviják Okuma FS 3015, vlasec 0,30 mm.
Zajímavé bylo, že během našeho pobytu se nám vůbec neosvědčila v minulosti úspěšná místa doporučená pomocí GPS-souřadnic.

Josef V.

ledovec Oksfjordjokellen a pod nim Jokelfjord a OksfjordJokelfjord
23.-30. červenec 2013

Ani letos nás Jokelfjord a jeho okolí nezklamalo.
V posledním červencovém týdnu jsme ulovili asi 30 tresek obecných větších 1 metru, 16 vlkoušů, 4 halibuty a překvapivě i překrásné makrely (asi 50 ks).
Největší treska obecná měřila 120 cm, byla ulovena na jig s gumovou rybičkou modrostříbrné barvy na přívlač.
Zajímavostí byl jeden ulovený mořský ďas délky 45 cm, pilkrování.

Jak je vidět na fotu, našli jsme si i čas na výstupy na okolní hory, odkud byl krásný výhled na Jokelfjord, Oksfjord a ledovec Oksfjordjokellen.

Lenka R.

letni tresky z Arviksand (Nord Arnoy)letni halibut z Arviksand (Nord Arnoy)Arviksand - červenec

To, že neposílám informace a fotky o velkých rybách, jako jiní komerčně zdatnější kolegové neznamená, že by se u nás, na severním pobřeží ostrova Arnoy a v Lauksundu nechytaly velké ryby. Jen máme přes léto fůru jiné práce a na reklamu nezbývá čas. Tak posílám alespoň pár obrázků z minulého týdne:

cervnova treska z norskeho severuLauksund
15.-29. červen 2013

Letní teploty nad 15°C, většinou jen mírný vítr a slunečno. Co více by si rybář měl přát, když se nachází daleko za polárním kruhem?

Žádné vyloženě trofejní úlovky se v druhé polovině června v Lauksundu neobjevily, ale halibuti do 30 kg a tresky do 130 cm byli když ne každodenním, tak řekněme běžným úlovkem a v každém případě důvodem k radosti.

cervnovy halibut z norskeho severu

18.-25. květen 2013
Za týden rybaření v okolí ostrovů Laukoy a Arnoy jsme sice neulovili žádnou tresku nad metr, ale hodně bylo vlkoušů-koček, 20 halibutů, pár okouníků a jeden ďasík.
Největší halibuti byli:
halibut 159cm, 50kg uloven na velkou gumovou rybu
halibut 150cm, 40kg uloven na velkou gumovou rybu
Roman K.

halibut 160 cm - Arnoyhalibut 150 cm - Arnoy

Jokelfjord 20.-30.7.2012
treska obecnahalibut 98 cm, 7,5 kgRevír byl výborný. Ubytování a zázemí tohoto místa bylo neskutečné, vše v nejlepším pořádku. Určitě bych doporučil toto místo všem.
Ulovili jsme hodně tresek obecných kolem 1 metru, pár menších tresek tmavých kolem 50 centimetrů a hodně mníkovnců bělolemých kolem 60 centimetrů.
Celkem 5 vlkoušů- nejmenší asi 50 cm a největší 86 cm.
Největší ulovené ryby byly:
Halibut- 98 cm, 7,5 Kg (450g giant jig head fluo + černo-stříbrný ripper 20 cm)