Revíry - destinaceAsieMaledivyMaledivyReportážeMaledivy 23.února – 2.března 2016

Maledivy - Maledivy - Reportáže

Maledivy 23.února – 2.března 2016 4.3.2016

Maledivy 23.února – 2.března 2016

wahoo 118 cm a chnapal 75 cmUž skoro rok dopředu jsme si všichni v kalendáři vyznačili poslední týden v únoru s poznámkou „Maledivy“. Na osvědčené lodi kategorie standard nás po vedením kapitána Ibrahima bylo pět rybářů – Láďa, Saša, Zdeněk, Luděk a Jirka. První tři již s předchozími zkušenostmi s rybařením na Maledivách, zatímco pro Luďka a Jirku to byla místní premiéra. Rozmary počasí (silný vítr) a především urputnost nováčků nakonec míru zkušeností s rybařením v tropech úspěšně smazaly a úlovků se jednotlivým účastníků, dostávalo téměř rovným dílem.
vecere na lodiPřehled úlovků a průběh jednotlivých dnů rybolovu připojuji níže (udávané hmotnosti jsou po zvážení na závěsné váze, délky jsou od špičky hlavy na konec ocasní ploutve):

Úterý
23. února
Po příletu do Male vyzvedáváme ještě ve městě náhradní díl ke generátoru a pak míříme pryč od města. Okolo čtvrté odpoledne zkoušíme chytat na poppy a jerky okolo mělčin v průlivu, kterým proudí voda do atolu. Za hodinu chytání jsme měli celkem asi 10 záběrů a sledovaček, pár ryb spadlo a nakonec jen Saša vytáhl asi tříkilového kranase obrovského-GT.
Večer jsme si byli chvíli zaplavat a zašnorchlovat u písčiny, kde kotvíme přes noc naši loď. Pak přišlo na řadu večerní chytání na maso, jehož výsledkem bylo jen pár drobných chňapalů – banánových rybek.

wahoo - makrela Solandrova 115 cm, 8,7 kg uloveno na trollingStředa
24. února, úplněk
Ráno vstáváme v šest ráno a trolujeme po oceánu do sousedního atolu. Nastražujeme dvě udice s povrchovým dráždidlem – chobotnicí vylepšenou filetem z bříška ryby, jednu povrchovou nástrahu-chobotnici bez kusu ryby a jeden wobbler. Asi po hodině jízdy měl Saša dvakrát záběr od mečouna na povrchovou chobotnici s masem, ale vždy se jednalo jen o výpad bez šance na zásek. Pak zaútočil mečoun na Zdeňkovu chobotnici s masem a povedlo se mu bohužel jen strhnout našité maso z háků. Zdeněk našil na chobotnici nový kus filetu, což mu přineslo další záběr – ryba (asi wahoo) tentokrát ukousla celou sestavu i s chobotnicí...
Před polednem přijíždíme k atolu, kde kotvíme na oběd a šnorchlujeme na okraji kanálu, kterým proudí voda do atolu.
Po obědě trolujeme asi dvě hodiny na severovýchod a zhruba každou čtvrt hodinu máme záběr od wahoo. Tři wahoo délky 100-115 cm zdoláváme, několik jich po útoku na nástrahu padá. Všechna ulovená wahoo byla na wobblery délky 12-14 cm.
tunak jednobarvy - dogtooth 14 kg uloveny na kus rybyAsi hodinu zkoušíme popping – povrchovou přívlač, ale máme jen dva záběry, přičemž ani jednu rybu se nepodařilo zaseknout.
Večer kotvíme na jižním okraji atolu na místě, kde jsme dříve lovívali žraloky, rejnoky a velké chňapaly a kde skupina slovenských borců letos ulovila čtyřmetrového žraloka tygřího. Měsíc je dnes v úplňku, vyšel asi ve 20.00 a zapadl až po sedmé ranní.
Večer na maso měl Saša tuňáka jednobarvého-dogtooth 14 kg, Luboš kranase duhového-rainbow runner 65 cm, barakudu... Jirkovi něco 2x ukouslo návazec a šest ryb spadlo. Záběr od velké ryby, asi rejnoka měl jen Láďa, který chvíli rybu vodil a po té, co odhad, že je to asi rejnok, se jí snažil nástrahu tak dlouhou vyklepat, až se mu to podařilo. Všichni chytají čas od času drobné korálové rybky 15-30 cm. Okolo lodi se pohybují obrovská hejna drobných rybek, ve kterých loví kranasi, tuňáci a barakudy.

chnapal - red snapper 75 cm, 7 kg ulovene na jerkČtvrtek
25. února, úplněk
Ráno se budíme v 6.30 a po snídani asi o hodinu později opouštíme kotviště. Měsíc zapadl před osmou ranní. Trollujeme na severovýchod asi 2 hodiny a cestou chytáme několik metrových wahoo.
Pak chytáme na povrchovou přívlač na oceánské straně atolu, ale záběrů je málo a jsou většinou až v příbojové zóně, kde je okolo 1-2 metrů hloubka. Vyrvat z příboje kranasy je pořádná fuška.
Mezi 11.30-13.00 trolujeme dál k severu k průlivu, kterým se dá vjet do atolu. Cestou chytáme opět několik wahoo, dva malé tuňáky žlutoploutvé a měli jsme záběr plachetníka.
Před obědem šnorchlujeme v korálech u ostrova (želva, rejnok, pomci, kranasi-bluefini, klipky, ostenci, bodloci, očaři, parmice...). Lodník Ibrahim zajel na ostrov natrhat kokosové ořechy.
kranas obrovský - GT 13,8 kg uloveny na poppPo obědě vyrážíme na ryby až po třetí hodině, v průlivu jsme vyplašili dvě velké asi metrové želvy. Mezi 16.00-17.00 chytáme na poppy a jerky v příbojové zóně, ale rybám se evidentně brát nechce. Navíc opakovaně potkáváme hejnka delfínů. Až před pátou, když už chceme končit, konečně narážíme na hejno kranasů. V pět vyrážíme zpět k průlivu, kde kotvíme přes noc.
Na jigging (nasvícený jig 70 g) chytil Zdeněk na hloubce asi 25 m 3 kranasy velkooké (25-40 cm) a dvě malé barakudy. Saša na maso jednu barakudu 80 cm a Láďa na maso chňapala velkého délky 55 cm.

Jirka – 3x wahoo (makrela Solandrova) 100-118 cm (8 kg) a malého tuňáka žlutoploutvého 4 kg
Láďa - 0
Luboš – na trolling 1x wahoo 115 cm a tuňák žlutoploutvý 4 kg, na popp chňapal 75 cm-6,9 kg a kranas modroploutvý-bluefin 3 kg
Saša – na trolling 2x wahoo 105 a 119 cm (11,8 kg), na popp jen sledovačky, včetně jedné velké ryby-kranase přes 20 kg.
Zdeněk – na popp 2x kranas obrovský-GT 13,8 kg a 15 kg. Asi pět ryb při poppingu spadlo.

kanic toulavy 72 cm - 6 kg uloveny na poppingPátek
26. února
Vstáváme okolo sedmé ranní a po snídani v 8.00 vyrážíme z atolu na oceán, akorát zapadá měsíc, který je těsně po úplňku. Jsou asi metrové krátké vlny na kterých povrchové nástrahy nejsou moc vidět. Po 1,5 hodině trollingu jsme měli jen tři záběry a jedno zdolané wahoo 100 cm. Protože se vítr zdvihá a vlny na oceánu nepříjemně rozkývávají loď, míříme dovnitř atolu a lovíme v okolí korálových útesů. U každého útesu máme 1-3 záběry a chytáme kranasy obrovské-GT 3-10 kg, modroploutvé a dva kanice.
Před obědem šnorchlujeme u písčiny, která je v sousedství umělého ostrova, na kterém právě staví resort. Při šnorchlování jsme viděli snad všechny běžné korálové rybky (pomce, klipky, ostence, bodloky, bičovky, sapíny, parmice, kanice 1-4 kg, kranasy modroploutvé, písečné úhoříky a také tři velké chrochtaly třípruhé – jeden z nich měl poctivý metr délky a hmotnost jsme odhadli na 15 kg.
Odpoledne jsme lovili na poppy a jerky v okolí korálových útesů uvnitř atolu, ale byla to fuška – vitr jsme měli v zádech, takže chvílemi pocitové bezvětří a rybám se do nástrah nechtělo. U každého útesu jsme měli jen 1-2 záběry a chytali jsme jen kranasy obrovské okolo 4-5 kg a Saša měl jednoho chňapala (red snapper), který mu zajel do korálu, takže lodník musel vzít loďku, dojet tam, potopit se tam s ploutvemi a brýlemi a rybu i nástrahu osvobodit.
wahoo - makrela Solandrova 115 cm, 8,7 kg uloveno na trollingVečer chytáme na kousky ryb u dna a na nasvícené jigy na kotvišti jižním okraji atolu na hloubce cca 50 m. Po západu slunce to vypadalo, že bude pršet a na obzoru se blýskalo, ale nakonec nás déšť i bouřka minuly. Hned po příjezdu berou žraloci a na jigy chytáme jednoho kranase velkookého za druhým. Po večeři zapřáhnul Saša rejnoka, kterého hodinu zdolával, ale nakonec ho utrhnul.
K obědu i k večeři byl kanic a byl vynikající: k obědu řízečky v těstíčku a k večeři polévka z hlavy a filety dušené se zeleninou.

zralok utesovy 160 cm, 40 kg uloveny na kus rybyJirka – na jerk 2x kranas obrovský-GT 3-5 kg, 1x kranas modroploutvý-bluefin 50 cm, 1x cejnovka žlutopyská 40 cm. Na trolling 2x wahoo 100 a 116 cm (8,7 kg) na rapalu X-rap 14 cm s velkou lopatkou modrobílý s tečkami na boku.
Luboš – na popp a na jerk (slider od Salma v barvách jako firetiger) 4x kranas obrovský-GT okolo 5 kg. Večer na maso kanic žlutomodrý cca 3 kg.
Láďa – jen sledovačky
Saša – Na popp, resp. na modrobílý jerk BF140 kranase obrovského 91 cm (10 kg) a velkého chňapala (red snapper) cca 80 cm. Večer na maso puštěné na balónku chytil Saša žraloka útesového bělocípého 160 cm (cca 40 kg) a dva mu ukousli návazec – překousli lanko.
Zdeněk – 3x kranas obrovský-GT 4 kg, 6 kg a 10,5 kg, 1x kanic toulavý 72 cm (6 kg).
Večer na jigging (nasvícený jig 125 g) na hloubce asi 55 metrů 3x kranas velkooký 30-60 cm. V jednu chvíli záběr na každé spuštění.

chnapal - ruby snapper 70 cm uloveny na jigSobota
27. února
Vstáváme v sedm ráno a v osm - po snídani vyjíždíme trollovat po jihozápadní straně atolu. Asi po hodině chytá Jirka wahoo 116 cm.
Pak jiggujeme při ústí jednoho z průlivů do oceánu na hloubkách 50-100 m, kde je relativní závětří. Když okolo 10.00 hodiny začíná příliv, přibývá i záběrů. Luboš se Zdeňkem bohužel utrhli několik pěkných ryb, než zjistili, že mají poškozenou šňůru.
Během předobědového šnorchlování jsme viděli kromě korálových rybek i několik rejnoků, želvu a v písčinách spousty úhořovců.
Vítr celý den pomalu, ale jistě zesiluje z 5 m/s na cca 10 m/s a jigging je čím dál komplikovanější, protože drift se stále zrychluje.
kanic 3,5 kg uloveny na jigV 18.00 hodin večer jedeme do kotviště lodí ve vesnici, kde dotankováváme vodu a zásoby (resp. vykládáme z mrazáku nafiletovaná wahoo a nakládáme zeleninu a ovoce). V devět večer už se první z nás vytrácejí do kajut spát...

Jirka – Na trolling 1x wahoo 116 cm. Na jig 1x ruby snapper 70 cm, 1x kranas žlutoskvrnný 1 kg, 1x kanic měsíční 0,3 kg.
Láďa – 1x ruby snapper 0,3 kg
Luboš – 2x utrhl velkou rybu na jig
Saša – 4x kranas žlutoskvrnný 1-1,5 kg, 1x kranas duhový-rainbow runner 60 cm, 2x kanic měsíční 1-2 kg. 2x utržený, resp. ukousnutý jig na velké rybě.
Zdeněk - 1x kranas duhový-rainbow runner 60 cm, 2x kanic měsíční 0,3 a 2 kg, 1x kanic žlutomodrý 3 kg. 2x utržený jig na velké rybě.

kranas obrovsky-GT 10,5 kgNeděle
28. února
Celý den jasno a větrno. Okolo poledne dosahoval vítr 50 km/h, po čtvrté odpolední se uklidnil na cca 30 km/h. I uvnitř atolu se udělaly nejméně metrové vlny s čepicemi a rybařit v nich nebylo úplně snadné.
Ráno jsme vypluli před sedmou a do 8.30 jsme zkoušeli trolling po západní straně atolu. Něměli jsme ani záběr. Dokonce není vidět ani žádná aktivita na hladině – žádná hejna rybek, žádní delfíni...
Chvíli jsme chytali na poppy na vnější hraně atolu – po hodině přívlače jsme měli tři záběry a jednu zdolanou rybu. Až do oběda zkoušíme chytat na poppy, ale záběry jsou velmi sporadické, po pravdě řečeno je v tom větru dost problematické i manévrovat s lodí, nahazovat a pracovat s nástrahou.
Před obědem šnorchlujeme na thile, kde jsou velká hejna bodloků, ale jinak nic zvláště zajímavého není vidět. Po obědě si dáváme hodinku pauzu a pak opět vyrážíme vláčet.
Volíme loviště v kanálu spojujícím oceán s vnitřní částí atolu, kde jsou menší vlny, ale jsme tam bez záběru. Pak chytáme okolo korálových útesů uvnitř atolu a prakticky na každém útesu máme záběr nebo výjezd nějaké ryby, ale za celé odpoledne jsme chytili jen tři kranasy.
Kotvíme u písčiny při východním okraji atolu. Večer zabral Láďovi na maso rejnok. Zdolávali ho na střídačku s Jirkou skoro hodinu a pak při Jirkově ataku ve smyslu „buď něco povolí nebo ho vytáhnu“ povolil návazcový vlasec o nosnosti 40 kg.

Jirka – 1x kranas obrovský-GT 7 kg
Láďa – 1x kranas obrovský-GT 9,5 kg
Luděk - 0
Saša – jen večer na jig barakudu a na maso nastražené na dně štítovce
Zdeněk – 2x kranas obrovský-GT 3 a 10,8 kg, 1x kranas modroploutvý-bluefin 2 kg

kanic uloveny pri vecernim chytani na kusy rybPondělí
29. února
Ráno zkoušíme chytat na oceánu na východní straně atolu, ale ačkoli zatím nefouká skoro žádný vítr, jsou příliš velké vlny. Nakonec asi hodinu trollujeme, ale jsme zcela bez záběru a více než třímetrové vlny dělají rybaření příliš komplikované, ne-li nemožné. Zajíždíme tedy do atolu a zkoušíme chytat na poppy a jerky, ale až na Sašu, který měl čtyři plané záběry, jsme bez záběru.
Před obědem šnorchlujeme u ostrova v jihozápadní části atolu. Voda je v mělčině přikalená, ale v okolí lodě je viditelnost dobrá a je tam i spousta korálů, ryb, želva, rejnoci a u dna spatřen i jeden spící žralok-chůvička leopardí
Po obědě chytáme na poppy a jerky v okolí thil ve vnitřní-jižní části atolu. Asi dvě hodiny nemůžeme zavadit o rybu, máme jen zcela ojedinělé výjezdy. Pak před čtvrtou záběrů pomalu přibývá. Nejvíce ryb uloveno mezi 16.00-17.30.
Večer chytáme na kusy ryb v jižní části atolu na hloubce asi 50-60 m. Na jigy jdou velmi dobře kranasi velkoocí, na nastražené kusy ryb máme jen ojedinělé záběry.

Jirka – na popp 1x kranas modroploutvý-bluefin 3 kg. Večer na kus ryby na položenou ruby snapper 55 cm.
Láďa – 0
Luděk – na popp 1x kranas modroploutvý-bluefin 3,5 kg. Večer na položenou na kus ryby chňapaly žlutopruhé.
Saša – při večerním chytání na jig kranasi velkoocí 1-2 kg
Zdeněk – na popp/jerk 2x kranas obrovský-GT 6 a 10,5 kg, 1x kranas modroploutvý-bluefin 3 kg, 1x jehlice 110 cm, 1x kanic 1,5 kg a 1x chňapal-red snapper 3,5 kg. Večer na jig kranasi velkoocí 1-3 kg.

dorado 119 cm ulovene na trollingÚterý
1.3.
Jasno až polojasno, večer spadlo pár kapek. Vítr 15-30 km/h od severovýchodu.
Vstáváme ráno v 5.30 ještě za tmy, protože dnes musíme přejet přes pás otevřeného oceánu a chceme to zvládnout dopoledne, než se zvedne vítr a vlny. Na přejezd oceánu nastražujeme dvě velké chobotnice s našitým kusem masa (na mečouna nebo plachetníka) a dvě malé chobotnice na dorada, bonita apod. První dvě hodiny trollingu jsme bez záběru. Když se blížíme k ostrovu, který leží asi na polovině cesty, chytáme jedno bonito a vidíme množství létajících ryb. Asi po půl hodině chytáme dvě malá šedesáticentimetrová dorada, která zůstala viset na malých chobotnicích. Dorada se na naše nástrahy vrhla doslova jako smečka vlků. O hodinu později přichází na malou chobotnici další dorado, tentokrát 119 cm. Pak se asi dvě hodiny nic neděje a teprve, když z kilometrové hloubky vjíždíme na okraj atolu na hloubku okolo 50 m, máme každých deset minut záběr od wahoo. Většina jich padá, dvě až u lodi při gafování.
vertikalni privlac - jiggingNaprosto úžasná je povrchová přívlač-popping na jižním okraji malého atolu. Chytám ze střechy a v čisté vodě sleduji, jak na téměř každý hod vyjíždějí z korálů kranasi, kanici, chňapali, žraloci, jehlice... Většina ryb sice jen vyjíždí, ale nástrahy nedobírá, ale i tak je to nádherné divadlo. Několik více než dvacetikilových kranasů nám vyjelo až k lodi, ale zdá se, že už byli jinými rybáři vyškoleni a jen se nám chtěli předvést.
Asi hodinu zkoušíme trollovat na severním okraji atolu, ale bez záběru.
Při ústí jednoho z průlivů, kterými proudí voda ze severozápadní části atolu do oceánu chytáme na jigy (200-300 g) na hloubce 60-110 m. Na každé druhé-třetí spuštění máme záběr. Kromě jednoho tuňáka jednobarvého-dogtooth jsou to vše kanici od 0,5 do 3,5 kg.
tunak jednobarvy - dogtooth 5 kg uloveny na jigKrátce před západem slunce přijíždíme na kotviště u malé písčiny obklopené velmi hezkým korálovým útesem. Možná jedno z nejhezčích míst na šnorchlování na Maledivách. Večer si stíháme ještě krátce zašnorchlovat – kromě korálových rybek jsme v mělké vodě u písčitého ostrůvku viděli velká hejna kranasů velkookých, ale také parmice, vidlatky a permity (na mušku by to bylo velmi hezké chytání...)
Při večerním chytání na hloubce 20-30 m lovíme korálové rybky (netopýrníky), Láďa vytáhnul jednoho žraloka rezavého-chůvičku 130 cm, trháme několik žraloků nebo rejnoků a Luboš láme první prut naší výpravy (Spro GT-pro Globetrotter). Vzhledem k tomu, že stejný prut na Maledivách zlomil Martin před týdnem, tak to asi žádná hi-fi kvalita nebude.

kranas modroploutvy-bluefin uloveny na jerkJirka – Ráno na trolling 1x dorado 60 cm – chytal na povrchové chobotnice nastražené na mečouna nebo plachetníka, ale tyto nástrahy dnes bez záběru.
Na popp 4x kranas obrovský-GT 4-8 kg a 1x kranas modroploutvý-bluefin 3 kg (vše na modrobílé strike-pro a na jerk 14 cm imitující makrelu.
Láďa – Na trolling wahoo 110 cm (zlatý X-rap) a jedno metrové spadlo při gafování.
Na popp jen výjezdy. Na jig kilového kanice. Večer na kus ryby nastraženou u dna žraloka rezavého-chůvičku 130 cm.
Luboš – Trolling prospal.
Na jerk od Sebile a od Salma kanic měsíční 3 kg a kranas modroploutvý-bluefin 2,5 kg + několik kranasů spadlo.
Na jig jen kilový kanic.
Saša – Na trolling měl metrové wahoo, ale spadlo při gafování.
Na jerk (BF 140) kranas modroploutvý-bluefin 5,4 kg.
Na jig jeden kilový kanic a kanic žlutomodrý 3,5 kg. Večer při chytání na kus ryby jen korálové rybky a pak mu to utrhl žralok nebo rejnok, který zajel do korálů.
Zdeněk – Ráno na trolling 2x dorado 60 a 119 cm, metrovou jehlici a 1x bonito 30 cm – vše na červenočernou povrchovou chobotnici s konkávní hlavou o průměru 2 cm. Jednu povrchovou chobotnici mu ukouslo wahoo.
Na jerk (modrý tropic) 1x kranas obrovský-GT 5 kg, 1x kanic 4 kg a asi 20 výjezdů a záběrů, kdy ryba spadla (kranasi 5-20 kg, žralok cca 1,3 m, desetikilový velký kanic, pětikilový chňapal - smůla...).
Na 200 g jig (růžový vortex) tuňák jednobarvý-dogtooth 80 cm (přesně 5 kg) a bonito 50 cm.

zralok utesovy 140 cm uloveny na poppStředa
2.3.
A je to tady. Dnes večer končí dovolená, je-li v případě vláčky se 100-200 g těžkými nástrahami možné hovořit o dovolená. Zkrátka a dobře večer nám letí letadlo zpět domů.
Vstáváme ráno po šesté a část z nás se nechává odvézt malou loďkou k písčině obklopené korálovým útesem. Probouzející-se korálový útes v ranním slunci je nádherný zážitek. Kromě korálových ryb jsme při šnorchlování pozorovali i želvu, žraloka, hejna kranasů velkookých...
Ráno a dopolendne střídáme popping s trollingem a jiggingem. Zatímco včera byl Jirkův den, dnes má formu Láďa. Zahajuje šestikilovým kranasem a po chvilce přifává i žraloka útesového-bělocípého délky 140 cm. Luděk skóroval tříkilovým kanicem. Ne, že by nebyly i další záběry – opakovaně jsme měli útoky velkých kranasů, Sašovi zaútočil u lodi na popp tuňák jedobarvý-dogtooth, a po chvilce mu nástrahu utrhl v korálu slušný kanic. Zdeněk chvíli zdolával velkého žraloka, který však jeho návazec během souboje překousl.
Jigging vyznívá dnes naprázdno a když po hodině dřiny pod smažícím sluncem máme jen jednoho kanice, raději jigging vzdáváme a míříme do Male.
kranasi: obrovsky-GT 10,5 kg a modroploutvy-bluefin 3,5 kgTrollujeme na oceánu po západní straně atolu a když už je město na dohled, přichází záběr nejprve na Láďův wobbler, ale po chvilce vytahuje Láďa překouslý návazec. Další útok je na Jirkovu chobotnici a výsledkem je wahoo délky 134 cm, rovných 15 kg.

V 16.00 přijíždíme do Male, navštěvujeme centrum města, rybí tržnici a rybářský obchod. Kupuji vakuově balené mražené filety tuňáka v sashimi kvalitě za 10 USD / kg, v nižší kvalitě by byly za cca 4 USD / kg a čerstvý tuňák v celku vychází na 2 USD / kg.
V 18.00 hodin se vracíme na palubu lodi, která kotví u letiště a po osmé večer jsme na letišti, odkud nám před půlnocí odlétá linka přes Dubai do Prahy, kde přistáváme ve čtvrtek v poledne.

dorado 119 cm ulovene na trolling
tunak jednobarvy - dogtooth 5 kg uloveny na jig
makrela Solandrova - wahoo 115 cm, 8,7 kg, uloveno na trolling
makrela Solandrova - wahoo 134 cm, 15 kg, uloveno na trolling
wahoo a tunak zlutoploutvy - uloveno na trolling