Revíry - destinaceAmerikaBrazílieAmazonieReportážeTestovací výprava – Amazonie 10. – 20. ledna 2014

Brazílie - Amazonie - Reportáže

Testovací výprava – Amazonie 10. – 20. ledna 2014 9.2.2014

cichlida ocasooka - tucunare delky 84 cm ulovena na muskuCílem testovací rybářské výpravy do centrální Amazonie bylo vyzkoušet lov velkých cichlid – tucunaré na přívlač a umělou mušku na přítocích řeky Rio Negro asi 1000 km severozápadně od města Manaus, ověřit kvalitu ubytování, lodí, průvodců a dalších služeb. A v neposlední řadě i porovnat rybaření v Amazonii s úlovky, kterých jsme dosáhli při výpravách za cichlidami do jižní Venezuely v minulých letech.
koupel v rece a pripitek na zdar vypravyZávěr výpravy byl jednoznačný: podařilo se nám ulovit celou řadu velkých cichlid-tucunaré ve velikostní kategorii 60-84 cm, ale dobré rybaření bylo pouze na řece a v lagunách, které nebyly dostupné jiným výpravám. Po řece Rio Negro se totiž pohybuje flotila obytných lodí, z nichž některé mají kapacitu menšího hotelu a prakticky všechna loviště cichlid, která jsou v dosahu rybářů z těchto obytných lodí, již nejsou z rybářského hlediska zajímavá – ryb je tam buď velmi málo nebo jsou ochytané nebo se jedná o malé exempláře. Když jsme se s naší malou mateřskou lodí dostali do míst, kam rybáři z větších lodí už doplout nemohou, lovili jsme každý přes 20 cichlid denně a každý jsme si ulovili cichlidu délky přes 70 cm, zatímco na civilizaci blíže položených lovištích byly úlovky, co se počtu týče, ani ne čtvrtinové. Přehled našich úlovků a popis průběhu výpravy naleznete níže. Rybářské výpravy do Amazonie budeme připravovat i nadále, ale pouze se zaměřením na loviště, která leží mimo dosah velkých obytných lodí.

rybarska lod na pritoku reky Rio Negro9. ledna
Odlet z Evropy a přílet do Brazílie
Začátek výpravy nebyl právě veselý. Do Brazílie nás letělo pět, ale zavazadla doručila letecká společnost jen jednomu z nás. Hádejte komu – no ano, tím šťastlivcem jsem byl já. Měl jsem s sebou naštěstí celkem čtyři vláčecí pruty a jeden muškařský + navijáky, vlasce, šňůry, nástrahy., takže jsme se o moje vybavení podělili a něco přidali i naši místní průvodci... Pak už jen stačilo v Manaus dokoupit v místním překvapivě velmi dobře zásobeném rybářském obchodě jeden prut s navijákem, rezervní šňůru a hromádku nástrah a výprava mohla pokračovat.

na odlehla mista Amazonie je nutne cestovat malym letadlem nebo hydroplanem10. ledna – pátek
V sedm ráno se budíme v letištním hotelu v Sao Paulo a po vydatné snídani jedeme na letiště, odkud nám v 10.30 odlétá linka do Manaus. Po čtyřech hodinách letu přistáváme v Manaus a jedeme do hotelu Go Inn, který stojí nedaleko budovy opery.
Krátkou procházku městem jsme prokombinovali se sprchou v tropickém lijáku. Nikdy by mne nenapadlo, že po půlhodinovém dešti může být tak těžké přebrodit chodník.
Po vysušení v hotelu jedeme asi 15 minut taxíkem do nákupního centra, kde jsme k bezmezné radosti majitele místního rybářského obchodu doplnili zásoby nástrah na cichlidy, dokoupili šňůry, pruty, navijáky...
Po desáté jdeme spát, tedy až na ty, kteří propadli nástrahám nočního života hlavního města Amazonie.

Amazonie - Barcelos, vanocni vyzdoba11. ledna – sobota
Ráno v 5.30 vstáváme a jedeme asi 30 minut z hotelu na letiště. Po marné intervenci u společnosti Gol-Varig, která nám měla předat naše zpožděná zavazadla (resp. alespoň to Vlastovo, jak hlásal počítačový systém KLM trackující zatoulaná a zpožděná zavazadla), jedeme na terminál pro malá letadla-chartery a v 7.45 odlétáme společností Rico do Barcelos. Let trval něco více než hodinu a většinu cesty jsme letěli nad řekou Rio Negro, která protéká rovinou systémem ramen a lagun.
Spolu s námi letěla ještě pětice postarších amerických rybářů-muškařů.
Amazonie - pristav v Barcelos na rece Rio NegroV Barcelos jsme uložili věci na palubě našeho malého plavidla a šli dokoupit chybějící oblečení – trika, krátké kalhoty-bermudy, čepice a pro jistotu ještě něco málo rybářského vybavení.
Po vydatném obědě vyplouváme proti proudu řeky Rio Negro, jejíž tok je u Barcelos rozdělen systémem ostrovů do šesti ramen a celková šířka řeky je vlastně přes 20 km. Během plavby jsme
viděli sladkovodní delfíny, tukany, papoušky amazoňany i ara.
Jeli jsme celou noc proti proudu od Barcelos, dojeli jsme asi 10 km od ústí řeky.

rano na Rio Negro - rybarske lode a doprovodna lod12. ledna – neděle
Ráno jsme lovili cichlidy v lagunách řeky Rio Negro.
Po obědě jsme jeli proti proudu přítoku a rybařili jsme v říčních zátokách a slepých ramenech. Zatímco v řece Rio Negro je voda „černá“-průzračná, v přítoku je voda dohněda přikalená.
Ráno jasno, teplota 26°C. Přes poledne přišlo pár tropických přeháněk a večer se opět vyjasnilo. Vlhkost je vysoká, teplota dosahuje až 33°C krátce po poledni. Když jsme se po obědě koupali při ústí příroku, měla voda teplotu 29,5°C.
Během odpoledního-večerního rybaření na přítoku jsme viděli množství sladkovodních delfínů (jsou dlouzí cca 1,5-2 metry), jednoho velkého kajmana délky asi 3 m, volavky, nelétavé hoacíny, tukany, ara hyacintové a amazoňany. Po západu slunce létaly nad řekou stovky lelků.

cichlida ocasooka - tucunare delky 71 cmPetr – 2x tucunare – cichlida ocasooká 56 a 50 cm a 7x záběr, ale nezdoláno. Obě zdolané ryby byly ulovený na propper (jerk s vrtulkou).
Vlasta - 0
Saša – 3x tucunare – cichlida ocasooká 35, 40 a 76 cm (8 kg). Všechny cichlidy ulovil na 11 cm dlouhý skitter-walk místní produkce, takzvanou „pipinu“.
Pavel chytal celý den na mušku-popp: 5x tucunare – cichlida ocasooká 30-45 cm a 1x utržená velká ryba
Zdeněk – 1x picuda cca 30 cm a 1x aruana 65 cm a 3x „sledovačka“, ale ani jeden pořádný záběr od cichlidy. Všechny ryby byly na skitter walk 13 cm od Rapaly.

obed v jidelne na horni palube lode Pescador13. ledna – pondělí
Ráno teplota 27°C, přes den až 31°C. Večer byla krátká přeháňka.
Dopoledne jsme rybařili v lagunách při ústí přítoku do Rio Negro. Po obědě jsme se krátce koupali a odpoledne jsme vyjeli asi 20 km proti proudu nad vesnici, kde jsme chytali v říčních zátokách.
Naše obytná loď mezi tím, co jsme odpoledne rybařili, vyjela k vesnici. Tím jsme se dostali z dojezdu ostatních rybářských lodí, které dojednou nejvýše 20 km proti proudu (při ústí řeky kotví velká loď, která má na palubě asi 15 rybářů).
Spali jsme na palubě mateřské lodi asi 5 km pod vesnicí.

cichlida ocasooka - tucunare delky 68 cmPetr – Dopoledne 3x cichlida 40cm, 60 cm a 68 cm. Odpoledne 1x cihlida 50 cm. Všechny měl na propper-jerk s vrtulkou.
Vlasta – Dopoledne jen jednu malou cichlidu a odpoledne jich měl pět 40-68 cm. Vše na potápivý jerk.
Saša – Dopoledne na jerk-pipinu 2x cihlidu 45 a 70 cm. Odpoledne pět cichlid (také na jerk – pipinu) 35-60 cm, 1x malou picudu cca 30 cm, 1x traira (40 cm) a 1x aruana 50 cm.
Pavel – Dopoledne na mušku-popp měl jen jeden útok. Odpoledne měl na přívlač-skitter popp dvě cichlidy 50-60 cm.
Zdeněk - dopoledne jsem ulovil celkem tři cichlidy (tucunare) – 50 cm, 68 cm a 68 cm. Jednoho velkého jsme ulovili na popp Atom-Atomizer délky 15 cm a druhého na jerk, který jsem tahal asi 50 cm pod hladinou. Když mi ten jerk drapla ta druhá velká cichlida, tak odjela přes zataženou brzdu do křoví. Ven vytáhnout nešla, ale byla vidět jak se plácá pod křovím. Průvodce se přebrodil zatopeným křovím k rybě, chytl ji do vylovovacích kleští, odstřihl a vylovili jsme ji.
Odpoledne jsem chytal na mušku-popp. Dvě cichlidy mi spadly, jednu jsem ulovil (50 cm).

expedice na horni tok reky - sklenka pred spanim v hamace14. ledna - úterý
Chytali jsme na úseku asi 30 km nad vsí. Většinu času jsme rybařili v říčních zátokách-lagunách a na jezerech, kam jsme se dostali po 10-20 minutách jízdy a přetahování přes mělčiny a padlé kmeny. Několikrát jsme se potkali s rybáři z lodi Kalua, kteří sem jeli cca 2 hodiny, museli tedy vyjíždět už v 5.30 ráno a v pět večer už se vracet zpět na mateřskou loď.
Spali jsme v hamakách na palubě zásobovací lodě asi 10 km nad vsí. V zátoce celou noc od západu slunce až do východu parádně kvákala nějaká žába, která musela mít snad pět kilo, alespoň podle toho, jak silný měla hlas.

cichlida ocasooka - tucunare delky 82 cmPetr – 3x tucunare – cichlida ocasooká 40-55 cm, 1x aruana 80 cm
Vlasta – 4x tucunare – cichlida ocasooká 82 cm, 58 cm, 55 cm, 35 cm
Saša – 13x tucunare – cichlida ocasooká 40-72 cm, 2x traira-aymara 50 a 69 cm, 2x bicuda cca 40 cm, 1x piraňa
Pavel (muškaření) – 8x tucunare – cichlida ocasooká do 50 cm, 4x traira-aymara do 50 cm, 1x aruana 70 cm
Zdeněk – 3x tucunare – cichlida ocasooká 40-68 cm, 3x traira-aymara do 50 cm
Průvodce Vojtek dnes ulovil tucunare – cichlida ocasooká 90 cm (9 kg)

cichlida ocasooka po desetivterinovem utoku pirani15. ledna – středa
Dopoledne jsme chytali mezi domorodými osadami. Odpoledne jsme chytali na jezerech a na říčních plážích nad vesnicí Kukuaia. Ráno jsme ještě zahlédli rybáře z lodě Kalua, ale odpoledne už jsme byli zcela mimo jejich dosah a konečně jsme měli celou řeky i okolní jezera a laguny jen sami pro sebe.
Nad vesnicí Kukuaia jsme chytali na několika jezerech, kde byly ryby evidentně zcela neochytané a na nástrahy reagovaly jak šílené. Z jednoho místa šlo ulovit i 5 tucunare – cichlid.
Je tady hodně piraní, velké cichlidy mají během zdolávání často okousaný spodní díl ocasní ploutve. Petr dokonce ulovil jednu cichlidu délky 50 cm, které, než ji zdolal, chyběla zadní čtvrtina těla!
Pavel měl na streamer „dubletu“ - když mu zdolávanou malou cichlidu délky cca 30 cm sebrala velká, cca 70 cm, která ji pak bohužel vyplivla, takže vytáhnul jen tu malou-pomuchlanou.
Odpoledne jsme byli na jezerech, kde se v mělčinách u výtoku, resp. vtoku třely aymary-traira (vše ryby délky 30-60 cm). Když se mezi ně vjelo lodí, tak začaly zběsile vyskakovat a občas některá skočila i do lodě. Pavel se Sašou si dali závod, na čí polovinu lodě skočí více aymar a celkem jich bylo 12! Z toho jedna skočila Sašovi za košili! (to není latina, ale tak to opravdu bylo).
Několikrát jsme viděli špatné létající ptáky-hoacíny, delfínovce-inie, vydry obrovské (jednou i pětičlennou rodinku) a slyšeli jsme v lese divoká prasata. Ráno a večer přelétávali nad našimi hlavami velcí papoušci ara araraina, amazoňani a tukani.
Spali jsme v hamakách v osadě Kukuaia, kde žije v domcích na cca metrových chůdách asi 20 obyvatel, vesměs míšenců. Ale mají zde agregát, televizi, kostelík, meteostanici, vodoměr a školu která vypadá zavřená. Ve vesnici pár psů, jeden papoušek-amazoňan, slepice, ve spižírně želvy. Za vesnicí je plantáž banánovníků a manioku.

cichlida ocasooka - tucunare delky 75 cmPetr – 4x tucunare – cichlida ocasooká 40-55 cm, 2x traira-aymara, 1x sumec 50 cm na wobbler
Vlasta – 5x tucunare – cichlida ocasooká 75 cm, 75 cm a okolo 40 cm, 3x piraňa, 1x traira-aymara, 2x sumec na přívlač na plážích.
Saša – 31x tucunare – cichlida ocasooká 35-58 cm, 3x traira-aymara do 50 cm, 1x piraňa, 2x bicuda, 1x aruana 80 cm.
Pavel (muškaření) – 20x tucunare – cichlida ocasooká do 45 cm (1x dubleta, když mu zdolávanou malou cichlidu délky cca 30 cm sebrala velká, cca 70 cm, která ji pak bohužel vyplivla)
Zdeněk – 10x tucunare – cichlida ocasooká 77 cm, 70 cm, 68 cm, 65 cm..., 5x traira-aymara do 40 cm, 1x bicuda, 1x piraňa.

expedice na horni tok reky - doprovodna lod16. ledna – čtvrtek
Dopoledne jsme rybařili na jezerech v okruhu cca 30 minut od osady Kukuaia a odpoledne jsme chytali mezi osadou Kukuaia a stanovištěm zásobovací lodi.
Počet ryb ulovených na jezerech, která jsou v dosahu a mimo dosah rybářů, kteří sem mohou dojet z ústí přítoku do Rio Negro byl asi 1:5.
Nejúspěšnější nástrahy byly bílé/chartreuse jerky délky cca 10 cm, které jdou po hladině nebo těsně pod hladinou (Pipino a Perverza).
Průvodce Vojtek a Tomas lovili dopoledne asi 2 hodiny sumce a ulovili 1x sumce piraiba 32 kg a jednoho sumce pirarara 13 kg.
Spali jsme v hamakách na palubě zásobovací lodi asi 5 km nad vesnicí.

sumec - pirarara o hmotnosti 12 kgPetr – 15x tucunare – cichlida ocasooká 70 cm, 68 cm, 67 cm, 65 cm a tří mezi 50-60 cm. Tři velké cichlidy utrhl. 1x traira-aymara 40 cm a 3x bicuda cca 35 cm.
Vlasta – 15x tucunare – cichlida ocasooká, z toho 6 ryb nad 60 cm a dvě velké cichlidu utrhl. 3x piraňa
Saša – 23x tucunare – cichlida ocasooká 77 cm, 74 cm, 4 nad 60 cm a 10 nad 50 cm. 1x aruana 80 cm, 2x bicuda cca 40 cm, 2x piraňa cca 20 cm
Pavel (muškaření) – 20x tucunare – cichlida ocasooká 84 cm, 72 cm, 65 cm a 10 ryb mezi 50-60 cm, 1x aruana cca 80 cm, 1x piraňa 20 cm, 1x bicuda
Zdeněk (polovina času na mušku, jen menší ryby) – 7x tucunare – cichlida ocasooká 30-45 cm, 1x bicuda 40 cm, 1x aruana 85 cm, 1x traira-aymara 45 cm.

reky obklopuje tropicky prales17. ledna – pátek
Ráno i dopoledne zataženo, prošla i bouřka a jednou tropický liják. Odpoledne oblačno. Nad ránem se ochladilo na 26°C a díky větříku jsme měli i pocit chladu, nicméně jsme v hamakách spali jen v tričku a v trenýrkách a nepřikrývali jsme se. Tedy kromě zimomřivého Saši, který vytáhnul ještě jedno triko a dokonce ponožky!
Jeli jsme od stanoviště zásobovací lodě a prochytávali pláže a laguny až k soutoku s Rio Negro. Řeka Rio Negro vystoupila za dobu naší nepřítomnosti na mateřské lodi o 1 metr a tam, kde byly pláže, je všude rozlitá voda. Ryby bude těžké najít. Teoreticky by se za zvýšeného stavu vody mělo lovit na větší nástrahy a hlučnější nástrany (poppy a propry).
Odpoledne jsme rybařili asi 5 km nad vesnicí. Jeli jsme na jezera, která jsou za nízkého stavu vody nepřístupná. Museli jsme přetahovat lodě přes padlé kmeny a podvlékat pod padlými kmeny, které byly nízko nad vodou. Nikdo ani záběr, jen Zdeněk na velký popp 2x záběr, z toho byla jedna cichlida 74 cm. Saša na druhé lodi měl na prutu velkou rybu, ale zajela do křoví a tam mu narovnala háček. Pavel měl také dva záběry, ale ryby spadly.

cichlida ocasooka - tucunare delky 75 cm, 7 kgPetr – 4x tucunare – cichlida ocasooká 35-50 cm, 1x piraňa 25 cm
Vlasta – 2x tucunare – cichlida ocasooká 40 a 60 cm, 1x bicuda 35 cm
Saša – 2x tucunare – cichlida ocasooká 35 a 55 cm
Pavel – 6x tucunare – cichlida ocasooká 40-45 cm, 1x cichlida karasoo 40 cm (1,5 kg), 1x aruana 80 cm, 1x jehlice 45 cm
Zdeněk – 6x tucunare – cichlida ocasooká 75 cm, 74 cm, 68 cm, 60 cm, 40 cm, 1x bicuda 35 cm, 1x traira-aymara 50 cm

ostnojazycnatec - arunana delky 65 cm18. ledna – sobota
Celý den zataženo, oblačno, přeháňky. Teplota 25-28°C.
Zatímco jsme spali v kajutách (a někteří sumarizovali naši výpravu u míchaných drinků), přesunuli jsme se od ústí do řeky Rio Negro až k Barcelos. Ráno jsme zakotvili cca 30 km od Barcelos a po snídani vyrazili na okolní laguny. Voda byla cca metr nad normálem, takže laguny snáze dostupné, než za nízkého nebo normálního stavu vody. Po třech hodinách chytání jsme měl na velký popp jen jeden jediný útok a jedna ryba spadla i Petrovi. Jinak nic-nula. Je vidět, že jsme již příliš blízko civilizace na prochytávaných vodách, kde je šance na úlovek výrazně nižší.
Přes poledne jsme se přesunuli do Barcelos, kde jsme se rozloučili s posádkou, rozdali spropitné a ubytovali se v nejlepším místním hotelu (čisté pokoje bez štěnic).

predani medaile Pavlovi - lovci nejvetsi cichlidy19. ledna jsme ráno odletěli z Barcelos do Manaus.
Proběhl nákup suvenýrů i návštěva historických a kulturních pamětihodností města. Večer následovalo krátké slavnostní předání zlaté medaile Pavlovi – šťastnému lovci největší cichlidy výpravy a později večerní/noční účast na místním karnevalu a obdivování přírodních krás města Manaus.

20. ledna jsme odletěli z Manaus zpět do Evropy.

ulovky z brazilskych pralesuZávěr naší testovací rybářské výpravy je jasný:
Když jsme se s naší malou mateřskou lodí dostali do míst, kam rybáři z větších lodí už doplout nemohou, lovili jsme každý přes 20 cichlid denně a každý jsme si ulovili cichlidu délky přes 70 cm, zatímco na civilizaci blíže položených lovištích byly úlovky, co se počtu týče, ani ne čtvrtinové. Rybářské výpravy do Amazonie budeme připravovat i nadále, ale pouze se zaměřením na loviště, která leží mimo dosah velkých obytných lodí.

Závěr druhý: celý týden jsme tak usilovně rybařili, že jsme si ani nevšimli, jaká je naše kuchařka pohledná.
No řekněte sami – není v té Amazonii hezky?